Plexus-puudutus

Hermostunut

Hei,

onko joku ollut leikkauksessa, jossa on käytetty hermon puudutusta käsivarteen tai jalkaan?
itselläni on kädessä hermokasvain ja kuulin juuri, että leikkausta ei tehdä nukutuksessa, vaan ns. plexus hermo puudutetaan. Ilmeisesti olkapään/kainalon tienoilta. Miten katetri laitetaan plexus hermoon ja onko katetrin laittaminen kivuliasta?

Vastauksia toivoen,

34

17160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulle--

      Ei minulla ainakaan sattunut. Hieman kirpeisi, mutta ei paha ollenkaan. Leikkauksen jälkeenkin meni pitkä aika ennen kuin kipua rupesi tuntumaan. Itse suosittelen lämpimästi!

      Siinä tosiaan oli pieni neula, jossa oli katetri kiinni. Se laitettiin tuolta kainalon sisältä ihon alle ja jollain ihme vempaimella tarkistettiin sen paikkaa. Sai pieniä sähköiskuja -käsi hieman nyki. Mutta ei kivuliasta.

      • Kokemus...

        Ystävälläni oli sormijänteet ranteesta poikki. Sormijänteet alkoivat aikoinaan leikkauksen jälkeen toimimaan asteittain.

        Kainalokipua kaveri tosian valitti sietämättömän vittumaiseksi todella pitkään.

        Kun lääkäri/sairaanhoitaja/harjoittelija oli kymmenen kertaa koittanut tökkiä sitä puudutus-systeemiä, niin ystäväni on tokaissut "ei tästä hommasta tule hevon vittuakaan, nyt taju pois jumalauta". Ja nukuttivat sitten la leikkaus meni hyvin mutta puudutus(yrityksen) kivut olivat pitkään sietämättömiä ja vaativat kovia kipulääkkeitä.


      • oli---
        Kokemus... kirjoitti:

        Ystävälläni oli sormijänteet ranteesta poikki. Sormijänteet alkoivat aikoinaan leikkauksen jälkeen toimimaan asteittain.

        Kainalokipua kaveri tosian valitti sietämättömän vittumaiseksi todella pitkään.

        Kun lääkäri/sairaanhoitaja/harjoittelija oli kymmenen kertaa koittanut tökkiä sitä puudutus-systeemiä, niin ystäväni on tokaissut "ei tästä hommasta tule hevon vittuakaan, nyt taju pois jumalauta". Ja nukuttivat sitten la leikkaus meni hyvin mutta puudutus(yrityksen) kivut olivat pitkään sietämättömiä ja vaativat kovia kipulääkkeitä.

        Kyseessä oli varmaan ei anestesiologi vaan harjoitteluvaiheen lääkäri, joka ei todellakaan osannut hommaansa. On se vaan valitettavaa kun on pakko elävillä ihmisillä harjoitella.


      • Heheh
        oli--- kirjoitti:

        Kyseessä oli varmaan ei anestesiologi vaan harjoitteluvaiheen lääkäri, joka ei todellakaan osannut hommaansa. On se vaan valitettavaa kun on pakko elävillä ihmisillä harjoitella.

        Ei kai kukaan ole seppä syntyessään. Jos ei niitä toimenpiteitä harjoittele niin ei kai niitä pelkästään kirjoja lukemalla opikaan. Joku raja pistelylläkin pitää olla ja parempi pyytää apua jos ei onnistu.


      • 23f
        Heheh kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole seppä syntyessään. Jos ei niitä toimenpiteitä harjoittele niin ei kai niitä pelkästään kirjoja lukemalla opikaan. Joku raja pistelylläkin pitää olla ja parempi pyytää apua jos ei onnistu.

        oletko ihan kunnossa neurologisesti? siis sun mielestä harjoittelijat pitäis leikkiä ihmisten terveyden kanssa? tämmösessa puudutuksessa on riski elinikäiseen vammaisuuteen!


    • vain hyviä

      Hyviä kokemuksia vain. Hermopinne leikattu kyseisellä puudutusmenetelmällä molemmista käsistä. Puudutus ei sattunut ja leikkauskipua ei tuntunut. Vasta seuraavana päivänä tunsin kipua leikkausalueella

    • Yksi vaan.

      Jos haluat oikein kovasti niin kyllä sinut nukutetaan.

      • kyllä oikeassa

        Mutta on parempiakin tapoja. Anestesia-aineet tekevät aina tokkuraisen ja usein huonon olon nukutusannoksilla. Ja turha nukutus on tarpeeton riski. Yksi vaihtoehto on lisäsedaatio eli laitetaan se plexus, mutta annetaan sinulle sen lisäksi anestesia-aineita kanyylin kautta suoneen. Sen verran, että olet kevyessä unessa, mutta hengittelet omillasi. Ei tarvi siis relaksoida eikä intuboida.


    • käsi puudutettiin

      Mulla laitettiin Hoffmanin laite ranteeseen (pahan murtuman jälkeen, siis ulkoinen tukilaite) ja siinä porattiin luuhun tukipiikit rakennelmalle.

      Puudutus tehtiin olkapäästä vähän kainalon puolelta. Oiskohan kyse samasta puudutustavasta?

      Muistelen, että käsivarsi piti nostaa ylös kattoa kohti (makuulla ollessa tietenkin) ja sitten vaan pistettiin... ei sattunut ollenkaan. Sitten käsi asetettiin rinnan päälle ja jäin odottelemaan vuoroani päästä leikkaussaliin.

      Vuoroani sainkin odotella jopa kolmisen tuntia, kun tuli kait akuutimpaa hommaa ensin.

      Sen muistan, etä jossain vaiheessa tunsin selvästi miten käsi rinnan päällä tuntui painona ja yritin toisella kädellä siirtää puutunutta kättä sivulle - apua, eihän käsi ollutkaan rinnalla. Valvova hoitsu sitten selitti mulle tuntemusta, että ihmisen mieleen jää se viimeinen asento, kun puudutus tehoaa. Että he olivat jo aikaa sitten siirtäneet käden rinnalta kylkeä pitkin lepäämään. Olin kait ollut sen verran rauhoittavien vuoski tokkurassa, etten tätä ollut huomannut.

      Ja itse toimenpiteen ajaksi olin pyytänyt sellaista kevyttä "humautusta" - ei siis kunnon nukutusta, koskapa en halunnut kuulla niitä ääniä ymärilläni, kun rannetta laitettiin paikoilleen ja luihin porattiin ne tukirautojen reiät. Sen sain, joten eipä ole muistikuvia itse toimenpiteestä.

      Muuten ihan vastaavalla tavalla olin kevyesti unten mailla, kun jalkaani tehtiin iso monta tuntia kestänyt leikkaus. Silloin tosin puudutuksena oli epiduraali-spinaali.

      Täysin hereillä olen ollut ranteen hermopinteen keillauksessa - tosin rauhoittavan pillerin saaneena tietenkin - se taitaa olla vakiojuttu kaikissa toimenpiteissä. Hermopinne leikattiin verityhjiössä ja puudutus tehtiin ihan suoraan leikkauskohtaan eli tuohon kämmenen ranteen puoleiseen osaan. Oli tosi nopea toimenpide eli varsinaiseen operaatioon ei tainnut mennä kuin parikymmentä minuuttia - siis haavan viillosta siihen, kun tikit oli saatu paikoilleen.

      • toi--

        Kyllä toi oli varmasti plexus-puudutus


      • tuo, että

        käsi oli pystyssä. Siis eri puudutus.


      • ole laskimopuudutus
        tuo, että kirjoitti:

        käsi oli pystyssä. Siis eri puudutus.

        Plexusta laittaessa käsi nostetaan yläsuuntaan, jotta kainaloalueelle päästään hyvin. Laskimopuudutuksessa taas tulee verityhjiömansetti ja puudutuslaitetaan kanyylin kautta ei likeltäkään kainaloa.

        Laskimopuudutuksessa tehdään aika pieniä hommia. Hofmanni tehdään plexuksessa tai yleisanestesiassa.


      • Hoffmanni
        ole laskimopuudutus kirjoitti:

        Plexusta laittaessa käsi nostetaan yläsuuntaan, jotta kainaloalueelle päästään hyvin. Laskimopuudutuksessa taas tulee verityhjiömansetti ja puudutuslaitetaan kanyylin kautta ei likeltäkään kainaloa.

        Laskimopuudutuksessa tehdään aika pieniä hommia. Hofmanni tehdään plexuksessa tai yleisanestesiassa.

        Hoffmannin voi laittaa laskimopuudutuksessakin.


      • kestää
        tuo, että kirjoitti:

        käsi oli pystyssä. Siis eri puudutus.

        vain noin tunnin, plexus kestää helposti 6-12h.


      • oikeassa
        Hoffmanni kirjoitti:

        Hoffmannin voi laittaa laskimopuudutuksessakin.

        Mutta kirurgin pitää olla erittäin taitava ja nopea. Siksi sitä ei kovin usein valita, koska siinä ei ole pelivaraa ajan kanssa.


      • kestosta päätellen
        kestää kirjoitti:

        vain noin tunnin, plexus kestää helposti 6-12h.

        Siis puudutus tehtiin noin klo 17.
        Leikkaus aloitettiin noin klo 20.
        Leikkaus lopetettiin noin klo 22.

        Ja ekan kipulääkityksen jouduin pyytämään joskus aamuyön tunteina.


      • se...
        kestosta päätellen kirjoitti:

        Siis puudutus tehtiin noin klo 17.
        Leikkaus aloitettiin noin klo 20.
        Leikkaus lopetettiin noin klo 22.

        Ja ekan kipulääkityksen jouduin pyytämään joskus aamuyön tunteina.

        Kyllä se oli plexus.


      • Kovinkaan nopea tarvii
        oikeassa kirjoitti:

        Mutta kirurgin pitää olla erittäin taitava ja nopea. Siksi sitä ei kovin usein valita, koska siinä ei ole pelivaraa ajan kanssa.

        Ei Hoffmannin laitossa yli tuntia mene kömpelömmältäkään kirurgilta. Perussetti puolessa tunnissa, vähän enemmän säätämistä niin kolmessa vartissa. Marginaalia jää vielä toinen mokoma. Aikahan loppuu verityhjiön takia, oli laskimopuudutus tai ei, joten unta palloon sitten vain ja uusi verityhjiö, jos sitä vielä tarvitaan.


      • ei vai
        Kovinkaan nopea tarvii kirjoitti:

        Ei Hoffmannin laitossa yli tuntia mene kömpelömmältäkään kirurgilta. Perussetti puolessa tunnissa, vähän enemmän säätämistä niin kolmessa vartissa. Marginaalia jää vielä toinen mokoma. Aikahan loppuu verityhjiön takia, oli laskimopuudutus tai ei, joten unta palloon sitten vain ja uusi verityhjiö, jos sitä vielä tarvitaan.

        Meikä kyllä on nähnyt aikamoista räpeltäjää ja anestesialääkärinä en sitä käytä juuri sen ajan takia. Turha nukutus on aina turha ja plexus on erinomainen kivunhoito jälkikäteen. Ja toistaiseksi ainakin meillä anestesialääkäri on se, joka päättää anestesiamenetelmän. -Ottaen tietysti mahdollisuuksien mukaan potilaan toiveet huomioon.


      • Joo vai?
        ei vai kirjoitti:

        Meikä kyllä on nähnyt aikamoista räpeltäjää ja anestesialääkärinä en sitä käytä juuri sen ajan takia. Turha nukutus on aina turha ja plexus on erinomainen kivunhoito jälkikäteen. Ja toistaiseksi ainakin meillä anestesialääkäri on se, joka päättää anestesiamenetelmän. -Ottaen tietysti mahdollisuuksien mukaan potilaan toiveet huomioon.

        "Turha nukutus on aina turha". Ei nukutus ole turha, jos sen avulla saadaan joku homma hoidettua kätevästi. Samalla logiikalla voisi heittää että "turha plexus on turha". Tiesithän anestesialääkärinä että plexuspuudutukesn jälkeen tulee kaikista puudutuksista suhteessa eniten hermovaurioita ja kiputiloja postoperatiivisesti? Hoffmannin jälkeiset kivut eivät ole ollenkaan sieltä pahimmasta päästä ja ovat hyvin hallittavissa ihan perinteisillä kipulääkkeilläkin. Plexuspuudutuksen laittaminen sellaiseen kivunhoitomielessä on sama kuin lakaisisi roskat maton alle. Kyllä ne kivut sieltä esille tulevat, mutta myöhemmin osastolla, ehkä keskellä yötä ja nopeasti voimistuvina. Siinä on osaton hoitajilla kädet täynnä töitä sen sijaan, että kivunhoito olisi saatu hyvään hallittuun alkuun heräämössä nukutuksen tai myös iv-puudutuksen jälkeen. Pointti oli, että Roomaan vie monta tietä, erilaisia, mutta ei yksiselitteisesti kokonaisuudessaan toinen toistaan parempia.


      • oikeassa
        Joo vai? kirjoitti:

        "Turha nukutus on aina turha". Ei nukutus ole turha, jos sen avulla saadaan joku homma hoidettua kätevästi. Samalla logiikalla voisi heittää että "turha plexus on turha". Tiesithän anestesialääkärinä että plexuspuudutukesn jälkeen tulee kaikista puudutuksista suhteessa eniten hermovaurioita ja kiputiloja postoperatiivisesti? Hoffmannin jälkeiset kivut eivät ole ollenkaan sieltä pahimmasta päästä ja ovat hyvin hallittavissa ihan perinteisillä kipulääkkeilläkin. Plexuspuudutuksen laittaminen sellaiseen kivunhoitomielessä on sama kuin lakaisisi roskat maton alle. Kyllä ne kivut sieltä esille tulevat, mutta myöhemmin osastolla, ehkä keskellä yötä ja nopeasti voimistuvina. Siinä on osaton hoitajilla kädet täynnä töitä sen sijaan, että kivunhoito olisi saatu hyvään hallittuun alkuun heräämössä nukutuksen tai myös iv-puudutuksen jälkeen. Pointti oli, että Roomaan vie monta tietä, erilaisia, mutta ei yksiselitteisesti kokonaisuudessaan toinen toistaan parempia.

        Mutta itse olen kokenut sen parhaimpana menetelmänä. Nukutus on turha, jos sen voi hallitusti, turvallisesti, ja tuottamatta ylimääräistä kipua/epämukavuutta välttää. Ja tottakai tiedän hermovaurioista ja tosiasia yleistettynä(valitettavasti) taitaa olla se, että (tämä on vain minun arvio, oman työpaikkani potilaista, mitä on kuullut) plexuksen lisäksi liki 40 prosenttia tarvitsee sedaation tai nukutuksen. Eli se ei ole niin helppo saada onnistumaan ollenkaan.

        : ) Mutta kun sen osaa, sen osaa. Ja jos on pätevä lääkäri, niin osastolla kipujen kanssa ei ole ongelmia. Riittävät lääkitysluvat. Ennakointi olisi siinäkin päivän sana. Harmi vaan, että kaikki potilaat eivät tajua HETI ilmoittaa hoitajille, kun tunto rupeaa palaamaan. -Kipu saataisiin hyvin kiinni ennen kuin se jysähtää päälle. Eli siinä on yksi ketju, missä heikko lenkki. -Ja osastolla työskentelevät hoitajat ovat useinkin liian varovaisia kivunhoidossa. Eli eivät uskalla antaa riittävän suuria annoksia/riittävän usein. Lisäksi eivät uskalla tai halua soittaa anelääkärille asioista.

        Ja on totta, että Roomaan vie useita teitä. Aina siis pitää lähteä tsekkaamaan potilaan tilaa ja anestesia-ja leikkauskelpoisuutta kokonaisuudessaan. Sairaudet, kokemukset.... Joskus potilas ei esim. yksinkertaisesti halua ajatella muuta vaihtoehtoa kuin nukutusta. (Ja joskus jää leikkaus sen takia tekemättä -koska ei ole hätä ja nukutus olisi liian suuri riski)


      • 23f
        ei vai kirjoitti:

        Meikä kyllä on nähnyt aikamoista räpeltäjää ja anestesialääkärinä en sitä käytä juuri sen ajan takia. Turha nukutus on aina turha ja plexus on erinomainen kivunhoito jälkikäteen. Ja toistaiseksi ainakin meillä anestesialääkäri on se, joka päättää anestesiamenetelmän. -Ottaen tietysti mahdollisuuksien mukaan potilaan toiveet huomioon.

        Oletko kokeillut itse plexusta? Mulle tehtiin plexus puudutus 2 päivää sitten ja käsi vieläkin puutunut ja saan sähkäiskuja sormiin ja sattuu kainaloon. Puudutusmenetelmä pitäis olla kieletty koska se ei ole tutkittu riitävästi, tai ei välitetään seuraamuksista!


      • Plexuspuudutusrulaa
        23f kirjoitti:

        Oletko kokeillut itse plexusta? Mulle tehtiin plexus puudutus 2 päivää sitten ja käsi vieläkin puutunut ja saan sähkäiskuja sormiin ja sattuu kainaloon. Puudutusmenetelmä pitäis olla kieletty koska se ei ole tutkittu riitävästi, tai ei välitetään seuraamuksista!

        Minulle tehtiin tänään plexus puudutus joka tapahtui täysin kivutta leikkauksen jälkeen. Suorittanut anestesialääkäri opetti siinä samalla muita lääkäretä ja hoitajia. Keskeinen viesti potilaalle (ja oppilaille) oli se, ettei toimenpide saa sattua. Oli hyvin tarkka siitä, että pitää kertoa jos vähänkin vihlaisee. Nyt käsi täysin tunnoton ja pitäisi kestää yli 12 tuntia toimenpiteestä.


    • niinkuin kaikki

      Plexus-puudutus voidaan laittaa joko kainalosta tai kaulalta. Sellaisella naulalla pistetään ja teksitään oikea paikka. jos on hyvä laittaja ei mene kauaa. Riippuu tekniikasta, yleensä hermotupen paikka etsitään ns. stimulaattorilla, jolla annetaan sähköä ja kun ollaan oikeassa paikassa käsi alkaa sykähdellä. Rusikutetaan puudute ja puutuminen tulee n. 30 minuutissa. Joskus voi jäädä vajaaksi, ja silloin annetaan leikkauksessa hiaman "uniaineita", jotta toimenpide voidaan tehdä kivuttomasti.

      • Kuin pistäjästä

        Voipi joskus mennä kauan vaikka olisi kuinka hyvä pistäjä. Varsinkin jos pistettävä on lihava/paksukaulainen.


    • Hermostunut

      ,viesteistä. Nyt en enää ole niin hermostunut. Mieluumin menen puudutuksella kuin nukutuksella. kiva,että toimii vielä kivunhoitonakin muutama tunti jälkeenpäin. Toivottavasti en saa Räpeltäjää ;)

    • juuriolin..

      Olin juuri sellaisessa: Ulnaris-hermo leikattiin, eli koko käsivarsi puudutettiin kainalon kautta.

      Ei satu yhtään, seuraavan yön on käsi kokonaan tunnoton eikä lihakset toimi joten voit varautuu siihen.

      Ainoa mikä sattuu on se kun kainaloon laitetaan se ensimmäinen pintapuudutus, jonka jälkeen sitten se isompi joka puuduttaa koko käsivarren, joka ei tunnu enää yhtään.

      Eikä tunnu leikkauskaan yhtään, tikkien poistaminen tuntui enemmän kuin koko leikkaus. Hyvin oli puudutettu.

      Kannattaa pyytää vaikka diapam 15mg ensilääkitykseksi mikä itsellä oli tuossa leikkauksessa..

    • eimitäänhätää..

      Mulla oli tuo ulnaris-hermo joka menee niskasta sormiin pois paikoiltaan/jumissa kyynärpäässä, sieltä leikkasivat sen irti jotta sormet toimivat.

      Käyttivät sellaista vahvaa puristussidettä, jolla katkaisivat kokonaan verenkierron sieltä hauiksen alapuolelta leikkauksen ajaksi, siis puudutuksen lisäksi.

      Anestesia-äijä oli kyllä kokoajan vähän väliä siinä kysymässä: sattuuko?, jos alkaa sattumaan, niin nukutetaan tarvittaessa.

      Mutta ei sattunut yhtään, tuntunutkaan juuri mitään. Kainalon kautta kai tonkivat selville ensin sen hermon mikä menee peukaloon, se on erihermorata, mikä menee pienempiin sormiin, ja sinne piti iskeä se puudutus sitten..

      Ainoa oli se sitten leikkauksen jälkeen, kun toinen käsi oli vain joku ihmeellinen "esine", kun täysin tunnoton jonkin aikaa, toisella kädellä piti liikuttaa sitä..

    • Plexus puudutettu

      Peukalon sijoiltaan menon jälkeen nivelsiteet korjattiin leikkauksessa. Plexus puudutus kainalon kautta toimi suhteellisen hyvin. Itse puudutuksen laitto tuntui oudolta, mutta ei kivuliaalta. En tiedä johtuiko ajoituksesta (leikkaus alkoi varmaan max 20 min puudutuksen jälkeen) vai puudutusaineen määrästä, mutta esim. aloitusviilto tuntui selvästi vaikka ei juurikaan aiheuttanut kipua, inhottava tunne kuitenkin. Leikkauksen loppuvaiheessa käsi oli kyllä jo sitten täysin turta.

      • toinen tuore Plexus

        Mulla leikeltiin, taltalla jyrsittiin ja piikkejä porattii pikkurilliin ja käytössä myös Plexus. Puudutuksen teko toki vähän tuntui, muttei varsinaisesti sattunut ja varsinaisesti leikkuriin vietiin vasta, kun oli testattu puudutuksen tehoa.

        Minä vielä ihmettelin, että mitä ne leikkurissa kokoavat, kun kuului pientä hallausääntä, mutta vasta jälkeenpäin tajusin, että se olikin se nivelen pinnan suoristus taltalla. Eli varsinaisesta avausviillosta en esim. tajunnut milloin tehty.

        Verityhjiöstököön ei tiennyt mitään tuon Plexuksen vuoksi, ihan paikallispuudutuksessahan (esim. mulla hermopinteet ranteissa) se verityhjiön purustussiteen teko toki tuntui selvästi.

        Ehkä se oudoin vaihe oli sitten vasta leikkurin jälkeen, kun tuo puudutettu käsi ei totellut mitään liikettä. Siis itse piti toisella kädellä auttaa, kun halusi puudutetun asentoa vähän vaihtaa..


    • Eitoiminu

      Miksiköhän mulla toi plexus puudutus ei toiminu, käsivarsi puutu vaan kyynärpäähän asti kun piti ranteen puutua. Taju kankaalle sitten vaan ja sitä en olis halunnut.

    • Markkk

      Mulle tehtiin ärhäkän De Quervain jännetuppitulehduksen takia leikkaus ranteeseen. Oli plexus vertyhjiö. Olin koko ajan täysin hereillä ja kaikki meni hyvin.

      Kun anestesialääkäri puudutti käden kainalosta, sattui se hiukan. Pisti kaksi eri neulaa. Sitten käsi puutui niin, että en itse voinut sitä yhtään kontrolloida vielä muutamaan tuntiin toimenpiteen jälkeenkään. Itse toiminepide kesti varmaan 1/2 tuntia, esivalmisteluineen 1,5h. Tyksissä tehtiin ja en voi muuta kuin ihmetellä, miten taitavia olivat. Nyt olen toipumassa. Pieni arpi on ranteessa ja sitä pitää hieroa 3kk ajan 2x päivässä 5min. 4viikon sairasloma. En voi nostaa mitään raskasta, mutta käsi on selvästi parantumassa.

    • Anonyymi

      Minulta leikattiin ranne plexuspuudutuksella. Puudutuksen laitto sattui aivan hirvittävästi ja sitten se kipu vielä kun puudutusaine alkoi haihtua. Viimeiseksi puudutus lähti sormista ja sitä ennen olin jo valmis hakkaamaan sormet irti kun niihin sattui niin sairaasti. Mikään sairaalasta saatu muka vahva kipulääke ei auttanut. Kun puudutus loppui, ei särkyä enää ollut. Ikinä en tähän puudutukseen enää suostu.

    • Anonyymi

      Tänään kävin leikkauksessa. Plexus-puudutteen antoi anestesialääkäri. Puudute toimi hyvin ja se taitaa toimia vielä huomenna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe