Täystiilitalo vm-75

valesokkeliko?

Kertokaas viisaammat miten täystiilitalossa on tehty sokeli tuossa 70-luvun puolivälissä. Ei kait joku valopää-arkkitehti ole mennyt neuvomaan, että "laita se lankku sinne alajoksuun ja muuraat sen sitten sinne väliin"? Olen nääs katsellut tuossa tuollaista taloa, mutta hieman arveluttaa noiden vuosikymmenten rakennustaidot, uskaltaakohan tuon ikäistä tiilikasaa harkita?

8

4095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tiedä

mutta lienee valesokkeli, ei salaojitusta, maanpinta lattian tasolla, kaadot seinään päin ja villat märkinä.

• on...

valesokkeli niin kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin: onko salaojia jos on missä kunnossa/minkälaiset, tontin maanpinnan muoto rakennuksen ympärillä, sokkelin ulkopuoliseen kuntoon, sadevesien käsittelyyn aistinvarainen havainnoiti... jos haiskahtaa "vanhalle"/ummehtuneelle sisätiloissa...kierrä kaukaa...alajuoksu...ei kai täysitiilitalossa ole
      lankkua seinissä alhaalla ?

• ilmarako kannattaa tarkistaa

Sokkeli ei ole välttämätön, mutta veikkaisin sen löytyvän 70-luvun talosta.

Vastaan on tulllut 30-luvulla muurattuja (3-kertainen tiili) taloja, jossa ei ollut sokkelia lainkaan. Alin varvi oli ladottu suoraan hiekan päälle. Kumma kyllä, rakennus oli muuten ihan kunnossa, mutta kellari ei ulottunut koko rakennuksen alle, joten ylittävä osa oli painunut enemmän, mistä oli seurannut muutama halkeama.

70-lukulaisissa ongelmana on usein mahdollisen tuuletusraon puuttuminen tai niiden tukkeutuminen. Yhdessä talossa avasin tuuletusaukot poraamalla niihin reiät. Kumma kyllä 30-lukulaisissa oli tuuletustiilet ts. tiileen valmistusvaiheessa tehdyt tuuletusaukot. Ne toimivat paljon paremmin kuin saumaan laitetut aukot.

Kaikissa tiilitaloissa ongelmia aiheuttavat aukkojen ylityksiin käytetyt L-profiilit. Jos ne eivät ole rosteria (ja vanhoissa taloissa eivät ole), ne ruostuvat ja rikkovat seinää.

Joten: sokkeli on yksi kysymys, mutta tärkeämpää on tarkistaa tuuletusaukot ja ylimenot.

• tietoa siitä
    • hereillä..

Usein tähän 1970-luvun ongelmaan yhdistyy huono lattiarakenne, maanvastainen betonilaatta ja valesokkeli. Jos maanpinnat kallistuvat taloon päin, niin vesi valuu eristekerroksen alapäähän, ja se on saattanut alkaa homehtua. Ja jos seinää pitkin valuva sade pääsee varastoitumaan talon nurkalle tai maakosteus rasittamaan eristeen alaosaa, on mine- raalivilla yleensä aika huonossa kunnossa.

Täystiilitalo voi siis olla yhtä lailla homevaurioitunut kuin puutalokin. Vaurioituneen tiilitalon korjaaminen maksaa paljon, koska työsarka on suuri.

- Käytännössä julkisivu puretaan ja eriste vaihdetaan rakenteen puhdistuksen jälkeen polyuretaaniin, tehdään alas kapillaarikatkot ja maanpintojen kaadot sekä salaojitus korjataan, Juhani Pirinen selittää

• täystiilitalo

Vai tiilivuorattutalo.Ei täystiilitalossa käytetä alajuoksua.Vain puurunkoisessa se oli.70 luvun taloissa on alajuoksu eristämättä laatan päällä.Välillä kuorittiin villaa kapeammaksi kun ei muuten muuraus sopinu.!!!!Ilmaraosta ei silloin puhuttu.Yleensä ei jäänyt sitä julkisivumuurauksessa.!

• kaukaa

....

• tutkimista ei

kannata kiertää. Asiat varmistuvat vain selvittämällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe