obd-laite, mistä

liikkeestä ostamaan

obd-laukijoista/sovittimista puhuttaessa ain aannetaan hankintapaikaksi joku nettiosoite, josta sen sitten voisi tilata.

mutta jos haluan käydä sen itse liikkeestä ostamassa, niin mikä on oikea osoite?

tarvikeliike, vauhtiputka, merkkiliike, muu mikä??

kukaan ostanut liikkeestä tiomivaa laitetta kohtuuhinnalla?

35

11414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja..

      Nuo nettivehkeet jää kyllä nurkkaan käyttämättöminä.
      Laitteen käyttäjän tulee olla ammattitaitoinen autosähköasentaja. OBD:n koodit sellaisenaan ei kerro paljoakaan.

      • on juuri tässä

        jos et tiedä niin kysy. Yllättävän helposti mailmalta löytyy auto jossa on ollut vastaava vika.


      • niitä

        semmosia ohjelmia olemassa millä "tavallinen" pulliainenki saa selkoa vikakoodeista.


      • toinen asentaja
        niitä kirjoitti:

        semmosia ohjelmia olemassa millä "tavallinen" pulliainenki saa selkoa vikakoodeista.

        Se tulkitseminen tässä koko asian ydin onkin!
        muutmalla satkulla sellainen laite jolla noi koodit voi lukee...
        No joissain tapauksissa vikakoodi kertoo jotain viasta jolloin se on vain apuväline vian tulkitsemisessa niin hyvässä kuin pahassa!


      • varma vinkki

        Kyllä ne "koodit" löytyy netistä ja niistä ymmärretään siellä enemmän kuin se merkkiliikkeen asentaja.. Jos OBD II lukija maksaa 80-100e niin ei todellakaan kannata maksaa 30-50e merkkiliikkeen pellelle vikamuistin lukemisesta.


      • amorooso

        Munkin mielestä liittimen paikalleen työntäminen vaatii vähintään sähköinsinöörin tutkintoa!
        Onhan se yhtä vaikeaa, kun laittaa tepseli seinään, ja siihenhän tarvitaan...


      • tietämätön...
        amorooso kirjoitti:

        Munkin mielestä liittimen paikalleen työntäminen vaatii vähintään sähköinsinöörin tutkintoa!
        Onhan se yhtä vaikeaa, kun laittaa tepseli seinään, ja siihenhän tarvitaan...

        Hommaan tarvitaan tietämätön ja huonosti motivoitunut harjoittelijanuorukainen, joka ei ymmärrä sähköstä mitään eikä osaa pelätä sähköiskua.
        12 volttia onkin peräti vaarallinen jännite.
        Ja tulee pirun kalliiksikin auton omistajalle, jos se laiskanveltto asentajapoju iskee töpselin kiinni kun autossa virrat päällä.
        Tässä mielessä 12 volttiakin on vaarallinen jännite ainakin auton omistajalle. Salama iskee suoraan kukkaroon ja lujaa


      • M. asentaja
        amorooso kirjoitti:

        Munkin mielestä liittimen paikalleen työntäminen vaatii vähintään sähköinsinöörin tutkintoa!
        Onhan se yhtä vaikeaa, kun laittaa tepseli seinään, ja siihenhän tarvitaan...

        Mitäs kouluja pitää käydä, jos vika on esim. Lambdan pitkäaikainen sopeutuma, raja-arvo ylitetty? Mikä liitin pitää irrottaa?

        VAG-Com on erinomainen laite noihin vag-autoihin mutta menestyksekäs vikojen korjaaminen vaatii usein todellakin muutakin kuin netin käyttöä. Pitää tosiaan ymmärtää mitä tekee ja miksi. Pitkä työkokemus ja merkkikohtainen tieto välttämätöntä.

        Nettikeskustelut usein bullshittiä. Vikoja korjaantuu mitä ihmeellisimmillä keinoilla.

        Tuo liitinten irrottelu harvoin mitään vikoja korjaa.


      • salakieltä
        M. asentaja kirjoitti:

        Mitäs kouluja pitää käydä, jos vika on esim. Lambdan pitkäaikainen sopeutuma, raja-arvo ylitetty? Mikä liitin pitää irrottaa?

        VAG-Com on erinomainen laite noihin vag-autoihin mutta menestyksekäs vikojen korjaaminen vaatii usein todellakin muutakin kuin netin käyttöä. Pitää tosiaan ymmärtää mitä tekee ja miksi. Pitkä työkokemus ja merkkikohtainen tieto välttämätöntä.

        Nettikeskustelut usein bullshittiä. Vikoja korjaantuu mitä ihmeellisimmillä keinoilla.

        Tuo liitinten irrottelu harvoin mitään vikoja korjaa.

        "Mitäs kouluja pitää käydä, jos vika on esim. Lambdan pitkäaikainen sopeutuma, raja-arvo ylitetty? Mikä liitin pitää irrottaa? "

        Tämä on siis vag salakieltä, ei niin sanottu P-koodi jonka varmaan myös vag testerit näyttävät. Samaan sarjaan voisi lisätä kai nämä "läpän asennon kopio", "Vika: ei vikaa" tai "ohjainlaite tyhjä" sepustukset. P-koodit paljastavat nämä asiaa tuntevalle melko nopeasti, taitavat olla standarsoituja?


      • v*ttuuntunut asiakas
        toinen asentaja kirjoitti:

        Se tulkitseminen tässä koko asian ydin onkin!
        muutmalla satkulla sellainen laite jolla noi koodit voi lukee...
        No joissain tapauksissa vikakoodi kertoo jotain viasta jolloin se on vain apuväline vian tulkitsemisessa niin hyvässä kuin pahassa!

        Nykytekniikka on niin hienoa että plug´n play... ja seuraavaksi vaihdetaan osaa. Paitsi noin se ei aina mene, sähköviat on toisinaan hauskoja ja muutaman auton tiedän jossa autoa on tutkittu huollossa, on vaihdettu johtosarjoja, vaihdettu osaa niin pirukseen ja ei vaan toimi.

        Vikamuisti tosiaankin yleensä paljastaa vian aiheuttajan tai antaa viitettä mistä lähteä etenemään vian etsinnässä.
        Jos takapenkki on jo tehtaalla survottu paikalleen vaurioittaen kaapelinippua joka vetää maihin kerran kuukaudessa sekunnin murto-osan ajan aiheuttaen vikakoodeja niin siinä ei testeri auta vaan onneakin pitää olla matkassa.


      • M. asentaja
        salakieltä kirjoitti:

        "Mitäs kouluja pitää käydä, jos vika on esim. Lambdan pitkäaikainen sopeutuma, raja-arvo ylitetty? Mikä liitin pitää irrottaa? "

        Tämä on siis vag salakieltä, ei niin sanottu P-koodi jonka varmaan myös vag testerit näyttävät. Samaan sarjaan voisi lisätä kai nämä "läpän asennon kopio", "Vika: ei vikaa" tai "ohjainlaite tyhjä" sepustukset. P-koodit paljastavat nämä asiaa tuntevalle melko nopeasti, taitavat olla standarsoituja?

        Ei sinne päinkään! Nämä on juuri näitä "nettikorjaajien" juttuja...

        Kyllä nuo VW:n koodit ovat täysin standardin mukaisia (esim. P1165,P1166 tai P1151, P1152) ja vian voi antaa VW:n numerona (esim.17573) tai p-koodina (P1165). "läpän asennon kopio" tai "ohjainlaite tyhjä" ei kuulu tähän keskusteluun, vaan juuri noihin nettikorjaajien bullshit osastoille.

        Katsopa esim vikakoodit P1123-P1130.
        Mikä liitin pitikään irrottaa?

        Tai P1136-P1140? Kerro melko nopeasti, mistä johtosarjasta ravistetaan?

        Tässäkö on taas autovalmistajien salaliitto nettikorjaajia vastaan? Vika ei voi siis olla todellinen, jos vikakoodi joku mainitsemistani?


      • ja maksat 50e tyhjästä
        M. asentaja kirjoitti:

        Mitäs kouluja pitää käydä, jos vika on esim. Lambdan pitkäaikainen sopeutuma, raja-arvo ylitetty? Mikä liitin pitää irrottaa?

        VAG-Com on erinomainen laite noihin vag-autoihin mutta menestyksekäs vikojen korjaaminen vaatii usein todellakin muutakin kuin netin käyttöä. Pitää tosiaan ymmärtää mitä tekee ja miksi. Pitkä työkokemus ja merkkikohtainen tieto välttämätöntä.

        Nettikeskustelut usein bullshittiä. Vikoja korjaantuu mitä ihmeellisimmillä keinoilla.

        Tuo liitinten irrottelu harvoin mitään vikoja korjaa.

        Mikä lisäarvo on tällä:

        ei vikakoodeja, 50e

        M. asentaja, onko sulla vastaus tähän?


      • M.asentaja
        ja maksat 50e tyhjästä kirjoitti:

        Mikä lisäarvo on tällä:

        ei vikakoodeja, 50e

        M. asentaja, onko sulla vastaus tähän?

        Miksi viet ehjän auton vikamuistin lukuun? Sinun kannattaa ostaa se obd-lukulaite, niin voit tarkastaa joka päivä onko vikoja tallentunut autosi vikamuistiin.

        Nykyautossa on kyllä merkkivalokin tuota obd:ta varten, joka kertoo, jos vikaa mutta onhan se hyvä lukea kerran viikossa huvin vuoksi. Jotkut mummotkin jonottaa joka aamu pankkiin tarkastamaan, ettei tilin saldo ole yllättäen muuttunut.

        Nuo korjaamon diagnoosilaitteet muuten maksaa esim 30000 euroo kpl. Niiden käytön pitäisi olla kuitenkin monen mielestä asiakkaalle ilmaista, koska siinä ei mene kuin vähän aikaa...


      • Pee-koodia
        M. asentaja kirjoitti:

        Ei sinne päinkään! Nämä on juuri näitä "nettikorjaajien" juttuja...

        Kyllä nuo VW:n koodit ovat täysin standardin mukaisia (esim. P1165,P1166 tai P1151, P1152) ja vian voi antaa VW:n numerona (esim.17573) tai p-koodina (P1165). "läpän asennon kopio" tai "ohjainlaite tyhjä" ei kuulu tähän keskusteluun, vaan juuri noihin nettikorjaajien bullshit osastoille.

        Katsopa esim vikakoodit P1123-P1130.
        Mikä liitin pitikään irrottaa?

        Tai P1136-P1140? Kerro melko nopeasti, mistä johtosarjasta ravistetaan?

        Tässäkö on taas autovalmistajien salaliitto nettikorjaajia vastaan? Vika ei voi siis olla todellinen, jos vikakoodi joku mainitsemistani?

        Täällä taas joku nuori asentaja andersson tuntee tarvetta päteä ja puolustella merkkihuoltojen erikoisia käytäntöjä ja hinnoittelua.

        Mitä noihin Pee-koodeihin tulee niin ovat wolsksvaaggenin niitä tyypillisimpiä vikoja, eli ilmamäärämittaria ja lambda-anturia herjaavat. Saattaa joku viitata johonkin muuhunkin mutta en jaksa tarkistella. Ei tarvita mitään ihmeempiä temppuja noiden toteamiseksi ilman testeriäkin, toki testikone helpottaa kovasti.

        Osittain jäi ymmärtämättä nuo viittaukset "bullshit osastoihin" ja "salaliittoihin" ymmärtämättä...


      • autotekniikan insinööri
        ja maksat 50e tyhjästä kirjoitti:

        Mikä lisäarvo on tällä:

        ei vikakoodeja, 50e

        M. asentaja, onko sulla vastaus tähän?

        Tottakai sun pitää maksaa siitä vikamuistin lukemisesta vaikka muisti olisikin tyhjä! Työstähän maksat eikä viasta! Vai pitäisikö pikahuollon asentaja keksiä pari vikaa ja vaihda siihen sun autoon pari anturia? Olisitko sitten tyytyväinen? Vittu että jaksatte täällä valittaa!! Ihan vapaaehtoisesti vietkin autosi huoltoon!!!


      • M. asentaja
        Pee-koodia kirjoitti:

        Täällä taas joku nuori asentaja andersson tuntee tarvetta päteä ja puolustella merkkihuoltojen erikoisia käytäntöjä ja hinnoittelua.

        Mitä noihin Pee-koodeihin tulee niin ovat wolsksvaaggenin niitä tyypillisimpiä vikoja, eli ilmamäärämittaria ja lambda-anturia herjaavat. Saattaa joku viitata johonkin muuhunkin mutta en jaksa tarkistella. Ei tarvita mitään ihmeempiä temppuja noiden toteamiseksi ilman testeriäkin, toki testikone helpottaa kovasti.

        Osittain jäi ymmärtämättä nuo viittaukset "bullshit osastoihin" ja "salaliittoihin" ymmärtämättä...

        Bullshittia on vaihdella huvikseen ilmamassamittareita ja lambda-antureita.

        Edellinen bullshit-mieshän juuri kertoi, ettei mitään tarvitse vaihtaa, kun ravistelee johtosarjat ja puhdistaa liittimet.

        Kaikkein pahimmat bullshit-miehet tuo auton korjaukseen, printattujen vikalistojen kanssa, kertovat mikä on vikana ja väittävät vielä vastaan viimeiseen asti, ettei vika voi olla se, mikä se todellisuudessa on, koska se todellinen vika maksaa. "Mutta jos se kuitenkin on se ilmamassamittari, (kun se on halvempi)?"

        VW ei muuten juuri ikinä herjaa tuota ilmamassamittaria vialliseksi, vaikka se olisikin viallinen.

        Bullshittiä on myös tämä:
        "Ei tarvita mitään ihmeempiä temppuja noiden toteamiseksi ilman testeriäkin, toki testikone helpottaa kovasti."
        Milläs vitulla herra pee-koodia mittaa esim sen lambdatunnistimen tilapäisen toimintahäiriön?


      • utelias uuno
        autotekniikan insinööri kirjoitti:

        Tottakai sun pitää maksaa siitä vikamuistin lukemisesta vaikka muisti olisikin tyhjä! Työstähän maksat eikä viasta! Vai pitäisikö pikahuollon asentaja keksiä pari vikaa ja vaihda siihen sun autoon pari anturia? Olisitko sitten tyytyväinen? Vittu että jaksatte täällä valittaa!! Ihan vapaaehtoisesti vietkin autosi huoltoon!!!

        repinyt "autotekniikan insinööri" tittelin?


      • Pee-koodia
        M. asentaja kirjoitti:

        Bullshittia on vaihdella huvikseen ilmamassamittareita ja lambda-antureita.

        Edellinen bullshit-mieshän juuri kertoi, ettei mitään tarvitse vaihtaa, kun ravistelee johtosarjat ja puhdistaa liittimet.

        Kaikkein pahimmat bullshit-miehet tuo auton korjaukseen, printattujen vikalistojen kanssa, kertovat mikä on vikana ja väittävät vielä vastaan viimeiseen asti, ettei vika voi olla se, mikä se todellisuudessa on, koska se todellinen vika maksaa. "Mutta jos se kuitenkin on se ilmamassamittari, (kun se on halvempi)?"

        VW ei muuten juuri ikinä herjaa tuota ilmamassamittaria vialliseksi, vaikka se olisikin viallinen.

        Bullshittiä on myös tämä:
        "Ei tarvita mitään ihmeempiä temppuja noiden toteamiseksi ilman testeriäkin, toki testikone helpottaa kovasti."
        Milläs vitulla herra pee-koodia mittaa esim sen lambdatunnistimen tilapäisen toimintahäiriön?

        Täällä taitaa olla nyt useampiakin tuulipusseja äänessä kun keskustelu käy siinä määrin sekavaksi.

        "Bullshittia on vaihdella huvikseen ilmamassamittareita ja lambda-antureita."

        Edellinen bullshit-mieshän juuri kertoi, ettei mitään tarvitse vaihtaa, kun ravistelee johtosarjat ja puhdistaa liittimet. "

        Mitä oikeastaan yrität tällä kommentilla sanoa hyökkäät sekä osien vaihtoa että puhdistamista vastaan? Mitä siis itse tekisit?

        Sen tarkemmin noihin muihin juttuihin puuttumatta voin kertoa ettei lambdatunnistimessa ole tilapäisiä toiminta häiriöitä vaan ilmiö syntyy ohjelmistopuolelta. Ei siis ole mitattavissa, tiedät sen kyllä kun vähän aikaa mietiskelet asiaa.


      • autotekniikan insinööri
        utelias uuno kirjoitti:

        repinyt "autotekniikan insinööri" tittelin?

        Jotkut suomalaiset käy kyllä välillä koulussakin. Sitten kun sä olet kasvanut isoksi pojaksi niin ehkä sinäkin pyrit ammattikorkeakouluun etkä vaan nostaa palkkasi KELAlta niinkuin te typerykset jotka kirjoittavat näissä palstoissa yleensä tekee!


      • katsotaankin
        M. asentaja kirjoitti:

        Bullshittia on vaihdella huvikseen ilmamassamittareita ja lambda-antureita.

        Edellinen bullshit-mieshän juuri kertoi, ettei mitään tarvitse vaihtaa, kun ravistelee johtosarjat ja puhdistaa liittimet.

        Kaikkein pahimmat bullshit-miehet tuo auton korjaukseen, printattujen vikalistojen kanssa, kertovat mikä on vikana ja väittävät vielä vastaan viimeiseen asti, ettei vika voi olla se, mikä se todellisuudessa on, koska se todellinen vika maksaa. "Mutta jos se kuitenkin on se ilmamassamittari, (kun se on halvempi)?"

        VW ei muuten juuri ikinä herjaa tuota ilmamassamittaria vialliseksi, vaikka se olisikin viallinen.

        Bullshittiä on myös tämä:
        "Ei tarvita mitään ihmeempiä temppuja noiden toteamiseksi ilman testeriäkin, toki testikone helpottaa kovasti."
        Milläs vitulla herra pee-koodia mittaa esim sen lambdatunnistimen tilapäisen toimintahäiriön?

        measuring blocks kentästä vertaamalla actual ja specifield arvoja. tosin siitäkin voi joskus tehdä väärän diagnoosin.


      • utelias uuno
        autotekniikan insinööri kirjoitti:

        Jotkut suomalaiset käy kyllä välillä koulussakin. Sitten kun sä olet kasvanut isoksi pojaksi niin ehkä sinäkin pyrit ammattikorkeakouluun etkä vaan nostaa palkkasi KELAlta niinkuin te typerykset jotka kirjoittavat näissä palstoissa yleensä tekee!

        Eipä näytä tuo teksti insinöörin kirjoittamalta. Lienetkö edes rippikoulua läpäissyt? Sanon tämän 25vuoden insinööri kokemuksella.


      • insinööreille
        utelias uuno kirjoitti:

        Eipä näytä tuo teksti insinöörin kirjoittamalta. Lienetkö edes rippikoulua läpäissyt? Sanon tämän 25vuoden insinööri kokemuksella.

        pitäisi olla pakollista käytännön työtä suunnittelemiensa laitteiden kanssa.Sanon tämän 15 v korjaamo kokemuksella.


      • tulihan se sieltä
        autotekniikan insinööri kirjoitti:

        Tottakai sun pitää maksaa siitä vikamuistin lukemisesta vaikka muisti olisikin tyhjä! Työstähän maksat eikä viasta! Vai pitäisikö pikahuollon asentaja keksiä pari vikaa ja vaihda siihen sun autoon pari anturia? Olisitko sitten tyytyväinen? Vittu että jaksatte täällä valittaa!! Ihan vapaaehtoisesti vietkin autosi huoltoon!!!

        Useimmat vievät auton vikavalon nollaukseen ja mitään vikakoodia ei löydy. Eli mistä maksetaan - ei mistään. Siksi tuo OBD laite on hyvä jokaiselle ... Siitähän tässä oli kyse.


      • mitä vittua?
        tulihan se sieltä kirjoitti:

        Useimmat vievät auton vikavalon nollaukseen ja mitään vikakoodia ei löydy. Eli mistä maksetaan - ei mistään. Siksi tuo OBD laite on hyvä jokaiselle ... Siitähän tässä oli kyse.

        Siis vikavalo nollataan mutta vikakoodia ei ole? Totta helvetissä on vikakoodi, jos valo palaa! Sitähän se valo tarkoittaa, että on tallentunut vikoja!

        Totta helvetissä se maksaa ja saat vikakoodit paperilla kouraas! Ilmaistako korjaamon toiminnan pitäisi olla?

        Jos nolailet teema-skannerilla vikavalojas, et tietoa vikakoodista (numeroserjasta) ja sen aiheuttajasta varmaan saa mutta se taas eri asia.

        Tuo valon nollaus ja vian aiheuttajan korjaus onkin taas sitten aivan eri asia. Se autosi ei välttämättä kelpaa katsastajalle, vaikka nollailisit viat ennen leimaa.

        Myös korjauksesta velotetaan korjaamolla, vaikka valon olisitkin jo sammuttanut halpatesterillä. Joudut ehkä vain maksamaan enemmän, koska mahdollisesti vaikeutat asentajan työtä poistamalla tietoja, jotka voivat helpottaa vianhakua.

        Lisäksi saatat jopa hajottaa autosi, kun nollaat vaan viat ja jätät ne korjaamatta. Siksi on ehkä parempi ettei niitä testereitä kaikilla ole.


      • jatkuu...
        mitä vittua? kirjoitti:

        Siis vikavalo nollataan mutta vikakoodia ei ole? Totta helvetissä on vikakoodi, jos valo palaa! Sitähän se valo tarkoittaa, että on tallentunut vikoja!

        Totta helvetissä se maksaa ja saat vikakoodit paperilla kouraas! Ilmaistako korjaamon toiminnan pitäisi olla?

        Jos nolailet teema-skannerilla vikavalojas, et tietoa vikakoodista (numeroserjasta) ja sen aiheuttajasta varmaan saa mutta se taas eri asia.

        Tuo valon nollaus ja vian aiheuttajan korjaus onkin taas sitten aivan eri asia. Se autosi ei välttämättä kelpaa katsastajalle, vaikka nollailisit viat ennen leimaa.

        Myös korjauksesta velotetaan korjaamolla, vaikka valon olisitkin jo sammuttanut halpatesterillä. Joudut ehkä vain maksamaan enemmän, koska mahdollisesti vaikeutat asentajan työtä poistamalla tietoja, jotka voivat helpottaa vianhakua.

        Lisäksi saatat jopa hajottaa autosi, kun nollaat vaan viat ja jätät ne korjaamatta. Siksi on ehkä parempi ettei niitä testereitä kaikilla ole.

        Lisäksi on mahdollista, että autossasi on vika mutta obd-valo ei pala. Silloin voit viedä autosi korjattavaksi ja saat korjatun auton, tai tehdä niin kuin monet ti-miehet ja viedä autosi vikamuistin lukuun, koska luulevat, että siellä kerrotaan, miten auto korjataan.

        Vikamuistin luku usein vain pieni osa vianhakua ja korjausta, joten asiakas maksaa vain sen vikamuistin luku osion, oli siitä hyötyä eli ei.

        Vaikka siellä jokin vika olisikin on ti-miehen usein mahdoton ymmärtää, ettei se ole suoraan tie vian ratkaisuun vaan vaatii "tutkimuksia". Maksu tulee siis vikamuistin lukemisesta, EI vian hausta.

        Jos toi vikamuistinluku olisi ilmainen palvelu, olisi korjaamoiden pihat täynnä näitä luettavia ti-miesten rotteloita ja niitä ti-miehiä ihmettelemässä, mitä ne koodit sitten tarkoittaa, että "mitäs mä nyt sitten teen?" ja "pitäähän teidän tietää?"


      • utelias uuno
        insinööreille kirjoitti:

        pitäisi olla pakollista käytännön työtä suunnittelemiensa laitteiden kanssa.Sanon tämän 15 v korjaamo kokemuksella.

        Pelkällä oppiarvolla ei pitkälle mennä, teoria on teoriaa ja laskut laskuja. Käytännön työ ja kokemus tekevät mestarin.


      • autotekniikan insinööri
        jatkuu... kirjoitti:

        Lisäksi on mahdollista, että autossasi on vika mutta obd-valo ei pala. Silloin voit viedä autosi korjattavaksi ja saat korjatun auton, tai tehdä niin kuin monet ti-miehet ja viedä autosi vikamuistin lukuun, koska luulevat, että siellä kerrotaan, miten auto korjataan.

        Vikamuistin luku usein vain pieni osa vianhakua ja korjausta, joten asiakas maksaa vain sen vikamuistin luku osion, oli siitä hyötyä eli ei.

        Vaikka siellä jokin vika olisikin on ti-miehen usein mahdoton ymmärtää, ettei se ole suoraan tie vian ratkaisuun vaan vaatii "tutkimuksia". Maksu tulee siis vikamuistin lukemisesta, EI vian hausta.

        Jos toi vikamuistinluku olisi ilmainen palvelu, olisi korjaamoiden pihat täynnä näitä luettavia ti-miesten rotteloita ja niitä ti-miehiä ihmettelemässä, mitä ne koodit sitten tarkoittaa, että "mitäs mä nyt sitten teen?" ja "pitäähän teidän tietää?"

        Tässä palstassa näyttää olevan ainakin yks fiksu mies! Juuri tätä tarkoitinkin! Eihän kukaan ilmaiseksi työskentele! Kyllähän lääkärit ja sairaanhoitajatkin palkkaa saavat, vaikka ei röntgenkuvissa näkyisi mitään vikaa!


      • autotekniikan insinööri
        utelias uuno kirjoitti:

        Eipä näytä tuo teksti insinöörin kirjoittamalta. Lienetkö edes rippikoulua läpäissyt? Sanon tämän 25vuoden insinööri kokemuksella.

        Insinöörikö olet?? Sitten sun pitäisi tietää mistä puhun! vieläkin 25 vuoden kokemuksella!


    • eräs monista

      Itselläni ElmScan ISO USB, ohjelmana maksullinen Digimoto 4.03. Nämä saat hommattua suurinpiirtein siihen hintaan kuin merkkihuollossa yksi vikakoodin lukukerta maksaa.
      On myös runsaasti ilmaisia OBD-ohjelmistoja, joita minulla kannettavalla koneella myös ainakin 5 kpl.
      Ilmaisillakin selviää, jos käyttää niitä kaikkia vuorotellen. Toinen osaa jonkun jutun paremmin kuin toinen.
      En halua suositella mitään määrättyä OBD-sovitinta, koska on tärkeää selvittää, mikä niistä monista soveltuu juuri sinun autoosi.
      Mainitsemani laite toimii hyvin autoissani, jotka ovat Volvo S60 vm. 2002 ja Nissan Almera vm. 2001
      Kun on saanut vikakoodin selville, niin sitten vaan nettiin hakemaan, mitä se tarkoittaa.
      Suurin osa vikakoodeista on standardisoitu, mutta on myös valmistajakohtaisia koodeja.
      Järkeä kannattaa käyttää, koska vianmerkkivalo ( MIL ) voi syttyä siitä syystä, että esim. joku liitin likaantunut tai joku kylmäjuotos pettänyt.
      Eli joissain tapauksissa voi joutua todella pahaan korjaamokierteeseen, kun vikakoodin perusteella vaihdetaan peräjälkeen toinen toistaan kalliimpi moduli, eikä kukaan vaivaudu hoitamaan asiaa oikean elektroniikkamiehen otteella, eli alkaa ihan tosissaan etsimään vikaa.
      Vika jää ja lasku kasvaa. Joten kannattaa itse käyttää omaa päättelykykyä ja kylmää talonpoikaisjärkeä. Voi säästyä paljon rahaa.

    • kaikki.......

      halvemmalla kun soitatte ennustaja eukolle,ja sitten asiaan joskus vikojen perusteella vaihdetaan suoraan jokin anturi,mutta ne täytyy osata erotella sellaisista vioista jotka vaativat tarkempaa kaivamista.Maalaisjärki on tässäkin asiassa erittäin tärkeä taito.Ei se kone mikään jumala ole että sitä pitää heti uskoa,toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan oli vähän sekava selitys.Terv.asentelija

    • Lienee etsimäsi?
      • vähän on pitkällä

        silta ei kyllä selviä, onko katutason kauppa josta voi vaikka rahalla ko. laitteita ostella,

        mutta linkki tässä keskustelussa kuitenkin parasta antia.

        ja onhan tuo kaukanakin...


    • -teema

      Bilteman uudessa kevät/kesä luettelossa s.265 löytyy, eli nyt voit mennä paikan päälle.
      "OBDII-vikakoodin lukulaite 79€", jossa USB liityntä PuuCeelle.

      • hevotunhilavitkutin

        hyvä, hyvä, nyt on helppoa.

        kun vielä tietäisi, että tekeekö tuolla mitään, ja toimiiko missä autoissa.

        kenelläkään vielä kokemuksia ?


      • tonnin stiflat
        hevotunhilavitkutin kirjoitti:

        hyvä, hyvä, nyt on helppoa.

        kun vielä tietäisi, että tekeekö tuolla mitään, ja toimiiko missä autoissa.

        kenelläkään vielä kokemuksia ?

        Ilmeisesti sulla ei ole luottoa, kun ei hyväksi todetut sopuhintaiset laitteet netistä kelpaa, joten joudut sit varmaan ostaa teemalaitteen. Onnea...

        En tiedä minkä merkkinen tötterö sinulla on mutta itselläni netistä tilattu V.A.G. autoihin sopiva laite jokapäiväisessä korjaamokäytössä. On hyvä, jopa parempi, kuin ammattikäyttöön tarkoitettu monimerkkilaite, joka maksaa hunajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe