Aurinkopaneelin asennus

Make

Minun pitäisi asentaa 45w paneeli joka on 3mm rosteri-levyssä, matkaveneen katolle, tilaa on. Haluaisin tietää, laitanko sen vaakasuoraan kumien varaan ruostumattomien ruuvien (4kpl)avulla, vai pitäisikö se saada 30-45 asteen kulmaan? silloin se on näköesteenä ajossa, joten se pitäisi saranoida edestä ja takaa nostaa jollain säätimellä haluttuun kulmaan kun olen parkissa. Satamassa paneeli silloin katselisi länteen päin. Minua on suositeltu laittamaan se 30 asteen kulmaan jotta sateen tullessa pölyt paremmin huuhtoituisi pois...

9

2467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbb

asennus mahdollisimman vaakasuoraan!

• -asentaja-

Ihanneasennus on sellainen jossa paneelia voi säätää. Ajossa se voi olla lätkällään jolloin teho tosin kärsii. Parkissa sitten nostat kennon sellaiseen kulmaan joka on kohtisuorassa aurinkoon nähden. Tarvitset siis pyörivän alustan jotta säätö onnistuu, onhan vene milloin missäkin suunnassa.

• noita saa

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

• tumpelo
        noita saa kirjoitti:

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

• kenties
        tumpelo kirjoitti:

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

ei hassumpi vaihtoehto. pitääpä tutkia...

• kysyjä...

Lainaanpa vähän tätä haaraa koska samasta aiheesta olis kysymys.
      Eli kun minulla on NAPS:n 40W paneeli veneessä niin onko mitään väliä jos laitan sen kaveriksi vaikka jonkun eri merkkisen 45W paneelin missä on nuo volttimäärät hieman eri kuin tuossa tämän hetkisessä. Pitääkö olla identtiset paneelit samassa lataus säätimessä.

• olla sama

volttimäärä, kytke jännittemättömänä

• Mar

Itselläni oli moottoriveneen kannella pari kesää vastaavan lainen paneeli irtonaisena ja testailin sitä eri asennoissa. Lopputuloksena rakensin telineen, jossa paneelin kulmaa voi säätää ja kiertää auringon mukaan. Saatu kokonaisteho varmaan kaksinkertaistui. Ajon aikana laitan paneelin aina kannen suuntaiseksi ala-asentoon.

• Itse päädyin vaakasuoraan, ettei tarvi ajatella koko härveliä asennuksen jälkeen. Mulla paneeli 87W jotta riittäisi jääkaapin akulle vaikkei kohtisuoria säteitä saakaan. Saa nähä riittääkö. Kaappi vie 50 W mutta ei koko ajan vaan ehkä 60 % ajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      43
      7370
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      346
      5392
    3. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2856
    4. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      143
      1756
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      138
      1661
    6. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      61
      1597
    7. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      98
      1392
    8. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      163
      1315
    9. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      293
      1162
    10. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      364
      1151
    Aihe