B&S purkaminen

ihmettelijä

Mites tollasen 5hv koneen saa palasiksi? Ihan mielenkiinnosta vaan aukonu, mutta kun tökkää siihen "puhaltimen" kohdille. Olisko jollain kokemuksia? Tarviiko siihen jonkun erikois avaimen?

20

12836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

      JOs se on ihan tää 5hp pystkampinen ruohonleikkurin kone, niin eikö siinä ole vaan kiila puhaltimen/vauhtipyörän akselilla, niin mä ainakin muistaisin. Kyllä se ulosvetävällä siitä lähtee. Lujassa se saattaa olla...

      • väkisin

        Nii se on joskus tosi piukassa älä vedä halki ulosvetäjällä. Lämmitä kuumailmapuhaltimella ja vedä varovasti


    • Setä

      Ainakin isommissa B&S-moottoreissa vauhtipyörä on kiekkokiilalla (Woodruff-kiila) kiinni kartiossa ja on tosi lujassa. Ulosvetäjä, irrotusöljy ja melkoinen vasara ovat tarpeen, että vauhtipyörä irtoaa.

      Lisäksi ainakin purkamassani mallissa vauhtipyörästä ei vielä oikein löytynyt tilaa ulosvetäjän kynsille, jotka pyrkivät lipsahtelemaan. Paras konsti oli laittaa moottori kannatukseen vauhtipyöränsä varaan ja napsautella vasaralla ja tuurnalla akselin päähän. Tämä ei tosin ole herkkua kampiakselin laakereille, mutta jotenkin se vauhtipyörä oli irrotettava rikkoutuneen käynnistyskehän vaihtoa varten.

    • Minä

      Ensin jätä se vauhtipyörän mutteri akselin päähän ja sitten HYVÄ ja tarpeeksi ISO ulosvetäjä tiukalle ja napautus vasaralla ulosvetäjän kierretapin päähän.

    • Setä

      Kun koneen manuaalit ovat kuitenkin hukassa, niin täältä saat uudet pdf-muodossa:

      http://www.briggsandstratton.com/

      Niistä saattaa olla apua koneen sielunelämän ymmärtämisessä.

    • tarmo

      Jos tarkoitat tuota kampiakselin päässä olevaa mutteria johon käynnistyslaite tulee, sen saat auki naputtelemalla (vasara ja ruuvimeisseli tai vastaava).
      Turha yrittää vääntää millään avaimella, siitä ei tule sutta eikä sekundaa.
      Kirjoitinkohan tarpeeksi epäselvästi?

      En tiedä miksi tuota mutteria sanotaan jossa on nuo kuulat sisällä, käynnistyslaitteen pohja?
      Voisiko joku sanoa mikä on tuon osan/mutterin nimi? jos joskus tarvitsee kyseinen osa ostaa, voi olla liikkeessä noloa kun en tiedä osan nimeä.

      • Useampikin B&S purettu/...

        Se vauhtipyörän mutteri, jota B&S käyttää suoralla narukäynnistyksellä olevissa moottoreissaan on nimeltään käynnistimen vapaakytkin, koskapa se toimii seuraavalla tavalla: Moottoria käynnistettäessä narusta, käynnistinmutterin sisällä oleva vino kuularata lukitsee narupöyrän kampiakselille ja moottori pyöriin narun vetämänä, koska kampiakselin kierrosluku on hitaampi kuin narupyörän, kun moottori sitten käynnistyy, pyörii kampiakseli narupyörää nopeammin ja kuularata vaputtaa narupyörän kampiakselilta.(Selityksen sanamuoto on hiukan huono, mutta pitäisi selventää toimintaperiaatteen).

        Aiemmissa viesteissä on jo selvitetty tuon käynnistinmutterin irroittaminen, joten en puutu siihen enempää. Vauhtipörän saa suht helposti irti kiilaamalla vauhtipyörää lievästi ylöspäin ja sen jälkeen terävä kopautus vasaralla magneetin vastapainoon, ei itse magneettiin. Joskus tosin voi olla, että vauhtipyörän ja kampiakselin välinen kartioliitos on hapettunut/ruostunut ja on TODELLA tiukassa. Se woodruff-kiila siellä akselilla on vain sytytyksen kohdistamiseksi, se ei missään nimessä lukitse vauhtipyörää. Vihjeeksi, jos B&S ei käynnisty, vaikka bensaa saa, niin vanhemissa koneissa(kärjellisissä, yleensä valkoisella kopalla)oli ongelmana katkojan kärkiä(vauhtipyörän alla)liikuttavan tapin juuttuminen niin, että kärjet olivat koko ajan auki. Toinen kohta miksi kone ei lähde käyntiin on aiemmin mainitun kiilan halkeaminen kiveen ajon seurauksena siten, että sytytys siirtyy pois paikoiltaan. Sitten on vielä yksi kohta, miksi B&S ei halua käynnistyä kunnolla tai ontuu koko ajan ja on voimaton, silloin kannattaa katsoa etteivät venttiilit kanna/ole palaneet. B&S:n venttiileillä on paha tapa alkaa helposti kantaa, kun alumiiniseen sylinteriin koneistetut istukkapinnat hieman kuluvat, koska välykset on alunperin varsin pienet, korjaustyön yhteydessä kannattaa kasvattaa välystä n. 2-kertaiseksi alkuperäisarvosta, hiukan ventiilit naputtavat, mutta eivät ainakaan kanna/pala. Muutoin B&S on kestävyydeltään lähes ikiliikkujan luokkaa, kunhan muistaa pitää koneessa riittävän määrän öljyä.


      • ei saa irti
        Useampikin B&S purettu/... kirjoitti:

        Se vauhtipyörän mutteri, jota B&S käyttää suoralla narukäynnistyksellä olevissa moottoreissaan on nimeltään käynnistimen vapaakytkin, koskapa se toimii seuraavalla tavalla: Moottoria käynnistettäessä narusta, käynnistinmutterin sisällä oleva vino kuularata lukitsee narupöyrän kampiakselille ja moottori pyöriin narun vetämänä, koska kampiakselin kierrosluku on hitaampi kuin narupyörän, kun moottori sitten käynnistyy, pyörii kampiakseli narupyörää nopeammin ja kuularata vaputtaa narupyörän kampiakselilta.(Selityksen sanamuoto on hiukan huono, mutta pitäisi selventää toimintaperiaatteen).

        Aiemmissa viesteissä on jo selvitetty tuon käynnistinmutterin irroittaminen, joten en puutu siihen enempää. Vauhtipörän saa suht helposti irti kiilaamalla vauhtipyörää lievästi ylöspäin ja sen jälkeen terävä kopautus vasaralla magneetin vastapainoon, ei itse magneettiin. Joskus tosin voi olla, että vauhtipyörän ja kampiakselin välinen kartioliitos on hapettunut/ruostunut ja on TODELLA tiukassa. Se woodruff-kiila siellä akselilla on vain sytytyksen kohdistamiseksi, se ei missään nimessä lukitse vauhtipyörää. Vihjeeksi, jos B&S ei käynnisty, vaikka bensaa saa, niin vanhemissa koneissa(kärjellisissä, yleensä valkoisella kopalla)oli ongelmana katkojan kärkiä(vauhtipyörän alla)liikuttavan tapin juuttuminen niin, että kärjet olivat koko ajan auki. Toinen kohta miksi kone ei lähde käyntiin on aiemmin mainitun kiilan halkeaminen kiveen ajon seurauksena siten, että sytytys siirtyy pois paikoiltaan. Sitten on vielä yksi kohta, miksi B&S ei halua käynnistyä kunnolla tai ontuu koko ajan ja on voimaton, silloin kannattaa katsoa etteivät venttiilit kanna/ole palaneet. B&S:n venttiileillä on paha tapa alkaa helposti kantaa, kun alumiiniseen sylinteriin koneistetut istukkapinnat hieman kuluvat, koska välykset on alunperin varsin pienet, korjaustyön yhteydessä kannattaa kasvattaa välystä n. 2-kertaiseksi alkuperäisarvosta, hiukan ventiilit naputtavat, mutta eivät ainakaan kanna/pala. Muutoin B&S on kestävyydeltään lähes ikiliikkujan luokkaa, kunhan muistaa pitää koneessa riittävän määrän öljyä.

        Miten tuon käynnistinmutterin saa irti???


      • lähtee.,
        ei saa irti kirjoitti:

        Miten tuon käynnistinmutterin saa irti???

        Aukeaa pyörimäsuuntaan, siis vasenkätinen kierre.


      • Anonyymi
        lähtee., kirjoitti:

        Aukeaa pyörimäsuuntaan, siis vasenkätinen kierre.

        Eipäs, vaan ihan normaalisuuntaan kuten tavallisetkin mutterit. Eli vastapäivään.


    • älä riko

      Vauhtipyöräähän ei saa irroittaa tavallisella ulosvetäjällä! Itse tein näin ja sain vauhtipyörän palasiksi. Siihen tulee oma erikoistyökalu, joka tulee vauhtipyörän keskiön lähellä oleviin reikiin kiinni. Uusi vauhtipyörä on kallis, joten ei kannata särkeä.

      • Kärjet

        Miten niihin kärkiin pääsee käsiksi?
        Pitäs katsoo onko ne sökönä.
        Onko ne kärjet vauhtipyörän alla?


      • kärjet hukassa
        Kärjet kirjoitti:

        Miten niihin kärkiin pääsee käsiksi?
        Pitäs katsoo onko ne sökönä.
        Onko ne kärjet vauhtipyörän alla?

        Sama ongelma. En tiedä missä kärjet ovat eikä näkynyt vauhtipyörän allakaan kun irroitti. Sytytyspuolassakaan ei ole mitään liikkuvaa ja keskiosa on prässätty kiinni. Onko kaikissa B&S:sissä kärjet ja onko niiden sijainnissa eroja?


      • 13+15
        kärjet hukassa kirjoitti:

        Sama ongelma. En tiedä missä kärjet ovat eikä näkynyt vauhtipyörän allakaan kun irroitti. Sytytyspuolassakaan ei ole mitään liikkuvaa ja keskiosa on prässätty kiinni. Onko kaikissa B&S:sissä kärjet ja onko niiden sijainnissa eroja?

        Osta kärjetön sytytysjärjestelmä 20€ ja on varmatoiminen.


      • Anonyymi
        kärjet hukassa kirjoitti:

        Sama ongelma. En tiedä missä kärjet ovat eikä näkynyt vauhtipyörän allakaan kun irroitti. Sytytyspuolassakaan ei ole mitään liikkuvaa ja keskiosa on prässätty kiinni. Onko kaikissa B&S:sissä kärjet ja onko niiden sijainnissa eroja?

        Kärkikoneissa on vauhtipyörän alla pyöreä peltilevy, joka on kahdella pienellä pultilla kiinni. Pultit auki ja pelti pois, niin kärjet ja konkka löytyy sieltä.


      • Anonyymi
        kärjet hukassa kirjoitti:

        Sama ongelma. En tiedä missä kärjet ovat eikä näkynyt vauhtipyörän allakaan kun irroitti. Sytytyspuolassakaan ei ole mitään liikkuvaa ja keskiosa on prässätty kiinni. Onko kaikissa B&S:sissä kärjet ja onko niiden sijainnissa eroja?

        Jos siinä ei kuulukaan olla mitään kärkiä jos on kärjäetön systeemi?


    • Anonyymi

      Palstojen aktivointia vanhoilla viestiketjuilla

      • Anonyymi

        Neliöpäisellä ikkunan avaajalla saa työnnettävän Briggen öljyropun pohjasta auki.
        Ajettavissa öljyroppu on oikealla sivulla.

        Vauhtipyörä irtoaa : ensin rusteenirrotinta, sorkkarauta alle, ja vasaralla lyönti akseliin.

        Aina kaikkia avatessa kanattaa käyttää ruosteenirrotinta.

        Jäykkiä mineraaliöljyjä kesällä: 30,,,,,15w40,,,,,,,,10w30,
        menee 0.6 litraa työnnettäviin ja 1.3 ajettaviin.


    • Anonyymi

      laittakaa vanhojen kärkibrigsien tilalle "uudemmasta" brigsistä kärjettömän puola vain paikalleen niin voi unohtaa rassailut kärkien kanssa, käy bolt on.

    • Anonyymi

      Lekalla saa hyvin palasiksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4493
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      25
      3268
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2914
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2727
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2720
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2587
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2559
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2095
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    Aihe