perävaunun paino

empä tiijä

saako täysperävaunurekan perävaunu painaa enemmän kuin vetoauto.

12

8800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vlade

      ajattele ja katso ajatuksella liikenteessä tpv autoja....mutta autetaan sit...eli kyll saa.
      puolet painavampi kuin vetoauto

    • painaa

      Esim 3 akselinen vetäjä 4 akselinen perävaunu. Vetäjän suurin sallittu kokonaismassa 26 tonnia ja perävaunun 34 tonnia - viisiakselisella perävaunulla 38 tonnia. Suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa 60 tonnia. Kuormauskin vielä vaikuttaa painojen suhteeseen. Nykyään laki sanoo, että perävaunu ei saa painaa yli kahta kertaa vetäjän painoa.

      Asia ei kuitenkaan ole niin hurja, kuin miltä se äkkiä kuulostaa. Perävaunuissa kun on yhtä tehokkaat paineilmatoimiset ABS-jarrut kuin vetäjissäkin. Lisäksi vetäjässä on täyteen kuormattuna akselia kohti laskettuna enemmän painoa kuin perävaunussa.

      Vertaa henkilöautojen työntöjarrullisiin perävaunuihin, jotka saavat maksimissaan painaa vetoauton kokonaismassan verran tai maastohenkilö- tai maastopakettiautoissa 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan. Ja tähän ei siis vaikuta auton omapaino mitenkään. Maastopakettiautossa voi siis käytännössä perävaunu painaa yli kaksikin kertaa niin paljon kuin vetoauto. Ja työntöjarrut eivät todellakaan vastaa teholtaan vetoauton jarruja, eikä niissä ole ABSeja. Henkilöautossa myös jarrutoman perävaunun kokonaismassa saa olla puolet vetoauton kokonaismassasta! Tosin jarruttoman perävaunun massa saa olla enintään 750 kg. Esim. kokonaismassaltaan 1500 kg:n henkilöauto, jonka omapaino on 1125 kg saa vetää 750 kg:n perävaunua. Jos autossa on vain 75 kiloinen kuljettaja painaa auto 1200 kg. Näin JARRUTON perävaunu painaakin jo reilusti yli puolet vetoauton painosta - ja ihan laillisesti.

      • raskaan

        perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 36 tonnia, 5-akselisen 40 tonnia. Perävaunu saa olla enintään 40% painavampi kuin vetoauto.

        Henkilö- ja pakettiautojen perävaunupainot määräytyvät auton omapainon mukaan.


      • Diesel-fani
        raskaan kirjoitti:

        perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 36 tonnia, 5-akselisen 40 tonnia. Perävaunu saa olla enintään 40% painavampi kuin vetoauto.

        Henkilö- ja pakettiautojen perävaunupainot määräytyvät auton omapainon mukaan.

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.


      • mieltä
        Diesel-fani kirjoitti:

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.

        että 4-akselisen maksimikokonaispaino 38t ja 5-akselisen 42 tonnia


      • Untamo Siponen
        Diesel-fani kirjoitti:

        Tähän mennessä ei vielä yhtään täysin oikeaa arvausta, mutta hyvä yritys on päällä.

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.


      • muuttui
        Untamo Siponen kirjoitti:

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.

        ...säädökset sen verran, että perävaunu saa painaa maksimissaan kaksi kertaa vetäjän painon. Siis kuormauskin huomioituna. Nuo vanhastaan olleet rajathan laskettiin vain suurimmista sallituista kokonaismassoista. Kuormausta ei tarvinnut ennen huomioida mitenkään tuossa vetäjän ja perävaunun painojen suhteessa.


      • ekl

        Jos nyt täysperästä puhutaan, niin hiukka helpottaa.
        Saa painaa enempi, mutta varsinaiselle perävaunulle ei ole lainsäädännössä määritetty suurinta sallittua kokonaismassaa. Joka väittää muuta, esittäköön linkin esim. Finlexiin. Käytännössä 4-akselisen kokonaismassa on 36 tai 38 tonnia, 16-18 tonnia etutelille ja 18-20 taakse. 5-akselisella sitten taas 40-42 tonnia, 16-18 eteen ja 24 taakse.
        Täyteenhän noita painoja ei sitten taas voi ottaa, suurin sallittu kytkentämassa on kaksi kertaa vetoauton massa. Eli jos vetäjä vaakaushetkellä painaa 17 tonnia, perävaunu saa painaa 34 tonnia. Jos vetäjässä on esim. se 26 tonnia, kärry saisi kytkentäsäännön perusteella painaa 52 tonnia, mutta yhdistelmän kokonaispaino rajaa sen tuohon 34 tonniin.

        Moduuliyhdistelmän perävaunujen kokonaismassa saa edelleen olla sen 2,5 kertaa vetoauton kokonaismassa (muutenhan 2-akselisella 18tn rekkaveturilla ei voisi vetää 60 tn vasikkamoduulia), mutta kytkettäessä puoliperäyhdistelmään keskiakselipv, ppv-yhdistelmän kytkentämassa pitää olla vähintään 'jotain'. Olisko ollut kapv:n kytkentämassa? En muista enkä jaksa tähän aikaan kaivaa, kun ei semmoisella (Onneksi) tarvii aamulla lähtee...


      • kolmeakseliselle
        ekl kirjoitti:

        Jos nyt täysperästä puhutaan, niin hiukka helpottaa.
        Saa painaa enempi, mutta varsinaiselle perävaunulle ei ole lainsäädännössä määritetty suurinta sallittua kokonaismassaa. Joka väittää muuta, esittäköön linkin esim. Finlexiin. Käytännössä 4-akselisen kokonaismassa on 36 tai 38 tonnia, 16-18 tonnia etutelille ja 18-20 taakse. 5-akselisella sitten taas 40-42 tonnia, 16-18 eteen ja 24 taakse.
        Täyteenhän noita painoja ei sitten taas voi ottaa, suurin sallittu kytkentämassa on kaksi kertaa vetoauton massa. Eli jos vetäjä vaakaushetkellä painaa 17 tonnia, perävaunu saa painaa 34 tonnia. Jos vetäjässä on esim. se 26 tonnia, kärry saisi kytkentäsäännön perusteella painaa 52 tonnia, mutta yhdistelmän kokonaispaino rajaa sen tuohon 34 tonniin.

        Moduuliyhdistelmän perävaunujen kokonaismassa saa edelleen olla sen 2,5 kertaa vetoauton kokonaismassa (muutenhan 2-akselisella 18tn rekkaveturilla ei voisi vetää 60 tn vasikkamoduulia), mutta kytkettäessä puoliperäyhdistelmään keskiakselipv, ppv-yhdistelmän kytkentämassa pitää olla vähintään 'jotain'. Olisko ollut kapv:n kytkentämassa? En muista enkä jaksa tähän aikaan kaivaa, kun ei semmoisella (Onneksi) tarvii aamulla lähtee...

        ole maksimi 30 tonnia vai onko maksimi akselipaino suomessa 10t/per akseli vai mikä rajaa sen tuohon 30 tonniin, ite en muistaakseni oo nähnyt kuin rkp:n 3 aks tpvlavetin jossa kokonaispaino 36 tonnia joten pitää olla 12 tonnin akselit?


      • empä tiijä
        Untamo Siponen kirjoitti:

        Moduulimittaisessa 60ton yhdistelmässä kärry saa painaa 2,5 kertaa enemmän kuin vetäjä. Alle moduulimittaisissa 1,5 kertaa. Ja oltava vähintään 7 akselia koko yhdistelmässä.

        mikä on moduulimittainen yhdistelmä.


      • empä tiijä kirjoitti:

        mikä on moduulimittainen yhdistelmä.

        25,25 metriä pitkä yhdistelmä. Joko kuorma-auton,keskiakseliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä(ns. B-juna)


      • Diesel-fani
        Rahtari-73 kirjoitti:

        25,25 metriä pitkä yhdistelmä. Joko kuorma-auton,keskiakseliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä. Tai vetoauton,puoliperävaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä(ns. B-juna)

        Suomessa nämä "moduuli" vaatimukset koskevat yli 22 metrisiä ja kuitenkin maksimissaan 25,25 metrisiä yhdistelmiä. Näissä yli 22 metrisissä yhdistelmissä vaaditaan lukkiintumattomat jarrut kaikissa yksiköisä ja maksimissaan 2,55 m leveys (tähän taasen on poikkeuksia esim. eristetyt korit yms.). Yli 22 metrisillä yhdistelmillä voi perävaunun massa olla suurempi kuin muilla yhdistelmillä ja kääntymissäännökset ovat lievemmät. Yli 22 metrisessä yhdistelmässä voi olla 2 perävaunua. Ruotsissa taasen taidetaan vatia oikeita "moduulimitoituksia" ja joidenkin mielestä ainoastaan ne ovat oikeita moduuliyhdistelmiä.

        Nimimerkin ekl ja muuttui informaatio on täyttä asiaa. Varsinkin nimimerkin ekl informaatio todella selkeästi kirjoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe