nielurisoista

pitäisikö olla huolestunut?

no niin kysyisin, että tietääkö joku mitä meinaa kun
toinen nielurisoista on turvonnut ja isompi kun toinen? tai onko kenelläkään samanlaista ongelmaa? toisesta nielurisasta tuli kyllä joskus vielä niitä keltaisia palloja, muttei pitkään aikaan enää ole tullut. ja sitten vielä kielen päällä on sellaisia pieniä näppylöitä.. onko ne nielurisat pakko leikata sitten pois?

kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

4

9797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taattis

      mulla itselläni alkoi yhtäkkiä kasvaa toinen puoli nielurisoista selvästi. se kasvoi nii, että sen näki selvästi kun katsoi peilin kautta. se keräsi kans niitä peitteitä, joita kutsuit keltaisiksi palloiksi:) minulla oli siihen aikaan paljon angiinoita, jotka se kasvanut nielurisa aiheutti. kun angiinatn menivät rajummiksi ja rajummiksi päätettiin nielurisa leikata. sen jälkeen oli muutamia angiinoita mutta vähitellen ne ovat jääneet pois.

      eli ihan kokemuksella sanon, että mene lääkäriin. lääkäri osaa sanoa, onko tarpeellista leikata. mikäli sulla ei ole ollu kurkkukipua / angiinoita/ vastaavaa , ei sitä välttämättä leikata jos siitä ei ole haittaa. lääkäri osaa kyllä neuvoa:)

      toivottavasti vastauksestani oli edes jonkinlaista apua. :)

    • anni

      minä sain lähetteen nielurisa leikkaukseen proppujen ja isojen nielurisojeni vuoksi.

      olen kuullut paljon erilaisia juttuja leikkauksen jälkeisistä ajoista, ja voisitteko te kertoa omia kokemuksianne, millaista kipu oli, ruoan suhteen mitä pystyi syömään(ja kuinka kauan piti olla "pilliruokinnalla") jne?

      kiitoksia teille ja aurinkoista kevättä! :)

      • .............................

        Minulta (23v) leikattiin nielurisat syksyllä toistuvien bakteeritulehdusten takia. Kyseessä ei kuitenkaan ollut angiinoista. Leikkaus tehtiin yksityisessä sairaalassa, jossa on todennäköisesti parempi palvelu ja miellyttävämpää muutenkin.

        Itse leikkaus meni hyvin. Sain ensin rauhoittavaa, josta tuli tosi kiva olo. Sitten vietiin leikkaussaliin, ja seuraava muistikuva on heräämöstä. Leikkauspäivän olin kokonaan sairaalassa, illaksi kotiin. Sairaalassa annettiin niin vahvat kipulääkkeet suoneen, etten tuntenut kipua ollenkaan. Minkäänlaista oksettavaa oloakaan ei ollut leikkauksen jälkeen.

        Tuntuu varmaan omituiselta, mutta minusta ensimmäinen viikko oli kivun suhteen helpompi kuin toinen. Toisaalta, söin maksimimäärän kipulääkkeitä ensimmäien viikon. Toisella viikolla hieman vähensin, vaikka meni niitä paljon silloinkin. Kaikkiaan tarvitsin kipulääkkeitä kaksi viikkoa ja kaksi päivää. Toisella viikolla kamalinta oli se, kun kurkku alkoi kutista hirveästi, mutta kuitenkaan ei voinut yskiä! Jatkuva mehujään syönti auttoi siihen hieman :)

        Kipu oli kuitenkin kovaa, muttei niin kovaa kuin pelkäsin. Sain ihan hyvin nukuttuakin. Tärkeää on laittaa herätyskello soimaan yölläkin, jotta saa kipulääkkeet säännöllisin väliajoin.

        Söin kaksi viikkoa erilaisia itse tekemiäni kasvissosekeittoja (aivan haaleana), mehujäitä, ja yleensäkin kaikkea kylmää ja soseutettua/nestemäistä. En kuitenkaan kovin paljon maitotuotteita, koska ne lisäävät limaa. Siksi mehujää on parempi vaihtoehto kuin jäätelö. Pahaa teki myös tietyt hedelmäsoseet ja -mehut, koska ne olivat liian hapokkaita ja kirvelivät.

        Jos ei halua laihtua toipumisaikana, niin vahvistusta ruokavalioon saa esim. soseuttamalla keitettyjä kananmunia sauvasekoittimella samettiseksi soseeksi. Joukkoon voi lorauttaa maitoa ja vaikka sulaa voita tai muuta rasvaa. Sosekeittoihinkin voi lisätä jotain rasvaa, jotta saa enemmän energiaa.

        Juoda kannattaa paljon!

        Toisella viikolla syöminen tuntui parina päivänä lähes mahdottomalta, koska kaikki kirveli todella paljon. Tämä johtui peitteiden irtoamisesta. Myös nieleminen sattui hirveästi ja syömisen jälkeen kipu oli noin puoli tunti tosi kovaa. Aina syömisen jälkeen laitoin jääkylmän kaurapussin kurkun ympärille. Jotain jääkylmää kannattaa pitää kurkun ympärillä usein, koska se vähentää kipua, turvotusta ja vuotoriskiä ja hillitsee tulehdusta.

        Minkäänlaista vuotoa ei ollut koko aikana, ei edes peitteiden lähtemisen yhteydessä. Luulen, että siihen vaikutti oma varovaisuuteni ja ohjeiden tarkka noudattaminen.

        Omaa sängynpäätyä kannattaa jo ennen leikkaukseen lähtöä nostaa reilusti, jotta illalla kotiin tullessa pääsee heti makoilemaan. Vuotoriski on pienempi kun nukkuu pää koholla, ja muutenkin niin on parempi olla.

        Toivottavasti sinulla menee leikkaus ja toipumisaika yhtä hyvin kuin minulla! :)


      • ............
        ............................. kirjoitti:

        Minulta (23v) leikattiin nielurisat syksyllä toistuvien bakteeritulehdusten takia. Kyseessä ei kuitenkaan ollut angiinoista. Leikkaus tehtiin yksityisessä sairaalassa, jossa on todennäköisesti parempi palvelu ja miellyttävämpää muutenkin.

        Itse leikkaus meni hyvin. Sain ensin rauhoittavaa, josta tuli tosi kiva olo. Sitten vietiin leikkaussaliin, ja seuraava muistikuva on heräämöstä. Leikkauspäivän olin kokonaan sairaalassa, illaksi kotiin. Sairaalassa annettiin niin vahvat kipulääkkeet suoneen, etten tuntenut kipua ollenkaan. Minkäänlaista oksettavaa oloakaan ei ollut leikkauksen jälkeen.

        Tuntuu varmaan omituiselta, mutta minusta ensimmäinen viikko oli kivun suhteen helpompi kuin toinen. Toisaalta, söin maksimimäärän kipulääkkeitä ensimmäien viikon. Toisella viikolla hieman vähensin, vaikka meni niitä paljon silloinkin. Kaikkiaan tarvitsin kipulääkkeitä kaksi viikkoa ja kaksi päivää. Toisella viikolla kamalinta oli se, kun kurkku alkoi kutista hirveästi, mutta kuitenkaan ei voinut yskiä! Jatkuva mehujään syönti auttoi siihen hieman :)

        Kipu oli kuitenkin kovaa, muttei niin kovaa kuin pelkäsin. Sain ihan hyvin nukuttuakin. Tärkeää on laittaa herätyskello soimaan yölläkin, jotta saa kipulääkkeet säännöllisin väliajoin.

        Söin kaksi viikkoa erilaisia itse tekemiäni kasvissosekeittoja (aivan haaleana), mehujäitä, ja yleensäkin kaikkea kylmää ja soseutettua/nestemäistä. En kuitenkaan kovin paljon maitotuotteita, koska ne lisäävät limaa. Siksi mehujää on parempi vaihtoehto kuin jäätelö. Pahaa teki myös tietyt hedelmäsoseet ja -mehut, koska ne olivat liian hapokkaita ja kirvelivät.

        Jos ei halua laihtua toipumisaikana, niin vahvistusta ruokavalioon saa esim. soseuttamalla keitettyjä kananmunia sauvasekoittimella samettiseksi soseeksi. Joukkoon voi lorauttaa maitoa ja vaikka sulaa voita tai muuta rasvaa. Sosekeittoihinkin voi lisätä jotain rasvaa, jotta saa enemmän energiaa.

        Juoda kannattaa paljon!

        Toisella viikolla syöminen tuntui parina päivänä lähes mahdottomalta, koska kaikki kirveli todella paljon. Tämä johtui peitteiden irtoamisesta. Myös nieleminen sattui hirveästi ja syömisen jälkeen kipu oli noin puoli tunti tosi kovaa. Aina syömisen jälkeen laitoin jääkylmän kaurapussin kurkun ympärille. Jotain jääkylmää kannattaa pitää kurkun ympärillä usein, koska se vähentää kipua, turvotusta ja vuotoriskiä ja hillitsee tulehdusta.

        Minkäänlaista vuotoa ei ollut koko aikana, ei edes peitteiden lähtemisen yhteydessä. Luulen, että siihen vaikutti oma varovaisuuteni ja ohjeiden tarkka noudattaminen.

        Omaa sängynpäätyä kannattaa jo ennen leikkaukseen lähtöä nostaa reilusti, jotta illalla kotiin tullessa pääsee heti makoilemaan. Vuotoriski on pienempi kun nukkuu pää koholla, ja muutenkin niin on parempi olla.

        Toivottavasti sinulla menee leikkaus ja toipumisaika yhtä hyvin kuin minulla! :)

        Unohdin sanoa, että lämpöä oli ensimmäisen viikon ajan. Sitten kahden viikon päästä tuli lämpöä uudestaan parina iltana. Sen jälkeen ei enää.

        Peitteiden lähteminen kokonaan kesti kauan, vielä neljänkin viikon päästä huomasin, että pieniä peitteen paloja tuli suuhun. Jotain lievää kipua voi tuntua vielä useampi viikko leikkauksen jälkeen. Kuitenkin olo oli paljon parempi, melkeinpä normaali noin 3 viikkoa leikkauksesta. Ja kurkkutulehdukset loppuivat kokonaan, samoin proput!

        Eiköhän siinä ollut sitten kaikki :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe