Mitä laitan 100l akvaarioon?

*k*a*p*s*u

Ollaan ostettu 100l akvaario ( suodatin, valaisin, lämmitin), johon pitäisi nyt hankkia täytettä.
Nyt kaipailen käytännön vinkkejä.
* Minkälaista soraa?
* Kantoja, pesiä, muuta rekvisiittaa?
* Mitä kasveja suosittelette?
* Ja ennenkaikkea: Mitä kaloja ja kuinka paljon (esim. kuinka monta pohjakalaa riittää pitämään tämänkokoisen akvaarion "siistinä"? Itselläni on ollut akvaario 20v sitten, joten kalavalikoima lienee niistä päivistä kasvanut... Hakusessa helppoja, kauniita, touhukkaita kaloja.

7

4119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka näitä kaloja

Hernesora on kaunista, mutta kavit kuulemma juurtuvat paremmin hiekkaan.
      jos haluat luonnon mukaisen akvaarion, älä laita sinne temmppeleitä tai siltoja, mutta esim 2 värinen mopani olisi hyvä.
      kasveina vaikka veden suosikki, jaavan saniainen, vallisneria tai joku miekkakasvi
      kaloina esim 6 leväbarbia 1 partamonni ja vaikka timanttikirjoahven pariskunta, miljoonakaloja 15 ja vaikka punapää tetroja 8 kpl

• mie vaan

"kaloina esim 6 leväbarbia 1 partamonni ja vaikka timanttikirjoahven pariskunta, miljoonakaloja 15 ja vaikka punapää tetroja 8 kpl"

Miljoonakalat ovat kovemman veden kaloja mitä nuo muut, eli ei missään tapauksessa niitä.

Leväbarbi kasvaa todella isoksi ja kaipaa väh. 1½ metristä allasta, mitä harva 100-litrainen on.

100-litraa on aika pieni allas ja ei kannata sotkea sinne kauheasti eri kaloja. Olisi hyvä tietää, millaiset vesiarvot hanavedestä tulee, sillä se helpottaa kovasti kalaston valinnassa. Mikäli ottaa hanaveden arvoihin sopivan kalaston, ei vettä tarvitse muutella, muussa tapauksessa täytyy.

Pohjamateriaaliksi suosittelen hiekkaa, raekoon 0,5-1,2mm olen itse havainnut hyväksi. Pohjalle kierteissarvikotiloita, jotka hoitavat hiekkaa. Ei tarvitse erikseen lapota, mitä soralle joutuisit tekemään.

Suosittelisin sekä vastaajaa että ap.kirjoittajaa etsimään käsiinsä Markku Varjon Akvaariokalat -kirjan (vuodelta 2007). Sieltä saa hyviä tietoja kaloista ja niiden vaatimuksista.

• fish KING

Hieman pohjatietoa akvaarion hoitamisesta ja kalojen soveltuvuuksista ennen kuin laetaan täällä ohjailemaan ja avustamaan vaikka ihan hyvää tarkoittaisitkin...

Mopani on aavikko puuta joten se ei ole mitenkään luonnon mukainen. Mangrove juurakko ja kuorittu/pesty omenapuu ovat tämän päivän sana.

Vallisnerian tilalle voisi suositella kääpiö muotoa se kun ei kasva parimetriseksi ja peitä akvaarion veden pintaa viikossa.

Leväbarbit tosiaan vaativat yli puolitoista metriä akvaario pituutta ja tuo kuusi levistä on vielä pieni parvi mitä kala oikeasti vaatisi.

Partamonnillekin suositellaan akvatilavuutta yli satakakskytä litraa...

Timanttikirjopariskunta sopeutuu nippanappa satalitraiseen mutta niillekin olisi parempi toinen satalitraa... vaatii runsaasti kasvillisuutta suojakseen.

Miljoonakalat taasen ovat aivan toisenlaisen vesiolosuhteiden kaloja, niin kuin tuossa edellä kirjoitettiinkin.

Punapäätetra, ei alle 60l
        yli 10 kalan parvi
        pH alle 7
        C 26

Ainoa sopiva laji tuohon akvaan... ;)

• Rihma
    • fish KING

Sitten suunnitellaan akvaarion kypsyessä kalastoa, tuo Markku Varjon Akvaariokalat kannattaa hankkia ehdottomasti 40 täyttä tavaraa akvaarion hoidosta ja runsaasti päivitettyä kalasto tietoutta.

Sieltä voisit itse katsella sopivia lajeja, opit samalla uutta harrastuksesta, tropiikin akvaario.

VINKIT

- soran tilalle suosittelen hienompaa hiekkaa 0,5-1,2mm

- mangrove tai omenapuu luo tunnelmaa

- kovalehtisiä kasveja, hentolehtiset tai havuntapais lehtiset tuppaavat kuihtua vielä kesken eräisessä akvaariossa, sitten kun tasapaino on saatu niin sitten hankkisin erikoisempia kasveja, melalehdet, miekkakasvit, anubiakset on hyviä ja kestäviä

- satalitraiseen voit hankia yhen pääparven ja joitakin erikoisuuksia mutta täysmittaisuus ei saisi ylittää kymmentä senttiä

- pohjakaloja kannattaa valita ennemmin sukarapuja ne eivät rasita vettä ja syövät levää ja muuta sälää pohjalta ja lehdistä ei lehtiä

• *k*a*p*s*u

keskittyä nyt ainoastaan miljoonakaloihin, platyihin sekä miekkapyrstöihin. Nehän viihtyvät samankaltaisissa vesioloissa? Minkäkokoinen parvi akvaarioon mahtuu, missä suhteessa uroksia/naaraita?

Mitäpä pohjalle? Voiko näiden kanssa laittaa esim. kuparimonnisia? Tarvitaanko lisäksi jotain "imuttelijaa"?

• Rihma

Miekkapyrstöjen allaskokosuositus olisi yli 140-litraa, eli kannattaa valita niitä pienempiä lajeja. Platyt ja millikset periaatteessa sopii, mutta huomaathan että nämä tarvitsee kovempaa ja emäksisempää vettä.
        Partis sopii juuri ja juuri tuohon allaskokoon synnyttävien hammaskarppien kanssa.

Molemmat em. lajit ovat kovia lisääntymään, joten kannattaa kysellä vaikka jo lähikaupastasi ottavatko liiat poikaset myyntiin. Jollei, hankkisin ainoataan koiraspuolisia, ei ainakaan tule lisääntymisongelmia.

Kannattaa ensin tsiikata ne vesiarvot ja sitten sommitella kalastoa, niiden perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe