Keinomakeutteet ja arominvahventeet

pahimmat odottajalle

Neuvoloissa ei tarpeeksi kiinnitetä huomiota lisäaineista varoittamiseen.

Amerikassa käräjöi sokeana syntyneen vauvan äiti korvauksia. Hän oli odotusaikana syönyt päivittäin aspartamiinilla makeutettuja mehujäitä.

Nykyään USA:ssa onkin lisätty aspartamiinia sisältäviin tuotteisiin varoitus ettei sovi lapsille, tällä teollisuus pesee kätensä vaurioista.

Tutkimuksissa on todettu aspartamiinilla lukuisia terveyshaittoja, muun muassa haitallinen vaikutus silmiin.
Sen parempi ei ole terveellisenä markkinoitu sukralaatti, joka ei hajoa ollenkaan elimistössä.

Myös lihan marinadeissa, eineksissä,aromisuolassa , snackeissa ym. yleinen natriumglutamaatti E 621 on eläinkokeissa todettu voivan suurina pitoisuuksina olla haitallinen sikiölle.

Jos näitä on syönyt, ei kannata säikähtää, mutta järkevää olisi välttää!

11

1309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 02/04/08

      Olen samaa mieltä kanssasi. Keinomakeutusaineista pitäisi varoitella tai ainakin kertoa enemmän. Itse en niitä ikinä lapselleni antaisi, enkä kyllä käytä itsekään. Työskentelen biokemian alalla, joten olen suhteellisen hyvin perillä alan tutkimuksista jne. On tosiaan lukuisia tutkimuksia, joissa makeutusaineet aiheuttavat rotille kasvaimia, epämuodostumia jne. Kaikista tutkimuksista tulee aluksi ristiriitaista tietoa, mutta uskonpa, että on vaan ajan kysymys, koska keinomakeutteet ja arominvahventeet kielletään lailla. 20 vuoden päästä pyöritellään päätä, kun muistellaan miten ennen käytettiin makeutusaineita. Tää on mun veikkaus...Ärsyttää, kun niitä tungetaan nykyään joka paikkaan. Esim. Suomessa myydään yhtä tai kahta perunasalaattia, jossa ei ole aspartaamia. En myöskään ymmärrä sitä, että jos joku taistelee paino-ongelmien kanssa ja litkii light-limppareita,miksi ihmeessä silloin pitää juoda ylipäätänsä limpparia? Itsekuria kehiin...

      • tarjota

        Siis, jos haluaa kaloreita välttää, niin ainoaksi sallittavaksi juomaksi jää vesi. No okei vaihtelua voi saada kivennäisvedestä. Jiihaa.


      • Fleece-karhu
        tarjota kirjoitti:

        Siis, jos haluaa kaloreita välttää, niin ainoaksi sallittavaksi juomaksi jää vesi. No okei vaihtelua voi saada kivennäisvedestä. Jiihaa.

        1) asettaa syntymättömän lapsensa terveyden edelle ja tyytyy siihen iänikuiseen veteen.

        2) ja mielestäni parempi: stressaa kaloreista sitten raskaus- ja imetysvaiheen jälkeen, ja pyrkii syömään terveellisesti ja monipuolisesti, myös kasviksia, jolloin tuskin tolkuttomasti lihoo. Ja sallii itselleen aina välillä lasillisen sokerilimua tai vielä mieluummin lisäaineetonta marja- tai hedelmämehua.

        Sitä paitsi light-limut eivät auta laihduttajaa, oli raskaana tai ei. Elimistö iskee takaisin huomattuaan että sitä on huijattu huijaussokerilla, ja alkaa huutaa karkkeja, leivonnaisia tai suklaata, joista saa sokerin lisäksi usein aimo annoksen rasvaa.


      • hysteriaa
        Fleece-karhu kirjoitti:

        1) asettaa syntymättömän lapsensa terveyden edelle ja tyytyy siihen iänikuiseen veteen.

        2) ja mielestäni parempi: stressaa kaloreista sitten raskaus- ja imetysvaiheen jälkeen, ja pyrkii syömään terveellisesti ja monipuolisesti, myös kasviksia, jolloin tuskin tolkuttomasti lihoo. Ja sallii itselleen aina välillä lasillisen sokerilimua tai vielä mieluummin lisäaineetonta marja- tai hedelmämehua.

        Sitä paitsi light-limut eivät auta laihduttajaa, oli raskaana tai ei. Elimistö iskee takaisin huomattuaan että sitä on huijattu huijaussokerilla, ja alkaa huutaa karkkeja, leivonnaisia tai suklaata, joista saa sokerin lisäksi usein aimo annoksen rasvaa.

        se, että kelpuuttaisi ainoastaan veden juomaksi. Oletko huomannut, että joitakin light-limsoja makeutetaan mm hedelmäsokerilla. En itsekään pidä limsoja mitenkään hyvänä vaihtoehtona, mutta nuo tuoremehut tosiaan sisältävät huomattavat määrät kaloreita ja nekin ovat usein todella happamia.

        Minusta(kin) painoa pitäisi pudottaa ennen raskaaksi tuloa, ei sen aikana (ellei ole huomattavan ylipainoinen) Raskauden aikana ei mitään ihmeellisiä dietteejä, vaan normaali monipuolinen ruokavalio, kuten itsekin sanoit.

        Viimeinen kappaleesi menee ainakin minulta täysin yli hilseen. Ei minun kroppani huuda yhtään mitään syötyäni tai juotuani keinotekoisia makeutusaineita. Itse asiassa minun kroppani ei huuda koskaan mitään leivonnaisia tai suklaata. Myönnetään, että pari kertaa vuodessa tekee mieli irtokarkkeja, mutta aika hankala uskoa, että se halu tulisi light-limujen juonnista.


      • Anonyymi

        > 20 vuoden päästä pyöritellään päätä, kun muistellaan miten ennen käytettiin makeutusaineita.
        tais mennä vähän pieleen ennustus. makeutusaineita käytetään yhä vaan enemmän ja enemmän. viime vuonna tosin muistaakseni aspartaamin luokitus muutettiin ei syöpää aiheuttavista mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi


    • sannad

      En odota, mutta olen aina kuvitellut juuri aspartaamin ja E621:sen olevan epäterveellisiä.
      Luin kymmenisen vuotta sitten artikkelin näiden aineiden vaaroista eräästä paikallisesta sanomalehdestä ja olen muistanut sen siitä lähtien.
      Sukraloosia olen käyttänyt jonkun verran - en hirveän usein tosin.

      • Ap kirjoittaja

        Itse popsin aiemmin marinadilihoja ja jossain vaiheessa latkin light-limsojakin.

        Pari vuotta sitten minulla oli erilaisia ihme kremppoja, kuten ihmeellinen pinkeys, nivelkivut ja painon tunne jäsenissä, huimaus sekä etova olo. Ne häipyivät kun jätin pois marinadilihat sekä lopetin tyystin makkaran syönnin. Kesällä kun makkaraan välillä sorruin, ilmeni taas kremppoja.

        Natriumglutamaatti E621 voi aiheuttaa esim. päänsärkyä ja vannemaista puristusta päässä sekä nivelvaivoja yms.

        Nyt kartan kaikkea lisäaineista ja voin hyvin. Mitä enemmän olen ruvennut tuoteselostuksia tutkailemaan ja lisäaineista lukemaan, sitä paremmin on pelin henki valjennut.

        Elintarviketeollisuudelle on täsmälleen yksi ja sama onko ruoka miten vaarallista, kunhan siitä ei joudu vain vastuuseen.
        Kun arominvahventeista on noussut nyt melua, teollisuus pakon edessä niitä vähän vähentelee.
        Mutta, mutta: Jenkkilän viisaat ovat jo lanseeraamassa uuden aromimömmön, joka ei tarvitse edes lisäaineen statusta!!!

        Elintarviketeollisuus pitää kynsin hampain kiinni myös halvasta aspartamiinista. Sen haitoista on runsaasti tutkimuksia, mutta suuri raha puhuu, eikä ainetta kielletä!

        Rahat pois, ja terveydestä viis! on pelin henki!
        Elintarviketeollisuutta kiinnostaa ainoastaan yksi asia: Myydä mahdollisimman paljon, mahdollisimman kalliilla ja mahdollisimman pienillä tuotantokustannuksilla.


    • *******

      Olen allerginen natriumglutamaatille ja on todella hankalaa: Työpaikan ruokalassa saan allergisia oireita milloin mistäkin. Vaihtoehtoja on yleensä 4-5 ruokalajia mutta natriumglutamaatti saattaa löytyäkin salaattikastikkeesta tai levitteestä (sekoittavat niitä itse). Pikaruokaloissa en voi ruokailla lainkaan koska ainetta on joka ruuassa. Hampurilainen ihan pahin! Grillimausteessa ja muissa sitä on reilut määrät.

      No, nyt voin olla onnellinen allergiastani, se estää minua syömästä haitallista ainetta.

    • nyt sentään

      jumalauta kuitenkaan tulko hulluiksi noitten syömistenne vahtimisesta! jotkut ei pysty syömään ollenkaan! Joillain ei ole ruokaa jota syödä! Miettikää myös näitä asioita nyrpistäessänne nenäänne! Ymmärrän allergiat tai ymmärrän huolen lapsen terveydestä,mutta KAIKELLA ON RAJANSA NAISET!!!

      • yks odottaja

        helpotti heti!


    • ...............

      Tässä lainattua kaksplussan sivuilta:

      "Kaksplussan kysymyksiin vastaavat ravitsemusterapeutti Jaana Martikainen Vantaan kaupungilta sekä ylitarkastaja Taina Niskanen Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta.
      Mikä ”vaarallisiin” ruokiin liittyvä kysymys huolettaa odottavia äitejä eniten?


      Ovatko makeutusaineet vaarallisia sikiölle? Ovatko sokerittomat ”funlight-juomat” sallittuja?

      -Aspartaami ja asesulfaami ovat vaarattomia aineita. Aspartaami on luonnollisten aminohappojen seos, joka hajoaa ruuansulatuksessa kuten proteiinit. Sen sijaan sakariinia ja syklamaattia ei suositella odottajille, koska niissä turvarajat tulevat pian vastaan. Näitä aineita käytetäänkin nykyisin harvoin, lähinnä makeutuspuristeissa ja dieettikekseissä.

      Sokerittomat juomat ovat makeutusaineiden puolesta sallittuja. Täytyy muistaa, että ne ovat happamuutensa takia huonoja hampaille, ja siksi niitä ei kannata käyttää pitkin päivää janojuomana.

      Kevytjogurtissa lukee ”Sisältää fenyyli-alaniinin lähteen”. Mitä tämä tarkoittaa?

      -Fenyylialaniini on aspartaamin ainesosa. Joillain ihmisillä on hyvin harvinainen aineenvaihduntahäiriö, jonka vuoksi heidän elimistönsä ei pysty käsittelemään fenyylialaniinia. Siksi pakkauksessa mainitaan, jos elintarvike sisältää sitä. Muille siitä ei ole mitään haittaa.



      Saako yrttejä käyttää lainkaan raskausaikana?

      -Yrttimausteet ovat sallittuja ja hyvä vaihtoehto ruokien maustamiseen, niitä voi käyttää suolan sijaan. Ravintolisäksi tarkoitettuja yrttivalmisteita ja yrttiteetä ei suositella, koska niiden pitkäaikaisessa käytössä voi tulla liikaa vaikuttavia aineita. Tämä liittyy lähinnä keskenmenoriskiin. Tietyt yrtit vaikuttavat lihaksiin ja voivat lisätä myös supistelua.


      Entä erilaiset E-aineet eli lisäaineet? Ovatko ne varmasti vaarattomia?

      -E-aineet ovat varsin tarkoin tutkittuja. Monet niistä ovat luonnonaineita: esimerkiksi lesitiini valmistetaan soijasta ja bentsoehappoa on marjoissa luonnostaan. E-aineita ei ole ruoassa haitallisia määriä. Poikkeuksena on lähinnä lasten makkaran syönti: makkarassa on paljon nitriittiä lapsen painokiloihin nähden. Täytyy muistaa, että esimerkiksi juuri nitriitti on sinänsä hyvin tarpeellinen aine. Ilman sitä makkarassa voisi elää hyvin vaarallinen, jopa tappava botuliinibakteeri.

      Teollisia ruokia, joissa on paljon E-aineita, ei tarvitse välttää lisäaineiden takia. Varteenotettavampi syy pitää niiden käyttö kohtuudessa on se, että näiden tuotteiden ravintoarvot ovat usein huonot. Esimerkiksi pussikeitot voivat sisältää runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe