vainme-opista

vl-tyyppi

tällä palstalla on todella moni kirjoittanut ja valitellut sitä, että kun me vanhoillislestadiolaiset ajattelemme olevamme ainoita taivaaseen pääsijöitä. haluan vain sanoa sen verran, että ei ole ollenkaan tavatonta, että jokin uskontoryhmä sanoo sillä tavalla. esimerkkinä tästä vaikka jehovantodistajat. hekin uskovat että vain heillä on oikea usko, eivätkä hyväksy muita uskoja.
minä uskon, että tällä uskolla perin kerran taivaan valtakunnan, kun vain jaksan kilvoitella. joku muu uskovainen ajattelee niin taas omasta uskostaan.

50

1495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virveli

... luulenpa, että lestadiolaisten vain me oppi ärsyttääkin nimenomaan muita uskovaisia kristittyjä ja, että heitä rassaa nimenomaan se, että vanhoillislestadiolaisuus heidän mielestään vääristelee Raamatun sanaa.

Siksi uskovaiset kristityt eivät suhtaudu samanlaisella kiihkolla monien muiden uskontojen vain me -oppeihin. Näin arvelisin.

• Else

Onhan näitä kaikenlaisia narsisteja maailma väärällään. Eivät vanhoilliset ole itserakkaudessaan sen kummempia kuin muutkaan. Samanlaisia syntisiä paskiaisia, joita ei pidä ärsyttää - tai turpii tulee.

• vrk

Mutta eiväthän kovin monet ihmiset edes lue Raamattua! Moni suoraan myöntää että ei lue eikä tunne Raamattua kovin hyvin.

• ACIM
        vrk kirjoitti:

Mutta eiväthän kovin monet ihmiset edes lue Raamattua! Moni suoraan myöntää että ei lue eikä tunne Raamattua kovin hyvin.

En minäkään lue erityisen paljon Raamattua. Eniten minua kiinnostaa siellä Jeesus ja hänen opetuksensa, jotka pintaa syvemmältä ajateltuna ovat ihan samaa asiaa kuin A Course in Miracles-kirjassa. Uskon että A Course.. on sanoma Raamatun Jeesukselta. (Jätä mainitsematta varoitus vääristä profeetoista, olen kuullut sen jo monta kertaa ja huomioon ottanut.)

Tuosta jonkun ryhmän erikoisoikeuksista sanoo A Course näin:
        "If miracles, the Holy Spirit's gift, were given specially to an elect and special group, and kept apart from others as less deserving, then is He ally to specialness. Unless you think that all your brothers have an equal right to miracles with you, you will not claim your right to them because you were unjust to one with equal rights. Seek to deny and you will feel denied. Seek to deprive, and you have been deprived. A miracle can never be received because another could receive it not. Only forgiveness offers miracles. And pardon must be just to everyone. "

Eli siinä häviää itse jos toisilta yrittää evätä anteeksiantamusta (ja taivaspaikkaa). Ihmeet (jotka tosin eivät aina ole näkyviä) ovat A Coursen mukaan seurausta todellisesta anteeksiantamisesta, kun Jeesuksen alulle panemaa sovitusketjua jatketaan tässä maailmassa.

Eikö olisi mielekkäämpää keskustella näistä asioista syvällisemmin ja jättää kaikki ulkonaiset säännöt sikseen? Muistaakseni olet itse joskus sanonut jotain sinnepäin että Pyhä Henki neuvoo uskovaista kaikissa yksityiskohdissa.

Ja mitä tulee noihin pilkkaamisiin niin sanoisin että mitä enemmän niihin takertuu täällä sitä enemmän niitä esiintyy. Onkijakin innostuu kun huomaa että kala syö.

• Jojo

Samoin joutui Jeesus aikoinaan vainon kohteeksi opetuslapsineen.Hän julisti myös tätä "meidän Oppia"ja sitä ei fariseukset ja kirjanoppineet hyväksyneet.Ja kautta historian on oikeat uskovaiset kokeneet samaa,miksi me olisimme poikkeus?Monet sanovat Herra Herra mutta Jeesus ei heitä silti tunne.

• Jojo
        ACIM kirjoitti:

En minäkään lue erityisen paljon Raamattua. Eniten minua kiinnostaa siellä Jeesus ja hänen opetuksensa, jotka pintaa syvemmältä ajateltuna ovat ihan samaa asiaa kuin A Course in Miracles-kirjassa. Uskon että A Course.. on sanoma Raamatun Jeesukselta. (Jätä mainitsematta varoitus vääristä profeetoista, olen kuullut sen jo monta kertaa ja huomioon ottanut.)

Tuosta jonkun ryhmän erikoisoikeuksista sanoo A Course näin:
        "If miracles, the Holy Spirit's gift, were given specially to an elect and special group, and kept apart from others as less deserving, then is He ally to specialness. Unless you think that all your brothers have an equal right to miracles with you, you will not claim your right to them because you were unjust to one with equal rights. Seek to deny and you will feel denied. Seek to deprive, and you have been deprived. A miracle can never be received because another could receive it not. Only forgiveness offers miracles. And pardon must be just to everyone. "

Eli siinä häviää itse jos toisilta yrittää evätä anteeksiantamusta (ja taivaspaikkaa). Ihmeet (jotka tosin eivät aina ole näkyviä) ovat A Coursen mukaan seurausta todellisesta anteeksiantamisesta, kun Jeesuksen alulle panemaa sovitusketjua jatketaan tässä maailmassa.

Eikö olisi mielekkäämpää keskustella näistä asioista syvällisemmin ja jättää kaikki ulkonaiset säännöt sikseen? Muistaakseni olet itse joskus sanonut jotain sinnepäin että Pyhä Henki neuvoo uskovaista kaikissa yksityiskohdissa.

Ja mitä tulee noihin pilkkaamisiin niin sanoisin että mitä enemmän niihin takertuu täällä sitä enemmän niitä esiintyy. Onkijakin innostuu kun huomaa että kala syö.

Sinä näytätkin tukeutuvan enemmän tuohon"raamatun vastikkeeseen" eli kirjaan A COURSE IN MIRACLES eihän siinä mitään mutta Raamatun vastike se ei ole.Joten luetaampa vain raamattua KIRJOJEN KIRJAA.

• ACIM
        Jojo kirjoitti:

Sinä näytätkin tukeutuvan enemmän tuohon"raamatun vastikkeeseen" eli kirjaan A COURSE IN MIRACLES eihän siinä mitään mutta Raamatun vastike se ei ole.Joten luetaampa vain raamattua KIRJOJEN KIRJAA.

Koen että A Course in Miracles auttaa minua ymmärtämään Raamattua. Siinä sanotaan asiat jotenkin niin suoraan, rakkaudella kauniisti mutta tippaakaan synnille periksi antamatta. Se ei ole Raamatun vastainen siinä mielessä että sehän puolustaa Jumalaa niitä moitteita vastaan jota Häneen joskus raamatunlukijoiden taholta kohdistetaan. Raamatun perusteella Jumala saatetaan esim. joskus kokea julmana. A Course tunnustaa myös sen että Jeesus oli maanpäällä, ristiinnaulittiin ja nousi kuolleista.
        Ja että Jeesus on päävastuussa ihmiskunnan pelastamisesta taivaaseen vaikka meillä KAIKILLA on projektissa oma osuutemme.

Toisaalta A Course selittää asioita näennäisesti hyvinkin raamatunvastaisesti, mutta ei saa olla pinnallinen ja naivi ja tehdä vääriä johtopäätöksiä. Ajattelin täällä keskustella vain sellaisesta mikä A Course..ssa on selvästi yhtäpitävää Raamatun kanssa. Joskus ehkä luisun suunnitelmani ulkopuolelle. Minusta tällaiset pohdinnat täällä toisten kanssa, niin kauan kun pysytään asiassa, auttavat kasvamaan uskossa. Keskustelisin mielelläni esim. vkr:n, proffan, armonpenikan ja monen muun kanssa. Kritiikkiä ja epäilyä saa esittää, kaikesta on hyötyä jos sen ottaa oikealla tavalla. Minä yritän parhaani mukaan syventyä myös siihen mitä toiset haluavat sanoa, vaikka joskus ehkä toitotan liian innoissani omaani.

• turhaa

Millä tavalla vl-kristillisyys vääristelee Raamattua....?

• Koo
        Jojo kirjoitti:

Samoin joutui Jeesus aikoinaan vainon kohteeksi opetuslapsineen.Hän julisti myös tätä "meidän Oppia"ja sitä ei fariseukset ja kirjanoppineet hyväksyneet.Ja kautta historian on oikeat uskovaiset kokeneet samaa,miksi me olisimme poikkeus?Monet sanovat Herra Herra mutta Jeesus ei heitä silti tunne.

Ei julistanut Jeesus "meidän oppia" eikä "teidän oppia", vaan hän ITSE tuli Vapahtajaksi maailmaan, jottei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkisen elämä...

Hänen kauttansa meillä on pääsy Isän tykö. Kyllä sinä Jojo tämän tiedät. Ilman Jeesusta olisimme täysin hukassa. Myös vanhoillislestadiolaiset.

• Koo
        turhaa kirjoitti:

Millä tavalla vl-kristillisyys vääristelee Raamattua....?

Sen saat selville, kun luet Uuden testamentin läpi sellaisena kuin se on kirjoitettu.

Jos et ehdi, mielestäni jo tämä yksi jae riittää:

Joh. 3:16: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei YKSIKÄÄN, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

• !!!
        Koo kirjoitti:

Sen saat selville, kun luet Uuden testamentin läpi sellaisena kuin se on kirjoitettu.

Jos et ehdi, mielestäni jo tämä yksi jae riittää:

Joh. 3:16: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei YKSIKÄÄN, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Tuossa ns. pienoisevankeliumissa ei sanota, ettei yksikään joka uskoo vanhoillislestadiolaisuuteen vaan siinä sanotaan, ettei yksikään joka uskoo

HÄNEEN...

= Jeesukseen.

• vrk
        !!! kirjoitti:

Tuossa ns. pienoisevankeliumissa ei sanota, ettei yksikään joka uskoo vanhoillislestadiolaisuuteen vaan siinä sanotaan, ettei yksikään joka uskoo

HÄNEEN...

= Jeesukseen.

Aivan, mutta Jeesukseen uskominen tarkoittaa uskomista KOLMINAISEEEN Jumalaan. Et voi tehdä Raamatulle samoin kuin teit minun tekstilleni monta kertaa että siteeraat irtonaisia kohtia ja käytät niitä omkan mielikutkusi mukaan.

• vrk
        Koo kirjoitti:

Ei julistanut Jeesus "meidän oppia" eikä "teidän oppia", vaan hän ITSE tuli Vapahtajaksi maailmaan, jottei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkisen elämä...

Hänen kauttansa meillä on pääsy Isän tykö. Kyllä sinä Jojo tämän tiedät. Ilman Jeesusta olisimme täysin hukassa. Myös vanhoillislestadiolaiset.

Korjaus: se ei ollut ihan noin että Jeesus antoi itsensä vaan niin että Jumala antoi ainokaisen poikansa. Ennen kuin aletaan taas vääntää vanhoillislestadiolaisuutta harhaopiksi kannattaa tarkistaa omat Raamatun tietonsa.

Asiantuntemattoman kritiikillä ei ole penninkään arvoa.

• ACIM
        vrk kirjoitti:

Korjaus: se ei ollut ihan noin että Jeesus antoi itsensä vaan niin että Jumala antoi ainokaisen poikansa. Ennen kuin aletaan taas vääntää vanhoillislestadiolaisuutta harhaopiksi kannattaa tarkistaa omat Raamatun tietonsa.

Sinullakin vrk näyttää olevan noita näppylöitä, nimittäin harhaoppi-sanoja kirjoituksissasi.
        Ei kannata enää reagoida "siihen" väitteeseen, ainakaan vähään aikaan. Monet vl:t ovat jo moneen kertaa yrittäneet vastata siihen asiallisesti parhaan kykynsä ja uskonsa mukaan ja mielestäni se riittää.

Muistutan vielä kerran:
        SINULLA ON MAHDOLLISUUS AVATA TÄÄLLÄ VAIKKA KUINKA MONTA KETJUA SEKÄ VASTATA ASIALLISESTI TOISTEN AVAAMIIN KESKUSTELUIHIN. KÄYTÄ SITÄ MAHDOLLISUUTTA ENTISTÄKIN ENEMMÄN, NAINEN!!

Yritän itsekin tukea asiallista keskustelua samoin kuin sinua keskusteluyrityksissäsi. Täällä ON porukkaa joiden kanssa voi keskustella syvällisesti ja molemminpuolista kunnioitusta osoittaen. Erilaiset mielipiteet ja kritiikki sinänsä avartavat ja saavat ajattelemaan. Minäkin kritisoin juuri lestadiolaisuutta (esim. tuosta lasten käytöksestä) välillä mutta vaikka en muista joka kerta erikseeen mainita niin minulle vastakritiikkiä saa esittää, ja minulle saa huomauttaa jos olen jossakin väärässä. Siinähän sitä oppii!! Joskus olen ihmetellyt että niinkin harva puuttuu MINUN harhaoppisuuteeni; siinä sitä olisikin pohtimista kerrakseen! (Vaikka toisaaltaon niin että ihmiset eivät tunne "harhaoppiani" ja se pätee minkä sanot että "Asiantuntemattoman kritiikillä ei ole penninkään arvoa.")

• kaisla
        vrk kirjoitti:

Vrk, tiedät vallan mainiosti, että koo ja kaikki muutkin täällä tietävät, että Jumala antoi ainokaisen poikansa. Se on täysin sama asia kuin että Jeesus antoi itsensä! Hänhän sanoi, että "tapahtukoon niin kuin sinä tahdot"...antoi siis itsensä, Jumalan tahdon mukaisesti. Sama asia. Asioita voi ilmaista vaan niin monella tavalla. Turha takertua, kun ymmärrät pointin!!

Ja aika saivartelua tuon takia julistaa joku asiantuntemattomaksi;) Itsesi sinä nolaat tuollaisella.

• !!!
        kaisla kirjoitti:

Vrk, tiedät vallan mainiosti, että koo ja kaikki muutkin täällä tietävät, että Jumala antoi ainokaisen poikansa. Se on täysin sama asia kuin että Jeesus antoi itsensä! Hänhän sanoi, että "tapahtukoon niin kuin sinä tahdot"...antoi siis itsensä, Jumalan tahdon mukaisesti. Sama asia. Asioita voi ilmaista vaan niin monella tavalla. Turha takertua, kun ymmärrät pointin!!

Ja aika saivartelua tuon takia julistaa joku asiantuntemattomaksi;) Itsesi sinä nolaat tuollaisella.

on munannut itsensä tällä palstalla jo niin monta kertaa, että ei niistä kerroista kukaan jaksa pitää lukua.

• ACIM
        vrk kirjoitti:

Minun "harhaoppini" A Course in Miracles:in mukaan näin:

"Every interpretation you would lay upon a brother is senseless. Let the Holy Spirit show him to you, and teach you both his love and his call for love. Neither his mind nor yours holds more than these two orders of thought."

Yritä vain rakastaa sitä. :)

Oletko kuullut satua mummon turkista?

• !!!
        ACIM kirjoitti:

Minun "harhaoppini" A Course in Miracles:in mukaan näin:

"Every interpretation you would lay upon a brother is senseless. Let the Holy Spirit show him to you, and teach you both his love and his call for love. Neither his mind nor yours holds more than these two orders of thought."

Yritä vain rakastaa sitä. :)

Oletko kuullut satua mummon turkista?

asiallisesti kuin !!! suhtautuu muihin palstalaisiin.

• ACIM
        !!! kirjoitti:

asiallisesti kuin !!! suhtautuu muihin palstalaisiin.

..nimittäin tuosta että ihminen joko rakastaa sinua tai pyytää rakkauttasi ja että mitään muita vaihtoehtoja ei ole?

• vrk
        kaisla kirjoitti:

Nyt käsitit kaisla väärin. Kyse ei todellakaan ole saivartelusta vaan erittäin keskeisestä asiasta.

1.Ne jotka uskovat saavansa syntinsä suoraan anteeksi Jeesukselta tai Jumalalta kieltävät Jumalan kolminaisuuden.
        2.Vanhoillislestadiolaisuuden oppi syntien anteeksi saamisesta toisen uskovaisen ihmisen kautta perustuu käsitykseen siitä, että Jumalan kolminaisuudessa Pyhä henki toimii välittäjänä langenneen ihmisen ja ylösnousseen Jeesuksen välillä tuoden sanomaa Ylösnouseesta ja kaiken voittaneesta Vapahtajasta.

• vrk
        ACIM kirjoitti:

Sinullakin vrk näyttää olevan noita näppylöitä, nimittäin harhaoppi-sanoja kirjoituksissasi.
        Ei kannata enää reagoida "siihen" väitteeseen, ainakaan vähään aikaan. Monet vl:t ovat jo moneen kertaa yrittäneet vastata siihen asiallisesti parhaan kykynsä ja uskonsa mukaan ja mielestäni se riittää.

Muistutan vielä kerran:
        SINULLA ON MAHDOLLISUUS AVATA TÄÄLLÄ VAIKKA KUINKA MONTA KETJUA SEKÄ VASTATA ASIALLISESTI TOISTEN AVAAMIIN KESKUSTELUIHIN. KÄYTÄ SITÄ MAHDOLLISUUTTA ENTISTÄKIN ENEMMÄN, NAINEN!!

Yritän itsekin tukea asiallista keskustelua samoin kuin sinua keskusteluyrityksissäsi. Täällä ON porukkaa joiden kanssa voi keskustella syvällisesti ja molemminpuolista kunnioitusta osoittaen. Erilaiset mielipiteet ja kritiikki sinänsä avartavat ja saavat ajattelemaan. Minäkin kritisoin juuri lestadiolaisuutta (esim. tuosta lasten käytöksestä) välillä mutta vaikka en muista joka kerta erikseeen mainita niin minulle vastakritiikkiä saa esittää, ja minulle saa huomauttaa jos olen jossakin väärässä. Siinähän sitä oppii!! Joskus olen ihmetellyt että niinkin harva puuttuu MINUN harhaoppisuuteeni; siinä sitä olisikin pohtimista kerrakseen! (Vaikka toisaaltaon niin että ihmiset eivät tunne "harhaoppiani" ja se pätee minkä sanot että "Asiantuntemattoman kritiikillä ei ole penninkään arvoa.")

Huomaan, etten osaa selkeästi ilmaista ajatuksiani. Korostuksen ei ollut tarkoitus olla negatiivinen ja pyydän anteeksi jotka sen niin käsittivät. Ilmeisesti se, että ilmeet ja eleet puuttuvat kirjoittamisessa tekee sen vaativammaksi.

• !!!
        vrk kirjoitti:

Nyt käsitit kaisla väärin. Kyse ei todellakaan ole saivartelusta vaan erittäin keskeisestä asiasta.

1.Ne jotka uskovat saavansa syntinsä suoraan anteeksi Jeesukselta tai Jumalalta kieltävät Jumalan kolminaisuuden.
        2.Vanhoillislestadiolaisuuden oppi syntien anteeksi saamisesta toisen uskovaisen ihmisen kautta perustuu käsitykseen siitä, että Jumalan kolminaisuudessa Pyhä henki toimii välittäjänä langenneen ihmisen ja ylösnousseen Jeesuksen välillä tuoden sanomaa Ylösnouseesta ja kaiken voittaneesta Vapahtajasta.

ja kestämätön tulkinta.

• kaisla
        vrk kirjoitti:

Edustaako tuo vl:n virallista käsitystä? En ole koskaan kuullut tuollaista selitystä, vaikka melko hyvin kuvittelenkin tuntevani tätä aluetta. Mihin tuo uskomus perustuu? Missä Raamatussa käy ilmi, että Pyhä Henki tarvitaan välittäjäksi Jeesuksen ja ihmisen välillä? Raamattuhan sanoo, että JEESUS toi rauhan JUMALAN ja IHMISEN välille.

Ja kolmiyhteinen Jumala on nimenomaan YKSI JUMALA, miksi sovituksen jälkeen vielä joku Jumalan persoonista tarvitaan toisen persoonan välittäjäksi, kun kyseessä on YKSI JUMALA.

Menikö sekavaksi? ;)

• !!!
        kaisla kirjoitti:

Edustaako tuo vl:n virallista käsitystä? En ole koskaan kuullut tuollaista selitystä, vaikka melko hyvin kuvittelenkin tuntevani tätä aluetta. Mihin tuo uskomus perustuu? Missä Raamatussa käy ilmi, että Pyhä Henki tarvitaan välittäjäksi Jeesuksen ja ihmisen välillä? Raamattuhan sanoo, että JEESUS toi rauhan JUMALAN ja IHMISEN välille.

Ja kolmiyhteinen Jumala on nimenomaan YKSI JUMALA, miksi sovituksen jälkeen vielä joku Jumalan persoonista tarvitaan toisen persoonan välittäjäksi, kun kyseessä on YKSI JUMALA.

Menikö sekavaksi? ;)

on välimies Jumalan ja ihmisen välillä:

Jeesus Kristus.

Muuta ei tarvita.

M.O.T.

• vrk
        !!! kirjoitti:

ja kestämätön tulkinta.

Otapa nyt ystävällinen linja.Olen todella koittanut olla kärsivällinen kanssasi

• kaisla
        vrk kirjoitti:

kun sanot, että se on Jumalan kolminaisuuden kieltämistä, jos uskoo saavansa anteeksi suoraan Jeesukselta?? En ymmärrä yhtään. Eihän se MITENKÄÄN kiellä Jumalan kolminaisuutta! Mikä siinä kolminaisuuden kieltäisi? Päinvastoin se mitä parhaimmalla tavalla todistaa sen. Yksi Jumalahan meillä on, vaikka kolme persoonaa.

• !!!
        vrk kirjoitti:

Otapa nyt ystävällinen linja.Olen todella koittanut olla kärsivällinen kanssasi

ystävällinen ihminen.

MUTTA...

Vanhoillislestadiolaisten "vain me" -HARHAOPPIA en voi kertakaikkiaan sietää!!!

Se saattaa joskus hieman näkyä minun kommenteissani.

• vrk
        !!! kirjoitti:

ystävällinen ihminen.

MUTTA...

Olin juuri kirjoittamassa sinulle etsimääni Raamatun kohtaa mutta jos asenteesi on tuo, en taida. En halua keskustella kanssasi jos koko ajan hoet tuota samaa. Oletko ihmisiksi niin laitan sen kohdan?

• Kaisla
        !!! kirjoitti:

ystävällinen ihminen.

MUTTA...

se on aina silloin tällöin aistittavissa, ettet pahemmin piittaa "vain me-harhaopista";);)

Jokaisella meillä on missiomme, sinulla se on hyvin selvä! Se aiheuttaa aika tavalla vastustusta, mutta kuten näet, täällä on paljon hiljaisia lukijoita, joista monet ovat varmasti missiossasi mukana! (Nämä sivut näyttävät olevan kovassa kurssissa nääs...) Ja myös meitä joitain, joilla on sydämessä sama missio, ja jotka välillä siitä ääntäkin pitävät.

• !!!
        Kaisla kirjoitti:

se on aina silloin tällöin aistittavissa, ettet pahemmin piittaa "vain me-harhaopista";);)

Jokaisella meillä on missiomme, sinulla se on hyvin selvä! Se aiheuttaa aika tavalla vastustusta, mutta kuten näet, täällä on paljon hiljaisia lukijoita, joista monet ovat varmasti missiossasi mukana! (Nämä sivut näyttävät olevan kovassa kurssissa nääs...) Ja myös meitä joitain, joilla on sydämessä sama missio, ja jotka välillä siitä ääntäkin pitävät.

sinne jonnekin!

• Kaisla
        !!! kirjoitti:

sinne jonnekin!

sitä samaa sinulle, sydämeen saakka!

• vrk
        kaisla kirjoitti:

kun sanot, että se on Jumalan kolminaisuuden kieltämistä, jos uskoo saavansa anteeksi suoraan Jeesukselta?? En ymmärrä yhtään. Eihän se MITENKÄÄN kiellä Jumalan kolminaisuutta! Mikä siinä kolminaisuuden kieltäisi? Päinvastoin se mitä parhaimmalla tavalla todistaa sen. Yksi Jumalahan meillä on, vaikka kolme persoonaa.

Siten siinä tulee kieltäneeksi Jumalan kolminaisuuden, että sivuuttaa Pyhän Hengen toimiviran. Jeesusta ei voi enää suoraan tavoittaa taivaasta, vaan Hän ylösnousemuksensa yhteydessä tuli tuomaan Pyhän Hengen jonka kautta asiat on hoidettava maan päällä. Pyhä Henki annettiin opetuslapsille. Kun uskoo, että asiat voisi muka sopia suoraan Jeesuksen kanssa, on kuin hyppäisi melkein kokonaisen Raamatun luvun ohi (mm kaikki nämä neljä kirjoittavat asiasta: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes)Ei Pyhä Henki ole mikään fraasi vaan konkreettinen ilmiö:

"Pyhä Henki on kolmas persoona jumaluudessa"Matteus 28:19

• kaisla
        vrk kirjoitti:

Siten siinä tulee kieltäneeksi Jumalan kolminaisuuden, että sivuuttaa Pyhän Hengen toimiviran. Jeesusta ei voi enää suoraan tavoittaa taivaasta, vaan Hän ylösnousemuksensa yhteydessä tuli tuomaan Pyhän Hengen jonka kautta asiat on hoidettava maan päällä. Pyhä Henki annettiin opetuslapsille. Kun uskoo, että asiat voisi muka sopia suoraan Jeesuksen kanssa, on kuin hyppäisi melkein kokonaisen Raamatun luvun ohi (mm kaikki nämä neljä kirjoittavat asiasta: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes)Ei Pyhä Henki ole mikään fraasi vaan konkreettinen ilmiö:

"Pyhä Henki on kolmas persoona jumaluudessa"Matteus 28:19

Mutta edelleen: eihän Pyhä Henki ole välittäjä Jeesuksen ja ihmisen välillä! Ei MISSÄÄN sanota niin. Joh.evankeliumissa (luku 14) puhutaan, että Pyhä Henki on PUOLUSTAJA, joka annetaan opetuslasten voimaksi, kun Jeesus lähtee. En ole koskaan kuullut, että Pyhän Hengen toimivirka olisi olla välittäjä.

Luterilaisuudessa nimenomaan painotetaan (katekismus) että PH on puolustaja ja opastaja. Hän on uskon synnyttäjä ja ylläpitäjä. Pyhittäjä nimensä mukaan. JA KUN HÄN ON JA VAIKUTTAA MEISSÄ NIIN ME VOIMME LÄHESTYÄ JEESUSTA! Siinä mielessä siinä tarvitaan Pyhää Henkeä, ehdottomasti.

Mitä tarkoitat, että hänen kauttaan on "hoidettava asiat maan päällä"? Minusta se tarkoittaa juuri sitä, että ilman Pyhää Henkeä ei voi edes olla uskomassa. Sen jälkeen tie ylös on avoin. Ei silloin enää kiellä kenenkään "toimivirkaa".

Ja aamen. Todellakin konkreettinen ilmiö on Pyhä Henki! Siitä olemme samaa mieltä.

Mihin perustuu käsityksesi, ettei Jeesus kuule rukouksia? Ketä sinä rukoilet, kun rukoilet?
        ...Minä rukoilen Jumalaa Jeesuksen nimessä, enkä kaiketi voisi niin rukoilla, ellei Pyhä Henki minussa vaikuttaisi.

• !!!
        vrk kirjoitti:

Olin juuri kirjoittamassa sinulle etsimääni Raamatun kohtaa mutta jos asenteesi on tuo, en taida. En halua keskustella kanssasi jos koko ajan hoet tuota samaa. Oletko ihmisiksi niin laitan sen kohdan?

"Oletko ihmisiksi niin laitan sen kohdan?"

on hiljainen pakko olla, koska taipuminen esim. kameliksi ei ainakaan minulta onnistu. Sikana en taas haluaisi olla jne.

Samoin pyrin olemaan kunnolla ja asiallisesti sekä reaalielämässä että näillä keskustelupalstoilla.

Sen sijaan täysin toinen asia on se, että joskus harvoin tulee sanottua "vain me" -HARHAOPIN suossa rämpiville henkilöille totuus aika suoraan. Mutta tämä on vain opiksi ja ojennukseksi näille ihmisille. Olen näet vakuuttunut, että tämän palstan kautta moni vl alkaa miettiä asioita ja lamppu syttyy henkilön korvien välissä. Tämän jälkeen kyseinen vl kaivaa esille Raamatun ja alkaa tutkia sitä. Sieltä hän löytää TOTUUDEN.

PS. Tiedä vaikka sinullakin se lamppu syttyisi. Toivotaan sitä yhdessä.

PS. 2 Laita kohta, jos tykkäät.

• stb

"kun nekin niin mekin"... anteeksi vain mutta tallainen kasitys tuli tekstistasi... "kun ne jehovan todistajatkin ajattelee niin itsestaan niin miksi emme me ajattelisi niin itsestamme". eikos ne kasitykset pitaisi perustua taysin totuudenmukaiseen Jumalan sanaan? jos niin olisi, ei tarvitsisi miettia etta jos kerran noi toiset ajattelee etta ne paasee taivaaseen eika kukaan muu, niin miksipa en minakin ajattelisi niin... voin vain sanoa sen tiedon perusteella mika minulla on, etta kukaan muu ei oleta olevansa "ainoita oikeita" paitsi te vl:t seka luultavasti jehovat.

• vrk

niin ja muslimit, ja katoliset ja ja....

• Saddam Hussein
        vrk kirjoitti:

niin ja muslimit, ja katoliset ja ja....

kääntyä muslimiksi?

• muttakun

muttakun pointti on siinä että lestadiolaisuskossa ei ole sen kummempaa viisautta kuin aivan tavallisessa evankelis- luterilaisessa kristinuskossakaan.

Tai jos on, kerro tärkeimmät asiat jotka erottavat teidät muista kristityistä?

On hölmöä väittää olevansa ainoassa oikeassa uskossa jos ei osaa sanoa että miten usko edes eroaa muiden kristittyjen uskosta.

• Atte Kumiorava

Hassusti muotoiltu - viisautta? Hullua kuvitella, että elävä kristillisyys näyttäisi ulospäin jotenkin viisaammalta kuin muut uskonnot, päinvastoin! Sehän on kuin hakomaja yrttitarhassa, (= suomeksi risumaja puutarhassa) eli ei kovinkaan häävin näköinen.

Ei Jumalan valtakunnan kauneutta voi nähdä kukaan joka ulkopuolelta sitä katselee. Jos näkisi, tähän joukkoon olisi tungosta! Vain sellainen, joka itse saa omakohtaisesti käsittää parannuksen armon, tajuaa löytäneensä aarteen. Muiden silmissä Jumalan valtakunta on ja pysyy hävitettynä kaupunkina. Uskovaisista ihmisistäkin näkyvät yleensä vain viat.

• informaatikko

Islam opettaa:
      Ei ole muuta jumalaa kuin Allah, ja Muhamed on hänen profeettansa.

• Koo

Mutta ystävä rakas. Riittääkö sinulle se, että "uskot" vain vanhoillislestadiolaisten pääsevän taivaaseen?

Ei usko Jeesukseen tarkoita sitä, että "uskon että tällä uskolla (vanhoillislestadiolaisuudella tai jollain muulla -laisuudella) perin kerran taivaan valtakunnan".

Mitä sinä ymmärrät sanalla "usko"? Mikä on se pelastava usko, joka tekee sinut vanhurskaaksi Jumalan edessä? Mitä sinä tarkoitat sanoilla "tämä usko"?

En myöskään ymmärrä, mitä tarkoittaa lause: "Joku muu uskovainen ajattelee niin taas omasta uskostaan".

Tietenkin on niin, että jokaisen yksilön tulee uskoa OMASSA sydämessään Jeesukseen ja olla hänen verellään puhdistettu, ennen kuin voi pelastua - eli jokaisella on omassa sydämessään nimenomaan OMA USKO - mutta sinä kirjoitat ikäänkuin joku 'vanhoillislestadiolaisuus' sinänsä olisi jo "usko". Mitä haluat sillä sanoa?

On olemassa vain yksi usko, joka pelastaa sekä vanhoillislestadiolaisen että esikoislestadiolaisen, tavallisen luterilaisen tai helluntailaisen tai vapaakirkollisen tai kenet tahansa. Se on USKO JEESUKSEEN. Jos sinä us-kot Jee-suk-seen niin sinä pelastut. Se koskee sekä sinua että minua.

• Atte Kumiorava

Vastaan alkup. kirjoittajan puolesta.

>Riittääkö sinulle se, että "uskot" vain vanhoillislestadiolaisten pääsevän taivaaseen?

Ei todellakaan riitä!

>Ei usko Jeesukseen tarkoita sitä, että "uskon että tällä uskolla (vanhoillislestadiolaisuudella tai jollain muulla -laisuudella) perin kerran taivaan valtakunnan".

Heh heh. Ei tietenkään. Tuollaissa villakoirassa ei ole ydintä.

>Mitä sinä ymmärrät sanalla "usko"? Mikä on se pelastava usko, joka tekee sinut vanhurskaaksi Jumalan edessä?

Usko = Jumalan valtakunnasta julistetun anteeksiantamuksen evankeliumin uskominen omalle kohdalle.

>Mitä sinä tarkoitat sanoilla "tämä usko"?

Kirjoittaja viittaa samalla tavalla uskoviin eli käytännössä vl-herätysliikkeeseen. Huomaa kuitenkin, että meidän yhtenäisyys tai liikkeen nimi tai yhteinen identiteetti ei ole mikään itsetarkoitus. Pyhän hengen kokoama joukkomme nyt vain sattuu kulkemaan tuon nimen alla.

Eli se, että olemme juuri vl-herätysliike, tee meitä autuaaksi, vaan jokaisen meistä tekee autuaaksi meidän henkilökohtainen uskomme.

>En myöskään ymmärrä, mitä tarkoittaa lause: "Joku muu uskovainen ajattelee niin taas omasta uskostaan".

Niin, sinun voi olla ehkä vaikea ymmärtää sitä, että jokaisella VL:lla on oma usko jolla he pääsevät taivaaseen. Eihän taivaasen päästä "tämä on oikea usko" -mantraa hokemalla.

>mutta sinä kirjoitat ikäänkuin joku 'vanhoillislestadiolaisuus' sinänsä olisi jo "usko". Mitä haluat sillä sanoa?

Kirjoittaja vain hieman yksinkertaistaa asioita. On yksinkertaisempaa puhua VL:sta, koska me kaikki VL:t uskomme samalla tavalla.

>On olemassa vain yksi usko, joka pelastaa

Tähän asti täysin oikein...

>sekä vanhoillislestadiolaisen että esikoislestadiolaisen, tavallisen luterilaisen tai helluntailaisen tai vapaakirkollisen tai kenet tahansa.

...mutta tässä menee metsään. Yksi usko tarkoittaa todellakin YKSI usko. Helluntailainen ja esikoislestadiolainen uskovat aivan eri tavalla, siis mikä yksi usko se on?

>Se on USKO JEESUKSEEN. Jos sinä uskot Jeesuk-seen niin sinä pelastut. Se koskee sekä sinua että minua.

Ei riitä. Kaikkieen luterilaisen herätysliikkeiden kristityt (ja noin miljardi muuta ihmistä!) uskoo Jeesuksen olemassaoloon, mutta siinä ei ole vielä kaikki. Katso määritelmäni yllä, mitä ymmärrämme sanalla 'usko'.

• Uskovainen, ei vl
        Atte Kumiorava kirjoitti:

>Riittääkö sinulle se, että "uskot" vain vanhoillislestadiolaisten pääsevän taivaaseen?

Ei todellakaan riitä!

>Ei usko Jeesukseen tarkoita sitä, että "uskon että tällä uskolla (vanhoillislestadiolaisuudella tai jollain muulla -laisuudella) perin kerran taivaan valtakunnan".

>Mitä sinä ymmärrät sanalla "usko"? Mikä on se pelastava usko, joka tekee sinut vanhurskaaksi Jumalan edessä?

Usko = Jumalan valtakunnasta julistetun anteeksiantamuksen evankeliumin uskominen omalle kohdalle.

Kirjoittaja viittaa samalla tavalla uskoviin eli käytännössä vl-herätysliikkeeseen. Huomaa kuitenkin, että meidän yhtenäisyys tai liikkeen nimi tai yhteinen identiteetti ei ole mikään itsetarkoitus. Pyhän hengen kokoama joukkomme nyt vain sattuu kulkemaan tuon nimen alla.

Eli se, että olemme juuri vl-herätysliike, tee meitä autuaaksi, vaan jokaisen meistä tekee autuaaksi meidän henkilökohtainen uskomme.

>En myöskään ymmärrä, mitä tarkoittaa lause: "Joku muu uskovainen ajattelee niin taas omasta uskostaan".

Niin, sinun voi olla ehkä vaikea ymmärtää sitä, että jokaisella VL:lla on oma usko jolla he pääsevät taivaaseen. Eihän taivaasen päästä "tämä on oikea usko" -mantraa hokemalla.

>mutta sinä kirjoitat ikäänkuin joku 'vanhoillislestadiolaisuus' sinänsä olisi jo "usko". Mitä haluat sillä sanoa?

Kirjoittaja vain hieman yksinkertaistaa asioita. On yksinkertaisempaa puhua VL:sta, koska me kaikki VL:t uskomme samalla tavalla.

>sekä vanhoillislestadiolaisen että esikoislestadiolaisen, tavallisen luterilaisen tai helluntailaisen tai vapaakirkollisen tai kenet tahansa.

...mutta tässä menee metsään. Yksi usko tarkoittaa todellakin YKSI usko. Helluntailainen ja esikoislestadiolainen uskovat aivan eri tavalla, siis mikä yksi usko se on?

>Se on USKO JEESUKSEEN. Jos sinä uskot Jeesuk-seen niin sinä pelastut. Se koskee sekä sinua että minua.

Ei riitä. Kaikkieen luterilaisen herätysliikkeiden kristityt (ja noin miljardi muuta ihmistä!) uskoo Jeesuksen olemassaoloon, mutta siinä ei ole vielä kaikki. Katso määritelmäni yllä, mitä ymmärrämme sanalla 'usko'.

"siis mikä yksi usko se on?"

Se on usko JEESUKSEEN KRISTUKSEEN omana henkilökohtaisena pelastajana ja vapahtajana. Sen jos ihminen kokee omalla kohdallaan, hän on Jumalan valtakunnan jäsen täällä maan päällä.

Mitään vl-leimoja tai muita leimoja ei oikeaan ja elävässä uskossa olevaan ihmiseen tarvitse lyödä.

Tämä vain tiedoksi sinullekin, koska joissakin herätysliikkeissä on asiasta täysin vääriä käsityksiä.

• vrk

Usko Jeesukseen ei pelasta
        1.Pirukin uskoi Jeesukseen
        2. tulee uskoa Jumalan kolminaisuuteen: Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen. Jos kieltää yhden näistä, kieltää jokaisen. Jeesus on vain yksi osa tätä kolminaisuutta.

• !!!
        vrk kirjoitti:

Usko Jeesukseen ei pelasta
        1.Pirukin uskoi Jeesukseen
        2. tulee uskoa Jumalan kolminaisuuteen: Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen. Jos kieltää yhden näistä, kieltää jokaisen. Jeesus on vain yksi osa tätä kolminaisuutta.

"Usko Jeesukseen ei pelasta"

Elävän uskon peruspilari on usko vanhoillislestadiolaisuuteen ja Rauhanyhdistykseen. Se on kaiken A ja O.

Niihin pitää uskoa kuin akka ainoaan hampaaseensa.

• vrk
        !!! kirjoitti:

"Usko Jeesukseen ei pelasta"

Elävän uskon peruspilari on usko vanhoillislestadiolaisuuteen ja Rauhanyhdistykseen. Se on kaiken A ja O.

Niihin pitää uskoa kuin akka ainoaan hampaaseensa.

Tuo on sinun näkemyksesi, ei vanhoillislestadiolaisten. Monilla paikkakunnilla ei edes ole rauhanyhdistystä.

• Herneenpalko

Ei todellakaan riitä!

... niin mistä ihmeestä tuon nimimerkin olet keksinyt? Se on jotenkin kovin tuttu...

• Atte Kumiorava
        Herneenpalko kirjoitti:

... niin mistä ihmeestä tuon nimimerkin olet keksinyt? Se on jotenkin kovin tuttu...

Tuttupa hyvinkin, mutta mistä ihmeestä... No, päästän sinut pälkähästä. Se on siitä vanhasta palindromista: Atte kumiorava, varo imukettA !

• Herneenpalko

Tuttupa hyvinkin, mutta mistä ihmeestä... No, päästän sinut pälkähästä. Se on siitä vanhasta palindromista: Atte kumiorava, varo imukettA !

Tiesin kyllä palindromin. Mutta tiesittekös että kun sen näpyttelee intin parsaan (partiosanomalaite) niin tarkistustunnukseksi tulee "EEOO". Sitä on käytetty hätäavaimena =)

• vrk

Korjaus: ei siitä loppujen lopuksi ole kovin moni kirjoitellut, lähinnä !!! eri nimimerkeillään. Useimmat kirjoittajat ovat osanneet KESKUSTELLA, ei hokea tai ihmetellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      150
      5883
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      214
      3907
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      56
      3271
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      62
      2292
    5. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      3
      2016
    6. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      0
      1500
    7. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      42
      1348
    8. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      42
      1262
    9. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      34
      1242
    10. Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.

No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      327
      1216
    Aihe