Yksityisyrittäjän uupumusta?!

Voimat vex

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja tuntoja sekä vinkkejä, miten olette todenneet itsellänne buroutin? Kuka toteaa...ja miten siitä eteenpäin.

Mulla aina ollut hyvä stressinsietokyky mielestäni, olen kyennyt järkeilemään ja hallitsemaan mieltäni erilaisissa tilanteissa. Olen kuvitellut olevani kaikkivoipa ja kykenevä elämän eri tilanteissa. Pienet unettomuusjaksot eivät ole saaneet elämääni raiteiltaan ja yksityisyrittäjyys on ollut antoisaa ja mielekästä.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että jossain mättää. Tuli flunssa, lastenhoitaja sairastui, työt kasautuivat, ja kalenterista hävisi 2 viikkoa. Unettomuus alkoi. Keskittymiskyky nollassa, heikko olo tietenkin, ja töitä on pakko puskea, että saa tienattua rahaa. Sairaslomalle ei voi mennä, koska siitä ei saa palkkaa...ja firmalle ei tietenkään tee hyvää (pieni yritys kun on).

Eilen mies sitten tilasi ambulanssinkin jo kun mulla tuli jonkinlainen sydämen ylilyöntisyys. Pulssi oli toista tuntia yli 200..., heikotti, rintaan otti, huimasi...meni sitten tietenkin ohi jo kun nuo sitten viimein saapuivat...siinä sitten keskusteltiin näistä oireista ja pohdittiin mikä oli...

Ja tottahalvatussa sitä ymmärtää, että iisimmin pitäisi ottaa. Että mikään työ ei mene terveyden ohi tärkeysjärjestyksessä.

On siis ollut puhetta, että jos pumppu oireilee näin, niin se on sitten merkki jostain. Ja se syy pitäis hoitaa kuntoon. Ok. Lääkäri voi määrätä unilääkkeitä, mutta mielestäni se ei ole se oikea ratkaisu. Muutenkin lääkäriin on tosi vaikea mennä ihan vain sanomaan, että jonkinmoista uupumusta on ilmassa. Kirjoittaisivat siis sairaslomaa varmaan...mutta mitä minä sillä. Voin ilman lääkäriäkin kirjoittaa itselleni sairaslomaa. Kynnys on vain niin suuri. Tiedän etten osaisi olla poissa töistä. Mitä minä lomalla tekisin...(töitä varmaan)

Pitäsikö mennä juttelemaan jollekin terapeutille sitten, että saisi pääkopan asiat oikeeseen järjestykseen? No, siitäkin on kokemusta, että hetken pohdittuani, tiedän kuinka asiat ovat, ja kuinka niiden pitäisi olla...

Miten te olette näistä selvinneet? Kuinka vakavana pidätte tämmöisiä? Itse olen aika vähättelevää sorttia. Mutta kait tässä jotain on tehtävä?

Kiitos kun sain purkaa mieltäni. Jaksoikohan kukaan lukea. ; )

10

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armoa itselle

      Minä jaksoin. Yksityisyrittäjä olen itsekin ja kokenut muutamia vuosia sitten jonkinlaisen burnoutin. Töitä on joka vuosi paljon tammikuusta huhtikuuhun.. ja hoidettavaa ja huolehdittavaa. Tein tiiviisti hommia tammikuusta lähtien, kotonakin. Kun sitten koitti se päivä, jolloin työrupeama helpotti, seuraavana päivänä en enää pystynytkään istumaan työpöydän äärellä, oksetti, huomasi, kurkkua kuristi.. joka kerta kun istahdin työpöydän ja koneen äärelle. Silloin tuli paniikki, miksi en pysty tekemään töitä. Soitin terveyskeskukseen, mielenterveysasemalla siellä ja sain heti mennä sinne. Juteltiin ensin parin ihmisen kanssa ja sitten parin päivän päästä siellä oli jo lääkärikin. Pitkä oli istunto ja lääkäri sanoi, että voisihan hän nyt kirjoittaa muutaman viikon sairasloman, mutta miten siinä oikeastaan käy. Hän varoitteli ja kertoi juuri siitä kuinka salakavalaa se burnout voi olla.. ruumis on päätä viisaampi, se pistää hanttiin, ainakin minun tapauksessani. Niinpä sain pillereita vaikeisiin tilanteisiin ja sovittiin keskusteluterapiasta, jossa kävinkin. Ja hyvää se teki. Rupesin käsittelemään itseäni hellemmin. Pidin lomaa, tein töitä kotona.. istuin pehmeällä tuolilla, miellyttävässä ilmapiirissä ja tein aina vähän hommia. Se oli vain järjestettävä niin. Sen jälkeen olenkin varonut. Nyt on taas rankka tilanne, henkilökohtaisista syistä ja tuntuu, että miten ihmeessä jaksan keskittyä kaikkeen työhön. Mutta asenteeni on muuttunut, tajuan nyt, että minä olen yritykseni voimavara,josta pitää pitää huolta, ennakoida ja seurata oloa. Nyt olen siinä mielessä viisaampi ja nöyrempi, en olekaan kone ja kaikkipystyvä, kuten ennen ajattelin.. "kyllä minä jaksan tehdä".. se oli mottoni joskus ja siinä mielessä en huomioinutkaan omia rajojani. Tänäänkin, kävin töissä ja tulin tänne papereiden kanssa, kotiini. Minulla on täällä sairas perheenjäsen, jonka vuoksi kaikki on aika pahasti sekaisin. Minä voin järjestää näitä asioita näin, sinun täytyy keksiä omat tapasi.

      Tiedätkös mitä, sinun on vaan pakko järjestää elämäsi siihen malliin, että ehdit helliä itseäsi.
      Se on tulee hiipien, uupumus ja romahduttaa kerralla.

      Hyvää kevättä :)

    • havukkapää

      Täällä yxi yksin yrittäjä 12-vuotta töitä ei lomaa eikä vapaata,nyt kolme kuukautta jo sairaslomalla.Kroppa teki kokonaan tenän en kertakaikkiaan enää jaksanut,vuosia kestäneet nivelvaivat ja nyt meni selkä iha jumiin,masennus ,rahattomuus,työkyvyttömyys.odotan reumalääkärille pääsyä(18.3)ikä 45.Löysää hyvä ihminen ja pidä ittestäsi huoli ennekuin palat ihan loppuun.Mulle kävi niin .ei rahalla kaikkea saa.Itse menin liian pitkälle,en tajunnut tilanettani tarpeeksi ajoissa.Jälki viisaus paras.Ajattele omaa terveyttäsisinä olet itse siitä vastuussa,Mitä tekisit jos ei töitä enää??mietit..mulla on tällä hetkellä tekemistä tosi paljon ei varmaan enää töihin kerkeäisi,ulkoilen paljon koiran kanssa,tapailen ystäviä,laitan hyvää ruokaa ja leivon,surffaan netissä,joku päivä en tee mitään,pitää osata olla vaan,siihen tarvii opetella,yksin olo,nautin siitä,olen opetellut pitämään ja rakastamaan iteäni.Kyllä vaikeudet tuo myös hyviä puolia elämään kun vaan jaksaa uskoa.Löysää ajoissa plees...aurinkoa ja hyvää mieltä sinulle..

    • voimat vex

      Kiitos teille mieltä herättävistä kirjoituksista.
      Olen tässä viikonlopun ajan pohdiskellut asiaa ja keskustellut ihmisten kanssa.

      Kyllä nämä pienet (ja suuret) elimistön signaalit on otettava vakavasti. Mitään muuta lääkettä ei kait ole lopulta kun se oman elämän ohjaaminen oikeaan suuntaan. Helppoa ei tule olemaan tämä.

      Se on niin vaikea olla tekemättä. Nytkin minulla oli sitten aikaa vain olla, mutta huomasin, että jo alkoi siivous ja muut suunnitelmat täyttämään tunteja vuorokaudessa.

      Ihmiset reagoivat aika eri tavoin näemmä. Minulla kait sanoo kroppa poks, kun mielelle en anna periksi.

    • sammyR

      Anna vaikka tunti päivässä itsellesi lomaa töistä ja tee jotain joka piristää; ulkoile, käy uimassa, tai ihan lepää. Hiljainen hetki itsekseen tekee hyvää. Lääkkeissä ei ole ratkaisu mutta hetkellisesti helpottaa, itse syön untapidentävää silloin kun on kierroksia liikaa ja voin sanoa että auttaa. Tunti päivässä on vain 5 tuntia viikossa!!!!

    • kuultua

      Eräs hoitava lääkäri totesi minulle kerran, että jos ei edes silloin osaa pysähtyä, kun kroppa pettää, niin sitten on syytä mennä terapiaan. Kuulemma toisilla ihmisillä tekemisen pakko ajaa terveen järjen yli ja jos ei omin voimin osaa käyttäytymistään muuttaa, niin terapia auttaa.

    • Anonyymi

      Miten teillä menee nyt?

    • Anonyymi

      Miten teillä menee nyt? Olen nimittäin se toinen puolisko ja kotona samat hommat. Valitettavasti olen se likasanko kenen päälle kaikki paha olo purkantuu. Puolisoa en saa terapiaan ja asiat ovat siinä mallissa että ero ei ole kaukana. Yritän kovasti kasata itseäni ja olla ymmärtäväinen mutta kun alkoi tulla kiukuttelut, käskymiset... Nollasta sataan hetkessä rajahtää pienestä asiasta... Mitä minä teen? Mitä teidän puolisot voivat?

      • Anonyymi

        Menimme perheterapiaan se kannattaa.
        Työ oli myös liian vaativa.
        Lopetin yrittämisen ja menin päivätöihin.


    • Anonyymi

      Tein liikaa töitä, sain raivareita perheen kanssa. Tuli keuhkokuume. Tänä vuonna hakeuduin lääkärin puheille ja sain kuukauden saikun.
      Korona teki myös jatkuvat kriisit ja mielenterveys meni. Kunto meni heikoksi.
      Elämä parani kun tajusi omat rajat sekä kunnon ja levon merkityksen.
      Toisen lapsen tulo myös teki turhasta kiireestä myrkkyä. Elämää alkoi ajatella eri näkökulmasta. Burn out oli pakkopysähdys jonka tarvitsin. Jaksava isä on perheelle tärkeä kuin työhön pakeneva hullu.

    • Anonyymi

      Olen aina kehoittanut yrittäjiä arvostamaan oman työn arvon samaksi kuin jos teetättäisi sen työntekijälle.
      Itse olen myös sairastellut, tekoniveliä, leikkauksia, kouristuskohtauksia jne.
      Yritys ei ole kaatunut pitempäänkään sairauslomaan kun hinnoittelu oikea.
      Tietenkin olen joutunut sairauslomalla tekemään pikku konttorihommia.

      Kun yritys toimii epäterveellä pohjalla niin yrittäjällä ei ole varaa sairastua.
      Myös riittämätön yelli johtaa siihen ettei sairastaessa saa juuri mitään korvauksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe