Atopia: apu ja aiheuttaja

beat it

Tämä auttoi minua.

(Koko teksti pohjautuu täysin omiin kokemuksiin: sattumalta saatuihin ja hyväksi todettuihin vinkkeihin, paikoin tieteellisestikin tutkittuun tietoon toimivasta hoidosta, paikoin ei. En välitä etsiä tutkimuksia ja lähteitä tuekseni, koska juuri mikään lääkärien määräämistä tutkitusti tehokkaista ja sikakalliista lääkkeistä ei auttanut ainakaan minua. Jotkin jopa pahensivat ongelmaa. Siitä huolimatta puhun nyt vain omalta kohdaltani ja vain atopiasta. Kaiken kaikkiaan luotan lääketieteeseen ja tieteeseen ylipäänsä ja tarkoituksenani ei ole kannustaa uskomuslääkinnän pariin tai muuta vastaavaa. Atopian kohdalla vain on luottamuksessani lääketieteeseen oman kokemukseni kokoinen aukko.)

Pahin ja ainoa oireidenaiheuttaja oli itselläni home. Kun tiedetään, että jopa puolessa suomalaisista asunnoista on jonkinasteinen kosteusvaurio, niin harvoinkos tuota saa oireita - saati, jos sellaisessa asuu tai päivittäin vierailee. Hometalon tunnistaa parhaiten hajusta: "terve" talo ei yleensä haise juuri miltään. Mummolantuoksua ei ole olemassakaan: jokainen makea, tunkkainen, kostea, maamainen jne. haju on epäilyttävä. Etenkin, jos se tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin! Homeen aiheuttamaa atopiaa on mahdotonta hoitaa ilman, että muuttaa homeettomaan kämppään. Ikävä totuus, etenkin kun home on niin yleinen ongelma, ja siitä yleensä vaietaan.

Allergiatesteissä ei selvinnyt mitään allergiaa. Silti seuraan jatkuvasti mahdollisia allergianaiheuttajia: kaikki allergiat eivät välttämättä näy testeissä. Aikana, jolloin minulla oli monia koti- ja lemmikkieläimiä, olivat oireet täydellisesti poissa. Kaikilla atoopikoilla ei siis välttämättä ole runsain mitoin ruoka-aine- ja eläinallergioita, tahi astmaa. Ei sen puoleen, monella varmasti on. Mutta kannattaa tutkia, ennen kuin hutkii ja alkaa vältellä kaikkea mahdollista. Ylipäänsä terveellinen ruoka kuitenkin auttanee ihoakin pysymään parempana. Varmuuden varoiksi kannattaa syödä monivitamiini-, kalaöljy-, sinkki- ja kalkkivalmisteita. Juoda kannattaa paljon - tässä siis tarkoitan valitettavasti vain vettä.

Atoopikon käsketään läträtä perusrasvojen kanssa vähän väliä. Ei tarvitse! Päivittäisen suihkun jälkeen neitsytoliiviöljyä koko kroppaan ja that's it. Muuta rasvaa ei tarvitse, kuin ehkä meikin alle tai joskus käsiin. Em. öljy ei kutita, imeytyy äkkiä, ei jätä jämiä iholle, ennen kaikkea on riittoisaa ja halpaa verrattuna apteekin voiteisiin. Se on myös puhdas luonnontuote, eikä sisällä mitään kemianteollisuuden jäteöljyjä tai lisäaineita. Kuulemani mukaan myös kookosöljy, rypsiöljy, hamppuöljy, pellavansiemenöljy tai vastaavat öljyt ajaisivat saman asian. En tiedä, kokemusta vain neitsytoliiviöljystä. Ainakin haisee em. öljyistä parhaimmalle.

Samoten atoopikon käsketään vältellä suihkua, saunaa jne. ettei iho kuivu. Paskanmarjat. Tulehtunut iho kaipaa pesua (vedellä tai emäksisellä pesunesteellä), harjalla tai sienellä hankaus paitsi tuntuu hyvältä, myös nopeuttaa ihon uusiutumista. Saunassa hikoileminen tekee vähän saman. Ja vesi imeytyy ihoon, siis kosteuttaa. Vaikutusta voi tehostaa suolavedellä, joka samalla muuten myös tappaa atooppisen ihon pöpöjä ja desinfioi tulehtunutta ihoa: sen kun sekoitat esim. hienojakoista merisuolaa purkissa veteen ja sitten valelet joka puolelle ihoa ja annat kuivua (alkuun voi kirveltää). Voi huuhtaista pois, miedomman liuoksen (mausta tuntee) voi jättääkin iholle, jos se ei ole kovin rikki. Joskus suolan sijasta voi käyttääruokasoodaa: juju on siinä, että ruokasooda on emäksistä atoopikon ihon ollessa usein liian hapan.

Kutisevaan kohtaan kasvoja lukuun ottamatta voi vetäistä kirkasta viinaa. Auttaa kutinaan paremmin kuin yksikään kortisoni tai limuusi. Mikä ettei jälkimmäisiäkin voisi käyttää, mutta itse en ole tarvinnut käyttää viinan lisäksi kuin joskus harvoin vahvaa korttaria. Limuusi ei poistanut ongelmaa, vaan pahensi sitä. Viinaakaan ei kannata joka päivä vedellä iholle, se tappaa iholta hyvätkin pöpöt, mutta pahimpaan kutinaan mikä ettei. Ja edelleen on halvempaakin, kuin jotkin 100e/tuubi -limuusit. Mutta kaikkein paras apu kutinaan ja punoitukseen on kylmä. Lumi, pakastehernepussi, kylmä tuuli tai vesi. Käy myös kasvoille, toisin kuin viina - suuta lukuun ottamatta...

Lääkkeistä vain väsyttävät auttavat, kuten Atarax. Joku Sirdalud ajaa itselläni saman asian. Myös monet psyykelääkkeet auttanevat paremmin kuin monet antihistamiinit, jos nimittäin vähentävän hermostuneisuutta ja nukuttavat. Eipä antihistamiineista varmaan tosin mitään haittaakaan liene. Korttari sisäisesti (tabletit kuurina) auttaa kuurin ajan, sen jälkeen pahenee taas, kun elimistön oma kortisonituotanto "nukahtaa". En suosittele kuin tosi pahassa tilanteessa. Silmätipat allergiseen sidekalvontulehdukseen usein välttämättömät, kuten myös toisille jokin nenäsumute.

Mitäs vielä... Aurinko auttaa. Tässä kaikki, mikä on itseäni auttanut. Kertauksen vuoksi: homeen välttämistä, vettä, neitsytoliiviöljyä, suolaa, ruokasoodaa, aurinkoa, viinaa. Siinä tärkeimmät. Ärsyttävän yksinkertaista ja kotikutoista, eikö? Mutta näillä järkyttävän paha atopia parantunut lähes kokonaan lukuun ottamatta homeoireilua. Siis atopia on liki poissa, mutta oireet tulevat esille edelleen, jos oleskelen muutamaa minuuttia pidempään kosteusvaurioisessa tilassa. Hometta pitäisinkin avainsanana koko paskalle. Lopuksi: en väitäkään, että tämä tepsisi kaikilla. Atopia on hyvin yksilöllistä. Dramaattisesti tämä hoito kuitenkin auttanut itseäni - sen jälkeen, kun kaikki muu oli jo kokeiltu. Siksi tämän kirjoitin: jos joku muukin saisi avun samasta. Yksikin.

8

2449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie69

Siis kerrankin joku on samoilla linjoilla! kaikki mitä kerroit on totta omalla kohdalla. Itsekin olen huomannut sellaisen asian että mitä enemmän lääkitsen apteekki tuotteilla ja lääkärin määräämillä, niin iho vaan on hetken rauhassa ja sit taas tarviis apua. Mutta kun hoito on täysin peruslinjoilla: suihku päivittäin (puhtaus auttaa atopiaan, sitä myös on tieteellisesti todistettu) ja olen kyllä sen omalla kohdalla huomannut että iho ei silloin kutia ni paljon. Myös kylpy on omalla kohdalla avittanut, kun vedellä oikeasti on tapana imeytyä kehoon, ja kylvyn jälkeen myös iho on pehmeämpi. Ja edellisen viestin mukaan ku vetäsee sitä öljyä iholle niin se on siinä! luin jostain että rypsiöljyllä olisi samankaltaisia vaikutuksia kuin kortisoonilla ja sitä suositeltiin kortisooni hoidon ohelle tai tauon ajalle korvaavaksi tuotteeksi. Itellä naaman kohdalla ei toiminu, mutta muu keho kyllä nautti.
      Sitten oikeasti meikkiä muka pitäisi välttää--> mulla ei vaikuta ainakaan ihoon sen enempää, joskus jopa se suojaa oikeasti ulkoisilta ärsytyksiltä esim. naamani on parempana kun pesen meikin pois jos olen ollut ulkona, mutta jos vietän päivän meikittä pihalla---> se näkyy ärsytyksenä. JA olen samaa mieltä allergia testeissä, oma kokemus on paras tässä. Itellä sanottiin että hevosia pitää välttää kuin ruttoa (patti kädessä todisti asiaa) mutta tähän päivään mennessä en ole saanut mitn oireita. Sama kissan kohdalla,vaikka kuinka tunkis naamansa kissan turkkiin ni ei tule mitn oireita ja lääkärit sanoivat että ei koskaan saa koskea.....
      Ja todellakin paska puhetta että perusvoiteita läntätkää ihoon useasti päivässä: mulla ei tällä hetkellä ole ollut viikkoihin keholle mitn rasvoja,ainoastaa naamalle, enkä ole tunkenut öljyjä- nyt tuntuu että paljon normaalimpi iho on kuin koskaan, tuntui että sillon ku rasvas ni iho vaan vaati enempi ja enempi...
      Joo pahoittelen että oli aika kertausta edelliseen, mutta koitin tässä vaan sanoa että kaikki on totta. JA suosittelen itse testaamaan mikä parhaiten sopii.

Mutta olisi kysymyksiä: kuinka sais nujerrettua naaman ärsytyksen minimiin? ku tuntuu että tähän on tullu joku kesto punotus. eikä johdu meikeistä, kun testattu on sekin. Niin ja millaista ruokavaliota kannattaa käyttää kun on atopia, tai minkä olette huomanneet auttavan?

Tuli mieleen viel siitä kylmästä vedestä että suosittelen jos tuntuu atopiaa päänahas ni vetäkää aina pesun lopuks jäisellä vedellä läpi ni kutina katoaa, ja suosittelen käyttää kampaamotuotteita, mulla loppu kaik heti ku en käytä marketti shampoita

• beat it

Mää huuhtelen punoittavaa/kutiavaa naamaa kylmän veden alla tai painan jollain kylmällä, niin ainakin hetkellisesti helpottaa ja välittömästi. Jonkinlainen "kestopunoitus" aka katkenneet verisuonet on tulleet korttareiden käytöstä, niille ei kai voi mitään kotikonstein, jos tätä tarkoitat. :( Mulla ärsyttää monet hajusteet naamaa (ainakin myski), vaikka testeissä ei mitään löytynyt - samoin miespuolen partavesi ja sänki toisinaan, valitettavasti. :P Hiki on naaman pahin ärsyttäjä, ainakin täällä. Siksi huuhdonkin kylmällä vedellä aina vähänkin hiottuani tuon lärvini. Tuo jäinen vesi suihkun jälkeen tullut täälläkin tutuksi! ;) Tämän kummempia neuvoja erityisesti naamaan ei mulla ole. Selvitä vielä mahdollinen homealtistus (jos selvittämättä), mulla se oireilee ensin ja pahiten juuri naamassa.

Ruokavaliosta sen verran, että ainakin itse olen pyrkinyt pitämään terveellisen perusruokavalion ja uskon sen osaltaan auttavan ihoa. Paljon vihanneksia ja kasviksia, täysjyvää, kalaa, ruuanlaitossa kasvisöljyä, hapanmaitotuotteita, hiivan ja sokerin välttämistä, lisäaineiden yms. välttämistä... Ei mitenkään orjallisesti kuitenkaan. Mulla on helppoa tuon ruuan kanssa tosin, kun ei ole allergioita (jos ei sitten joku nautaproteiinijuttu).

• kyselijänä..
        beat it kirjoitti:

Mää huuhtelen punoittavaa/kutiavaa naamaa kylmän veden alla tai painan jollain kylmällä, niin ainakin hetkellisesti helpottaa ja välittömästi. Jonkinlainen "kestopunoitus" aka katkenneet verisuonet on tulleet korttareiden käytöstä, niille ei kai voi mitään kotikonstein, jos tätä tarkoitat. :( Mulla ärsyttää monet hajusteet naamaa (ainakin myski), vaikka testeissä ei mitään löytynyt - samoin miespuolen partavesi ja sänki toisinaan, valitettavasti. :P Hiki on naaman pahin ärsyttäjä, ainakin täällä. Siksi huuhdonkin kylmällä vedellä aina vähänkin hiottuani tuon lärvini. Tuo jäinen vesi suihkun jälkeen tullut täälläkin tutuksi! ;) Tämän kummempia neuvoja erityisesti naamaan ei mulla ole. Selvitä vielä mahdollinen homealtistus (jos selvittämättä), mulla se oireilee ensin ja pahiten juuri naamassa.

Ruokavaliosta sen verran, että ainakin itse olen pyrkinyt pitämään terveellisen perusruokavalion ja uskon sen osaltaan auttavan ihoa. Paljon vihanneksia ja kasviksia, täysjyvää, kalaa, ruuanlaitossa kasvisöljyä, hapanmaitotuotteita, hiivan ja sokerin välttämistä, lisäaineiden yms. välttämistä... Ei mitenkään orjallisesti kuitenkaan. Mulla on helppoa tuon ruuan kanssa tosin, kun ei ole allergioita (jos ei sitten joku nautaproteiinijuttu).

Mitenkäs sitten se rasvojen vaihto öljyihin onnistuu? Minulla ainakin ihoa kiristää jos ei laita rasvaa, ja näin tavella se tuntuu olevan hyvin tärkeä suoja iholle, se kosteuden säilyttäminen siis. Ceralan ainakin lisää iholle keramideja, joita atoopikoilta puuttuu. Itse yritin öljyjä, mutta en oikein osaa sanoa että kannattaako se tosiaan. Haluaisin tästä ärsyttävästä hilseilystä eroon!

• beat it
        kyselijänä.. kirjoitti:

Mitenkäs sitten se rasvojen vaihto öljyihin onnistuu? Minulla ainakin ihoa kiristää jos ei laita rasvaa, ja näin tavella se tuntuu olevan hyvin tärkeä suoja iholle, se kosteuden säilyttäminen siis. Ceralan ainakin lisää iholle keramideja, joita atoopikoilta puuttuu. Itse yritin öljyjä, mutta en oikein osaa sanoa että kannattaako se tosiaan. Haluaisin tästä ärsyttävästä hilseilystä eroon!

Mää vaihdoin kerrasta, mutta monelle varmaan parempi vaihtaa vähän kerrassaan. Mitä öljyjä yritit? Mulla toimi neitsytoliiviöljy ja nimenomaan kostealle iholle, niin imeytyy eri hyvin! Monet sellaiset, jotka ovat lopettaneet rasvauksen kokonaan, ovat sanoneet, että ensin kiristää pirusti jonkun viikon ja sitten iho tervehtyy. Itse en kyllä olisi valmis lopettamaan öljyämistäkin, on se kiristävä iho sen verran keljun tuntoinen. Itse aloin samalla kun tein tuon vaihdoksen, niin syödä iholle tärkeitä ravintoaineita ravintolisinä ja yrittää muuttaa ruokavaliota muutenkin ihoystävällisempään suuntaan. Ihon rakennusaineista kun käsittääkseni suurin osa kuitenkin tulee sisäisesti, eikä niitä voi samalla tavalla paikata iholle laitettavalla rasvalla sen puoleen kuin öljylläkään (vaikka toki keramidit varmasti hyväksi ovat, itse diggasin rasvoista ennen eniten juuri Ceralanista). Itse harjasin vastoin kaikkia ohjeita suihkussa päivittäin ihoa karkealla pesusienellä, että kuollut iho lähtisi pois ja öljy imeytyisi paremmin (en mitenkään raastanut tietenkään enkä suinkaan verille hangannut, vähän vain hankailin). Ja lojuin suolakylvyssä niin kauan, että sormet rypistyivät, sitten öljyt niskaan. Näillä helpottui hilseily ainakin mulla hyvin, ja mulla se oli tosiaan jotain aivan järkyttävää (varsinkin naamassa, yäk!). Mutta sen verran pitää vielä lisätä, että koska mulle ainakin home teki pahimmat oireet, niin kaikki muut keinot ovat toissijaisia - siis mulla, joka olen homeelle allerginen / yliherkkä, ei missään testattu mutta päivänselvästi huomattavissa - sen välttämiseen nähden. Paras hoito oli siis asunnon vaihto...

• kyselijä taas
        beat it kirjoitti:

Mää vaihdoin kerrasta, mutta monelle varmaan parempi vaihtaa vähän kerrassaan. Mitä öljyjä yritit? Mulla toimi neitsytoliiviöljy ja nimenomaan kostealle iholle, niin imeytyy eri hyvin! Monet sellaiset, jotka ovat lopettaneet rasvauksen kokonaan, ovat sanoneet, että ensin kiristää pirusti jonkun viikon ja sitten iho tervehtyy. Itse en kyllä olisi valmis lopettamaan öljyämistäkin, on se kiristävä iho sen verran keljun tuntoinen. Itse aloin samalla kun tein tuon vaihdoksen, niin syödä iholle tärkeitä ravintoaineita ravintolisinä ja yrittää muuttaa ruokavaliota muutenkin ihoystävällisempään suuntaan. Ihon rakennusaineista kun käsittääkseni suurin osa kuitenkin tulee sisäisesti, eikä niitä voi samalla tavalla paikata iholle laitettavalla rasvalla sen puoleen kuin öljylläkään (vaikka toki keramidit varmasti hyväksi ovat, itse diggasin rasvoista ennen eniten juuri Ceralanista). Itse harjasin vastoin kaikkia ohjeita suihkussa päivittäin ihoa karkealla pesusienellä, että kuollut iho lähtisi pois ja öljy imeytyisi paremmin (en mitenkään raastanut tietenkään enkä suinkaan verille hangannut, vähän vain hankailin). Ja lojuin suolakylvyssä niin kauan, että sormet rypistyivät, sitten öljyt niskaan. Näillä helpottui hilseily ainakin mulla hyvin, ja mulla se oli tosiaan jotain aivan järkyttävää (varsinkin naamassa, yäk!). Mutta sen verran pitää vielä lisätä, että koska mulle ainakin home teki pahimmat oireet, niin kaikki muut keinot ovat toissijaisia - siis mulla, joka olen homeelle allerginen / yliherkkä, ei missään testattu mutta päivänselvästi huomattavissa - sen välttämiseen nähden. Paras hoito oli siis asunnon vaihto...

En tiedä oikein mitä kannattaisi kokeilla enää. öljyt vai rasvat, lopputulos tuntuu olevan sama. Kokeilin helokkiöljy kapseleita, mutta ne eivät auta. Ihotautilääkärini sanoi, että siitä on tehty suuri tutkimus atoopikoille euroopassa, ja tulos oli siis se että niistä ei ole hyötyä. Itse käytän Ceralania ja öljynä kokeilin extra neitsyt oliiviöljyä. Juuri kostealle iholle. Sääret vaan tuppaa olemaan kamalan näköiset. On välillä epätoivontunteita, mutta kait Ceralanin keramidit sitten auttavat. En tiedä uskallanko niillä öljyillä sitten kuinka paljon läträtä koska olen niin siitepöly allerginen, ja eihän hunajakaan sovi herkkäihoisille. Se ruokasooda, siis miksi se auttaisikaan?

• testiatoopikko
        kyselijä taas kirjoitti:

En tiedä oikein mitä kannattaisi kokeilla enää. öljyt vai rasvat, lopputulos tuntuu olevan sama. Kokeilin helokkiöljy kapseleita, mutta ne eivät auta. Ihotautilääkärini sanoi, että siitä on tehty suuri tutkimus atoopikoille euroopassa, ja tulos oli siis se että niistä ei ole hyötyä. Itse käytän Ceralania ja öljynä kokeilin extra neitsyt oliiviöljyä. Juuri kostealle iholle. Sääret vaan tuppaa olemaan kamalan näköiset. On välillä epätoivontunteita, mutta kait Ceralanin keramidit sitten auttavat. En tiedä uskallanko niillä öljyillä sitten kuinka paljon läträtä koska olen niin siitepöly allerginen, ja eihän hunajakaan sovi herkkäihoisille. Se ruokasooda, siis miksi se auttaisikaan?

Atopia poikkeaa tunnetuista allergioista siten että taudinkuva on MONENKIRJAVA ja eri henkilöillä poikkeaa toisistaan eli voi olla ERILAISIA aiheuttajia. Siksi kannattaa jatkaa kokeilua ja kokeilla eri öljyjää ja eri voiteita YMS...koska tuotteissa tai ravinteissa voi olla ainesosia jotka ovat YHTENÄISIÄ. Jos tämä yhtenäinen ainesosa/ravinne on syypää sinun atopiaasi saat sen selville pitämällä kirjaa hoidostasi todella tarkasti. Heti kun löytyy ensimmäinen voide joka tehoaa huomattavasti viikon sisällä voit laittaa sen erikoisasemaan ja alkaa suorittamaan ainesosavertailua. Tämän vertailun avulla löytää varmasti useamman tuotteen kohdalla yhtenäisiä selkeitä tekijöitä sen jälkeen jos on vielä tuotteita jotka ei tehonnut tai et tiedä niiden vaikutusta suuntaan tai toiseen voit vertailla niiden ainesosien osakoostumuksia niihin tuotteisiin jota oliva selkeästi allergisoivia tai ei auttanut hoidossa. Hieman epäselvää mutta itse löysin clyserinin jota ei ollut ceralanissa joka taas auttoi viikon sisällä. Nyt tässä juri kokeilin rypsiäljyä eka kerran ja jatkuvasti punoittanut läikkä haalistui vajaassa puolessa tunnissa eli rypsiöljy vaikuttaa varmaan hyvin jossain osa-alueessa. Tosin alkoi hieman kutisemaan paikat! Elintarvikkeissa on se ongelma että ne aiheuttavat monessa mielessä kutinaa. Kauheaa jos on allerginen elintarvikkeille ihan yleisesti kuten voidaan sanoa atopiaa kaikkien allergioiden äitiksi sillä erolla ettei atopikolla välttämättä ole hengenahdistuksia yleisesti.

• kajssa

Juuri viime yönä raavin taas itseäni kiroten koko helkkarin taudin ja mietin jospa täällä olisi hyvää keskustelua aiheesta.Hyvin nappasi ;-).

Aika pitkälle olen samoilla linjoilla edellisten kanssa,pienin poikkeamin.

Itsellä yli 40 vuotta kokemusta tästä taudista,välistä oli hemmetin vaikeaa,välillä aika hyvin meni ja nyt viimeiset 8 vuotta (lasten syntymän jälkeen),elämä muuttui aika liki helvetiksi.

Itselläni nahka on pysynyt parhaiten kunnossa saunomisella (noin 3-5krt viikossa) ja kylmillä suihkuilla.Minä myös kuorin ihoa karkeilla pesusienillä tai merisuolalla (!) ja vielä märkään/kostealle iholle levitän perusvoiteen/öljyn tarpeen mukaan.Kesäisin harvemmin tarvitsee enää lainkaan,talvisin vaihtelevasti.Minulla on parhaiten toiminut hajustamaton HTH (ihan marketista) ja ceralan.Käytin yhtenä kesänä merellä ollessa kylmäpuristettua oliiviöljyä,mutta en pitänyt siitä tuoksahduksesta iholla (mahtoikohan aurinko eltaannuttaa öljyn?) ja kokeilin hamppuöljyäkin,mutta päädyin lopulta apteekkikamaan.

Minulla kutinaan,jäkälöitymiseen ja punoitukseen on parhaiten auttanut akupunktio.Olen kaksi vuotta ollut nyt kokonaan ilman antihistamiineja,mikä aika huimaa ottaen laajat allergianikin huomioon (siitepölyt,home,eläimet,ruoka-allergioita).Lisäksi olen voinut heivata myös nenäsumutteet,silmätipat ja avaavat.Yli 30 vuotta tulikin oltua koululääketieteen mannekiinina...

Mutta edelleen on vaivanani erittäin sitkeä ihottuma käsissä.Kuten ap totesi,niin alkoholilla on hyvä rauhoittava taipumus (myös sisäisesti ;-D ).Itse olen pääasiassa käyttänyt käsidesiä hillitsemään tajutonta kutinaa (heh,siis ainoastaan ulkoisesti...).Hölvaan sitä ihan kehollekin pahimpiin kutinapaikkoihin missä pöpöt pesivät mieluusti.Eilen kynsin käsiäni hulluna ja oli pakko kesken lasten iltasadun nousta ylös käsiä pesemään;kuumalla pesu,kuivaus,käsidesi perään ja loppusilaus locobase repairilla.Tänään kädet suht ok,mutta toki ruvella.Syitä vaikeaan käsi-ihottumaani on lukuisia:pesuaineet,kumihanskat,hiki jne.Jos käsineet käsissä,niin iho on jos mahdollista,niin vielä pahemmin rikki kuin ilman niitä.Ja lapsiperheessä saa kyllä pyöritellä rättejä aika paljon...

Kasvoilla minulla oli ennen akuhoitoja jatkuvasti jotain röhellystä;suupielet auki,poskipäät ahavalla,nenä punainen kuin puliukoilla,silmäluomet turvoksissa ja silmänaluset järkyttävät kuivan ja jopa liuskottuneen ihon peittämät,korvien seutu oli aina jäkälällä ja korvien taustat rikki,samoin hiusrajat ja päänahka.Lisäksi iho kasvoilla oli pahimmillaan niin kosketussarka,ettei käynyt mielessä edes laittaa meikkiä.Nyt ihoni kasvoilla on ikäiselleen kylläkin aika ryppyinen ja ohut,mutta ilman suurempia värieroja,karstaa,jäkälää,näppyjä tms.Eli ero on huikea.Parhaiten on kasvojeni iholla toiminut kuorinta-aineena viljapohjaiset kuorinta-aineet,kosteuttavana "kasvonaamiona" sininen nivea (peltipurkissa;paksu kerros iholle imeytymään ja ylimääräiset pois noin 5-10 min päästä kevyesti taputtamalla paperilla) ja iho on tämän tsi-hoidon jälkeen kuin vauvan peppu.Käytän päivittäin toki kosteusvoidetta kasvoilla.Meikeistä ehkä parhaimmat iholleni ovat olleet mineeraalipohjaiset.

Ruokavaliosta:
      Oman ja atooppisen perheeni ruokavalio koostuu ihan normaalista kotiruoasta.Teollisesti valmistettuja ruokia kannattaa välttää.Neulahoitajani (TCM hoitaja) on lisäksi suositellut oireisiimme sopivia raaka-aineita ja mausteita.Meillä siis syödään melko paljon chilejä,inkivääriä ja muita "lämmittäviä" mausteita.Vältettävien listalle laittaisin myös kahvin,vehnän,valkoisen sokerin ja hapattamattoman maidon.Mutta kuten moni jo totesi,niin tauti on tunnestusti melko ailahtelevainen ja mikä on yhdelle hyvä,ei toimi lainkaan toisella.

Itse ottaisin mielihyvin vastaan vinkkejä esim hyvistä pesuaineista !
      Ja kaikille hyvää päivän jatkoa!

• my

Itse löysin apteekista hyvän pesuaineen, mikä auttaa, nimeä en muista tähän hätään, mutta tunnistaa helposti, sillä siinä ph on vain 3,5. Pesen usein vain sillä hiukset, sitten kun on pakko niin kampaamotuoteshampoot ja hoitoaineet vasta kehiin. Helpottanut usein kutinaa, kun ph ihossa laskenut. Välillä jopa pessyt eka shampoolla, sitten tuolla matalan ph:n aineella ja lopuksi pitkien hiuksieni takia laittanut hoitoainetta jos tarvetta on ollut.

Samaten suolavesi on ollut avuksi. Kertaalleen jopa tein niin, että keitin kuuman veden, mihin lisäsin merisuolaa ja annoin aikansa jäähtyä (kunnes sitä pystyi kankaanpalalla siirtämään iholle) ja peseydyin tuolla, en edes huuhdellut. Taisi suola vuorokauden ainakin olla iholla, vähän hilseilevältä iho näytti mutta seuraavan suihkun jälkeen oli todella ihana ilman mitään pesuaineita (mitä nyt hiukset pesin). Nyt kunhan tämä tulehdus ihosta paranee, kokeilen miten sama temppu ruususuolalla onnistuu, kun kaverit tuota suolaa kehuneet. Kuollut iho kun ei oikein halua irrota, enkä ihon ohuuden vuoksi saata nyt oikein sitä entisillä keinoilla poistaa. Suolahoito tuntunut tehoavan kutinan lisäksi siihenkin.

Rasvan suhteen olen ollut jo vuosia asenteella rasvataan kun on pakko. Eli kun iho on kuiva, käyn tiheämmin suihkussa (pyrin ettei tarvitsisi käydä kuin joka toinen pv) tai käyn uimahallissa (mikä on nykyään harvinaista), rasvaan. Tosin atopiani on normaalitilassa erittäin helppo, oikeastaan oireeton. Välillä jollain kevyellä voiteella tai ekokaupasta löytämälläni manteliöljyllä ihoa rasvaan, vaikka ihan pakko ei olisikaan, jos mieliala on sellainen että huvittaa. Kokeilussa ollut tässä oma voidehajustus, luonnontuotteilla, eli ei mitään kemikaalituoksuja :)

Nyt yritin rasvata vähän ennen kuin tämä iho tulehtui noita ihottuma-alueita. Voi älyttömyys sitä särkyä! En tiedä mistä tämä ihottuma johtuu (homeasunnosta muutettu pois jo yli vuosi sitten ja altisteita ei ole enää, mutta meni homekoulustakin pois pääsyn jälkeen aikanaan 1,5v ennen kuin keho alkoi parantua), mutta kortisoni ollut ainut joka auttanut. Iho vain jo paperia - sisäisesti kortisonit nyt sitten. No, ilmeisesti lisämunuaiset ei lähtökohdiltaankaan kunnossa olleet, kun kilppariarvot muuttu 1,5kk:dessa aika rajusti, siinä välissä kortisonikuuri, jonka poislaskuun meni hetki, oli sen verran suuret annokset. Nyt sitten tulehdusta hoidetaan kortisonitableteilla ja antibioottikuurilla, uloisesti ei saata muuta tehdä kuin yrittää puhdistaa ihoa ja laittaa suojaksi rasvalappuja ja haavataitoksia (jos vain saa kiinni, tai siedän, poskessa paha tulehdus ja silmä ärtyi haavataitoksesta vaikka oli kyllänsä kaukana). No, on tämä ihottuma omituinen muutenkin, ei lainkaan sellainen kuin normaalisti atopian ihottumat olleet, nopeasti antihistamiinilla/lievällä kortisonivoiteella parissa pv:ssä periksi antavia flunssa/allergia/rajummasta stressistä johtuvia reaktioita.

Olisikin amme - vähän öljyä veteen ja sinne rentoutumaan, niin pois tullessa on valmiiksi kosteutettu ja rasvattu iho :) Suihkussa en joka pv saata käydä, mutta yleensä vaatteet lentävät pesuun tullessani kaupungilta tai muuten vähänkin hiottuani. Toiminut ihan hyvin, nytkin ongelmat olleet vain ihoalueilla, jotka useimmiten jäävät vaatteilla peittämättä.

Meikkausta alan tosissani harkita tässä, jos suojaisi edes hieman enemmän kasvoja. Ja peittäisi nyt alkuun nuo arvet, jotka takuulla tulehduksesta jäävät. On vain vaikea tietää mitä tähän herkkään ihoonsa laittaisi! Silmät taitavat olla herkimmät, mutta eipä kukaan pakota ripsareita ym. käyttämäänkään... Jos kerran vaatteet suojaavat ihoa ärsyyntymästä ja hiuspohjakin on suht ok kun hiukset suojaavat, tekisikö meikki saman kasvoille? Kädet ovat hieman vaikeampi pala, mutta niihinkin voisi parannuttuaan kokeilla tuota alkoholitempausta, kiitos vinkistä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe