hoitaja raskaana

???

Itse en ole raskaana mutta olen miettinyt että jos lähihoitaja/sairaanhoitaja on raskaana niin milloin pääsee äitiyslomalle? Itse teen työtä vanhainkodissa ja työ on erittäin raskasta fyysisesti. Siihen päälle vielä iso maha niin ei kyllä tulisi mitään! Olen osastolla töissä, jossa on monet raskaasti hoidettavia. Kaikki asukkaat nostetaan päivittäin ylös ja lähes kaikki yksinhoidettavia.

9

4731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutkin

eli katsoppas kelan sivustoilta nuo ohjeet.

Kyllä sitä ollaan viimeiseen asti oltu töissä, jos ei ole tullut terveydellistä haittaa....eihän raskaus ole sairaus :-)

• ei pääse

muita aikaisemmin äitiyslomalle, ainakin itse olen nähnyt tosi isomahaisia, ihan viimeisillään olevia hoitajia tavallisissa töissä niillä osastoilla, joilla olen itse olut töissä. Äitiysloman aikaistaminen sairaslomalla riippuu ihan raskaudesta, jotkut tietenkin on niin turvonneita ja vaivaisia, että joutuvat sairaslomalle. Se on yksilöllistä.

• vanhushoitaja

Olen kolmivuorotyössä vanhainkodilla ja miettinyt itse myös tätä asiaa. Yötyö tuntuu raskaalle jo nyt vaikken olekaan raskaana. Työvuoron jälkeen olen henkisesti ja fyysisesti ihan loppu. Verensokeri alhaalla niin että aina on pakko syödä ennen kotiinlähtöä, etten pyörry matkalle. Nostamista , kääntämistä, kurkottelua, kyykistelyä sun muuta on todella paljon. Meillä myös väkivaltaisia asiakkaita. Mulla vakipaikka, mut en ole vieä uskaltautunut yrittää raskaaksi, pelkään liikaa keskenmenoa työnraskauden takia, pitkälle sairaslomallekaan minulla ei olisi varaa jäädä.

• se menee
        vanhushoitaja kirjoitti:

Olen kolmivuorotyössä vanhainkodilla ja miettinyt itse myös tätä asiaa. Yötyö tuntuu raskaalle jo nyt vaikken olekaan raskaana. Työvuoron jälkeen olen henkisesti ja fyysisesti ihan loppu. Verensokeri alhaalla niin että aina on pakko syödä ennen kotiinlähtöä, etten pyörry matkalle. Nostamista , kääntämistä, kurkottelua, kyykistelyä sun muuta on todella paljon. Meillä myös väkivaltaisia asiakkaita. Mulla vakipaikka, mut en ole vieä uskaltautunut yrittää raskaaksi, pelkään liikaa keskenmenoa työnraskauden takia, pitkälle sairaslomallekaan minulla ei olisi varaa jäädä.

Ei tällä alalla mitään erivapauksia ole!

Sillailhan se menee että ala kun ala, jos terveys ei kestä niin sillon ollaan sairaslomalla. Jos raskaana ollessa yötyö rasittaa niin eihän siinä muuta kun sairaslomalle.

Monta kertaa kyllä kuka moisia murehtii ei ole ollut koskaan raskaana. Raskaus ei todellakaan ole sairaus ja itse kolme kertaa olleena voin sanoa ettei ne yövuorot sen ihmeellisempiä ole, ei se vauva kuitenkaan yötyöstä kuole!

tottakai ketä tahansa pyörryttää jos ei syö kun vasta aamulla. Syö vaikka keksi sillon tällön, siihen ei kauaa mene.

Varmasti joillekin työnantajille sopii myös että tekee 2 vuoroa, jos ei yötyö ota sujuakseen. Näitä turha murehtia!

• vanhustenhoitaja
        se menee kirjoitti:

Ei tällä alalla mitään erivapauksia ole!

Sillailhan se menee että ala kun ala, jos terveys ei kestä niin sillon ollaan sairaslomalla. Jos raskaana ollessa yötyö rasittaa niin eihän siinä muuta kun sairaslomalle.

Monta kertaa kyllä kuka moisia murehtii ei ole ollut koskaan raskaana. Raskaus ei todellakaan ole sairaus ja itse kolme kertaa olleena voin sanoa ettei ne yövuorot sen ihmeellisempiä ole, ei se vauva kuitenkaan yötyöstä kuole!

tottakai ketä tahansa pyörryttää jos ei syö kun vasta aamulla. Syö vaikka keksi sillon tällön, siihen ei kauaa mene.

Varmasti joillekin työnantajille sopii myös että tekee 2 vuoroa, jos ei yötyö ota sujuakseen. Näitä turha murehtia!

Kirjoitin tuossa aiemmin ... Eli minulla siis jo yksi lapsi entuudestaan, ja kokemusta mitä on olla raskaana.
        Työ tuntuu kyllä tällä hetkellä sen verran raskaalle, että taidanpa yrittää saada siirroon muihin tehtäviin, ennenkuin yritän toista lasta. Joka vuorossa on paljon nostoja, niiltä ei voi välttyä. Alan vaihtoa muutenkin ajatellut, pettynyt tähän vuorotyöhön todella, tuntuu että koko terveys romahtanut jo muutaman työvuoden jälkeen, vaikka ikää alle 30.

• enää
        vanhushoitaja kirjoitti:

omissa käsissä, jääkö sairauslomalle raskaana ollessa vai ei. Välttämättä sitä ei enää kysellä siinä vaiheessa kun sikiön hyvinvointia ja raskauden jatkumista ei enää voi pitää itsestään selvyytenä.
        Kolmesta raskaudestani yksi alkoi mennä kesken 25viikolla, jouduin sairaalaan, jossa olin seuraavat 7vkk. Olin siis hyvän osan normaalin raskauden kestosta sairauslomalla, sairaalassa, eikä mielessä edes käynyt harmitus ehkä pienemmistä päivärahoista (laskettiin ainakin ennen edellisen vuoden verotuksen mukaan), tai että olisinko mahani puolesta kyennyt olemaan vielä kolmisen kuukautta töissä.

Siinä kun yritit kaikin mahdollisin konstein saada raskautta jatkumaan vielä edes jonkun päivän, ainut huoli oli siitä, ennättääkö sikiö kehittyä niin paljon että sillä olisi mahdollisuudet selvitä kohdun ulkopuolella.

Kun asiat on oikeasti kohdalla, niihin tulee ihan uusia ennalta arvaamattomia näkökulmia. Ihan turha pohtia, saati pelätä sellaista mitä ei ole. Raskaudet, miten ne sujuvat ovat niitä juttuja, joita ei kukaan voi ennustaa, yhtä vähän kuin tulevaisuutta yleensäkään.

• kokemusta onp

Äippäloman suhteen ei oo mitään erityisvapauksia (paitsi ehkä röntgen, ainakin ennen oli).
      Raskaus on niin kovin yksilöllistä. Itse ajattelin olevani töissä niin pitkään kuin mahdollista (saa paremmat äitiyspäivärahat) ja ajattelin, etten viitsi turhia valittaa. Yllättäen neuvolassa kuitenkin todettiin kohdunsuun auenneen ennen aikojaan ja "passitettiin" sairaslomalle. Toisen kanssa meni ilman ongelmia loppuun asti. Kyllähän se riippuu raskaudesta, kuinka työkykyinen on. Ei niinkään työpaikasta.

• ???

Kiitos vastauksista! Kaveri joka on raskaana, on kertonut että sillä on ongelmia ollut jo esim sitoa kengännauhoja tai nostaa lattialta tavaroita. Hänellä laskettu aika vasta toukokuussa. Omassa työssä on juuri sitä että vanhainkodin asukas istuu vessanpöntöllä kun häntä pukee ja tekee aamupesuja, siinä saa kyykistellä ylös-alas että työ raskausmahan kanssa ihan toivotonta.. No pitää katsoa jos itse joskus tulen raskaaksi että miten sitä selviää!

• tässä...

...sellainen ajatus mieleen että sanot potilaiden olevan raskaasti hoidettavia, mutta seuraavassa lauseessa kerrot kaikkien olevan yksin hoidettavia. Onko työpaikkasi sellainen jossa hoitajat tekevät töitä yksin resurssien puutteen vuoksi oman terveytensä kustannuksella? Eikö nostureita käytössä? Raskaana ollessa ei varmastikaan hyväksi lapsen kehitykselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      50
      7553
    2. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      15
      7283
    3. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      66
      7166
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      160
      6767
    5. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      38
      6640
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      71
      5662
    7. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      18
      5658
    8. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      101
      5435
    9. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      21
      5380
    10. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      106
      5045
    Aihe