Kielen opettajaksi?

Sofos

Kertoilkaahan te jotka työskentelette kielen opettajina että minkäslaista se työ oikein on. Itse valmistun piakkoin englanti pääaineenani ja harkinnassa ovat vielä pedagogiset opinnot ja sitten opettajuus. Erityisesti kiinnostavat yläaste, lukio, ammattikorkeakoulu/aikuisopetus.

Kiinnostaisi myös tietää onko mielestänne englanti-filosofia aineyhdistelmä kovastikin omituinen. Eli tiedättekö ketään kollegaa/onko teistä kukaan sellainen jolla olisi vain yksi opetettava kieli ja sen lisäksi jokin ei-kieliaine? Niin ja voiko varsinaisen opettajan työn ohella hoitaa opinto-ohjaajan työtä, vai miten nuo opinto-ohjausasiat on yleensä kouluissa hoidettu? Olen nimittäin itse kovasti kiinnostunut opinto- ja ura-ohjauksesta.

kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

8

1348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittele

Opinto-ohjaus vaatii kyllä paljon aikaa, joten en suosittele hoitamaan sitä toisen opetettavan aineen ohella.

• Ritu

Lukioissa opo yleensä on jonkun muun aineen opettaja, joka sivumennen ohjaa ja opastaa. Näin ainkin vielä pari vuotta sitten. Eri asia on, kannattaisiko moiseen hommaan ryhtyä vaikka saisi, sillä korvaus työstä on varmaan surkea. Kuten myös yläkoulun luokanvalvojan työ. Mutta jos haluat välttämättä opoiluakin harrastella, ehkä se jotenkin käy. Oletko varma, että ihan nuorena ja uutena olisit siinä hyvä?

• Sofos

Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)

• fadsfs
        Sofos kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Siitä opona olemisen hyvyydestäni en osaa tosiaan mennä sanomaan.

Olen kuitenkin aika hyvin esim. lukion jälkeisistä opiskeluvaihtoehdoista selvillä, sillä seuraan aktiivisesta koulutuspolitiikkaa ja sen tapahtumia. Niin ja olen itse siis valmistunut amk:sta ennen yliopisto-opintoja, joten minulla on ihan omakohtaista kokemusta molemmista laitoksista. Sen lisäksi olen opiskellut vaihto-opiskelijana ulkomailla, ja myös hakenut ja päässyt ulkomaiseen yliopistoon (en sitten tosin mennyt sinne kun pääsin Suomessa yliopistoon). Uskoisin kyllä osaavani neuvoa näissä asioissa aika hyvin, ja tosiaan, minusta on muka näistä asioista keskutella. Mutta siis tämä on tietysti vain tällaista "mutu"-pohjalta lähtevää, eli en tokikaan sen tarkemmin tiedä mitä opolta tarkalleen odotetaan ja vaaditaan. Korvauksella ei itselleni ole niin suurta merkitystä, olen (ainakin vielä) sen verran idealisti että homma kiinnostaa ihan vain sen takia että se kiinnostaa :)

Opon hommaankin on olemassa pätevyysvaatimukset, joissakin kouluissa sitä saa hoitaa tolleen "sivutoimena", mutta virkaan sua ei voida nimittää ellet ole hankkinut pätevyyttä toimia opinto-ohjaajana.

• ...
        fadsfs kirjoitti:

Opon hommaankin on olemassa pätevyysvaatimukset, joissakin kouluissa sitä saa hoitaa tolleen "sivutoimena", mutta virkaan sua ei voida nimittää ellet ole hankkinut pätevyyttä toimia opinto-ohjaajana.

Juu, tiedän kyllä tuon ja harkinnassa on josko sitten joskus jopa oikein pätevöityisi opoksi. Mutta lähinnä tosiaan ajattelin tässä kysellä sitä, miten tuo homma onnistuu/toimii ikään kuin päätyön eli jonkin aineen opettamisen ohella. Olen ymmärtänyt että se on suht. yleistä.

• usko
        Sofos kirjoitti:

..että iällä on kovin suurta merkitystä. Joissakin tapauksissa nuoruus on etu. Tietää asioista jo omakohtaisesten kokemusten perusteella enemmän. Tosin ohjaus on nykyisin hyvin kokonaisvaltaista toimintaa ja nuorten psyykkiset ongelmat ovat osa arkipäivää. Näissä asioissa kokemus ja ikä tuovat ehkä laajempaa näkökulmaa asioihin...mutta jokainenhan on joskus aloittanut, joten ei tuohon ikäongelmasta kannata niin kovin välittää. Aluksi kuitenkin suosittelen, että aloitat vain omalla yhdellä opetettavalla aineella. Ei tule niin monia uusia asioita samalla mukaan kuvioihin.

Toki vielä on otettava huomioon koulun koko ja se, miten paljon sinulla on tunteja siinä toisessa opetettavassa aineessa. Lukio on siis ilmeisesti se oppilaitos, joka sinua kiinnostaa?

• -----
        Sofos kirjoitti:

Kyllähän opolta vaaditaan ainakin ne 35 ov:n sivuaineopinnot, eli ihan pelkästään oma kokemus ei taida varsinaisen työn saamiseen johtaa, vaikkakin sitten työtä tehdessä se on varmasti korvaamatonta pääomaa.

• Veikka Valtialanmäki

Meillä opo opetti englantia :DDDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3970
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2071
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      86
      1323
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1107
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      215
      909
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe