Kielen opettajaksi?

Sofos

Kertoilkaahan te jotka työskentelette kielen opettajina että minkäslaista se työ oikein on. Itse valmistun piakkoin englanti pääaineenani ja harkinnassa ovat vielä pedagogiset opinnot ja sitten opettajuus. Erityisesti kiinnostavat yläaste, lukio, ammattikorkeakoulu/aikuisopetus.

Kiinnostaisi myös tietää onko mielestänne englanti-filosofia aineyhdistelmä kovastikin omituinen. Eli tiedättekö ketään kollegaa/onko teistä kukaan sellainen jolla olisi vain yksi opetettava kieli ja sen lisäksi jokin ei-kieliaine? Niin ja voiko varsinaisen opettajan työn ohella hoitaa opinto-ohjaajan työtä, vai miten nuo opinto-ohjausasiat on yleensä kouluissa hoidettu? Olen nimittäin itse kovasti kiinnostunut opinto- ja ura-ohjauksesta.

kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

8

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittele

      Opinto-ohjaus vaatii kyllä paljon aikaa, joten en suosittele hoitamaan sitä toisen opetettavan aineen ohella.

    • Ritu

      Lukioissa opo yleensä on jonkun muun aineen opettaja, joka sivumennen ohjaa ja opastaa. Näin ainkin vielä pari vuotta sitten. Eri asia on, kannattaisiko moiseen hommaan ryhtyä vaikka saisi, sillä korvaus työstä on varmaan surkea. Kuten myös yläkoulun luokanvalvojan työ. Mutta jos haluat välttämättä opoiluakin harrastella, ehkä se jotenkin käy. Oletko varma, että ihan nuorena ja uutena olisit siinä hyvä?

      • Sofos

        Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

        Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)


      • fadsfs
        Sofos kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

        Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)

        Opon hommaankin on olemassa pätevyysvaatimukset, joissakin kouluissa sitä saa hoitaa tolleen "sivutoimena", mutta virkaan sua ei voida nimittää ellet ole hankkinut pätevyyttä toimia opinto-ohjaajana.


      • ...
        fadsfs kirjoitti:

        Opon hommaankin on olemassa pätevyysvaatimukset, joissakin kouluissa sitä saa hoitaa tolleen "sivutoimena", mutta virkaan sua ei voida nimittää ellet ole hankkinut pätevyyttä toimia opinto-ohjaajana.

        Juu, tiedän kyllä tuon ja harkinnassa on josko sitten joskus jopa oikein pätevöityisi opoksi. Mutta lähinnä tosiaan ajattelin tässä kysellä sitä, miten tuo homma onnistuu/toimii ikään kuin päätyön eli jonkin aineen opettamisen ohella. Olen ymmärtänyt että se on suht. yleistä.


      • usko
        Sofos kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

        Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)

        ..että iällä on kovin suurta merkitystä. Joissakin tapauksissa nuoruus on etu. Tietää asioista jo omakohtaisesten kokemusten perusteella enemmän. Tosin ohjaus on nykyisin hyvin kokonaisvaltaista toimintaa ja nuorten psyykkiset ongelmat ovat osa arkipäivää. Näissä asioissa kokemus ja ikä tuovat ehkä laajempaa näkökulmaa asioihin...mutta jokainenhan on joskus aloittanut, joten ei tuohon ikäongelmasta kannata niin kovin välittää. Aluksi kuitenkin suosittelen, että aloitat vain omalla yhdellä opetettavalla aineella. Ei tule niin monia uusia asioita samalla mukaan kuvioihin.

        Toki vielä on otettava huomioon koulun koko ja se, miten paljon sinulla on tunteja siinä toisessa opetettavassa aineessa. Lukio on siis ilmeisesti se oppilaitos, joka sinua kiinnostaa?


      • -----
        Sofos kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

        Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)

        Kyllähän opolta vaaditaan ainakin ne 35 ov:n sivuaineopinnot, eli ihan pelkästään oma kokemus ei taida varsinaisen työn saamiseen johtaa, vaikkakin sitten työtä tehdessä se on varmasti korvaamatonta pääomaa.


    • Veikka Valtialanmäki

      Meillä opo opetti englantia :DDDD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe