Olen miettinyt kun saan pian ensimmäisen pienokaiseni ja odotus aikana on allergialääkkeet olleet kieletty,muttei siitä ole ollut suurempaa haittaa kun olen ollut talviodottaja. Mutta nyt mietityttää kun kesä ja siitepölyt tulevat (minulla on paha siitepöly allergia)että onkohan allergialääkkeitä joita voi käyttää kun imettää vai pitääkö sitten siirtyä korvikkeeseen..? mielellään imettäisin vielä kesälläkin muttei ole itselleni eikä vauvalle hyväksi jos on allerginen reaktio koko ajan päällä.
imetys ja allergialääkkeet
8
6783
Vastaukset
- käsitys
ettei allergialääkkeitä voi käyttää. Lukuunottamatta jotain nenäsumutetta ja silmätippoja. Mutta tarkista lääkäriltäsi asiaa. Onnea kovasti uudesta tulokkaasta!=)
- valois*
Kyllä voi käyttää allergialääkkeitä imettäessä, muistaakseni zyrtec ja vastaavat ovat sellaisia, joita saa käyttää (myöskin raskaana). Kannattaa tarkistaa, mitkä lääkkeet on sallittuja...
Tosin odottaessa sanoi lääkäri, että mielummin yrittää pärjätä nenäsumuttimilla ja silmätipoilla, mutta jos pakko on käyttää, niin sille ei voi mitään...- valois*
tarkistin teratologisesta tietopalvelusta (kannattaa googlata) , että imettävälle käy paikallisesti käytettävät lääkkeet, sumutteet ja tipat. lisäksi lääkkeet jotka sisältävät setiritsiiniä tai loratadiinia.
- -joku-
Ystävälläni on siitepölyallergia. Hänellä on monta lasta, joista osa on syntynyt kevättalvella ja keväällä, osa loppukesästa tai syksyllä. Hän on imettäynt lapsiaan 3-6 kk. Lapset, joita hän imetti siitepölykauden aikana, ovat olleet vauvana allergisia lähes kaikelle syötäväksi kelpaavalle. Allergiat ovat hävinneet kokonaan kuluikään mennessä. Loppukesästä ja syksyllä syntyneillä ei ole ollut mitään allergioita. En tiedä, millainen lääkitys ko. ystävälläni on ollut imetysaikana.
Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki. Eli ei tarkoita sitä että teillä kävisi samoin. Toki allergisen äidin lapsilla on aina kohonnut riski sairastua allergioihin, muodossa tai toisessa.
Mutta jos haluat imettää lastasi, kannattaa ehdottomasti selvittää asiantuntevan lääkärin opastuksella, mitä lääkkeitä voi imetysaikana käyttää. - -mymmeli-
minulla on astma ja monenlaista allergiaa.
allergialääkkeitä voi käyttää raskaus ja imetys aikana.
lääkärit yrittävät välttää ylimääräistä lääkkeiden käyttöä, mutta allergiaan on lääkkeitä jotka eivät haittaa imetystä jos on pakko käyttää lääkkeitä.
ylimääräistä ja turhaa lääkkeiden käyttöä pitää välttää, mutta allergiaan on lääkkeitä jotka eivät ole haitallisia.
olen monen lääkärin kanssa puhunut allergia lääkkeistä eikä kukaan ole kieltänyt imetystä tai sanonut käytön olevan haitallista raskauden aikana.
ensisijaisesti suositellaan käytettäväksi paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä eli nenäsuihkeita ja silmätippoja.
jos ne ei riitä niin pitkään käytössä olleita tablettilääkkeitä ovat cetiriziniä sisältävät lääkkeet, joita voi ottaa. kauppanimeltään mm. heinix ja zyrtec.
on muitakin valmisteita mitä lääkärit voi määrätä, mutta niistä en tiedä.
silmätippoina oon käyttäny livostin nimistä reseptilääkettä ja nenäsuihkeena flixonase.
allergialääkkeitä olen käyttänyt kahden raskauden aikana sekä imetysaikana. imettänyt olen yli vuoden kumpaakin lasta. nyt kolmannen vauvan imetysaika alkaa siitepölykautena, jollon käytän myös noita lääkkeitä.
lääkäreiltä olen ohjeistuksen ja reseptit saanut lääkkeiden käyttöön.
löydät netistäkin luotettavaa tietoa lääkkeistä js etsit esim. googlen avulla hakusanoilla raskaus allergialääkkeet tai muilla sanoilla- allergialääkkeitä
voi kyllä käyttää. Minulla taas reseptillä ollut huomattavasti vahvemmat lääkkeet.Kolmesta lääkäristä yksi suositteli imetystä näillä lääkkeillä. Imetin niin kauan kuin pärjäsin reseptittömillä lääkkeillä ja sitten lopetin.Mielestäni näissä lääkeasioissa voi kysyä parinkin lääkärin mielipidettä.
- kohta äiti
kaikille jotka vastasitte kysymykseen joka on vaivannut mieltäni :) nyt saadaan vauvan kanssa kesä oltua allergian suhteen helpommalla ja silti imetyksen parissa.
- niisku_tus
Hei, olet ehkä jo saanut vauvan, mutta mulla on hyvä kokemus allergiasta ja raskaudesta/imetyksestä. Mulla on todella paha koivu- ja heinäallergia, johon raskautta edeltäneinä vuosina keväällä ja alkukesästä jouduin käyttämään todella tyjyä lääkitystä (setiritsiinitabletit kortisoninenäsumute ja silmätipat). Tulin raskaaksi loppukesästä 2006, ja tyttö syntyi viime vuoden huhtikuussa. Koko viime kevään odottelin, koska joutuisin taas aloittamaan allergialääkityksen - mutta joko raskaudesta tai imetyksestä johtuen en tarvinnut lääkkeitä koko keväänä ja kesänä! Mitään muutakaan syytä en keksi kuin vauvan syntymän tai imetyksen, koska olin joutunut turvautumaan lääkitykseen kymmenen vuoden ajan joka kevät, ja viime kevät oli asiantuntijoiden mukaan vielä todella runsaspölyinen.
Ehkä sullakin käy näin, toivotaan! :D Ja onnea tulevaan!
Nyt imetän vuosikastani enää pari kertaa vuorokaudessa, ja nenä onkin alkanut taas vuotaa, kun siitepölykausi on alullaan. Pitääkin kysyä lääkäriltä sopivaa troppia ensi viikolla, myös mun muistaakseni nuo setiritsiinipohjaiset on sallittujen listalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292428- 1312369
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti141831Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett141642Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731277- 1061234
- 171212
- 93967
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks134877Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19868