mäkikuisma todella auttaa!!

rebekah

Hei kaikille,

viime viikolla tuli Ylen teemalta dokkari luontaishoidoista, ja tehokkaiksi osoittuneista yrttilääkkeistä, ja mäkikuisma oli yksi niistä. Siinä oli nuori nainen, joka kärsi pahasta masennuksesta, ja jolle eivät tavalliset masennuslääkkeet sopineet (olosta tuli turta, ei mitään tunteita, ja muutenkin sivuvaikutukset olivat ikäviä), viimeisenä toivonaan hän kokeili mäkikuismaa, ja kertoi, kuinka vihdoin taas tunsi itsensä omaksi itsekseen ja tunsi olonsa todella helpottuneeksi, kuinka loputtomasta pimeydestä ja kaameudesta olisi pelastunut. Hän siis todella "heräsi" ja parani masennuksestaan mäkikuisman avulla. Netissä on paljon samankaltaisia hyviä kertomuksia mäkikuismasta, joten vaikka olisi kaikki toivo mennyt, kannattaa sitä kokeilla!

Toinen hyvä tuki masennukseen ovat noni (Marja-Liisa Kirvesniemihän kertoi nonin auttaneen häntä parantumaan masennuksestaan) ja hyvät kalaöljyvalmisteet.

Toivoa ei siis kannata menettää eikä taistelua luovuttaa, kannattaa edes kokeilumielessä kokeilla luontaishoitoja, vaikka ne aluksi humpuukilta tuntuisivatkin!

51

18490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään auta

Tuo ohjelma sai Englannissa pari vuotta sitten kuraa päälleen, kun selvisi että hommassa oli valmiiksi käsikirjoitus, jonka mukaan piti antaa vaikutelma että ihan mahdottomat hoidot auttavat.

Mäkikuismaa on aika paljon testattu. Lievissä masennuksissa siitä on saatu apua samanverran tai enemmän kuin mielialalääkkeistä. Kummatkin ovat juuri ja juuri lumelääkettä tehokkaampia. Sen sijaan vakavaan masennukseen mäkikuismasta ei ole todettu olevan apua mutta lääkkiestä on. Ainoastaan tässä mäkikuisma voi aiheuttaa hoidon viivästymistä.

Hiihtäjääkään ei auttanut nonimehu. katso sen Apulehden jutun kuvat, niin huomaat mistä oli kyse.

• sitä saa, muistan

että siitä oli kova kohu jonkin aikaa sitten.Jos se auttaa masennukseen niin ymmärrän lääketehtaiden painostuksen aineen kieltämiseksi.Masennuslääkkeitähän myydään kai eniten nykyään.Siis, saako sitä luontaiskaupasta vai apteekista ??

• rebekah
        sitä saa, muistan kirjoitti:

että siitä oli kova kohu jonkin aikaa sitten.Jos se auttaa masennukseen niin ymmärrän lääketehtaiden painostuksen aineen kieltämiseksi.Masennuslääkkeitähän myydään kai eniten nykyään.Siis, saako sitä luontaiskaupasta vai apteekista ??

apteekeista saa nykyään!

• tiedätkö vielä
        rebekah kirjoitti:

apteekeista saa nykyään!

millä nimellä sitä myydään.En löytänyt ya-apteekin sivuilta mäkikuisman nimellä mitään.Kiitos jo etukäteen.

• jota löytyy kyllä joka apte...
        tiedätkö vielä kirjoitti:

millä nimellä sitä myydään.En löytänyt ya-apteekin sivuilta mäkikuisman nimellä mitään.Kiitos jo etukäteen.

"Mitä tulee mäkikuismaan, on se kovin ongelmallinen rohdosvalmiste, ja ongelmien takia onkin Lääkelaitos jo vuonna 2000 siirtänyt mäkikuisman elintarvike/rohdoskaupoista vain apteekkimyyntiin. Mäkikuisma voi vaikuttaa monien muiden lääkkeiden vaikutuksiin elimistössä eikä se periaatteessa sovi käytettäväksi muiden mielialalääkkeiden kanssa. Lisäksi mäkikuisman mielialaa kohottava vaikutus, jota toki väitetään olevan, on kovin vaatimaton ja haittoina on kuvattu mm. unihäiriöitä. Rohdosvalmisteiden osalta on pakko yleisesti todeta, että vaikka ne ovat luonnosta peräisin, ei niiden vaikutuksista ja haittavaikutuksista aina ole kunnollisia tutkimuksia, väitteitä sitäkin enemmän. Eli kaikki luontoperäinen ei suinkaan ole tehokasta ja turvallista verrattuna synteettisiin lääkeaineisiin."V.V kliinisen farmagologian erikoislääkäri

• D.a.r.k.s.o.u.l
        jota löytyy kyllä joka apte... kirjoitti:

"Mitä tulee mäkikuismaan, on se kovin ongelmallinen rohdosvalmiste, ja ongelmien takia onkin Lääkelaitos jo vuonna 2000 siirtänyt mäkikuisman elintarvike/rohdoskaupoista vain apteekkimyyntiin. Mäkikuisma voi vaikuttaa monien muiden lääkkeiden vaikutuksiin elimistössä eikä se periaatteessa sovi käytettäväksi muiden mielialalääkkeiden kanssa. Lisäksi mäkikuisman mielialaa kohottava vaikutus, jota toki väitetään olevan, on kovin vaatimaton ja haittoina on kuvattu mm. unihäiriöitä. Rohdosvalmisteiden osalta on pakko yleisesti todeta, että vaikka ne ovat luonnosta peräisin, ei niiden vaikutuksista ja haittavaikutuksista aina ole kunnollisia tutkimuksia, väitteitä sitäkin enemmän. Eli kaikki luontoperäinen ei suinkaan ole tehokasta ja turvallista verrattuna synteettisiin lääkeaineisiin."V.V kliinisen farmagologian erikoislääkäri

>ja haittoina on kuvattu mm. unihäiriöitä>

Joo ja masennuslääkkeillähän ei suinkaan ole paljoo mitään haittavaikutuksia...

>ei niiden vaikutuksista ja haittavaikutuksista aina ole kunnollisia tutkimuksia >

Ei mutta oikeista lääkkeistä on ja niistä
        kaikista löytyy hyvin pitkät listat sivuoireita..

Itse en ole mäkikuismaa kokeillut koska käytän lääkkeitä,
        sitä kun ei saa yhtäaikaa lääkkeiden kanssa käyttää.
        Mutta nyt aivan varmasti ensin kokeilisin
        sitä ennenkuin alkaisin lääkkeitä käyttämään.

Lääkitys tarvitaan silloin kun muu ei enää auta.

• farmasisti
        D.a.r.k.s.o.u.l kirjoitti:

>ei niiden vaikutuksista ja haittavaikutuksista aina ole kunnollisia tutkimuksia >

"Lääkitys tarvitaan silloin kun muu ei enää auta."
        Mitäs se mäkikuisma on, ellei lääkitys masennukseen? Ei ainakaan vaaraton luonnontuote tai ravintolisä. Itse pidän sitä ainakin käyttötarkoituksensa vuoksi lääkkeenä, tosin huonona sellaisena. Haitta- ja yhteisvaikutuslista on mittava verrattuna esimerkiksi joihinkin ssri-lääkkeisiin. Lisäksi tehoa ei ole tietääkseni missään voitu todistaa tieteellisesti ja pätevästi. Itse olen kokeillut mäkikuismaa, oli todella kallista eikä auttanut muutamassa kuukaudessa. Tällä hetkellä maksan mieluummin muutaman euron kuukaudessa ssri-lääkkeestä joka on minulle sopinut.

Vielä haluaisin mainita, että lääkitys ja muukin hoito kannattaisi aloittaa niin pian kuin mahdollista ettei masennus pääsisi pahenemaan. Itse sinnittelin vuosikaupalla ja tämä masennus on melkoisen sitkeää laatua nyt. Ja toivon todellakin etteivät nämä keskustelut saisi hoitoa harkitsevia perääntymään avunhakemisesta. Sekä tavallisten lääkkeiden että luontaistuotteiden haitat ovat yksilöllisiä eikä niitä läheskään aina ilmene. Ei pidä yleistää liiaksi.

• varmaan niin
        farmasisti kirjoitti:

Mitäs se mäkikuisma on, ellei lääkitys masennukseen? Ei ainakaan vaaraton luonnontuote tai ravintolisä. Itse pidän sitä ainakin käyttötarkoituksensa vuoksi lääkkeenä, tosin huonona sellaisena. Haitta- ja yhteisvaikutuslista on mittava verrattuna esimerkiksi joihinkin ssri-lääkkeisiin. Lisäksi tehoa ei ole tietääkseni missään voitu todistaa tieteellisesti ja pätevästi. Itse olen kokeillut mäkikuismaa, oli todella kallista eikä auttanut muutamassa kuukaudessa. Tällä hetkellä maksan mieluummin muutaman euron kuukaudessa ssri-lääkkeestä joka on minulle sopinut.

Vielä haluaisin mainita, että lääkitys ja muukin hoito kannattaisi aloittaa niin pian kuin mahdollista ettei masennus pääsisi pahenemaan. Itse sinnittelin vuosikaupalla ja tämä masennus on melkoisen sitkeää laatua nyt. Ja toivon todellakin etteivät nämä keskustelut saisi hoitoa harkitsevia perääntymään avunhakemisesta. Sekä tavallisten lääkkeiden että luontaistuotteiden haitat ovat yksilöllisiä eikä niitä läheskään aina ilmene. Ei pidä yleistää liiaksi.

ympätty lääkkeitä täyteen, että sinuun ei mitkään luonnonrohdot enää tehoa.

• D.a.r.k.s.o.u.l
        farmasisti kirjoitti:

yrtit olisivat lääkkeitä ja haitallisia
        niin niitä saisi ostaa vaan reseptillä..

Jos kerran tiedät sen mäkikuisman haittavaikutukset
        niin olisi nyt hyvä ne tässä julkistaa.

Ja toki "oikeasti" masentunut tarvitsee lääkityksen.

• purkin juuri ostanut
        tiedätkö vielä kirjoitti:

Kysyin muutamasta apteekista ja tänään onnisti. A.Vogelin Hyberiforce löytyi. Hinta oli siinä 18e hujakoilla.

Täällä puhutaan, ettei aineella ole juurikaan vaikutuksia. Miksi rohdos on sitten yleensä siirretty apteekkiin, jos se on niin tehoton? Nuo ssri-lääkkeet on myös kokeiltu. Tehoavat kyllä nekin parissa viikossa ja auttoivat pahimman yli, mutta pitäisi olla jatkuvalla lomalla ja lapseton, että voisi nukkua 12h vähintään vuorokaudessa ja järkyttävä lihominen tuli kylkiäisinä. Koko ajan hikoilutti ja oli tukala ja likainen olo hikiset vaatteet päällä ja tukka liimaantuneena otsaan. Naiselle aika kamala asia. Lisäksi olin henkisesti turta koko ajan, ei tunteita lainkaan.

En ole vielä selvinnyt täysin, vasta puoli vuotta sitten kovan kriisin ja syvän uupumuksen takia masentunut mutta eipä juuri ole mitään syytä nousta aamuisin ylös, työt on tehtävä hammasta purren jotenkin iltaan kituen ja elämänilo on hävinnyt ja jatkuva alakulo tullut tilalle. Toivottavasti auttaa sekä sinulle, minulle ja meille kaikille. Kunpa saisin elämänhalun takaisin. Voimaa ja tsemppiä teille kaikille.

• farmasisti

yrtit olisivat lääkkeitä ja haitallisia
        niin niitä saisi ostaa vaan reseptillä..

Jos kerran tiedät sen mäkikuisman haittavaikutukset
        niin olisi nyt hyvä ne tässä julkistaa.

Ja toki "oikeasti" masentunut tarvitsee lääkityksen.

Väitteesi eivät perustu yhtään mihinkään. Se, ettei luontaistuotteita saa reseptillä, johtuu monestakin eri syystä. Samoin kuin ristiriitaiset väitteet niiden tehosta ja turvallisuudesta. Tällä hetkellä luontaistuotteena myytävistä tuotteista ei vaadita mitenkään tarkkoja selvityksiä niiden laadun ja turvallisuuden suhteen. Sen sijaan lääkkeitä joudutaan tutkimaan vuosia, jopa vuosikymmen ennen niiden pääsyä markkinoille ja puntaroimaan niiden riskit suhteessa kustannuksiin ja hyötyihin. Se, miksi haittavaikutuksista ja niiden yleisyydestä ei tiedetä tarkasti, johtuu yksinkertaisesti siitä ettei Euroopassa ole systemaattista rohdosten haittavaikutusten seurantaan perustuvaa rekisteriä. Eli haittavaikutuksia ei tiedetä tarkasti.

Mäkikuisman välittöminä haittavaikutuksina kuitenkin ilmenee usein herkistymistä auringonvalolle, lisäksi tiedetään että mäkikuisma vaikuttaa voimakkaasti maksan entsyymeihin ja siten elimistön vierasaineiden metaboliaan (myrkytysvaara esim. joidenkin lääkeaineiden yhteydessä). Mäkikuisman epäillään olevan myös teratogeeninen. Ikävä kyllä en tiedä tarkasti mäkikuisman haittavaikutuksia koska niitä eivät tutkijatkaan ole ehtineet kaikkia selvittämään, eikä niitä ole mihinkään kovin tarkasti edes kerätty. Kannattaa kuitenkin kokeilla Googlea tai esimerkiksi PubMedin tietokantaa esimerkiksi hakusanalla "hypericum perforatum" jos mielit asiasta lisää saada tietoa. Luontaistuotteista löytyy hyvä artikkeli myös esimerkiksi Lääkelaitoksen julkaisusta nimeltä Tabu (numero 2/1997).

Ei kannata uskoa pelkkiä kuulopuheita ja huhuja, eikä ainakaan suhtautua luontaistuotteisiin tippaakaan sen terveellisempinä vaihtoehtoina kuin lääkkeisiinkään. Niissäkin on omat riskinsä.

• ............
        purkin juuri ostanut kirjoitti:

Kysyin muutamasta apteekista ja tänään onnisti. A.Vogelin Hyberiforce löytyi. Hinta oli siinä 18e hujakoilla.

Täällä puhutaan, ettei aineella ole juurikaan vaikutuksia. Miksi rohdos on sitten yleensä siirretty apteekkiin, jos se on niin tehoton? Nuo ssri-lääkkeet on myös kokeiltu. Tehoavat kyllä nekin parissa viikossa ja auttoivat pahimman yli, mutta pitäisi olla jatkuvalla lomalla ja lapseton, että voisi nukkua 12h vähintään vuorokaudessa ja järkyttävä lihominen tuli kylkiäisinä. Koko ajan hikoilutti ja oli tukala ja likainen olo hikiset vaatteet päällä ja tukka liimaantuneena otsaan. Naiselle aika kamala asia. Lisäksi olin henkisesti turta koko ajan, ei tunteita lainkaan.

En ole vielä selvinnyt täysin, vasta puoli vuotta sitten kovan kriisin ja syvän uupumuksen takia masentunut mutta eipä juuri ole mitään syytä nousta aamuisin ylös, työt on tehtävä hammasta purren jotenkin iltaan kituen ja elämänilo on hävinnyt ja jatkuva alakulo tullut tilalle. Toivottavasti auttaa sekä sinulle, minulle ja meille kaikille. Kunpa saisin elämänhalun takaisin. Voimaa ja tsemppiä teille kaikille.

Mäkikuisma on siirretty apteekkiin haitallisten yhteisvaikutusten takia, joita sillä on mm. joidenkin e-pillereiden kanssa.

On ihan puppua kuvitella, että jokin aine on turvallista ja "pehmeämpää" hoitoa vain, koska se on "luonnontuote". Päinvastoin näitä ei tutkita samoin kuin varsinaisia lääkkeitä - ja luonnontuote se on kärpässienikin.

• Hei-siiri

Sulla on taas väärää tietoa, mäkikusma on esim. Saksan lääkäreiden eniten määräämä masennuslääke. Tietenkin jos aivot on pilattu synteettisillä myrkyillä silloin vaihtoehto on jäädä lääkäriä lihottavalle sairaseläkkeelle.

Tsemppiä siiri.

• Anonyymi
        jota löytyy kyllä joka apte... kirjoitti:

Eikä kaikki mitä apteekista löytää, auta ihmistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä kaikki mitä apteekista löytää, auta ihmistä.

No eivät kuule auta ne ssri-lääkkeetkään muista puhumattakaan, revi siitä! Paljon enemmän on auttanut mäkikuisma. Vain siksi että joku lääke on "virallisesti hyväksytty", ei takaa yhtään mitään. Lääketehtaat vääristelevät ja manipuloivat tutkimuksia jotta bisnes pyörii. Herätkää hyväuskoiset unesta

• Anonyymi

Olen itse ajatellut kokeilla mäkikuismaa, siinä ei mitään juuri menetä, os kuukauden kokeilee

• oletko kuullut ihmisistä..

jotka kärsivät unettomuudesta? Ja sitten kun heille annetaan kalkkitabletti ja sanotaan, että "se on unilääke"- uni tulee heti.

Siis paljolti kyse siitä, että USKOO jonkin auttavan.
      Myös n.s. kovissä lääkkiessä joskus. Mutta laki ei onneksi kiellä (vielä!) ihmisiä kokeilemasta mitä haluaa: joten siitä vaan mäkikuismalle!;-))

Muuten. Se Noni-juomahan auttaa kaikkeen! Mitä on uskominen sen myyjiin! Minä olen melko varma, että se auttaa ainoastaan myyjän lompakon paksuuteen.

Voin olla skeptikko - mutta kokemuksesta!
      Antiikkia, antiikkia! Humpuukkia, humpuukkia!

• mennä tonne

Huuhaa-palstalle noitajuttuinesi? Täällä terveyspuolella kun on ihan oikeasti masentuneita ja ahdistuneita ihmisiä, joita ei noi sun rohtos auta. Tunge mäkikuismasi ja kukkatippasi --------!

• äänellä

Yritin "lääkitä" itseäni 2001 mäkikuismalla peläten oikeita lääkkeitä. Seurauksena 4kk kammotus. Viimein hain seromexit ja vot.
      Siitä lähtien olen kuuriluontoisesti napsinut seromexiä, kun oireita on alkanut tulla ja hyvät on kokemukset.

• Big J

Kokemusta on sekä mäkikuismasta että masennuslääkkeistä.

Käytin unettomuuteen mirtazapin mielialalääkettä. Seurauksena oli kyllä unensaannin helpottuminen puolen vuoden ajan. Sivuvaikutuksena oli 10 kilon painon nousu, sekä levottomat jalat yöllä lääkkeen ottamisen jälkeen.

Myös käytös väsyneenä ja alkoholin vaikutuksen alaisena oli normaalista poikkeavaa. Mirtazapin ja uskoakseni muut mielialalääkkeet jollain tavalla blokkaavat tiettyjä itsehillinnän piirteitä. Huomasin pariin otteeseen huutavani ja räyhäävän ihmisille -ikäänkuin vielä itseäni sivusta seuraten- kun käytin mirtazapinia. Käytös palasi normaaliksi kun lopetin mirtazapinin käytön.

Puolen vuoden käytön jälkeen unensaanti oli yhtä vaikeata kuin ennen lääkkeen käytön aloittamista. Myös "levottomat jalat" oireet pahenivat. Tämän lisäksi käytin lyhyen ajan paria muutakin reseptillä saatavaa mielialalääkettä. Seurauksena oli pakokauhun tunnetta, sekä sellainen olo että tulee hulluksi. Tällaisia tunteita ei ollut ennen lääkkeiden käyttämistä, eikä myöskään sen jälkeen kun lopetin nopeasti masennuslääkkeiden käytön.

Sen sijaan mäkikuisman olen todennut vaikuttavan positiivisessa mielessä. Mieliala on parantunut. Paha olo ja masentuneen pakkoajatukset ovat lähteneet. Keskittymiskyky on myös parantunut. Mitään negatiivisia sivuvaikutuksia en ole huomannut, lukuunottamatta lievää auringon valolle herkistymistä.

Jos Luoja on varannut meille rakkaudellisesti ravintoa luonnosta, niin on myöskin loogista ajatella hänen varanneen meille myös lääkkeitä ja rohtoja erillaisiin sairauksiin.

Oma resepti lievän ja keskivaikean masennuksen torjumiseen on;
        - mäkikuisma
        - ongelmista puhuminen jonkun luotettavan ja ulkopuolisen henkilön kanssa
        - oman tilanteen henkilökohtainen pohtiminen esimerkiksi kirjoittaminen
        - Alkoholin liiallisen käytön vähentäminen. Sallittua on maksimissaan pari lasia päivässä. Ei koskaan humalahakuinen juominen
        - Liikunta // jos liikunta olisi masennulääke niin se olisi eniten määrätty lääke maailmassa. Liikunnasta ja ulkoilusta on valtavasti hyötyä. Voit todeta tämän itse kokeilemalla
        - Ruokavalio kuntoon. Kaikki teollisesti käsitelty ravinneköyhä ravinto pois ja tilalle vihanneksia ja hedelmiä muu järkevä ruokavalio.
        - Paljon vettä.
        - Ota kiinni itseäsi niskasta .. Siitä on oikeasti hyötyä.
        - Negatiivisen ajattelun ja ajatusmallien muuttaminen positiiviseksi.

Terveisin: Iso J

• eureka1

Itse voin kyllä sanoa vain hyvää Hyperiforce Novasta eli tuosta apteekissa myytävästä mäkikuisma tableteista. Olo on paljon paljon parempi iloisempi ja positiivisempi. Jos se on lumevaikutusta niin ei minua haittaa.

• artsilai

Mäkikuisma tuntuu kohentavan mielialaa, vähän niin kuin kirkasvalolamppukin. Rauhoittavaa/rentouttavaa vaikutusta en ole havainnut.

• afsgfwrg

Jos käyttää mäkikuismaa, ei muita lääkkeitä pidä käyttää samaan aikaan yhteisvaikutuksen vuoksi.

• wasteghfgjh

Onko kyseessä siis placebo vai ei? Mielenkiintoista että tuhannet kertovat hyötyneen todella paljon kyseisestä rohdosta mainitsematta mistään sivuoireista. Sitten tulee farmaseuttien sun muiden mielipiteitä ja nuijii koko yrtin.

Mun mielestä kannattaa kokeilla. Olen aika varma että ihminen saa pahempia oireita sun muita ihan valmisruokien lisäaineistä kuin tuosta yrtistä. Jos siitä jotain todella pahaa seuraisi niin se olisi tiedossa jo. Kyseisellä yrtille on varmasti omat sivustonsa ja monet ainetta käyttäneet osaa varmaan kertoa mitä siitä seuraa vai seuraako mitään.

Lääketehtaiden tutkimuksia tai juttuja en ottaisi aina täysin todesta. Vaikka lääkkeillä parannetaan ihmisiä mutta kyseessä on ja tulee aina olemaan bisnes.

Toinen kanta voi olla että ehkä lääkefirmat todella on tutkinut sitä ja huomannut että se on turhaa kamaa.

• vaiolisikonäin

"Toinen kanta voi olla että ehkä lääkefirmat todella on tutkinut sitä ja huomannut että se on turhaa kamaa."

tai pikemminkin niin, että sitä (mäkikuismaa) on turha tutkia kaupallisissa tarkoituksissa, koska siihen ei voi saada patenttia ja sitä on tarjolla missä tahansa päin maailmaa netistä tilattuna (ellei sitä ole jossain maassa kielletty, en jaksa tarkistaa). Näin ollen miksi lääkefirma suosittelisi mäkuismaa, kun siitä ei voi saada tuottoja.

Vähän sama asia kuin litium kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa. Toimii, mutta täyttä bulkkitavaraa, mistä korkeita tuottoja ei voi saada. Kukaan ei saa patenttia kiveen/metalliin, mitä mikä tahansa taho voi louhia mielin määrin.

• artsila

Hypericum Perforatum mäkikuismaneste. Aivan lievä päänjomotus ehkä pieni huimaus ihan alussa mutta käytön jälkeen loppui. Vaikutus alkoi tuntua noin kahden viikon jälkeen.

• ramiolavi41

10 vuotta sitten oli tutkimus ssri lääke blacebo ja mäkikuisma, kaikilla alkoi heti käyrä nousemaan alussa sitten 2 viikon jälkeen alkoin blacebo menettämään merkityksensä ja mäkikuisma ja ssri lääke kyllä oli tasavahvoja ihan tutkimuksen loppuun asti. Sanottakoon vielä se että mäkikuisman pitäisäi parantaa nimen omaan rem unta joka on masentuneella vajanaista ja tottakai joka lääkkeellä siis lääkkeellä on sivuvaikutuksiakin, käytäppä happo salpaajia, niin saat vetää uusiksi koko lääke annostuksen, niistä ei puhuta vaikka on käsikauppalääkkeitä, mutta vaikuttaa muiden lääkitysten tehoon tosi paljon ja ns. nexiumi ehkä aiheuttaa enemmän oireita kuin poistaa niitä, kiitos tehokkaan markkinoinnin.

• Väsyttää

Olen aloittanut tänään mäkikuisman käytön ja kerron myöhemmin omat kokemukseni. Olen sairastanut masennuksen/ahdistuneisuushäiriön 2000 luvun alussa, en saanut mitään apua lääkkeistä, paraneminen kesti 5 vuotta. Nyt olen väsynyt/uupunut/voimaton/haluton pitkään kestäneen stressin vuoksi ja ajattelin kokeilla mäkikuismaan. Olen itse hyvin kriittinen kaikkeen huuhaa pilleritouhuun, joten kuulette kokemuksistani parin viikon kuluttua lisää

• wtgwrg

Muista ettet syös mitään muuta lääkettä samalla , koska yhteisvaikutus on haitallinen.

• artsi3b

Mäkikuismaa kannattaa ehdottomasti kokeilla, vaikkei se ihmelääke ole. Lisäisin siihen vähintään tunnin päivittäisen ulkona liikkumisen. Uni on silloin parempaa ja aamulla virkeämpi olo.

• Niin-ja-toisten-rahoilla

loisiminen pitää ehdottomasti lopettaa. Se on tärkein lääke !!!

• Väsyttää

Nukun melko hyvin, toki liian vähän (6-7h yössä) liikun myös ulkona, en ihan päivittäin mutta 3-4krt viikossa lenkkeilen. En käytä mitään lääkkeitä. Pyrin todella pääsemään näistä oireistani eroon sillä ne häiritsevät liikaa elämääni. Kilpirauhaskokeet tietenkin tehtiin heti ja niissä ei ollut mitään häiritsevää. Olen kuullut mäkikuismasta niin paljon positiivista että päätin kokeilla. Tuskin siitä haittaakaan on

• Väsyttää

Niin ja sitä vielä että olen työssäkäyvä ihminen ja pyöritän sen lisäksi perhettä jossa pieniä lapsia että en ymmärrä tuota loisimiskommenttia mutta tuskin se mulle olikaan tarkoitettu =)

• Jepee32

Kannattaa kokeilla 5-htp, itsellä ollu eniten apua siitä. Jos sopii juuri sinulle niin haittavaikutuksia ei ole käytännössä ollenkaan. Itse olen käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. Ei korvaa tietenkään liikuntaa ynnä muita elämän osa alueita, auttaa nousemaan sängystä ylös. Toivon kaikille paljon voimia masennuksen kanssa, kyllä aurinko joskus risukasaankin paistaa! Näin pitää uskoa vaikka olisi kuinka vaikea tilanne.

• näinonmarjatperkele

Tryptofaani on 5-htp:n esiaste, eikä noin kuin kirjoitit. Tryptofaania saa ruuasta, kuten baanaanista ja pähkinöistä, se metaboloituu elimistössä hydroksitryptofaaniksi, eli 5-htp:ksi, joka on serotoniinin esiaste. Jos on B3-vitamiinin puute, 5-htp metaboloituu ensin niasiiniksi, ja kun varastot on täynnä, serotoniiniksi. Serotoniinista muodostuu lopulta melatoniinia.

• näinonmarjatperkele
        näinonmarjatperkele kirjoitti:

Tryptofaani on 5-htp:n esiaste, eikä noin kuin kirjoitit. Tryptofaania saa ruuasta, kuten baanaanista ja pähkinöistä, se metaboloituu elimistössä hydroksitryptofaaniksi, eli 5-htp:ksi, joka on serotoniinin esiaste. Jos on B3-vitamiinin puute, 5-htp metaboloituu ensin niasiiniksi, ja kun varastot on täynnä, serotoniiniksi. Serotoniinista muodostuu lopulta melatoniinia.

Vitun suomi24 takkuaa... piti vastata alempaan kommenttiin

• Artsi5784
        näinonmarjatperkele kirjoitti:

Kaikki nuo saa kun syö itsetehtyä terveellistä ruokaa.

Näin pimeenä aikana mäkikuisma, liikunta, kirkasvalolamppu ja d-vitamiini tuovat virtaa lisää, jota sitä haluaa.

• yks-hyvä-tuote

on tryptofaani. Tryptofaani tai 5htp ovat toistensa kaltaisia tuotteita 5-htp on tryptofaanin esiaste.

Erittäin hyviä vaikutuksia ns. masennukseen, joka nyt muuten on vain pelkkää vitutusta... Aika usein tuo "tauti" on ns. piloille passatuilla uusavuttomilla, jotka odottaa että "joku muu" tekee kaiken.

Silti tryptofaani voi nostaa avuttoman ojasta.

• Anonyymi

Mee nyt kuuseen siitä isottelemasta, oot pihalla ku lumiukko!

Miksi mun faija masentui? No sun sanojen mukaan siksi koska kaikki tehtiin puolesta, eikä hän oppinut mitään. Joopa joo. Mitään ei tietenkään ollut vaikutusta sillä, että hän syntyi heti sodan jälkeen tosi köyhään ja sairaaseen perheeseen. Äidillä paha nivelreuma, isä sodassa traumatisoitunut. Uskonto löi nöyräksi ennen kuin oppi edes puhumaan, töitä painettiin enemmän kuin moni tekee eläissään, perheessä nöyryytettiin. Sitten vähän helpotusta elämään, nuoret itsenäisyyden vuodet, jonka jälkeen suurperhe, jossa vaimo ei rakastanut ikinä, päinvastoin. Selkä hajoaa, perhe jättää, sairaseläke ja kuolema ennen kuuttakymppiä. Oli ihan loppu jo ennen neljääkymppiä.

Kerropa senkin hävytön sanojen viskoja, missä kohtaa tätä elämää näet piloille hemmotellun avuttoman?

• kukatpurkkiin

Hyvä vihje!

Itse kerään mäkikuisman kukkia. Sitten laitan ne oliiviöljyyn ja lasipurkkiin ja aurinkoon kahdeksi viikoksi (siis kesällä tietysti), voi olla vähän pitempääkin. Kääntelen välillä purkkeja.

Muuttuu öljy rubiinin punaiseksi. Siivilöin ja voi että on ihanaa öljyä!
      Sillä voi lotrata itseään ja tulee ite niin hyvälle mielelle.
      Suosittelen!
      Monta pulloa talven varalle on jemmassa.

• Artsi5g

Ite kokeilin lähes kaikki luontaistuotteet aikoinaan. Mäkikuisma oli ainoa tuote, joka hiukan auttoi. Kirkasvalolamppu auttaa myös jonkun verran talvella.

Liikunta ulkoilmassa on ollut kuitenkin paras lääke. Ihminen on tarkoitettu touhuamaan kaikenlaista. Kroppa ja pääkoppa kaipaa toimintaa, mut siinäkin kohtuus. Jokaisella on oma tasapaino asioille.

• Olet-oikeassa

Ja paras lääke on se kun huolehtii itse itsestä eikä elä toisten siivellä, eikö totta ?

• Väsyttää

Nyt viikko takana mäkikuismaa 1 pilleri 3xpäivässä. En ole olossani huomannut vielä yhtään mitään, muutakuin ajoittaista kovempaa pääsärkyä. Viikossahan ei mitään tuloksia ollutkaan odotettavissa joten palaan uudelleen toisen viikon jälkeen

• Väsyttää

Takana nyt 2,5 viikkoa mäkikuisman käyttöä. Olen lukenut kymmeniä artikkeleja ja palstoja joissa ihmiset ovat sanoneet kahden viikon jälkeen saaneensa aikaan näkyviä muutoksia. Itse en huomaa mitään eroa olossani. Todella pikkiriikkisen parempaa jaksamista mutta ei niin merkittävää eroa mielialassa että lähtisin tätä tuotetta hehkuttamaan. Varmasti oletetaan että koska purkki on pian tyhjillään, pitää ostaa uusi ja sitten vasta näkee toimiiko =D Ajattelin seuraavaksi kokeilla 5HTP:ta koska siitäkin olen kuullut hyvää. Jos sekään ei auta olooni, niin se saa sitten olla tällainen.
      Olen lenkkeillytkin enemmän että saisin ajatukset kirkastumaan ja pään pois tästä puurosta mutta ei meinaa auttaa....

• HeitäValitusVittuun

Se ei auta ollenkaan. Hae vastaukset kysymyksiin ja that's it. Sitä ennen kannattaa harrastaa kunnon seksielämää....
        Joo ja lisäksi synteettisiä myrkkyjä, mm. ssri-myrkkyjä, ei kannata ottaa missään tapauksessa, koska ne joka tapauksessa tuhoavat terveytesi peruuttamattomasti.

Itsensä ja perheensä elättäminen motivoi elämään vitun hyvin, loisiminen masentaa ja tuhoaa aivot.

• Väsyttää

Mä en tiedä vastaileeko tässä nyt joku yksi ja sama ihminen kokoajan kun tämä ihmeellinen loisimiskommentti toistuu jatkuvasti. Minä olen työelämässä oleva ihminen ja maksan asuntolainaa ja minulla on perhe jota elätän. Eikä seksielämässäkään muuten ole mitään valittamista.

• artsi853

Mäkikuisma, kirkasvalolamppu, D-vitamiini, lenkkeily valoisana aikana ja avantouinti niin virtaa tulee kintaisiin.

• juklo

Ja kunnon seksielämä. Kalanmaksaöljy vielä päälle.

• Väsyttää

Söin yhden purkin (noin 4 viikkoa) mäkikuismaa. Olen nyt jatkanut Vidan vahva 5htp tableteilla muutaman päivän. Nyt pikkuhiljaa huomaan kyllä parannusta olotilassani. Pieniä juttuja mutta minulle suuria. En ole enää niin itkuinen ja ahdistunut kun aikaisemmin olin ja olen myös jaksanut töissä huomattavasti paremmin. En tiedä mistä se johtuu eikä minua haittaa kunhan voin paremmin. Laitan vielä jotain havaintoja kun olen syönyt nuo 5htpt loppuun eli joulukuussa

• seuralainen-

5-htp on tryptofaanin esiaste... tryptofaanikin voi auttaa...
        Kannattaisko mäkikuismaa syödä vaikka 3 kk, vaikkapa pienemmillä annoksilla ?...

• Anonyymi

5-HTP on kyllä yksi parhaista aineista. Kokeilin joskus Tryptofaaniakin mutta se ei toiminut samoin kuin 5-HTP.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      140
      4411
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      90
      2094
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2061
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      72
      1841
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1512
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1512
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1375
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1306
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      99
      1248
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1099
    Aihe