Heips. Kuinkas moni menee eteenpäin pelkällä korvikkeella tai edes osittain korvikkeella? Minkälaisia kertamääriä vauvanne juovat?Itse yritän vielä osittain imettää (vauva nyt 3kk), mutta tuntuu saavan välillä oikeesti niiiin kovia tissiraivoja joten turvaudun onnellisesti korvikkeeseen. Säästyy omat ja vauvan hermot :) Meillä kertamäärät menevät siihen 75ml-150 ml.. illalla annan vähän enemmän niin tuntuu nukkuvan tyytyväisenä semmoiset 9 h :)
Kertokaa muutenkin kokemuksia korvikeäitiydestä- niitä positiivisia juttuja kerrankin, heh..
kuinka moni korvikeäiti?
9
1336
Vastaukset
- Äiti vaan
Neiti nyt 3,5kk ja sain osittain imetettyä vain ekan kuukauden. Sen jälkeen siis pelkällä korvikkeella on menty..
Meillä kans imetys loppui loputtomiin rintaraivareihin, eikä mulla koskaan kunnolla maito noussutkaan.
Meillä neiti jo alusta asti syönyt mun mielestä poskettoman isoja maitomääriä, ja sama tahti jatkuu edelleen.
Yhdellä syöttökerralla meillä menee yleensä 120-180ml, tosin nyt määrät ovat laskemaan päin kun ollaan ruvettu maistelee soseita.
Ennen meilläki iltaisin meni maitoa reippaasti 250ml, mutta nykyään 200ml maissivelliä ajaa saman asian. Ja yöunet piteni kertaheitolla 10h.
Alkuun se öinen korvikerumba kiristi hermoja kiitettävästi, mutta onneksi sitä vaihetta ei kestänyt kuin kuukauden jonka jälkeen neiti alkoi nukkumaan läpi yön.
Itse en ainakaan koe tätä korvikeäitiyttä yhtään vaikeammaksi kuin imettävilläkään.
Toki kotoa lähtiessä pitää raahata korvikepurkit ja tuttipullot mukana jos poistuu pitemmäksi aikaa. Ja on se tuttipullojen pesu ja keittely, mutta en ymmärrä miksi joidenkin mielestä se muka on niiiin hankalaa??
Vaippakassissa muutama NANtetra ja puhdas tuttipullo ei paljoa paina, ainakaan mulle niiden kantaminen ei tuota mitään hankaluuksia =)
Ja positiivisia puolia tässä on että pääsen välillä itsekin yksin ulos, eikä tarvitse miettiä riittääkö pumpattu maito. Ja ainakin meillä on isäkin tykännyt syöttää lastaan. Toki se onnistuu imettävilläkin äideillä, kun jaksaa pumpata maitoa talteen...Itse en ainakaan herunut pumpulle vaikka mitä yritin.
Kaiken kaikkiaan tämä on ollut mielestäni helppoa, kun ei ota turhia paineita pikkuasioista.
Mutta jokainen taaplatkoon tyylillään, kaikki me olemme yhtä hyviä ja rakastavia äitejä lapsillemme! - d-76
Meillä porskutetaan eteenpäin pelkän korvikkeen voimin, ja lapsi nyt 7vkoa. Ensimmäisen viikon imetin, sen jälkeen osittain imetin ja viikko sitten loppui tissittely kokonaan.Hieman haikea mieli,mutta parempi näin, sillä sekä äiti että vauva tissiraivoili, ja nelivuotias esikoinen sai kärsiä.
Pikkuinen vetää vähintään 120ml kerralla,ja joskus jopa 2dl. Eli kovin nälkäinen tapaus,mutta muuten todella tyytyväinen hekottelija, joka nukkuu jo nyt kuuden tunnin yöunet.
Esikoinen on myös aikoinaan juonut korviketta ihan alkumetreiltä saakka, ja täysin normaali ja terve tuosta on tullut,joten korvikkeisiin siirtyminen ei "pelottanut".
Esikoisen kohdalla imetys ei vain koskaan lähtenyt käyntiin, olin todella masentunut jo ennen synnytystä ja heti synnytettyäni painoni putosi todella nopeaan ja maitoa ei enää tullut.
Tämän kuopuksen kanssa olisi maito riittänyt, enkä epäile etteikö imetys olisi onnistunut pidempääkin. Lopetin koska omat hermot olivat finaalissa, enkä enää pystynyt katsomaan kuinka esikoinen jäi mustasukkaisena niin pahasti paitsioon. Vauva imetyksineen meni kaiken edelle,en pystynyt pitämään kiinni normaalista rutiinista,vaan esikoinen sai ruokansa silloin,kun oli minuutti aikaa,syöttöjen välissä.
Sanokoot muut mitä sanoo,mutta koen olevani huomattavasti parempi äiti nyt kun siirryttiin korvikkeisiin. Aikaa on taas kummasti molemmille lapsille, enkä ole enää niin hiivatin stressaantunut ja väsynyt. Hermot lepää kun on kaksi onnellista ja tyytyväistä tytöntylleröä kotona. - vierestä
Kun aloittaa tuon pullon antamisen, niin lapsi vähitellen vieroittuu työläämmin imettävästä rinnasta.
Toisaalta, kun rinta ei saa stimulaatiota, niin maitomääräkin vähenee.
Ja silloin taas lapsi joutuu imemään kovemmin, että saisi rinnasta maitoa.
Ja kun on helpommin heruvaan pulloon tottunut, niin kiukkuhan siitä tissillä tulee.
Jos haluaa jatkaa kuitenkin imettämistä pullon annon ohella, niin kannattaa aina antaa sitä rintaa ensin joka syötöllä.
Ja sitten vasta pulloa päälle sen verran, että vauva on max. 3-4 tuntia tyytyväinen.
Siis jos haluaa jatkaa kuitenkin imetystä...
Tätähän kukaan ei taas kysynyt, mutta ajattelin vaan, ihan näin sivuhuomautuksena. - tuplaäiti vm 70
Minä aikanaan (8 vuotta sitten) annoin ensimmäisten viikkojen jälkeen kaksosilleni pelkästään korviketta, kun imettäminen ei vaan sujunut, lapset eivät saaneet tisseistä tarpeeksi maitoa. Silloin sen päätöksen teko tuntui ihan lasten pettämiseltä, huonolta äitiydeltä ja vaikka ties miltä (kiitos parin "ystävän" kommenttien). Kuitenkin elämä helpottui sen päätöksen myötä kummasti, tosin helpoksi sitä ei sittenkään voinut sanoa ;) Nyt nämä lapset ovat jo tokaluokkalaisia, terveitä, reippaita ja ikäisekseen pitkiä urheilevia nuoria miehiä, mitään allergioita ei ole ikänään ollut (vaikka sukurasitetta olisikin), eikä ole ollut sairastelujakaan ihmeemmin. Yhdet antibioottikuurit ovat tainneet molemmat tähän ikään syödä. Älyäkin tuntuisi löytyvän...
Että hyvin sillä Tuttelillakin pärjää! - jaetaan sitten
ruokailukerroilla päivässä. Siitähän se yhden ruokaannoksen määrän saa.
itselläni imetys ei meinannut ollenkaan lähteä käyntiin, joten pari viikkoa yritin imettää, mutta turhaan. Hyvin poika on pärjännyt pelkästään korvikkeilla (poika vajaa 4kk). Välillä ruoka halut ovat hyvät sillon menee 150 ml ihan helposti toisinaan kylläkin menee vain 110 ml. Etenkin ennen nukkumaan menos syö tuon 150 ml tyytyväisenä ja nukkuukin sitten sinne aamuyöhön asti sikeästi elikäs suunnilleen nukahtaa jo 7-8 aikaan ja herää ekan kerran siinä 3-5 aikaan aamulla tuolenkin menee semmoiset 140 ml ihan hyvin ja jatkaa unia tyytyväisenä 7 asti. Kekimäärin meillä menee semmoiset 80-150 ml..
- vilijonkkatyttö
Jooh, mukava välillä lukea tosiaan erilaistakin palautetta korvikkeista. kun välillä meinaa tulla väkisinkin vähän huono omatunto kun ei jaksa tissiraivon kanssa taistella.
Ja on tosiaan ihana pullon kanssa syöttää kun ei mene koko päivää että vauva tulee tyytyväiseksi. Ja pääsee omille asioille huoletta ym..paljon positiivisia juttuja! En osaa kans kokea pulloruokintaa yhtään hankalaksi..hankalampaa se on kyläpaikassakin tai muualla syötön kanssa kun lapsi raivoilee tissin kanssa ja joutuu väkipakolla yrittää jatkaa..
Vielä tosta tissisyötöstä sen verran että aika moni sanoo että maito on loppunut jne.. ja sitten lukee noita juttuja että maidon tulo ei kuitenkaan pitäisi loppua jos tarjoaa niin usein kun mahdollista. Mutta silti omalla kohdallani on tuntunut kuitenkin loppuvan tai ainakin vähentyvän selvästi..
Noh joo, ota nyt selvää. Fakta on kuitenkin se että taas viime yönä vauva nukkui melkein 11 h - pirteä äiti on väsynyttä äitiä parempi-ehkä :=) - ..syötöistä
vilijonkkatyttö kirjoitti:
Jooh, mukava välillä lukea tosiaan erilaistakin palautetta korvikkeista. kun välillä meinaa tulla väkisinkin vähän huono omatunto kun ei jaksa tissiraivon kanssa taistella.
Ja on tosiaan ihana pullon kanssa syöttää kun ei mene koko päivää että vauva tulee tyytyväiseksi. Ja pääsee omille asioille huoletta ym..paljon positiivisia juttuja! En osaa kans kokea pulloruokintaa yhtään hankalaksi..hankalampaa se on kyläpaikassakin tai muualla syötön kanssa kun lapsi raivoilee tissin kanssa ja joutuu väkipakolla yrittää jatkaa..
Vielä tosta tissisyötöstä sen verran että aika moni sanoo että maito on loppunut jne.. ja sitten lukee noita juttuja että maidon tulo ei kuitenkaan pitäisi loppua jos tarjoaa niin usein kun mahdollista. Mutta silti omalla kohdallani on tuntunut kuitenkin loppuvan tai ainakin vähentyvän selvästi..
Noh joo, ota nyt selvää. Fakta on kuitenkin se että taas viime yönä vauva nukkui melkein 11 h - pirteä äiti on väsynyttä äitiä parempi-ehkä :=)vaan sen verran, että vaikka yöimetykset ovat rankkoja, niin toisaalta ne lisäävät tai ainakin pitävät yllä maidontuotantoa.
Ja sitten imettäessä erittyy hormoneja, jotka auttavat jaksamaan ja nukahtamaan uudestaan imetyksen jälkeen.
Eli rankinta lienee pullottelu yöllä. Ja helpointa imettäminen perhepedissä... - tai siis "imetys"
..syötöistä kirjoitti:
vaan sen verran, että vaikka yöimetykset ovat rankkoja, niin toisaalta ne lisäävät tai ainakin pitävät yllä maidontuotantoa.
Ja sitten imettäessä erittyy hormoneja, jotka auttavat jaksamaan ja nukahtamaan uudestaan imetyksen jälkeen.
Eli rankinta lienee pullottelu yöllä. Ja helpointa imettäminen perhepedissä...Täälläkin on poitsu sairaalasta saakka saanut pullosta maitoa. Tosin ekat päivät hörpyytettiin, imetin myös tottakai, mutta ei riittänyt. Olin melkein viikon sairaalassa, joten viimeisinä päivinä sai jo tuttipullosta, tosin luovutettua rintamaitoa. Lähtiessäni kysyin, että mitäs jos oma maito ei kotonakaan riitä niin hoitaja sanoi aika vastentahtoisesti että "no sitten sun pitää sitä korviketta käydä ostamassa...".
Voi kiesus, siis eikö se ole pääasia että lapsi saa ruokaa ja viikon ikäistä lasta en todellakaan rupea rinnalla huudattamaan jos maitoa ei tule. :o
Juu, odotellaan vaan että maito nousee ja lapsentahtisesti imetellään, kyllä se kuukauden sisällä alkaa toimia. Pidetään lasta sitten ekat viikot nälässä...
No joo.. Vauva on nyt 5,5 vkoa ja tissuttelu on jäänyt aika vähiin. Tiedän kyllä että maidon tulo vähenee, mutta en jaksa joka kerta tissia antaa kun tiedän ettei se kuitenkaan riitä, korviketta menee sama määrä, antoi rintaa tai ei.
Imetän yleensä kolme kertaa päivässä, vauva syö 6 kertaa päivässä pulloa. Eli suunnilleen joka toisella syötöllä imetän ennen pulloa. Korviketta menee 100-120 ml kerralla, ja siis n. 4 tunnin välein. Illalla ennen nukkumaanmenoa 150 ml mennyt nyt jonkun aikaa, ei oikein nukahda muuten. Onhan se aika paljon, mutta näin saan vauvan nukkumaan sen 4-4,5 tuntia putkeen.
Yöllä herätään kerran syömään se 120 ml ja sitten nukutaan n. 6-7 asti aamulla.
Vaikka äidinmaito onkin sitä parasta ravintoa lapselle, niin olen kokenut tämän pulloilun todella hyväksi vaihtoehdoksi. Tietysti pumpattu maito olisi parempi, mutta en oikein saa herumaan pumpullekaan.
Ei minusta ole ollenkaan vaikeaa "raahata" pulloja mukana. Siinä ne menee hoitolaukussa samoin kuten vaipat yms. Ja korvikkeet olen laittanut sellaisiin matkapulloihin, joihin yleensä laitetaan shampoota tms. Tosi kätevää, saa kerta-annoksen aina yhteen pikkupulloon. Siis meillä syödään Tuttelin Omneo-jauhekorviketta. Vedet on valmiiksi mitattu pulloihin.
Joskus myös nestemäistä ja niitä 2dl tetroja on myös kätsyä kuljettaa mukana, loput voi sitten laittaa tuttipulloon talteen. =)
Mulla ei ole huono omatunto että annan korviketta, koska minä ja veljenikin olemme kasvaneet korvikkeilla, ja ihan terveitä olemme, ei mitään allergioita ja ihan suht fiksujakin, kouluja käyneitä nuoria. :D
Ehkä olen sitten epäkypsä äidiksi, mutta minusta vaan ei ole tuntiakausia kestäviin imetyssessioihin, kun huomaan itsekin ettei vauva mitään sieltä oikein saa. (ei kuulu nielemistä, lähinnä sellaista lussuttamista) Joskus kyllä rinnat kovettuvat, ja silloin imetän, kun tunnen itsekin että jotain voisi tulla.
Yöllä en enää imetä, aluksi harrastin sitä koska sanottiin että se lisää maidontuloa, eipä lisännyt mulla ainakaan.. ainoa mitä se aiheutti niin oli se, että valvoin kaksi tuntia imettäen, sitten vielä pullosta sama määrä mitä ilman imetystäkin ja lopputuloksena oli hiton väsynyt ja ärtyinen äiskä...
Meillä on tosi ihana neuvolantäti, kun ei painosta imettämään. Sanonut joka kerta kun ollaan käyty että jos tuntuu ettet jaksa imettää niin lopetat. Joku toinen voisi kokea jopa loukkaavana ettei sen enempää "kannusta" imettämään. Itselle se on vaan ollut helpotus. Ja kun kerroin näistä alkuvaiheen tuntikausia kestäneistä imetyksistä niin kauhisteli, että eieiei, ei sellaisessa ole mitään järkeä, max. parikyt minuuttia per rinta ja sitten loput pullosta.
Että näin meillä...=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2057084
- 594662
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434434- 733302
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161965Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261717- 171680
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401583- 341469
- 1431247