aivolisäkkeen kasvaimen leikkaus

kokemuksia?

Onko kellä kokemuksia aivolisäkkeen kasvaimen hoidosta/leikkauksesta? Miten meni, auttoko, kauanko sairaalassa/lomalla? Mulla aiheuttanu hormoonipuutokset, vesitystaudin ja ajoittai näköhäiriöitä. Syön Miniriniä, Tyroksinia ja Hydrokortisonia

11

9129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Eli sulla on hypofyysiadenooma, vai???

    • Lisuke.

      Oletko käynnyt www.sellanet.com sivuilla?

    • ?`?`?`?`?`?

      Tietoa sairastuneille
      Mikä on aivolisäke?

      Aivolisäke on herneen kokoinen rauhanen, joka sijaitsee silmien takana olevassa luukuopassa, jota kutsutaan turkin satulaksi tai sellaksi. Aivolisäkkeen etu- ja takalohko tuottavat yhteensä lähes kymmentä eri hormonia, jotka säätelevät mm. lisämunuaisten, kilpirauhasen ja sukupuolirauhasten toimintaa sekä maidon kasvua ja eritystä. Yhdessä hypotalamuksen kanssa aivolisäke muodostaakin monimutkaisen ihmisen hormonaalisen toiminnan säätelyjärjestelmän.

    • Kaverilla on

      No ei muuta ku että kaveril on siellä kasvain ei voida poistaa kokonaan koska hermoissa kiinni. Ja siis sil on toinen silmä sokee ja kai se puoli kasvoista tunnoton ja saman puolen korvallaki kuulee huonosti sitä sen kasvainta on siis leikattu 2 kertaa. Lääkityksiä sillä on minirin sit joku kilpirauhas lääke ja sit se joutuu pistämään kasvuhormonia ja naissukupuoli hormoni jotain voidetta ja ikää sillä on nyt 15-vuotta sil oli leikkaus sillon ku se oli 10-vuotias ja oli teholla jotain 2 viikkoo ja sairaalas jotain 2kk mut tosin se kävi sädehoidoissa.

    • kokeneet
    • Anonyymi

      Mulla todettiin akromegalia eli aivolisäkkeessä kasvain joka tuottaa kasvuhormonia. Oireina ollut useamman vuoden nivelsäryt joita ensiksi tutkittiinkin reumana. Päänsärkyä myös ollut pitkään ja jaöan koko kasvanu vuodesss yli kaksi kokoa. Kasvain todettiin magneettikuvisss makroadenoomaksi. Nyt reilun 3vkon päästä meen tähystys leikkaukseen joka tehdään nenän kautta. Kovasti jännittää leikkaus ja pelottaa,että näköhermoihin tulee vaurioita mistä pahintä näönmenetys. Myös ne hyvät hormonit jotka nyt toimii hyvin saattaa leikkauksen myötä lakata toimimasta ja sit tarvii korvaus hoitoa. Sairaalassa menee noin vko jos ei muita komplikaatioita tule ja kk sairasloma vähintään👍 .

    • Anonyymi

      Mites sun leikkaus meni? Itsekin leikkausjonossa Töölön sairaalaan. Kokoa kasvaimella onneksi vasta reilun 12 mm.
      Oon oireeton. Pelottaa, että leikkauksen jälkeen en enää ole. Olen 47 v mies.

      • Anonyymi

        Multa leikattiin hormonia tuottamaton kasvain jonka koko oli 28mm.. leikkauksen jälkeen jäi vielä jäljelle 12mm, muutta nyt ilmeisesti vain seurataan. Miten ihmeessä olet jonossa leikkaukseen oireettoman kasvaimen kanssa? 🤔


    • Anonyymi

      valikosta ryhmät/syöpäpotilaat on myös kokemuksia..
      t:oyks 89...

    • Anonyymi

      Leikataanko Töölössä oireettomia?? Mikä idea?

    • Anonyymi

      Minulla oli kaksoiskuvaa leikkauksen jälkeen. Tuli 3 kk päästä toinen leikkaus ja näkö huononi entisestään mutta alkoi pian muuttua normaaliin suuntaan. Näkökenttätäpuutoksia on vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe