muovailuvahojen vehnä

kelitytönäiti74

Tervehdys. Minulla on 3-vuotias keliaakikkotyttö jolle juuri ostin muovailuvahaa. Nyt kuitenkin luin purkista että se sisältää vehnää. Onko jollain tietoa Play-Doh muovailuvahojen sisällöstä, tuotteen omilta sivuilta en saanut tietoa? Eli siis onko vehnä tuotteessa tärkkelyksenä vaiko puhtaana viljana. Tärkkelyshän siis sopii...

3

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis...

Eihän muovailuvahaa syödä. Vai syödäänkö teillä?!

• kommenttiin...

Ei keliaakikko saa oireita siitä että koskee jotain joka sisältää vehnää. Muovailuvaha ei ole syötävää vaan sitä kosketaan. Jos lapsi ei osaa olla syömättä muovailuvahaa niin varmaankaan keliakia ei ole se suurin ongelma.

• muovailuvahoissa

käytetään kaikkein edullisinta vehnää, joten se on puhdistamatonta tuotetta tuhannen kilon pussista. Ei ole mitään järkeä käyttää johonkin tällaiseen tuotteeseen puhdistettua, ehdottomasti gluteenitonta vehnätärkkelystä, koska massatuotteen hinta nousisi huomattavasti pelkän raaka-aineen vuoksi.

Itse olisin niin tarkka, että vehnää sisältävät muovailuvahat heittäisin just roskikseen. Muovailuvahaa jää kuitenkin aina vähän käsiin. Lapset myös saattavat liimailla muovailuvahaa mitä kummallisimpiin paikkoihin. Ja kyllä sitä muovailuvahaa suuhunkin voi mennä. Olen kahden lapsen äiti ja kummatkin ovat popsineet kaikkea järjetöntä, kun vain silmä välttää: vahaliituja, lunta kahmalokaupalla, hiekkaa, erilaisia kauniin värisiä kukkia. Mikseivät lapset maistelisi kauniin värisiä muovailuvahoja?

Sinuna lähettäisin kiireesti sähköpostia Keliakialiittoon tästä asiasta, jotta se tulee tiedoksi muillekin ja asia myös tutkitaan.

Ja muuten lisäyksenä: Clinique-sarjan huulirasvassa oli vehnän ainesosia, kun pari? vuotta sitten tavailin tuoteselosteita ja hylkäsin sen huulirasvan juuri vehnän ainesosien vuoksi. Tämän hetkistä ainesosatilannetta en tiedä. Clinique-sarjassa oli muissakin tuotteissa viljan ainesosia.

Näyttäisi siltä, että vehnää sekä viljaa yleensä käytetään hyvin monella eri tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2774
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2037
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1756
    4. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      49
      1713
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1491
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1194
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1000
    Aihe