mielenkiintoista

säästämistä

jonka olen saanut todeta sairaalassa työskennellessäni. esim. osastonhoitaja kielsi meiltä infektio osastolla hanskojen käytön ja roskispussien käytön huoneessa kustannus syistä.
Kuitenkin jaettiin työntekijöille kalliita rasvoja vähentämään käsidesin aiheuttamaa kuivuutta. siis kaikille muille paitsi laitsareille.
annettiin meille toki isot monikäyttö hanskat jotka olisi pitänyt desinfioida joka kerta kun koski roskiksiin tai vessaan tai oikeastaan ihan mihin vaan.
Mietin vaan että onkos tuo ihan laillista? itse en suostunut vaan otin hanskoja mielinmäärin ja siitähän se sota syntyi. On kuitenkin mielestäni kohtuutonta että paljain käsin pitäisi veritahrat ja vessat putsata huoneista jossa on ollut ihmisiä jotka kantavat sairaalabakteeria, hiviä, joilla on ripuli tai jotakin muuta vastaavaa. Niin ja tietenkin sorsien ja muiden kanto ja pesu aina paljain käsin.
Olisiko jotain paikkaa johon voisin ilmoittaa asiasta. hygienia hoitajaa ei kauhean paljon kiinnostanut yhden typerän laitoshuoltajan mielipiteet asiasta, olisiko ketään muuta kelle ilmoittaa?

28

3587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissasi?

      Eihän tuo voi pitää paikkansa?
      Kerro sairaalan nimi ?

    • toimittu

      Osastonhoitaja ei saa määrätä tälläistä asiaa. Ota yhteyttä ylihoitajaan tai ylilääkäriin. Uhkaus
      lehtikirjoituksesta tai kantelu työsuojeluvaltuutetulle voi auttaa. Työsuojelupiiri voi olla kiinnostunut mikäli et saa käyttää hanskoja työssäsi.

      • höpöjuttuja

        Hanskojen käyttöä ei kukaan ole kieltänyt. Kyse on vain siitä ettei alkup kirjoittaja halua lopettaa kertakäyttöhanskojen tuhlaamista (ne vaihdetaan aina huoneesta poistuttaessa). Hän ei siis halua käyttää normaaleja suojakäsineitä. Niiden desinfiointi tapahtuu jokaisen huoneen siivouksen jälkeen ottamalla huoneen ovella olevasta pullosta käsihuuhdetta ja hieromalla se hanskoihin. Kuivumisaika on noin 30 sekuntia ja sitten ne ovat desinfioituneet. Yksinkertaista.


    • moppi2

      selville teidän talon työsuojeluvaltuutettu ja kerro hänelle tilanne.jollei nk.esimiehesi ota kantaa tähän ts valtuutetun toimenkuvaan se kuuluu.pöyristyttävää terveydenhuoltoalalla ei voi muuta sanoa.ne hanskat ja roskapussit ei säästöjä synnytä,ne juuret on ihan muualla.

    • Helekutti

      Tyypillinen laitsari.... ymmärsitkö tahallaan väärin asian vai mikä on?? Jos sanotaan että kertakäyttökäsineitä ei käytetä vaan kestokäsineitä niin sinä menet ja parjaat jossain suoli24:llä siitä että pitää siivota paljain käsin? Sori nyt vaan mut toivon että pomos näkee tän ja kysyy sulta ihan vakavalla naamalla että pystytkö oikeesti tekemään työsi ohjeiden mukaan vai pistetäänkö kilometritehtaalle.

      Ei ne hanskat ilmaisia ole!!! Hirveetä tuhlausta etkä sinä tahtois pestä hanskoja niissä tilanteissa kun ne kertiksetkin pitäis oikeesti pestä!!!!!

      • ---

        puhdistuksen jälkeen. Tietysti ilmoitat asiasta. Kuten jokainen jolla on ammattitaitoa tietää, että käsidesi heikentää kestohanskojen pintaa ja tekee niistä bakteereja läpäisevän. Iho ei myöskään ole koskaan niin terve, että riittäisi pelkkä desinfiointi.
        Päinvastoin se tekee käsistä entistä kuivemmat ja mahtavan alusta bakteereille.

        Sairaanhoitajilla ja ylipäätään hoitohenkilökunnalla on luokattoman surkea käsitys hygieniasta. Usein esim luulevat, että pelkkä käsidesi tekee käsistä puhtaat :D


      • ...
        --- kirjoitti:

        puhdistuksen jälkeen. Tietysti ilmoitat asiasta. Kuten jokainen jolla on ammattitaitoa tietää, että käsidesi heikentää kestohanskojen pintaa ja tekee niistä bakteereja läpäisevän. Iho ei myöskään ole koskaan niin terve, että riittäisi pelkkä desinfiointi.
        Päinvastoin se tekee käsistä entistä kuivemmat ja mahtavan alusta bakteereille.

        Sairaanhoitajilla ja ylipäätään hoitohenkilökunnalla on luokattoman surkea käsitys hygieniasta. Usein esim luulevat, että pelkkä käsidesi tekee käsistä puhtaat :D

        Ne hanskat on sun. Kiellä sinä hoitajia käyttämästä hanskoja tai ainakin maksamaan omansa.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ne hanskat on sun. Kiellä sinä hoitajia käyttämästä hanskoja tai ainakin maksamaan omansa.

        Se on muuten potilaan vaarantamista ja työturvallisuusrike joka on peruste välittömään irtisanomiseen. Joo laikkareita ei paapota samoin kuin hoitajia joiden mokista ottaa vastuun joku muu.
        Yhden infektion hoitaminen maksaa yli 4000e per henkilö. Kannattaa laskea kuinka paljon sillä saa kertakäyttöhanskoja kun yhden hanskaparin hinta on muutaman centin. Jos koko osastoon leviää infektio hinta liikkuu helposti jo kymmenissä tuhansissa euroissa. Siinä on hanskoille hintaa sitten. Tyhmä säästää väärästä päästä.


      • sun mielestä

        mun pitäisi käyttää samoja hanskoja koko ajan.
        mähän levitän siinä samassahan mä vien koko ajan pöpöjä paikasta toiseen. ei mulla ainakaan ole aikaa putsata niitä joka välissä.


      • Helekutti
        sun mielestä kirjoitti:

        mun pitäisi käyttää samoja hanskoja koko ajan.
        mähän levitän siinä samassahan mä vien koko ajan pöpöjä paikasta toiseen. ei mulla ainakaan ole aikaa putsata niitä joka välissä.

        Ehkä olisi sitten syytä vaihtaa alaa jos et osaa pestä käsineitä yhtä nopeasti kun vaihdat kertakäyttöiset uusiin. Ainakaan sulla ei mitään alan koulutusta ole, osaisit käsitellä työohjeet työohjeina etkä räksyttää niistä tällä palstalla.


      • ammatillisesti
        sun mielestä kirjoitti:

        mun pitäisi käyttää samoja hanskoja koko ajan.
        mähän levitän siinä samassahan mä vien koko ajan pöpöjä paikasta toiseen. ei mulla ainakaan ole aikaa putsata niitä joka välissä.

        Kumma asenne sulla. Et millään hyväksy kuin oman mielipiteesi ja perustelusi.

        Eihän sun tietenkään pidä levittää pöpöjä paikasta toiseen - sen tiedät varsin hyvin. Tiedät myös, että kestohanskojen desinfioinnilla estät pöpöjen kulkeutumisen. Ajasta ei ole kyse vaikka niin väitit. Tiedät aivan hyvin että sinun on käytettävä käsihuuhdetta aina kulkisessasi huoneiden ovista vaikka et siivoaisikaan. Et sitäkään voi laistaa vetoamalla ajan puutteeseen. Saman ajan vie niiden vihaamiesi kestohanskojen desinfiointi. Sen kun hierot käsihuuhteen hanskoihin ja jatkat matkaa. Desinfiointi tapahtuu itsestään aineen kuivuessa noin 30 sekunnissa.


    • säästämistä

      "...annettiin meille toki isot monikäyttö hanskat jotka olisi pitänyt desinfioida joka kerta kun koski roskiksiin tai vessaan tai oikeastaan ihan mihin vaan. "

      Siis ymmärtääkseni teille ei jaeta enää kertakäyttöhanskoja (jotka pitää heittää roskiin aina huoneesta poistuttua). Niitähän kuluu tuhottomat määrät päivittäin ja niiden käytön rajoittaminen on minusta oikein kun on tilalle kestokäyttöiset hanskat.

      Kyse on ainoastaan tottumisesta. Olet tottunut heittämäään kertakäyttöhanskoja roskiin noin arviolta 20 paria päivässä. Se tekee 400 paria kuukaudessa ja 4200 hanskaparia vuodessa ainoastaan sinun kohdallasi. Eikö ole siis järkevää lopettaa turha tuhlaus?!!

      Mainitsemasi kestokäyttöiset suojahanskat kestävät desinfioinnin. Tiedoksi tietämättömille: desinfiointi tapahtuu jokaisen potilashuoneen ovella olevalla desinfiointiliuoksella. Sitä hierotaan hanskoihin ja työ voi jatkua eikä turhaakin turhempaa kertakäyttöhanskajätettä tule (4200 paria vuodessa/henkilö noin arviolta).

      Ota siis lusikka kauniiseen käteen ja totuttele uuteen tapaan. Ei missään muuallakaan heitetä hanskoja roskiin jokkaisen huoneen siivouksen jälkeen.

      Ja kyllä: tunnen sairaalamaailman siivouksen oikein hyvin. Siksi tässä kommentoinkin.

      • ---

        Tietäisit sen jos sinulla olisi tutkinto tai olisit opiskellut sen 2000 luvun puolella...


      • Ehkä sinä siivoat yleistent...

        mutta korkeaa hygieniaa vaativissa tiloissa käytetään kertakäyttöhanskoja. Onneksi alkuperäisellä on sentään ammatillinen ylpeytensä ja ammattitaitoa suojella potilaita pahimmassa tapauksessa kuolemalta! Aika hurja juttu tämä. Pistää miettimään onko provo, koska ei oikeasti voi tuollaista ollakaan.


      • Helekutti
        Ehkä sinä siivoat yleistent... kirjoitti:

        mutta korkeaa hygieniaa vaativissa tiloissa käytetään kertakäyttöhanskoja. Onneksi alkuperäisellä on sentään ammatillinen ylpeytensä ja ammattitaitoa suojella potilaita pahimmassa tapauksessa kuolemalta! Aika hurja juttu tämä. Pistää miettimään onko provo, koska ei oikeasti voi tuollaista ollakaan.

        Mun mielestä ap on todella asiattomasti morkannut työpaikkaansa täällä. Käsketään muka siivoamaan ilman hanskoja??? Kun ei käsitä edes näin yksinkertaista asiaa niin miten voisi hanskojen kestävyydestä käsittää mitään.


      • käsittämätöntä
        Helekutti kirjoitti:

        Mun mielestä ap on todella asiattomasti morkannut työpaikkaansa täällä. Käsketään muka siivoamaan ilman hanskoja??? Kun ei käsitä edes näin yksinkertaista asiaa niin miten voisi hanskojen kestävyydestä käsittää mitään.

        Niitä ei mene muuttamaan kukaan amatööri.


      • "työtovereitaan".
        Helekutti kirjoitti:

        Mun mielestä ap on todella asiattomasti morkannut työpaikkaansa täällä. Käsketään muka siivoamaan ilman hanskoja??? Kun ei käsitä edes näin yksinkertaista asiaa niin miten voisi hanskojen kestävyydestä käsittää mitään.

        Ihan aiheesta vieläpä.


      • Ei laiskuri
        Helekutti kirjoitti:

        Mun mielestä ap on todella asiattomasti morkannut työpaikkaansa täällä. Käsketään muka siivoamaan ilman hanskoja??? Kun ei käsitä edes näin yksinkertaista asiaa niin miten voisi hanskojen kestävyydestä käsittää mitään.

        jotka käyttävät säästämistä tekosyynä tehdä työnsä päin helvettiä ja huonosti. Sairaalassakin on tärkeintä työntekijöiden ja potilaiden turvallisuus. Kaikki muu on turhaa, mutta jonkun silläkin pitää aina päteä kun muuhun ei pysty.


      • kestävät
        --- kirjoitti:

        Tietäisit sen jos sinulla olisi tutkinto tai olisit opiskellut sen 2000 luvun puolella...

        Siivousteknikko-opintoni ovat 2000-luvulta ja kokemukseni (myös sairaalamaailmasta) on yli 20-vuotta. Että ihan vaan tiedoksesi, kun pitää aina piikitellä.

        En tiedä mistä "kesto"hanskoista puhut, mutta tavalliset siivouksessa käytettävät suojakäsineet kestävät desinfioinnin.


      • helposti
        --- kirjoitti:

        Tietäisit sen jos sinulla olisi tutkinto tai olisit opiskellut sen 2000 luvun puolella...

        ottamalla yhteyden sairaalanne hygieniahoitajaan. Turhaa asiasta on täällä puhua ja vielä turhempaa riitautua osastonhoitajan kanssa. Hygieniahoitaja määrää ja neuvoo nämä hygienia-asiat puolueettomasti ja potilasturvallisuuden huomioiden.

        Minusta tavalliset suojahanskat sopivat hyvin sairaalasiivoukseen juuri siksi, että ne kestävät erittäin hyvin käsidesinfektioaineita.

        Kyse taitaakin olla vain tottumuksesta. On niin helppoa heittää pari suojahanskoja pois jokaisen huoneen siivouksen jälkeen. Mieletön määrä jätettä tulee päivittäin ja ihan turhaan kun voisi käyttää kestohanskojakin.


      • kannattaisiko nöyrtyä
        kestävät kirjoitti:

        Siivousteknikko-opintoni ovat 2000-luvulta ja kokemukseni (myös sairaalamaailmasta) on yli 20-vuotta. Että ihan vaan tiedoksesi, kun pitää aina piikitellä.

        En tiedä mistä "kesto"hanskoista puhut, mutta tavalliset siivouksessa käytettävät suojakäsineet kestävät desinfioinnin.

        ja tarkistaa " tietonsa" ? Vanhat jäärät muuten on pahimpia. Ne ei muuta tapojaan vaikka kuinka olisivat väärässä. Infektio-osasto ei ole paikka säästää. Hyvin tiedät, että kestohanskoilla tarkoitetaan niitä ihan samoja suojakäsineitä joiden pinnassa kuljetat pöpöjä paikasta toiseen. Muovihan on muutenkin kaikkein pahin bakteerisyöppö. Desinfioinnin heikentämät käsineet vasta imeekin tauteja. Pitääkö oikein koittamalla koittaa saatko tapettua jonkun joskus?


      • .....klmno.....
        Helekutti kirjoitti:

        Mun mielestä ap on todella asiattomasti morkannut työpaikkaansa täällä. Käsketään muka siivoamaan ilman hanskoja??? Kun ei käsitä edes näin yksinkertaista asiaa niin miten voisi hanskojen kestävyydestä käsittää mitään.

        jokin dille kun yrität kaivaa aina asiallisistakin kommenteista vikaa???


      • mitä ihmettä??
        kannattaisiko nöyrtyä kirjoitti:

        ja tarkistaa " tietonsa" ? Vanhat jäärät muuten on pahimpia. Ne ei muuta tapojaan vaikka kuinka olisivat väärässä. Infektio-osasto ei ole paikka säästää. Hyvin tiedät, että kestohanskoilla tarkoitetaan niitä ihan samoja suojakäsineitä joiden pinnassa kuljetat pöpöjä paikasta toiseen. Muovihan on muutenkin kaikkein pahin bakteerisyöppö. Desinfioinnin heikentämät käsineet vasta imeekin tauteja. Pitääkö oikein koittamalla koittaa saatko tapettua jonkun joskus?

        Otatko tämän jotenkin henkilökohtaisena tappiona, kun kaikki eivät olekaan samaa mieltä kanssasi?

        Kerro ihmeessä minkäja kenen tekemän tutkimuksen mukaan kestokäyttöiset suojahanskat eivät kestä käsihuuhteita. Kiinnostaisi tietää.


      • Helekutti
        mitä ihmettä?? kirjoitti:

        Otatko tämän jotenkin henkilökohtaisena tappiona, kun kaikki eivät olekaan samaa mieltä kanssasi?

        Kerro ihmeessä minkäja kenen tekemän tutkimuksen mukaan kestokäyttöiset suojahanskat eivät kestä käsihuuhteita. Kiinnostaisi tietää.

        Koska jos sellainen tutkimus jossain on niin mun täytyy kiireesti korjata virheeni kaikille laitsareille joita olen ohjannut.


    • alkuperäiseen

      eipä tämä ole provo vaan ihan arkipäivää. Itse koen varmemmaksi lotrata sen huuhteen kanssa paljain käsin kun käyttää niitä samoja hanskoja paikasta toiseen ja kantaa vastuun jos joku saa yhtäkkkiä huoneestaan jonkun infektion.
      Tarkoitukseni ei ole mollata työpaikkaani, ainoastaan tätä yhtä ihmistä joka vahtii aina onko kärryssäni käytettyjä hanskoja, ihan itse kun kuitenkin saan paketin kaapista otetuksi.
      Minulla ei ole mitään valittamista muista ihmisistä joiden kanssa työskentelen. On vaan kummallista että kun tehdään siivous näyttöäkin sairaalassa hanskat tulisi vaihtaa joka välissä mutta sitten kun siellä on töissä niin niihin päin ei saisi vilkaistakkaan. Kyllä muualla sairaalassa työskennellessäni olen saanut hanskoja käyttää ihan niin paljon kuin tahdon, mielenkiintoista on että niitä ei saisi käyttää osastolla missä suurin osa on eristyspotilaina ja jokaikinen kantaa jotakin infektiota.

      • hanskat on aina vaihdettava.

        Kontaminoituneita hanskoja ei voi pestä. Paitsi tietysti jos olet valmis jokaisessa potilashuoneessa pesemään kätesi lavuaarissa, jonka jälkeen poistat ja huuhtelest, peset ja desinfioita hajulukon ja peset ja desinfioit altaan eri harjalla kuin normaalisti peset sen, mutta tässä vaiheessa sun hanskat on taas kontaminoituneet ja saat alottaa alusta...ja harjan saa heittää pois.

        Jos haluttaisiin käyttää kestohanskoja niitä pitäisi olla jokaiseen työvaiheeseen omansa jonka jälkeen ne suljetaan omaan pussiinsa ja kuljetetaan välinehuoltoon puhdistettavaksi ja desinfioitavaksi. Kuitenkaan hanskoja ei saa desinfioida juuri siksi, että ne tulee bakteereja läpäiseväksi. Käsien hikoaminen hanskoissa taas avaa ihon portit pöpöille. Jos nämä asiat on päässeet unohtumaan ne voi tarkistaa alan kirjallisuudesta esim. siivoustyön käsikirjasta.

        Eritetahroja taas ei poisteta missään laitoksessa ilman kertakäyttöpyyhettä ja kertakäyttöhanskoja tai poistetaan, mutta näissä laitoksissa siivoojatkin ovat sitten täysin kouluttamattomia.

        Niin ja käsineet laitetaan aina puhtaisiin desinfioituihin ja kuiviin käsiin.


    • ohjeita siivoukseen

      Milloin käsien pesu, milloin desinfektio?

      Käsiä pestään vain niiden ollessa näkyvästi likaiset tai jos käsihuuhteiden sisältämä glyseroli on kerrostunut käsiin ja ne tuntuvat tahmeilta. Lisäksi puuterillisten käsineiden riisumisen jälkeen käsistä pestään puuterimassa ennen käsihuuhteen käyttöä (4,5). Pesuun käytetään nestemäistä saippuavalmistetta tai emulsiovalmistetta, joka ei sisällä desinfioivia ainesosia. Jos kädet pestään, huolellinen kuivaus on tärkeää. Kuivissa käsissä esiintyy vähemmän mikrobeja kuin kosteissa käsissä. Kosteiden käsien on todettu levittävän klebsiellaa, pseudomonasta, serratiaa, enterobakteereja ja E.-colia (6,7). Suositeltavaa on käyttää käsipaperia kuivaukseen. Käsipaperin avulla kädet voidaan kuivata nopeasti ja tehokkaasti (8). Jos käsien puhtaudesta halutaan huolehtia pelkästään käsiä pesemällä, tulee käsien pesun kestää vähintään puoli minuuttia (9).

      6.1 Siivouskäsineet

      Siivouksessa käytetään monikäyttöisiä suojakäsineitä työntekijän ihon suojaamiseksi esimerkiksi puhdistus- ja desinfektioaineilta. Suojakäsineet ovat aina henkilökohtaiset. Niiden alla voidaan käyttää puuvillaisia aluskäsineitä. Aluskäsineet ovat joko kertakäyttöisiä tai monikäyttöisiä, jolloin ne huolle-taan laitospyykin vaatimusten mukaisesti. Suojakäsineet pestään nestesaippualla siirryttäessä työvaiheesta ja työtilasta toiseen. Käytön jälkeen suojakäsineet puhdistetaan huolellisesti saippualiuoksella sekä ulko- että sisäpuolelta. Puhdistuksen jälkeen suojakäsineet laitetaan haarukkamalliseen telineeseen kuivumaan.

      Suojakäsineitä ei tulisi käyttää yhtäjaksoisesti puolta tuntia kauempaa, koska iho tarvitsee ajoittain ilmakylpyjä pysyäkseen terveenä. Siivoustyöhön hyväksytyissä suojakäsineissä vaaditaan CE-merkintä (35). Jos siivouksessa käytetään kertakäyttökäsineitä, ne vaihdetaan siirryttäessä työvaiheesta ja työtilasta toiseen. Kertakäyttökäsineitä ei huolleta eikä desinfioida käsihuuhteella. Käsineiden riisumisen jälkeen käytetään käsihuuhdetta. Eristystilanteissa käytetään kertakäyttökäsineitä. Käsissä olevat sormukset ja korut estävät hyvää käsihygieniaa, joten niiden käyttö sairaala- tai laitostyössä ei ole suositeltavaa.

      Hassua kyllä ei löytynyt desinfiointiohjeita kestokäsineille infektio-osastolla. Olisiko syy siinä, että kukaan ei osaa kuvitellakaan, että joku olisi niin typerä, että tekee niin?

    • tulkintaa

      On jotenkin kummastuttavaa että miten niin moni ihminen otti tämän asian näin henkilökohtaisesti. kerron että en saa käyttää kertakäyttökäsineitä töissä ja niin moni tuntui hermostuvan. epäilen että se kuinka monta paria hanskoja päivässä käytän ei ole teiltä keneltäkään pois. päinvastoin.
      sitten kun olen perinpohjin perehtynyt asiaan ja saanut ihan varmuuden että se on ihan ok kulkea samat hanskat kädessä nuohoomassa huoneesta toiseen, vessasta ruokapöytään ja takaisin niin aivan varmastikin teen niin mukisematta. Mutta ihan itseäni ajatellen siihen saakka taistelen niistä muoviläpysköistä niin paljon kuin kykenen. En todellakaan halua ottaa vastuulleni yhdenkään potilaan vakavampaa sairastumista epätietoisuuden takia. Tämä asia on askarruttanut minua suuresti senkin vuoksi että kaikkialla muualla kertakäyttökäsineet ovat aivan päivänselvä asia. Katsovat ihmetellen jos tyhjennän tiskikonettakin ilman hanskoja. Tämä asia varmasti selviää ilman yhtäsuuria tunteenpurkauksia joita täällä olen saanut osakseni. kiitoksia mielipiteistänne ja aurinkoista kevättä kaikille laitoshuoltajille ja muillekin työn raskaan raatajille! :)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2779
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      370
      2645
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1818
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      142
      1687
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1462
    Aihe