Verenpaineen heittely

mikä normaalia?

Missä vaiheessa voi sanoa, että verenpaine heittelee liikaa?

Minulla arvot muuttelee näin:
Kotona mitattuna on yleensä sellaista 100-110/54-64.
Raskausaikoina neuvolamittauksissa oli yleensä aina 105-120/66-74, eli raskaus on tuntunut minulla aina jonkunverran laskevan verenpainetta.
Muualla kuin kotona mitattuna on ollut muutenkin ihan normaalipaineet, vaikka lievästi jännittäisinkin ja olisin ennen mittausta liikkunut reippaammin, eli jotain 120-130/74-84 väliltä.
No, sitten paineet on kuitenkin saattaneet korkeimmillaan, jossain muualla kuin kotona mitattuna, heittääkin yhtäkkiä tuonne 160/95.
Joskus tätä on tapahtunut esim. fysioterapiakäynnin jälkeen, kun paineita yhteen aikaan siellä mittailtiin aina hoidon jälkeen (jolloin olis pitänyt olla siis erittäin rentoutunut olo).
Siihen aikaan mulla oli kyllä stressiä, että en sitten tiedä johtuiko siitäkin.

Pulssi sitten pomppii myös.
Se saattaa levossakin nousta yhtäkkiä yli sadan, ei tarvita kuin pieni hermostuminen jostain asiasta.
Joskus äkkinäisesti herätessä sydän tuntuu laukkaavan ihan hurjana ja heikottaa.
Mitään vaarallisia rytmihäiriöitä yms. ei kyllä ole diagnosoitu, ihan tavallisia lisälyöntejä vaan.

Sydän on tutkittu rasitustesteillä ja Holterilla ym.

Nyt multa löydettiin lisämunuaisen adenooma, mutta se ei näytä nostavan kylläkään ainakaan verenpainetta tuon korkeammalle.
Aldosteronit olivat yhdessä mittauksessa koholla, mutta sen jälkeisessä kokeessa taas normaalin rajoissa.
Välillä on tuntunut ikäänkuin kaliumvajauksen oireita, mutta ainoastaan kausittain.
Kalium oli 3.5, eli aika alarajoilla kylläkin.

Oudolta tuntuu, kun välillä tuntuu olevan oireita, jotka sopii tuon taudin kuvaan (ja yleensäkin noihin lisämunuaisjuttuihin), mutta sitten taas on ajanjaksoja, että ei tunnu olevan mitään.

1

2846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JasuHasu

      Mulla saattaa verenpaine nousta pienestä liikahtamisesta. Tänään puristin eräässä kokeessa semmoista laitetta istualtani, niin yläpaine nousi 225:een. Pulssi nousee tasaisella kävellessä 130:een. Ihan vauhkoa on. Palleasta puristaa toisinaan kävellessä, on pysähdyttävä välillä. Joskus istuessa verenpaine laskee hetkittäin 110:aan. Pulssipaine heittää 14:stä toistasataan. Niin että heittelyä on. En tiedä, onko normaalia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe