battery ja raskaus

miksi kielto??

On tullut tässä kuukauden jos toisenkin mietittyä syytä siihen, miksi sitä batteryä tai redbullia ei saa juoda raskauden aikana. Tiedän joo, että siinä tölkissä nyt seisoo niin, mutta kun kukaan ei tunnu tietävän syytä siihen.. :) Kysyin neuvolastakin, mutta tuloksetta. He kertoivat, että sen korkean kofeiinipitoisuuden takia.. onko muita syitä?
Tämä nyt vaivaa siksi, että siitä batterystä/redbullista olikin vaikeampi päästä eroon, kuin tupakasta! :D Ehkä juuri siksi, etten saanut tietää syytä kieltoon..

31

10001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tauriini

      tauriini

    • siinä on

      tosi paljon kofeiinia ja sitä pitäisi välttää. Toiseksi siinä on tauriinia, sitä ei suositella ollenkaan raskaana oleville, tarkkaa syytä en tiedä.

    • ..Nappi

      Niin kuten edellä on vastattu, tauriini ja muut lisäaineet (sehän on ihan keinotekosta koko ns. paska)

      Korkea kofeiinipitoisuus on yksi syy, toinen on se että lisäaineet saattaa kerääntyä pikkusen kroppaan ja ovat turhia eli pitäs välttää.

    • kohtuus kaikessa..

      Miksi lasten ja raskaana olevien on syytä välttää energiajuomien juomista?
      Lapsien ei ylipäätään pitäisi joutua tilanteisiin, joissa energiajuomaa tarvittaisiin. Lapset ovat herkempiä kofeiinille, jolloin energiajuomien käytöstä saattaa aiheutua sivuvaikutuksia, mm. levottomuutta, vapinaa ja vatsavaivoja.Elinatarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle.
      Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"

      • ihme ku ei lapasilta..

        Siis korjaan tuon ah, niin oudon otsikon.. LAPSILTA JA RASKAANA OLEVILTA KIELLETTY


      • kohta kolmen äiti

        on vaikea käsittää edes sitä, että pienille lapsille juotetaan coca-colaakaan. ja tarkoitan nyt alle kouluikäisiä. Meillä just sen kofeiinimäärän takia, ei lapset saa edes maistaa colajuomia, ne ei vaan musta kuulu lapsille ja hyvin uskovat kun ei koskaan ole saanutkaan, vaikka naapurin samanikäinen saakin joskus sitä juoda. Ei meillä anneta maistaa isin saunakaljaakaan koskaan, vaikka ovat pyytäneet.


    • guarana on myös kafeiini

      Energiajuomat sisältävät paljon kafeiinia ja kafeiinin kanssa samaan ryhmään kuuluvia aineita, kuten tauriini ja guaraná.

      Yliannostus kafeiinia (ja tauriinia ja guarana) saattaa aiheuttaa vauvalle ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia.

      Ainakin guaranaan tulee yhtä helposti riippuvaiseksi kuin kahviin, eli siitä johtuu myös, että sinulle tekee vaikeaa jättää energiajuomat.

    • Faktat kehiin

      Eviran sivuilta:
      Tauriini

      Tauriini on pienimolekyylinen aminohappo, jota muodostuu elimistössä metioniini- ja kysteiiniaminohappojen aineenvaihdunnan lopputuotteena. Tauriinia on paljon lihassa, kalassa ja äyriäisissä. Kasveissa sitä ei juuri esiinny, poikkeuksena eräät pavut ja pähkinät. Tauriinia on myös sienissä. Lisäksi elimistö syntetisoi tauriinia itse jonkin verran.

      Tauriinia on runsaasti aivoissa, jossa sen oletetaan toimivan välittäjäaineena. Keskushermostovaikutuksista tiedetään, että tauriini estää kouristuksia ja vaikuttaa hormonien eritykseen, kivuntuntoon sekä elimistön lämmönsäätelyyn. Tauriinia esiintyy aivojen lisäksi silmän verkkokalvossa, sydän- ja luustolihaskudoksessa sekä sapessa, jossa se osallistuu sappihappojen muodostukseen. Tauriinia erittyy myös äidinmaitoon, minkä vuoksi sitä lisätään äidinmaidonkorvikkeisiin.

      Tauriinille ei ole annettu saantisuosituksia ravinnosta. Sen keskimääräinen saanti ravinnosta on noin 100 mg/vrk. Energiajuomien tauriinipitoisuus vaihtelee 250-4000 mg/l. Juomiin lisätyn tauriinin aikaansaamaa vaikutusta ei ole pystytty selvittämään. Tauriinilla ei ole todettu haitallisia sivuvaikutuksia, joten yläsaannin rajaa tauriinille ei ole pystytty asettamaan.


      http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/energiajuomien_piristavat_yhdisteet/

    • raskaana ja tehojuomio

      Elikkä eviran sivuilla ainakin lukee että sitä ei suositella. Itse olen ollut aiemmin raskaana ja juonut energiajuomia ja nyt myöskin raskaana ja juon energiajuomia, tosin en yhtä paljon kuin ennen raskautta. Pidän huolen ettei kofeiininsaantimäärä ylitä koskaan 300mg/vrk yhdessä batteryssä kofeiinia on 106mg/vrk näin ollen juon max 2 batterya ja vain äärimmäiseen tarpeeseen, yleensä se kuitenkin jää siihen yhteen. Ja syy miksi juon on varmasti osittain riippuvuutta, mutta jos en joisi, niin en tasan tarkkaa pysyisi ruuhkassa ajaessa hereillä, pelkkä kahvi ei auta tähän ongelmaan. Tauriiniahan on luonnollisestikkin jo valmiiksi elimistössä ja siihen ei ole määritelty ylärajaa. Guarana on myös piriste, mutta silläkään ei ole todettu että tietty määrä olisi haitallista, joten sillekkään ei ole määrätty yläkäyttörajaa. Syy miksi lapset eivät saa näitä juoda johtuu kofeiinin suuremmasta vaikutuksesta lapsen elimistöön kuin aikuisen elimistöön. Joten katson että jos kofeiininsaantisuositus jää alle 300mg/vrk on turvallista niitä käyttää, vaikka itse purkissa on kielto, niin eviran sivuilla lukee että ei suositella.

      Jotkut tutkimukset sitten taas tukevat väitettä että vähäinenkin määrä kofeiniia päivittäin lisää huomattavasti keskenmenon riskiä, joten ainakaan ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana niitä ei tulisi käyttää.

    • energy drunk

      Miten päästä en energiajuomasta eroon (toimi veljelläni mulla ei)
      1. huomaat että sinulla on vähän ylimääräistä menet kauppaan tekee himo esim. redbull mutta otatkin coka colaa tai fantaa mitä muuta otatkin
      teet tuota jonkin aikaa
      2.jos ei onnistu rupea juomaan vettä
      3. JOS NYT EI ONNISTU NIIN TEIPPAA ITSESI ILMASTOINTITEIPILLÄ PENKKIIN KIINNI
      4. Jos onnistu niin haist huilu

      • Mi878

        Kola ei ole yhtään sen terveellisempää raskaana ollessa.


    • napa82

      moikka

      mulla sama ongelma...tupakoinnin lopettaminen ei ole tehnyt tiukkaa mutta tmä battery vieroitus tttaa todella koville...en ole minäkään saanut vastausta siihen että miksi sitä ei sopisi juoda..se oli kysymys ykköseni...=)

    • Tinttu74

      Itse olen lääkäri ja raskaana ja hurjan kiinnostunut tietämään energiajuomista enemmän. Olen siis raskaana ja juon energiajuomia muutamia kertoja viikossa. Selvittelin tätä asiaa soittamalla juomien valmistajalle, elintarvikkeiden valvontavirastoon, yliopistolle ja useille eri tutkijoille.

      Tulokset olivat nämä: Energiajuomia ei suositella, koska,
      - ne nostavat verenpainetta (kuten kahvikin)
      - kahvinjuonnin ohella elimistö saa liian paljon kofeiinia (univaikeudet, hermostuneisuus, verenpaine jne)

      Tauriinia yms aineita ei pidetä haitallisena, koska niitä aineita löytyy äidinmaidonvastikkeistakin ja ne päinvastoin suojaavat sikiön ja pienen vauvan aivoja.

      En saanut selville mitään oikeaa tutkimustulosta, vain sellaisia musta tuntuu -kommentteja. Niitä on juotu kautta aikain ja määrät ovat pieniä (samoja "lisäsaineita" saa sellainen, joka juo kahvia kaksi kuppia, yhden limun ja namipussin päivässä). En siis ottaisi sterssiä yhdestä pienestä tölikistä päivässä, sehän on vain kahvin ja limun sekoitus. :)

      • tauriainen

        "Sehän on vain kahvin ja limun sekoitus."

        ...eli kaksi hyvää syytä välttää energiajuomia tai pyrkiä minimikulutukseen.

        Myönnän etten itsekään ole päässyt kahvista täysin eroon (1,5 kuppia aamulla), mutta limsa ym. lisäaine- ja sokeripitoiset jutut olen jättänyt.


      • uyutguy
        tauriainen kirjoitti:

        "Sehän on vain kahvin ja limun sekoitus."

        ...eli kaksi hyvää syytä välttää energiajuomia tai pyrkiä minimikulutukseen.

        Myönnän etten itsekään ole päässyt kahvista täysin eroon (1,5 kuppia aamulla), mutta limsa ym. lisäaine- ja sokeripitoiset jutut olen jättänyt.

        äidin nauttima runsas kofeiini saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmällä iällä paniikkihäiriön


      • .............
        uyutguy kirjoitti:

        äidin nauttima runsas kofeiini saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmällä iällä paniikkihäiriön

        Muistettakoon vielä, että yhdessä batterypurkissa on vähemmän kofeiinia kuin isommassa kahvikupillisessa. Kofeiinin nykyinen päivittäinen maksimiannossuositus on enintään 300mg vuorokaudessa. Aika lailla saisi energiajuomia lipittää, ennen kuin tuo määrä tulisi täyteen.


      • lafdjsölakfjaölkfök
        ............. kirjoitti:

        Muistettakoon vielä, että yhdessä batterypurkissa on vähemmän kofeiinia kuin isommassa kahvikupillisessa. Kofeiinin nykyinen päivittäinen maksimiannossuositus on enintään 300mg vuorokaudessa. Aika lailla saisi energiajuomia lipittää, ennen kuin tuo määrä tulisi täyteen.

        Montako 2 dl kahvimukillista tuo 300 mg kofeniinia on?


      • ........
        lafdjsölakfjaölkfök kirjoitti:

        Montako 2 dl kahvimukillista tuo 300 mg kofeniinia on?

        Riippuu tosiaan ihan kahvin vahvuudesta, mutta arvelisin määrän olevan noin 3-4 kahvimukillista.


      • jlajdfölajaöljöla
        ........ kirjoitti:

        Riippuu tosiaan ihan kahvin vahvuudesta, mutta arvelisin määrän olevan noin 3-4 kahvimukillista.

        Kun sanoivat, että älä juo enempää kuin 3 kuppia kahvia päivässä. Mutta en pysty enää juomaan ollenkaan, koska kahvista tulee oksennus. Ennen join pannullisen kahvia päivässä eli noin 10 kuppia, eli viidesti päivässä aina 2 kuppia kerrallaan.


      • ...........
        jlajdfölajaöljöla kirjoitti:

        Kun sanoivat, että älä juo enempää kuin 3 kuppia kahvia päivässä. Mutta en pysty enää juomaan ollenkaan, koska kahvista tulee oksennus. Ennen join pannullisen kahvia päivässä eli noin 10 kuppia, eli viidesti päivässä aina 2 kuppia kerrallaan.

        Eihän nyt kenenkään ole kahvia pakko juoda ollenkaan. Itsekin olen sen jättänyt lähes täysin pois pahoinvoinnin takia. Sen sijaan energiajuomaa pystn juomaan. Johtuneekohan siitä, että se on kylmää...

        Pannullinen kahvia on kenelle tahansa liikaa...saati sitten raskaana olevalle.

        Jos nyt tosissasi olit edes...


      • Emira
        uyutguy kirjoitti:

        äidin nauttima runsas kofeiini saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmällä iällä paniikkihäiriön

        En henkilökohtaisesti usko, että kahvilla/energiajuomilla on mitään vaikutusta syntymättömään lapseen (jos niitä nauttii kohtuudella!)... Itse join raskauden aikana päivässä 2kuppia kahvia ja töissä 0,45l batteryä.. Vauva ei tykännyt ollenkaan huonoa.. Neuvolassa käydessäni kaikki arvot olivat aina normaalit ja vauvan syke erinomainen! Itse myös jaksoin paljon paremmin ja varsinkin töissä oli helpompaa batteryn voimalla. Imettäessäni en kuitenkaan pystynyt juomaan kahvia saati sitten energiajuomia, vaikuttivat heti vauvan uneen ja vatsaan... Enkä ole vieläkään huomannut mitään poikkeavaa lapseni kehityksessä, en AD/HD:ta, paniikkikohtauksia, koliikkia tai muutakaan... Mielestäni muutenkin nykyajan äidit ovat menneet ihan liian varovaisiksi! Mitään yli5kg painavampaa ei saa kantaa raskauden aikana, et voi olla tuossa asennossa, et voi käyttää meikkiä tai noita puhdistusaineita, älä juo sitä ja älä syö tätä... Mielestäni parasta on tehdä juuri niinkuin itse kokee parhaaksi! Minulle sanottiin neuvolassakin hyvin "Se mitä sinulla tekee mieli ja koet että pystyt tekemään niin se ei voi olla pahaksi!"


    • battery-äiti

      Join raskausaikana kahvia ja joskus energiajuomia. Kahvin jälkeen ei ollut mitään outoja oireita ja monesti oli neuvolakin suoraan kahvin jälkeen. Joskus join terveyskeskuksen kahvilassa kahvinkin neuvola-aikaa odotellessa. Aina oli kaikki hyvin. Mutta: kun kerran join batteryn, sikiön pulssi olikin liian korkea. Ja jouduin polille tutkimuksiin onko kaikki hyvin. Kahvi ei mielestäni vaikuttanut sikiön aktiivisuuteen, mutta aina batteryn jälkeen se oli tosi vilkas. Onhan siinä sokeriakin, mutta samaa ei tapahtunut limun jälkeen.

      Imetysaikana en voinut juoda batteryä enkä kahvia. Vauva sai hirvittäviä vatsaoireita niistä. Eli koliikin tapaista.

    • kai sitten näin?

      kofeiinia ei saa juoda liiallisia määriä raskauden aikana, juurikin siksi että se nopeuttaa verenkiertoa ja syke nousee turhan korkeaksi, sama tapahtuu myös siis sikiölle. Eli ns. kiellettyjen listalla ovat mm ; kahvi, limpparit kärjessä coca cola & pepsi, energiajuomat. Mutta ei se nyt mitään suurta haittaa tee jos välillä, silloin tällöin yhden tölkin juo. Juon minä kahviakin, tosin en ole noiden battereiden ystävä muutenkaan.

    • asfsdg dg

      Mun mielestä energiajuomat vois kieltää kaikilta! Johan sen nyt järkikin sanoo, että sellaiset on myrkkyä.

      • ........

        Miten perustelet sen, että "Johan sen nyt järkikin sanoo, että sellaiset on myrkkyä"?

        Anoastaan kofeiini ja runsas sokeri ovat syynä siihen, miksi niitä ei raskaanaoleville tai lapsille suositella. Käyppä eviran sivuilla lukemassa tarkempaa tietoa. Mitään muita "haitallisia" ainesosia ainakaan batteryssa ei ole. Ja kofeiinipitoisuus yhdessä pikkutölkissä on pienempi kuin yhdessa kahvimukillisessa.


      • kohta 4:n äiti
        ........ kirjoitti:

        Miten perustelet sen, että "Johan sen nyt järkikin sanoo, että sellaiset on myrkkyä"?

        Anoastaan kofeiini ja runsas sokeri ovat syynä siihen, miksi niitä ei raskaanaoleville tai lapsille suositella. Käyppä eviran sivuilla lukemassa tarkempaa tietoa. Mitään muita "haitallisia" ainesosia ainakaan batteryssa ei ole. Ja kofeiinipitoisuus yhdessä pikkutölkissä on pienempi kuin yhdessa kahvimukillisessa.

        mutten kyllä juo sillonkaan kun en ole raskaana. hyvin on mielestäni kyseenalaista vetää hirveet määrät kemikaaleja ja lisäaineita ja keinotekoisia valmisteita.

        ei se tauriinikaan varmaan sellasenaan mikään myrkky ole, kuten joku kertoikin aiemmin:
        mutta itse henk.-koht uskon esim äidinmaidon korvikkeiden, lisäaineiden ja kemikaalien olevan syynä moniin sairauksiin.
        samanlaiset keinotekoiset valmisteet, jotka täyttävät monien ruokavalion..
        kukaan ei ole näitä tutkinut tarpeeksi kuinka haitallisia ovat.
        itse uskon puhtaaseen (lähi)ruokaan, joka on puhtaista selkeistä mahdollisimman vähän käsitellyistä raaka-aineista valmistettu.

        ja mulla 3 täysin tervettä allergiatonta lasta, jotka on olleet koko ikänsä tosi terveitä, ei edes korvatulehduksia koskaan..flunssaa ehkä kerran talvessa. onneksi. korviketta ei ole saanut kukaan koskaan.


      • ..............
        kohta 4:n äiti kirjoitti:

        mutten kyllä juo sillonkaan kun en ole raskaana. hyvin on mielestäni kyseenalaista vetää hirveet määrät kemikaaleja ja lisäaineita ja keinotekoisia valmisteita.

        ei se tauriinikaan varmaan sellasenaan mikään myrkky ole, kuten joku kertoikin aiemmin:
        mutta itse henk.-koht uskon esim äidinmaidon korvikkeiden, lisäaineiden ja kemikaalien olevan syynä moniin sairauksiin.
        samanlaiset keinotekoiset valmisteet, jotka täyttävät monien ruokavalion..
        kukaan ei ole näitä tutkinut tarpeeksi kuinka haitallisia ovat.
        itse uskon puhtaaseen (lähi)ruokaan, joka on puhtaista selkeistä mahdollisimman vähän käsitellyistä raaka-aineista valmistettu.

        ja mulla 3 täysin tervettä allergiatonta lasta, jotka on olleet koko ikänsä tosi terveitä, ei edes korvatulehduksia koskaan..flunssaa ehkä kerran talvessa. onneksi. korviketta ei ole saanut kukaan koskaan.

        Mullapa on kolme aina terveenä ollutta lasta, ja jokainen saanut imeväisiässä pelkkää korviketta. Ei allergioita, ei ensimmäistäkään korvatulehdusta, ja flunssa tosiaan kans ehkä kerran vuodessa. Ei se meinaa mitään, onko korvikkeella tai miten on syntynyt...mulla kaksi sektiolla ja yksi alateitse.

        Toi nyt on ihan hömppää, että nyt korvikkeesta jotain sairauksia tulisi... toki maitoallergiset/muut allergiset erikseen... Ennen vanhaan annettiin vedellä laimennettua lehmänmaitoa jos ei tissistä tullut...

        Ihmiskeho tuottaa itsekin reilut määrät tauriinia, eli kuten sanoitkin, se ei siis ole mikään myrkky, missään muodossa.

        Ymmärrän kyllä tavallaan huolesi lisäaineita kohtaan, mutta valitettavasti niitä on nykyaikana todella vaikea välttää. Ja vaikka nyt jättäisi sen batteryn juomatta, lisäaineita tai esim kofeiinia saa taatusti muualtakin.


      • kohta 4:n äiti
        .............. kirjoitti:

        Mullapa on kolme aina terveenä ollutta lasta, ja jokainen saanut imeväisiässä pelkkää korviketta. Ei allergioita, ei ensimmäistäkään korvatulehdusta, ja flunssa tosiaan kans ehkä kerran vuodessa. Ei se meinaa mitään, onko korvikkeella tai miten on syntynyt...mulla kaksi sektiolla ja yksi alateitse.

        Toi nyt on ihan hömppää, että nyt korvikkeesta jotain sairauksia tulisi... toki maitoallergiset/muut allergiset erikseen... Ennen vanhaan annettiin vedellä laimennettua lehmänmaitoa jos ei tissistä tullut...

        Ihmiskeho tuottaa itsekin reilut määrät tauriinia, eli kuten sanoitkin, se ei siis ole mikään myrkky, missään muodossa.

        Ymmärrän kyllä tavallaan huolesi lisäaineita kohtaan, mutta valitettavasti niitä on nykyaikana todella vaikea välttää. Ja vaikka nyt jättäisi sen batteryn juomatta, lisäaineita tai esim kofeiinia saa taatusti muualtakin.

        vaan on omaan ystäväpiiriin osunut niitä vauvoja jotka on saanut korviketta ja siitä vatsavaivoja ja maitoallergiaa ja isompana sitten diabetesta (1 tyyppi), pahoja allergioita, korvatulehduskierteitä..
        kuitenkaan niitä täysimetettyjä vastaavia ei ole vielä mun kohdalla tullut vastaan..mistä lie johtuu?

        en mä ole tässä tuomitsemassa mitään synnytystapaa (sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä, vaikka itse kannatankin alatiesynnytystä omalla kohdallani) /korvikkeen antamista,
        epäilenpähän vaan sitä kuinka hyväksi ne meille oikein on..
        joku ehkä selviää ilman haittavaikutuksia joku toinen ei.

        en mä usko muutenkaan et noi batteryn kaltaset tuotteet on hyväksi, oli sitten raskaana tai ei. tosin ei se liika kahvikaan varmaan ole.


      • jeps...
        kohta 4:n äiti kirjoitti:

        vaan on omaan ystäväpiiriin osunut niitä vauvoja jotka on saanut korviketta ja siitä vatsavaivoja ja maitoallergiaa ja isompana sitten diabetesta (1 tyyppi), pahoja allergioita, korvatulehduskierteitä..
        kuitenkaan niitä täysimetettyjä vastaavia ei ole vielä mun kohdalla tullut vastaan..mistä lie johtuu?

        en mä ole tässä tuomitsemassa mitään synnytystapaa (sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä, vaikka itse kannatankin alatiesynnytystä omalla kohdallani) /korvikkeen antamista,
        epäilenpähän vaan sitä kuinka hyväksi ne meille oikein on..
        joku ehkä selviää ilman haittavaikutuksia joku toinen ei.

        en mä usko muutenkaan et noi batteryn kaltaset tuotteet on hyväksi, oli sitten raskaana tai ei. tosin ei se liika kahvikaan varmaan ole.

        Nykytiedon mukaan Suomessa suurin osa äideistä imettää vain osittain ja keskimäärin 2-4 kuukautta, jonka jälkeen lapsi saa pelkkää korviketta ravinnokseen (ennen kiinteisiin siirtymistä).

        Kyllä se nyt vaan on niin, ettei sairaudet korvikkeesta voi johtua, koska muuten 90% lapsista sairastuisi rintamaidon puutteen seurauksena.

        Se, että tuleeko tuttavapiirissä terveitä/sairastelevia lapsia vastaan on pelkästään sattumankauppaa tai sitten geeneistä kiinni. Mulla serkkujen perheessä on 5 lasta:kaikki alatiellä syntyneitä, kaikkia täysimetetty vähintään puoli vuotta, viimeisin vielä 1,5-vuotiaana sai rintamaitoa. Kaikki ovat pahasti allergisia, vauvaiästä kärsineet astmasta, vanhimmalla reuma jo teini-iässä, kahdella ADHD, sairastelleet kaikki koko ikänsä eri sairauksia, myös korvatulehduskierteet jokainen käynyt läpi, toiseksi nuorin autistinen jne. Ja vanhempansa aina eläneet nuhteettomasti terveellisiä elämäntapoja noudattaen. Isänsä puolelta kuitenkin "perineet" sairastelualttiuden ja allergiat ainakin.

        Minä ja kolme sisarustani olemme sektiolla syntyneet, korvikkeella kasvaneet ja terveinä aina pysyneet.
        Kyllä meitä mahtuu moneen junaan, ja kaikkien tuttavapiiristä varmasti löytyy erityistapauksia. Serkkujeni lisäksi lähipiirissämme on lukuisia lapsiperheitä ja kellään ei ole todettu mitään eläinallergiaa vakavampaa, vaikka korvikkeena suurimman osan ravinnostaan saaneet. Siksipä minä en usko, että korvikkeesta nyt ainakaan mitään alttiutta sairasteluun seuraisi. Ei sitten mitenkään ole mahdollista (valmiiksi maitoallergiset erikseen).


      • Alina_
        kohta 4:n äiti kirjoitti:

        vaan on omaan ystäväpiiriin osunut niitä vauvoja jotka on saanut korviketta ja siitä vatsavaivoja ja maitoallergiaa ja isompana sitten diabetesta (1 tyyppi), pahoja allergioita, korvatulehduskierteitä..
        kuitenkaan niitä täysimetettyjä vastaavia ei ole vielä mun kohdalla tullut vastaan..mistä lie johtuu?

        en mä ole tässä tuomitsemassa mitään synnytystapaa (sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä, vaikka itse kannatankin alatiesynnytystä omalla kohdallani) /korvikkeen antamista,
        epäilenpähän vaan sitä kuinka hyväksi ne meille oikein on..
        joku ehkä selviää ilman haittavaikutuksia joku toinen ei.

        en mä usko muutenkaan et noi batteryn kaltaset tuotteet on hyväksi, oli sitten raskaana tai ei. tosin ei se liika kahvikaan varmaan ole.

        Maito allergia ja laktoosi-intoleranssi ovat sitten kaksi eri asiaa. Muistetaan se. Itselläni molemmat ja pienenä en voinut edes äidinmaitoa imeä, joten korvikkeena toimi vuohenmaito. Edelleen allergioita vaikka muille jakaa ja kaikki ovat periytyneet. EI johdu mistään mitä äitini olisi syönyt tai juonut raskausaikana! Ja kuten sanottu, kohtuus kaikessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe