SKODAN ÖLJYN KULUTUS?

kertokaa

kokemuksistanne, syökö niin paljon, kuin yleisesti lähes kaikki väittävät, olen ehkä aikeissa ostaa skodan.

Asiallisia vastauksia, kiitos

106

12159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaverilla on

      Kuljetaan työmatkat yhessä, mut aina mun autolla skootan kyytin kun en nouse päiväsaikaan.

      • Kärsii lompakko

        Oletke ajetellut Skoda mies kusettaa sinua.


      • Pysy aiheessa

        Kieltä ymmärtävänä tajusin, että kysymys oli öljyn kulutuksesta eikä siitä, millä konstin joku takahikiäläinen kulkee työmatkansa.


    • miksi kyselet

      itsestäänselvyyksiä?

    • äläkä

      Ole järkevä äläkä kysele skodan öljynkulutuksesta ainakaan tällä ääliömäisellä palstalla. Totuus on, että Skoda ei syö sen enempää öljyä, kuin muutkaan konsernin autot. kysy joltakin järkevältä, esim. tuttavalta, jolla on Skoda. Tee järkivalinta ja osta
      hinta/laatu suhteeltaan itseäsi miellyttävä auto, vaikka......Skoda tai joku muu.

      • Epäilevä Tuomas

        sitä mieltä, että kun kysyy ja itse vastaa, saa mieleisensä vastauksen.


      • TFSI

        "Totuus on, että Skoda ei syö sen enempää öljyä, kuin muutkaan konsernin autot."

        Se on varmasti totta.


      • Anonyymi
        TFSI kirjoitti:

        "Totuus on, että Skoda ei syö sen enempää öljyä, kuin muutkaan konsernin autot."

        Se on varmasti totta.

        Tämä aina ihmetyttää että kun palstalla annetaan ystävällisellä mielellä tietoja , neuvoja ja kokemuksia niin jotkut on sitä vastaan.

        Joku kertoi, että kun cittarin pihalla oli vienyt sodien ikkunoihin lappuja "skoda on skeida" niin eivät tykänneet siitäkään. Ajatus oli kuitenkin rehellinen tiedotuspohjainen ystävän kädenojennus ettei tule pahaa mieltä sitten kun on myöhäistä.


    • öljynkulutus

      Toivottavasti tämä hiukan valaisee tuota kysymystäsi. Eli Skoda ei syö sen enempää öljyä kuin mikään muukaan automerkki. Skodassa käytetään täysin samoja koneita joita on volkkareissa, audeissa ja seateissa. Tuo öljynkulutus "legenda" johtuu siitä, että kaikissa vag konsernin diesel autoissa joissa on ns. longlife määräaikaisahuoltoväli (=30.000km)annetaan uuteen autoon 1l öljyä mukaan koska dieselkone kuluttaa hieman öljyä esimmäisen 20.000 km:n aikana. Esim itsellä nyt noin 10000km ajettu ocu 1,9TDI öljynkulutus ollut noin 3dl, eli aivan normaalia. Bensakoneissa ei tätä ilmiötä ole T,oki kaikki koneet hieman merkistä riippumatta kuluttavat öljyä. Tuo vesi juttu on myös varsin liioiteltua kuten näillä palstoilla olevat ns. asiantuntijat yrittävätkin muuta todistella. Itselläni on ollut sekä volkkareita, seateja ja nyt Skoda Octavia ja auto on varsin hyvin tehty ja mukava ajaa. tuolta volkkarin omilta palstoilta saa asiallista tietoa, täältä ehkä hieman sattumanvaraisesti ;)

      • newbie7

        mihin perustat tuon että vain dieseleihin tulee litra öljyä mukaan?kyllä itelle tuli ihan bensavehkeeseen myös öljyä ja tutulle kanssa,mut sain aikasemmin myös mazdan mukana et...


      • mikä on se

        Audi malli, jossa on sama kone kuin Skodassa?

        Nyt taisit puhua täyttä p....a


      • A3!
        mikä on se kirjoitti:

        Audi malli, jossa on sama kone kuin Skodassa?

        Nyt taisit puhua täyttä p....a

        A3!
        Pitkittäin asennetutkin ovat perusrakenteiltaan samoja.
        Saivartelijoille sen verran myönnytystä, että Skodaan ei ole saatavana ihan kaikkia Audeihin asennettuja moottoreita, koskee lähinnä V6, V8 ja V12-moottoreita


      • Tiivis moottori
        A3! kirjoitti:

        A3!
        Pitkittäin asennetutkin ovat perusrakenteiltaan samoja.
        Saivartelijoille sen verran myönnytystä, että Skodaan ei ole saatavana ihan kaikkia Audeihin asennettuja moottoreita, koskee lähinnä V6, V8 ja V12-moottoreita

        Öljyä kuluttaa noin 0.5-1 litra per 15.000km. Mittarissa 320.000km.Kulutus seka-ajossa noin 5.1


      • mutta ei syö
        newbie7 kirjoitti:

        mihin perustat tuon että vain dieseleihin tulee litra öljyä mukaan?kyllä itelle tuli ihan bensavehkeeseen myös öljyä ja tutulle kanssa,mut sain aikasemmin myös mazdan mukana et...

        Mullekkin tuli 1,8t superbin mukana se pönikkä, muttei sitä ole tarvinnut korkata. Ainakaan tuo 1,8t ei syö öljyä havaittavaa määrää. Niin ja kilometrejä on 42tkm.


      • ryystää

        Skoda suorastaan juo öljyä, niiden moottorit on koottu paljon kropelommin ja krouvemmin kuin esim. audin tai vw;n moottorit vaikka samanlaisilta vaikuttavatkin päällisin puolin. Esim. öljyrenkaissa saattaa päittäisvälys olla jopa 1mm enempi kuin tarkemmin kasatuissa moottoreissa.


      • .--
        ryystää kirjoitti:

        Skoda suorastaan juo öljyä, niiden moottorit on koottu paljon kropelommin ja krouvemmin kuin esim. audin tai vw;n moottorit vaikka samanlaisilta vaikuttavatkin päällisin puolin. Esim. öljyrenkaissa saattaa päittäisvälys olla jopa 1mm enempi kuin tarkemmin kasatuissa moottoreissa.

        Voi pyhä yksinkertaisuus, Volkkarissa on täysin identtinen TSI tai TDI moottori kuin Skodassa ja Seatissakin. Ei ole Skodan TSI tai TDI yhtään sen krouvimpi. Entinen oli Passat TDI joka itseasiassa joi öljyä enemmän kuin nyt Superbin TDI, eroavaisuuksia on samoissa merkeissäkin öljyn juonnin suhteen, vai laittaa ne Skodiin "krouvimmat" moottorit, sä taidat ihan itsekin uskoa noihin satuihin joita kirjoitat nimim. "ryystää". Tollo olet.


      • välys
        .-- kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus, Volkkarissa on täysin identtinen TSI tai TDI moottori kuin Skodassa ja Seatissakin. Ei ole Skodan TSI tai TDI yhtään sen krouvimpi. Entinen oli Passat TDI joka itseasiassa joi öljyä enemmän kuin nyt Superbin TDI, eroavaisuuksia on samoissa merkeissäkin öljyn juonnin suhteen, vai laittaa ne Skodiin "krouvimmat" moottorit, sä taidat ihan itsekin uskoa noihin satuihin joita kirjoitat nimim. "ryystää". Tollo olet.

        Montako moottoria olet avannut? Avaa ensin ja totea itse ja tule sitten tänne kirjottelemaan. Tämä ei ole uskon asia.


      • .--
        välys kirjoitti:

        Montako moottoria olet avannut? Avaa ensin ja totea itse ja tule sitten tänne kirjottelemaan. Tämä ei ole uskon asia.

        Niin alas ei ole tarvinnut vajota että joutuisin alkaa availemaan autojen moottoreita, en hemmetissä ole.


      • öljysheikki

        kyl syö bensakoneet öljyä.fabial ajaa noin kolmetuhatta niin mittatikku alarajassa.ei ole normaalia minun mielestä.ohjekirja sanoo et litra voi mennä tuhannella kilsalla.t öljysheikki


      • sokota separator
        öljysheikki kirjoitti:

        kyl syö bensakoneet öljyä.fabial ajaa noin kolmetuhatta niin mittatikku alarajassa.ei ole normaalia minun mielestä.ohjekirja sanoo et litra voi mennä tuhannella kilsalla.t öljysheikki

        Ei se litran pullo riitä vaihtovälille. Pitäisi olla 4-5 litran pönikkä siellä paksissa. Eurol välttää öljysyöppöille koneille.


      • tyhmälle
        .-- kirjoitti:

        Niin alas ei ole tarvinnut vajota että joutuisin alkaa availemaan autojen moottoreita, en hemmetissä ole.

        Toisin sanoen et osaa. Kun et ymmärräkään niistä yhtään mitään.
        Tyypillinen skoda kuski.


      • ZKODA
        öljysheikki kirjoitti:

        kyl syö bensakoneet öljyä.fabial ajaa noin kolmetuhatta niin mittatikku alarajassa.ei ole normaalia minun mielestä.ohjekirja sanoo et litra voi mennä tuhannella kilsalla.t öljysheikki

        minulla oli 2013vm skoda oktavia ja 43tkm ajettuna kaikki särkyi mikä särkyä voi ja kori mätäni. 74hinauskertaa 2vuodessa korjaamolle ajoon ja turvallisuuteen vaikuttavien vikojen takia, huh! 4l/1000km kulutti öljyä. moottori/vaihteistoyhdistelmä sekä taka-akseli putosivat tielle RUOSTEEN takia. takuu ei korvannut mitään vaikka esitin LUJUUSLASKELMAT jokaisella korjaamoreissulla. paaliin meni.


    • on ensimmäinen

      Skoda. Olen ajanut noin 18 tkm, ensimmäisen 5000 - 6000 km:n ajon jälkeen lisäsin n. 2 - 3 dl. Tarkistin välillä, seuraavan kerran lisäsin n. 12 tkm:n kohdalla n. 2 dl, sen jälkeen ei ole ollut tarvetta lisätä, joten mielestäni kulutus on ollut normaalia uudelle koneelle.
      Olen ajanut eri autoilla yli 4o vuotta, öljynkulutus ei poikkea aikaisemmasta kokemastani. On ollut autoja joihin ajettuani yli 30 tkm ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälin ollessa 15 tkm. Saattaa olla haitaksi (tai ei), että auton mukaan laitettaan litran öljypullo, tarinaa syntyy heti.
      Öljyn kulutus ei mielestäni ole peruste jättää Skoda ostamatta.

    • per 30tkm

      Litran verran piti lisätä eka huoltovälillä (30.000 km) 1.9 TDI koneeseen.
      Ostin uuden litran seuraavaa huoltoväliä varten, vaikka semmoinen tuntuma onkin, että loppupuolella ekaa huoltoväliä öljyn kulutus oli jo niin olematonta, ettei välttämättä enää seuraavalla huoltovälillä lisää öljyä kyselekään...

    • Juttuva

      VAG konserni käyttää autoissaan samoja moottoreita. Ei aivan kaikkia kaikissa esim. kaksitoista pyttyinen W12 on nähty ainakin toistaiseksi vain Phaetonin nokalla. Se, että moottori on jossain mallissa pokittain ja jossain toisessa pitkittäin ei moottorin perusrakenteita miksikään muuta.

      Alla malliksi pari modernimpaa moottoria ja kärry mihin nse on asennettu.

      VAG AUQ: Seat Leon mk1, Skoda Octavia I RS, VW Golf mk4,VW Bora

      VAG AWT: VW Passat 3BG, Audi A4, Audi A6, Skoda Superb

    • mutta se ei

      ole ongelmista suurimpia.
      Esimerkiksi yksi työkaverini omistaa skodan ja voi mitä suunsoittoa hän saa osaksen joka ainut päivä.

      Sitten vielä, tätä palstaa jonkin verran seuranneena epäilen että... koska aina kun tämä aihe otetaan esille, se saa huippu lukemat, niin kommenttien, kuin lukijamääränkin suhteen.

      • ettet..sinä

        työpaikallasi mollaa työkaveriasi, autonsa kautta?


      • enhän toki
        ettet..sinä kirjoitti:

        työpaikallasi mollaa työkaveriasi, autonsa kautta?

        Koska en ole koskaan omistanut autoa, enkä näin ollen voi niitä vertailla, toin vaan julki muutaman tosi asian, joihin olen törmännyt.


      • päänsärkysi

        Meidän työpaikalla työsuhdeautoilijoista puolet ajaa dieseli Octavialla, ja lisäksi Octaviaa löytyy aika paljon itse autonsa omistavilta.

        Itse en Skodalla (vielä) ajele, eikä suutakaan joka toiselle jaksa tuosta asiasta soittaa. Uskon ilman kokemustakin, että kyseessä on hyvä auto, sillä eihän se muuten noin suosittu ja medisssa ylistetty voisi olla.


      • aikoinaan
        päänsärkysi kirjoitti:

        Meidän työpaikalla työsuhdeautoilijoista puolet ajaa dieseli Octavialla, ja lisäksi Octaviaa löytyy aika paljon itse autonsa omistavilta.

        Itse en Skodalla (vielä) ajele, eikä suutakaan joka toiselle jaksa tuosta asiasta soittaa. Uskon ilman kokemustakin, että kyseessä on hyvä auto, sillä eihän se muuten noin suosittu ja medisssa ylistetty voisi olla.

        Suomessa oli myös paljon Moskvits skandinavia merkkisiä autoja, sekä jatkossa saman valmistajan Elite versiota, jota myös myöhemmin mainostettiin terästetty elite versiona.

        Moskvits oli varmaan myös erittäin hyvä auto,
        koska oli suosittu ja mediassakin kovasti, niin kovasti ylistetty.


      • kertoisitko
        päänsärkysi kirjoitti:

        Meidän työpaikalla työsuhdeautoilijoista puolet ajaa dieseli Octavialla, ja lisäksi Octaviaa löytyy aika paljon itse autonsa omistavilta.

        Itse en Skodalla (vielä) ajele, eikä suutakaan joka toiselle jaksa tuosta asiasta soittaa. Uskon ilman kokemustakin, että kyseessä on hyvä auto, sillä eihän se muuten noin suosittu ja medisssa ylistetty voisi olla.

        mitä tarkoitat kirjoituksesi viimeisellä rivillä sanoilla: "medisssa ylistetty" onko tuo sana medisssa jotain slangia, jota täälläpäin ei vielä tunneta, vai onko peräti ihan ulkomaan kieltä.


      • Apotti
        kertoisitko kirjoitti:

        mitä tarkoitat kirjoituksesi viimeisellä rivillä sanoilla: "medisssa ylistetty" onko tuo sana medisssa jotain slangia, jota täälläpäin ei vielä tunneta, vai onko peräti ihan ulkomaan kieltä.

        hiukan minuakin.
        Veikkaanpa, että kyseessä oleva mystinen sana viittaa jotenkin tuonne entisajan luostareiden suuntaan.
        Nunnaluostarin päällikköä kutsuttiin ja kutsutaan kai vieläkin Abedissaksi, joten veikkaisin Medisssan olevan arvoasteikossa jostain nunnan ja abedissan väliltä.


      • Bebedissa
        Apotti kirjoitti:

        hiukan minuakin.
        Veikkaanpa, että kyseessä oleva mystinen sana viittaa jotenkin tuonne entisajan luostareiden suuntaan.
        Nunnaluostarin päällikköä kutsuttiin ja kutsutaan kai vieläkin Abedissaksi, joten veikkaisin Medisssan olevan arvoasteikossa jostain nunnan ja abedissan väliltä.

        Veikkaanpa että te kaksi olette täysiä idiootteja.. Kyllä noita lyöntivirheitä sattuu kaikille. Vaikuuttaako tuo teidän kahden turha viisastelu paljonkin Skodan öljynsyöntiin vähentävästi?????


    • ei pääse, kuin

      reilun 5000km niin litra on lisättävä

      • Georg

        sä niin avuton oo ettet osaa itse lisätä öljyä tarpeen vaatiessa,ihme touhua nämä nykyajan uusavuttomat.
        Kysy vaikka naapurilta tai huollosta mihin reikään sitä lisätään.
        Jos kuitenkin tähän alkuperäiseen kysymykseen etsii vastausta,niin tuskin sitä täältä löytyy.Ne jotka ei omista Skodaa,kertoo että syö ja jotka omistaa niin tietää ettei syö.Päättele ite siitä.


      • hahahahaha

        Vai että litra viidellä tuhannella kilometrillä. Jos ihan vakavissasi noin kirjoitit, niin viepä autosi huoltoon. Joko öljypohjassa on reikä tai koneessa on paha vaurio. Ei mikään auto vie noin paljon öljyä jos paikat on kunnossa. Mutta tällä palstalla noita hauskuuttajia aina riittää. Hehehehe.


      • kansiremontti
        hahahahaha kirjoitti:

        Vai että litra viidellä tuhannella kilometrillä. Jos ihan vakavissasi noin kirjoitit, niin viepä autosi huoltoon. Joko öljypohjassa on reikä tai koneessa on paha vaurio. Ei mikään auto vie noin paljon öljyä jos paikat on kunnossa. Mutta tällä palstalla noita hauskuuttajia aina riittää. Hehehehe.

        eipä tarvi olla, kuin vettiilivarrenkumi pois paikoiltaan niin tuohon lukemaan yltää helposti!


      • Ilmastointi rassaa
        kansiremontti kirjoitti:

        eipä tarvi olla, kuin vettiilivarrenkumi pois paikoiltaan niin tuohon lukemaan yltää helposti!

        .

        Olen huomannut että kesällä ilmastoinnin käyttö voi lisätä kulutusta pari desiä / 10 000 km

        .


      • --
        hahahahaha kirjoitti:

        Vai että litra viidellä tuhannella kilometrillä. Jos ihan vakavissasi noin kirjoitit, niin viepä autosi huoltoon. Joko öljypohjassa on reikä tai koneessa on paha vaurio. Ei mikään auto vie noin paljon öljyä jos paikat on kunnossa. Mutta tällä palstalla noita hauskuuttajia aina riittää. Hehehehe.

        Kyllähän mikä auto vain "syö" jos sen aina ylitäyttää, älä täytä mittatikun max:iin asti, koska taatusti menee helposti ylitäytölle silloin ja syönti tapahtuu ylitäytössä siten, että ylimääräinen öljy palaa koneesta nopeassa tahdissa pois.


      • Ylitäyttö vaarallist
        -- kirjoitti:

        Kyllähän mikä auto vain "syö" jos sen aina ylitäyttää, älä täytä mittatikun max:iin asti, koska taatusti menee helposti ylitäytölle silloin ja syönti tapahtuu ylitäytössä siten, että ylimääräinen öljy palaa koneesta nopeassa tahdissa pois.

        .

        Varoitetaan ehdottomasti ylitäyttämästä koska voi katalysaattori vaurioitua

        Eli jos öljy pysyy rajoissa ei ole mitään syytä hötkyillä

        .


    • Vai mikäseoli

      Mikäs ihme se on jos Ocu öljyä syö mutta kaverin Lada kun söi öljytikkua. Pätkä hävis heti uutena.

      • ei uskois

        Siis kaveri hei,ei kai öljy voi syödä noin tikkua..vai voiko oikeesti?
        Epäilen että kaveri on sulle taas syöttäny pajunköyttä tai vastaavasti viilannut linssiin...epäilen myös että palturia on sulle puhuttu.
        Oot sä aika velikulta,vaikukasäoot?


    • Anessi

      Turhaa Skodan haukkumista.Itselläni toinen Octavia menossa enkä todellakaan aio vaihtaa merkkiä.Edellisellä tuli 470000 ajettua,korjaukset kaksi alatukivarren kumia jarrulevyt ja palat ynnä öljyvaihdot.Joten erittäin halpoja kilometrejä.

    • tolerans

      Selvähän se on että kuluttavat öljyä, tsekissä on käytössä harvemmat toleranssit kuin saksassa. Eihän se muuten skoda olisikaan.

      • ihan oikea kulutus.

        ja toransilla ihan fakta tietoa, juu kyllä.
        2011 1,6tdi ensimmäsellä huoltovälillä lisättiin 0,2 litraa ja toisella välillä samaten. Kolmas huoltoväli menossa, eikä ole viellä tarvinnut lisätä yhtään, liekkö ei tarvitse lisätä ollenkaan?!? Ja huoltovälihän on se 30tkm.


      • ei lisäilijä
        ihan oikea kulutus. kirjoitti:

        ja toransilla ihan fakta tietoa, juu kyllä.
        2011 1,6tdi ensimmäsellä huoltovälillä lisättiin 0,2 litraa ja toisella välillä samaten. Kolmas huoltoväli menossa, eikä ole viellä tarvinnut lisätä yhtään, liekkö ei tarvitse lisätä ollenkaan?!? Ja huoltovälihän on se 30tkm.

        >liekkö ei tarvitse lisätä ollenkaan?

        Siis mitä?


    • Joku tossa jo totesi 5000km ja sitten litra öljyä ja matka jatkuu. Kone oli 1.8 TSI nyt ajettu 42 tuhatta koko ajan ollu sama kulutus.

      • tarkennus?

        Eli olet lisännyt öljyä yhteensä yli 8 litraa tuon aikana?


      • tarkennus? kirjoitti:

        Eli olet lisännyt öljyä yhteensä yli 8 litraa tuon aikana?

        Joo niin se tekee. Öljy purkki maksaa noin 24 euroa litra.


      • ruik, ruik
        turo555 kirjoitti:

        Joo niin se tekee. Öljy purkki maksaa noin 24 euroa litra.

        Onko sokotassa nonstop öljynvaihto. Öljyt uusiutuu pari kertaa huoltovälin aikana.


    • mösö pösö

      Vm -11 1,4 tsi, vaihdoin öljyt n. 5000 km kohdalla ja nyt ajettu n. 15000 km ja mitta lähes ylärajassa. Et silleen.

    • Ei turhia kuluta

      Aloittaja lienee jo tehnyt ostopäätöksen joko Skodasta tai jostain muusta merkistä (ap:n viesti on vuodelta 2008).

      Mutta öljynkulutuksesta: vaihdan Ocuun öljyt 15 000:n välein ja kerran olen lisännyt öljyä vaihtovälillä, ja silloin öljy oli lähellä alamerkkiä ja lorautin vähän lisää.

      Eli hyvin kohtuullista on öljynkulutus. Autolla on ajettu n. 45000 km.

      Öljynkulutus on paljon siitä kiinni, miten ajat auton uutena sisään. Tuo ocu on ollut minulla uudesta lähtien ja tein sisäänajon täysin ohjeiden mukaan, ja tein vielä ylimääräisen öljynvaihdon 1000 km:ssa, tätähän ei missään ohjekirjassa suositella, mutta pidetään hyvänä moottorin kannalta.

      • old school Essolta

        mitä niitä öljyjä yhtenään vaihtelemaan kun kaikki toimii ihan 30tkm huoltovälin puitteissakin. Oma tdi ajettu 80tkm longlife ohjelman mukaisilla huolloilla, eikä öljyä tarvitse lisätä kuin pari desiä huoltovälillä,eikä ole tehty mitään ensihiontaöljyjen vaihtoa kuten vanhan liiton aikaan joskus tehtiin. Nyt mennään nykyajassa ja vanhat opit ovat menneet uusiksi, mutta saahan jokainen vaihtaa öljyt vaikka viikottain ja käyttää suositusten vastaisiakin laatuja jos niin päättää.
        Uusiin autoihin suositellaan totuutusajoa muutaman sadan alkukilometrin ajan jolloin ei vedätettäsi kohtuuttomasti moottoria ja jarruteltaisiin maltillisesti, mitään varsinaista sisääajoa ei enään ole tarvittu ainakaan kymmeneen vuoteen.


      • Yksilöitä ovat

        kokemukseni mukaan kaikki autot merkistä riippumatta. Toiset vievät voiteluainetta enemmän kuin toiset eli toleranssia voi olla. Tämä näkyy niistäkin keskusteluista, jotka koskevat eri maahantuojien ilmoituksia "normaaliksi" väitetystä öljyn kulutuksesta.

        Siitä olen samaa mieltä, että ensimmäisten muutaman tuhannen kilometrin ajotavalla on varmasti asiassa merkitystä. Ei kannata vielä revitellä vaan antaa rauhassa moottorin osien lopullisesti hioutua toisiinsa.

        Omassa Octaviassa ei (1.9 TDI) annettu erityisiä sisäänajo-ohjeita, mutta käytin asiassa tervettä järkeä. Olin sikäli utelias, että miten käyttäytyy, kun kyse on ensimmäisestä dieselautosta. Alussa tuli reilusti pitempää ajoa n. 600 km:n siivuissa. Moottori tuntui tosi jäykältä. Alussa tuota tuli sen takia valoissa jokun kerran sammuteltuakin (manuaali laatikko ja lisäksi erilainen kytkin kuin olin aiemmin tottunut). Isommissa mäissä piti myös hakea nelosta kun tuntui, ettei viitosella jaksa täyttä kuormaa enkä halunnut revittää.

        Ensimmäisellä huoltovälillä lisäsin loppuvaiheessa 3 desiä öljyä kun näytti pinta vajenneen ja oli vielä moottoritieajoa luvassa. Varmaan ihan turhaan kyllä lisäsin kun ei öljytaso ollut alamerkissä. Olen antanut mennä longlifellä ja tuon ensimmäisen kerran jälkeen ei ole tarvinnut öljyä lisätä. Auto on alkanut kunnolla kulkemaan vasta 50.000 km:n jälkeen. Nyt kiihtyy mielestäni perusdieseliksi herkästi ja ennen takkuiset mäetkin menee heittämällä ylös.


    • oil man

      27 tkm nyt ajettu. 1,6 tdi ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä moottoriin kertaakaan.

    • Superb 2,0

      mulla skoda superb nyt kolmatta kuukautta. ajanut noin 18 000 km .Öljyt ok. ei ole tarttenut lisätä, Mahtavat auto. Suosittelen kaikille, etenkin niille joilla tulee paljon kilometrejä.Loistava maantiellä ja ok kaupungissa.

      • Vertailupohjaa

        Autoni syö hieman öljyä. Tikusta vajenee n. 6 mm, mikä vastaa 2 dl vaihtoväliä kohti. Autollani on nyt ajettu 360.000 km ilman öljyn lisäystä, vain vaihdot on tehty.
        Mutta se onkin vanha Toyota 2.2 , minkä pellin alle ei tarvitse alvariinsa kurkkia.


      • totuus esiin
        Vertailupohjaa kirjoitti:

        Autoni syö hieman öljyä. Tikusta vajenee n. 6 mm, mikä vastaa 2 dl vaihtoväliä kohti. Autollani on nyt ajettu 360.000 km ilman öljyn lisäystä, vain vaihdot on tehty.
        Mutta se onkin vanha Toyota 2.2 , minkä pellin alle ei tarvitse alvariinsa kurkkia.

        Unohdit kertoa, kuinka tihein välein vaihdat öljyt. Jos vaihtoväli on 5000 km tai 10 000 km, juttusi on uskottava. Jos väität, että vaihtoväli on 30 000 km, valehtelet, tai todennäköisesti syylärin nestettä pääsee öljyn sekaan.


      • vailla huolia
        totuus esiin kirjoitti:

        Unohdit kertoa, kuinka tihein välein vaihdat öljyt. Jos vaihtoväli on 5000 km tai 10 000 km, juttusi on uskottava. Jos väität, että vaihtoväli on 30 000 km, valehtelet, tai todennäköisesti syylärin nestettä pääsee öljyn sekaan.

        Ei tojo ole mikään sokota, missä öljyt ja jäähdytinnesteet separoidaan erilleen toisistaan.
        Vanhan tojon öljyn vaihtoväliksi suositellaan 15.000 km. Olenkin vaihtanut 15-17 tkm:n välein eli noiden lukemien jälkeen pari kertaa. Sallittu vaihtelualue tikussa on 21 mm eli 7 dl.


    • 9+19

      Yhden uuden octavian sisään ajaneena sain ohjeen huoltopäälliköltä(vm 06 1.9tdi dsg)että älä ajattele että on sissän ajo äläkä hissuttele.No tein työtä käskettynä.Silloin tuntui olevan selvää että pumpparit vei sen litran vähintään 10-15tkm matkalla,osa sitä enempi.mut mä lisäsin öljy ekan kerran alle puoli litra km lukemissa 21tkm.Ja huoltoon halus 26tkm kohdilla auto.Seuraavilla hultoväleillä ei yhtään öljyä lisättykkään(n 25tkm luokkaa oli LL näytön haluama huoltoväli.)Tuon unohda sisäänajon oli tuo huoltopäällikkö huomannu siitä että taksi skodat ja volkkari vei vähemmän,kuin muuhun käyttöön ostetut keskimäärin.Eli kovaa ajoa heti vaan.

    • 1.8 tsi DsG

      Alussa söi, enää ei. 3 vuotta ajoa.

      • Ei huolta

        1,6 common rail diesel. 0 - 30000 km varmaan piti lisätä 0,5 litraa. 30000 - 60000 km ei yhtään. Siis se uuden auton mukana tullut litran pullo on edelleen peräkontissa suunnilleen puolillaan.

        Jos olisi vaihtanut öljyt 15000 km välein, ei olisi tarvinnut lisätä uutenakaan.


      • totta haastat
        Ei huolta kirjoitti:

        1,6 common rail diesel. 0 - 30000 km varmaan piti lisätä 0,5 litraa. 30000 - 60000 km ei yhtään. Siis se uuden auton mukana tullut litran pullo on edelleen peräkontissa suunnilleen puolillaan.

        Jos olisi vaihtanut öljyt 15000 km välein, ei olisi tarvinnut lisätä uutenakaan.

        Mulla on 20 vuotta vanha Felicia. Vaihdan öljyt 1000km välein, ei tartte lisätä yhtään vaihdon välillä edes vanhana...


      • Ocu on eikä ongelmia

        2,5 vuotta ajettu (90.000 km) Octavia 1.8 TSI DSG, öljynkulutus on 1 litra per 15.000 km. Puuilosta kun ostaa 4 l kanisterin Mobil LL-öljyä (47,50) ja pitää litran pullossa lisäysöljyn mukana, niin on helppo lisätä kun lamppu syttyy. Ei tämä siis mikään kustannuskysymys ole.


      • Ocu on eikä ongelmia kirjoitti:

        2,5 vuotta ajettu (90.000 km) Octavia 1.8 TSI DSG, öljynkulutus on 1 litra per 15.000 km. Puuilosta kun ostaa 4 l kanisterin Mobil LL-öljyä (47,50) ja pitää litran pullossa lisäysöljyn mukana, niin on helppo lisätä kun lamppu syttyy. Ei tämä siis mikään kustannuskysymys ole.

        Mikä on toi mobilin LL öljy on mikä käy tohon moottoriin.?


      • Ocu 2010
        Ei huolta kirjoitti:

        1,6 common rail diesel. 0 - 30000 km varmaan piti lisätä 0,5 litraa. 30000 - 60000 km ei yhtään. Siis se uuden auton mukana tullut litran pullo on edelleen peräkontissa suunnilleen puolillaan.

        Jos olisi vaihtanut öljyt 15000 km välein, ei olisi tarvinnut lisätä uutenakaan.

        1,6 TDI ensimmäinen lisäys 88 tkm eli juuri ennen 30 välein tehtävää vaihtoa.


    • vaihtoväli 30.000

      Skodani vei öljyä 0,7-0,9litraa 1000 km kohti. Laakkonen kertoi että ei ole mitään uutta jos Fabia RS syö tuon verran voiteluainetta. Ostin autoni uutena ja ajoin aina maltillisesti etenkin sisäänajo aikana.Ajoin ko autollani 18 kk aikana19.000 km ja pistin vaihtoon " toinen merkki" muuten hyvä ja mukava auto mutta en yleensä ole tottunut lisäilemään uuteen vehkeeseen öljyä. En tiedä mitä tuollainen öljyn kulutus tekee esim katalysaattorille kun ensimmäinen katsastus koitaaa takuuajan jälkeen.

      • Öljysyöppö????

        Etköhän nyt hieman liioittele, tai muista väärin? 0,7 litraa 1000 km kohti? Mahto seurata melkoinen savupilsi autoasi?
        Roti se pitää olla valehtelussakin!!


      • monimerkkiongelmaa

        "öljyn kulutus tekee esim katalysaattorille kun ensimmäinen katsastus koitaaa"

        Siinäpä onkin miettimistä.


    • näin minä

      Onhan vanha keskustelu, mutta ajankohtainen aihe.
      Itselläni oli japanilainen aikaisemmin ja alkoi syömään joka vuosi enemmän ölyä.

      Tuli eteen vähän tilavamman auton tarve ja vaihdoin Skodaan, joka tuntui sopivan suurelta näinkin pitkälle yksilölle.
      Miten kävikään. Söi öljyä aivan huvikseen. En uskonut että on normaalia ja teetetin moottoriremontin.

      Ei syö enää öljyä kuin "normaalisti"
      Kannattaa teettää moottoriremontti jos syö öljyä. Männän tiivisteen huono laatu voi olla kuulemma syy öljyn kovaan syöntiin.

      Moottoriremontti on halvempaa kuin alkaa vaihtamaan uuteen autoon, on mielipiteeni.

    • Skodallakulkee

      Skoda Octavia, 1.6 bensa, 12v ja 350tkm. Muuten ok, mutta on alkanut kuluttamaan ölyä1l/500-1000km. Ei savuta ja katsatuksesta heittämällä läpi.
      Long Live öljyt. Olisko mitään lisäainetta tai vain uutta öljyä sekaan, jolla kuluttaisi vähemmen.?
      Isoja ei kannata tälle tehdä. Ajetaan niin kauan kuin kulkee.

      • ei syntikkaa

        Älä käytä täyssynteettisiä öljyjä.


      • Ei long live öljyjä

        .

        Perus teboil silveriä tai goldia niin hyvin menee

        .


    • subbi

      32 000 km ajettu. öljyt piti vaihtaa 28 000 km:ssä. Ei lisäyksiä, riitti mittatikussa asteikko öljynvaihdon välin.

    • jakakaa

      Syö liki viisi litraa satasella.

      Seuraavassa on sitten kokemusten saamiseksi ottomoottori, ettei tarvitse höpistä tyhjiä kuten tuotteliaimmat palstalaiset tekevät.

    • Skoda hörhö taas

      Kyllä se meikäläisenkin uusi Skoda vetää öljyä aika reilusti jatkuvaan saa lisätä toista se oli pösössä.

      • Skoda hörhö taas

        Että on niin hyvä nimimerkki, jotta pitää provoa sen piikkiin yrittää. Kiitos! Varastettu ideahan on aina paras. Valheella vain on lyhyet jäljet eksynyt poikani, sanoisi Lustori Pattinen.

        Juu. Normi 1.6 405 Pösö söikin oljyä 100 tkm jälkeen enemmän kuin provoviljo ehti kaataa. Itse en niin pitkään Pösöä onneksi joutunut hallinnoimaan. Provoviljolla vaan ei koskaa ole ollut uutta Skodaa, että se siitä...


    • öljypoltin_huurrekaappi

      On kyllä kova öljyn kulutus. Voisi luonnehtia öljypolttimeksi, eikä olisi yhtään liioitellusti sanottu.

    • SkodaVW

      Passat 2016 1.4 TSI söi enemmän öljyä kuin Skoda 2013 1.4 TSI. Molemmat kyllä aika vähän

    • öljyämeneepaljon

      Syö paljon. Laitan lisää 200 km välein. Skoda Rabbitti 2016 tsitsi. Jätin korkin pois kokonaan, ettei tarvii sitä aina irrotella erikseen.

      • b.h.b.yh.hytyytt66öögöö

        Ota ny hyvä mies konepeltikin pois. Ei tartte koko ajan olla sitä aukomassa.


    • ZKODA

      minulla oli 2013 vuosimallin skoda octavia ja 43tkm ajettuna kaikki särkyi mikä särkyä voi ja kori mätäni. 74 hinauskertaa 2 vuodessa korjaamolle ajoon ja turvallisuuteen vaikuttavien vikojen vuoksi. takuu ei korvannut mitään vaikka esitin LUJUUSLASKELMAT jokaisella korjaamoreissulla. ja moottoriöljyä kulutti 8 litraa tuhannelle kilometrille ja tämä on aivan tosi juttu!!! työkaverilla oli samanlainen skoda ja kulutti 6 litraa tuhannelle öljyä. vikoja oli paljon, voi suoraan sanoa ettei sillä kikottimella ilonpäivää nähnyt. nykyään ajelen toyota auriksella ja kohta kahdessa vuodessa olen ajanut 80tkm eikä mitään vikaa,vain perushuollot jotka ovat tosi halpoja. on äänetön kovemmassakin vauhdissa,vakaa,pirteä ja pienikulutteinen. auris vie bensiiniä vähemmän kuin skodan moottorit dieseliä oikeassa ajossa,siis todellinen mitattu kulutus eikä mikään ilmoitettu kulutus. ja on muuten huippulämmin auto, skodassa palelti jo 5 asteen pakkasella.

      • Jonne_ylinopeus

        Tämä erinomainen esitys kannattaisi moderaattorien kiinnittää Skodapalstan stickyksi.
        Näin voisivat palstalle eksyneet heti hahmottaa kriittisten kirjoitusten painoarvon.


      • Fabii

        Moi. Nyt on mielenkiintoista. Naisystävän 2015 mallin bensa Octavia vie yljyä liikkeen vakuuttelun mukaan yllättävän paljon eli litra 300km aikana ajotavasta riippuen voi päästä 5000km. Eipä ruvettu enempiä vaatimaan kuten kaupan purkua.
        Auto on tosi miellyttävä ajaa ja menee pienellä, bensalla :)
        No siitä intonakin ostamaan 2009 Fabian skodan.
        Nyt olen ajanut 4.12.2018 alkan sillä ja säeä on todellakin kasattu olkoonkin volkkari niin ei aikaakaan Audi wv tehtaalla . Puuttuu kyynärnoja, front assistent, mäkilähtöavustin, vie öljyä, Tuli litra mukaankin ja menee jopa litra / 1000km. Annoin upean Toyota Avensiksen vaihdoissa. Sillä ajoin 2 vuottakin huomaamatta enkä konepeltiä avannut. V.. .. ään! Oli mulla kerran 90 luvulla loistava Passat, eli muka Octavia. Ensiviikolla ajan Rintajoupille osia pyytelemään.


      • selkeää_ajattelua
        Fabii kirjoitti:

        Moi. Nyt on mielenkiintoista. Naisystävän 2015 mallin bensa Octavia vie yljyä liikkeen vakuuttelun mukaan yllättävän paljon eli litra 300km aikana ajotavasta riippuen voi päästä 5000km. Eipä ruvettu enempiä vaatimaan kuten kaupan purkua.
        Auto on tosi miellyttävä ajaa ja menee pienellä, bensalla :)
        No siitä intonakin ostamaan 2009 Fabian skodan.
        Nyt olen ajanut 4.12.2018 alkan sillä ja säeä on todellakin kasattu olkoonkin volkkari niin ei aikaakaan Audi wv tehtaalla . Puuttuu kyynärnoja, front assistent, mäkilähtöavustin, vie öljyä, Tuli litra mukaankin ja menee jopa litra / 1000km. Annoin upean Toyota Avensiksen vaihdoissa. Sillä ajoin 2 vuottakin huomaamatta enkä konepeltiä avannut. V.. .. ään! Oli mulla kerran 90 luvulla loistava Passat, eli muka Octavia. Ensiviikolla ajan Rintajoupille osia pyytelemään.

        Ei taida kirjallinen ilmaisu olla vahvuuksiasi?


    • Jukkis__

      kolme litraa tuhannelle öljyä vie helposti uusi skoda octavia 1.5 TSI.

    • Kaarinanastakajahtaa

      Skoda Fabia 2008 1.6l bensa (sillä venymättömällä ketjulla). 6000km välein lisäillään 4l öljyä valon sytyttyä. Huollossa käy kerran vuodessa huoltovälin ollen noin 10tkm. Taitaa olla volkkari koko ongelma...

    • HuhHahHei

      Menee saman verran öljyä kun mulla v-dkaa viikossa eli 1L. Ja ei syö vaan juo!

    • Anonyymi

      ei esiinny

      • Anonyymi

        Kannattaa korjauttaa öljy syöppö skoda,tai romuttaa


    • Anonyymi

      googlaa= moottorihiomo seinäjoki

      vieläkö himottaa skodaVW kaupat?

    • Anonyymi

      Ei kannata. Osta perusauto, Toyota tai Japanissa tehty auto. Luotettavuus on tärkeintä, premium jutut voi unohtaa koska mitään premiumia ei ole olemassakaan. Nykyisin autokauppa on mielikuvien myyntiä. Kannattaa seurata myös TM:n kestotestejä, mitä ongelmia ilmenee. Muutama vuosi sitten TM:ssä oli hyvä artikkeli VW Audin, moottorien öljynkulutuksesta. Ylipitkät öljynvaihtovälit tuhoavat moottorin, ahtimen yms.

    • Anonyymi

      Öljyn kulutus on luvattua. Se pitää skodassa. Menee 10-15 litr / 100km.
      Sen takia usein ajavat moottoritiellä vasenta kaistaa holtittomasti kun luulevat että se vie vähemmän jos vassariautolla menee vasenta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikäs se DSG on? Ei sellaista taida uusissa autoissa edes olla?
        The Škoda Epiq: The next step in our electric evolution


      • Anonyymi

        osta skodaVW ihan jännityksen vuoksi juu


      • Anonyymi

        oomiskoda

        oooomi888


      • Anonyymi

        oomiskodaVWaudi


    • Anonyymi

      On se vauhdilla kehittyvä tämä ihmeellinen Skoda!

      • Anonyymi

        vika enteili siis vain öljyttömiä moottoreita...E

        asiakkaat tyhjää inisee tehdashommista

        googlaa TM VW öljynsyönti


    • Anonyymi

      Ihan vain terminologian kannalta; Ei syö vaan juo sitä.
      Kiitos! Tero

    • Anonyymi

      Minun entinen skoda söi öljyä sen 07-1l/100km eli jotain siinä oli paskana ja vähän savutti mutta kulki muuten kyllä ihan hyvin. Ainoa hyvä asia tuossa oli ettei siihen vtun paskaläjään tarvinnut vaihtaan koskaan öljyjä vaan lisätä säännöllisesti :D Sain kuitenkin sen vaihtoon ja kunnon auton alleni.

      • Anonyymi

        Minulla oli Toyota Cominut suljettiin tekaistulla syytteellä tänne. rolla hyvä auto sitten vei poliisi kilvet monta vuo täällä on kyllä rauh vbiereissä huoneesa se vähän häiritsee. allista joskus jou huutaa kaikki yöttta sitten ja


      • Anonyymi

        Korjaan 0.7l/1000km - Eli todella paljon minun mielestä ja kyllä se savutti. Onneksi pääsin siitä eroon ja piti kyllä tapella onko tuo kulutus normaalia vai ei - NO EI OLE!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3423
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1545
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1285
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1125
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1057
    Aihe