Yrjö!!!!!!!

Kammo

Moikka vaan...

mua vaivaa hirveä oksennuskammo. meen aina ihan sekaisin jos kuulen jonkun oksentavan tai nään sen. se on varmaan kehittynyt mulle, kun on mahankanssa ongelmia, ja aina on huono-olo, mutta en kuitenkaan oksenna, koska syön siihen lääkettä. Nyt kuitenkin haluttais miehenkanssa lasta hirveesti.....mutta ne raskausajan pahoinvoinnit ja oksentelut nostaa mulla ihon kananlihalle. ja raskaana ollessa en voisi syödä lääkkeitä....joten 9 kuukautta oksentelua!!!!!! kärsiikö kukaan muu näin oudosta pelosta....miten pärjäätte tän kanssa. No kai sen jotenkin kestää kun tietää mitä on tulossa =)

8

861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiitu

ei sinun koko odotusaikaa tarvi oksennella..se on yleensä ekat 3kk pahoinvointia ja kaikille sitä ei edes tule..se on yksilöllistä..

• kammo

moi vaan....

joo tiedän että se raskausajan pahoinvointi ei kestä kauvaa....mutta kun mää saatan oksennella muutenkin ilman niitä lääkkeitä, ja niitä ei saa syödä raskausaikana....joten on varmaan pitkä 9kk, kun etoo ja oksettaa kokoajan, mutta kaippa se on sen arvoista =)

• hedgehog

Luulis että on olemassa jotain sellasta lääkettä, jota saa ottaa raskauden aikanaki. Siis vaikka jotain tämmöstä luonnonlääkettä, siis jotain lievempää.

• Maija

Minäkin olen kärsinyt emetofobiasta koko ikäni ja se on vain pahentunut iän myötä. Pienenä pelkäsin joka ilta, kun menin nukkumaan, että olisin oksennustaudissa seuraavana päivänä/oksentaisin kylässä, julkisella paikalla tai vastaavalla. Jälkimmäistä pelkään nykyäänkin, mutta edellisen sijaan pelkään jatkuvasti sairastuvani oksennustautiin. Pienenä kun luulin, että se voi alkaa vain aamuisin.

Emetofoobiko ita on kahdenlaisia: toiset pelkäävät omaa, toiset toisten oksentamista. Minä pelkään molempia. Meinaan kuolla kauhusta, jos joku koulussa mainitsee, että hänen perheessään on oksennustautia, joku oksentaa kotona (jota ei onneksi tapahdu usein, siitä syttyy aina kolmas maailmansota) tai jossain muualla, näen oksennusta tms.

Pesen käsiäni jatkuvasti. Pelkään, että saan ruokamyrkytyksen ja olen hyvin epäluuloinen ruokien suhteen. Välillä suorastaan raivostun, kun näen lehdessä jonkun jutun, että vesijohtoverkossa on levinnyt kalikivirusepidemia tai vastaava. Hitto, eikö täällä edes vettä voi juoda turvallisesti!

Pelkään tavattomasti, että oksennan jossain reissussa. Myös minä välttelen tiettyjä ruokia oksennusmuistojen takia, erästä mekkoa en pystynyt pitämään vuosia sitten enää ikinä sen jälkeen, kun olin pitänyt sitä saadessani ulkomailla ruokamyrkytyksen. Siitä on nyt viisi vuotta ja sen jälkeen en ole oksentanut, sitä ennen väliä oli myös viitisen vuotta edelliseen kertaan, joka oli oikeastaan elämäni ainoa varsinainen oksennustauti ja siitä jäi traumat. Pelkään kamalasti nyt, kun tuo viisi vuotta on taas kulunut. Entistä enemmän aina vain.

Mikä ihme tähän auttaisi? Eläminen tämän fobian kanssa on yhtä helvettiä eikä tästä kehtaa kenellekään kertoakaan. Ihmiset, jotka oksentamista eivät pelkää, eivät tätä takuulla kykene ymmärtämään. Huvipuisto- tai laivareissut eivät tule kysymykseenkään - varmuuden vuoksi.

Vielä muut ongelmat tähän päälle, niin kyllä elämä aika tuskallista on. Tällaista elämää epätoivossa, ahdistuksessa, kauheissa peloissa ja epävarmuudessa en oikeasti toivoisi kenellekään.

• kammo

moi ja kiva kun on muitakin jotka kärsii tästä. tai ei ehkä olis pitänyt sanoo kiva. Joo elämä on aika h.... määkin pesen käsi kokoajan, ja joka ilta jos on vähänkin huono-olo, niin oon ihanvarma että nyt on oksennustauti. Ja jos pitää lääkärissäkäydä....niin johan olevinaan sieltä tarttuu tauti. kuulin jostain että joku oli saanut irtojäätölöstä ruokamyrkytyksen, joten eipä ole tullut tänäkesänä syötyä jäätölöö. Munkin pahin pelko on että oksentaisin jossain missä joku näkisi.....johtuu varmaan siitä että itse pelkään näkeväni jonkun oksentavan.joo laiva tai huvipuistot ei tule mulla kuuloonkaan.Toinen mitä aina teen niin mun on luettava mulle määrättyjen lääkkeitten sivuvaikutukset, jos mainitaan oksentelu...niin kyllä lentää lääkkeet roskiin, jos vaan pärjään ilman niitä. ja kaiken tän lisäksi kärsin näistä mahavaivoista...siis mahahermot sökönä, joka aiheuttaa pahoinvointia KIVA!!!!!! no siihen syön kyllä lääkettä joka estää oksentamisen. Kiva kun nyt haluttais vaan vauvaa mutta tää pelko kyllä hieman rajoittaa. en kyllä pysty varmaan nauttimaan raskausajasta....mutta toisaalta tämä pelko voisi hieman helpottaa jos sitä 9kk oksentais.. no yritetään pärjätä.

• hanna

mä olen vasta nuori, 13v. ja mä pelkään oksentamista kanssa!
      mä ajattelen että ku muutan omaan kotiin nii aina oksennan.... jne.
      mullekin tulee ihan hirvee olo kun nään tai kuulen ku joku yrjöö.
      sitten mä pelkään että se tarttuu vaikka en olisi ollut kenenkään kipeen kanssa tekemisissäkään.
      *puistattelee* kai tää joskus ohi menee=)

• devi

moi! Mä oon 18 ja muutin omaan 17 vuotiaana. Se helpotti elämistä tosi paljon kun tietää ettei vieraat ihmiset oo koko ajan tuomassa pöpöjä mun kotiin. On ihan ahdistavaa jos vaikka kavereita tulee käymään tai yls, kun pelkään et niil on ollu tauti ja sit mä saan sen. Nyt oon omassa turvallisessa bakteerikannassani.

Teille kaikille, jos joku haluaisi liittyä ns. support group:iin, lähettäkää postia mulle. Siellä on tosi paljon mukavia, emetophobisia ihmisiä ympäri maailmaa. Ne on aina auttamassa kun on huono olo ja pelottaa. Sekin luo jo turvaa kun voi avoimesti puhua tästä sellasille ihmisille jotka ymmärtää. Niin, se lista on englanninkielinen, eli kaikki joita kiinnostaa, ottakaa muhun yhteyttä niin annan yhteystietoja listalle.
        jaksamista tulevaan syksyyn, ja toivotaan ettei tuu samanlaista talvea kun viimevuonna!!

• The Nightmare

Mä olen aina luullut ettei oksennusfobiasta kärsiviä voi olla kovin monta (oksentaminen = luonnollinen asia), mutta yllättäen tuttavapiiriini on tulleet ihmiset ovat enemmän tai vähemmän samasta kammosta kärsiviä.
      Mutta yhtä pahasti ei ole muita kuin minä ja yksi kavereistani ja emme voi asiasta edes puhua kun toiselle tulee jo huono olo. emme voi siis juuri jakaa "tuskaa" keskenämme.

Muistan kärsineeni fobiasta jo 4-vuotiaasta.
      Isä sai taudin ja minä "pakenin" mummolaan.
      Jos pienenä kuulin, näin, haistoin ko.asiaa, menin aivan paniikkiin. Minulle tuli kylmä hiki, huimausta, hyperventilaatio-oireita, pakonomaista "pakenemista" tai laitoin silmät ja korvat lukkoon ja aloin hyräillä jotain.

Yhteiset luokkaretket bussilla, huvipuistolaitteet, laivamatkat yhtä painajaista, pelkoa alusta loppuun. Välillä pelko toteutui ja yritin jkotenkin kestää kotiin asti, mutta kotonakin oli välillä väkivaltaa.

Oksensin edellisen kerran 10-vuotiaana ja muistan sen hyvin. Sen jlk en ole, edes uskaltanut ajatella asiaa. Jos on tullut huono olo, yritän rauhoittua jos pystyn, jos täysin mahdotonta eli olo alkamassa pahentua alan kävelemään edes takaisin ikkunan vieressä tai menen ulos. Nieleskelen, itken, haen apua muista ihmisistä (läheisistä), otan purkkaa ja lopulta menen vessan ja toivon että tulee vain ripuli, itken edelleen ja alan rukoilla (vaikken normaalisti). Jossain vaiheessa joka kerta alkanut helpottaa kun olen juuri luopumassa toivosta..
      21-vuotiaana pääsin masennuksen takia psykoterapiaan ja siellä pystyttiin auttamaan masennukseen terapian ja lääkehoidon avulla muttei fobiaan ainakaan täysin. Nyt 26-vuotiaana olen ilman lääkkeitä ja nyt fobia ei hallitse elämääni liikaa ellei tule tosi, tosi pahaolo tai miesystävälleni se tauti. Töissä läheisin työkaveri alkoi oksentaa, mutta pystyin kokomaan itseni. Bussissa matkustaessani en enää koko ajan mieti jos joku oksentaa tai tuleeko minulle huono olo.
      Pikkujouluihin/bileisiin/diskoon uskallan mennä mutta yllätys yllätys itse en juo ollenkaan.
      Onneksi miesystäväni ei juo myöskään juuri ollenkaan. Pahimpia pelkojani on että hän tulee kaatokännissä kotiin ja oksentelee krapulassa (ainoa hyvä puoli ettei se tartu)
      Minulla on koiria ja niiden oksennusten siivoaminen ei enää juuri hetkauta. Alussa juoksin vessaan piiloon ja mies joutui siivoamaan.
      Lapsiin olen alkanut jotenkin suhtautumaan että en tarvitse omaa tms. Mutta jossain sisimmässäni tiedän että joskus haluaisin uskaltaa. Vaikka kaikille ei tule raskauspahoinvointia niin mistä tiedän tuleeko juuri minulle.. Ja toiseksi vaikka se kestäisi vain 2 vk niin sillä ei ole mitään väliä, koska en uskalla kohdata ainuttakaan kertaa. Kyse ei aina ole uskaltamisestakaan vaan asia on ylitsepääsemätön.
      Onko kenelläkään hyviä kokomuksia terapiasta asian suhteen? Pelkään myös synnytystä, koska jotku oksentaa siitäkin. Jotenkin sen asian yli olen päässyt että jos vauva puklaa tai oma lapsi oksentaa sen voi vielä kestää. Kai sen tarttumisenkin jotenkin voi estää. Äiti ei ikinä sairastunut vaikka minä sairastuin vatsatautiin.
      Tsemppiä kaikille jotka tästä painajaisesta kärsii! Ja painajaisista puheenollen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe