Kivesvika

yleistynyt

Näkyypä kivesvikaisuus yleistyneen. Eivätkö osaakaan jalostaa koiria?

5

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rappion merkki

      Kivesvikaisuus näkyy olevan tiettyjen linjojen riippakivi. Se on geneettisen sukurutsan ja rappion merkki. Sukurutsa mennyt yli äyräiden monissa linjoissa. Koko puhdarotuisuuden ihanne on tullut monien rotujen ja linjojen kohdalla tiensä päähän. On paljastavaa kun tietyt yhdistelmät tuottavat jatkuvasti kiveksittömiä uroksia. Kiveksittömyys on luonnon tapa hoitaa elinkelvottomat linjat pois päiviltä. Niissä on usein muitakin vakavia geenivirheitä. Kiveksitön uros voi olla pemholelu jollekin. Mutta rodun kannalta se on hälytysmerkki. Koiria on kasvatettu väärien periaatteiden pohjalta.

      • kummaa

        .. kiva kun löyty joku viisas; mulla kun kahessa pentueessa palliton uros (toisella ei laskeutunut kumpikaan)- emä sekalinjainen jolla 10 sukupolven sukusiitosaste 0,35% ja isät käyttölinjaisia, pentujen prosentti 1,5%:n luokkaa. Prosentit laskettu täydellisillä sukutauluilla kantakoiriin saakka. Voisitko nyt sitten selittää, mistä tämä johtuu?


      • mahdollisesti..
        kummaa kirjoitti:

        .. kiva kun löyty joku viisas; mulla kun kahessa pentueessa palliton uros (toisella ei laskeutunut kumpikaan)- emä sekalinjainen jolla 10 sukupolven sukusiitosaste 0,35% ja isät käyttölinjaisia, pentujen prosentti 1,5%:n luokkaa. Prosentit laskettu täydellisillä sukutauluilla kantakoiriin saakka. Voisitko nyt sitten selittää, mistä tämä johtuu?

        Käytitkö esim. axiluria emällä kantoajan lopulla? Omasta mielestäni johtuvat matolääkkeen (=myrkkyjen) sivuvaikutuksista.


    • Lappalaiskoiriensa ihminen

      Katsos monet näyttävät olevan tietämättömiä siitä että se periytyy myös nartun puolelta...

      • lääkkeet

        viidellä nartulla eikä kolmessa muussa pentueessa kivesvikaa. eivät loishäädöt sellaisia myrkkyjä ole, kuin monet kuvittelevat.

        Kivesvika periytyy pääasiassa narttulinjasta, siksi sitä minun kasvateissani luultavasti saman nartun kahdessa eri pentueessa on.
        en kuitenkaan pidä kivesvikaa "yhtään minään", se kun ei oikein hoidettuna haittaa muiden kuin omistajan elämää (ei valioksi, ei näyttelyihin.)

        kyllä on paljon muita perinnöllisiä, vakavampia sairauksia joiden vuoksi koirat kärsivät ja niitä laitetaan monttuun pilvin pimein kuten esim. tietyt rodut jotka jalostetaan ryppykuonoisiksi, poimunahkaisiksi ja rintakehältään niin leveiksi etteivät emot kykene pentujaan luonnollisesti hoitamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe