Aurinkopaneelin asennus

Make

Minun pitäisi asentaa 45w paneeli joka on 3mm rosteri-levyssä, matkaveneen katolle, tilaa on. Haluaisin tietää, laitanko sen vaakasuoraan kumien varaan ruostumattomien ruuvien (4kpl)avulla, vai pitäisikö se saada 30-45 asteen kulmaan? silloin se on näköesteenä ajossa, joten se pitäisi saranoida edestä ja takaa nostaa jollain säätimellä haluttuun kulmaan kun olen parkissa. Satamassa paneeli silloin katselisi länteen päin. Minua on suositeltu laittamaan se 30 asteen kulmaan jotta sateen tullessa pölyt paremmin huuhtoituisi pois...

9

2456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbb

asennus mahdollisimman vaakasuoraan!

• -asentaja-

Ihanneasennus on sellainen jossa paneelia voi säätää. Ajossa se voi olla lätkällään jolloin teho tosin kärsii. Parkissa sitten nostat kennon sellaiseen kulmaan joka on kohtisuorassa aurinkoon nähden. Tarvitset siis pyörivän alustan jotta säätö onnistuu, onhan vene milloin missäkin suunnassa.

• noita saa

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

• tumpelo
        noita saa kirjoitti:

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

• kenties
        tumpelo kirjoitti:

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

ei hassumpi vaihtoehto. pitääpä tutkia...

• kysyjä...

Lainaanpa vähän tätä haaraa koska samasta aiheesta olis kysymys.
      Eli kun minulla on NAPS:n 40W paneeli veneessä niin onko mitään väliä jos laitan sen kaveriksi vaikka jonkun eri merkkisen 45W paneelin missä on nuo volttimäärät hieman eri kuin tuossa tämän hetkisessä. Pitääkö olla identtiset paneelit samassa lataus säätimessä.

• olla sama

volttimäärä, kytke jännittemättömänä

• Mar

Itselläni oli moottoriveneen kannella pari kesää vastaavan lainen paneeli irtonaisena ja testailin sitä eri asennoissa. Lopputuloksena rakensin telineen, jossa paneelin kulmaa voi säätää ja kiertää auringon mukaan. Saatu kokonaisteho varmaan kaksinkertaistui. Ajon aikana laitan paneelin aina kannen suuntaiseksi ala-asentoon.

• Itse päädyin vaakasuoraan, ettei tarvi ajatella koko härveliä asennuksen jälkeen. Mulla paneeli 87W jotta riittäisi jääkaapin akulle vaikkei kohtisuoria säteitä saakaan. Saa nähä riittääkö. Kaappi vie 50 W mutta ei koko ajan vaan ehkä 60 % ajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      595
      2370
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1882
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1720
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1448
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1356
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1281
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      940
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      928
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe