Kohdun laskeuma raskauden aikana

rv28

Onko kellään kokemusta raskauden aikaisesta kohdun laskeumasta? Itselläni diagnosoitiin kohdun laskeuma, raskausviikkoja 28. Kohtu tulee ponnistaessa esiin, levossa nousee takaisin.
Vaikuttaako laskeuma synnytykseen jotenkin?
Entäpä seksi? Voinko harrastaa seksiä ilman mitään riskiä/kipua?

7

13320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

      Kiinnostaisi tietää ikäsi ja monesko raskaus nyt on kyseessä...

      Kohdunlaskeuma raskauden aikana on erittäin harvinainen. Useimmiten nimittäin on kyseessä kohdunkaulan pidentyminen ja siitä johtuva "laskeutuminen". Yleensä kohdun ja sikiön kasvu loppuraskaudessa johtaa siihen, ettei kohtu enää mahdu laskeutumaan.

      Jos kohtu todellakin laskee, suurimmat ongelmat voivat hankautumisen ja painontunteen lisäksi olla toistuvat virtsatieinfektiot ja rakon tyhjenemisongelmat, verenvuoto (kohdunnapukasta jos hankautuu), ennenaikaisen synnytyksen uhka. Jos jotain tämän tyyppisiä oireita on, ei yhdyntää oikein voi suositella, koska se lisää mm. verenvuodon ja tulehduksen riskiä. Kipu ainakin on merkki siitä ettei kaikki ole kohdallaan. Vuodelepoa käytetään hankalissa tapauksissa hoitona. Ei vaikuta synnytystapaan.

      Tapausselostusten mukaan suurin osa laskeumista korjaantuu itsestään muutaman kuukauden sisällä synnytyksestä, samaten kuin tilanteet joissa heti synnytyksen jälkeen kohdunsuu tulee lähes ulkosynnyttimiin. Lantionpohjalihasten harjoittelu ei ainakaan pahenna vaivaa, jos harjoitukset tekee oikein.

      • rv28

        ikäni on 25, ja tämä on toinen raskauteni, takana siis yksi synnytys. Onko siis mahdollista, että synnytys käynnistyy ennenaikaisesti? Miten voin ehkäistä sen?


      • gyne
        rv28 kirjoitti:

        ikäni on 25, ja tämä on toinen raskauteni, takana siis yksi synnytys. Onko siis mahdollista, että synnytys käynnistyy ennenaikaisesti? Miten voin ehkäistä sen?

        Ennenaikaista synnytystä on vaikea estää, jos synnytys todella käynnistyy (supistusten estolääkitys). Jos kohdunkaula oli viimeksi suljettu, napakka ja täysimittainen, ei ennenaikaisuuden uhkaa ole, ainakaan lähiaikoina. Kaikki infektiot on syytä hoitaa huolella (virtsatietulehdus, myös oireeton bakteerikasvu, emätintulehdukset paitsi hiiva). Lepo on se mitä itse voi tehdä, varsinkin jos supistelee. Suurin osa supistelusta on kuitenkin täysin hyvänlaatuista kohtulihaksen harjottelua. Kivuttomat levolla ohi menevät kovettumiset ovat yleensä harmittomia.

        Ikäsi ja raskauksien lukumäärä huomioon ottaen on vaikea uskoa että sinulla olisi todella juuri kohdun laskeuma. Tapausselostusten naiset ovat yleensä selkeästi iäkkäämpiä (n. 40 v) ja/tai takana on MONTA synnytystä. Lieneekö tämä todettu neuvolan lääkärintarkistuksessa viikkoja ajatellen? Onko sinulla ollut jotain vaivoja, painon tunnetta, alavatsa/ristiselkäkipuja, oletko itse huomannut pullistumaa ulkosynnyttimissä. Vai oliko "sattumalöydös"?

        Jos napukka tulee emättimen ulkosuulle vain ponnistaessa ja eikä sinulla ole mitään oireita, epäilen että kyseessä on kuitenkin lähinnä kohdunkaulan pidentyminen ja sen verran lievä tilanne, ettei siitä raskauden suhteen ole juuri harmia.


      • Gerbera13
        rv28 kirjoitti:

        ikäni on 25, ja tämä on toinen raskauteni, takana siis yksi synnytys. Onko siis mahdollista, että synnytys käynnistyy ennenaikaisesti? Miten voin ehkäistä sen?

        Hei, minua kiinnostaa tietää, miten raskautesi ja
        synnytyksesi on sujunut. Koska minulla on myös kohdun laskeuma, minulla on 2 v tyttö. Haluaisin tehdä toisen lapsen. Toivottavasti sinulla meni hyvin synnytyksessä.


    • myy30

      Minua kiinnostaisi myö miten kaikki meni. Minulla jäi kohtu ekan synnytyksen jälkeen lähelle ulkosynnyttimiä (vaikka ikää 28 silloin. Myös suolisto laskeutui...tutkittu keskussairaalassa ja todettu raskauden laukaisseen rakenteelliset viat ). Olemme yrittämässä toista lasta ja huolestuttaa...

      • -raskautta pohtiva

        Heippa, itse olen vasta 25 vuotias nainen, ja minulla on todettu peräsuolen laskeuma (rektoseele) sekä lievä ohutsuolen laskeuma...EN siis ole vielä edes synnyttänyt. Joten laskeumat hyvinkin mahdollisia myös nuorella iällä. Minulla myös työntyy peräsuolen limakalvo ponnistaessa hieman ulos. En tiedä mistä nämä laskeumat saanut, vatsa vaivaa minulla oli pitkään, joten lääkärin mukaan liiallisesta ponnistelusta. Rektoseele ohutsuolen laskeuma leikattiin vuosi sitten, mutta edelleen tuota peräsuolen ulostyöntymä ongelmaa on. Olen suunnitellut raskautta, mutta ei vielä yritetty. Lääkärin mukaan nuo laskeumat saattavat synnytyksen yhteydessä uusiutua...En haluaisi pilata hyvää leikkaustulosta, joten varmaankin leikkaus olisi ainoa vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta jos on kohdun laskeuma voiko tulla raskaana??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe