Tässä vinkki päänahan seborrooiseen ekseemaan

avun saanut

Päänahassani oli paksu hilsekarsta, joka kutisi, hilseili ja joskus jopa vuosi verta. Kärsin tästä 10 vuotiaasta asti. Kaikki oli jo kokeiltu; shampoot, rasvat, öljyt, valot, hiiva- ja sienilääkeaineet. Lopulta käytin monta vuotta putkeen kortisoniliuosta (Bemetson), koska se auttoi edes vähän.

Ihotautien erikoislääkärin diagnoosi päänahalleni oli seborrooinen ekseema.

Mutta itse apuun. Päädyin monen mutkan kautta töihin sairaalaan, jossa joutui desinfioimaan usein käsiä. Joskus saattoi desinfioida kädet jopa 20-30 kertaa päivän aikana. Ihmettelin, miksei se koskaan kuivattanut käsiäni, sillä onhan siinä 80% alkoholia. Loput onkin nähtävästi glyserolia, joka kosteuttaa. Keksin sitten laittaa käsidesiä päänahkaani. Alkoholi siis haihtuu nopeasti ilmaan ja päänahalle jää vain glyseroli kosteuttamaan. Hiukset eivät jää millään tavalla tahmaisiksi tai vastaavaa.

Heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen oireeni vähenivät huomattavasti. Yhdistettynä kortisonin kanssa tulos on erittäin hyvä. Nyt pyrin pikkuhiljaa lopettamaan kortisonin käytön kokonaan ja siirtymään pelkästään desiin.

Kannattaa valita mahdollisimman juokseva desi. Niitä saa kaikista apteekeista litran pulloissa. Itse käytän Erisanin. Ei maksa paljoa. Ainetta on helpointa levittää esim. ruiskulla, johon saa metallisen kärjen.

Suosittelen!

2

1137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meinasin

kokeilla!

• Pohtija

Mietin tässä, että eikös psorin ja ekseeman raja ole aika häilyvä. Joskus on jopa vaikea erottaa vaikeaa sebarrooista ekseemaa lievästä psorista. Eikö näin ollen myös päänahan psorista kärsivän kannata kokeilla tota hoitokeinoa? Ei siitä ainakaan mitään menetä.

Mietin myös, mahtaako etanolilla olla mitään osuutta oireiden vähenemiseen tässä tapauksessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3195
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1254
    3. 66
      1183
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      988
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      886
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      61
      863
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      819
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      752
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      698
    Aihe