Hei =)! Oon lukenu jnkv noita refluksikirjotuksia täältä, ja alko askarruttaan sellanen, et onko tohon ns. ylärefluksiin jotenkin eri syy/ seuraus kun "tavis närästykseen" eli siis hapot vs. hapottomuus ?
Mulla alkuun (kun en tajunnu mistä oli kyse) oli hengenahdistusta ja joskus kurkun kuristusta ja lieviä nielemisvaikeuksia.
Nyt tammi-helmikuusta on ollu melkeen koko ajan jonkunlaisia kurkunpään ärsytysoireita -tuntuu karheelta (tms inhottavalta), kuristavalta, limaselta jne -ahdistavalta kaikkiaan. ja välillä tuntuu et "kelluu ruoka kurkussa". Täysinäisyyden tunnetta on myös jonkun verran ...ja röyhtäilyä jatkuvasti =( ! Nexiumia söin 3vk 1tbl jokapvä 1vk 1tbl joka toinen pvä, ja oireet kyllä helpotti. Mut tais ne sitte kyllä pikkuhiljaa tulla takasinkin, ja nyt ne on taas inhottavammat.
Onko tee myöskin vältettävien listalla? kun välillä tuntuu, et mikään ei oikein sovi. ... ja tähystykseen en kyllä millään haluis (lue uskalla) =(... Sängyn päädyn oon nostanu, ja ollu syömättä 3h ennen nukkumaanmenoo ja "koittanu" ruokavalioo vähän muutella paremmaks.
...mutta ärsyttävä vaiva kaikkiaan. Ja tää vaan alko niinkun yhtäkkiä sillon tammihelmikuussa... mitä viä voisin kokeilla, muutakun nexiumia?
Ylärefluksista ?
9
2040
Vastaukset
- mun massu
mulla auttoi närästykseen lantzo.Ja tosiaankin toi närästys on kuulemma suurin syy pitkäaikaisiin kurkkuvaivoihin,iteläni paloi äänihuuletkin.Monestihan toi närästys vaivaa vaan öisin,siihen vielä pieni kuorsaus kaveriksi niin....
Koitappas pureksia illalla gavisconia 2-3kpl juuri ennen mukkumaan menoa,itelläni sekin helpotti,kurkkuvaivoja oli monta kuukautta.- onlymie
Pitääkin kokeilla =)!!! Tää ny viä "kohteliaasti" utelee... et saitko ittes lopulta oireettomaks? Kävitkö tähystyksessä tms? Mullakin toi koko kurkunpää on välillä tosi hankalan olonen, et välillä ei kauheesti tee edes mieli syödä =( ( sitte mä alan helposti panikoimaan siitä =( )... että kyllä kaikki helpotuskeinot kyllä on tervetulleita =)!
- refluksikurkku
Alarefluksin (gastroefageaalinen)närästys syntyy kun alaportti falskaa ja ruokatorveen nousee jo syötyä
ruokainesta. Jos ylemmänkin portin toiminnassa vajausta (mikä on se hattumaisempi tapaus),
ruoka-aines (hapon kanssa tai ilman) ei ehdi aiheuttaa alempana närästyksen tunnetta vaan
singahtaa kurkun puolelle (laryngofaryngeaalinen refluksi), jossa siis kudos
huomattavasti herkempää kuin ruokatorvessa, joku
tutkimus antoi luvut 3-17 (eli 3 nousua kurkkuun
saattaa jo aiheuttaa ärsytystä kun taas ruokatorvessa vastaava on 17 nousua).
Kurkkulääkäri voi tehdä helpon peilitähystyksen,
joka kertoo äänihuulien tilasta sekä potentiaalisista tulehdusmuutoksista. Tutkimusten mukaan ylärefluksin arviodaan aiheuttavan n. 50-70% kaikista äänihäiriöistä - pitkällä aikavälillä
saattaa aiheuttaa kyhmyjä ä-huuliin, äänialan
muutoksia ym. Tämä tietenkin ongelma erityisesti
jos kyseessä on äänityöläinen. kunnan puheterapeutilta saa tätä varten ääniharjoitteita. Refluksikurkku saa varautua
kaikenlaisiin jokapäiväisiin kurkkuoireisiin :-(
Tähystyksen voi tehdä myös
nukutuksessa (ainakin yksityisellä, n. 500e - Kela). Muita mahdollisia pyydettäviä tutkimuksia jos et suostu kunnallisella letkun nielemiseen: vatsan ultraääni, ruokatorven varjoainekuvaus ja
Ph-mittaus (letku kuulemma vain pari milliä = ohut verrattuna nieltävään, menee nenän kautta, pidettävä 24h).
Takaisinvirtaus täysin yksilöllistä ja myöskin
vaihtelee eri olosuhteissa. Vältettäviä/lopetettavia (suurin osa Paula Heinosen uusimmasta kirjasta Vihdoinkin Hyvä olo-suolisto kuntoon rukavalion avulla):
1. sulkijalihaksen sulkeutuista vähent. eli
rasvainen, paistettu ruoka, majoneesi, kerma, leivonnaiset, rasvaiset maitotaloustuotteet, suklaa, pähkinä, piparminttu/minttu, kofeiinia
sis juomat (kahvi, TEE, kolajuomat, kaakao)
2. Limakalvoa ärsytt.: appelsiinit ym.,
tomaatti johdannaiset, greipit, chili, mustapippuri, viinit, väkevät
3. Hapon tuot. ja kaasun tuotantoa lisäävät:
kahvi (myös kofeiiniton), maito ym. hiilihappoiset juomat
Lisätietoa (englanniksi)alempaa tältä samalta palstalta "refluksisivustoja" otsakkeen alta.
Sieltä löytyy esim. Amerikan närästysyhdityksen
näppärä "kielletyt/sallitut ruoka-aineet" esite.
Koita saada röyhtäily minimiin (hiivat pois,
mini annokset, h-i-t-a-a-s-t-i syöden ja pureskellen, älä täytyä mahaa turhaan juomalla nesteitä ruoan kanssa, seisova asento ruoan jälkeen, pavut & kaalit & herneet pieniä määriä). Pidä ruokapäiväkirjaa, johon merkkailet myös "kehon toiminnot" ja yritä sitä kautta selvittää mikä aiheuttaa eniten ilmaa (tietyssä määrin ihan normaali ilmiö).
Tsemppiä!- refluksikurkku
Monet muut vatsavaivat
(esim. mahan vähähappoisuus, liikahappoisuus, ummetus) saattavat ajoittain pahentaa refluksiasi.
Joten niiden hoitoon kannattaa myös kiinnittää
huomiota.
Varsinkin happosalpaajien
kanssa ( jolloin happoa vain vähäsen mahassa) tai jos nieleminen ei toimi aina normaalisti, tee esityötä vatsan/kurkun puolesta: muusaa, soseuta, höyrytä/keitä, pienennä ... unohda jääkaappikylmät juomat sekä jäätelö/jääpalajuomat ruoan päätteeksi (vatsa joutuu lämittämään kylmän aineksen ensin).
Jos syödessä kurkku rasittuu, pidä taukoa - nielemisoppaissa suositellaan (pelkästään kurkkua ajatellen) kylmempää juomaa (viilentävää lihaksille), korjaa syömisasentoa ym. Nielemiseen liittyviä
perusohjeita löytyy esim. VSSHP:n aivovamman yhteydessä "2. 10. Nielemisvaikeudet". - mun massu
refluksikurkku kirjoitti:
Monet muut vatsavaivat
(esim. mahan vähähappoisuus, liikahappoisuus, ummetus) saattavat ajoittain pahentaa refluksiasi.
huomiota.
kanssa ( jolloin happoa vain vähäsen mahassa) tai jos nieleminen ei toimi aina normaalisti, tee esityötä vatsan/kurkun puolesta: muusaa, soseuta, höyrytä/keitä, pienennä ... unohda jääkaappikylmät juomat sekä jäätelö/jääpalajuomat ruoan päätteeksi (vatsa joutuu lämittämään kylmän aineksen ensin).
Jos syödessä kurkku rasittuu, pidä taukoa - nielemisoppaissa suositellaan (pelkästään kurkkua ajatellen) kylmempää juomaa (viilentävää lihaksille), korjaa syömisasentoa ym. Nielemiseen liittyviä
perusohjeita löytyy esim. VSSHP:n aivovamman yhteydessä "2. 10. Nielemisvaikeudet".Tossahan noita vinkkejä tulikin.Mutta kaikilla on omanlaisensa oireet ja toi mikä sattuu ketäkin närästämään niin on kans vähän henkilökohtaista.
Kannattaa tosiaan katsella/kirjata mitä suuhunsa laittaa,mulla ainakin jotkut aiheuttaa joskus närästystä,ei siis aina,ja olen tullut siihen tulokseen että syötävillä (juotavilla) on yhteisvaikutus,vaikka eivät normaalisti närästä niin yhdessä nautittuna kyllä.
-Pidä AINA mukanasi jotakin purutabletti,rennien saat kyllä unohtaa,(suosittelen gaviskonia)nopea ensiapu ja auttaa kunhan et laita hetkeen muuta suuhusi.
-Yritä olla ajattelematta koko asiaa.Stressi vaikuttaa masuun.
-syö aamulla ja illalla puuroa(nykyiset pikapuurot valmiina annospussissa,lisää vain kuuma vesi)jos päivä lähtee käyntiin pelkällä kahvilla niin varmalla närästää.
-Mee vaan rohkeesti tähystykseen,ei se ole paha homma,eikä tee kipeetä ja se puhe letkun nielemisestä on puppua,kyllä ne sen mahaan työntää vaikket niele yhtään.
Iteltäni häipyi kurkkuoireet kun käytin happosalpaajia ja iltaisin pureskelutabuja,mutta mulla oli vielä noi nielurisatkin jotka vaivasi,oli aina kurkku kipeenä ja kovia tulehduksia,vaati sairaalahoitoa,mutta nyt nekin on poistettu ja kurkku on oireeton.
Mene vaan lääköäriin ja pyydä eri lääkettä,niissä on eroja. - refluksikurkku
Monet muut vatsavaivat
huomiota.
perusohjeita löytyy esim. VSSHP:n aivovamman yhteydessä "2. 10. Nielemisvaikeudet".Omakohtaisesti sanoisin, että olisipa
sitä alanärästystä!! Koen, että silloin
huomattavasti helpompi jäljittää takaisin-
virtausta provosoivat ruoat. Minulla tauti
aktiivisena vasta kolmatta vuotta, ruokapäi-
väkirjaa runsaat vuoden enkä vieläkään
osaa sanoa mitkä laukaisevat varmasti
refluksin. Olen jättänyt listalla olevat
paitsi silloin tällöin suklaata/keksejä,
lantrattu viinilasillinen/kk, rasvattomat
maitotuotteet (kokeiltu on myös ilman niitä
kalsiumipillereitä popsien).
Tulehdus tällä alueella rasittaa tietenkin kurkun lihaksia ja äänihuulia. Voit kokeilla myös Voice Massage hierontaa (ehkä n. 50 e käynti 45 min), joka keskittyy kaulan ja kurkun lihaksien hierontaan.
Positiivista: Nexiumilla satunnaiset 20v hengenahdistukohtaukset loppuivat (ei kertaakaan runsaan vuoden aikana), painohan ruokaremontin yhetydessä tietenkin tippuu (vuoden aikana 8 kg, nyt painoindeksi normaali 1 kg), kolesteroli tippui 4,8 (ennen 5,6),trombosyytit ennen 400 nyt vakituisesti 370, rahat lääkkeisiin löytyi ruokaremontin jälkeen entisistä ruokarahoista
Negatiivista: hirveä energia/huomio (entiseen verrattuna)ruokailuun ym., oireet jokapäiväisiä, vaikuttaa ääneen (osittain äänityöläinen) -- työ vaikeutuu, ansiotulo laskee (työmäärä pidettävä
pienempänä), ääni (huolimatta ä-harjoituksista mikin käyttö) tuskin kestää ne runsaat
parikytä vuotta työelämää mitä edessä on. - onlymie
Omakohtaisesti sanoisin, että olisipa
sitä alanärästystä!! Koen, että silloin
huomattavasti helpompi jäljittää takaisin-
virtausta provosoivat ruoat. Minulla tauti
aktiivisena vasta kolmatta vuotta, ruokapäi-
väkirjaa runsaat vuoden enkä vieläkään
osaa sanoa mitkä laukaisevat varmasti
refluksin. Olen jättänyt listalla olevat
paitsi silloin tällöin suklaata/keksejä,
lantrattu viinilasillinen/kk, rasvattomat
maitotuotteet (kokeiltu on myös ilman niitä
kalsiumipillereitä popsien).
Tulehdus tällä alueella rasittaa tietenkin kurkun lihaksia ja äänihuulia. Voit kokeilla myös Voice Massage hierontaa (ehkä n. 50 e käynti 45 min), joka keskittyy kaulan ja kurkun lihaksien hierontaan.
Positiivista: Nexiumilla satunnaiset 20v hengenahdistukohtaukset loppuivat (ei kertaakaan runsaan vuoden aikana), painohan ruokaremontin yhetydessä tietenkin tippuu (vuoden aikana 8 kg, nyt painoindeksi normaali 1 kg), kolesteroli tippui 4,8 (ennen 5,6),trombosyytit ennen 400 nyt vakituisesti 370, rahat lääkkeisiin löytyi ruokaremontin jälkeen entisistä ruokarahoista
Negatiivista: hirveä energia/huomio (entiseen verrattuna)ruokailuun ym., oireet jokapäiväisiä, vaikuttaa ääneen (osittain äänityöläinen) -- työ vaikeutuu, ansiotulo laskee (työmäärä pidettävä
pienempänä), ääni (huolimatta ä-harjoituksista mikin käyttö) tuskin kestää ne runsaat
parikytä vuotta työelämää mitä edessä on.Hellou!
Kiitos tuhannesti noin tyhjentävästä selostuksesta Refluksikurkku =D !!!
Kai mun sinne lääkäriin ois taas lampsittava =o... voi jee: yksityisellä kävin sillon alkuvuodesta, ja se oli heti laittamassa tähtystykseen ja aattelin, et kokeilen ensin kaikki keinot, et en joutus sinne =D! (tk:ssa joskus kävin, ni niillä ei ollu mitään hajua mikä mua vois vaivata =z)
...ja niitä Gaviscon:eja meinaan mennä hakeen heti tänään =)! Niitä siis voi käyttää Nexiumin kans?
Ja suklaasta kyllä (valitettavasti) voi heti sanoo, et tulee kurkkuun limanen olo ... teetä juon about pari kertaa päivässä (ei mak.aineita) ja sitä oon aatellu, et se ei varmaan oo hyvä, hyvä et sekin nyt tuli selväks!
Tuleeko teillä sitte ihan satunnaisen herkuttelun jälkeenkin heti oireita? Herkkujen karsiminen ruokavaliosta kyllä jo sapettaa etukäteen =D ...
Helicobakteerilla ei taida olla tän kans mitään tekemistä? - mun massu
onlymie kirjoitti:
Hellou!
Kiitos tuhannesti noin tyhjentävästä selostuksesta Refluksikurkku =D !!!
Kai mun sinne lääkäriin ois taas lampsittava =o... voi jee: yksityisellä kävin sillon alkuvuodesta, ja se oli heti laittamassa tähtystykseen ja aattelin, et kokeilen ensin kaikki keinot, et en joutus sinne =D! (tk:ssa joskus kävin, ni niillä ei ollu mitään hajua mikä mua vois vaivata =z)
...ja niitä Gaviscon:eja meinaan mennä hakeen heti tänään =)! Niitä siis voi käyttää Nexiumin kans?
Ja suklaasta kyllä (valitettavasti) voi heti sanoo, et tulee kurkkuun limanen olo ... teetä juon about pari kertaa päivässä (ei mak.aineita) ja sitä oon aatellu, et se ei varmaan oo hyvä, hyvä et sekin nyt tuli selväks!
Tuleeko teillä sitte ihan satunnaisen herkuttelun jälkeenkin heti oireita? Herkkujen karsiminen ruokavaliosta kyllä jo sapettaa etukäteen =D ...
Helicobakteerilla ei taida olla tän kans mitään tekemistä?Onko vai epäiletkö helikoa?mulla oli sekin joskus ja närästys oli silloin ihan kauheaa kunnes sain häätöhoidon,mulla kävi vaan niin että kun heliko todettiin niin meni 6 VUOTTA ennenkö mulle siitä kerrottiin,eivät olleet lähettäneet ikinä vastauksia lääkärille jolta sain lähetteen.
Varmista toi gaviskonen sopivuus apteekista,ainakin lanzon kanssa voi käyttää samaan aikaan. - onlymie
mun massu kirjoitti:
Onko vai epäiletkö helikoa?mulla oli sekin joskus ja närästys oli silloin ihan kauheaa kunnes sain häätöhoidon,mulla kävi vaan niin että kun heliko todettiin niin meni 6 VUOTTA ennenkö mulle siitä kerrottiin,eivät olleet lähettäneet ikinä vastauksia lääkärille jolta sain lähetteen.
Varmista toi gaviskonen sopivuus apteekista,ainakin lanzon kanssa voi käyttää samaan aikaan.Hei viä =)!
Olipa outoo, et "ne" ei "muistanu" mainita siitä helicobakteerin olemassaolosta =s ! Mikshän sitä testiä niin harvoin yleensä otetaan? (mun miehellä on ollu "alanärästystä" (=D) pitkät ajat muuta vatsanärsytystä... mut ei ne ees yksityisellä oo kattonu helicon olemassaolon tutkimista tarpeelliseks? vatsan ultran kyllä yms.) Onko lie kallis tutkimus vai mitä?
Multa sitä ei kyllä oo ees tutkittu -kunhan vaan mieleen pälkähti =)!
Mäkin joskus oon aatellu, et tulikohan mulle raskausaikana jonkun sortin palleatyrä ...kun selällä makuu oli jotenkin ahdistavaa tms. ja poltteli sieltä täältä (siitä on nyt tietty jo 5v aikaa, ja voihan se olla vaan, et oli "kamat" epäjärjestyksessä)...
Apteekista muuten sanottiin, et tota gavisconee voi kokeilla -neuvoivat vaan oleen ottamatta liian lähekkäin- ja kai se on ihan ok, jos otan nexiumin aamulla (niinkun tähänki asti) ja sitte yöks ton purutabletin =)? ...toivottavasti nyt toimis.
=) kivaa illanjatkoa !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670