Höyrynpoisto ikkunan sisäpuolelta

Höyry Häyrinen

Mietin, miten saisin 12 V järjestelmällä mahd tehokkaan höyrynpoiston tuulilasin sisäpinnalle. Siis olen nähnyt Bilteman 120W:n tekeleen. Nyt kysynkin innovaatiota.

12

5453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huurteen poistoon

      defroter, eli sellainen puhallin, joka ottaa lämmön
      koneen jäähdytysvedestä. Itse asentelin ko. laitteen nyt talven aikana. Ei ollut vaikea homma. Kalori lämminilmapuhallin taisi maksaa 160e ja letkut päälle. Puhalluksen laitoin jalkatilaan, keulahyttiin ja ikkunalle. Tehokkaasti tuntuu puhaltavan. Lämmöstä en vielä tiedä kun kone ei ole ollut käynnissä. Aiemmin mulla oli Biltemasta ostettu 12V puhallin. Sillä ei tee mitään.

      • Höyry H

        Ei onnaa ulkolaitakoneessa - vai ?


      • vaihtoehtoa on
        Höyry H kirjoitti:

        Ei onnaa ulkolaitakoneessa - vai ?

        Sanoisin, että sulla on vain kaksi järkevää vaihtoehtoa jos on ulkolaita kone (moottorista ei lämpöä saa).

        1. käytä Fairyä tai vastaavaa ainetta ikkunoiden sisäpinnoissa, sively n. joka toinen-kolmas veneilykerta. Hinta: 2e.

        2. hanki polttoaineella toimiva venepuhallinlämmitin ja suuntaa puhallus ikkunoihin. Hinta: vajaa 2000e.

        Noilla sähköisillä vekottimilla ei tee mitään, ei niin mitään. Ensinnäkin akku on finaalissa ennen kuin ikkunat auki ja toisekseen ovat onnettoman tehoisia, pitävät ääntä, hajoaa helposti, haisee...kokemusta on.

        Vaihtoehto 1 ei lämmitä, mutta ikkunat pysyy auki, halpa. Vaihtoehto 2 on kallis, mutta veneilymukavuus nousee uudelle tasolle muunkin kuin ikkunoiden huurtumattomuuden takia. Jos oikein kostea keli on niin veneestä riippuen saatat silti joutua vetämään fairyä ikkunaan (sivuikkunat lähinnä).


      • Katsastusmies-1
        vaihtoehtoa on kirjoitti:

        Sanoisin, että sulla on vain kaksi järkevää vaihtoehtoa jos on ulkolaita kone (moottorista ei lämpöä saa).

        1. käytä Fairyä tai vastaavaa ainetta ikkunoiden sisäpinnoissa, sively n. joka toinen-kolmas veneilykerta. Hinta: 2e.

        2. hanki polttoaineella toimiva venepuhallinlämmitin ja suuntaa puhallus ikkunoihin. Hinta: vajaa 2000e.

        Noilla sähköisillä vekottimilla ei tee mitään, ei niin mitään. Ensinnäkin akku on finaalissa ennen kuin ikkunat auki ja toisekseen ovat onnettoman tehoisia, pitävät ääntä, hajoaa helposti, haisee...kokemusta on.

        Vaihtoehto 1 ei lämmitä, mutta ikkunat pysyy auki, halpa. Vaihtoehto 2 on kallis, mutta veneilymukavuus nousee uudelle tasolle muunkin kuin ikkunoiden huurtumattomuuden takia. Jos oikein kostea keli on niin veneestä riippuen saatat silti joutua vetämään fairyä ikkunaan (sivuikkunat lähinnä).

        Olen vuosikertaa joka muistaa autoilun 50-luvulta, silloin kun autoissa ei joko ollut lämmityslaitetta ollenkaan tai ainakaan ei kunnollista sellaista. Silloin käytettiin paljon seuraavaa konstia.
        Pyyhkimisen sai loppumaan konstilla nr:3
        3. Lasiin liimataan kumilistan kanssa toinen lasi sisäpuolelle tuulilasiin.
        Tuo kaksikerroslasi eristää ja estää täten huurtumisen, tai ainakin vähentää sitä suuresti.
        Huurtuminen johtuu lämpimämmän sisäilman kosteuden tiivistymisestä kylmälle lasille.

        Ikkunapintojen tulee aina olla mahdollisimman puhtaat ja kulun aikana pitäisi olla hyvä ilmanvaihto että sisäilma pysyy kuivana.


      • Anonyymi
        vaihtoehtoa on kirjoitti:

        Sanoisin, että sulla on vain kaksi järkevää vaihtoehtoa jos on ulkolaita kone (moottorista ei lämpöä saa).

        1. käytä Fairyä tai vastaavaa ainetta ikkunoiden sisäpinnoissa, sively n. joka toinen-kolmas veneilykerta. Hinta: 2e.

        2. hanki polttoaineella toimiva venepuhallinlämmitin ja suuntaa puhallus ikkunoihin. Hinta: vajaa 2000e.

        Noilla sähköisillä vekottimilla ei tee mitään, ei niin mitään. Ensinnäkin akku on finaalissa ennen kuin ikkunat auki ja toisekseen ovat onnettoman tehoisia, pitävät ääntä, hajoaa helposti, haisee...kokemusta on.

        Vaihtoehto 1 ei lämmitä, mutta ikkunat pysyy auki, halpa. Vaihtoehto 2 on kallis, mutta veneilymukavuus nousee uudelle tasolle muunkin kuin ikkunoiden huurtumattomuuden takia. Jos oikein kostea keli on niin veneestä riippuen saatat silti joutua vetämään fairyä ikkunaan (sivuikkunat lähinnä).

        Olet väärässä itselläni 2 nopeuksinen sähköpuhallin jossa vastukset pilot house on melko kookas ja tämä rakenteeseen asennettu runkokanava palvelee usealla suutimella etuikkunat sivuikkunat + ovet.
        On 12v w en muista, mutta on erittäin nopea ja tehokas pienemmälläkin teholla.


    • -kemiaa-

      Mikäli et löydä sähköistä vempelettä niin käytä kemiaa.
      Pyyhkäise ikkunat fairyyn kostutetulla rätillä niín ikkunoiden pintajännitys pitää höyryn poissa. Suihkaus pesuainespraypullosta ja pyyhkäisy serlalla on helppoa.
      Ennenvanhaan hävittäjälentäjillä oli aina glyseriinirätit jotta ikkunat ei olisi huurtunut pakkasessa. Olen kokeillut ja toimii.
      Toinen vaihtoehto on vahata ikkunat ikkunavahalla jonka tarkoitus on estää veden jäänti ikkunoihin. Oman veneeni ikkunat on vahattu Viis sateesta merkkisellä aineella (saa huoltsikoilta) eikä lasinpyyhkimiä juurikaan tarvitse. Aine auttaa sisäpuolellakin.
      Pullo maksaa muutaman euron ja on riittoisaa. Suosittelen.

      • sateesta viis

        Tuota tuotetta kannattaa kokeilla maltilla aluksi vaikka vaik yhteen ikkunaan itse en ainakaan autokäytössä juuri tykännyt... Laseista tuli helvetin tyylikkään kiiltävät kyllä tuolla ja sivuikkunoissa toimikin hyvin mutta jotenkin tuulilasissa sateen häiritsevyys hieman lisääntyi..normaalisti kovalla sateella pisarat hajoavat ja roiskuvat pois lasista mutta 5 sateesta laitettuani joka pisara valui pitkään pitkin tuulilasia...vaikea selittää mutta tuulilasissa en pitänyt...veneessä taas eri juttu jos ei ole pyyhkijää niin varmasti parempi kuin ilman mutta kokeilkaa johonkin ikkunaan ensin ennekuin kaikkiin, itsekin kyllä keväällä kokeeksi tuota sipaisen


      • mainio....
        sateesta viis kirjoitti:

        Tuota tuotetta kannattaa kokeilla maltilla aluksi vaikka vaik yhteen ikkunaan itse en ainakaan autokäytössä juuri tykännyt... Laseista tuli helvetin tyylikkään kiiltävät kyllä tuolla ja sivuikkunoissa toimikin hyvin mutta jotenkin tuulilasissa sateen häiritsevyys hieman lisääntyi..normaalisti kovalla sateella pisarat hajoavat ja roiskuvat pois lasista mutta 5 sateesta laitettuani joka pisara valui pitkään pitkin tuulilasia...vaikea selittää mutta tuulilasissa en pitänyt...veneessä taas eri juttu jos ei ole pyyhkijää niin varmasti parempi kuin ilman mutta kokeilkaa johonkin ikkunaan ensin ennekuin kaikkiin, itsekin kyllä keväällä kokeeksi tuota sipaisen

        Aine on veneessä mainio. Ei tarvitse pyyhkijöitä oikeastaan koskaan eikä kuunnella niiden moottorijurinaa.
        Toimii myös auton sivu- ja takaikkunoissa sekä peileissä. Auton tuulilasissakin se toimii hienosti mutta pisarat tulevat niin suuriksi että ne näkyvät silmään vaikka lentävätkin kuin hanhen selästä. Pyyhkimet vielä kuluttaa aineen pois ja sitten yöajossa tulee pieniä valoheijastumia.


      • yriaf

        "Fairy" ei muuten ole mikään yleisnimi astianpesuaineelle, vaan se on tuotemerkki. Siis tuohon käy hyvin myös muun merkkiset astianpesuaineet. Lopetetaan se tuotemerkkien käyttäminen yleisniminä!


    • niitä

      huurteen poistoon tehtyjä liinoja myytävänä autotarvikeliikkeissä. Toimivuutta en ole kokeillut.

    • Anonyymi

      Putkiosat lisälämmittimelle:
      https://kmt-export.fi/tuotteet/ikkunasuulake-45/

    • Anonyymi

      Ei höyryä tarvitse poistaa tuulilasin sisäpinnalta, koska siitä näkyy läpi yhtä hyvin kuin kuivasta ilmaistakin.
      Sumu, Utu jne ovat nestemäistä vettä ja estävät siksi näkyvyyttä toisin kuin höyry.

      Huurtuneen lasin kuivaaminen onnistuu lämminilmapuhalluksella ja siihen on jo hyviä neuvoja annettukin, toisin kuin aloittajan esittämään kysymykseen höyrystä!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      49
      6805
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      94
      5288
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      95
      4877
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4699
    5. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      18
      4542
    6. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      72
      4525
    7. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      52
      4182
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      22
      4106
    9. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      54
      4077
    10. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      171
      4028
    Aihe