perävaunun paino

empä tiijä

saako täysperävaunurekan perävaunu painaa enemmän kuin vetoauto.

12

8692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vlade

      ajattele ja katso ajatuksella liikenteessä tpv autoja....mutta autetaan sit...eli kyll saa.
      puolet painavampi kuin vetoauto

    • painaa

      Esim 3 akselinen vetäjä 4 akselinen perävaunu. Vetäjän suurin sallittu kokonaismassa 26 tonnia ja perävaunun 34 tonnia - viisiakselisella perävaunulla 38 tonnia. Suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa 60 tonnia. Kuormauskin vielä vaikuttaa painojen suhteeseen. Nykyään laki sanoo, että perävaunu ei saa painaa yli kahta kertaa vetäjän painoa.

      Asia ei kuitenkaan ole niin hurja, kuin miltä se äkkiä kuulostaa. Perävaunuissa kun on yhtä tehokkaat paineilmatoimiset ABS-jarrut kuin vetäjissäkin. Lisäksi vetäjässä on täyteen kuormattuna akselia kohti laskettuna enemmän painoa kuin perävaunussa.

      Vertaa henkilöautojen työntöjarrullisiin perävaunuihin, jotka saavat maksimissaan painaa vetoauton kokonaismassan verran tai maastohenkilö- tai maastopakettiautoissa 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan. Ja tähän ei siis vaikuta auton omapaino mitenkään. Maastopakettiautossa voi siis käytännössä perävaunu painaa yli kaksikin kertaa niin paljon kuin vetoauto. Ja työntöjarrut eivät todellakaan vastaa teholtaan vetoauton jarruja, eikä niissä ole ABSeja. Henkilöautossa myös jarrutoman perävaunun kokonaismassa saa olla puolet vetoauton kokonaismassasta! Tosin jarruttoman perävaunun massa saa olla enintään 750 kg. Esim. kokonaismassaltaan 1500 kg:n henkilöauto, jonka omapaino on 1125 kg saa vetää 750 kg:n perävaunua. Jos autossa on vain 75 kiloinen kuljettaja painaa auto 1200 kg. Näin JARRUTON perävaunu painaakin jo reilusti yli puolet vetoauton painosta - ja ihan laillisesti.

      • raskaan

        perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 36 tonnia, 5-akselisen 40 tonnia. Perävaunu saa olla enintään 40% painavampi kuin vetoauto.

        Henkilö- ja pakettiautojen perävaunupainot määräytyvät auton omapainon mukaan.


      • Diesel-fani
        raskaan kirjoitti:

        perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 36 tonnia, 5-akselisen 40 tonnia. Perävaunu saa olla enintään 40% painavampi kuin vetoauto.

        Henkilö- ja pakettiautojen perävaunupainot määräytyvät auton omapainon mukaan.

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.


      • mieltä
        Diesel-fani kirjoitti:

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.

        että 4-akselisen maksimikokonaispaino 38t ja 5-akselisen 42 tonnia


      • Untamo Siponen
        Diesel-fani kirjoitti:

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.


      • muuttui
        Untamo Siponen kirjoitti:

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.

        ...säädökset sen verran, että perävaunu saa painaa maksimissaan kaksi kertaa vetäjän painon. Siis kuormauskin huomioituna. Nuo vanhastaan olleet rajathan laskettiin vain suurimmista sallituista kokonaismassoista. Kuormausta ei tarvinnut ennen huomioida mitenkään tuossa vetäjän ja perävaunun painojen suhteessa.


      • ekl

        Jos nyt täysperästä puhutaan, niin hiukka helpottaa.
        Saa painaa enempi, mutta varsinaiselle perävaunulle ei ole lainsäädännössä määritetty suurinta sallittua kokonaismassaa. Joka väittää muuta, esittäköön linkin esim. Finlexiin. Käytännössä 4-akselisen kokonaismassa on 36 tai 38 tonnia, 16-18 tonnia etutelille ja 18-20 taakse. 5-akselisella sitten taas 40-42 tonnia, 16-18 eteen ja 24 taakse.
        Täyteenhän noita painoja ei sitten taas voi ottaa, suurin sallittu kytkentämassa on kaksi kertaa vetoauton massa. Eli jos vetäjä vaakaushetkellä painaa 17 tonnia, perävaunu saa painaa 34 tonnia. Jos vetäjässä on esim. se 26 tonnia, kärry saisi kytkentäsäännön perusteella painaa 52 tonnia, mutta yhdistelmän kokonaispaino rajaa sen tuohon 34 tonniin.

        Moduuliyhdistelmän perävaunujen kokonaismassa saa edelleen olla sen 2,5 kertaa vetoauton kokonaismassa (muutenhan 2-akselisella 18tn rekkaveturilla ei voisi vetää 60 tn vasikkamoduulia), mutta kytkettäessä puoliperäyhdistelmään keskiakselipv, ppv-yhdistelmän kytkentämassa pitää olla vähintään 'jotain'. Olisko ollut kapv:n kytkentämassa? En muista enkä jaksa tähän aikaan kaivaa, kun ei semmoisella (Onneksi) tarvii aamulla lähtee...


      • kolmeakseliselle
        ekl kirjoitti:

        Jos nyt täysperästä puhutaan, niin hiukka helpottaa.
        Saa painaa enempi, mutta varsinaiselle perävaunulle ei ole lainsäädännössä määritetty suurinta sallittua kokonaismassaa. Joka väittää muuta, esittäköön linkin esim. Finlexiin. Käytännössä 4-akselisen kokonaismassa on 36 tai 38 tonnia, 16-18 tonnia etutelille ja 18-20 taakse. 5-akselisella sitten taas 40-42 tonnia, 16-18 eteen ja 24 taakse.
        Täyteenhän noita painoja ei sitten taas voi ottaa, suurin sallittu kytkentämassa on kaksi kertaa vetoauton massa. Eli jos vetäjä vaakaushetkellä painaa 17 tonnia, perävaunu saa painaa 34 tonnia. Jos vetäjässä on esim. se 26 tonnia, kärry saisi kytkentäsäännön perusteella painaa 52 tonnia, mutta yhdistelmän kokonaispaino rajaa sen tuohon 34 tonniin.

        Moduuliyhdistelmän perävaunujen kokonaismassa saa edelleen olla sen 2,5 kertaa vetoauton kokonaismassa (muutenhan 2-akselisella 18tn rekkaveturilla ei voisi vetää 60 tn vasikkamoduulia), mutta kytkettäessä puoliperäyhdistelmään keskiakselipv, ppv-yhdistelmän kytkentämassa pitää olla vähintään 'jotain'. Olisko ollut kapv:n kytkentämassa? En muista enkä jaksa tähän aikaan kaivaa, kun ei semmoisella (Onneksi) tarvii aamulla lähtee...

        ole maksimi 30 tonnia vai onko maksimi akselipaino suomessa 10t/per akseli vai mikä rajaa sen tuohon 30 tonniin, ite en muistaakseni oo nähnyt kuin rkp:n 3 aks tpvlavetin jossa kokonaispaino 36 tonnia joten pitää olla 12 tonnin akselit?


      • empä tiijä
        Untamo Siponen kirjoitti:

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.

        mikä on moduulimittainen yhdistelmä.


      • empä tiijä kirjoitti:

        mikä on moduulimittainen yhdistelmä.

        25,25 metriä pitkä yhdistelmä. Joko kuorma-auton,keskiakseliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä(ns. B-juna)


      • Diesel-fani
        Rahtari-73 kirjoitti:

        25,25 metriä pitkä yhdistelmä. Joko kuorma-auton,keskiakseliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä(ns. B-juna)

        Suomessa nämä "moduuli" vaatimukset koskevat yli 22 metrisiä ja kuitenkin maksimissaan 25,25 metrisiä yhdistelmiä. Näissä yli 22 metrisissä yhdistelmissä vaaditaan lukkiintumattomat jarrut kaikissa yksiköisä ja maksimissaan 2,55 m leveys (tähän taasen on poikkeuksia esim. eristetyt korit yms.). Yli 22 metrisillä yhdistelmillä voi perävaunun massa olla suurempi kuin muilla yhdistelmillä ja kääntymissäännökset ovat lievemmät. Yli 22 metrisessä yhdistelmässä voi olla 2 perävaunua. Ruotsissa taasen taidetaan vatia oikeita "moduulimitoituksia" ja joidenkin mielestä ainoastaan ne ovat oikeita moduuliyhdistelmiä.

        Nimimerkin ekl ja muuttui informaatio on täyttä asiaa. Varsinkin nimimerkin ekl informaatio todella selkeästi kirjoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe