kuinka todennäköistä

jännittäjä

Kuinka todennäköistä on, että kun tuli positiiviset tulokset verikokeista, että koepaloista tehään keliakia-diagnoosi? Lääkäri pakotti mut verikokeisiin ja nyt on tähystykseen meno. Itsellä on sellanen olo, että on hyvin epätodennäiköistä, että mulla keliakia olisi, mutta millanen kokemus muilla on? Onko verikokeet ja koepala yks yhteen?

9

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakikko vm 71

      Miksi sulla on sellainen olo että ei ole keliakiaa?
      En ole koskaan kuullut että positiivisen verikokeen jälkeen koepalan tulos olisikin ollut negatiivinen. Mutta joku varmaan osaa sanoa tuohon tarkemmin jos on varmaa tietoa asiasta!

      • jännittäjä

        No jotenki on vaan sellainen olo, että vois olla jotain muuta. Mun mahavaivat on kausittaisia (ripuli ja ummetus vaihtelee melkein viikottain) eikä paino ole tippunut ollenkaan. Väsymystä, nivel- ja luusärkyä kyllä on, mutta en jotenki ajattele niiden kuuluvan yks yhteen. Anemia voi johtua siitä, että oon kasvissyöjä. Sitte meidän suvussa ei ole kellään keliakiaa. Epäilen itse, että olen ennemminkin stressimahan omaava... Mutta kai se on pakko uskoa sitte niitä koepalan tuloksia? Tuntuu vaan niin uskomattomalta ne verikokeidenkin tulokset, että sulattelemistahan tässä varmaan tulee olemaan.


      • ei meilläkään
        jännittäjä kirjoitti:

        No jotenki on vaan sellainen olo, että vois olla jotain muuta. Mun mahavaivat on kausittaisia (ripuli ja ummetus vaihtelee melkein viikottain) eikä paino ole tippunut ollenkaan. Väsymystä, nivel- ja luusärkyä kyllä on, mutta en jotenki ajattele niiden kuuluvan yks yhteen. Anemia voi johtua siitä, että oon kasvissyöjä. Sitte meidän suvussa ei ole kellään keliakiaa. Epäilen itse, että olen ennemminkin stressimahan omaava... Mutta kai se on pakko uskoa sitte niitä koepalan tuloksia? Tuntuu vaan niin uskomattomalta ne verikokeidenkin tulokset, että sulattelemistahan tässä varmaan tulee olemaan.

        suvussa kellään ole keliakiaa eikä minullakaan paino tippunut vaan nousi nousemistaan.Diagnoosin varmistuttua ja ruokavalioni muuttamalla paino on pudonnut roimasti.Ei enää turvotusta,ilmaa ja kakallekin pääsee päivittäin.Ennen diagnoosia olin vuoroin ripulilla,vuoroin kovalla.Mulle lääkäri sanoi ettei sellaista kuin "stressivatsa" olekkaan.Itse epäilin hiivasyndroomasta alkaen kaikkea mahdollista,mutta en todellakaan keliakiaa.


      • tuo kuulostaa
        jännittäjä kirjoitti:

        No jotenki on vaan sellainen olo, että vois olla jotain muuta. Mun mahavaivat on kausittaisia (ripuli ja ummetus vaihtelee melkein viikottain) eikä paino ole tippunut ollenkaan. Väsymystä, nivel- ja luusärkyä kyllä on, mutta en jotenki ajattele niiden kuuluvan yks yhteen. Anemia voi johtua siitä, että oon kasvissyöjä. Sitte meidän suvussa ei ole kellään keliakiaa. Epäilen itse, että olen ennemminkin stressimahan omaava... Mutta kai se on pakko uskoa sitte niitä koepalan tuloksia? Tuntuu vaan niin uskomattomalta ne verikokeidenkin tulokset, että sulattelemistahan tässä varmaan tulee olemaan.

        Kuulostaa kyllä ihan tismalleen keliakian oireilta! Ei kasvissyöjillä sen enempää anemiaa ole, taitaa itse asiassa olla päinvastoin. Painon ei myöskään tarvitse tippua, nivelsärkyä voi olla, mahavaivat kausittaisia... Ainahan jollain suvussa ensimmäisenä keliakia todetaan, eikö vain? Jos kellään ei voisi olla keliakiaa kun ei suvussakaan ole niin sittenhän sitä ei olisi kenelläkään.
        Keliakia ja stressimaha eivät myöskään sulje toisiaan pois.


      • jännittäjä
        tuo kuulostaa kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä ihan tismalleen keliakian oireilta! Ei kasvissyöjillä sen enempää anemiaa ole, taitaa itse asiassa olla päinvastoin. Painon ei myöskään tarvitse tippua, nivelsärkyä voi olla, mahavaivat kausittaisia... Ainahan jollain suvussa ensimmäisenä keliakia todetaan, eikö vain? Jos kellään ei voisi olla keliakiaa kun ei suvussakaan ole niin sittenhän sitä ei olisi kenelläkään.
        Keliakia ja stressimaha eivät myöskään sulje toisiaan pois.

        Ehkäpä yritän olla myöntämättä itselleni asiaa...? Nyt kun olen lukenut näitä juttuja niin oon kyllä itsekin alkanu miettiä, että josko se sittenkin olis keliakiaa... Pelottavaa. Mutta huomenna on tähystys, joten ei tässä sen kauempaa tarvi elää epätietoisuudessa. En kyllä tiedä kuinka nopeaa ne kertoo tulokset... Nyt onkin seuraava etappi selviytyä hengissä siitä tähystyksestä!


    • Hanna

      Itseltäni otettiin muistaakseni retikuliini (tms.)-vasta-ainetesti , joka on aikuisilla 95% varma. Vasta-ainetestejä on myös muita, niiden varmuus vaihtelee, mutta käsittääkseni ovat aika varmoja.
      Itselläni oireina oli lähinnä anemiaa, joten yllätyksenähän tuo oikeastaan tuli. Koepalojen nukka oli sileenä, eli selvä keliakia.

      • anselmi70

        Keliakia verikoe voi näyttää positiivista ja silti tähystys antaa negatiivisen vastauksen. Pojallani on vasta-aineet koholla ja kaksi kertaa tähystetty...ei suolimuutoksia.No vuoden välein asiaa tutkitaan...joka tapaukses geenitesti hänellä positiivinen, et kai se sieltä joskus puhkeaa.


    • jännittäjä

      Tähystys on nyt ohi. Se oli muuten kymmenen kertaa pahempi ku mikään mun pahin painajainen! Mutta ei siitä enempää. Lääkäri arvioi, että selvempiäki keliakia tapauksia on... Eli ei vielä tullut juuta eikä jaata. Täytyy odotella tulokset.

      • kans

        tähystyksessä kaikki suht ok mut verikokeet näytti plussaa ja loppujen lopuks lekuri diagnoosin laitto ja kyllä mä selkee keliaakikko olen!Voin paljon paremmin gluteenittomalla dietillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe