Painos 68 000, hinta 59 euroa ja nimellisarvo 10 euroa.Onko järkevä sijoitus?
Ateenan olympiaraha
3
1342
Vastaukset
- keräilijä?
Painosmäärä 68 000 ei ole kovin suuri ja itse kuvittelisin, että rahan arvo nousee.
- Rahan onnellinen omistaja
Osta jos vielä saat sen.
Rahan arvo tulee nousemaan ja samalla jos onnistut ostamaan sen vielä saat opikeuden kaikkiin muihinkin ateenan hopearahoihin =)
Itse ainakin aion ostaa kaikki, sarjan hinta tulee 100 % :sti nousemaan... - Jorma
Rahan onnellinen omistaja kirjoitti:
Osta jos vielä saat sen.
Rahan arvo tulee nousemaan ja samalla jos onnistut ostamaan sen vielä saat opikeuden kaikkiin muihinkin ateenan hopearahoihin =)
Itse ainakin aion ostaa kaikki, sarjan hinta tulee 100 % :sti nousemaan...Aluksi hinnasta - kuusinkertainen hinta nimellisarvoon verrattune ei lupaa hyvää.
Sitten painoksesta. 68 000 on suhteellisesti aika paljon, varsinkin kun rahoja tullee markkinoille lukuisia ja eri metalleista. Löytyykö maailmasta keräilijöitä tarpeeksi? Olympiarahoilla on muutenkin ollut hyvin masentava historia, mitä tulee hintakehitykseen. Lähes poikkeuksetta kaikkien kesä- ja talviolympialaisten rahojen hinta on olympiakisojen jälkeen vaipunut metallin arvon tasolle. Syynä liian monipuolinen tarjonta (taloudelliset esteet hankkia täysi kokoelma) ja jo mainittu liiallinen valmistus. Olympiarahojen ainoa tarkoitus on kerätä paljon rahaa kattamaan olympialaisten kuluja, josta syystä niitä tehdään niin paljon kuin vain markkinat ottavat vastaan.
Itse olen kerännyt noin 20 vuotta olympiarahoja, ja parin Moskovan olympialaisten rahan jälkeen en ole ostanut ainuttakaan uutena, vaan olen odottanut jokusen vuoden ja vot, rahoja on alkanut saada rahahuutokaupoista rajusti alle emissiohintojen.
Kuten jo totesinkin hieman raadollisesti, erityisesti kultaisten olympiarahojen arvon kohtalo on vajota lähelle metallin arvoa (joka on nyt 11 euroa per gramma puhdasta kultaa) ja hopearahojenkin arvo hiipuu yleensä murto-osaan alkuperäisestä.
Esimerkiksi Sydneyn hopeavitosta on myyty 10 - 20 euron pintaan ja kultasatasta reiluun sataan euroon. Alkuperäiset hinnathan olivat kolmin-nelinkertaisia.
Ainoa tietämäni poikkeus on Lillehammerin kolikot, joiden hinta on laskenut vain jonkun verran emissiohinnoista - voittoa ei niistäkään ole herunut.
Eli henkilökohtaisesti en ainakaan sijoitusmielessä olympiarahoja osta uutena. Toki, jos haluaa tukea olympialiikettä ja arvostaa rahojen estetiikkaa, niin siitä vaan. Mutta hyvä sijoitus hankinta ei historian valossa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1076842
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h915105Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1113349Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333232Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska282391Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191746Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961391Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391332Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311246- 481014