Tässä vinkki päänahan seborrooiseen ekseemaan

avun saanut

Päänahassani oli paksu hilsekarsta, joka kutisi, hilseili ja joskus jopa vuosi verta. Kärsin tästä 10 vuotiaasta asti. Kaikki oli jo kokeiltu; shampoot, rasvat, öljyt, valot, hiiva- ja sienilääkeaineet. Lopulta käytin monta vuotta putkeen kortisoniliuosta (Bemetson), koska se auttoi edes vähän.

Ihotautien erikoislääkärin diagnoosi päänahalleni oli seborrooinen ekseema.

Mutta itse apuun. Päädyin monen mutkan kautta töihin sairaalaan, jossa joutui desinfioimaan usein käsiä. Joskus saattoi desinfioida kädet jopa 20-30 kertaa päivän aikana. Ihmettelin, miksei se koskaan kuivattanut käsiäni, sillä onhan siinä 80% alkoholia. Loput onkin nähtävästi glyserolia, joka kosteuttaa. Keksin sitten laittaa käsidesiä päänahkaani. Alkoholi siis haihtuu nopeasti ilmaan ja päänahalle jää vain glyseroli kosteuttamaan. Hiukset eivät jää millään tavalla tahmaisiksi tai vastaavaa.

Heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen oireeni vähenivät huomattavasti. Yhdistettynä kortisonin kanssa tulos on erittäin hyvä. Nyt pyrin pikkuhiljaa lopettamaan kortisonin käytön kokonaan ja siirtymään pelkästään desiin.

Kannattaa valita mahdollisimman juokseva desi. Niitä saa kaikista apteekeista litran pulloissa. Itse käytän Erisanin. Ei maksa paljoa. Ainetta on helpointa levittää esim. ruiskulla, johon saa metallisen kärjen.

Suosittelen!

2

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meinasin

kokeilla!

• Pohtija

Mietin tässä, että eikös psorin ja ekseeman raja ole aika häilyvä. Joskus on jopa vaikea erottaa vaikeaa sebarrooista ekseemaa lievästä psorista. Eikö näin ollen myös päänahan psorista kärsivän kannata kokeilla tota hoitokeinoa? Ei siitä ainakaan mitään menetä.

Mietin myös, mahtaako etanolilla olla mitään osuutta oireiden vähenemiseen tässä tapauksessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      166
      2747
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1746
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      45
      1514
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1471
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      79
      1151
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe