Hiuspohjan psori

neuvoja onko

Olen saanut nyt kuukauden kortisonien ja perusrasvojen lotrauksella psorin hallintaan muualta kehostani, mutta nyt se on sitten hyökännyt päänahkaan. Onneksi aikas lievänä. Onkohan kellään kokemuksia ihan apteekin tuotteista, esim. Decubalin Dry Scalp- hoitoaineesta, joita mm. psorilaisille suositellaan?
Minulla tämä koko psori oli poissa jo viitisen vuotta kunnes angiinan myötä villiintyi.
Hassua sinänsä että tulin sitten ajatelleeksi lapsuuttani, kun äitipuoli käytteli tervashampoota ja sellaista muovista, pyöreää, hierovaa hiusharjaa päähäni saunassa... puheli karstasta, mutta varmaan on silloin jo hiuspohjassa oireillut tämä sairaus. Noilla se kuitenkin aina helpottui, vaikkei säännöllisesti sitä tehtykään.

11

4110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervalla

      Niimpä, tervahoito on minulla päänahkaan. Tällainen alphosyl linimentti jota saa nykyisin ilman reseptiä ja tätä voi käyttää muihinkin läiskiin, haitta vaan on tervan haju jos ei tykkää, en kyllä ole käyttänyt mitään erikoisia shampoita enkä hoitoaineita. Sehän on ollut ihan asiallinen hoito sulla lapsena, minulla myös oli lapsena polvessa iso läiskä joka hilseili ja siihen voideltiin tummelia(lehmän utarevoidetta) kun ei siihen aikaan tiedetty koko psoriasiksesta mitään. Nämä taudithan ne usein laukaisee tämän vaivan, pissatulehdukset ja kuumeilut ym.

      • avun saanut

        Sim-sarjan tuotteita. Mulla toimii todella hyvin System4- shampoo, hoitoaine ja haudehoito. Lue lisää vaikka Simin sivuilta.
        Huomasin eron jo ekan käyttökerran jälkeen, ja nyt kun olen käyttänyt tuotteita n. 3kk, en ole kertaakaan joutunut laittamaan kortisoniliuosta tms.


      • keskustelun aloittanut_
        avun saanut kirjoitti:

        Sim-sarjan tuotteita. Mulla toimii todella hyvin System4- shampoo, hoitoaine ja haudehoito. Lue lisää vaikka Simin sivuilta.
        Huomasin eron jo ekan käyttökerran jälkeen, ja nyt kun olen käyttänyt tuotteita n. 3kk, en ole kertaakaan joutunut laittamaan kortisoniliuosta tms.

        No niin, aika paljon on eri palstoilla tuota System4-sarjaa kehuttu psoripotilaisten kesken, joten otin ja tilasin nyt kokeeksi shampoon ja hoidon.
        Katsotaan josko auttaisivat minuakin.
        Ihan tervashampoota tekisi mieli myös kokeilla, mutta kun en tiedä miten se vaikuttaa hentoihin värjättyihin hiuksiini.
        kiitos vinkeistä.


      • perusrasvaa..
        keskustelun aloittanut_ kirjoitti:

        No niin, aika paljon on eri palstoilla tuota System4-sarjaa kehuttu psoripotilaisten kesken, joten otin ja tilasin nyt kokeeksi shampoon ja hoidon.
        Katsotaan josko auttaisivat minuakin.
        Ihan tervashampoota tekisi mieli myös kokeilla, mutta kun en tiedä miten se vaikuttaa hentoihin värjättyihin hiuksiini.
        kiitos vinkeistä.

        Minä olen pessyt hiukset erillaisilla perusvoiteilla ja hiukset myös pysyneet pehmeinä (tietenkin myös kortisoniliuosta hoitoon)


    • kissapolkka

      Olipa hyvä kuulla että muillakin angiina laukaissut psorin.. minulla todettiin tänään nieluviljelyn tuloksena angiina joka on oireeton?? mutta psorin oireet jo kolmisen kuukautta..saan valohoitoa sekä rsvausta jotka jo viikossa auttaneet iho oireisiin.. toivottavasti antibiootit auttavat.. olen muuten sairastanut virtsatietulehduksen oireettomona.mikä todettiin kun diabeetes todettiin..

    • KT3

      Apteekista reseptillä saatavt: Dermovat scalp ja Diprosalic. Helpottuvaa keväänodotusta!

      • Kokeillut

        Ainakin itselläni diprosalic rasitti hiuksia tosi paljon. Alkoivat katkeilla yms.. Täsmähoitona ehkä toimiva. Kannattaa nyt sitä kuitenkin kokeilla.


      • ei kaksinen...
        Kokeillut kirjoitti:

        Ainakin itselläni diprosalic rasitti hiuksia tosi paljon. Alkoivat katkeilla yms.. Täsmähoitona ehkä toimiva. Kannattaa nyt sitä kuitenkin kokeilla.

        Itsekin olen kokeillut Diprosalic liuosta. Kuuriluontoisesti väin käytettävä, ja sen jälkeen yhden päivän itselläni päänahka pysyy ilman hilsettä ja sama tulee heti takaisin. ! Paha hilse karsta päänahassa monessa kohti ja on psoriasista. Tuo Diprosalic on siitäkin huono, että se alkaa kauheena irrottaa hilsettä "taliköhnä" mäisesti ja minulla ainakin kutina yltynyt. Pitäisi psoriasis saada päänahasta pois pitemmäksi aikaa jollakin hoidolla. Nyt aloitan uutena hoitona lääkevoiteen laiton 12 tunniksi päänahkaan, huuhtelen pois ja sen jälkeen 2 viikon käyttö Locoid linimenttiä. Reseptillä kumpikin. Käytän ihan kauan yleis shampoita, mutta ne ei kyllä ole hyväksi ja samoiten ei hiuslakkakaan eikä muotovaahto. Mitä hyviä kannattais psoriatikon käyttää, siis kun päänahassa se??


    • keskustelun aloittanut

      Ajattelin nyt tulla kertomaan tilanteeni noin kuukautta keskustelun aloituksen jälkeen.
      Eli hommasin Simin System4- shampoon ja hoitonesteen, niitä joita psoriin suositellaan.
      Olen käyttänyt ko. shampoota ja hiuksiin jätettävää hoitonestettä nyt kuukauden ajan, 3 kertaa viikossa. Tulokset ovat positiivisia. Hilseen määrä on kerta kerran jälkeen vähentynyt ja ilmentymisalue kaventunut.
      Psorilaikut ovat myös "madaltuneet".
      Pahimmillaan psoria oli otsan hiusrajasta lähtien päälakeen saakka (läikkinä tietysti), ja hilsettä pölisi joka harjanvedolla tai käden sipaisulla.
      Mutta nyt jäljellä on vain pari sormenpään kokoista aluetta hiusrajan tuntumassa.
      Noin viikko sitten aloin käyttää em. tuotteiden lisäksi ACO:n geeliä kuivalle ja hilseilevälle hiuspohjalle. Huomasin näet että hiuspohjani oli kuiva kuin mikä ja se taas lisäsi hilsettä. Enää ei päänahkaa kiristä eikä kutita.
      Tuota ACOa hieron päänahkaan aina pesun ja Simin hoitonesteen jälkeen, kosteisiin hiuksiin.

      Nämä ovat tepsineet minulle, enkä ole joutunut hakemaan lääkäriltä reseptiä tujumpiin aineisiin.

      • Psori tai joku muu

        Mulla oli kans vuosia päänahka kuin kynnöspelto, ja ällö punainen ja hilseilevä niskanseudun ihottuma. SIM-tuotteilla meni ohi, mitkään apteekin tuotteet eivät auttaneet yhtään. SIM:illä on muuten hiusten öljyhoito, jota kuulemma psoriaatikot käyttää ihottumarasvanaan. Se on kans hyvää, nyt ei enään tarvi niitä shampoit ja hoitoja käyttääkään. Toi öljyhoito on kuulemma joskus valittu vuoden ihonhoitotuotteeks, tai mikskä se oli? psoriliiton toimesta. Käsidesinfektiotuotteet kanssa auttavat, kun tappavat bakteereja... Kai tää tauti on jotain sienten ja bakteerien symbioosia. En ole käyny lääkärissä, mutta yks kampaaja sanoi, että vois olla psoriakin...


    • apua saanut

      Mulla ainakin on auttanut tukka curen tuotteet aivan älyttömästi....suosittelen kokeileen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe