TEMESTA

Kertokaas...

Kertokaapas kokemuksianne Temesta-nimisestä lääkkeestä. Onko toiminut hyvin? Kuinka kauan yleensä kestänyt, että on alkanut vaikuttaa?

Ja lisäksi, olen kuullut väitettävän, että Temesta olisi yksi "vaarallisimmista" bentsoista. Tai voimakkaimmista, miten sen haluaakin ilmaista. Pitääkö tämä paikkansa tosiaan?

Minua häiritsee aina Temestan ottamisen jälkeen se, kun en tiedä missä ajassa se suunnilleen alkaa vaikuttaa. Sitten tulee mietittyä, että jokohan nyt, jokohan nyt... ELi olisin kiitollinen toisten käyttäjien kommenteista.

93

48744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temestaa ?

      se on aika lamaannuttava lääke, jota määrätään tosi sairauksiin.
      jotkut lääkärit heppoisesti määräävät sitä jopa "esiintymiskuumeeseen", joka ei ole minusta oikein.
      ehkä tosi pieninä annoksina sopii joissain tapauksissa muillekin kuin tosi sairaille, jota tuskin olet ?
      minkälainen on sinun tapauksesi ?

      • syön kosa...

        Syön sitä ensinnäkin siksi, että se on ainoita lääkkeitä, jotka kohdallani toimivat.

        Toisekseen syön sitä siksi, että en pysty olemaan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa ja kotioloissakin ahdistaa koko ajan. Olen vakavasti masentunut ja minulla on todettu paha ahdistuneisuushäiriö. Ja tietysti paniikkikohtauksia olen saanut silloin tällöin.

        En tiennytkään, että täällä pitää olla vastuussa käyttämistään lääkkeistä toisille. Jos mikään muu ei toimi, otan temestan ilomielin vastaan.

        Oliain vain ottanut ilomielin vastaan myös vastauksia lkuperäisiin kysymyksiini mm. tuosta vaikutuksenalkamisajasta.


      • uskottavaa...
        syön kosa... kirjoitti:

        Syön sitä ensinnäkin siksi, että se on ainoita lääkkeitä, jotka kohdallani toimivat.

        Toisekseen syön sitä siksi, että en pysty olemaan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa ja kotioloissakin ahdistaa koko ajan. Olen vakavasti masentunut ja minulla on todettu paha ahdistuneisuushäiriö. Ja tietysti paniikkikohtauksia olen saanut silloin tällöin.

        En tiennytkään, että täällä pitää olla vastuussa käyttämistään lääkkeistä toisille. Jos mikään muu ei toimi, otan temestan ilomielin vastaan.

        Oliain vain ottanut ilomielin vastaan myös vastauksia lkuperäisiin kysymyksiini mm. tuosta vaikutuksenalkamisajasta.

        Siis käytät itse Temestaa ja kerrot yksityiskohtaisesti ne syytkin miksi käytät mutta sitten et muka tiedä millainen lääke Temesta on,et tiedä sen vaikutusta,et tiedä sen vahvuutta jne...ei kuules ihan uskottavaa :-) Viestistäsi saa heti sen oikean käsityksen,eli olet saanut/saamassa jostain Temestaa ja nyt on alkanut arvelluttaa sen käyttäminen jne...Suosittelen hankkimaan elämään iloja ihan ns. normaaleista elämän asioista - ei bentzoista!

        Jos todella olisit Temestan luvallinen käyttäjä nin aivan varmasti kysyisit nuo kysymykset omalta lääkäriltäsi ja hän olisi ne varmasti sinulle kertonutkin - etkä kyselisi tälläisiltä feikkipalstoilta!

        Etkö muka tiedä minkä verran yksi Temesta 1mg vastaa Diapamia???


      • Joku4675

        Jumalauta ei bentzoi voi verrata keskenään noin että 1kpl pkhgf vastaa 1,5 kpl dtrchj...! Ei se vaa mee niin, kaikilla on erilainen vaikutus ja vaikuttavat eripaikkaan aivoissa ja kehossa! Olkaa nyt oikeesti järkeviä


      • Anonyymi
        syön kosa... kirjoitti:

        Syön sitä ensinnäkin siksi, että se on ainoita lääkkeitä, jotka kohdallani toimivat.

        Toisekseen syön sitä siksi, että en pysty olemaan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa ja kotioloissakin ahdistaa koko ajan. Olen vakavasti masentunut ja minulla on todettu paha ahdistuneisuushäiriö. Ja tietysti paniikkikohtauksia olen saanut silloin tällöin.

        En tiennytkään, että täällä pitää olla vastuussa käyttämistään lääkkeistä toisille. Jos mikään muu ei toimi, otan temestan ilomielin vastaan.

        Oliain vain ottanut ilomielin vastaan myös vastauksia lkuperäisiin kysymyksiini mm. tuosta vaikutuksenalkamisajasta.

        LÄÄKÄRINI HALUAA ETTÄ JÄTÄN TEMESTAN POIS.PELOTTAA KOSKA OLEN KÄYTTÄNYT SITÄ KAUAN. VIEROITUSOIREET TULEVAT SEN TIEDÄN.ELÄMÄ ON OLLUT HYVÄ KUITENKIN.......


      • Anonyymi
        syön kosa... kirjoitti:

        Syön sitä ensinnäkin siksi, että se on ainoita lääkkeitä, jotka kohdallani toimivat.

        Toisekseen syön sitä siksi, että en pysty olemaan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa ja kotioloissakin ahdistaa koko ajan. Olen vakavasti masentunut ja minulla on todettu paha ahdistuneisuushäiriö. Ja tietysti paniikkikohtauksia olen saanut silloin tällöin.

        En tiennytkään, että täällä pitää olla vastuussa käyttämistään lääkkeistä toisille. Jos mikään muu ei toimi, otan temestan ilomielin vastaan.

        Oliain vain ottanut ilomielin vastaan myös vastauksia lkuperäisiin kysymyksiini mm. tuosta vaikutuksenalkamisajasta.

        KAIKISTA PAHINTA KUN LÄÄKÄRIT SYYLLISTÄÄ TEMESTAN KÄYTÖN. EI KYLLÄ AHDISUS SIITÄ VÄHENE.TOIVON SENKIN TAKIA, ETTÄ PÄÄSISIN TÄÄLTÄ POIS,PARHAIN LÄÄKÄRI ON TUOLLA YLHÄÄLLÄ-EN OLE EDES MASENTUNUT, VAAN MYÖNNÄN RIIPPUVAINEN, LUULEN AINAKIN NIIN.


      • Anonyymi

        Tosi sairaisiin ?
        Kaksi henkilöä jotka tunnen saivat tätä masennukseen, ja eivät oleeet mitenkään lamassa siitä, kumpikin hoiti työnsä ! Niin että masennuskin kyllä on tosisairaus mutta ei näy päällepäin.
        Siis jokainen tapaus on erinlainen , riippuen potilaan tilasta, mutta ei Temesta silti ole mikään kovien aineiden lääke


      • Anonyymi
        uskottavaa... kirjoitti:

        Siis käytät itse Temestaa ja kerrot yksityiskohtaisesti ne syytkin miksi käytät mutta sitten et muka tiedä millainen lääke Temesta on,et tiedä sen vaikutusta,et tiedä sen vahvuutta jne...ei kuules ihan uskottavaa :-) Viestistäsi saa heti sen oikean käsityksen,eli olet saanut/saamassa jostain Temestaa ja nyt on alkanut arvelluttaa sen käyttäminen jne...Suosittelen hankkimaan elämään iloja ihan ns. normaaleista elämän asioista - ei bentzoista!

        Jos todella olisit Temestan luvallinen käyttäjä nin aivan varmasti kysyisit nuo kysymykset omalta lääkäriltäsi ja hän olisi ne varmasti sinulle kertonutkin - etkä kyselisi tälläisiltä feikkipalstoilta!

        Etkö muka tiedä minkä verran yksi Temesta 1mg vastaa Diapamia???

        Kyllä Temestaa voi määrätä sellainenkin, joka ei kerro, mitä seuraa Temestasta. Minäkin yritin peittää ahdistustani Temestalla, mutta lääkäri sanoi jälkeenpäin: " Eihän tästä mitään tule, että sinä olet siellä ikäänkuin kännissä." Siihen loppui Temestan käyttö. Nyt ajattelen, että voisin käyttää Opamoxia sellaiseen tarkoitukseen, jos haluan lieventää jossaki tilaisuudessa jännitystä


    • yksi käyttäjä

      Olen käyttänyt ko. lääkettä monia vuosia. Minulle ei edes ehdotettu muuta valmistetta, mutta hyvin on Temesta tehtävänsä hoitanut. Vaikutus alkaa hieman tilanteesta riippuen noin ½ tunnin kuluttua ottamisesta. Joskus joudun ottamaan toisenkin tabletin kun rauhoittava vaikutus ei alakaan, tai ei ole tarpeeksi voimakas. Nämä ovat onneksi harvinaisia tilanteita. Milloinkaan ei ole esiintynyt sekavaa oloa tms. jälkeenpäin.

      • Anonyymi

        Mulla sama, on toiminut hyvin lievään ahdistukseen ja unen tuloon vuosikausia. En ole kokenut mitään sivuvaikutuksia. Ihme kun siitä kovasti varoitellaan.


    • härkä

      Moi!
      Temestaa käytetään ahdistuneisuuden ja masennukseen liittyvän ahdistuksen hoitoon. Yleensä temesta aloitetaan, kun lääkkeetön hoito ei ole auttanut. Hyvä lääke joillekin ja turha syyllistää ihmistä, jos kärsii vaikeasta jännityksestä ja ahdistuksesta. Yleensä sitä käytetään tukena esim. masennuslääkkeiden kanssa. Temesta on ns. lyhytvaikutteinen bentso. Lääkäri on punninnut lääkkeen tarpeen, ja ollut sitä mieltä, että se on hyvä sinulle. Käytetään usein tarvittaessa, mutta kuukausien hoito tai jopa pidempi on mahdollista. Ei lääkkeen kanssa ole mitään hätää, kunhan käytät ohjeiden mukaan ja saman lääkärin valvonnassa. Tavallisin ohje on kolmesti päivässä 1mg. Muista, että tässä hoidetaan sairautta, eikä mitään huvikseen syöntiä. Riippuvuuttahan se aiheuttaa, mutta se on pieni ongelma, jotta pystyt elämään tavallista elämää. Riippuvuus on helppo saada pois laskuohjelmalla, jonka lääkärin kanssa laaditte. Tiedän myös monia, jotka syövät sitä vuosia ilman mitään vaikeutta. Jos lääkettä käy menemään liian paljon, niin kyllä siihen lääkäri ja kela puuttuvat. Asia on kokonaan sinun ja lääkärin välinen. Tsemppiä vain ja toivotaan vointisi paranevan!

    • Kiitoksia vai

      Kiitoksia järkevistä vastauksista.

      En käsitä miten täällä aletaan heti syytellä, että "Joo olet kaverilta saanut, kun kyselet". Sori, mulla ei sellaisia kavereita ole muualla kuin tuolla psykatrian klinikalla ja sekin kaveri on psykiatri.

      Olen kyllä lääkärinkin kanssa keskustellut tästä lääkkeestä. PUHELIMESSA. Hänellä, kun ei riitä aikaa yksinomaan minulle. Tätä lääkettä päätettiin kokeilla vähän viimeisenä oljenkortena, koska muut eivät kerran toimi. Lääkäri ei selittänyt lääkkeestä minulle yhtään mitään - hänellä on lyhyt puhelintunti. Apteekissa keskustelimme kyllä.

      Silti vain toiset käyttäjät osaavat vastata yhteen kysymykseen. Nimittäin siihen vaikutusaikaan.

      En muuten tiedä paljonko 1mg temestaa vastaa diapamia, mitä minä sillä tiedolla tekisin?

      Ja voi olla, että aloitusviestini vaikutti tyhmästi kirjoitetulta, mutta kysymyksissäni olin aivan vakavissani. Esimerkiksi tuossa "vaarallisin bentso" kohdassa... Koska en saata uskoa että olisi, kun ei vaikutustakaan tunne juurikaan.

      Ja näin meidän kesken, ei niitä kaikkia sivuoireita ole siellä pakkausselosteessa lueteltu. Ei niitä kerro lääkäri, eikä apteekki. Ne koetaan itse ja ennen kuin minä tungen suuhuni mitään psyykenlääkettä (enää), niin kysyn kyllä mieluusti muiltakin käyttäjiltä.

      Jos 5 sanoisi jostakin lääkkeestä, että on tukka lähtenyt päästä ja apteekki sanoisi, että ei lähde, niin en muuten söisi sitä lääkettä.

      Hyökkäys on paras puolustus! Inhottavaa panettelua.

      • härkä

        Moi!
        Hienoa, että ajattelet asiaa järkevästi. Vaarallisin bentso on ihan tuulesta temmattu. Bentsot ovat psyykelääkkeistä turvallisimpia, eikä niitä voi yksilöidä, että mikä on niistä vaarallisin. Tiedän, että tällä tarkoitetaan riippuvuutta, mutta kaikkihan me tiedetään bentsojen riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden. Lääkärit kyllä punnitsevat hyödyt ja haitat. Joukosta löytyy aina ihmisiä, jotka ei osaa käyttää lääkkeitä, mutta se on lähinnä heidän huolensa. He käyttävät väärin, vaikka ei saisikaan lääkäriltä reseptiä ja ei heidän mukaan kannata jättää syömättä hyväksi koettua lääkettä. Aina vain jaksan ihmetellä, ettei puhuta muista riippuvuutta aiheuttavista aineista. Esim. fyysiset kivut ovat edelleen sallitumpia lääkitä riippuvuutta aiheuttavilla lääkkeillä kuin henkisiin tuskatiloihin, jännitykseen tai masennukseen tarkoitetuilla lääkkeillä. Esim. opioidit aiheuttavat kovemman riippuvuuden kuin bentsot. Tämä ei tarkoita, että olisin opioideja vastaan vaan päinvastoin niitä määrätään Suomessa vieläkin liian vähän muuhun eurooppaaan verrattuna. Tietysti, jokaisella on oikeus olla ottamatta tai ottaa lääke.


      • Anonyymi
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Hienoa, että ajattelet asiaa järkevästi. Vaarallisin bentso on ihan tuulesta temmattu. Bentsot ovat psyykelääkkeistä turvallisimpia, eikä niitä voi yksilöidä, että mikä on niistä vaarallisin. Tiedän, että tällä tarkoitetaan riippuvuutta, mutta kaikkihan me tiedetään bentsojen riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden. Lääkärit kyllä punnitsevat hyödyt ja haitat. Joukosta löytyy aina ihmisiä, jotka ei osaa käyttää lääkkeitä, mutta se on lähinnä heidän huolensa. He käyttävät väärin, vaikka ei saisikaan lääkäriltä reseptiä ja ei heidän mukaan kannata jättää syömättä hyväksi koettua lääkettä. Aina vain jaksan ihmetellä, ettei puhuta muista riippuvuutta aiheuttavista aineista. Esim. fyysiset kivut ovat edelleen sallitumpia lääkitä riippuvuutta aiheuttavilla lääkkeillä kuin henkisiin tuskatiloihin, jännitykseen tai masennukseen tarkoitetuilla lääkkeillä. Esim. opioidit aiheuttavat kovemman riippuvuuden kuin bentsot. Tämä ei tarkoita, että olisin opioideja vastaan vaan päinvastoin niitä määrätään Suomessa vieläkin liian vähän muuhun eurooppaaan verrattuna. Tietysti, jokaisella on oikeus olla ottamatta tai ottaa lääke.

        TEMESTA ON AUTTANUT,EN JUO ,EN POLTA TUPAKKAA.MUTTA LÄÄKÄRIT SYYLLISTÄVÄT NYKYISIN. ILMAN TEMESTAA OLISIN TODENNÄKÖISESTI TAPPANUT ITSENI 40 V. SITTEN.


      • Anonyymi

        Olen käyttänyt Temestaa vuosia. Se on hyvä lääke. Auttaa pahimpaan ahdistukseen ja unettomuuteen. Huono puoli on riippuvuus lääkkeestä niin fyysinen kuin henkinenkin. Taistelen parhaillaan lääkkeen vähentämiseksi.
        Yritän opetella sietämään ahdistusta ilman lääkkeitä. Tsemppiä kaikille Temestan käyttäjille. Käyttäkää kumminkin vain ohjeen mukaan ja yrittäkää pärjätä pienimmällä mahdollisella määrällä.


      • Anonyymi
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Hienoa, että ajattelet asiaa järkevästi. Vaarallisin bentso on ihan tuulesta temmattu. Bentsot ovat psyykelääkkeistä turvallisimpia, eikä niitä voi yksilöidä, että mikä on niistä vaarallisin. Tiedän, että tällä tarkoitetaan riippuvuutta, mutta kaikkihan me tiedetään bentsojen riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden. Lääkärit kyllä punnitsevat hyödyt ja haitat. Joukosta löytyy aina ihmisiä, jotka ei osaa käyttää lääkkeitä, mutta se on lähinnä heidän huolensa. He käyttävät väärin, vaikka ei saisikaan lääkäriltä reseptiä ja ei heidän mukaan kannata jättää syömättä hyväksi koettua lääkettä. Aina vain jaksan ihmetellä, ettei puhuta muista riippuvuutta aiheuttavista aineista. Esim. fyysiset kivut ovat edelleen sallitumpia lääkitä riippuvuutta aiheuttavilla lääkkeillä kuin henkisiin tuskatiloihin, jännitykseen tai masennukseen tarkoitetuilla lääkkeillä. Esim. opioidit aiheuttavat kovemman riippuvuuden kuin bentsot. Tämä ei tarkoita, että olisin opioideja vastaan vaan päinvastoin niitä määrätään Suomessa vieläkin liian vähän muuhun eurooppaaan verrattuna. Tietysti, jokaisella on oikeus olla ottamatta tai ottaa lääke.

        Aina jaksetaan jankuttaa opioidien aiheuttavan vaikeimman riippuvuuden. Käytin subutexia yli15 vuotta 8-16mg/pv. eikä mitään refloja tullut. Bentsoista 40mg diapam/pv. ja 40mg tenpx/pv. 2vuotta ja Oli oikeaa helvettiä taistella niistä irti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina jaksetaan jankuttaa opioidien aiheuttavan vaikeimman riippuvuuden. Käytin subutexia yli15 vuotta 8-16mg/pv. eikä mitään refloja tullut. Bentsoista 40mg diapam/pv. ja 40mg tenpx/pv. 2vuotta ja Oli oikeaa helvettiä taistella niistä irti!

        Älä puhu paskaa. Jos ei sulla tullut löysä vatsa tms. Mitä nyt pubreviekkarit aiheuttaa, niin olet joku skitsofreenikko mikä ei tajua edes onko refloja vai ei. Esim täälläpäin oli yksi skitsofreenikko käyttänyt subua ja lopetti 2 vuoden jälkeen seinään, niin meni vaan vatsa sekaisin eli paskaa lensi kui varpusparvena, ahdistuksia ei tuntenut, koska niin iso skitsofreenia lääkitys, jotain leponexeja syö aamusta iltaan, niin ei mikään ihmekkään kun ei tunne juuri mitään oloja ja sanoi ettei saa euforiaa millään päihteellä, eli periaatteessa mikään ei toimi.
        Subuviekkarit kestää viikkoja kun taas bentsoviekkarit voivat kestää yli vuoden ja muutenkin subu viekkarit ovat paljon pienemmät kuin bentson.

        Bentsojen lopetuksessa hajoaa enemmin pää kuin kroppa ja subussa toisinpäin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TEMESTA ON AUTTANUT,EN JUO ,EN POLTA TUPAKKAA.MUTTA LÄÄKÄRIT SYYLLISTÄVÄT NYKYISIN. ILMAN TEMESTAA OLISIN TODENNÄKÖISESTI TAPPANUT ITSENI 40 V. SITTEN.

        Älä kirjoita versaaleilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina jaksetaan jankuttaa opioidien aiheuttavan vaikeimman riippuvuuden. Käytin subutexia yli15 vuotta 8-16mg/pv. eikä mitään refloja tullut. Bentsoista 40mg diapam/pv. ja 40mg tenpx/pv. 2vuotta ja Oli oikeaa helvettiä taistella niistä irti!

        Älä selitä ettei tullut refloi 15v subutexin käytöstä. Bullshit


    • sirri1

      temesta on osoittautunut minulle erittäin hyväsi ja nopeaksi avuksi paniikkihäiriössä ,ei mitään haittavaikutuksia,en huomaa ottaneenikaan,häiriö on vaan mennyt ohi muutamassa minuutissa.Minulla on ollut nyt jo monta kuukautta oireetonta aikaa,enkä tarvinnut ottaa 1 mg taplettia kuin n. pari viikkoa.Hyvä lääke..hyvää jatkoa Sinulle jussi

    • Bipolar

      Vanha topicci mut vastaan silti. Temestapaketin valmisteyhteenvedossa sanotaan että huippupitoisuus veressä saavutetaan n 2 tunnin kuluttua kun on suun kautta nautittu.

    • kkkkkkkk

      Jääkö koukkuun helposti? Olen käyttäny n. viikon ja teho laimeni nopeasti... nyt oon ollu kamalassaa ahdistuksessa kaksi päivää sitä ilman, koska en halua tulla enempää riipuvaiseksi...

    • humanoidi1234

      Olen itse käyttänyt temestaa 30-vuotta ,ensin2x 5mg ,jonka jälkeen 2x1mg päivässä.Enkä pärjää ilman tuota temestaa,en pysty lähtemään toisten ihmisten seuraan kauppaan ym.kärsin siis sosiaalisista peloista ,eivät nuo pelkojani poista kokonaan vaan helpottavat oloa,ja että pystyy menemään ovesta ulos edes muutamaksi tunniksi.Olen myös pystynyt olemaan niinkin ,että syön vaan 1tabl.päivässä,joten uskoisin et ei ne ketään riippuvaiseksi tee.Riippuu vähän omasta itsestä jos niitä syö esim,siksi että haluaa pienesti pökerryksissä olla niin sitten käy varmaan niin ,et tarvii enemmän ja enemmän kyseistä lääket. Että käytä vaan kyseistä lääkettä jos lääkärisi on sen katsonut sinulle tarpeelliseksi .

      • te mesta NOT

        ""Olen itse käyttänyt temestaa 30-vuotta ,ensin2x 5mg ,jonka jälkeen 2x1mg päivässä.Enkä pärjää ilman tuota temestaa.....Olen myös pystynyt olemaan niinkin ,että syön vaan 1tabl.päivässä,joten uskoisin et ei ne ketään riippuvaiseksi tee.""

        Jos se ei auta eikä koukuta, miksi olet syönyt sitä 30v. ????

        Jos lääkefirmoilla olisi vähääkään häpyä, ko. lääke poistettaisiin turhana myynnistä. Koukuttaa vaan ei hoida mitään. Hienosti sanottu apteekkarilta. Luulisi olevan alan asiantuntija.


      • Anonyymi
        te mesta NOT kirjoitti:

        ""Olen itse käyttänyt temestaa 30-vuotta ,ensin2x 5mg ,jonka jälkeen 2x1mg päivässä.Enkä pärjää ilman tuota temestaa.....Olen myös pystynyt olemaan niinkin ,että syön vaan 1tabl.päivässä,joten uskoisin et ei ne ketään riippuvaiseksi tee.""

        Jos se ei auta eikä koukuta, miksi olet syönyt sitä 30v. ????

        Jos lääkefirmoilla olisi vähääkään häpyä, ko. lääke poistettaisiin turhana myynnistä. Koukuttaa vaan ei hoida mitään. Hienosti sanottu apteekkarilta. Luulisi olevan alan asiantuntija.

        Kyllä siitä irti pääsee
        Itse 40v jälkeen
        Oli kamalaa mut nyt olen onnellinen


      • Anonyymi
        te mesta NOT kirjoitti:

        ""Olen itse käyttänyt temestaa 30-vuotta ,ensin2x 5mg ,jonka jälkeen 2x1mg päivässä.Enkä pärjää ilman tuota temestaa.....Olen myös pystynyt olemaan niinkin ,että syön vaan 1tabl.päivässä,joten uskoisin et ei ne ketään riippuvaiseksi tee.""

        Jos se ei auta eikä koukuta, miksi olet syönyt sitä 30v. ????

        Jos lääkefirmoilla olisi vähääkään häpyä, ko. lääke poistettaisiin turhana myynnistä. Koukuttaa vaan ei hoida mitään. Hienosti sanottu apteekkarilta. Luulisi olevan alan asiantuntija.

        Kyllä se Temesta auttoi ahdistukseen ja ihmispelkoon. Paha vain, että tulin töissä liian suurpiirteiseksi. Tein kyllä 40 vuotta töitä. Ei temesta kauan minun matkaseurassani ollut


    • gggggggggggggd

      Kyllä se helpottaa huimasti kun ottaa. kUn toi ahdsitus lamaa koko kehon, oon ihan jumissa ajatuksia myöten ja hartiat kipeenä ja hengityskin ahdistaa... teme kyllä todella helpottaa.

    • ei uskoa.

      tämä oli ensimmäinen lääke (ja vika) joita minulle määrättiin kun olin teini. temesta on mielestäni paska lääke joka ei edes ( varmaan muidenkaan rauhottavien tapaan) rauhoita, jumittaa vaan ja tekee "tyhmäksi". temestan ottamisen jälkeen vituttaa aivan yhtä paljon ja ahdistaa, mutta ajatuskäy vain hitaalla eikä pysty käsittelemään asioita järkevästi. Tähän voi myös tulla riippuvaiseksi ja siinä voi olla ikäviä vierotusoireita. tämä voi myös aiheuttaa masennusta ja lisätä ahdistusta sekä tehdä aikaan muitakin mielenterveyden ongelmia. Yksillöllistä kai tuo apu mistä tästä saadaan jos saadaan...

    • asko

      TEMESTA ON YLEISESTI KÄYTETTY,YLEENSÄ TOIMIVAKIN LÄÄKE,JOS POTILAALLA ON ESIM SKITSOFR.-OIREITA TMS/ESIM HARHATUNTEMUKSIA.1MG TEMESTA VASTAA YLI 10MG DIAPAMIA.EI TOSIN AINA VAIKUTUKSESTA(HYVÄSTÄ OLOSTA) HUOMAA.KANNATTAA "AJAA ALAS" ESIM RISOLIDIN KANSSA,ENSIN RISOLIDIA JA TEMESTAA JOSTA ASTEITTAIN SIIRRYTÄÄN PELKKÄÄN RISOLIDIIN.JATKETAAN OTTAMALLA ALUKSI ESIM 3-RISOLIDIA PVÄ:SSÄ JA HITAASTI SIIRTYMÄLLÄ MIEDOMPIIN RISOLIDEIHIN JA MÄÄRIIN. SIUNAUSTA !!

    • 7677

      Söin kuusi vuotta temestaa joka päivä keskimäärin 2mg päivässä. Sain syödä maksimissaan 4x1mg päivässä reseptin mukaan. Vierottautuminen oli kamalaa koska en saanut mitään henkistä tukea. Kirjoitettiin vain oxaminia tilalle. Vieroitusoireet voivat kestää jopa vuoden.

      En osaa sanoa kuinka paljon pahasta olostani oli vieroitusoireita ja mikä oli muuta pahaa oloa, mutta kannattaa vähän miettiä millaista annosta syö ja syökö joka päivä. En suosittele jokapäiväiseksi lääkkeeksi. Suositellaan että rauhoittavasta pidettäisiin 2-3 päivän tauko viikon välein ettei riippuvuutta synny. Kyllä minä olen vieroitusoireista selvinnyt mutta olen joutunut nostamaan muuta lääkitystä. Silloin kun käytin temestaa niin pärjäsin sen kanssa hyvin ja se edesauttoi normaalia elämää.

      Eli joo hyvä lääke on, mutta vieroitusoireet voivat temestasta ja xanorista olla hankalat. Riippuen muista psyykkisistä oireista. Jos on huonossa kunnossa muutenkin niin voi vierottautuminen olla hankalaa. Kannattaa myös muistaa että jatkuva rauhoittavien syöminen voi lisätä ahdistusta. En ole rauhoittavia vastaan ja ärsyttää niiden demonisointi mutta kannattaa tarkkailla ettei annokset nouse paljon, ja jos ahdistus lisääntyy koko ajan kun syö lääkkeitä niin voi olla tarpeellista lopettaa rauhoittava ja ottaa vaikka toinen tilalle.

      Itse söin temestaa ahdistukseen en paniikkikohtauksiin. Jos sitä käytetään vain paniikkikohtauksissa silloin tällöin niin en usko että jää kovin riippuvaiseksi. :-)

    • te mesta NOT

      Apteekkari sanoi hyvin hakiessamme sukulaisen Temesta-reseptillä lääkettä, että tämä se on lääke, joka KOUKUTTAA vaan EI HOIDA MITÄÄN. Sattuvasti sanottu. Sukulainen popsii niitä kuin karamelleja. Koko ajan pitää annostusta lisätä, kun mikään ei riitä.

      • Feel better now

        Kyllä se hoitaa, itse sain sitä sytostaattihoidoista johtuvan pahoinvoinnin estämiseen, ja se auttoi lääkeohjelman lisänä, jonka aiemmin sain ja joka ei tehonnut riittävästi. Lisäksi sen avulla olen saanut hyvän pitkähkön unen ilman sivuvaikutuksista johtuvia yöllisiä heräämisiä ja vaivoja jotka liittyvät em. sairauteen ja hoitojen sivuvaikutuksiin, yhdistettynä melatoniinin, joka on harmiton lääke, yöhormoni, synteettinen versio samasta hormonista jota ihmiskeho tuottaa unen saamiseen, mutta kaikilla sitä ei erity riittävästi. Tämä on tilapäistä ja satunnaista käyttöä, ja olen todella kiitollinen että kamalat pahoinvointikohtaukset joita on n. 4 päivää tiputuksen jälkeen, saadaan kuriin oikein valitulla lääkeohjelmalla niille päiville ja tarvittaessa Temestaa saa käyttää muinakin päivänä. Kunnon yöunien jälkeen on päivällä paljon virkeämpi ja jaksaa hoitaa tehtäviään.


    • te mesta NOT

      YLÖS, ULOS JA LENKILLE! Hopi hopi ja pois tuollaiset päänsekoittajat. Ahdistus jää, kun käytte metsässä ja luonnossa kävelemässä - mielellään vielä lemmikkieläimen eli koiran kanssa. Ei tarvitse Temestoja eikä Oxepameja eikä muitakaan pameja.

      Ettekö te huomaa, kuinka lääkefirmat ovat saaneet teidät koukkuunsa? Olette IHMISKOEKANIINEJA lääkefirmojen holhouksessa.

      • drugsdontwork4323423

        Järkevä vastaus.

        Lääkeriippuvuus ja pöhnä ei ratkaise ongelmiasi vaan vain peittää oireet eikä korjaa mitään ja johtaa tuhoon.

        Kaikki jotka ovat jonkun psykiatrisen lääkkeen aloittaneet ja sitten onnistuneet lopettamaan eivät juuri lääkkeitä suosittele - ja loput ovat haudassa.

        Benzoja ei pidä käytää, pahimmillaan joistakin benzoista tulee todella hankala unettomuus ja sekavuus jo hyvin lyhyessä käytössä.


      • drugsdontwork4324
        drugsdontwork4323423 kirjoitti:

        Järkevä vastaus.

        Lääkeriippuvuus ja pöhnä ei ratkaise ongelmiasi vaan vain peittää oireet eikä korjaa mitään ja johtaa tuhoon.

        Kaikki jotka ovat jonkun psykiatrisen lääkkeen aloittaneet ja sitten onnistuneet lopettamaan eivät juuri lääkkeitä suosittele - ja loput ovat haudassa.

        Benzoja ei pidä käytää, pahimmillaan joistakin benzoista tulee todella hankala unettomuus ja sekavuus jo hyvin lyhyessä käytössä.

        http://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8


      • Temestikko?
        drugsdontwork4323423 kirjoitti:

        Järkevä vastaus.

        Lääkeriippuvuus ja pöhnä ei ratkaise ongelmiasi vaan vain peittää oireet eikä korjaa mitään ja johtaa tuhoon.

        Kaikki jotka ovat jonkun psykiatrisen lääkkeen aloittaneet ja sitten onnistuneet lopettamaan eivät juuri lääkkeitä suosittele - ja loput ovat haudassa.

        Benzoja ei pidä käytää, pahimmillaan joistakin benzoista tulee todella hankala unettomuus ja sekavuus jo hyvin lyhyessä käytössä.

        Käytin temestaa vuoden verran mutta lopulta annokset nousivat 9 mg päivässä ja sitten jouduin sairaalaan. Sitten temesta ajettiin alas mutta taas on olo että se oli ainut lääke joka auttoi ahdistukseen. Ehkä alan käyttää nyt uudestaan, mutta mulla tää tarve tulee parisuhderistiriidoista, joita se lääke ei tietenkään ratkaise. Mutta tosi monia lääkkeitä on kokeiltu ja temesta on ainoa, joka on ahdistukseen auttanut. Muita käytössäni on nyt Venlafaxin, Olanzapin ja Mirtazapin.
        Temesta auttoi jonkin aikaa hyvin, mutta annokset nousivat puolessa vuodessa aika isoiksi, siinä yksi pulma. Ja sanottiin, että olin jotenkin pöllämystyneen oloinen. Tahtoisin siksi olla ilman temestaa, jos vaan pystyn, mutta ahdistus on ollut todella kovaa.


      • mk111111
        drugsdontwork4323423 kirjoitti:

        Järkevä vastaus.

        Lääkeriippuvuus ja pöhnä ei ratkaise ongelmiasi vaan vain peittää oireet eikä korjaa mitään ja johtaa tuhoon.

        Kaikki jotka ovat jonkun psykiatrisen lääkkeen aloittaneet ja sitten onnistuneet lopettamaan eivät juuri lääkkeitä suosittele - ja loput ovat haudassa.

        Benzoja ei pidä käytää, pahimmillaan joistakin benzoista tulee todella hankala unettomuus ja sekavuus jo hyvin lyhyessä käytössä.

        Kyllä näin on, ja nää 30 vuotta syöneet ei tajua olevansa koukussa... kun ne olot ei koskaan tuu korjaantumaan jos niitä bentsoilla lievittää, ainoastaan siirtää sitä. Ite olin usean vuoden täysin koukussa imovaneen ja kun jotenkin onnistuin lopettaa nii en KOSKAAN ENÄÄ halua vastaavaa tilannetta.


      • Ahdistuja111

        Ylös ulos ja lenkille??
        itse olen käyttänyt rivatrillia yli 10v ja toimii vieläkin erittäin hyvin siihen, että saan hoidettua mm. Virastot ja kaupassa käynnit.. Nämä pahimpia... Kaikke hirveetä myrkkyä kokeiltu, mutta rauhoittavat toimii.. Kaikenmaailman ssr- ja snri-lääkkeet ne vasta tunteet tappaa!!
        ei ollut iloa eikä surua... Ihan hirveitä myrkkyjä kaikki muutkin..
        Myönnän, että olen pahassa bentso koukussa , mutta mielummin elän niin ja nautin kun voin tavata ihmisiä jne.. Joskus ollut viikon syömättä kun kauppaan en vain yksinkertaisesti pystynyt vaikk kuink yritti..
        olisin nyt varmasti juonut itseni hengiltä jollen olisi saanut lääkitystä ahdistukseeni!
        joskus kokeilin kyllä olla bentsoja hirveän vieroituksen jälkeen.. Kaksi vuotta ilman ja se aika oli tuskaa, eli normaali olo.. Samanlainen kuin lapsesta asti... :(
        Onneksi on apu J en välitä paskaakaan koukusta. Ilman näitä olisin myös yksin enkä olisi mahtavan naiseni kanssa yhdessä!


      • fgdhfgjfjk
        drugsdontwork4324 kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8

        Muuten ihan hyvä, mutta Temestahan ei ole SSRI-lääke.
        Suosittelen tutkimaan asiaa enemmän, ennen kuin kommentoit.
        Teet itsesi tyhmän oloiseksi. :/


      • lenkille.joo

        Juuri tuollaiset tekopirteät vain lisäävät ahdistusta. Mene sinä lenkille ja anna tosissaan olevien jatkaa keskustelua.


      • SUURINOSAMEISTÄONVAINIDI

        Vittu opetelkaa te lukemaan! Hän tarkoitti myös temestan lisäksi kokeillut snri ja ssri lääkkeitä ja ite oon kanssa syöny noita paskoja teini ikäisenä kunnes alotin rivatrilin 2mg 3x päivässä 18vuotiaana niin siitä saakka oon syönyt bentsoja laillisesti ja xanoria meni 5mg päivässä 20vuotiaasta 23vuotiaaseen, mutta annos tiputettiin 3mg:n ja nyt vaihdettiin rivatriliin 0,5mg x 6 eli kolmeen milligrammaan ja dormicumeista tiputus menossa sen takia ku korvaushoitoon meen mut ihan sama bentso mikä bentso, jos se vaan toimii ja auttaa niin syökää niitä ja menkää ylös ulos ja lenkille metsään syömään taikasieniä..aah ne todelliset mielenparantajat


      • Anonyymi
        lenkille.joo kirjoitti:

        Juuri tuollaiset tekopirteät vain lisäävät ahdistusta. Mene sinä lenkille ja anna tosissaan olevien jatkaa keskustelua.

        Ihan totta se on että lenkille voi mennä eikä se tilannetta pahenna ainakaan mutta ei kyllä pahassa ahdistuksessa ja pelkotilassa myöskään auta . Ite käyn koiran kanssa kolme kertaa päivässä lenkillä. Silti joudun käyttämään Temestaa joka päivä. Toivon, että löydän psykoterapeutin, joka pystyy auttamaan.


      • Anonyymi
        fgdhfgjfjk kirjoitti:

        Muuten ihan hyvä, mutta Temestahan ei ole SSRI-lääke.
        Suosittelen tutkimaan asiaa enemmän, ennen kuin kommentoit.
        Teet itsesi tyhmän oloiseksi. :/

        Ja kuka niin väitti??
        Vittu et oot tyhmä


      • Anonyymi
        drugsdontwork4323423 kirjoitti:

        Järkevä vastaus.

        Lääkeriippuvuus ja pöhnä ei ratkaise ongelmiasi vaan vain peittää oireet eikä korjaa mitään ja johtaa tuhoon.

        Kaikki jotka ovat jonkun psykiatrisen lääkkeen aloittaneet ja sitten onnistuneet lopettamaan eivät juuri lääkkeitä suosittele - ja loput ovat haudassa.

        Benzoja ei pidä käytää, pahimmillaan joistakin benzoista tulee todella hankala unettomuus ja sekavuus jo hyvin lyhyessä käytössä.

        MIKSI HAUDASSA


    • tyytyväinen käyttäjä

      olen käyttänyt Temesta 1mq jo yli 10 vuotta n.10 kpl / kk.ihan vaan tarpeeseen kun ahdistus iskee,joskus nukahtamislääkkeen apuna,hyvät kokemukset ,ei riippuvuutta ,vain tarvittaessa ja toimii.

      • Toimii itsekurilla

        Temesta käytössä 30 vuotta. Käyttö tarkalla itsekurilla keskimäärin 1-4 kpl/vko. Viikossa aina "vapaa päiviä" ja vuosikierrolla useita pitkiä jaksoja kokonaan ilman, esim. kesälomat ym. vapaat töistä. Lääkkeellä hoidan ns. kahvikuppineuroosia, johon toimii hyvin. Suoritettuna kolme ammattitutkintoa ja täysillä työelämässä edelleen. Tämä ei tietystikkään ole pelkän temestan ansiota, vaan se on tehnyt tarvittavan korjausliikkeen niinkin "joutavanpäiväiseen" vaivaan kuin JÄNNITTÄMINEN. (sosiaaliset pelot)


      • Anonyymi
        Toimii itsekurilla kirjoitti:

        Temesta käytössä 30 vuotta. Käyttö tarkalla itsekurilla keskimäärin 1-4 kpl/vko. Viikossa aina "vapaa päiviä" ja vuosikierrolla useita pitkiä jaksoja kokonaan ilman, esim. kesälomat ym. vapaat töistä. Lääkkeellä hoidan ns. kahvikuppineuroosia, johon toimii hyvin. Suoritettuna kolme ammattitutkintoa ja täysillä työelämässä edelleen. Tämä ei tietystikkään ole pelkän temestan ansiota, vaan se on tehnyt tarvittavan korjausliikkeen niinkin "joutavanpäiväiseen" vaivaan kuin JÄNNITTÄMINEN. (sosiaaliset pelot)

        SIITÄ SE TEMESTAN KÄYTTÖNI ALKOI ELI JÄNNITTÄMISESTÄ. KIITOS KUN KIRJOITIT, EN OLE SIIS YKSIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SIITÄ SE TEMESTAN KÄYTTÖNI ALKOI ELI JÄNNITTÄMISESTÄ. KIITOS KUN KIRJOITIT, EN OLE SIIS YKSIN.

        Jännittäminen on kamala vaiva, jota ne eivät tajua, joilla sitä ei ole. Temesta on hyvä lääke kontrolloitua.


    • Tapi

      Moi!

      Olen käyttänyt Temestaa 1 mg x 4 päivässä. Aamulla otan kaksi Temestaa ja illalla toiset kaksi. Olen käyttänyt Temestaa jo useamman kuukauden. Minulle se määrättiin trauma peräiseen ahdistuneisuushäiriöön. Lääke on tehonnut minulla erittäin hyvin. Lääkkeenoton jälkeen tulee hyvä ja rauhallinen olo. Lääkkeenoton jälkeen kestää n. 30 - 45 minuuttia, kunnes lääke alkaa vaikuttaa. Vaikutus kestää n. 6 tuntia.

      Temestan käyttö ei ole aiheuttanut mitään euforia oloa, vaan olo on tasaisen hyvä ja ennenkaikkea SIEDETTÄVÄ. Ei ole sitä hulluksitulemisenpelkoa. Saan ottaa viikossa 3 ylimääräistä Temestaa ja usein joudun aamuyöllä yhden pillerin vielä ottamaan. En ole koskaan ylittänyt päivittäistä kokonaismäärää, eikä mulle ole noussut toleranssi. Mutta ÄLÄ käytä Temestaa alkoholin kanssa. '

      Minulle on lääkäri sanonut, että joudun luultavasti koko loppuelämäni syömään jotain lääkettä ahdistukseen, ja tuo Temesta on toiminut hyvin.

      Hyvää jatkoa sinulle ja mukavaa kevättä!

      t. Tapi

    • joo

      Moi
      Olen syönyt temestaa tarvittaessa yli vuoden. Mikään muu lääke ei ole käynyt minulle ja minulla on aikaajoin vaikeaa masennusta ja ahdistuneisuutta. Temestan avulla pystyn käymään töissä ja elämään normaalia elämää. Eikä siihen ole jäänyt koukkuun kun järkevästi käyttää. Esim kesällä oli parempi jakso ja olin melkein koko kesän ilman temestaa, enkä kokenut minkäänlaisia vierotusoireita. Eli hyvä ja toimiva lääke kun käyttää järkevästi. Minulla alkaa vaikuttaa n.30min lääkkeen oton jälkeen. Tsemppiä kaikille masennuksesta kärsiville!!

    • tiedän

      On myös hyvä varatua siihen, että lääkäri joka lääkityksesi aloittaa ja tavallaan
      saa mielialalääkkeisiin koukkuun saattaa tehdä omia päätelmiä ja olet täysin
      lääkärin armoilla jos tulee joitain ongelmia.

      • Anonyymi

        NÄIN ON, OLEN KOKENUT SEN MYÖS MIEHENI JÄTTI MINUT, KOSKA KÄTENI VAPISEE-


    • drugsdontwork432424

      Olen ottanut muutaman puolikkaan tabletin jonka lääkäri joskus määräsi. Ei juuri vaikutusta paitsi auttaa ehkä nukahtamiseen, mutta käytä nukahtamislääkettä sen sijaan. Ei ehkä pahin benzoista. (Diapam sekoittaa pään eikä järkevä, oxamin on kanssa jumittava ja aiheuttaa unettomuutta).

      Drugs don't work.

      http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw

    • nainen89.

      aloitin temestan käytön 10vuotta sitten. ensiksi joka ilta ennen nukkumaan menoa ja sit vain tarvittaessa.
      otan sen, kun tulee ahdistunut olo ja kun minut tunnetaan iloisena ja ulospäinsuuntautuneena, otan sen kun minusta tulee hiljainen, ahdistunut ja passiivinen, kun en jaksa jutella ja sydän hakkaa.
      paniikkihäiriö todettiin 2007 kesällä mutta lieventynyt runsaasti siitä.
      otin tänään ennen uimahalliin menoa, koska se uiminen saa yleensä mut tosi araks ja ahistuneeks. uin hymyissä suin, lääke oli ollut jo vaikuttamassa yli puoltuntii sillon, kun menin altaaseen.

      • tarkkailija54

        olen käyttänyt temestaa vatsavaivoihin jotka johtuvat 25 vuotta sitten tehdystä mahahermojen leikkauksesta.en pystynyt syömään kunnon ateriaa sen jälkeen ilman turvottavaa oloa joka vaikeutti unen saamista.
        otan 1mg temestan ja yhden 5mg librax tabletin jos olo on "turvottava".iltaisin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa. tämä on todella auttanut, olo on rauhoittanut ja unen saanti helpottanut.
        tätä on jatkunut 25.vuotta mutta käytän lääkkeitä vain tarvittaessa , ehkä 2 kertaa viikossa. en koe olevani missään "koukussa".


    • hiirihaukka 1

      niitähän on tullu napsittua,eikä vaikutus ala missään puolessa tunnissa,vaikka niin lääkäri vakuutteli.saa syödä kasan ennenkun alkaa vaikuttaa edes jotenkin.

    • temestaaaah

      Minulla temesta poistaa hullut ajatukset ja lievittää ahdistusta.Temestan voi myös koittaa korvata liikunnalla.Liikunta antaa hyvän mielen.

    • eye_of_eternity

      En jaksanut lukea koko ketjua, mutta bentsoita pikän ajan käytön jälkeen on aivan helvet*tä vierottua. Eli jos ikinä pärjää pienillä kuureilla, niin älkää syökö pitkään.

    • mmeme

      Temestan käytöllä on jo todettu olevan yhteyttä nuoruusiän dementiaan.

      Olen itse käyttänyt Temestaa 1 mg/vrk jo 6 vuotta, olen huomannut, ettei muisti toimi. Lopettaisin jos pystyisin, mutta vieroitusoireet kamalat. En olisi työkykyinen.

      Älkää aloittako käyttämään bentsoja, ellei ole ihan välttämätöntä.

      • Anonyymi

        Mulla oli helvetilliset vieroitusoireet
        Ei ikinä enää temestaa


    • fdhbdfhdjh

      Itse olen käyttänyt Temestaa 10 vuotta. Satunnaisesti toki. En yhtä putkea ole syönyt tätä.

      Voin sanoa, että on hyvä ja turvallinen lääke. Kannattaa pitää välipäiviä kuitenkin, sillä Temestalle tulee helposti toleranssit ja se ei vaikuta jos joka päivä napsii.
      Itselleni paras annos on ollut 5 mg päivässä kerralla otettuna.

      Kun ensimmäisen kerran otin tätä lääkettä 16-vuotiaana ahdistavien kotiolosuhteiden takia, koska pelkäsin, voin sanoa että tämä pelasti minut. Sain nukuttua ja lääke rauhoitti mieltä.

      Nyt olen 26-vuotias ja syön Temestaa silloin, kun tiedossa on jännittävä tilanne, kuten uusien ihmisten tapaaminen, ryhmässä puhuminen, esiintyminen, lähtö jonnekin vieraaseen tilanteeseen jne.

      Itse jäin koukkuun Temestaan silloin kun olin 16-vuotias. Tuntuu, että se vaikuttaa ehkä enemmän teini-ikäisillä kuin aikuisilla. Temesta ei ole kovin voimakas bentso, päinvastoin. Yksi turvallisimmista. En ymmärrä miksi ihmisille vielä määrätään diapamia, se on selvä viihdekäyttöön tarkoitettu bentso. Opamoxit taas olivat itselleni täysin tehottomia.
      Nyt en ole enää ollut Temestaan koukussa.
      Tiedän sen siitä, että en enää epätoivoisesti etsi lääkkeitäni hikihatussa, kun ne ovat loppuneet. En panikoi ilman niitä. Ei tunnu että se olisi välttämätöntä ottaa.

      Noh, tässä minun kokemuksiani.

    • Minulla Oxepam ei tehonnut ja sain sitten Temestaa. Siitä minun masennuksesta selviytymiseni alkoi. Käytin alkuun 2 tablettia päivässä. Nyt menee yksi sillointällöin niinkuin ennen hammaslääkäriä. Tuosta 2 tabletista ei vielä jäänyt koukkuun. Vaikuttaa puolessa tunnissa.

    • mikä_olo

      Miltä olo silloin tuntuu, kun on tarve ottaa temestaa?
      Kysyin tuota lääkäriltä, että koska näitä pitäisi käyttää? Lääkäri ei vastannut. En ottanut reseptiä.

    • Jaajo111

      Itse käyttäny rivatrilia 15 vuotta, yleistynyt ahdistuneisushäiriö, paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden kammo. rinnalla oli 2 vuotta cipralex ym ym, huomasin ettei auta ja lopetin, siitäkin viekkarit. Nyt triptyl yöks unen ja kipuun(nivelrikko) Katu kaupan takia musta maalattuja lääkkeitä bentsot, LT psykiatri sano että masennuslääkket ei auta näihin minun sairauksiin. Ei kuulemma edes hyvin masennuksen, on vaan niin vitun hyvä Bisnes lteollisuudelle ym. Tsemiä kaikille!

    • Tsemppiii

      Pahin haittavaikutus temestalle saattaa olla sen vaikutus muistiin ja muistisairauksien syntyyn. Suositus nykyisin on, että lääke lopetetaan vanhemmiten. Tiedän tapauksia jossa temestaa on korvattu sertralinilla, joka oikeasti vaikuttaa jännitysoireisiin, pelkoihin ja ahdistukseen.
      Suosittelisin, ettei temestaa käytetä jatkuvasti vaan silloin tällöin ja juuri sertralinilla tms hoidetaan sitä perustalla olevaa taipumusta ahdistua vähän kaikesta. Lisäksi liikuntaa tupla-annoksin ja kaikenlaista sosiaalista kanssakäymistä. Jännitys ja ahdistus syntyy biologisista syistä niikuin eläimillä. Itseään ei pidä ottaa kovin vakavasti.

      • kuinon

        Mielenkiintoista, että Temestaa nyt kuitenkin määrätään iäkkäille Alzheimer-potilaille kiihtyneisyystiloihin. Muistin heikentyessä tuon kerrotaan johtuneen Alzheimerista. Päättää pitäisikin, kummasta tuo muisti sitten menee, Temestasta vaiko Alzheimerista, ja jos Temestasta, mistä lääkinnästä alun perin lähti sumenemaan.


    • Ruhmucca

      Temesta on tosi hyvä lääke otettavaksi toisinaan, esim. ahdistavan tilanteen tullessa vastaan. Varsin voimakas enkä itse suositteli pitkäaikaiseen tai päivittäiseen käyttöön. Mutta ahdistus- ja jännitysoireet se taltuttaa tehokkaasti. Kaikista hirvein bentzo on Xanor, joka koukuttaa käyttäjän muutamassa viikossa aivan totaalisesti. Eipä Xanoria turhaan sanota "käyhän miehen kokaiiniksi". Siitä neuvoisin kaikkia pysymään erossa. Eikä tämä ole jonkun kukkahattutädin sormenheiluttelua vaan itse jäin muutama vuosi sitten koukkuun Xanoreihin ja vieroitusoireet olivat lähellä viedä järkeni.

    • Kosti55

      Olen käyttänyt Temestaa 32 vuotta. Se todella auttaa paniikkihäiriöön, ahdistukseen, tuskatilaan, ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Annostus on tällä hetkellä 10 mg aamuisin joka päivä. Aiemmin oli 15 mg, sitten 13 mg aamuisin. Nykyinen annos ollut jo vuosia. Jos tulee hankala olo tai tilanne, voi ottaa 2-3 mg lisää. Tälläistä sattuu noin 1-2 kertaa viikossa. Olen sitä mieltä, että tulen toimeen niin kauan kuin saan käyttää nykyistä annosta ja tehdas tekee Temestaa

      • Panicsyndrome

        Todellako? Siis otat aamuisin 10 pilleriä á 1 mg? Siis yhden levyllisen? Ja aikaisemmin 15 kpl? Kovin tuntuu hurjalta määrältä Temestaa. Vai onko lääkkeesi jokin muu?


    • Temesta

      Hyvä paniikkilääke. Muuten en turhaan viitsi käyttää, se on kai kaikista vahvin bentso. Tosin ainoa, millä on minuun mitään tehoa. Ei todellakaan kannata vekslata sillä omin päin. Voisi olla arvaamaton... Varsinkin, jos ei tiedä, miten lääke itseen vaikuttaa.

    • Anonyymi

      hyvä lääke ahdistukseen mutta VIEROITUS KAMALAA

      • Anonyymi

        Kyllä todellaki, en kyllä enää ikinä ota tablettiakaan. En ehtinyt syömään kuin kolmisen viikkoa ja aivan kamalat vieroitusoireet. Joka paikka tutisee ja tärisee ja pelkään että saan sydärin. Ei koskaan enää.


    • Anonyymi

      Ainoa lääke, joka on tehonnut ahdistukseen minulla. Ollut nyt käytössä 7 vuotta tarvittaessa. 1-3mg annostuksella tilanteen mukaan.

    • Anonyymi

      Aivan perkeleen hyvä pilleri mulle ainakin satunnaisesti käytettynä. Jos ahdistaa niin se lähtee mut jos on muutenkin ok olo niin ei tee mitään. Seuraavana päivänä kun vaikutus haihtuu niin on hieman ärtynyt olo.
      "Perin" äitivainaan lääkekaapista paketillisen. Otin opintojen aika näyttöihin ja muutamaan muuhun ahdistavaan tilanteeseen. Lopuksi jo tieto, että on mahdollisuus ottaa pilleri riitti rauhoittamaan mielen niin etten juuri tarvinut tai ainakin vaan puolikkaita. Harmi vaan, kun ne on nyt loppu ja varmaan turha mennä lääkärille selitämään et "kirjoitas mulle temestaa. "

      • Anonyymi

        Joo, nykyään ei kirjoiteta enää muutakuin SSRI-lääkkeitä. Näitä pitää alkaa vetämään säännöllisesti, vaikka apu tulisi yhdestä pilleristä muutaman kerran vuodessa.
        Ennen kirjoitettiin sata Imovanea tosta noin vaan nukahtamisvaikeuksiin. Nykyään lääkärit nimittää niitäkin bentsoiksi, vaikka yhteys on helvetin kaukaa haettu ja turha edes verrata esimerkiksi Tenoxeihin, joka on miedoimmasta päästä bentso.


    • Anonyymi

      Huumaava kuten muutkin bentsot

    • Anonyymi

      MIKSI TEMESTA ON NIIN VAARALLINEN LÄÄKE, TILALLE ANNETUISTA LÄÄKKEISTÄ TULLUT NIIN HUONO OLO, JA NUKUIN PÖHNÄSSÄ PARI VUOROKAUTTA. EN JAKSA ELÄÄ NIIDEN KANSSA. MITÄ HITTOA JOS OLEN RIIPPUVAINEN TEMESTASTA, KOSKA EN ELÄ ENÄÄ KAUAN.TAIVAASSA EI TARVITSE SELITELLÄ LÄÄKÄREILLE..

    • Anonyymi

      Itselläni joskus niin paha ahdistus ja masennuskohtaus että tekee vetää ranteet auki niin otan temestan niin aika nopeasti pahin olo lievenee.

      Onneksi vain harvoin sellaista mutta hyvä lääke tarvittaessa mutta tosiaan siihen voi jäädä koukkuun niin ei kannata ihan pienestä ottaa sitä.

      • Anonyymi

        Kun on irti päässyt niin ikinä ei enää temestaa


    • Anonyymi

      Temesta on erittäin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava lääke.

    • Anonyymi

      Jos meet sairaalaan siksi, ettet saa vastetta kahdesta masennuslääkkeistä, niin sulle voidaan määrätä jatkuvaan käyttöön 3mg Temesta päivässä. Tämä siis potilaalle, joka ei ole koskaan aiemmin syönyt rauhoittavia. Meni aika sumussa nekin kuukaudet. Sairaalaan mentiin lääkityksen säätöä varten, tuloksena lääkitystä säädettiin, ei merkittävää vastetta masennukseen ja ahdistukseen, iso määrä rauhoittavia käyttöön ja ulos.

    • Anonyymi

      "Minulle on lääkäri sanonut, että joudun luultavasti koko loppuelämäni syömään jotain lääkettä ahdistukseen"

      Paska puhetta

    • Anonyymi

      OLETKO RIVILÄÄKÄRI.

    • Anonyymi

      Mulla vaihdettiin nyt Rivatrilin päivä-annos 3x2mg Temestaan 6mg päivä, eli aamulla 2mg päivällä 2mg ja illalla 2mg. Koska Rivatril on luppu koko Suomesta ja korvaaviakaan ei ole, vielä.

      Aluksi ajattelin, ettei nämä voi auttaa jos katsoo vahvuustaulukkoa eli yksi Temesta=10mg diapam, kun taas Rivatril 2mg=40mg diapam.
      Mutta kun nappasin nuo kaksi, niin jo vartissa lähti ahdistus pois ja jollaintapaa pristävä vaikutus, melkein samanlainen humahdus tuli kuin Xanorissa. Olen siis kokeillut melkein kaikki bentsot, Opamox 30mg hyvin vähän auttaa ja pistää väsyttämään, sama Diapam eli väsyttää, Xanor 2mg auttaa ahdistukseen hyvin, mutta vain parituntia, Rivatril kuin Xanor mutta vaikuttaa koko päivän, eli mitään humahdusta Rivalla ei tule, koska vaikuttaa niin tasaisesti, nyt Temesta ja voin sanoa, että yllätyin positiivisesti, ammulla 2mg naamaan niin piristyy puolessa tunnissa ja mielestäni erittäin hyvä ahdistukseen.
      Hieman tuntuu päihdyttävän alussa koska vaikuttaa niin nopeasti, mutta vaikutus kestää itselläni 6-9 tuntia enkä ole huomannut mitään oireita, vaikka suoraan vaihdettiin toiseen bentsoon.

      Tääläpäin ollaan kaikille nyt määrätty Opamoxia niille kellä ollut Rivatril ja nyt kaikki kärvistelee neljän seinän sisällä, joten kun menin lääkäriin niin meinasi kirjoittaa juuri tuota Opamoxia tai Diapamia, mutta sanoin että ei ne auta, pistää vaan väsyttämään, niin sain valita joko Xanor 1mgx6pv tai Temesta 1mgx6pv.ä ja voin sanoa, että olen yllättynyt Temestan toimivuudesta. Ahdistus katoaa, ei väsytä juuri ollenkaan ja tuntuu, että nämä auttavat jotenkin masennukseenkin, koska nostavat mielialaa.

      • Anonyymi

        Juuri tuo humahdus tekee siitä petollisen, nyt ehkä auttaa, mutta kun syöt viikkoja päivittäin niin toleranssi kasvaa ja huomaatkin lopussa, että meneekin 20kpl päivässä huomaamattaan.

        Tämä on sellainen lääke mitä harvoin määrätään, muutakuin jossakin sairaalassa, juuri tuon humahduksen takia, mitä enemmän ns humahtaa päähän, niin sitä pahemmin voi jäädä koukkuun.


      • Anonyymi

        Rivatril vaikuttaa pitkään, mutta sen vaikutus alkaa hitaammin. Tämä hidas vaikutus tekee siitä vähän pirullisen lääkkeen kun toiset luulee ettei se auta kun siinä kestää. Temesta alkaa vaikuttamaan melko nopeasti.


    • Anonyymi

      Siinä missä muukin nuita lääkkeitä.Ahdistukseen.Jäänityksee .Kannattaa vaihtaa ei kolmio.eikö asiasi ole hyvin.

    • Anonyymi

      Ainoa hyvä lääke mihinkään vaikeisiin mielenterveysongelmiin. Ja historia on pitkä näiden paskamömmöjen kanssa.

      Ilmankos ne yrittää lopettaa noiden määräämisen.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt unilääkkeenä Temestaa 0,5mg. Erityisesti jos en saa kurjia ajatuskiertoja poikki millään ja pitää nukkua. Se taitaa vaikuttaa REM-uneen niin, että näen nämä unet vasta kun lääke elimistössä alkaa olla jo vähentynyt riittävästi. Sitten näitä unia tulee mieleen herättyäni aina uusia pätkiä ja ne häiritsevät. Taidan nyt lopettaa Temestan, jättää päivänokoset pois ja luopua myöhäisistä kahvitteluista. Päivällä ei ahdista kun pystyn vielä tekemään koko ajan jotain. Jos on isommat Temesta tai vastaavan lääkkeen annostus pitää purkaa hitaasti, 0,5mg voi purkaa viikossa Temestaa.

    • Anonyymi

      Olin työelämässäni ravintola-alalla. Temestan vaikutuksen alaisena tulin niin suurpiirteiseksi, että olin heitellyt laatikkoon likaisia ottimia. En selvin päin tekisi moista. Olen tunnontarkka.

    • Anonyymi

      Miten saa Temesta reseptin?? Tarvitsen TEMESTAA!

    • Anonyymi

      Työelämässä otin jännitykseen Temestaa. Se tehosi hyvin ja tulin niin suurpiirteiseksi, että olin heittänyt ruokailuottimet pesemättöminä puhtaiden joukkoon

    • Anonyymi

      Mulla ollut Temesta 35 vuotta! 1mg puolikas tai kokonainen max 2 kertaa päivässä. Kokonaista en ole ottanut vuosiin, puolikas auttaa pahimpaan ahdistukseen. 100kpl riittää n. puoleksi vuodeksi. On auttanut paljon elämän varrella, olen aina ollut kauhea jännittäjä ja ahdistun helposti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe