no niin kysyisin, että tietääkö joku mitä meinaa kun
toinen nielurisoista on turvonnut ja isompi kun toinen? tai onko kenelläkään samanlaista ongelmaa? toisesta nielurisasta tuli kyllä joskus vielä niitä keltaisia palloja, muttei pitkään aikaan enää ole tullut. ja sitten vielä kielen päällä on sellaisia pieniä näppylöitä.. onko ne nielurisat pakko leikata sitten pois?
kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
nielurisoista
4
8739
Vastaukset
- taattis
mulla itselläni alkoi yhtäkkiä kasvaa toinen puoli nielurisoista selvästi. se kasvoi nii, että sen näki selvästi kun katsoi peilin kautta. se keräsi kans niitä peitteitä, joita kutsuit keltaisiksi palloiksi:) minulla oli siihen aikaan paljon angiinoita, jotka se kasvanut nielurisa aiheutti. kun angiinatn menivät rajummiksi ja rajummiksi päätettiin nielurisa leikata. sen jälkeen oli muutamia angiinoita mutta vähitellen ne ovat jääneet pois.
eli ihan kokemuksella sanon, että mene lääkäriin. lääkäri osaa sanoa, onko tarpeellista leikata. mikäli sulla ei ole ollu kurkkukipua / angiinoita/ vastaavaa , ei sitä välttämättä leikata jos siitä ei ole haittaa. lääkäri osaa kyllä neuvoa:)
toivottavasti vastauksestani oli edes jonkinlaista apua. :) - anni
minä sain lähetteen nielurisa leikkaukseen proppujen ja isojen nielurisojeni vuoksi.
olen kuullut paljon erilaisia juttuja leikkauksen jälkeisistä ajoista, ja voisitteko te kertoa omia kokemuksianne, millaista kipu oli, ruoan suhteen mitä pystyi syömään(ja kuinka kauan piti olla "pilliruokinnalla") jne?
kiitoksia teille ja aurinkoista kevättä! :)- .............................
Minulta (23v) leikattiin nielurisat syksyllä toistuvien bakteeritulehdusten takia. Kyseessä ei kuitenkaan ollut angiinoista. Leikkaus tehtiin yksityisessä sairaalassa, jossa on todennäköisesti parempi palvelu ja miellyttävämpää muutenkin.
Itse leikkaus meni hyvin. Sain ensin rauhoittavaa, josta tuli tosi kiva olo. Sitten vietiin leikkaussaliin, ja seuraava muistikuva on heräämöstä. Leikkauspäivän olin kokonaan sairaalassa, illaksi kotiin. Sairaalassa annettiin niin vahvat kipulääkkeet suoneen, etten tuntenut kipua ollenkaan. Minkäänlaista oksettavaa oloakaan ei ollut leikkauksen jälkeen.
Tuntuu varmaan omituiselta, mutta minusta ensimmäinen viikko oli kivun suhteen helpompi kuin toinen. Toisaalta, söin maksimimäärän kipulääkkeitä ensimmäien viikon. Toisella viikolla hieman vähensin, vaikka meni niitä paljon silloinkin. Kaikkiaan tarvitsin kipulääkkeitä kaksi viikkoa ja kaksi päivää. Toisella viikolla kamalinta oli se, kun kurkku alkoi kutista hirveästi, mutta kuitenkaan ei voinut yskiä! Jatkuva mehujään syönti auttoi siihen hieman :)
Kipu oli kuitenkin kovaa, muttei niin kovaa kuin pelkäsin. Sain ihan hyvin nukuttuakin. Tärkeää on laittaa herätyskello soimaan yölläkin, jotta saa kipulääkkeet säännöllisin väliajoin.
Söin kaksi viikkoa erilaisia itse tekemiäni kasvissosekeittoja (aivan haaleana), mehujäitä, ja yleensäkin kaikkea kylmää ja soseutettua/nestemäistä. En kuitenkaan kovin paljon maitotuotteita, koska ne lisäävät limaa. Siksi mehujää on parempi vaihtoehto kuin jäätelö. Pahaa teki myös tietyt hedelmäsoseet ja -mehut, koska ne olivat liian hapokkaita ja kirvelivät.
Jos ei halua laihtua toipumisaikana, niin vahvistusta ruokavalioon saa esim. soseuttamalla keitettyjä kananmunia sauvasekoittimella samettiseksi soseeksi. Joukkoon voi lorauttaa maitoa ja vaikka sulaa voita tai muuta rasvaa. Sosekeittoihinkin voi lisätä jotain rasvaa, jotta saa enemmän energiaa.
Juoda kannattaa paljon!
Toisella viikolla syöminen tuntui parina päivänä lähes mahdottomalta, koska kaikki kirveli todella paljon. Tämä johtui peitteiden irtoamisesta. Myös nieleminen sattui hirveästi ja syömisen jälkeen kipu oli noin puoli tunti tosi kovaa. Aina syömisen jälkeen laitoin jääkylmän kaurapussin kurkun ympärille. Jotain jääkylmää kannattaa pitää kurkun ympärillä usein, koska se vähentää kipua, turvotusta ja vuotoriskiä ja hillitsee tulehdusta.
Minkäänlaista vuotoa ei ollut koko aikana, ei edes peitteiden lähtemisen yhteydessä. Luulen, että siihen vaikutti oma varovaisuuteni ja ohjeiden tarkka noudattaminen.
Omaa sängynpäätyä kannattaa jo ennen leikkaukseen lähtöä nostaa reilusti, jotta illalla kotiin tullessa pääsee heti makoilemaan. Vuotoriski on pienempi kun nukkuu pää koholla, ja muutenkin niin on parempi olla.
Toivottavasti sinulla menee leikkaus ja toipumisaika yhtä hyvin kuin minulla! :) - ............
............................. kirjoitti:
Minulta (23v) leikattiin nielurisat syksyllä toistuvien bakteeritulehdusten takia. Kyseessä ei kuitenkaan ollut angiinoista. Leikkaus tehtiin yksityisessä sairaalassa, jossa on todennäköisesti parempi palvelu ja miellyttävämpää muutenkin.
Itse leikkaus meni hyvin. Sain ensin rauhoittavaa, josta tuli tosi kiva olo. Sitten vietiin leikkaussaliin, ja seuraava muistikuva on heräämöstä. Leikkauspäivän olin kokonaan sairaalassa, illaksi kotiin. Sairaalassa annettiin niin vahvat kipulääkkeet suoneen, etten tuntenut kipua ollenkaan. Minkäänlaista oksettavaa oloakaan ei ollut leikkauksen jälkeen.
Tuntuu varmaan omituiselta, mutta minusta ensimmäinen viikko oli kivun suhteen helpompi kuin toinen. Toisaalta, söin maksimimäärän kipulääkkeitä ensimmäien viikon. Toisella viikolla hieman vähensin, vaikka meni niitä paljon silloinkin. Kaikkiaan tarvitsin kipulääkkeitä kaksi viikkoa ja kaksi päivää. Toisella viikolla kamalinta oli se, kun kurkku alkoi kutista hirveästi, mutta kuitenkaan ei voinut yskiä! Jatkuva mehujään syönti auttoi siihen hieman :)
Kipu oli kuitenkin kovaa, muttei niin kovaa kuin pelkäsin. Sain ihan hyvin nukuttuakin. Tärkeää on laittaa herätyskello soimaan yölläkin, jotta saa kipulääkkeet säännöllisin väliajoin.
Söin kaksi viikkoa erilaisia itse tekemiäni kasvissosekeittoja (aivan haaleana), mehujäitä, ja yleensäkin kaikkea kylmää ja soseutettua/nestemäistä. En kuitenkaan kovin paljon maitotuotteita, koska ne lisäävät limaa. Siksi mehujää on parempi vaihtoehto kuin jäätelö. Pahaa teki myös tietyt hedelmäsoseet ja -mehut, koska ne olivat liian hapokkaita ja kirvelivät.
Jos ei halua laihtua toipumisaikana, niin vahvistusta ruokavalioon saa esim. soseuttamalla keitettyjä kananmunia sauvasekoittimella samettiseksi soseeksi. Joukkoon voi lorauttaa maitoa ja vaikka sulaa voita tai muuta rasvaa. Sosekeittoihinkin voi lisätä jotain rasvaa, jotta saa enemmän energiaa.
Juoda kannattaa paljon!
Toisella viikolla syöminen tuntui parina päivänä lähes mahdottomalta, koska kaikki kirveli todella paljon. Tämä johtui peitteiden irtoamisesta. Myös nieleminen sattui hirveästi ja syömisen jälkeen kipu oli noin puoli tunti tosi kovaa. Aina syömisen jälkeen laitoin jääkylmän kaurapussin kurkun ympärille. Jotain jääkylmää kannattaa pitää kurkun ympärillä usein, koska se vähentää kipua, turvotusta ja vuotoriskiä ja hillitsee tulehdusta.
Minkäänlaista vuotoa ei ollut koko aikana, ei edes peitteiden lähtemisen yhteydessä. Luulen, että siihen vaikutti oma varovaisuuteni ja ohjeiden tarkka noudattaminen.
Omaa sängynpäätyä kannattaa jo ennen leikkaukseen lähtöä nostaa reilusti, jotta illalla kotiin tullessa pääsee heti makoilemaan. Vuotoriski on pienempi kun nukkuu pää koholla, ja muutenkin niin on parempi olla.
Toivottavasti sinulla menee leikkaus ja toipumisaika yhtä hyvin kuin minulla! :)Unohdin sanoa, että lämpöä oli ensimmäisen viikon ajan. Sitten kahden viikon päästä tuli lämpöä uudestaan parina iltana. Sen jälkeen ei enää.
Peitteiden lähteminen kokonaan kesti kauan, vielä neljänkin viikon päästä huomasin, että pieniä peitteen paloja tuli suuhun. Jotain lievää kipua voi tuntua vielä useampi viikko leikkauksen jälkeen. Kuitenkin olo oli paljon parempi, melkeinpä normaali noin 3 viikkoa leikkauksesta. Ja kurkkutulehdukset loppuivat kokonaan, samoin proput!
Eiköhän siinä ollut sitten kaikki :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713