muovailuvahojen vehnä

kelitytönäiti74

Tervehdys. Minulla on 3-vuotias keliaakikkotyttö jolle juuri ostin muovailuvahaa. Nyt kuitenkin luin purkista että se sisältää vehnää. Onko jollain tietoa Play-Doh muovailuvahojen sisällöstä, tuotteen omilta sivuilta en saanut tietoa? Eli siis onko vehnä tuotteessa tärkkelyksenä vaiko puhtaana viljana. Tärkkelyshän siis sopii...

3

1078

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis...

Eihän muovailuvahaa syödä. Vai syödäänkö teillä?!

• kommenttiin...

Ei keliaakikko saa oireita siitä että koskee jotain joka sisältää vehnää. Muovailuvaha ei ole syötävää vaan sitä kosketaan. Jos lapsi ei osaa olla syömättä muovailuvahaa niin varmaankaan keliakia ei ole se suurin ongelma.

• muovailuvahoissa

käytetään kaikkein edullisinta vehnää, joten se on puhdistamatonta tuotetta tuhannen kilon pussista. Ei ole mitään järkeä käyttää johonkin tällaiseen tuotteeseen puhdistettua, ehdottomasti gluteenitonta vehnätärkkelystä, koska massatuotteen hinta nousisi huomattavasti pelkän raaka-aineen vuoksi.

Itse olisin niin tarkka, että vehnää sisältävät muovailuvahat heittäisin just roskikseen. Muovailuvahaa jää kuitenkin aina vähän käsiin. Lapset myös saattavat liimailla muovailuvahaa mitä kummallisimpiin paikkoihin. Ja kyllä sitä muovailuvahaa suuhunkin voi mennä. Olen kahden lapsen äiti ja kummatkin ovat popsineet kaikkea järjetöntä, kun vain silmä välttää: vahaliituja, lunta kahmalokaupalla, hiekkaa, erilaisia kauniin värisiä kukkia. Mikseivät lapset maistelisi kauniin värisiä muovailuvahoja?

Sinuna lähettäisin kiireesti sähköpostia Keliakialiittoon tästä asiasta, jotta se tulee tiedoksi muillekin ja asia myös tutkitaan.

Ja muuten lisäyksenä: Clinique-sarjan huulirasvassa oli vehnän ainesosia, kun pari? vuotta sitten tavailin tuoteselosteita ja hylkäsin sen huulirasvan juuri vehnän ainesosien vuoksi. Tämän hetkistä ainesosatilannetta en tiedä. Clinique-sarjassa oli muissakin tuotteissa viljan ainesosia.

Näyttäisi siltä, että vehnää sekä viljaa yleensä käytetään hyvin monella eri tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      665
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      93
      658
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    7. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      506
    8. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      502
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63