Norjalaiset veneet ?

silli...

Mistä johtuu että hyvistä veneistä jauhaessa joku aina vetoaa norjan virityksiin, että siellä on kauhea keli kokoajan, tehty pohjanmerelle ynnä muuta paskaa. Ensinnäkin se maa on vuonoja täynnä eikä niillä vehkeillä hullukaan lähde käymään englannissa kaljalla säällä kun säällä, itseasiassa monet noista on täysin susia, toki hyviäkin löytyy.

46

14043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä niinkään valmistusmaasta

      kiinni. Tärkeämpää on löytää se itselle paras ja sopivin. Olkoot sitten tehty vaikka vinkuintiassa.

    • kun kokeilee

      Meneppä joskus kyytiin norjalaiseen paattiin kelissä niin teidät. Toki varmaan löytyy muitakin todella tukevia ja käytännöllisiä veneitä ilman lastentauteja.

      t: Viimeiset 10 vuotta vanhalla 80 luvun alun norjalaisella ajellut.

      • johtuu....

        että suomesta viedään paljon veneitä norjaan???


      • nykypäivän "Norskin"

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".


      • keskittynyttä Atlantin
        johtuu.... kirjoitti:

        että suomesta viedään paljon veneitä norjaan???

        tällä puolen. Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa. Laadulla ei siinä niinkään ole merkitystä, ei vaan ole paljon kilpailua. Se on sitä "piilomonopolia" jota alkaa olla jo koko veneteollisuus.


      • ovat
        johtuu.... kirjoitti:

        että suomesta viedään paljon veneitä norjaan???

        Niin halpoja suhteessa "kotimaisiin" että köyhilläkin on varaa niihin. Uusien veneitten hinnat näyttävät hipovan taivasta. Siksi en vanhasta veneestäni luovu millään järkeväällä hinnalla.

        Taitaa nimittäin olla niin ettei vastaavaa jykevyyttä ole enää tarjolla edes rahalla. Uudet painavat lähes jopa tonnin vähemmän samassa kokoluokassa. Ilmeisesti se tekee uusista heiveröisempia vaikkakin varmaankin polttoainetaloudeltaan parempia.

        Minulle on kuitenkin perheeni kanssa tärkeintä päästä perille lähes kelissä kuin kelissä turvallisesti.


      • on että...
        ovat kirjoitti:

        Niin halpoja suhteessa "kotimaisiin" että köyhilläkin on varaa niihin. Uusien veneitten hinnat näyttävät hipovan taivasta. Siksi en vanhasta veneestäni luovu millään järkeväällä hinnalla.

        Taitaa nimittäin olla niin ettei vastaavaa jykevyyttä ole enää tarjolla edes rahalla. Uudet painavat lähes jopa tonnin vähemmän samassa kokoluokassa. Ilmeisesti se tekee uusista heiveröisempia vaikkakin varmaankin polttoainetaloudeltaan parempia.

        Minulle on kuitenkin perheeni kanssa tärkeintä päästä perille lähes kelissä kuin kelissä turvallisesti.

        edes laivat eivät kulje kelissä kuin kelissä...


      • Bardal
        keskittynyttä Atlantin kirjoitti:

        tällä puolen. Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa. Laadulla ei siinä niinkään ole merkitystä, ei vaan ole paljon kilpailua. Se on sitä "piilomonopolia" jota alkaa olla jo koko veneteollisuus.

        "Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa"

        Tietääkseni Brunswick omistaa 30 % siivun Bellaboats Oy:stä ja sekin hankittu v 2004. Yllä olevalla väittämällä ei ole mitään totuuspohjaa mikäli et sitten tarkoittanut että VENETUONTI JUONTAA PITKÄLTI BRUSNWIKIN TUOTANNOSTA MUUALLA.

        Mitä tulee monopoli väittämään niin voin todeta että venekauppa ja valmistus on äärimmäisen kilpailtu ja tiukka markkinala. Suomessa n 100 venevalmistajaa ja maailmassa ehkä 250.000. joten monopolista tuskin kannattaa puhua jos ei nyt MONOPOLILLA TARKOITA KONJAKKIA,.


      • länkytä.
        ovat kirjoitti:

        Niin halpoja suhteessa "kotimaisiin" että köyhilläkin on varaa niihin. Uusien veneitten hinnat näyttävät hipovan taivasta. Siksi en vanhasta veneestäni luovu millään järkeväällä hinnalla.

        Taitaa nimittäin olla niin ettei vastaavaa jykevyyttä ole enää tarjolla edes rahalla. Uudet painavat lähes jopa tonnin vähemmän samassa kokoluokassa. Ilmeisesti se tekee uusista heiveröisempia vaikkakin varmaankin polttoainetaloudeltaan parempia.

        Minulle on kuitenkin perheeni kanssa tärkeintä päästä perille lähes kelissä kuin kelissä turvallisesti.

        on se kumma kun jollakin persaukisella nettiveneilijällä on ollut varaa ostaa yli neljännesvuosisasdan ikäinen ongelmajäte, niin se on ehdottomasti parempi kuin uusi.

        Jos mulla ei ole varaa ostaa uutta, hyvää autoa, ja ostan vanhan paskan, en sentään kehtaa retostella netissä että on se mun vanha talpotti parempi kuin bmw -08.

        Sitten otat venelehden katsausnumeron vaikkapa -79 kätöseesi ja uusimman -08. Katsot vaikka 8m liukuvia veneitä. Kummat painavat ainakin tonnin enemmän? UUDET! Kummat sietävät konetehoa tuplat? UUDET! Kummat sietävät 10-20 s. enemmän huipunopeutta? Uudet.

        Sulla ei o fyrkkaa, koeta kestää se kuin mies ilman harhoja. Mihinkä venemalliin harainen illuusiosi perustuu?


      • Totuuz
        länkytä. kirjoitti:

        on se kumma kun jollakin persaukisella nettiveneilijällä on ollut varaa ostaa yli neljännesvuosisasdan ikäinen ongelmajäte, niin se on ehdottomasti parempi kuin uusi.

        Jos mulla ei ole varaa ostaa uutta, hyvää autoa, ja ostan vanhan paskan, en sentään kehtaa retostella netissä että on se mun vanha talpotti parempi kuin bmw -08.

        Sitten otat venelehden katsausnumeron vaikkapa -79 kätöseesi ja uusimman -08. Katsot vaikka 8m liukuvia veneitä. Kummat painavat ainakin tonnin enemmän? UUDET! Kummat sietävät konetehoa tuplat? UUDET! Kummat sietävät 10-20 s. enemmän huipunopeutta? Uudet.

        Sulla ei o fyrkkaa, koeta kestää se kuin mies ilman harhoja. Mihinkä venemalliin harainen illuusiosi perustuu?

        Minä ainakin kehtaan väittää että "köyhyyttäni" ostama toistakymmentä vuotta vanha BMW 850 on paitsi tyylikkäämpi, myös taidokkaammin ja laadukkaammin tehty kuin sun "uusi ja hyvä", osamaksulla ostettu taviskotterosi. Samat asiat pätevät veneissä. Ajomäärät ovat ainakin minulla niin pieniä ettei esim. kulutksella ole minkään valtakunnan virkaa.

        On se kumma kun junttien mielestä uusi on aina hyvä ja vanha on automaattisesti paskaa. Taitavat itse olla pelkkiä paskoja.
        Se nyt vaan on tosiasia että nykyään pyritään tekemään kaikki kustannustehokkaammin ja paremmilla katteilla.

        Ja vielä ylpeämpi olen siitä että ego kestää vanhojen laatutuotteiden ostamisen käytettynä, ja ainakaan en tue nykyrihkaman kertakäyttöfilosofiaa ja siten juuri mainitsemiesi ongelmajätteiden syntyä. Kierrätys on pop.

        Terveisin, Fjord 24 Weekender, 2800 kg, 2x170hv


      • nyt minua
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        kiinnostaa tietää kumman hiekkalaatikossa
        oli karkeampi sepeli lapsena???????


      • vähän leluja. Oliko sulla
        nyt minua kirjoitti:

        kiinnostaa tietää kumman hiekkalaatikossa
        oli karkeampi sepeli lapsena???????

        joku pointti tuohon suureen viisauteesi?


      • asia, ja puusilmäisellä
        Bardal kirjoitti:

        "Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa"

        Tietääkseni Brunswick omistaa 30 % siivun Bellaboats Oy:stä ja sekin hankittu v 2004. Yllä olevalla väittämällä ei ole mitään totuuspohjaa mikäli et sitten tarkoittanut että VENETUONTI JUONTAA PITKÄLTI BRUSNWIKIN TUOTANNOSTA MUUALLA.

        Mitä tulee monopoli väittämään niin voin todeta että venekauppa ja valmistus on äärimmäisen kilpailtu ja tiukka markkinala. Suomessa n 100 venevalmistajaa ja maailmassa ehkä 250.000. joten monopolista tuskin kannattaa puhua jos ei nyt MONOPOLILLA TARKOITA KONJAKKIA,.

        lukemisella piukalla pipolla, vähällä tiedolla saa helposti vatsapuruja. On aivan sama omistaako Brunswick 30 % vai 70 % Bella-veneistä, vienti ja jakelu ovat Brunswickin harteilla ja heidän "ansiotaan". Eli "Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa".
        Venevalmistajia ei ole tuollaisia määriä, ja kun selvittää omistuksia, niitä ei niin kauhian paljon olekaan. Eikä muuten maailmassa taatusti 250.000, eikä todellisiksi valmistajiksi luokiteltaviakaan suomessa sataa.
        Monopolimeininkiä se alkaa olla kun muutamat isot alan firmat hallitsevat markkinoita.


      • kulkee
        Totuuz kirjoitti:

        Minä ainakin kehtaan väittää että "köyhyyttäni" ostama toistakymmentä vuotta vanha BMW 850 on paitsi tyylikkäämpi, myös taidokkaammin ja laadukkaammin tehty kuin sun "uusi ja hyvä", osamaksulla ostettu taviskotterosi. Samat asiat pätevät veneissä. Ajomäärät ovat ainakin minulla niin pieniä ettei esim. kulutksella ole minkään valtakunnan virkaa.

        On se kumma kun junttien mielestä uusi on aina hyvä ja vanha on automaattisesti paskaa. Taitavat itse olla pelkkiä paskoja.
        Se nyt vaan on tosiasia että nykyään pyritään tekemään kaikki kustannustehokkaammin ja paremmilla katteilla.

        Ja vielä ylpeämpi olen siitä että ego kestää vanhojen laatutuotteiden ostamisen käytettynä, ja ainakaan en tue nykyrihkaman kertakäyttöfilosofiaa ja siten juuri mainitsemiesi ongelmajätteiden syntyä. Kierrätys on pop.

        Terveisin, Fjord 24 Weekender, 2800 kg, 2x170hv

        noilla koneilla (bensa vai diesel?). Itselläni on 80-luvun alkupuolen 725 SE joka on aikalailla sama laite. Olen tähän värkkiin vaihdattanut pari vuotta sitten yhden 43 kompressori volvon ja dp vetarin. Ko paketti liikkuu nyt max 36 solmua ja keskikulutus on noin 15 litraa siis jaettuna kaikille käyntitunneille. Paino on suunnilleen sama. Ilmeisesti tankki täynnä noin 3000 kg koska tankki on noin 350 litraa.

        Tankillisella ajaa heinolasta jyväskylään kahteen kertaan edestakaisin eli yksi väli suuntaansa vei noin 80 litraa


        Matkanopeus on nyt siinä 25 solmun paikkeilla mikä oli entisellä koneella huippunopeus. Alkuperäiskone oli 165 heppainen volvon intercooler turbo joka oli kai aikanaan suurin saatavilla oleva diesel noin vuonna 82. Koneen vaihdon myötä kulutus putosi matka-ajossa miltei puoleen. Alkuperäinen koneeni oli hieman alitehoinen ja sitä joutui ajamaan lähes maksimi sallituilla kierroksilla. nikyinen liikkuu 2600 kierroksesta ylöspäin liukunopeutta

        Ko laitteessa tulisi mielestäni olla vähintään 41 kone jos volvosta on kyse. 43 mallissa voimaa on jo yllin kyllin.

        Yhtä en vaihda minäkään ja se on tämän vanhan norjalaisen massiivinen runko ja sen ominaisuudet.


      • trossilta
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        Tarkistaisito vielä tuon 90-luvunkin.


      • 90-luvusta
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        Skilso 975 Arctic of Norway built in 1994.


      • on tuotanto tehostettu
        90-luvusta kirjoitti:

        Skilso 975 Arctic of Norway built in 1994.

        sen verran "paranneltu", ettei niitä voi vertailla.


      • verrattuna noihin vanhoihin.
        on tuotanto tehostettu kirjoitti:

        sen verran "paranneltu", ettei niitä voi vertailla.

        Olkoot saman näköisiä ja mallit ovat varmaan tuolta, mutta niinhän ovat useat Bellat ja Flipperitkin. Eikä se niitä uusia paremmaksi tee.


      • 2000-LUVUSTA
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        Skilsö tehdään ja on tehty Norjassa 2000-luvulla aina eiliseen asti. Trossivalhe käy omaan nilkkaan.


      • 2008 European powerboat of ...
        verrattuna noihin vanhoihin. kirjoitti:

        Olkoot saman näköisiä ja mallit ovat varmaan tuolta, mutta niinhän ovat useat Bellat ja Flipperitkin. Eikä se niitä uusia paremmaksi tee.

        Samaa paskaa kaikkiko?
        Skilsö 36 FB sai European POWERBOAT OF THE YEAR AWARD 2008.


      • huonoja palkita ;)
        2008 European powerboat of ... kirjoitti:

        Samaa paskaa kaikkiko?
        Skilsö 36 FB sai European POWERBOAT OF THE YEAR AWARD 2008.

        tosin voihan tuo olla ihan hyvä nykymittapuun mukaan, ja varmaan onkin. Se vaan ei vielä niin kovin paljoa merkkaa ;)


      • aika yleistävä, mutta myös
        2000-LUVUSTA kirjoitti:

        Skilsö tehdään ja on tehty Norjassa 2000-luvulla aina eiliseen asti. Trossivalhe käy omaan nilkkaan.

        aika osuva. Eikä siinä taidettu varsinaisesti kohdistaa juuri tuohon, jostain syystä suuresti ihailemaasi Skilsöön sitä halpamaissa valmistuttamista - se vaan on sellainen yleinen suuntaus ollut, jota myös Norjalaiset toteuttavat. Mahdollisesti nuo veneet tehdään Norjassa - so what? Tekeekö se niistä siksi jotenkin ylivertaisia?


      • v.2001 Norjassa
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        Skorgenes ja Tresfjord
        vuoteen 2001 Norjassa.


      • vauva-mustamaalaamista
        nykypäivän "Norskin" kirjoitti:

        kanssa, nehän tehdään valtaosiltaan Puolassa, Latviassa jne. Luten muidenkin merkkien veneet - jopa samoissa "tehtaissa".

        Hanki kunnon vene, niin ei täällä tarvitse valehdella ja arvioida parhaita ja turvallisia Norski-veneitä.

        Tarkistin 3 tarkeintä merkkiä ja sinun kävi heti todella köpelösti.


      • Bardal
        asia, ja puusilmäisellä kirjoitti:

        lukemisella piukalla pipolla, vähällä tiedolla saa helposti vatsapuruja. On aivan sama omistaako Brunswick 30 % vai 70 % Bella-veneistä, vienti ja jakelu ovat Brunswickin harteilla ja heidän "ansiotaan". Eli "Venevienti juontaa pitkälti Brunswikin tuotannosta Suomessa".
        Venevalmistajia ei ole tuollaisia määriä, ja kun selvittää omistuksia, niitä ei niin kauhian paljon olekaan. Eikä muuten maailmassa taatusti 250.000, eikä todellisiksi valmistajiksi luokiteltaviakaan suomessa sataa.
        Monopolimeininkiä se alkaa olla kun muutamat isot alan firmat hallitsevat markkinoita.

        Sä vaikutut ihan mukavalta ja symppis kaverilta!

        Bellaveneiden jakelu ei kylläkään ole ruotsissa Brunswickin harteilla. Ihan samat jälleenmyyjät kuin 80-luvulla. Sama pätee muuten norjaan myös.
        Suomessa on 127 veneneistämöä, moni veistämö tekee alihankintana veneitä muille.

        jenkeissä oli 1990 luvulla 8000 virallista vene valmistajaa.

        Vielä haluaisin näin lopuksi painottaa mukaavaa persoonaasi. Jatka hyvää työtä tällä palstalla olemme kaivannet sinunlaista tasonnostoa.
        Kiitos/tack


      • pressuton liukuovella SAR
        v.2001 Norjassa kirjoitti:

        Skorgenes ja Tresfjord
        vuoteen 2001 Norjassa.

        Molempia Norjassa tehtyjä sai myös SAR-luokitettuna ja SAR-hyväksyttynä Ultra
        -versiona, jossa oli liukuovi avotilaan ja tietenkin kova katto.


      • norski

        Nyt puhutaan täyttä asiaa! itsellänikin kokemusta kahdesta 80-luvun norjalaisesta veneestä sekä kahdesta suomalaisesta veneestä. Näitä veneitä vertaillessa norjalaiset päihittävät suomalaiset 100-0 joka osa-alueella (laadukkuus, runko, ajettavuus jne.) Tosin ei ne norjalaisetkaan nykypäivänä varmasti ole niin jykevästi tehtyjä kuin silloin 80-luvulla, mutta vielä löytyy laadukkaasti tehtyjä norjalaisiakin esimerkiksi. nidelv, windy, ibiza. Joista jokainen valmistetaan vieläkin NORJASSA. Tässä vielä pieni lainaus oman suosikkimerkkini kotisivuilta: "Nidelv is a boat yard where every boat is built by hand in the old-fashioned way – one boat at a time. This gives you options the boat factories can not offer."

        ps. kyllä niitä laadukkaita veneitä osataan suomessakin tehdä: targa, utö, minor, vator, tiiskeri,(aquador), jonka laadukkuus on hieman kyseenalaista, mutta aquadorit ovat erittäin kaunislinjaisia veneitä! ja kyllä niilläkin pärjää saaristossa varmasti oikein hyvin.


      • tosion!
        norski kirjoitti:

        Nyt puhutaan täyttä asiaa! itsellänikin kokemusta kahdesta 80-luvun norjalaisesta veneestä sekä kahdesta suomalaisesta veneestä. Näitä veneitä vertaillessa norjalaiset päihittävät suomalaiset 100-0 joka osa-alueella (laadukkuus, runko, ajettavuus jne.) Tosin ei ne norjalaisetkaan nykypäivänä varmasti ole niin jykevästi tehtyjä kuin silloin 80-luvulla, mutta vielä löytyy laadukkaasti tehtyjä norjalaisiakin esimerkiksi. nidelv, windy, ibiza. Joista jokainen valmistetaan vieläkin NORJASSA. Tässä vielä pieni lainaus oman suosikkimerkkini kotisivuilta: "Nidelv is a boat yard where every boat is built by hand in the old-fashioned way – one boat at a time. This gives you options the boat factories can not offer."

        ps. kyllä niitä laadukkaita veneitä osataan suomessakin tehdä: targa, utö, minor, vator, tiiskeri,(aquador), jonka laadukkuus on hieman kyseenalaista, mutta aquadorit ovat erittäin kaunislinjaisia veneitä! ja kyllä niilläkin pärjää saaristossa varmasti oikein hyvin.

        Kyllä sun 30v romuprojekti nyt on parempi kuin mitä kukaan kuunaan voi rahallakaan enää saada, kun oikein mainos niin sanoo! Olet miljonääri!

        Jo muuten merkin keksit, niistä noin 40 :stä veneestä joista on kokemusta, Nidelv 28 oli ehdottomasti paskin ajettava kokoonsa suhteutettuna ja myötäaallokossa ehkä absoluuttisestikin. Kapeasta tasapohjaisesta rungosta oli yritetty tehdä liukuvampi kylkien lisätasojen avulla, jotan vene oli äärimmäisen herkkä leikaamaan kiinni myötäisessä. Jopa niin, että vene oli melkein poikittain jo busterin peräaaltoa myötäiseen ylitettäessä. Sinänsä vene oli hyvin tehty, mutta mitä hyötyä tehdä hyvin paskasti suunniteltua. Keula myyryssä puskevia Scandeja (27 ja 29) ulkoa päin katsellessa tulee mieleen, että onkohan niissäkin yhtä "miellyttävät" ominaisuudet. Meno ainakin on takuulla meluisaa, hidasta ja tärisevää moottoriratkaisusta johtuen.


        Tällaisia floppeja ei enää juurikaan nykysuunittelulla tule runkojen paremman mallinnuksen myötä, mutta se fakta taitaa mennä romurassari amiksen käsityskyvyn tuolle puolen.


      • norski
        tosion! kirjoitti:

        Kyllä sun 30v romuprojekti nyt on parempi kuin mitä kukaan kuunaan voi rahallakaan enää saada, kun oikein mainos niin sanoo! Olet miljonääri!

        Jo muuten merkin keksit, niistä noin 40 :stä veneestä joista on kokemusta, Nidelv 28 oli ehdottomasti paskin ajettava kokoonsa suhteutettuna ja myötäaallokossa ehkä absoluuttisestikin. Kapeasta tasapohjaisesta rungosta oli yritetty tehdä liukuvampi kylkien lisätasojen avulla, jotan vene oli äärimmäisen herkkä leikaamaan kiinni myötäisessä. Jopa niin, että vene oli melkein poikittain jo busterin peräaaltoa myötäiseen ylitettäessä. Sinänsä vene oli hyvin tehty, mutta mitä hyötyä tehdä hyvin paskasti suunniteltua. Keula myyryssä puskevia Scandeja (27 ja 29) ulkoa päin katsellessa tulee mieleen, että onkohan niissäkin yhtä "miellyttävät" ominaisuudet. Meno ainakin on takuulla meluisaa, hidasta ja tärisevää moottoriratkaisusta johtuen.


        Tällaisia floppeja ei enää juurikaan nykysuunittelulla tule runkojen paremman mallinnuksen myötä, mutta se fakta taitaa mennä romurassari amiksen käsityskyvyn tuolle puolen.

        Tässä "mainoksessa" puhuttiinkin nyt aivan uudesta nidelv veneestä eikä suinkaan 30 vuotta vanhasta romuprojektista jollaista minulla tosiaan ei ole. Oletko sattunut huomaamaan myös, että nidelv valmistaa myös muitakin malleja kuin 28? Vertailinkin viestissäni norjalaisia ja suomalaisia veneitä ja totesin norjalaisten olevan paljon merikelpoisempia ja laadukkaampia kuin suomalaiset veneet.

        Oletko kuullut ikinä, että aquadorit ovat erittäin kovia aallokossa? Vaikka ovatkin suht uusia verrattuna 80-luvun norjalaisiin daycruisereihin, joista ainakin fjordit windyt ja nidelvit ovat erittäin pehmeitä aallokossa Itse olen ainakin kuullut monta tälläistä tarinaa, tiedä sitten niiden todenperäisyyttä. onhan aquadorienkin työnlaatu hyvää ja itse olenkin harkinnut kyseisen veneen ostoa.


      • norski
        tosion! kirjoitti:

        Kyllä sun 30v romuprojekti nyt on parempi kuin mitä kukaan kuunaan voi rahallakaan enää saada, kun oikein mainos niin sanoo! Olet miljonääri!

        Jo muuten merkin keksit, niistä noin 40 :stä veneestä joista on kokemusta, Nidelv 28 oli ehdottomasti paskin ajettava kokoonsa suhteutettuna ja myötäaallokossa ehkä absoluuttisestikin. Kapeasta tasapohjaisesta rungosta oli yritetty tehdä liukuvampi kylkien lisätasojen avulla, jotan vene oli äärimmäisen herkkä leikaamaan kiinni myötäisessä. Jopa niin, että vene oli melkein poikittain jo busterin peräaaltoa myötäiseen ylitettäessä. Sinänsä vene oli hyvin tehty, mutta mitä hyötyä tehdä hyvin paskasti suunniteltua. Keula myyryssä puskevia Scandeja (27 ja 29) ulkoa päin katsellessa tulee mieleen, että onkohan niissäkin yhtä "miellyttävät" ominaisuudet. Meno ainakin on takuulla meluisaa, hidasta ja tärisevää moottoriratkaisusta johtuen.


        Tällaisia floppeja ei enää juurikaan nykysuunittelulla tule runkojen paremman mallinnuksen myötä, mutta se fakta taitaa mennä romurassari amiksen käsityskyvyn tuolle puolen.

        Tässä "mainoksessa" puhuttiinkin nyt aivan uudesta nidelv veneestä eikä suinkaan 30 vuotta vanhasta romuprojektista jollaista minulla tosiaan ei ole. Oletko sattunut huomaamaan myös, että nidelv valmistaa myös muitakin malleja kuin 28? Vertailinkin viestissäni norjalaisia ja suomalaisia veneitä ja totesin norjalaisten olevan paljon merikelpoisempia ja laadukkaampia kuin suomalaiset veneet.

        Oletko kuullut ikinä, että aquadorit ovat erittäin kovia aallokossa? Vaikka ovatkin suht uusia verrattuna 80-luvun norjalaisiin daycruisereihin, joista ainakin fjordit windyt ja nidelvit ovat erittäin pehmeitä aallokossa Itse olen ainakin kuullut monta tälläistä tarinaa, tiedä sitten niiden todenperäisyyttä. onhan aquadorienkin työnlaatu hyvää ja itse olenkin harkinnut kyseisen veneen ostoa.


      • Anonyymi
        aika yleistävä, mutta myös kirjoitti:

        aika osuva. Eikä siinä taidettu varsinaisesti kohdistaa juuri tuohon, jostain syystä suuresti ihailemaasi Skilsöön sitä halpamaissa valmistuttamista - se vaan on sellainen yleinen suuntaus ollut, jota myös Norjalaiset toteuttavat. Mahdollisesti nuo veneet tehdään Norjassa - so what? Tekeekö se niistä siksi jotenkin ylivertaisia?

        Kielioppi kateissa.
        Sinun pitää kirjoittaa norjalaiset veneet, ihmiset, talot ym. Ei isolla alkukirjaimella.
        Onko tosiaan niin huonoa tämä kieliopin osaaminen suomalaisten keskuudessa?

        Voi, voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielioppi kateissa.
        Sinun pitää kirjoittaa norjalaiset veneet, ihmiset, talot ym. Ei isolla alkukirjaimella.
        Onko tosiaan niin huonoa tämä kieliopin osaaminen suomalaisten keskuudessa?

        Voi, voi!

        Taidat olla päästäsi sekaisin kielioppeinesi, tämä on vene palsta!

        Mene terapiaan, ole ystävällinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielioppi kateissa.
        Sinun pitää kirjoittaa norjalaiset veneet, ihmiset, talot ym. Ei isolla alkukirjaimella.
        Onko tosiaan niin huonoa tämä kieliopin osaaminen suomalaisten keskuudessa?

        Voi, voi!

        Miksi tulet tänne näitä jorinoita ylipäätään lukemaan, jos nämä aiheuttavat noinkin voimakkaita tuntemuksia?
        Toiseksi kannattaa katsoa ketjun päiväys ennen kuin vetää herneen liian syvälle nieluun.


      • Anonyymi
        kulkee kirjoitti:

        noilla koneilla (bensa vai diesel?). Itselläni on 80-luvun alkupuolen 725 SE joka on aikalailla sama laite. Olen tähän värkkiin vaihdattanut pari vuotta sitten yhden 43 kompressori volvon ja dp vetarin. Ko paketti liikkuu nyt max 36 solmua ja keskikulutus on noin 15 litraa siis jaettuna kaikille käyntitunneille. Paino on suunnilleen sama. Ilmeisesti tankki täynnä noin 3000 kg koska tankki on noin 350 litraa.

        Tankillisella ajaa heinolasta jyväskylään kahteen kertaan edestakaisin eli yksi väli suuntaansa vei noin 80 litraa


        Matkanopeus on nyt siinä 25 solmun paikkeilla mikä oli entisellä koneella huippunopeus. Alkuperäiskone oli 165 heppainen volvon intercooler turbo joka oli kai aikanaan suurin saatavilla oleva diesel noin vuonna 82. Koneen vaihdon myötä kulutus putosi matka-ajossa miltei puoleen. Alkuperäinen koneeni oli hieman alitehoinen ja sitä joutui ajamaan lähes maksimi sallituilla kierroksilla. nikyinen liikkuu 2600 kierroksesta ylöspäin liukunopeutta

        Ko laitteessa tulisi mielestäni olla vähintään 41 kone jos volvosta on kyse. 43 mallissa voimaa on jo yllin kyllin.

        Yhtä en vaihda minäkään ja se on tämän vanhan norjalaisen massiivinen runko ja sen ominaisuudet.

        En usko, että kulkee KAD 43:lla 36 solmua, sillä tehoa on vain 230hv. Tuo kokonaisuus on vielä varsin painava ja syvä v- pohja.
        Ei, hyvä jos kevyellä kuormalla saadaan 30 solmua rikki.
        Eipä silti, hieno vene ja moottori.


    • ennenkuin hankit kunnon

      Hanki kunnon norjalainen iso vene, aja sillä
      20 vuotta ja ota sitten vasta kantaa.

      Ainoa huono puoli on yksinäisyys.
      Kukaan ei satamassa käydessä tule viereen eikä mielellään samaan laituriin esimerkiksi
      Tiiskeri 940, isot Targat, Utö 31, Kaunotar 3X, jne.

      • iuiouo

        Miksi hmeessä ei tulisi viereen? On kait niissä norjalaisissa kaasu- ja septiasennukset kunnossa niin että viereen uskaltaa tulla!


      • polttoaineasennukset
        iuiouo kirjoitti:

        Miksi hmeessä ei tulisi viereen? On kait niissä norjalaisissa kaasu- ja septiasennukset kunnossa niin että viereen uskaltaa tulla!

        Päinvastoin kotimaisissa kertakyttöveneissä haisee laaduttomat komponentit jo yhdenkin vuoden jälkeen, sekä tietenkin laiton kaasupullo ankkuriboksisssa.


      • Eppu Epänormaali
        polttoaineasennukset kirjoitti:

        Päinvastoin kotimaisissa kertakyttöveneissä haisee laaduttomat komponentit jo yhdenkin vuoden jälkeen, sekä tietenkin laiton kaasupullo ankkuriboksisssa.

        "Millään muilla mailla kun Norjassa ei veneily ole riskiä vailla" "Ei kukaan ole niin viisas kuin norjalainen insinööri, on täydellisiä joka nippeli ja rööri"


    • pikkupojan urpututsta

      "Veneet norjan virityksiä, aina kauhea keli, tehtyy pohjanmerelle ym paskaa, vuonoja täynnä,
      englantiin kaljalla sääällä kuin säällä, monet on susia, hyviäkin löytyy."

      Tässä on syvällistä analyysia, pohdiskelua ja johtopäätöksiä.

      • albatross*

        Ei tietysti helpota uuden ostajaa mutta jotain veneistä kertoo miten ne ovat kestäneet käyttöä. Ottamatta huomioon yksittäisiä eroja niin jotkut merkit tuntuvat olevan järjestään vanhoina parempikuntoisia kuin toiset. Yksi tällainen on Saga 27 vaikka niitä ei pilvin pimein näekkään. Suomalaisista yksi pomminkestävä on KS 1030. Varmasti on muitakin nämä nyt vain sattuvat olemaan minulle tuttuja.


    • Anonyymi

      Siksi, että Norjassa tehdään maailman parhaat veneet. Toiseksi parhaat tulevat Ruotsista.
      Suomalaiset ovat kaukana takana, paitsi käsityönä tehdyt puuveneet; ne ovat kyllä laadukkaita.

      • Anonyymi

        Höpö höpö.

        Kyllä laadukkaita veneitä tehdään monessa maassa, jopa Kiinassa.

        Toiseksi miten määritellään mailman paras vene, ei ymmärrä...


      • Anonyymi

        Nyt tuli palturia Norjaan myydään enemmän suomalaisia kuin norjalaisia veneitä ,sinne menee kulkurit,korsöt ,navigat ja targaveneitä norjan omat veneet on niinsanottuja vuonoveneitä niillä ei taida olla kuin saga joka on akselivetoinen mutta ei pärjää suomalaisille .esim taxi veneet on suomesta ja kaikki viranomaiveneet ....että sillai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli palturia Norjaan myydään enemmän suomalaisia kuin norjalaisia veneitä ,sinne menee kulkurit,korsöt ,navigat ja targaveneitä norjan omat veneet on niinsanottuja vuonoveneitä niillä ei taida olla kuin saga joka on akselivetoinen mutta ei pärjää suomalaisille .esim taxi veneet on suomesta ja kaikki viranomaiveneet ....että sillai

        Korsö on ollut konkassa jo pitkän aikaa...


    • Anonyymi

      oletkos viettänyt pitempää aikaa Norjassa?

    • Anonyymi

      Täällä Kallaveden lahukassa olen huomannut että parhaat veneet tehdään merenrannassa.
      Ja asiallisen paatin saa kun ostaa sen mereltä.
      Mutta jos veneily tapahtuu vain laiturissa, niin sitten minulla ei ole siitä kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2121
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1367
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1166
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1122
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      876
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      171
      853
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      62
      821
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe