Rukous vs. magia?

tehokkaampi

Kumpi on tehokkaampaa,rukous vai magia?

Mooseksen päivinä rukous tuntui toimivan melko hyvin Egyptin maagikkoja vastaan (Raamatun mukaan).

Mutta nykyisin ei noissa rukoilijoiden rukouksissa tunnu juurikaan tehoa tai vaikutusta löytyvän(kokemusta on).

Esirukoilijoiden tulokset ovat lähinnä hypetystä,mutta maagikoista en tiedä mitään.Mahtaako toimia sen paremmin,kuin alkemistien kullanteko yritykset eli paljon porua tyhjästä?

13

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeiltu on

      Kyllä luoti napsahtaa iloisesti läpi raamatusta, joten tästä voimme päätellä että rukous ei pysäytä luotia. Mooseksen kuudes ja seitsemästkään kirja tuskin ovat luodinkestäviä. Nämä kirjat voisi kai luokitella magiasisältöisiksi opuksiksi?

      Haluaisin nähdä jossain ohjelmassa kun joku rukoilisi ja toinen heittelisi loitsuja. Kumpi vaikka kellahtaisi nurin ensin tai jotain? Efektejä tuskin näkyisi, mutta ilmeet olisivat näkemisen arvoisia.

    • Rev

      "Kumpi on tehokkaampaa,rukous vai magia?"

      Olen itsekin joskus miettinyt tätä. Tulin vain siihen johtopäätökseen, että loogisinta on määritellä rukous yhdeksi magian tekniikaksi.

      Suora vastaus olisi siis, että rukous on yhtä tehokasta kuin magia, koska se on magiaa. Jos nyt edes voidaan ajatella, että magialla olisi jokin "vakioteho", jota voitaisiin vertailla... :-/

      Rukouksen tekniikoitakin on paljon erilaisia, ja niiden muoto vaihtelee sen mukaan, mikä on niiden emouskonnon perusolettamukset ihmisenä olemisesta maailmassa. Rukous ei siis tarkoita välttämättä aina samaa asiaa.

      Ja jos nyt sitten halutaankin verrata rukouksen ja muiden maagisten tekniikoiden tehoa keskenään, täytyisi sanoa mihin toiseen tekniikkaan sitä verrataan ja minkä vuoksi.

      Tuntuu tietenkin aivan eri asialta rukoilla eli anoa jotakin vähintään näennäisesti ellei konkreettisesti ulkopuoliselta taholta, kuin itse aktiivisesti omien teoillaan vaikuttaa asioihin. Aivan kuin nämä kaksi olisivat täysin eri maailmoista tai jopa toistensa vastakohtia. Uskon kuitenkin, ettei tuo erottava kuilu ole kovinkaan syvä, JOS SITÄ EDES ON.

      Olisi ensin tarpeellistä yrittää ymmärtää paremmin rukoilua ja muita magian tekniikoita. Jos kysymme vain oman esiymmärryksemme valossa, saatamme yrittää tehdä vertailuja kuten "lentävä elefantti" Vs. "huutava leppäkerttu", tai jotain muuta yhtä älytöntä, nännäisesti todellisuudesta irrotettua.

      • orora

        Aijaa täällähän tää tulikin. Jep, samaa mieltä olen. Komppaan edellistä, hyvin puhuttu.


    • :::

      vaikutuksesta sydänsairauksien hoidossa on itse asiassa tehty tutkimus Yhdysvalloissa. Lopputulos on se, että ne joiden puolesta rukoiltiin saivat enemmän komplikaatioita kuin ne joiden puolesta ei rukoiltu.

      http://www.sciencedaily.com/releases/2006/04/060403133554.htm

      Eli, samaa humpuukia ja itsepetosta sekä rukous että taikominen. Relevanssi on varmasti mahtava henkilökohtaisella tasolla, mutta eipä näytä toimivan oikeasti.

      • Qad

        ...jostain hömppädokumentista; mainitsivat siinä että todennäköisesti se esirukoilu alkoi ahdistaa potilaita kun nämä kuvittelivat tilanteensa olevan erittäin vakava että sitä rukoilua yleensäkin tarvitsevat.

        Itse voisin kuvitella myös että ne jotka ovat ateisteja tai muun uskoisia kuin kristittyjä ärtyvät kyllä aika reippaasti kuullessaan jonkun lahkolaisporukan rukoilevan puolestaan. Parannu siinä sitten sydänvaivoista...


      • :::
        Qad kirjoitti:

        ...jostain hömppädokumentista; mainitsivat siinä että todennäköisesti se esirukoilu alkoi ahdistaa potilaita kun nämä kuvittelivat tilanteensa olevan erittäin vakava että sitä rukoilua yleensäkin tarvitsevat.

        Itse voisin kuvitella myös että ne jotka ovat ateisteja tai muun uskoisia kuin kristittyjä ärtyvät kyllä aika reippaasti kuullessaan jonkun lahkolaisporukan rukoilevan puolestaan. Parannu siinä sitten sydänvaivoista...

        viittaat ilmeisesti vuonna 2006 National Geographicin tuottamaan dokumenttiin, jossa referoitiin tuota tutkimusta. Toisaalta, voi olla, että se verrokki-ryhmä, jonka puolesta rukoiltiin oli paranemisennusteeltaan huonompaa. En väitä olevani mikään ekspertti kardiologiassa, mutta se käsittääkseni aika tarkkaa ja haasteellista hommaa, jossa paranemiseen vaikuttavia muuttujia on todella paljon.

        Kun minulla murtui selkäranka kahdesta kohtaa jokunen vuosi takaperin, kuulin, että puolestani oli rukoiltu. Ei se nyt minun sysimustaa sydäntäni ja sieluani millään tavalla hetkauttanut. Hyvin on parannuttu.


      • Noidan tytär
        ::: kirjoitti:

        viittaat ilmeisesti vuonna 2006 National Geographicin tuottamaan dokumenttiin, jossa referoitiin tuota tutkimusta. Toisaalta, voi olla, että se verrokki-ryhmä, jonka puolesta rukoiltiin oli paranemisennusteeltaan huonompaa. En väitä olevani mikään ekspertti kardiologiassa, mutta se käsittääkseni aika tarkkaa ja haasteellista hommaa, jossa paranemiseen vaikuttavia muuttujia on todella paljon.

        Kun minulla murtui selkäranka kahdesta kohtaa jokunen vuosi takaperin, kuulin, että puolestani oli rukoiltu. Ei se nyt minun sysimustaa sydäntäni ja sieluani millään tavalla hetkauttanut. Hyvin on parannuttu.

        paremmat mahikset parantua jos hän itse sitä haluaa ja toisin päin.


      • :::
        Noidan tytär kirjoitti:

        paremmat mahikset parantua jos hän itse sitä haluaa ja toisin päin.

        tästä on olemassa muutama kattava tutkimus myös. Ilmiö kulkee nimellä plasebo- eli lumevaikutus.


      • Qad
        ::: kirjoitti:

        viittaat ilmeisesti vuonna 2006 National Geographicin tuottamaan dokumenttiin, jossa referoitiin tuota tutkimusta. Toisaalta, voi olla, että se verrokki-ryhmä, jonka puolesta rukoiltiin oli paranemisennusteeltaan huonompaa. En väitä olevani mikään ekspertti kardiologiassa, mutta se käsittääkseni aika tarkkaa ja haasteellista hommaa, jossa paranemiseen vaikuttavia muuttujia on todella paljon.

        Kun minulla murtui selkäranka kahdesta kohtaa jokunen vuosi takaperin, kuulin, että puolestani oli rukoiltu. Ei se nyt minun sysimustaa sydäntäni ja sieluani millään tavalla hetkauttanut. Hyvin on parannuttu.

        ...sellaista Jim-kanavalta tulevaa Totta vai tarua -sarjaa jonka parantajista kertovaa jaksoa katselin ja tieto tarttui mieleen. En muista enää tarkoin. Mutta jokatapauksessa luulisi että kun tehdään tutkimuksia niin valitaan vertailukelpoisia yksilöitä eri ryhmiin, eli eihän tutkimus ole luotettava jos toisessa ryhmässä ovat haudan partaalla kieppuvat ja toisessa rutiinitoimenpiteeseen menossa olevat sinänsä elinkelpoiset yksilöt...


      • :::
        Qad kirjoitti:

        ...sellaista Jim-kanavalta tulevaa Totta vai tarua -sarjaa jonka parantajista kertovaa jaksoa katselin ja tieto tarttui mieleen. En muista enää tarkoin. Mutta jokatapauksessa luulisi että kun tehdään tutkimuksia niin valitaan vertailukelpoisia yksilöitä eri ryhmiin, eli eihän tutkimus ole luotettava jos toisessa ryhmässä ovat haudan partaalla kieppuvat ja toisessa rutiinitoimenpiteeseen menossa olevat sinänsä elinkelpoiset yksilöt...

        tarkoitin lähinnä sitä, että sydänleikkauksesta toipumiseen vaikuttaa käsittämättömän suuri määrä erilaisia muuttujia, joiden huomioiminen tuollaisessa "kokeessa" on mahdotonta.


      • Qad
        ::: kirjoitti:

        tarkoitin lähinnä sitä, että sydänleikkauksesta toipumiseen vaikuttaa käsittämättömän suuri määrä erilaisia muuttujia, joiden huomioiminen tuollaisessa "kokeessa" on mahdotonta.

        Potilaatkin ovat yllättävän epärehellisiä. Joku saisi tehdä tutkimuksen kuinka tunnollisesti eri tutkimuksiin osallistuvat ihmiset osallistuvat koko touhuun, ja kuinka paljon he pimittävät tietoa mukamas liian henkilökohtaisena tai "ei asiaan vaikuttavana".

        Erityisen ärsyttävää oli katsella jotain Prisma-dokumenttia tms. jossa tutkittiin ihmisryhmää joka _ei_ söisi nameja, ja näiltä aikuisilta(!!!) ihmisiltä löytyi jemmasta kaikenlaista karkkipussia sun muuta herkkua. Saisivat hävetä.


    • orora

      Siis MITÄ eroa on rukouksella ja magialla?

    • jaajaa---

      Tuohan aivan riippuu, että ketä rukoilee ja ei Jumalakaan ole mikään toivomusautomaatti.. Magialla sen sijaan voidaan vaikuttaa omien voimiensa kautta ja oman tahdon mukaisesti.
      Mutta jos Jumala todella haluaa rukouksen tapahtuvan niin se voittaa heikot magiat 100-0. Itse kerran yritin hyökätä avoimesti Jumalaa vastaan ja eihän siinä hyvin käynyt..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe