bataatin keittoaika?

sosetta

Osaakos joku nopeasti sanoa miten pitkään bataatinpaloja pitäis keittää?

Sosetta aloin värkkäämään, eikä mun keittokirja tunne moista kasvista lainkaan...

29

42597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin pitkään

      kun olivat pehmeet ja hyvä survoa sitten!Eikai tuohon sen kummempaa aikaa ole,haarukalla kokeilee millon on pehmenneet.

      • sosetta

        Keitä kunnes ovat kypsiä.... loistavaa, kas kun en itse keksinyt.

        Mun keittokirjassa on sellanen taulukko.... joitain kasviksia keitetään 6-10min ja toisia 30-45min. Olisi vain kiinnostanut etukäteen tietää milloin niitä bataatteja kannattaa haarukalla törkkiä.

        No, nyt tiedän että kakkavaipan ehtii just vaihtaa kun bataatit kiehuu.


      • ei sitten
        sosetta kirjoitti:

        Keitä kunnes ovat kypsiä.... loistavaa, kas kun en itse keksinyt.

        Mun keittokirjassa on sellanen taulukko.... joitain kasviksia keitetään 6-10min ja toisia 30-45min. Olisi vain kiinnostanut etukäteen tietää milloin niitä bataatteja kannattaa haarukalla törkkiä.

        No, nyt tiedän että kakkavaipan ehtii just vaihtaa kun bataatit kiehuu.

        kannata käyttää tuossakaan hommassa!Ei pidä kysyä jos tietää sit kuitenkin.


      • Seikku
        ei sitten kirjoitti:

        kannata käyttää tuossakaan hommassa!Ei pidä kysyä jos tietää sit kuitenkin.

        Kuule kyllä olis hyvä tietää, miten kauan bataatti kypsyy silloin kun tekee keittoa, että tietää laittaa muut kasvikset - ne tutut - oikeaan aikaan. Itse olen jo 59 v, ja etsin tätä tietoa tänään. Tutustuin bataattiin tyttären luona, mutta hän teki uunibataattia. Halusin uutta makua kasviskeittooni ja kokeilen nyt bataattia. Että ei se riitä, jos kerrotaan, että kokeile milloin ovat pehmeitä.


      • Anonyymi
        sosetta kirjoitti:

        Keitä kunnes ovat kypsiä.... loistavaa, kas kun en itse keksinyt.

        Mun keittokirjassa on sellanen taulukko.... joitain kasviksia keitetään 6-10min ja toisia 30-45min. Olisi vain kiinnostanut etukäteen tietää milloin niitä bataatteja kannattaa haarukalla törkkiä.

        No, nyt tiedän että kakkavaipan ehtii just vaihtaa kun bataatit kiehuu.

        Sinulla on hyvää kirja ! Bataattia ei saa keittää nopeasti kuumalla . Silloin bataattissa oleva hyvät aonekset tuhoutuu ja lopuksi te tyytyväisena syödään mönjää. Sitä höyryllä kypsennetään ja kansi kiinni kunnes melkein kypsyy ja sitten haudutetaan kunnes jäähtyy.


      • Anonyymi
        Seikku kirjoitti:

        Kuule kyllä olis hyvä tietää, miten kauan bataatti kypsyy silloin kun tekee keittoa, että tietää laittaa muut kasvikset - ne tutut - oikeaan aikaan. Itse olen jo 59 v, ja etsin tätä tietoa tänään. Tutustuin bataattiin tyttären luona, mutta hän teki uunibataattia. Halusin uutta makua kasviskeittooni ja kokeilen nyt bataattia. Että ei se riitä, jos kerrotaan, että kokeile milloin ovat pehmeitä.

        👍🏻 mietin samaa perunoiden kanssa kypsenneättäessä.


    • Uusavutonta!

      Voi kun mun keittokirja ei kerro ollenkaan..

      Kuinka kauan vesi kiehuu??

      Kun on sen verran kiire, ettei sitä ehdi koko ajan vieressä vahdata, että jos joku kertoisi etukäteen?

      • ap..

        Onhan se kiva tietää etukäteen meneekö siihen puoli tuntia vai muutama minuutti. Ettei tarvi 5 minuutin välein olla kokeilemassa. Tai ehtiikö valmiiksi muksun lounaalle vai vasta päivälliseksi. Tällä kertaa kun googlestakaan ei ollut nopeata apua.
        Uusavuttomat ei tiedä muuta kuin kauanko pilttipurkkia pidetään mikrossa.

        Vesi kieuhuu niin kauan kuin astian alla on riittävästi lämpöä. Tai kunnes on ns. kiehunut kuiviin eli kaikki vesi on höyrystynyt. Kerro paljonko sulla on vettä, niin mä kerron kauanko se kestää.


      • on mennyt
        ap.. kirjoitti:

        Onhan se kiva tietää etukäteen meneekö siihen puoli tuntia vai muutama minuutti. Ettei tarvi 5 minuutin välein olla kokeilemassa. Tai ehtiikö valmiiksi muksun lounaalle vai vasta päivälliseksi. Tällä kertaa kun googlestakaan ei ollut nopeata apua.
        Uusavuttomat ei tiedä muuta kuin kauanko pilttipurkkia pidetään mikrossa.

        Vesi kieuhuu niin kauan kuin astian alla on riittävästi lämpöä. Tai kunnes on ns. kiehunut kuiviin eli kaikki vesi on höyrystynyt. Kerro paljonko sulla on vettä, niin mä kerron kauanko se kestää.

        jo kolme päivää kysymyksestäsi, että suosittelisin kokeilemaan kauan siinä menee... Ja eiköhän se oo suht saman verran ku porkkanssakin.


      • ap...
        on mennyt kirjoitti:

        jo kolme päivää kysymyksestäsi, että suosittelisin kokeilemaan kauan siinä menee... Ja eiköhän se oo suht saman verran ku porkkanssakin.

        tuollahan se on ketjun kolmannessa.... kakkavaipan ehtii vaihtaa, eli vajaa 10 min pieninä palasina. Toisella palstalla joku osas sanoa, että nopeemmin ku perunat, oli ihan riittävän tarkka vastaus.
        Meidän bataatit on jo syöty.


      • kelttumummu

        Uusavuttomat liikkeellä kumma kun kukaan ei kysy milloin vesi kiehuu tai saako kaupasta valmiiksi keitettyä vettä.


      • Anonyymi
        ap.. kirjoitti:

        Onhan se kiva tietää etukäteen meneekö siihen puoli tuntia vai muutama minuutti. Ettei tarvi 5 minuutin välein olla kokeilemassa. Tai ehtiikö valmiiksi muksun lounaalle vai vasta päivälliseksi. Tällä kertaa kun googlestakaan ei ollut nopeata apua.
        Uusavuttomat ei tiedä muuta kuin kauanko pilttipurkkia pidetään mikrossa.

        Vesi kieuhuu niin kauan kuin astian alla on riittävästi lämpöä. Tai kunnes on ns. kiehunut kuiviin eli kaikki vesi on höyrystynyt. Kerro paljonko sulla on vettä, niin mä kerron kauanko se kestää.

        Bataattia syödään illalla eikä keskellä päivällä. Se on niin hyvää aine verrattuna perunaa että kannattaa uhrata aikaa. Ja pari kerta kokeile niin tajuat kolmas kerta miten ja milloin on hyvää !


      • Anonyymi

        Ilkeää. Ite 60v ja kyllä joutuu useinkin pähkäileen ruoka-aineiden kanssa, varsinkin jos erikoisempaa. Tai isompia määriä kuin tavallisesti. Joillekin ruoanlaitto/leivonta on helppoa kuin mikä, itse hikoilen mittojen ja määrien kanssa. Mutta ilkeily ja piikittely, se on ala-arvoista touhua.


    • Sumpsan Sulttaani

      Onneksi on kuitenkin aikaa kirjoitella tänne ja saada asiallisia vastauksia jos niitä haluaa. Sellainen havainto näin 66-vuotiaana, että pieni pala kypsyy nopeammin kuin iso tai kokonainen, onpa se peruna tai bataatti tms. 10mm pala noin 5 min, nyrkinkokoinen 30min

    • kysyjä

      Keitä puolituntia nyrkinkokoista bataatia niin onkypsä

    • Joksito

      Osaako joku sanoa riippuuko keittoaika ton bataatin koosta? Ja pitääkö kuoria ennenkun keittää ...vai jälkeen?

      • Anonyymi

        Kuoressa eritoten ihmisille hyödyllista ainetta .siitä vain pinalta raaputetaan kevyesti ja uomassa oleva silmun alkua hedelmäveitsillä kaapitaan.


    • Lumi-Li

      Koska google tämän antaa ensimmäisten joukossa suomeksi etsiessä laitetaan nyt oikea vastaus ilman valitusta ja/tai trollausta:

      Kuori, kuutioi haukun kokoisiksi paloiksi (ajatellen esimerkiksi salaattia), ja keitä valmistettavan ruoan mukaan: 10-12 minuuttia niin bataatti on kypsää ja palat pinnalta pehmeitä, sisältä kiinteitä. "Jotain purtavaa". Salaatteihin ja sen semmoisiin. Jos taas tarkoituksena on muusata bataatti esimerkiksi vuokaa tai keittoa varten ja paloista on tarkoitus tulla läpi asti täysin pehmeitä, on keittoaika 25-30 min.

      Tämä on toki yleisohje, ja omalla kokemuksella bataatin laatu kaupoissa saattaa vaihdella, vaikka itse en ainakaan ole varsinaisista lajikkeista kuullut. Hyvää ruokahalua ja rohkeasti vaan kokeilemaan!

      • Kiitosta

        Kiitos. Googlen ohjaamana itsekin ajauduin tänne asiaa tutkimaan, kasvissosekeittoa kun tekee, on kiva tietää vähän etukäteen missä vaiheessa mikäkin ainesosa kannattaa heittää kiehumaan.


    • Sälli2

      Että on vaikeaa, eikö kukaa nyt osaa vastata tuohon selvään kysymykseen eli keittoaika verrattuna esim samankokoiseen perunaan. Keskikokoisen perunan keittoaikahan on n. 25 min.
      Vastaisi itse jos tietäisin. Onko naiset nykyään näin avuttomia?

      • Anonyymi

        15 minuuttia


    • Batatisti

      Keittoaika on noin puoli tuntia. Riippuu tietysti siitä keittääkö kokonaisia isoja bataatteja vai paloitteleeko kuoritun bataatit. Paloiteltuna siis sama kuin perunan keittoaika. Kokemusta on.

      • johan-on

        Tulihan se vastaus sieltä.


    • Kokemusopettaa

      Noin 4-5 cm kanttiinsa paloina keittoaika suurinpiirtein sama kuin samankokoisilla uusillaperunoilla jotka kiehuu pehmeiksi nopeammin kuin vanhaperuna. 10-15 min on sopiva aika eikä pintakerros vielä murene .Olen ammattikokki ja nykyisin tehdään paljon paleoruokia bataateista ja kypsennetään ihan erillisenäkin kokoperunan sijaan. Mitään nyrkkisääntöä ei ole ,mutta kannattaa olla valppaana kun ensimmäisensatsin bataatteja keittää.

    • rqrtqetq

      Mitä helvettiä tää keskustelu tekee tällä palstalla

    • kasvismieli

      Kokonaisen bataatin keittoaika?

    • guli

      Ikävää kun näillä palstoilla loukataan toista ihmist.

      • Anonyymi

        Itsekin läksin varuilta etsimään bataatin keittoaikaa, kun teen broilerikeittoa. Ja huom, olen aiemminkin keittänyt bataattia ja itsellä muistikuva, että verrannollinen perunan keittoaikaa.n. Esim porkkanaa ja lanttua saa keittää paljon pitempään kuin perunaa, joten ensin ne keittoon. En tosiaan ymmärrä, mitä pitää viisastella, jos keittoaikaa kyselee. Siitä viisastuneena, kun 1. Kertaa lanttulaatikkoa itse tein ja sai hieman odotella, ettälanttupalat ovat kypsiä.


    • Anonyymi

      uittu mitä irvileukoja tää maailma ja varsinkin tää forumi on täynnä. jos ei oo mitään hyvää sanottavaa, niin voi jättää sanomatta. Ihan validi kysymys. vastatkaa tai menkää vittuilemaan kavereilenne, mikäli teillä katkerilla p@skoilla sellaisia sattuu vielä olemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe