Fsh arvoista

sannainen

Onko täällä ketään, kuka olisi tullut luomusti raskaaksi vaikka lääkäri olisi sanonut, ettei liian korkean fsh arvon takia aleta edes hedelmöityshoitoihin? Itelle on käymässä näin, ja lohduttaisi kuulla edes jotain onnellisia juttuja.

8

4833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomusti,

      mutta hedelmöityshoidoilla olen tullut kahdesti raskaaksi, tosin ensimmäinen meni kesken ja tässäkin meneillään olevassa (ihan varhaisessa)keskenmenolla pelotellaan, kun on huonot hcg-arvot. Oletko sitten harkinnut lahjamunasoluhoitoa, olisiko sinulla vaikkapa sisko joka haluaisi luovuttaa? Tai tuntemattomaltakin luovuttajalta saa, mutta joutuu jonottelemaan vähän kauemmin. Lahjamunasoluilla voi tulla raskaaksi, vaikka olisi ollut jo vaihdevuodetkin.

      • sannainen

        Pitäisiköhän varata aika yksityiseltä klinikalta, siellä saisi ehkä tietoa luovuttajista yms.Julkisella puolella ei saa oikeen mitään tietoa asioista. Joka kerralla eri lääkäri, aina saa samat jutut selitellä uusiksi ja aina eri tuomio. Yksi on lähettämässä heti hedelmöityshoitoon ja sitten seuraavan mielestä arvot ovat liian korkeat. Mulla oli viimeksi fsh arvo 26, silloin ei ollut korvaushoitoa käytössä. Sen jälkeen käytin 100 mikrogrammaisia laastereita. Mikään ei nyt enää tunnu tehoavan ja olen 33 vuotias. Kai ne lapset olisi pitänyt tehdä kaksikymppisenä, mutta kun itsekin oli silloin niin lapsellinen ettei olisi äidiksi ollut. Toivottavasti tästä selostuksesta saa nyt jotain tolkkua.


      • sitä nuorempana
        sannainen kirjoitti:

        Pitäisiköhän varata aika yksityiseltä klinikalta, siellä saisi ehkä tietoa luovuttajista yms.Julkisella puolella ei saa oikeen mitään tietoa asioista. Joka kerralla eri lääkäri, aina saa samat jutut selitellä uusiksi ja aina eri tuomio. Yksi on lähettämässä heti hedelmöityshoitoon ja sitten seuraavan mielestä arvot ovat liian korkeat. Mulla oli viimeksi fsh arvo 26, silloin ei ollut korvaushoitoa käytössä. Sen jälkeen käytin 100 mikrogrammaisia laastereita. Mikään ei nyt enää tunnu tehoavan ja olen 33 vuotias. Kai ne lapset olisi pitänyt tehdä kaksikymppisenä, mutta kun itsekin oli silloin niin lapsellinen ettei olisi äidiksi ollut. Toivottavasti tästä selostuksesta saa nyt jotain tolkkua.

        mitenkään olisi voinut tietää, miten käy. Sitäpaitsi, ei se nuori ikäkään välttämättä auta. Me alettiin yrittää lasta kun olin 24v. Kun tulosta ei tullut, koholla oleva FSH mitattiinkin lapsettomuusselvittelyissä, kun olin vasta 25-vuotias. Tuntui jotenkin absurdilta saada sellainen tulos alle kolmekymppisenä! Nyt olen 28v. Ei vaihdevuodet vielä ole alkaneet, mutta gynekologien mukaan hoidoissa täytyy pitää kiirettä, koska aikaa ei ole kuitenkaan paljon. Itsekin joskus pohdin, että olisi pitänyt heti alkaa yrittäminen, kun tapasin mieheni 19-vuotiaana :) mutta turhaa jälkiviisautta sellainen ajattelu on.

        Kyllä sinun kannattaa ainakin kysyä asiasta julkiselta puolelta, ethän siinä mitään menetä eikä se kysyminen mitään julkisella maksakaan. Sitten jos ottavat kielteisen kannan, tai jos lahjamunasoluhoitoja ei julkisella tehdä (en tiedä, tehdäänkö), sittenhän voit varata ajan yksityiselle keskusteluun ja arvointiin.


    • näin:

      Voih, ethän sinä parikymppisenä olisi voinut tietää.

      Aloitimme hoidot kun olin 34v. Minulle kävi Väestöliitossa niin, että FSH oli ensin 12.5. Lääkäri sanoi, että arvo on korkea ja on kiire tehdä koeputkihedelmöityshoito. Ei osannut sanoa kuitenkaan kuinka pian arvo nousee "vaihdevuositasolle". Teimme ivf-hoidon ja saimme toisesta yrittämästä vauvan. Kun vauveli oli noin 4-5 kk niin päätimme mieheni kanssa että menemme mahd pian uuteen hoitoon ja ennen hoitojen aloitusta yritämme luomusti. Tärppäsi HETI EKALLA YRITTÄMÄLLÄ! Odotan luomusti siis nyt kakkosta rv:lla 30.

      Niin siitä minun FSH:sta vielä. Parin kk:n päästä otettiin uusi testi joka oli 7! Lääkäri ei kuitenkaan ollut positiivinen vaan sanoi, että ennen vaihdevuosia arvo saattaa heitellä.

      Kerron vielä, että tuotin huonosti munasoluja, saatiin pakkaseen vain 2. Ekalla kierroksella pakkaseen ei jäänyt yhtään. Munasarjat käyvät siis viimeisiä kierroksiaan ja lääkäri pelotteli myös että nämä viimeiset munasolut ovat huonoja. Niissä saattaa olla kromosomivirheitä yms. Koeputkivauvamme on täysin terve tyttö ja ultrassa pikku-kakkonen kasvaa ja kehittyy normaalisti eli näyttää hyvältä.

      En tiedä painoasi, mutta hoikkana raskautuminen onnistuu paremmin (ei laihana!!). Syö foolihappoa sisältäviä monivitamiinitabletteja. Harrasta liikuntaa ja hanki koiranpentu. Yleensä silloin tullaan raskaaksi :)

      Tsemppiä ja toivon todella että sinulla onnistuu luomusti tai hoidoilla!! Halit :)

    • paljonko fsh oli?

      hei sannainen

      paljonko sun fsh oli??

      sehän ratkasee. minkä ikänen olet?

      mulla oli 11.8 luokkaa FSH ja gyne ajatteli et se johtuu ehkä siitä clomikuurista jota söin ennen gonalia. tai sitten iästä 36 v.

      pistelin gonalia 2 kk ja tulin heti raskaaks.. vauva syntyy kohta.. ; )

      joten suosittelen noita pistoshoitoja.

      mulle sopi hyvin ja olen tosi tyytyväinen.

      onko sulla ollu vielä mitään hoitoja??

      t. Minna

      • sannainen

        Mulla mitattiin viimeksi tammikuussa ja arvo oli 26. Eli oli tosiaan korkea. Mutta sen jälkeen sain vahvat 100 mikrogrammaset korvaushoitolaastarit.
        Käytin niitä parisen kuukautta, nyt lääkäri käski ottaa laastarin pois ja pääsiäisen jälkeen uusiksi labraan. En sitten yhtään tiedä toimivatko oikein tässä tapauksessa. Olen 33 vuotias, eikä ole päästy mihinkään hoitovaiheeseen, vaikka olen juossut k.o paikassa lokakuusta alkaen. Ainoa mitä olen saanut on tuo korvaushoito, ja nyt en enää sitäkään. Usko loppuu tässä asiassa kohta. Muuten elämäni on kunnossa, en tupakoi, käytä liikaa alkoholia, urheilen yms, joten ainakaan ruokavaliolla ja elämäntavoilla en pysty enempää terveyteeni vaikuttamaan. Olenkin ruvennut miettimään homeopatiaa, auttaiskohan sellaiset hoidot tuohon fsh juttuun?


      • vastaan
        sannainen kirjoitti:

        Mulla mitattiin viimeksi tammikuussa ja arvo oli 26. Eli oli tosiaan korkea. Mutta sen jälkeen sain vahvat 100 mikrogrammaset korvaushoitolaastarit.
        Käytin niitä parisen kuukautta, nyt lääkäri käski ottaa laastarin pois ja pääsiäisen jälkeen uusiksi labraan. En sitten yhtään tiedä toimivatko oikein tässä tapauksessa. Olen 33 vuotias, eikä ole päästy mihinkään hoitovaiheeseen, vaikka olen juossut k.o paikassa lokakuusta alkaen. Ainoa mitä olen saanut on tuo korvaushoito, ja nyt en enää sitäkään. Usko loppuu tässä asiassa kohta. Muuten elämäni on kunnossa, en tupakoi, käytä liikaa alkoholia, urheilen yms, joten ainakaan ruokavaliolla ja elämäntavoilla en pysty enempää terveyteeni vaikuttamaan. Olenkin ruvennut miettimään homeopatiaa, auttaiskohan sellaiset hoidot tuohon fsh juttuun?

        Vastaan tuohon homeopatiajuttuun. Jos sinulle aloitetaan lääketieteellinen hoito, niin älä missään nimessä sekoita mukaan homeopaattisia lääkkeitä. Mutta jos kohdallasi luovutaan hoidoista, niin sitten kaikki keinot vaan käyttöön :) (homeopatia, kiinalainen lääketiede, akupunktiot yms!) Mikä hoitopaikassasi on FSH-raja hoidoille? Väestöliitossa sanoivat olevan jotain 25 luokkaa (?). Olet siis rajatapaus, mutta ei mitenkään mahdotonta että hoidot aloitetaan! Toivotaan että munasarjat toimivat vielä ja arvosi laskee :) Eikös varsinainen "vaihdevuosiarvo" ole jotain 40 paikkeilla ja siitä yli?? Tsemppiä!


      • Anonyymi
        vastaan kirjoitti:

        Vastaan tuohon homeopatiajuttuun. Jos sinulle aloitetaan lääketieteellinen hoito, niin älä missään nimessä sekoita mukaan homeopaattisia lääkkeitä. Mutta jos kohdallasi luovutaan hoidoista, niin sitten kaikki keinot vaan käyttöön :) (homeopatia, kiinalainen lääketiede, akupunktiot yms!) Mikä hoitopaikassasi on FSH-raja hoidoille? Väestöliitossa sanoivat olevan jotain 25 luokkaa (?). Olet siis rajatapaus, mutta ei mitenkään mahdotonta että hoidot aloitetaan! Toivotaan että munasarjat toimivat vielä ja arvosi laskee :) Eikös varsinainen "vaihdevuosiarvo" ole jotain 40 paikkeilla ja siitä yli?? Tsemppiä!

        Vaihdevuosiarvo on 25.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16730
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2133
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe