moottoriveneet murheenkryyninä

Roope

On turha väittää että meissä purjehtijoissa se vika olisi kun katsoo teitä moottorilla kulkevia kaahareita jotka ette piittaa siitä onko esim. perunani liedellä kiehumassa vai ei. Ajatte vain läheltä ja teette aallokkoa sekä vaaratilanteita.
Vahinkoon tarvitaan aina kaksi kipparia.

61

10281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasper

      katastrofiin tarvitaan vain yksi rättipaatti kippareineen.

    • kallellaa

      Kyllä minä ymmärrän, että Kolumbus käytti purjeita, yksinkertaisesti moottoria ei vielä ollut keksitty.

      Käytätte muinaisia konsteja liikkumiseen, mutta kumminkin nuotion sytyttämiseen käytätte sytkäriä ettekä tulikiviä.

      Pistä perunan kuvalla varustettu lippu salkoon kun keittelet niitä, osaamme olla läikyttämättä.

      • purjehtija

        Paljon purjehtineena (yli 20.000 mailia) ihmettelen tämän jutun alustajaa? Pitääkö niitä perunoita keittää kulussa? Mikäli, niin hommaa kunnon liesi ja kattila niin onnistuu. Toisaalta eihän tuo meri ole pelkkiä purjehtijoita varten. Noita mänttimoottorivenelijöitä tapaa minusta harvoin, jollei sitten ole niin herkkä, että kaikki on häiriötä.


      • Moottoripaatti

        Joo toi oli hyvä!!! Keittäkööt pottunsa laiturissa!!! TTÄ mua Vtuttaaa noi kepakkoveneiliät, muka joitain etuoikeuksia niillä... Paskat sanon minä!!!


    • voihan..

      >..moottorilla kulkevia kaahareita jotka ette piittaa siitä onko esim. perunani liedellä kiehumassa vai ei.<

      -Vai keittelet perunoita ajon aikana ruuhkaisilla alueilla purjehtiessasi, ei sinulla näköjään itsesuojeluvaisto ja harkintakyky ole tallella!!
      Totta hemmetissä ennemmin tai myöhemmin joku veneesi miehistöstä polttaa takuulla itsensä ja saa elinikäiset vammat kun ajon aikana perunoita keittelette.

    • Kyllästynyt

      .,.. puhuu ihan asiaa. Mitä isompi moottorivene, sen varmemmin se ohittaa ihan vierestä tehden törkeät aallot. Ja niistä aalloista on haittaa vaikkei keittäisikään perunoita. Ja jopa vaaratilanteet ovat mahdollisia. Esim. täysmyötäisellä kevyellä tuulella spinnun kanssa isojen aaltojen takia vahinkojiippi on jopa todennäköinen. Tilaa olisi kyllä ohittaa kauempaakin, mutta ei... vierestä pitää ajaa.

      Ja tämä kaikki johtuu täysin osaamattomista ja itsekkäistä moottorivenelijöistä, joilla ei ole aavistustakaan meriliikenteestä, saati sitten merimiestaidoista. Siksi pidänkin purjehtimisesta aivan ulkosaaristossa, kas kun sinne eivät brassailijat kerrostalon kokoisine luonnonrauhanhäiritsijöineen uskalla tulla. Eivät taidot riitä.

      • soutaja

        Kyllä moottoriveneilijät usein tekee kiusaa.
        "Katsotaan kuinka niitä keikuttaa"

        Olin kerran onkimassa pienessä poukamassa. Tuli suuri poliisivene ja ajoi täyskäännöksen maximinopeudella 10:n metrin etäisyydeltä veneeni ympäri ja poistui tulo suuntaansa.
        Minulla oli täysi työ saada vene pysymään pystyssä syntyneessä ristiaallokossa. Siviilipukuinen kuljettajakloppi vain irvisteli operaation aikana.


      • ökyveneilijä
        soutaja kirjoitti:

        Kyllä moottoriveneilijät usein tekee kiusaa.
        "Katsotaan kuinka niitä keikuttaa"

        Olin kerran onkimassa pienessä poukamassa. Tuli suuri poliisivene ja ajoi täyskäännöksen maximinopeudella 10:n metrin etäisyydeltä veneeni ympäri ja poistui tulo suuntaansa.
        Minulla oli täysi työ saada vene pysymään pystyssä syntyneessä ristiaallokossa. Siviilipukuinen kuljettajakloppi vain irvisteli operaation aikana.

        eihän purkkaritkaan käytä "salmiakkia", miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla???
        salmiakki sentään on laissa määrätty!

        ON SULLA JUTUT SOUTAJA......


      • Kaikkea sitä kuulee
        ökyveneilijä kirjoitti:

        eihän purkkaritkaan käytä "salmiakkia", miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla???
        salmiakki sentään on laissa määrätty!

        ON SULLA JUTUT SOUTAJA......

        Se on jo kyllä nähty, etteivät moottorivenelijät välitä tekemistään aalloista. Ei mikään ihme kun asenne on tuo: " eihän purkkaritkaan käytä salmiakkia... miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla". Ette totisesti hiljennä kohdalla, se on nähty, mutta ette välitä muulloinkaan. Ajatte ihan reippaasti ylinoputta myös nopeusrajoitusalueilla ja satamien läheisyydessä, missä aiheutatte ongelmia tai vähintääkin epämiellyttäviä oloja kaikille laituriin kiinnitteyneille...


      • ökypaatti
        Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

        Se on jo kyllä nähty, etteivät moottorivenelijät välitä tekemistään aalloista. Ei mikään ihme kun asenne on tuo: " eihän purkkaritkaan käytä salmiakkia... miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla". Ette totisesti hiljennä kohdalla, se on nähty, mutta ette välitä muulloinkaan. Ajatte ihan reippaasti ylinoputta myös nopeusrajoitusalueilla ja satamien läheisyydessä, missä aiheutatte ongelmia tai vähintääkin epämiellyttäviä oloja kaikille laituriin kiinnitteyneille...

        etkö saatanan moukka tajua että se merkki on teille määrätty laissa!

        hyvään veneilytapaan kuuluu hiljentää sitä ei ole kirjattu erikseen minnekkään, nämä kaksi asiaa EI ole vertailukelpoisia! ihmisillä on erinäisiä syitä olla hiljentämättä niitä enempää kommentoimatta.

        ja vituttaako sua kun omalla 10 hv vikströmmilläs et pääse niin lujaa että rajoitukset ylittyisivät??

        kuule poitsu; osta sinäkin sellainen purkkari missä on 50hv 4-tahti hännässä niin sinäkin kerkeät ja kun tuo purjeveneilijöiden suuntaus näyttää kokoajan olevan koneella ajo!!!!


      • Kaikkea sitä kuulekin
        ökypaatti kirjoitti:

        etkö saatanan moukka tajua että se merkki on teille määrätty laissa!

        hyvään veneilytapaan kuuluu hiljentää sitä ei ole kirjattu erikseen minnekkään, nämä kaksi asiaa EI ole vertailukelpoisia! ihmisillä on erinäisiä syitä olla hiljentämättä niitä enempää kommentoimatta.

        ja vituttaako sua kun omalla 10 hv vikströmmilläs et pääse niin lujaa että rajoitukset ylittyisivät??

        kuule poitsu; osta sinäkin sellainen purkkari missä on 50hv 4-tahti hännässä niin sinäkin kerkeät ja kun tuo purjeveneilijöiden suuntaus näyttää kokoajan olevan koneella ajo!!!!

        Pikku mulkku hermostui kyrvänjatkeessansa. Jos edes lukisit kunnolla: kerroin nimenomaan ettet välitä edes nopeusrajoituksista. Nekin on kirjattu siihen lakiin joista yrität kertoa. Tiesitkö muuten että vesilläkin on nopeusrajoituksia?

        Ja itse ajan koneella ainoastaan täysin pläkässä, sekä rantautuessa. Vaikka vauhti koneella riittäisi yli 7 solmuun. Siitä voit päätellä onko kyseessä 10 heppainen viksrömmi.


      • iron mike
        Kaikkea sitä kuulekin kirjoitti:

        Pikku mulkku hermostui kyrvänjatkeessansa. Jos edes lukisit kunnolla: kerroin nimenomaan ettet välitä edes nopeusrajoituksista. Nekin on kirjattu siihen lakiin joista yrität kertoa. Tiesitkö muuten että vesilläkin on nopeusrajoituksia?

        Ja itse ajan koneella ainoastaan täysin pläkässä, sekä rantautuessa. Vaikka vauhti koneella riittäisi yli 7 solmuun. Siitä voit päätellä onko kyseessä 10 heppainen viksrömmi.

        tärrääkö kätesi sivusta seuraaja kun kyrvänjatkeestakin tuli siansaksaa?? onko hermo lujilla hinttari?
        lähde merelle siitä jos sinusta on siihen.


      • soutaja
        ökyveneilijä kirjoitti:

        eihän purkkaritkaan käytä "salmiakkia", miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla???
        salmiakki sentään on laissa määrätty!

        ON SULLA JUTUT SOUTAJA......

        Jos ei alaikäisistä soutajista välitetäkkään, niin...
        Paikalla uitetaan tukkeja.
        Kuinkas ollakaan, uppotukki voi hyvin ajelehtia väylälle.
        Sellainen tekee tosi hyvää ökyveneen pohjalle.
        Voipi käydä niinkin onnettomasti kuin eräälle ökytalon emännälle.
        Oli taksissa takapenkillä. Täksi ajoi liian lähellä tukkirekkaa huonolla mäkisellä tiellä.
        Rekasta putosi tukki suoraan taksin konepellille, meni kuljettajan vierestä tuulilasista sisään suoraan takapenkillä olleen emännän syliin ja tappoi emännän. Kuljettaja selvisi lähinnä henkisin ja taloudellisin kolhuin, joihin vakuutusyhtiökin osallistui.


      • ökyveneilijä
        soutaja kirjoitti:

        Jos ei alaikäisistä soutajista välitetäkkään, niin...
        Paikalla uitetaan tukkeja.
        Kuinkas ollakaan, uppotukki voi hyvin ajelehtia väylälle.
        Sellainen tekee tosi hyvää ökyveneen pohjalle.
        Voipi käydä niinkin onnettomasti kuin eräälle ökytalon emännälle.
        Oli taksissa takapenkillä. Täksi ajoi liian lähellä tukkirekkaa huonolla mäkisellä tiellä.
        Rekasta putosi tukki suoraan taksin konepellille, meni kuljettajan vierestä tuulilasista sisään suoraan takapenkillä olleen emännän syliin ja tappoi emännän. Kuljettaja selvisi lähinnä henkisin ja taloudellisin kolhuin, joihin vakuutusyhtiökin osallistui.

        muijas varmaan haluis kivoja vaatteita esimerkiksi mutta mistäs ostat kun olet persaukinen ja näemmä idioottikin vielä !


      • soutaja
        ökyveneilijä kirjoitti:

        muijas varmaan haluis kivoja vaatteita esimerkiksi mutta mistäs ostat kun olet persaukinen ja näemmä idioottikin vielä !

        Paljon kiitoksia tiedoista.
        Paikallinen kylähullu totesi, että se on hullu, joka pökköä hakkaa ja monta hullua on pökkö tappanut.

        Paikallinen autoilija, joka oli joskus ollut jostakin minulle tuntemattomasta syystä hoidossa totesi: "Hyvä sitä on hulluna olla, kun järki piisaa." Koskee varmaan idioottejakin?

        Onko se noin ikävää olla viisas ja varakas, kun naama noin mutristuu?


      • ökyveneilijä
        soutaja kirjoitti:

        Paljon kiitoksia tiedoista.
        Paikallinen kylähullu totesi, että se on hullu, joka pökköä hakkaa ja monta hullua on pökkö tappanut.

        Paikallinen autoilija, joka oli joskus ollut jostakin minulle tuntemattomasta syystä hoidossa totesi: "Hyvä sitä on hulluna olla, kun järki piisaa." Koskee varmaan idioottejakin?

        Onko se noin ikävää olla viisas ja varakas, kun naama noin mutristuu?

        pääasia on että lompakko pullistuu.. katsoppa muuten vaimosi naama kun se kyttää vaatekaappiaan, siitä näet mutrusen naaman.


      • soutaja
        ökyveneilijä kirjoitti:

        pääasia on että lompakko pullistuu.. katsoppa muuten vaimosi naama kun se kyttää vaatekaappiaan, siitä näet mutrusen naaman.

        Mitenkäs köyhällä on varaa muijaan, vai oletko sinä muijan kautta rikastunut?

        Soutuveneessä on etunsa. Siinä voi vaikka asua.
        Jos on pouta pitää sen oikein päin ja jos sataa niin kääntää ylösalaisin.
        Ei Ökyvene sellaista käsittelyä kestä.

        Täytynee mennä nukkumaan, että jaksaa aamulla lähteä hommiin. Meikäläisen pitää olla ahkerana, koska ansaitsen vain n. 100 € 1/1000 sekunnissa.


      • Iron Mike
        soutaja kirjoitti:

        Mitenkäs köyhällä on varaa muijaan, vai oletko sinä muijan kautta rikastunut?

        Soutuveneessä on etunsa. Siinä voi vaikka asua.
        Jos on pouta pitää sen oikein päin ja jos sataa niin kääntää ylösalaisin.
        Ei Ökyvene sellaista käsittelyä kestä.

        Täytynee mennä nukkumaan, että jaksaa aamulla lähteä hommiin. Meikäläisen pitää olla ahkerana, koska ansaitsen vain n. 100 € 1/1000 sekunnissa.

        vittu sinulla mitään muijaa ole.


      • Johnny
        Kaikkea sitä kuulekin kirjoitti:

        Pikku mulkku hermostui kyrvänjatkeessansa. Jos edes lukisit kunnolla: kerroin nimenomaan ettet välitä edes nopeusrajoituksista. Nekin on kirjattu siihen lakiin joista yrität kertoa. Tiesitkö muuten että vesilläkin on nopeusrajoituksia?

        Ja itse ajan koneella ainoastaan täysin pläkässä, sekä rantautuessa. Vaikka vauhti koneella riittäisi yli 7 solmuun. Siitä voit päätellä onko kyseessä 10 heppainen viksrömmi.

        Ai jassoo? minun veneeni koneen teho riittää karvan yli 60 solmuun mutta teitä ajatellen ohittelen teitä useiden kymmenien metrien päästä järkeä käyttäen 45 solmun nopeudella ja ylensä siellä istuu naureskeleva vanhempi mies joka vilkuttaa takaisin HUOM:hymyillen..
        Taidat olla viidessä kymmenissä oleva veneilijä joka ei pääse ikinä RENTOUTUMAAN veneelle koska kaikki on vähän vinossa vaimon ja veneen kanssa....


      • Anonyymi
        ökyveneilijä kirjoitti:

        eihän purkkaritkaan käytä "salmiakkia", miksi meidän pitäisi hiljentää kohdalla???
        salmiakki sentään on laissa määrätty!

        ON SULLA JUTUT SOUTAJA......

        onks sulla kaikki hyvin?


    • merellä

      elelette kun aaltoja pelkäätte, menisitte joskus edes saarien ulkopuolelle purjehtimaan niin huomaisitte että meri ei olekkaan yhtä tasanen kun golfkentät.

      • Kyllästynyt

        .. ettet raukkaparka tiedä yhtään mistä puhut. Purjehtijat eivät tuulentekemiä aaltoja pelkää. Oikein naurattaa katsella isossa aallokossa ryskyttäviä tai eestaas rullaavia moottoriveneitä. Mahtaa olla kivaa menoa. Siksi teitä onnettomia häiriköitä ei onneksi juuri ulkosaaristossa tai avomerellä näy. Siellä suuressa aallokossa purjeveneet ovat kuin kalat vedessä... niihin olosuhteisiinhan purjeveneet on suunniteltu. Ökyveneenne on omimmillaan juuri laiturissa.. ja kippari kännissä örveltämässä kerrostalonsa kannella ja häiritsemässä kunnon ihmisten illanviettoa.

        Valitettavasti meidän purjehtijoidekin on käytettävä alkumatkasta niitä samoja väyliä sisäsaaristossa, jossa te terrorisoitte muita venelijöitä. Jääkää kotiin tai opetelkaa edes merimiestaitoja


      • merellä
        Kyllästynyt kirjoitti:

        .. ettet raukkaparka tiedä yhtään mistä puhut. Purjehtijat eivät tuulentekemiä aaltoja pelkää. Oikein naurattaa katsella isossa aallokossa ryskyttäviä tai eestaas rullaavia moottoriveneitä. Mahtaa olla kivaa menoa. Siksi teitä onnettomia häiriköitä ei onneksi juuri ulkosaaristossa tai avomerellä näy. Siellä suuressa aallokossa purjeveneet ovat kuin kalat vedessä... niihin olosuhteisiinhan purjeveneet on suunniteltu. Ökyveneenne on omimmillaan juuri laiturissa.. ja kippari kännissä örveltämässä kerrostalonsa kannella ja häiritsemässä kunnon ihmisten illanviettoa.

        Valitettavasti meidän purjehtijoidekin on käytettävä alkumatkasta niitä samoja väyliä sisäsaaristossa, jossa te terrorisoitte muita venelijöitä. Jääkää kotiin tai opetelkaa edes merimiestaitoja

        osua aikapahasti...., vai oletko oikeasti tyhmä vai hyvin treenannu kun et edes ymmärrä kirjoitettua tekstiä, eli vielä kerran mene ja irroita ne kiinnitys köytesi ja lähde saaristoa ulommaksi niin huomaat että jos omistat rättiveneen niin olet ainoa joka siellä on rättiveneellä, koska muut ovat antautuneet, sitähän vaalea rätti tarkoittaa..


      • Ylikyllästynyt
        Kyllästynyt kirjoitti:

        .. ettet raukkaparka tiedä yhtään mistä puhut. Purjehtijat eivät tuulentekemiä aaltoja pelkää. Oikein naurattaa katsella isossa aallokossa ryskyttäviä tai eestaas rullaavia moottoriveneitä. Mahtaa olla kivaa menoa. Siksi teitä onnettomia häiriköitä ei onneksi juuri ulkosaaristossa tai avomerellä näy. Siellä suuressa aallokossa purjeveneet ovat kuin kalat vedessä... niihin olosuhteisiinhan purjeveneet on suunniteltu. Ökyveneenne on omimmillaan juuri laiturissa.. ja kippari kännissä örveltämässä kerrostalonsa kannella ja häiritsemässä kunnon ihmisten illanviettoa.

        Valitettavasti meidän purjehtijoidekin on käytettävä alkumatkasta niitä samoja väyliä sisäsaaristossa, jossa te terrorisoitte muita venelijöitä. Jääkää kotiin tai opetelkaa edes merimiestaitoja

        Juuri sisäsaaristossa ja yleisiä väyliä käytettäessä aallot haittaavatkin. Mutta ei ainoastaan lakanantuulettajia moottoriveneiden taholta. Voivat asiat olla toisinkin päin ! Ainoan kerran kun olen tänä suvena pudonnut veneeni kannelta tahtomattani mereen tapahtui pari viikkoa sitten Barösundin ESSOn laiturissa tankattaessa. Helkutin 35 jalkainen lakanantuulettaja ajoi täydellä 7 - 8 solmun vauhdilla alta 10 metrin päästä ohitse ja teki sen verran suuret aallot että rojahdin mereen löpöletku mukanani, kun en pirun tuloa selkäni takana nähnyt enkä ollut varautunut. Ympäristökatstrooffina tapahtuma ei ollut suuren suuri, mitä nyt litran pari lorahti löpöä jo ennestään levän kyllästämään likaiseen Itämereen. Suurin murhe tuli lompakossa olleitten papereiden ja yllä olleiden vaatteiden ja pelastusliivien kuivaamisesta. Alueella on 7 km/h nopeusrajoitus ja aallontekokielto. Reppanan merimiestaidot eivät ilmeisesti riittäneet muuttamaan solmuja km/h:ksi. Tai sitten merimiestaidot eivät riittäneet tietämään että kyseinen taulu ei tarkoita solmuja.
        Perunat voi aina keittää itse valitsemassaan paikassa, mutta tankata voi ainoastaan huoltoaseman laiturissa.
        Huoltoaseman väen mukaan juuri suuremmat lakanantuulettajat ovat heidän suurin riesansa. Ne kun eivät aiheuta aaltoja kipparin oman uskomuksen mukaan! Valitettavasti en märkänä ja tankkaus keskeneräisenä voinut ajaa tyyppiä kiinni ja pistää vastaamaan tekosistaan.
        Veneeni mitat ovat 10 m pituutta, yli 5 to painava liukuva avomerimatkasellainen. Siis ei mikään palko mökkiveneeksi joka lähes itsestään heilahtaa kumoon.
        Ajelen yleensä vielä ulkosaaristonkin ulkopuolella avomerellä "ökyveneelläni" ja sinne se onkin tehty, eikä siellä juuri lakanantuulettajia kohtaa. Suurta lakanantuuletuslaitettahan ei kukaan näkisi ulkomerellä, brassaaminen kun ei näköjään ole ainoastaan moottoriveneiljöiden yksinoikeus. Eli täytyy ajaa sisäväyliä aaltojen keikuttamana ja kiroillen mootoriveneitä että saa köyhät kateellisiksi lakanantuulettimellaan.
        Ei eilenillallakaan ollut kuin 1 lakanantuulettaja ulkomerellä. Porkkalan selällä, kun mantereelle päin katselin, näin niitä ainakin tusinan verran.


    • jepex

      osa meistä liikkuu purjeilla osa moottorilla ja muutama luultavasti molemilla. perunat kannattaa kyllä keittää ankkurissa liikkuu sitte millaisella huvialuksella tahansa. kapeilla väylillä ja salmissa joutuu pakostakin ajamaan ehkä liiankin laheltä toisia veneitä.venetyypistä riippuen allon muodostus on joko suurempaa tai pienempää. suuri nopeus ei sinänsä tarkoita suurta aaltoa. epäilen että tuskin kukaan roopenkaan kohdalla ole tahalteen ajanut liian läheltä. ja jos moottorit alkavat liikaa ärsyttää, kanattaisi siirtyä rannattomille ulapoille. siellä ei aiheuta aalokkoa kuin tuuli ja se tuskin on moottorilla aiheutettua. hyvää veneilykesän jatkoa.
      http://laituri.homeip.net

    • 50 jalkaa

      Uskottavan ärsyttävää jos köliteline keikkuu peräaalloissa. Kuitenkin totuus on se että näitä merimiestaitoja tulisi opetella etupäässä siellä keinulautojen ruoreissa. Tavantakaa tulee ahtailla väylillä vastaan tai ajaa edessä muumivene joko keskellä väylää tai sen väärässä laidassa. Ohita siinä sitten oikein kun tilaa ei yksinkertaisesti ole.

      Ja jos joku haluaa ajella "ökyveneellään" sisäväyliä niin siitä vaan, siihen on ihan laillinen oikeus. Paljon tyhmempää on taittaa rättiponttoonia lakanoilla esim kaivarin salmesta läpi vaikka konekkin olisi. Toisaalta, eihän kukaan näkisi loskalumenvalkoisia purjeitanne ilman että tuotte ne niin ahtaisiin paikkoihin, sillä seurauksella että carusellin terdellä kaatuu kansalta tuopit.

      Itse pyrin aina sivuuttamaan ilmaiskyydillä kulkevat niin etäältä kuin mahdollista, mutta jos itse tunkee lullansa eteen saa keikkua tasan niin paljon kuin ikinä lystää. Minua se ei kiinosta pätkääkään. Jokainen tekee veneenostopäätöksensä aivan itse.

    • Motorboat

      Kylläpäs kiehuu ja ihan ilman perunoita!

      Tällaisella asenteella ladattuja kippareita onkin sitten näissä "lakanankuivattajissa" useita. Silmät leiskuu tulta, aina kun moottorivene tulee lähelle. Siinä on lapsille selittämistä, kun kysyvät, "miksi tuo setä ei tervehtinyt tuossa veneessä?". Jotkut purjeveneilijät kun automaattisesti vihaavat kaikkia moottoriveneilijöitä?!?! Ja vielä neuvovat ottamaan vesillä rennosti... Kelläköhän siellä korvien välissä oikein on vantti liian kireällä?

      Osalla lakanankuivaajista lienee luulo, että vain heillä on oikeus saaristoon ja luontoon, kun heillä on se "ainoa ja oikea tapa" liikkua vesillä.

      Jokainen nauttikoon vesillä omalla valitsemallaan tavalla, mutta sen perunan keittämisen voi jättää vaikka sataman tyveneen ja keskittyä vaikkapa tervehtimään iloisesti kaikkia kohdattavia kanssaveneilijöitä!

      Osalla keskustelijoista on myös omituinen käsitys, että purjeveneen omistaminen jotenkin tekee ihmisestä paremman purjehtijan. Koheloita löytyy kummankin lajin parista. Tiedän myös purjevenekippareita, jotka vetävät itsensä reippaaseen "kipparikuntoon" lähtiessään vesille, kun uskovat että viranomaiset eivät pysäytä ja puhalluta purjeveneitä, kun luottavat yleiseen(?), väärään käsitykseen, että vain purjeveneissä on ne aidot ja osaavat kipparit... Siinä sitten ollaan niin kapteenia ja suolletaan purjevenesanastoa, joka on opittu edellisestä Vene-lehdestä...

      Tyyntä loppukesää kaikille! Ja purjeveneilijät: pitäkäähän kattiloistanne (ja kipparin lakeistanne) kiinni!

    • jepulis

      löytyi tuossa aikaisemmin nimimerkillä Roope.
      "Kirjoittanut: Roope, 25.7.2003 klo 09.25

      Kyllä niitä paikkoja löytyy, joissa minuutti koneella auttaa. Tuulihan pyörii saarten välissä.

      Mutta, ehkä tästä lähtien luovin kaikki kapeikot ilman konetta. Ettei sinulle menisi herne nenään. Muistathan väistää, kaikkien sääntöjen mukaan. Joustamattomuus olkoon ilomme! "

      Eli jos on herne nenässä jo syntyessään niin ei se voi olla muiden vika.

    • moottorilla

      Kyllä purjeveneilijät ovat osasyynä siihen, että moottoriveneet joutuvat sivuuttamaan purjeveneitä läheltä, jolloin aaltovaikutuskin on suurempi.

      En ymmärrä miksi purjeveneiden pitää mennä väylällä kuin varpusparvi täyttäen koko väyläalueen ja osa vielä kryssii samassa tilanteessa ja väylää tullaan usein vasentalaitaa vastaan ja väylänmutkan jälkeen, kun väylä kääntyy purjeveneellä oikealle, purkkarit menevät väylän yli sen vasempaan laitaan vastaan tulevan liukuvan moottoriveneen keulan edestä. Ei siinä tila eikä aika aina riitä kaukaa sivuuttamisiin, kun ei voi yhtään ennustaa purkkareiden liikkeitä ja varsinkaan, kun vesiteiden säännöistä ei välitetä yhtään vaan ajatellaan, että kyllä moottoriveneet väistää riittävän kaukaa ja saapahan taas hyvän syyn puida nyrkkiä jottei vesillä rentoutuminen menisi vesilläkään yli. Yllättävän monesti nämä tilanteet tulevat esille, kun purkkarit ajavat koneella rätit alhaalla. Silti he tuntuvat olevan sitä mieltä, että heitä pitää väistää kaikissa tilanteissa. Että se siitä vain meidän moottoriveneilijöiden aiheuttamista vaaratilanteista.

      Oletteko purjeveneilijät koskaan tulleet ajatelleeksi, että jos liukuvan vähänkin isomman veneen joutuu äkkinäisesti tiputtamaan plaanista, niin silloin vasta se tekeekin isot aallot ja hetki liusta tiputtamisen jälkeen ohjattavuus on käytännössä nolla ellei jätä nopeudeksi n. 10 solmua jolloin perunavedet varmasti läikkyvät pilssiin purkkareissa.

      Mielestäni purkkareiden on erittäin järkevää käyttää peltigenuaa hetkellisesti apuna kapeikoissa, vaikka purjeet olisivatkin mastossa ja merkkikartio sitloorassa kunhan vain noudatetaan normaaleja kohtaamis- ja väistämissääntöjä. Parempi käyttää sekin aika veneen ohjaamiseen kuin kartion vetämiseen edestakaisin mastoon. Merkkikartio tulisi olla mastossa, jos ajetaan pidempiä aikoja purjeet ylhäällä moottorilla.

      Oletko sinä perunankeittäjä sitä mieltä, että merellä ei saa olla mitään aaltoja, kun lähdet merelle perunoitasi keittämään. Turha selittää, että purjevene ei keiku normaalissa tuulen aiheuttamassa aallokossa, mutta entäs,kun tuleekin se 107.s aalto? Pitäsikö meidän muiden osata lukea ajatuksesi milloin olet perunankeittopuuhissa, kun en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt yhtään ko. aiheesta kertovaa merkkiä purkkareiden mastoissa.

      Itse yritän parhaani mukaan väistää ja kiertää muut veneet mahdollisimman kaukaa ajaen aiheuttamatta turhaa aallokkoa. Kun ajaa liukuvalla veneellä niin aaltoja syntyy väkisinkin ja isompaa liukuvaa venettä ei viitsi tiputtaa plaanista jokaisen purjeveneen kohdalla selkeillä väyläosuuksilla kapeikot ja muuten ahtaat paikat ovat eri asia. Jos esimerkiksi muutama samaan suuntaan menevä purkkari täyttää koko väyläleveyden kulkemalla rinnaikkain eikä peräkkäin, niin en varmasti hiljennä niiden kohdalla vaikka olisi shamppanjalasit pöydällä.

      Jos te perunankeittäjät olette sitä mieltä, että liukuvat moottoriveneet eivät kuulu merelle, niin sitten on syytä kääntyä Brysselin herrojen puoleen, josko he keksisivät moottoriveneilyn kieltävän direktiivin. Siihen asti on vain hyväksyttävä nykyinen tilanne ja nautittava veneilystä muuten vaan. Tilaa kyllä riittää meille kaikille yllin kyllin kunhan vain kaikki noudattavat sääntöjä.

      Puitko perunankeittäjä nyrkkiä silloinkin, kun merivartiosto ajaa vierestäsi kahvat pohjassa auttaamaan purjeveneilijää, jolta on moottori sammunut eikä tiedä mitä niillä mastossa olevilla valkoisilla kankaanpaloilla pitäisi tehdä ja tästä syystä tehnyt hätäilmoituksen.

      • Osku

        Sitä ohjetta vaan en oikein ymmärtänyt, että jos on tarkoitus ajaa pitempiä aikoja purjeet ylhäällä koneella, niin kartio tulisi olla mastossa. Eikö fiksumpaa olisi jättää ne purjeet nostamatta.


      • Viki
        Osku kirjoitti:

        Sitä ohjetta vaan en oikein ymmärtänyt, että jos on tarkoitus ajaa pitempiä aikoja purjeet ylhäällä koneella, niin kartio tulisi olla mastossa. Eikö fiksumpaa olisi jättää ne purjeet nostamatta.

        Joissain tilanteissa purjeiden ja koneen yhteiskäyttö on varsin perusteltua. Sivutuulella purjeilla saa vetoapua jolloin kaasukahvaa voi keventää vauhdin kärsimättä. Rullaaminen myös loppuu.

        Jos leveäkeulainen paatti meinaa hyytyä avomeren vasta-aaltoihin tiukassa kryssissä, niin kevyellä koneen käytöllä saa nopeuden helposti tuplattua, sorron pois ja nousukulmaa puolenkymmentä astetta lisää.


      • moottorilla
        Osku kirjoitti:

        Sitä ohjetta vaan en oikein ymmärtänyt, että jos on tarkoitus ajaa pitempiä aikoja purjeet ylhäällä koneella, niin kartio tulisi olla mastossa. Eikö fiksumpaa olisi jättää ne purjeet nostamatta.

        Olet oikeassa siinä, miksi pitää purjeita ylhäällä moottorilla ajaessa, mutta sitä näkee tehtävän yllättävän paljon eikä ne kaikki varmastikkaan lataa akkujansa. Johtuisiko purjehdustaidon puutteesta vai mistä? Ehkä halutaan näyttää, että kyllä tässä purjeilla mennään vaikka todellisuudessa moottorin kanssa ajaminen on helpompaa johon omat taidot juuri riittävät.

        Tälläisen veneen liikkeiden ennustaminen on moottoriveneilijälle mahdotonta, esim. äkkikäännös tapahtuu ilman mitään liikehdintää kannella. Normaalisti purjeveneen kryssiessä tulevan käännöksen voi ennustaa purkkarin kannella tapuhtavasta liikehdinnästä, kun käännöstä valmistellaan. Tästä syystä kartiota olisi ehdottomasti käytettävä, kun ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja lisäksi on ehdottomasti muistettava, että vaikka siinä keskellä venettä on sellainen heinäseiväs pystyssä niin se ei oikeuta mihinkään ylimääräiseen etuoikeuteen moottoriveneisiin nähden, jos on moottori käynnissä ja vaihde kytkettynä. Silloin pitää väistää myös moottoriveneitä sen mukaisesti mitä meriteiden säännöissä mainitaan vaikka se kuinka ottaisi purkkarin kapteenin luonnolle.


      • Viki
        moottorilla kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, miksi pitää purjeita ylhäällä moottorilla ajaessa, mutta sitä näkee tehtävän yllättävän paljon eikä ne kaikki varmastikkaan lataa akkujansa. Johtuisiko purjehdustaidon puutteesta vai mistä? Ehkä halutaan näyttää, että kyllä tässä purjeilla mennään vaikka todellisuudessa moottorin kanssa ajaminen on helpompaa johon omat taidot juuri riittävät.

        Tälläisen veneen liikkeiden ennustaminen on moottoriveneilijälle mahdotonta, esim. äkkikäännös tapahtuu ilman mitään liikehdintää kannella. Normaalisti purjeveneen kryssiessä tulevan käännöksen voi ennustaa purkkarin kannella tapuhtavasta liikehdinnästä, kun käännöstä valmistellaan. Tästä syystä kartiota olisi ehdottomasti käytettävä, kun ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja lisäksi on ehdottomasti muistettava, että vaikka siinä keskellä venettä on sellainen heinäseiväs pystyssä niin se ei oikeuta mihinkään ylimääräiseen etuoikeuteen moottoriveneisiin nähden, jos on moottori käynnissä ja vaihde kytkettynä. Silloin pitää väistää myös moottoriveneitä sen mukaisesti mitä meriteiden säännöissä mainitaan vaikka se kuinka ottaisi purkkarin kapteenin luonnolle.

        Moottorilla luulee jotta: "Normaalisti purjeveneen kryssiessä tulevan käännöksen voi ennustaa purkkarin kannella tapuhtavasta liikehdinnästä, kun käännöstä valmistellaan."

        Ei pidä paikkaansa vaikkei minulla ole edes itseskuuttaavaa fokkaa!

        Ei se ollut venda vaan spinnujiippi kun joku kannella koheltaa!


      • moottorilla
        Viki kirjoitti:

        Moottorilla luulee jotta: "Normaalisti purjeveneen kryssiessä tulevan käännöksen voi ennustaa purkkarin kannella tapuhtavasta liikehdinnästä, kun käännöstä valmistellaan."

        Ei pidä paikkaansa vaikkei minulla ole edes itseskuuttaavaa fokkaa!

        Ei se ollut venda vaan spinnujiippi kun joku kannella koheltaa!

        Nyt pääsi Vikikin asiaan: saivartelemaan meille tyhmille moottoriveneilijöille purjehdussanastoa, jotka emme koskaan mistään mitään tiedä ja olemme vain häiriöksi kaikille muille vesilläliikkujille.

        Ja se on ihan sama keitättekö jotakin vai ette niin perusajatus tulee kyllä selville "Roopen" kirjoituksesta: Kaikki moottoriveneet pysykööt maissa, kun heinäseiväsveneet lähtevät liikkeelle. He kun ovat olevinaan etuoikeutettuja veneilijöitä.


      • Osku
        Viki kirjoitti:

        Joissain tilanteissa purjeiden ja koneen yhteiskäyttö on varsin perusteltua. Sivutuulella purjeilla saa vetoapua jolloin kaasukahvaa voi keventää vauhdin kärsimättä. Rullaaminen myös loppuu.

        Jos leveäkeulainen paatti meinaa hyytyä avomeren vasta-aaltoihin tiukassa kryssissä, niin kevyellä koneen käytöllä saa nopeuden helposti tuplattua, sorron pois ja nousukulmaa puolenkymmentä astetta lisää.

        Nyt jäi kyllä epäselväksi pelleiletkö vai kannatatko tosissasi moottorin käyttöä purjeiden kanssa puuttuvat purjehdustaidon korvikkeena.


      • Viki
        moottorilla kirjoitti:

        Nyt pääsi Vikikin asiaan: saivartelemaan meille tyhmille moottoriveneilijöille purjehdussanastoa, jotka emme koskaan mistään mitään tiedä ja olemme vain häiriöksi kaikille muille vesilläliikkujille.

        Ja se on ihan sama keitättekö jotakin vai ette niin perusajatus tulee kyllä selville "Roopen" kirjoituksesta: Kaikki moottoriveneet pysykööt maissa, kun heinäseiväsveneet lähtevät liikkeelle. He kun ovat olevinaan etuoikeutettuja veneilijöitä.

        Älähä sie leikistä suutu, saat tulla päristelemään samoille vesille ihan mielellään meidän heinäseiväspaattien tai lipputankolaivaston sekaan. Kaikki mahtuu eikä tee tiukkaakaan.

        Olen pahoillani jos käytin liian vaikeaa terminologiaa. Väännetään siis rautalangasta:
        Purjevene purjeilla on sikäli liikkumisessaan rajoitettu että se ei kulje vastatuuleen, ja tätä mahdotonta aluetta on n. 45 astetta tuulensilmän molemmin puolin.

        Venda eli vastakäännös pitää tehdä kun pyritään kohteeseen joka sijaitsee vastatuulen aiheuttamassa mahdottomassa suunnassa. Tällöin veneen kurssi muuttuu n. 90 astetta tuulensilmän yli. Normaalitapauksessa fokan elikkä keulapurjeen jalus elikkä skuutti pitää ensin irroittaa toiselta puolelta ja sitten tiukata leen elikkä suojan puolelle. Tämä toimenpide ei aiheuta ohikulkevaan mottoriveneeseen näkyvää "valmistelua" tai muuta liikehtelyä kannella. Yleensä veneen jo kääntyessä miehistö saattaa siirtyä istukselemaan tuulen puolelle.

        Ahtaissa paikoissa ja vilkkaan liikenteen aikaan on varsin kohteliasta ottaa kone avuksi parantamaan veneen hallittavuutta jolloin väistö myös vastatuuleen tulee mahdolliseksi.

        Isoine kevlar/mylar purjeineen moderni purjevene liikkuu hämmästyttävän kevyessä tuulessa ja nousee hyvin lähelle vastatuulta. Purjehduksesta vähän ymmärtävä moottoriveneilijä ei välttämättä usko että moinen on mahdollista ilman konevoimaa.


      • Viki
        Osku kirjoitti:

        Nyt jäi kyllä epäselväksi pelleiletkö vai kannatatko tosissasi moottorin käyttöä purjeiden kanssa puuttuvat purjehdustaidon korvikkeena.

        En pelleile. Moottoria kannattaa tietyissä tapauksissa käyttää purjeiden kanssa. Tällöin niukkuushyödyke ei ole purjehdustaito vaan aika eli mikäli pitää/halutaan päästä perille jonkun aikataulun mukaisesti eikä vallitseva tuulensuuta ja voimakkuus sitä muuten salli.

        Nautikattikipparitkin voisivat opetella käsittelemään purjeita, olisivat mukavamman näköisiä tuolla merellä.


      • Julle
        Viki kirjoitti:

        En pelleile. Moottoria kannattaa tietyissä tapauksissa käyttää purjeiden kanssa. Tällöin niukkuushyödyke ei ole purjehdustaito vaan aika eli mikäli pitää/halutaan päästä perille jonkun aikataulun mukaisesti eikä vallitseva tuulensuuta ja voimakkuus sitä muuten salli.

        Nautikattikipparitkin voisivat opetella käsittelemään purjeita, olisivat mukavamman näköisiä tuolla merellä.

        Eikös purjehtija olekaan perillä laiturista lähdettyään.


    • Viki

      Roopen rovosointi (pottuvesi läikkyy, heh, heh...) meni näköjään täydestä, moottoriveneiliöiksi esittäytyvien kirjoitusten määrästä ja etenkin laadusta päätellen.

      Mutta eihän voi olla että moottoriveneilijät yleensäkin ajattelevat ja suhtautuvat tuolla "väistän purjehtijan kaukaa mutta mieluummin roiskautan peräaallon lähietäisyydeltä sitlooraan" -asenteella. Eihän???

      • Motorboat

        Ettei vaan vekkuleilla veneilijöillämme, Vikillä ja Roopella (sama nick?) mennyt "minuuttivellit" ja puurot perunankeittovesien kanssa sekaisin? Heti kun saitte vastauksina mitä ansaitsette, rupeat selittelemään provoista.

        If you can't stand the sea, stay out of kitchen?


      • Viki
        Motorboat kirjoitti:

        Ettei vaan vekkuleilla veneilijöillämme, Vikillä ja Roopella (sama nick?) mennyt "minuuttivellit" ja puurot perunankeittovesien kanssa sekaisin? Heti kun saitte vastauksina mitä ansaitsette, rupeat selittelemään provoista.

        If you can't stand the sea, stay out of kitchen?

        Heh, lukaisin tuon "keskustelun" yhtäpätkää läpi. Siitä käy todellakin hyvin ilmi mitä purjehtijat moottoriveneilijöiden mielestä ansaitsevat.

        (ei kai nyt sentään??? Olisikohan kuitenkin moottoriveneijöiden jälkikasvu elikkä finninaamanuoriso kyseessä tyylistä päätellen?)


    • Viki

      Proxy Error
      The proxy server received an invalid response from an upstream server.
      The proxy server could not handle the request POST /write.cgi.

      Reason: Document contains no data


      Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.


      --------------------------------------------------------------------------------

      Apache/1.3.27 Server at keskustelu.suomi24.fi Port 80

    • Roope

      minusta meri periaatteessa kuuluisi purjeveneilijöille koska ne eivät saastuta, ne ovat hiljaisia, purjeveneet tuntevat merenkulun säännöt 99% sekä entisaikaan kaikki kulkivat purjeveneellä ! Juttuja seuranneena huomaan väkisinkin suurimpien riidankylväjien tulevan moottoripuolelta, mutta siihenhän ei uutista sisällykkään. Ja vielä, perunoita voin keitellä missä ikinä liikunkin, muiden tulisi olla hieman joustavampia ja ajatella loogisemmin merellä aallontekoa ja kulkua yleensäkin.

      • Niksu

        Otsikkosi kertoo kaiken.... lakana-vetoisten omistajien arvomaailmasta.
        Perjantain moottoriveneilyni huomioita purjeveneistä: kaivarin edustalla;vastaan tuli purkkari rievut ylhäällä ja ajoi koneella ILMAN kartiota mastossa,sama paikka toinen "mestari" oikeuksiensa mukaisesti LUOVI paikassa jossa oli liikkellä vain ehkä 20-30 venettä samaan aikaan, oli siinä huomaavaisia "purjehtijota".
        Illalla espoossa purkkari ei tehnyt mitään minua väistääkseni vaikka tulin oikealta ja se koneella. Vaikka tietysti ymmärrän että veneeni on vain 4,30 pitkä ja näin "pohjasakkaa"....


      • HA_
        Niksu kirjoitti:

        Otsikkosi kertoo kaiken.... lakana-vetoisten omistajien arvomaailmasta.
        Perjantain moottoriveneilyni huomioita purjeveneistä: kaivarin edustalla;vastaan tuli purkkari rievut ylhäällä ja ajoi koneella ILMAN kartiota mastossa,sama paikka toinen "mestari" oikeuksiensa mukaisesti LUOVI paikassa jossa oli liikkellä vain ehkä 20-30 venettä samaan aikaan, oli siinä huomaavaisia "purjehtijota".
        Illalla espoossa purkkari ei tehnyt mitään minua väistääkseni vaikka tulin oikealta ja se koneella. Vaikka tietysti ymmärrän että veneeni on vain 4,30 pitkä ja näin "pohjasakkaa"....

        Alkaen samoista maisemista: kaksi purjevenettä tulossa rinnan väylän ulkopuolella, väliä reilu 10 m, moottorivene vastaan ja välistä...tuulen alanpuolen veneessä kuivailivat pärskeet selästä. Seuraavaksi Ullanlinnan laiturin kohdalla kaksi purjevenettä kohtaamassa ja ja muskelivene (siis todellinen sellainen) välistä avaten kaasun hieman ennen väliin tuloaan...arvatkaa aallokko. Kolmas Vasikkasaaren riutan kohdalla, isompi vene puoliplaanissa nenän edestä, mutta yhdessä odotteli parin minuutin päästä Hevossalmen sillan aukaisua. Sillan jälkeen kuriositeettina vesijetti kävi kiertämässä yli 12 m moottoriveneen ohittaen, tiukka kurva keulan edestä ja takaisin, kun sen aalloissa oli kai kiva leikkiä. Nämä siis perjantaina puolessa tunnissa, listaa voisi jatkaa, mutta riittänee tuokin.


      • Niksu
        HA_ kirjoitti:

        Alkaen samoista maisemista: kaksi purjevenettä tulossa rinnan väylän ulkopuolella, väliä reilu 10 m, moottorivene vastaan ja välistä...tuulen alanpuolen veneessä kuivailivat pärskeet selästä. Seuraavaksi Ullanlinnan laiturin kohdalla kaksi purjevenettä kohtaamassa ja ja muskelivene (siis todellinen sellainen) välistä avaten kaasun hieman ennen väliin tuloaan...arvatkaa aallokko. Kolmas Vasikkasaaren riutan kohdalla, isompi vene puoliplaanissa nenän edestä, mutta yhdessä odotteli parin minuutin päästä Hevossalmen sillan aukaisua. Sillan jälkeen kuriositeettina vesijetti kävi kiertämässä yli 12 m moottoriveneen ohittaen, tiukka kurva keulan edestä ja takaisin, kun sen aalloissa oli kai kiva leikkiä. Nämä siis perjantaina puolessa tunnissa, listaa voisi jatkaa, mutta riittänee tuokin.

        Tuosta selvis tietysti se että pukkaria ei saa ohittaa... Ihan tiedoksi plaanava vene on tarkoitettu plaanaamaan ja väistöt sun muut on silloin turvallisinta tehdä , etäisyydet on asia erikseen.Onhan se purkkarikin kai suunniteltu purjeilla liikuteltavaksi eikä koneella....


      • moottorilla
        Niksu kirjoitti:

        Otsikkosi kertoo kaiken.... lakana-vetoisten omistajien arvomaailmasta.
        Perjantain moottoriveneilyni huomioita purjeveneistä: kaivarin edustalla;vastaan tuli purkkari rievut ylhäällä ja ajoi koneella ILMAN kartiota mastossa,sama paikka toinen "mestari" oikeuksiensa mukaisesti LUOVI paikassa jossa oli liikkellä vain ehkä 20-30 venettä samaan aikaan, oli siinä huomaavaisia "purjehtijota".
        Illalla espoossa purkkari ei tehnyt mitään minua väistääkseni vaikka tulin oikealta ja se koneella. Vaikka tietysti ymmärrän että veneeni on vain 4,30 pitkä ja näin "pohjasakkaa"....

        Kun Roope sanoo purjehtijoiden tuntevan säännöt 99 %:sti. Roope vain unohti mainita, että purkkarien ei tarvitse missään olosuhteissa noudattaa sääntöjä. Sitä vartenhan me moottoriveneilijät olemme, että noudatamme omalta osaltamme sääntöjä sekä osaamme lukea purkkarien ajatukset sen osalta mihin ne seuraavaksi keksivätkään kääntää veneensä.

        Niksu! yritä ymmärtää, että purjeveneily on niin jalo harrastus, että liikkuipa sitten purjeilla, moottorilla tai vaikkapa yhtäaikaa molemmilla niin siinä harrastuksessa on vain oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia. Heiltähän menisi yöunet ja loppuelämä olisi pilalla, jos he joutuisivat noudattamaan sääntöjä.


      • millä ajat

        Hauska piirre joissain purhejtijoissa on se, että on ihan sama kuinka hitaasti ja pienillä peräaalloilla heidät ohittaa, jos itse ajat uudella nopealla moottoriveneellä, nousee purjehtijan keskisormi välittömästi. Jos taas olet liikkeellä esimerkiksi puisella fiskarilla ja jätät taaksesi isommat peräaallot, ei näillä kyseisillä purjehtijoilla ole mitään ongelmia (itse veneilen molemmilla). Kaitpa perusajatus on se, että nopeilla veneillä ajavat vain ne, jotka eivät veneilystä mitään tiedä, jolloin heille on helppoa opettaa tavat huutamalla ja keskaria näyttämällä.
        Onneksi ehdottomasti suurin osa purjehtijoista on oikeita purjehtijoita, jotka mahtuvat vesille muiden veneilijöiden kanssa!


      • Motorboat

        On tainnut Roope-parka istua shitloorassaan korva tuuleen, kun on päässyt puhuri menemään aivoihin pahemman kerran. Silloin ajatukset rupeavat kulkemaan tällaista rataa, jota joskus kuulee purjeveneilijöiden väittävän. Meri kuuluu vain heille?!?!? Ja vain he tietävät säännöt?
        Muistakaa tämä koneinhonne, kun seuraavan kerran käynnistätte savuavan dieselinne rättien avuksi, vaikka sitten "ihan vain minuutiksi". Niin ja se kartio mastoon myös!


      • MJM

        Joo, musta taas tiet kuuluu periaatteessa hevoskärryille koska ne ei saastuta, ovat hiljaisia ja entisaikaan kaikki kulkivat hevoskärryillä!


      • Purjeilla
        moottorilla kirjoitti:

        Kun Roope sanoo purjehtijoiden tuntevan säännöt 99 %:sti. Roope vain unohti mainita, että purkkarien ei tarvitse missään olosuhteissa noudattaa sääntöjä. Sitä vartenhan me moottoriveneilijät olemme, että noudatamme omalta osaltamme sääntöjä sekä osaamme lukea purkkarien ajatukset sen osalta mihin ne seuraavaksi keksivätkään kääntää veneensä.

        Niksu! yritä ymmärtää, että purjeveneily on niin jalo harrastus, että liikkuipa sitten purjeilla, moottorilla tai vaikkapa yhtäaikaa molemmilla niin siinä harrastuksessa on vain oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia. Heiltähän menisi yöunet ja loppuelämä olisi pilalla, jos he joutuisivat noudattamaan sääntöjä.

        Jos et aja ammattiajossa tai syväyksen rajottamalla ohjailukyvyllä, sinun täytyy väistää purjeilla liikkuvaa purjevenettä. Vain sinua ohittaessaan (alle 35 asteen kulmasta takaa) purjevene on väistämisvelvollinen. Piste.

        Purjeilla liikkuessaan purjevene muuttaa kurssiaan tuulen asettamien vaatimusten mukaan, eikä asialle oikein mahda mitään. Jos ajatustenluvusta on apua, lue purjeveneilijöiden ajatuksia, joka tapauksessa sinun täytyy sovittaa nopeutesi niin, että pystyt väistämään purjeveneitä, tekivätpä ne mielsetäsi kuinka arvaamattoia käännöksiä hyvänsä.

        Turvallista matkaa


      • moottorilla
        Purjeilla kirjoitti:

        Jos et aja ammattiajossa tai syväyksen rajottamalla ohjailukyvyllä, sinun täytyy väistää purjeilla liikkuvaa purjevenettä. Vain sinua ohittaessaan (alle 35 asteen kulmasta takaa) purjevene on väistämisvelvollinen. Piste.

        Purjeilla liikkuessaan purjevene muuttaa kurssiaan tuulen asettamien vaatimusten mukaan, eikä asialle oikein mahda mitään. Jos ajatustenluvusta on apua, lue purjeveneilijöiden ajatuksia, joka tapauksessa sinun täytyy sovittaa nopeutesi niin, että pystyt väistämään purjeveneitä, tekivätpä ne mielsetäsi kuinka arvaamattoia käännöksiä hyvänsä.

        Turvallista matkaa

        Nyt puhutaankin purjeveneestä, joka liikkuu pelkästään konevoimalla tai käyttää konetta apuna purjehtiessaan. Nimenomaan näiden viimeksimainittujen ajatuksenluvusta on kysymys ei pelkillä purjeilla liikkuvista.

        Säännöthän sanovat, että silloin, kun purjealus käyttää moottoria etenemiseen riippumatta siitä onko purjeet ylhäällä vai ei niin se lueteen konealukseksi ja sitä koskevat samat väistämissäännöt kuin moottoriveneitäkin ja kartiota on ehdottomasti käytettävä silloin kun liikutaan konevoimalla ja purjeet ovat mastossa.

        Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan on, mikä ei todellakaan tunnu menevän perille teille purjeveneilijöille.

        Tiedän kyllä säännöt ja noudatan niitä. Tehkää te samoin.

        Rentouttavaa loppukesää purjehduksen parissa. Kyllä kaikille löytyy vielä tilaa upeasta saaristostamme.


      • Osku
        Purjeilla kirjoitti:

        Jos et aja ammattiajossa tai syväyksen rajottamalla ohjailukyvyllä, sinun täytyy väistää purjeilla liikkuvaa purjevenettä. Vain sinua ohittaessaan (alle 35 asteen kulmasta takaa) purjevene on väistämisvelvollinen. Piste.

        Purjeilla liikkuessaan purjevene muuttaa kurssiaan tuulen asettamien vaatimusten mukaan, eikä asialle oikein mahda mitään. Jos ajatustenluvusta on apua, lue purjeveneilijöiden ajatuksia, joka tapauksessa sinun täytyy sovittaa nopeutesi niin, että pystyt väistämään purjeveneitä, tekivätpä ne mielsetäsi kuinka arvaamattoia käännöksiä hyvänsä.

        Turvallista matkaa

        > joka tapauksessa sinun täytyy sovittaa nopeutesi niin, että pystyt väistämään purjeveneitä, tekivätpä ne mielsetäsi kuinka arvaamattoia käännöksiä hyvänsä. <

        Väistettävän tulee säilyttää suuntansa ja nopeutensa, eikä tehdä arvaamattomia käännöksiä.


      • Ville
        Osku kirjoitti:

        > joka tapauksessa sinun täytyy sovittaa nopeutesi niin, että pystyt väistämään purjeveneitä, tekivätpä ne mielsetäsi kuinka arvaamattoia käännöksiä hyvänsä. <

        Väistettävän tulee säilyttää suuntansa ja nopeutensa, eikä tehdä arvaamattomia käännöksiä.

        on se purjehtijoiden yleinen väärinkäsitys tai asennevamma. He saavat käyttäytyä täysin arvaamattomasti, mutta silti moottoriveneilijöillä on velvollisuus väistää vaikkapa ajatuksia lukien. Oikeuksista kyllä pidetään kiinni, mutta velvollisuudet halutaan unohtaa.


      • HA_
        Niksu kirjoitti:

        Tuosta selvis tietysti se että pukkaria ei saa ohittaa... Ihan tiedoksi plaanava vene on tarkoitettu plaanaamaan ja väistöt sun muut on silloin turvallisinta tehdä , etäisyydet on asia erikseen.Onhan se purkkarikin kai suunniteltu purjeilla liikuteltavaksi eikä koneella....

        Toisellakaan uudelleen lukemisella en tekstistäni löytänyt mainintaa purjeveneen ohittamisesta. Ainoastaan iso ja sitä paitsi täysin moitteetta kulkenut moottorivene ohitettiin. Puoliplaanissa tultiin risteävältä väylältä (vasemmalta) nenän edestä läheltä ja sitten oikaistiin suunta samaksi. Olisihan se plaanissakin kulkenut, mutta niin kiire ei silläkään sillan odotteluun ollut, peräaalto vain oli maksimoitu.


      • Amatööri - purjehtija

        Tänä kesänä reissattiin purkkarilla paljon kapeahkoilla väylillä - käytiin mm. Helsingissä upeassa Suomenlinnassa ja silleen eli ajettiin noita rantaväyliä Hanko-Hki.

        Purjehtijat todellakin koneella ajavat enimmäkseen täysin itsekkäästi "miten sattuu" ja meriteiden sääntöjen etenkin "Ahtaita kulkuväyliä" koskevia sääntöjä halveksien.

        "Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa joka on aluksen oikealla puolella"
        - tälle säännölle ei ole poikkeusta aluksen käyttövoiman mukaan, luoviva purjevene on tietenkin eri asemassa mutta myötäiseen ajavan purjeveneenkin tulee noudattaa tätä sääntöä!
        JA Suomessa kaikki merkityt väylät ovat tulkinnaltaan ahtaita!

        Kaikkein typerintä on kanssapurjehtijoiden käytös heidän ajaessaan koneella - väylä todellakin täytetään laidasta laitaan vaikka ajetaan "peräkkäin" ja samaan suuntaan - taas selkeästi lainvastaisesti. Hyvin yleisesti suuret moottoripurjehtijat ajavat ylinopeutta rajoitusalueella. Jotain osoittaa kipparin taidoista myös se että purkkari lähtee koneella ohittamaan toista purkkaria n. 0,5 solmun nopeuserolla kapeikossa ja tukkii tai ainakin haittaa vastaantulijan tai nopean ohittavan moottoriveneen väistämistä - NIIN TÖRKEÄÄ KÄYTTÄYTYMISTÄ KUIN OLEN TÄNÄ KESÄNÄ NÄHNYT PURKKAREIDEN taholta niin enpä voi kuin ihmetellä että minne on kadonnut kaikki se kohteliaisuus jota satamissa kuitenkin vielä on?
        MISTÄ nämä öykkäri-mastonkuljettaja-purjehtijat oikein tulevat ja minne heillä on kiire - kova on kiire jokaisella??

        Mitä tulee läikkymisiin niin omaa pöljyyttähän se vain osoittaa jos tietää veneensä heiluvan aallokossa ja siellä silti välttämättä täytyy jotain keittää. Nykyaikana saa jos jonkinlaista termaria johon ruuan tai juomat voi tehdä valmiiksi ennen lähtöä jos ruokailu on pakko tehdä ajossa - eli taas on niin kiire ettei jouda pysähtyä suojaisaan paikkaan - ootte te ihme sakkia!!
        Oikeat purjehtijat osaavat kyllä laittaa ruokansa avomerelläkin korkeassakin aallokossa, joka on ihan toista kuin minkään moottoriveneen peräaallot, ilman aalto-ongelmia oikeilla välineillä.

        Itselläni ei moottoriveneilijöistä ole koskaan tullut niinpaljoa harmaita hiuksia kuin ns. purjehtijoista tänä kesänä. Ensi vuonna tiedetään kiertää nuo moottori-mastonkuljettaja-purjehtijoiden suosimat reitit kaukaa!


    • Hoopo

      Olen tämän kesän tarkkaillut meriliikennettä maista käsin uuden mökkitonttimme rannasta. Muutama asia ihmetyttää minuakin. Miksi purjehtijat eivät koskaan käytä kartiota mastossa (kuten minulle opetettiin saaristolaivurikursilla parikymmentä vuotta sitten ja mitä oppia olen hölmönä noudattanut itse purjehtiessani) kun ajavat koneella purjeet ylhäällä? Toinen seikka koskee lähinnä moottoriveneilijöitä. Miksi moottoriveneillä ajetaan ihan poijun vierestä, vaikka kortinkin mukaan vettä riittää yli 20 metriä koko vesistön leveydeltä (0,6 km)? Kolmas ihmetyksen aihe (yhteisesti naapurien kanssa pohdittu) on tavaton kiinnostus rantaelämäämme kohtaan: purjeveneet kun seilaavat usein vähän kauempana ottavat kapteenit oikein kiikarit esille. Tapahtuu se lähempänäkin: kolmekymmentä metriä matkaa ja kiikarit silmillä... tämähän on jo kotirauhan rikkomista! Ehkä rantasaunamme rakennustyö todellakin kiinnostaa, mene ja tiedä. Se on turhaan sitten niin hyvin veneilijöiltä piilotettu puiden taakse, olisi pitänyt vaan rakentaa ihan framille... Noh, eihän nämä niin vakavia ole, kyllä merelle vielä mahtuu. Mahtuu niin purjeilla kuin moottorillakin.

    • fendert

      Nykymoottoriveneet on kolmikerroksisia mökkejä.
      Uivat heikkojen koneiden takia kuin ankat perällään ja tekevät aallokkoa kuin hinaajat.
      Sopisi katsoa taakse, monenko linnun pesät ja
      munat tuli tuhottua ja montako poikasta löi
      kallioon. Hangon saunassa kuultua:
      Perkele varo barösundissa sitä lossia ei voi
      vetää kahvat pohjassa vaikka kuin olis pöytä
      tilattuna Hangossa.

    • Sun buster r

      Minäkin tuomitsen läheltä ajamisen vaikka itse ajan moottoriveneellä... Mutta yksi vihje keitä perunat mieluummin saaressa tai muualla kuivalla maalla.

    • nove

      Eikös olis tuossakin touhussa JÄRKEILY pakallaan..
      Helpompaa keitellä perunat maissa ja jos ei siihen ole mahdollisuutta nii etsi joku suojaisa paikka jossa ruuan valmistus onnistuu..
      mietin tuossa suvaitsevaisuuttasi.. mutta muutaman kerran kun ne perunas lentää pitkin kajuutan lattioita nii eiköhän se siitä ja jos ole hankkinut purjeveeneesi pelkästään perunan keittoa varten nii ois kai niit helpompiakin konsteja ollu..

    • Anonyymi

      Musta tuntuu, että aloittajalla on jo verisuoni puhjennut päässä aikoja sitten.
      Kevyet mullat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe