Työn saaminen, miten menetellä työkkäriin

heps heps

Miten toimitaan? jos saa töitä ja on nyt työttömänä työnhakijana ja saa Kelalta päivärahan. Käytän netin sähköistä palvelua mol.fi omien tietojeni katseluun. Sieltä voi ainakin ilmoittaa jos aloittaa työn ja päivämäärän ja ilmeisesti päiväraha kuitenkin juoksee siihen päivään asti vielä minkä on ilmoittanut työn aluksi, vaikka ilmoittaisi työn aloitetuksesta sinne kuukautta ennen? Mutta pitääkö työkkäriin toimittaa mahdollisesti työsopimuksesta kopio tai lähettää se postin kautta, omalle virkailijalle? Kyseessä siis normaali työ. Entä voiko peruuttaa myös ilmoittautumis ajan työlinjalle vai pitääkö omalle virkailijalle, jos se sattuu vielä just olemaan ennen töitten alkamista, siis ilmoittautumisaika? Tuntuu itsestä ainakin turhalta mennä sinne käymään tai soittaa, vaikka työt tiedossa/alkamassa esim. kuukauden päästä siitä. Itselläni on soittoaika seuraavan kerran. Mietin vain, kuka tietäisi neuvoa.

6

3068

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkaminen...

...vaikka ilmoittaisi työn aloitetuksesta sinne kuukautta ennen?...

Älä ilmoita etukäteen. Mitä tahansa voi tapahtua ja sitten saatat olla ongelmissa. Työkkäri kun on vähän vainoharhainen. Jos työpaikka työantajan toimesta peruuntuu, niin pahimmassa tapauksessa olet karenssissa.

Itse olen ilmoittanut vasta ensimmäisenä työpäivänä tai sen loputtua. Varma on aina varmaa. Mitään rikosta et tekisi, vaikka ilmoittaisit vasta viikon työssäolon jälkeen, jos et työssäoloajalta hae maksajalta työttömyystukea.

Itse olen joskus tehnyt niin, että olen ilmoittanut vain työttömyysilmoituksessa viimeisiä rahoja hakiessani maksajalle työn aloittamisesta ja päivämäärän ja antanut työkkärin ajan rauhassa kulua umpeen. Sain sitten vain työkkäriltä ilmoituksen, että työnhakuni on katkaistu. Siihen ilmoitukseen ei tarvitse reagoida mitenkään, jos kokoaikatyössä on.

Ei tuosta mitään seuraa. Työnhaku voi olla voimassa, vaikka työssä olisikin. Siitä ei ole mitään haittaa, jos ei hyötyäkään.

Sitäpaitsi jos viimeiseen tukihakemukseen laittaa työn alkamisajan, niin todennäköisesti maksaja laittaa siitä ilmoituksen työkkäriin.

...Mutta pitääkö työkkäriin toimittaa mahdollisesti työsopimuksesta kopio tai lähettää se postin kautta, omalle virkailijalle?...

Ei tarvitse. Jos alkaa vielä vaki kokoaikatyö, niin minä kiertäisin työkkärin kaukaa sen jälkeen. Ilmoittaisin vain netin kautta työllistymispäivämäärän. Jos joutuu sitten uudelleen työttömäksi, niin sitten voi työtodistukset esittää. Sitä ennen työpaikkatiedoilla työkkäri ei tee mitään.

...Entä voiko peruuttaa myös ilmoittautumis ajan työlinjalle vai pitääkö omalle virkailijalle, jos se sattuu vielä just olemaan ennen töitten alkamista, siis ilmoittautumisaika?...

Ei kannata peruutella mitään, vaan ilmoittaudu ihan normaalisti ja älä etukäteen puhu työllistymisestäsi yhtään mitään. Ennätät sen ilmoitella sitten, kun oikeasti olet työn aloittanut. Täälläkin on joskus ollut karmivaa tarinaa siitä, millaisiin vaikeuksiin työtön on joutunut, kun työpaikka onkin yhtäkkiä peruuntunut.

• työssä nyt

Riittää että ilmoitat maksajalle työhön menosta viimeisessa työttömyysaikaa koskevassa ilmoituksessa. Päiväraha katkeaa ja työnhaku sitten aikanaan työkkärissä.

Jos ajattelee työkkärin tilastoja, niin voihan sinne sitten työn aloittamisen jälkeen työhönmenosta ilmoittaa ;).

Työtodistusta tarvitset näyttää työkkärissä vasta kun seuraavan kerran joudut sinne asiakkaaksi.

• heps heps

Kiitos tiedoista. Tuota ilmoittautumista vain mietin, että varmaan joudun sanomaan jos aloitan esim. kuukauden päästä työt ja työsopimuskin on jo tehty, että näillä näkymin sitten aloitan työt, SIIS vain siinä tapauksessa sanon etukäteen jos se virkailija olisi tyrkyttämässä jotain työtä minulle tai työhonosoitusta. Että en voisi ottaa sitä, koska töihin menen sitten ja sitten...

• Pokkana...
        heps heps kirjoitti:

Kiitos tiedoista. Tuota ilmoittautumista vain mietin, että varmaan joudun sanomaan jos aloitan esim. kuukauden päästä työt ja työsopimuskin on jo tehty, että näillä näkymin sitten aloitan työt, SIIS vain siinä tapauksessa sanon etukäteen jos se virkailija olisi tyrkyttämässä jotain työtä minulle tai työhonosoitusta. Että en voisi ottaa sitä, koska töihin menen sitten ja sitten...

,,,SIIS vain siinä tapauksessa sanon etukäteen jos se virkailija olisi tyrkyttämässä jotain työtä minulle tai työhonosoitusta.,,,

Siinä tapauksessa, että tyrkyttäminen tai osoitus tarjotaan sinulle vain viikkoa, paria ennen työn alkamista, ota pokkana vastaan. Sitten kun lähettelevät selvityspyyntöjä, voit siihen vain panna, että sait toisen työn. Ei sinulle voida karenssia enää antaa.

Turvallisinta on ilmoitella työkkäriin uudesta työstä vasta kun on sen aloittanut, jos vain suinkin mahdollista. Vaikka ei siitä välttämättä tarvitse ilmoitella sittenkään.

• Tsaitsai

Laitanpas vielä jatkoa, kun ap kysyjä mainitsi ilmoittautumisajan. Eli kuinka pitkät välit ilmoittautumisilla yleensä on?

• jeps...

Alussa taitaa olla n.1kk välein ilmoittautuminen, siis työnhaun uusimis käynti. Sit muutaman kuukauden päästä ihan n.3kk välein, jopa vähän pitempi aika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58