Aurinkopaneelin asennus

Make

Minun pitäisi asentaa 45w paneeli joka on 3mm rosteri-levyssä, matkaveneen katolle, tilaa on. Haluaisin tietää, laitanko sen vaakasuoraan kumien varaan ruostumattomien ruuvien (4kpl)avulla, vai pitäisikö se saada 30-45 asteen kulmaan? silloin se on näköesteenä ajossa, joten se pitäisi saranoida edestä ja takaa nostaa jollain säätimellä haluttuun kulmaan kun olen parkissa. Satamassa paneeli silloin katselisi länteen päin. Minua on suositeltu laittamaan se 30 asteen kulmaan jotta sateen tullessa pölyt paremmin huuhtoituisi pois...

9

2435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbb

asennus mahdollisimman vaakasuoraan!

• -asentaja-

Ihanneasennus on sellainen jossa paneelia voi säätää. Ajossa se voi olla lätkällään jolloin teho tosin kärsii. Parkissa sitten nostat kennon sellaiseen kulmaan joka on kohtisuorassa aurinkoon nähden. Tarvitset siis pyörivän alustan jotta säätö onnistuu, onhan vene milloin missäkin suunnassa.

• noita saa

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

• tumpelo
        noita saa kirjoitti:

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

• kenties
        tumpelo kirjoitti:

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

ei hassumpi vaihtoehto. pitääpä tutkia...

• kysyjä...

Lainaanpa vähän tätä haaraa koska samasta aiheesta olis kysymys.
      Eli kun minulla on NAPS:n 40W paneeli veneessä niin onko mitään väliä jos laitan sen kaveriksi vaikka jonkun eri merkkisen 45W paneelin missä on nuo volttimäärät hieman eri kuin tuossa tämän hetkisessä. Pitääkö olla identtiset paneelit samassa lataus säätimessä.

• olla sama

volttimäärä, kytke jännittemättömänä

• Mar

Itselläni oli moottoriveneen kannella pari kesää vastaavan lainen paneeli irtonaisena ja testailin sitä eri asennoissa. Lopputuloksena rakensin telineen, jossa paneelin kulmaa voi säätää ja kiertää auringon mukaan. Saatu kokonaisteho varmaan kaksinkertaistui. Ajon aikana laitan paneelin aina kannen suuntaiseksi ala-asentoon.

• Itse päädyin vaakasuoraan, ettei tarvi ajatella koko härveliä asennuksen jälkeen. Mulla paneeli 87W jotta riittäisi jääkaapin akulle vaikkei kohtisuoria säteitä saakaan. Saa nähä riittääkö. Kaappi vie 50 W mutta ei koko ajan vaan ehkä 60 % ajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3151
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2709
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe