Buddhalaisuuden näkökulma olemassaoloon?

Miten on?

Eli olenko ymmärtänyt oikein että buddhalaisuudessa ei uskota itsen ja asioiden olemassaoloon siksi koska ne eivät kestä? Mutta taas esimerkiksi nirvanan olemassaoloon ja valaistumisen olemassaoloon uskotaan koska uskotaan kyseisen tilan olevan pysyvä?

Esimerkiksi kristinuskossa uskotaan sieluun, joka on pysyvä ja ikuinen ja siinä tapauksessa itse on ikuinen ja olemassaoleva. Mutta taas buddhalaisuudessa ei uskota sieluun ja todella olemassaolevan asian pitää siis olla kestävä kuten nirvanan.

Mutta en toisaalta ymmärrä miksi se että jokin asia ei ole pysyvä merkitsisi sitä ettei se todella olisi olemassa. Jos jokin asia on olemassa
oman aikansa mutta kuolee sitten aikanaan, se siis oli olemassa oman aikansa muttei välttämättä tulevaisuudessa ole.

Jostain buddhalaisesta lähteestä luin myös että buddhan opetuksia on käsitetty väärin, että lopulta buddhalta kysyttiin että onko itse sitten olemassa vai ei ja hän kieltäytyi vastaamasta onko
vai ei. Tiedä sitten tämän todenperäisyydestä.

Miksi buddhalaiset ajattelevat että esimerkiksi itseä ei ole olemassa? Onko se peruste se että ajatellaan ettei mikään ole pysyvää?

22

1373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähän

      Niin, René Descarteshan totesi että
      "ajattelen, siis olen." eli tiedämme että ajatuksemme on olemassa ja siksi myös ajattelija. Muu on epävarmaa. Oletteko siis erimieltä tämän kanssa?

      • pikku-buddha

        Tämä menee kyllä buddhalaisuuden vaikeiten selitettävissä oleviin asioihin...
        Buddhalaisuuden mukaan mitään ei ole olemassa erillisenä yksikkönä. Ajattelepa itseäsi: mikä sinussa on sellaista joka tekee sinusta juuri sinut? Olet lopulta samaa ainesta kuin kaikki muukin täällä. Kehosi muuttuu koko ajan eikä se itse asiassa juurikaan koostu samasta aineesta kuin vauvana olessasi... Myös mielemme muuttuu jatkuvasti. Jos luet jotakin vanhaa kirjoitustasi, saatat ajatella ettet ole voinut ajatella noin tyhmästi. Ajatuksesi on muuttunut. Ei siis ole mitään sellaista pysyvää, jota voisi kutsua minuudeksi. Sama materia vain kiertää ja muuttaa olomuotoaan ja yhdistyy eri tavoin. Koskee kaikkea olemassaolevaa. Se mitä kutsut minuudeksi, on syntynyt lukuisten eri asioiden vaikutuksesta etkä siis ole erillinen: ilma jota hengität, ruoka jota syöt, ihmiset jotka tunnet ovat kaikki vaikuttaneet osaltaan siihen millainen olet. Kun kaikki näin muuttuu jatkuvasti kaiken vuorovaikutuksessa, milloin voit nimetä hetken, jolloin sinä et enää ole sinä? Tai milloin sinä aloit olemaan?


      • Nalle P

        Mitä ajattelemme sitä olemme.
        Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme.
        BTW Mistä syntyy ajatus?


    • NightQueenScent

      on se pysyvä elementti buddhalaisuudessa. Kehon ja persoonallisen itsen kuollessa, tietoisuus irrottautuu sydän chakrasta ja jättää kehon päälaen kautta. Buddhalaisuudessa on monia harjoituksia tätä varten.

      Buddhalaisuuden harjoittamisen päämäärä on tietoinen ja hallittu irtautuminen kehosta, hallittu tietoisuuden ohjaaminen kohti tulevaisuutta. Tässä tapahtumassa avustaa kuoleman tullessa nagpa, jonka tehtävä on paloitella keho ja pakata se hautausta varten. Nagpa myös lukee vainajalle "kuoleman kirjaa" eli mantra lauluillaan ohjaa tietoisuutta eteenpäin usean päivän ajan. Tietoisuus kohtaa monia ansoja matkansa varrella, ja näitä kuvastavat ns. himmeät valot. Nagpa ohjaa tietoisuutta kohti kirkkainta valoa. Tietoisuuden tasosta riippuen, tietoisuus mieltyy tietyn tyyppiseen valoon, ja luo itselleen uuden kehollisen olemassa olon. Syitä keholliseen olemassa oloon ovat viha, tietämättömyys (typeryys) ja kiintymys (himo).

      Symboolisena esimerkkinä voitais ajatella että tietoisuus joka kärsii eniten himoista, voi kokea esimerkiksi punaisen valon miellyttävämmäksi kuin täysin kirkkaan valon, ja kun mieltymys on havainto asteella, punainen valo vetää tämän tietoisuuden puoleensa. Vähän niinkuin magneettinen vetovoima. Himmeät valot edustavat siis tietoisuuden erilaisia skandoja eli epäpuhtauksia, jotka vetävät tietoisuuden magneetin omaisesti puoleensa.

      Tantrisen buddhalaisuuden pyrkimys on vapauttaa tietoisuus näistä kolmesta myrkystä ja saavuttaa vapautus (nirvana) aineellisesta olemassa olosta, ja siirtyä, mitä kristityt kai kutsuvat taivaaseen. Nirvanasta on erilaisia esiasteita, jotka ovat merkkejä siitä, että tietoisuus on puhdistautunut tietyistä tahroista, joita on lukemattomia, kuten huomaat jos perehdyt esimerkiksi 12 toisista riippuvaan tekijään, jotka löydät googlettamalla.

      Buddhalaisuudessa on käsite bodhisattva, esimerkiksi Dalai Laman sanotaan olevan bodhisattva Chenrezigin ilmentymä. Eli Dalai Laman tietoisuus on saavuttanut puhdistautumisesta nirvanaan johtavan esi-asteen.
      Bodhisattva tasoja on yhteensä yhdeksän, ja viimeisen asteen saavutettua tietoisuuden on mahdollista jättää aineellinen olemassa olo. Bodhisattvojen elämäntarkoitus on kuitenkin mahayana buddhalaisuudessa syntyä yhä uudelleen aineelliseen kiertokulkuun, niinkauan kuin on olemassa kärsiviä olentoja. Bodhisattva valan noudattamisen katsotaan olevan tärkeämpää (kärsivien olentojen auttaminen) kuin henkilökohtainen aineellisen maailman jättäminen.

      Useat bodhisattva asteiden saavuttaneet tietoisuudet joutuvatkin tekemään tietoisesti jotakin mikä pitää heidät maan pinnalla, esimerkiksi syövät lihaa. Muutoin heidän olisi vaikeaa pysyä täällä. Kyseessä on siis varsinainen taidelaji :D

      Buddhalaisuudessa pelkkä usko ei riitä, sillä mieli ja tietoisuus täytyy puhdistaa, ennenkuin on mahdollista irrottautua tästä maailmasta.

      Tantriset tyhjyys ja deity harjoitukset ovat juuri tällaisia, minkä avulla voi harjoitella neutraaliutta näitä kolmea myrkkyä kohtaan, ja oppia mielenhallintaa kuoleman hetkellä.

    • oivallus puuttuu

      Ketjun aloittanut on oikeassa. Ei ole minää. ei ole sielua. Kaikki mikä muuttuu, on dukkhaa. Se on kuin hologrammi. Näyttää todelta, mutta ei ole sitä. Dukkha on kärsimystä.

      Eräs munkkikin sanoi, että kun hän joskus kuuntelee vuosien takaisia puheita, hän ihmettelee sanomisiaan. Minä muuttuu koko ajan.

      Vain nibbana on todellinen. Mutta sitä ei voi käsittää intelektuaalisesti. Keino ei ole intelektuaalinen ymmärrys. Se ymmärrys tulee harjoittamalla.

      • itsekäs

        Sulla on tainnut mennä noi eri uskontojen ja psykologian minä ja itse- käsitteet vähän sekaisin. Kuka väittää ettei meillä ole egoa tai persoonallisuutta? Ne ovat kuitenkin vain mielemme tuotetta, alati muuttuvia ilmiöitä.
        Tuulen luonto on pysyvä kuitenkin se pääsee joka paikkaan.


      • Itseni HALUAA vastata

        Tämän kadotetun ja tuomitun "hengen alaisen" harrastelija buddhalaisen mielestä Jumalasi on kuitenkin liian pelottava ja epäoikeudenmukainen epäuskottava isä-hahmo ,joka lepattaa jossain ulkopuolellamme tuomitsemassa meitä vain koska emme usko järjettömyyksiin tai kuulu tiettyihin järjestöihin.Toki voin uskoa, että Jeesus niminen henkilö on joskus täällä piipahtanut siinä missä Siddharthakin.Olet oikessa siinä että jälleensyntymiä ei ole, koska ei ole kuolemiakaan.

        "Keskellä tyhjyyttä minä yhdyn kaiken alkulähteeseen"


      • ............

        Sanot: "Yhteistä uskonnoille on, että tarpeeksi uskontoon syventyneet eivät enää kyseenalaista uskomuksiaan järjellä vaan ovat niin lumoutuneita niihin että alkavat nimittää näitä uskomuksia "tiedoksi" tai "oivallukseksi" ja nämä "oivallukset" ovat aina ristiriidassa joidenkin toisten "oivallusten" kanssa. Mutta olisi tietenkin hankalaa olla uskonnon kannattaja jos ei uskoisi uskonnon keskeisen henkilön tai uskonnon opetuksia. Ei tässä mitään, kunhan myöntää ettei kyse ole tiedosta vaan uskosta. Harva tuohon kykenee."

        Niin. Sinullekin se näyttää olevan vaikeaa. Ei siinä mitään, että sinä USKOT Jeesukseen. Mutta muista, että kyseessä on tosiaankin vain usko, ei tieto. Sen vuoksi on älyllisesti epärehellistä varoitella toisia jumalan rangaistuksista. Usko sinä mihin uskot ja anna toistenkin uskoa. On hienoa, että pohdit asioita, mutta koita olla avoimempi ja suvaitsevaisempi toisia kohtaan. Se on hyvin opettavaista.


      • ajaton...

        Tuolla tekstissä oli muutama kohta, jota on pakko kommentoida. En usko, että tuollainen pelottelu tuolla lopputekstissä auttaa ketään ja itse me jokainen vastataan omista opeistamme / uskomuksistamme. Mutta kiitos tästä hyvästä tilaisuudesta harjottaa myötuntoa.

        ************************************
        Tietääkseni Siddharta Gautamakin kehotti olla uskomatta häntä ja hänen oppejaan päämäärättömiin vaan kehotti sen sijaan ottamaan siitä sopivat asiat, jotka tuntuvat oikealta.
        ************************************

        Siddharta Gautama kehotti olla uskomatta hänen oppejaan sokeasti, vaan kokeilemalla, harjottamalla, kyseenalaistamalla ja ottamalla itse selvää, että pitääkö ne paikkansa.

        ************************************
        Mutta buddhalaisuudessakin täytyy olla joku idea olemassaolosta koska jos ei olisi mitään, ei olisi nirvanaa, ei tietoisuutta, pelkkää illuusiota, meditaatiokin olisi vain illuusiota.
        ************************************

        Buddhalaisuudessa puhutaan ehdonvaraisuudesta ja Ei-ehdonvaraisuudesta, jossa ehdonvaraisuus on tämä materiaalinen maailma, joka on riippuvainen kaikesta / kaikista ja se aiheuttaa uudestisyntymistä sekä kärsimystä. Ei-ehdonvarainen on vapaa riippuvuuksista ja kärsimyksistä / uusestisyntymästä ja sitä voidaan kutsua Nirvanaksi. Nämä kuitenkin on pelkkiä käsityksiä, eikä näitä sanojen tasolla voi oivaltaa lopullisesti.

        Buddhalaisuudessahan on Karman- eli syyn ja seurauksen laki. Näiden ansiosta tapahtuu uudestisyntymistä loputtomiin samsaran elämänpyörässä, ellei itseä vapauta siitä valaistumalla. Buddhalaisuuden kosmos -käsitys onkin sitten jo aivan oma kokonaisuus. Siinä on kuitenkin taivas- ja helvetti -maailmoja muutaman muun lisäksi. Joten taivas ei näiden oppien mukaan ole viimeinen päämäärä, vaan ennemmin pieni loma loputtoman syntymän kierteessä.

        Samsaran elämänpyörästä:

        http://www.nic.fi/~laan/6maailmaa.htm
        http://www.saunalahti.fi/dorje/pages/tibetin_buddha2.htm

        Eräs teksti Buddhalaisuuden maailmankäsityksestä:

        http://www.nic.fi/~sherab/kosm.htm

        ************************************
        Minulle onkin jäänyt hieman epäselväksi missä se olemassaolon raja buddhan mukaan menee.
        ************************************

        Tästä täytyy jokaisen itse ottaa selvää.

        ************************************
        Milloin se alkoi? Mihin päättyi? Mikä se on?
        ************************************

        Oliko tässä kyse ajatuksesta vai olemassaolosta? Joissakin teksteissä sanotaan, että ehdonvarainen olemassaolo on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan, koska syy-seuraus suhde on päättymätön, joten sillä ei voi olla alkua eikä loppua.

        Ajatuksen ajatus onkin monimutkainen juttu. Ajatus voi syntyä mm. eri aistiemme kautta kun saamme ympäristöstä jonkin ärsykkeen ja siitä alkaa pitkä ajatusketju. Esimerkiksi mainokset voivat vaikuttaa paljon ajatuksiin.

        Tähän on olemassa harjoitus: seuraavan kerran kun huomaat, että olet uppoutunut omaan ajatusvirtaan, pysäytä se ja ala kelaamaan ajatuksia taaksepäin niin, että muistelet mistä ajatuksestä mikäkin ajatus on syntynyt. Yritä näin päästä ensimmäiseen ajatukseen ja huomaat, että se on syntynyt jostain ärsykkeestä (kuvasta, äänestä, tunteesta, mausta jne.)

        ************************************
        Yhteistä uskonnoille on, että tarpeeksi uskontoon syventyneet eivät enää kyseenalaista uskomuksiaan järjellä vaan ovat niin lumoutuneita niihin että alkavat nimittää näitä uskomuksia "tiedoksi" tai "oivallukseksi" ja nämä "oivallukset" ovat aina ristiriidassa joidenkin toisten "oivallusten" kanssa. Mutta olisi tietenkin hankalaa olla uskonnon kannattaja jos ei uskoisi uskonnon keskeisen henkilön tai uskonnon opetuksia. Ei tässä mitään, kunhan myöntää ettei kyse ole tiedosta vaan uskosta. Harva tuohon kykenee.
        ************************************

        Buddhalaisuudessa onkin kyse omasta oivalluksesta, eikä siitä, että uskotaan kaikkien muiden oivalluksiin. Täytyy ottaa hyvältä tuntuva opetus vastaan ja tarvittaessa kyseenalaistaa se. Jos se vielä myöhemmin tuntuu oikealta tai jos kyseinen harjoitus todella toimii, on sen puhtauden todistanut itselleen. Näin siitä syntyy tietoa. Se ei ole välttämättä loputonta uskoa, vaan tarkoitus on muuntaa se tiedoksi.

        ************************************
        Ajatelkaas, joku henkilö maailmassa on saattanut oivaltaa että nirvanaa ei ole olemassa.. tai että meditaatio on harhaa ja rappeuttaa aivoja.. tai joku arkeologi saanut selville että Siddharta Gautama ei ollut olemassa. Koskaan ei voi tietää.
        ************************************

        Tai joku argeologi on löytänyt Jeesuksen haudan ja hänen luut. Muuttaisiko se mitään opetuksesta tai omasta oivalluksesta? :D Ken tietää...

        ************************************
        Ja toisaalta jos uskoo ettei itseä ole olemassa, niin millä perusteella ne "omat" ajatukset on sitten parempia kuin jonkun toisen?
        ************************************

        Oma ego ei ole kuolematon ja loputon olemus. Käsittääkseni Buddhalaisuudessa mennään tässäkin kysymyksessä kahden ääripään välistä keskitietä. Eli uskomuksen mukaan kuoleman jälkeen ei ole sellaista muuttumatonta sielua joka reinkarnoituu uuteen ruumiseen - toisinsanoen ei ole muuttumatonta sielua, joka vaihtaa ruumista kuin vaatteita. Toinen ääripää mihin ei uskota on, että kuoleman jälkeen ei jäisi mitään ruumiin jälkeen. Eli jotain siis uudestisyntyy tai irrottautuu ruumiista. Mutta mitä se sitten on eri kysymys...

        ************************************
        Minä uskon että jokainen teistä kuolee joskus ja myös teillä on sielu huolimatta siitä mitä uskotte, voitte pelastua vain Jeesuksen kautta.
        ************************************

        Jokaisella on vapaus uskoa mihin haluaa.

        ************************************
        Joku mainitsi tuolla munkista, joka ei tunnista ajatuksiaan vuosien takaa omikseen. Tämä ei ole ihme, koska
        hän on antanut tilaa ulkopuolisille vaikutteille ja omat ajatukset ovat alkaneet korvautua hengen vaikutuksilla. Tätä tapahtumaa kuvataan englanninkielessä sanoin 'Spirit possession' ja se selittää järestään kaikki jälleensyntymä-kokemukset ym. valheet.
        ************************************

        En tiedä ymmärsitkö tuota munkin ajatuksien tuntemusta nyt aivan oikein. Esimerkiksi jos itse luet jotain koulussa kirjoitettua ainetta, niin et välttämättä muista sitä edes kirjoittaneesi. Siellä voi olla melko naiiveja ajatuksia tms. jotka hieman jopa huvittavat kun ymmärtää miten tietämätön nuori on ollut.

        En tiedä onko minulla ollut nyt sitten tämä 'Spirit possession' jos ajattelen omaa kehitystäni esim. viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Olin joskus todella vihainen, joka purkaantui jopa väkivaltana sekä muina tuhoavina toimintoina. Parin vuoden meditaation harjoittamisen jälkeen olen päässyt eroon tupakasta, alkoholista ja muista huumaavista aineista, vihasta sekä muista mielen myrkyistä. Tätä en valitettavasti saavuttanut pelkällä uskolla Jeesukseen ja raamattua lukemalla, vaikka sitäkin on tullut koitettua.

        ************************************
        Siispä suosittelen että hyväksytte Jeesuksen vapahtajaksenne ja jätätte buddhalaisuuden, sillä vain tätä kautta voitte tulla eheäksi ja onnelliseksi.
        ************************************

        Ehkä tämä toimii sinulla, mutta minulla asia oli päinvastoin.


      • aikaa se vie......
        ajaton... kirjoitti:

        Tuolla tekstissä oli muutama kohta, jota on pakko kommentoida. En usko, että tuollainen pelottelu tuolla lopputekstissä auttaa ketään ja itse me jokainen vastataan omista opeistamme / uskomuksistamme. Mutta kiitos tästä hyvästä tilaisuudesta harjottaa myötuntoa.

        ************************************
        Tietääkseni Siddharta Gautamakin kehotti olla uskomatta häntä ja hänen oppejaan päämäärättömiin vaan kehotti sen sijaan ottamaan siitä sopivat asiat, jotka tuntuvat oikealta.
        ************************************

        Siddharta Gautama kehotti olla uskomatta hänen oppejaan sokeasti, vaan kokeilemalla, harjottamalla, kyseenalaistamalla ja ottamalla itse selvää, että pitääkö ne paikkansa.

        ************************************
        Mutta buddhalaisuudessakin täytyy olla joku idea olemassaolosta koska jos ei olisi mitään, ei olisi nirvanaa, ei tietoisuutta, pelkkää illuusiota, meditaatiokin olisi vain illuusiota.
        ************************************

        Buddhalaisuudessa puhutaan ehdonvaraisuudesta ja Ei-ehdonvaraisuudesta, jossa ehdonvaraisuus on tämä materiaalinen maailma, joka on riippuvainen kaikesta / kaikista ja se aiheuttaa uudestisyntymistä sekä kärsimystä. Ei-ehdonvarainen on vapaa riippuvuuksista ja kärsimyksistä / uusestisyntymästä ja sitä voidaan kutsua Nirvanaksi. Nämä kuitenkin on pelkkiä käsityksiä, eikä näitä sanojen tasolla voi oivaltaa lopullisesti.

        Buddhalaisuudessahan on Karman- eli syyn ja seurauksen laki. Näiden ansiosta tapahtuu uudestisyntymistä loputtomiin samsaran elämänpyörässä, ellei itseä vapauta siitä valaistumalla. Buddhalaisuuden kosmos -käsitys onkin sitten jo aivan oma kokonaisuus. Siinä on kuitenkin taivas- ja helvetti -maailmoja muutaman muun lisäksi. Joten taivas ei näiden oppien mukaan ole viimeinen päämäärä, vaan ennemmin pieni loma loputtoman syntymän kierteessä.

        Samsaran elämänpyörästä:

        http://www.nic.fi/~laan/6maailmaa.htm
        http://www.saunalahti.fi/dorje/pages/tibetin_buddha2.htm

        Eräs teksti Buddhalaisuuden maailmankäsityksestä:

        http://www.nic.fi/~sherab/kosm.htm

        ************************************
        Minulle onkin jäänyt hieman epäselväksi missä se olemassaolon raja buddhan mukaan menee.
        ************************************

        Tästä täytyy jokaisen itse ottaa selvää.

        ************************************
        Milloin se alkoi? Mihin päättyi? Mikä se on?
        ************************************

        Oliko tässä kyse ajatuksesta vai olemassaolosta? Joissakin teksteissä sanotaan, että ehdonvarainen olemassaolo on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan, koska syy-seuraus suhde on päättymätön, joten sillä ei voi olla alkua eikä loppua.

        Ajatuksen ajatus onkin monimutkainen juttu. Ajatus voi syntyä mm. eri aistiemme kautta kun saamme ympäristöstä jonkin ärsykkeen ja siitä alkaa pitkä ajatusketju. Esimerkiksi mainokset voivat vaikuttaa paljon ajatuksiin.

        Tähän on olemassa harjoitus: seuraavan kerran kun huomaat, että olet uppoutunut omaan ajatusvirtaan, pysäytä se ja ala kelaamaan ajatuksia taaksepäin niin, että muistelet mistä ajatuksestä mikäkin ajatus on syntynyt. Yritä näin päästä ensimmäiseen ajatukseen ja huomaat, että se on syntynyt jostain ärsykkeestä (kuvasta, äänestä, tunteesta, mausta jne.)

        ************************************
        Yhteistä uskonnoille on, että tarpeeksi uskontoon syventyneet eivät enää kyseenalaista uskomuksiaan järjellä vaan ovat niin lumoutuneita niihin että alkavat nimittää näitä uskomuksia "tiedoksi" tai "oivallukseksi" ja nämä "oivallukset" ovat aina ristiriidassa joidenkin toisten "oivallusten" kanssa. Mutta olisi tietenkin hankalaa olla uskonnon kannattaja jos ei uskoisi uskonnon keskeisen henkilön tai uskonnon opetuksia. Ei tässä mitään, kunhan myöntää ettei kyse ole tiedosta vaan uskosta. Harva tuohon kykenee.
        ************************************

        Buddhalaisuudessa onkin kyse omasta oivalluksesta, eikä siitä, että uskotaan kaikkien muiden oivalluksiin. Täytyy ottaa hyvältä tuntuva opetus vastaan ja tarvittaessa kyseenalaistaa se. Jos se vielä myöhemmin tuntuu oikealta tai jos kyseinen harjoitus todella toimii, on sen puhtauden todistanut itselleen. Näin siitä syntyy tietoa. Se ei ole välttämättä loputonta uskoa, vaan tarkoitus on muuntaa se tiedoksi.

        ************************************
        Ajatelkaas, joku henkilö maailmassa on saattanut oivaltaa että nirvanaa ei ole olemassa.. tai että meditaatio on harhaa ja rappeuttaa aivoja.. tai joku arkeologi saanut selville että Siddharta Gautama ei ollut olemassa. Koskaan ei voi tietää.
        ************************************

        Tai joku argeologi on löytänyt Jeesuksen haudan ja hänen luut. Muuttaisiko se mitään opetuksesta tai omasta oivalluksesta? :D Ken tietää...

        ************************************
        Ja toisaalta jos uskoo ettei itseä ole olemassa, niin millä perusteella ne "omat" ajatukset on sitten parempia kuin jonkun toisen?
        ************************************

        Oma ego ei ole kuolematon ja loputon olemus. Käsittääkseni Buddhalaisuudessa mennään tässäkin kysymyksessä kahden ääripään välistä keskitietä. Eli uskomuksen mukaan kuoleman jälkeen ei ole sellaista muuttumatonta sielua joka reinkarnoituu uuteen ruumiseen - toisinsanoen ei ole muuttumatonta sielua, joka vaihtaa ruumista kuin vaatteita. Toinen ääripää mihin ei uskota on, että kuoleman jälkeen ei jäisi mitään ruumiin jälkeen. Eli jotain siis uudestisyntyy tai irrottautuu ruumiista. Mutta mitä se sitten on eri kysymys...

        ************************************
        Minä uskon että jokainen teistä kuolee joskus ja myös teillä on sielu huolimatta siitä mitä uskotte, voitte pelastua vain Jeesuksen kautta.
        ************************************

        Jokaisella on vapaus uskoa mihin haluaa.

        ************************************
        Joku mainitsi tuolla munkista, joka ei tunnista ajatuksiaan vuosien takaa omikseen. Tämä ei ole ihme, koska
        hän on antanut tilaa ulkopuolisille vaikutteille ja omat ajatukset ovat alkaneet korvautua hengen vaikutuksilla. Tätä tapahtumaa kuvataan englanninkielessä sanoin 'Spirit possession' ja se selittää järestään kaikki jälleensyntymä-kokemukset ym. valheet.
        ************************************

        En tiedä ymmärsitkö tuota munkin ajatuksien tuntemusta nyt aivan oikein. Esimerkiksi jos itse luet jotain koulussa kirjoitettua ainetta, niin et välttämättä muista sitä edes kirjoittaneesi. Siellä voi olla melko naiiveja ajatuksia tms. jotka hieman jopa huvittavat kun ymmärtää miten tietämätön nuori on ollut.

        En tiedä onko minulla ollut nyt sitten tämä 'Spirit possession' jos ajattelen omaa kehitystäni esim. viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Olin joskus todella vihainen, joka purkaantui jopa väkivaltana sekä muina tuhoavina toimintoina. Parin vuoden meditaation harjoittamisen jälkeen olen päässyt eroon tupakasta, alkoholista ja muista huumaavista aineista, vihasta sekä muista mielen myrkyistä. Tätä en valitettavasti saavuttanut pelkällä uskolla Jeesukseen ja raamattua lukemalla, vaikka sitäkin on tullut koitettua.

        ************************************
        Siispä suosittelen että hyväksytte Jeesuksen vapahtajaksenne ja jätätte buddhalaisuuden, sillä vain tätä kautta voitte tulla eheäksi ja onnelliseksi.
        ************************************

        Ehkä tämä toimii sinulla, mutta minulla asia oli päinvastoin.

        Tajunta voi tuottaa myös peilikuvaa.


    • on kärsimystä....

      Vapaudu kärsimyksistä=,oikea keskittyminen,oikea tarkoitus,rohkeus,oikea toimeentulo,....jne =oppi eli dharma.

      Sielu =? maailmansielu eli atman,tajunta tai tila(aivoissa)..tutkimus kesken (mielikuvitus)

      Nirvanan saavuttanut on pysyvästi vapaa kärsimyksistä,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"

      Ymmärrys on ajattelua,sitä voi harjoituttaa..
      Tajunnan kapasiteetti....??????????????

      _Luopuminen minä`keskeisestä elämästä ja siirtyminen tajuntakeskeiseen elämään,itsetutkiskelu................

      Aivoissa looginen ja sattumanvarainen ,kaksi eri ominaisuutta.Yksi maailman vaikeimpia tutkimusalueita,josta idässä vuostuhansien kokemus.Minä itse...minä menee itseen...?jatka..

      • loppuisko kiistat

        eli siis jos itseä ei enää ole ,egon kamppailu käyty ja ihminen valaistuu...kärsimys loppuu ja loppu elämä on tällöin tapahtumien ulkopuolella ,koska ne eivät enää kosketa henkilöä henkilökohtaisesti, tämän karman suorituksellisen ei-saavutuksen johdosta?jos valaituneita alkaisi ilmaantua enemmänkin ,niin meillä olisi toivoa,koska mestarit ovat silloin yhtä mieltä.olkoon sitten täällä tai tuolla niin heillä ei ole ristiriitoja miten asiat ovat tai menevät?saavutuksen on tathagata opettanut olevan ei-saavutus...timantti polulta terveisiä.


      • -------------

        tajunta ja tietoisuus on kaksi eri asiaa. Tajunta tais olla yksi elementti muiden joukossa Buddhalaisuudessa.


      • kyllästyttää
        loppuisko kiistat kirjoitti:

        eli siis jos itseä ei enää ole ,egon kamppailu käyty ja ihminen valaistuu...kärsimys loppuu ja loppu elämä on tällöin tapahtumien ulkopuolella ,koska ne eivät enää kosketa henkilöä henkilökohtaisesti, tämän karman suorituksellisen ei-saavutuksen johdosta?jos valaituneita alkaisi ilmaantua enemmänkin ,niin meillä olisi toivoa,koska mestarit ovat silloin yhtä mieltä.olkoon sitten täällä tai tuolla niin heillä ei ole ristiriitoja miten asiat ovat tai menevät?saavutuksen on tathagata opettanut olevan ei-saavutus...timantti polulta terveisiä.

        Itseä ei ole enää kun kuolemme,koska itse luomme itsemme ja silloin on myös egon kamppailu käyty,olemme käväisseet täällä toteuttamassa itsemme. Kärsimys lakkaa kun negatiivisia tunteita ei oikeasti synny.Muotomme hajoaa atomeiksi ja menemme luonnon kiertokulkuun. Ja sielu ei tosiaan ole sisäpuolellamme vaan me olemme sen sisällä.


      • kiistaton
        loppuisko kiistat kirjoitti:

        eli siis jos itseä ei enää ole ,egon kamppailu käyty ja ihminen valaistuu...kärsimys loppuu ja loppu elämä on tällöin tapahtumien ulkopuolella ,koska ne eivät enää kosketa henkilöä henkilökohtaisesti, tämän karman suorituksellisen ei-saavutuksen johdosta?jos valaituneita alkaisi ilmaantua enemmänkin ,niin meillä olisi toivoa,koska mestarit ovat silloin yhtä mieltä.olkoon sitten täällä tai tuolla niin heillä ei ole ristiriitoja miten asiat ovat tai menevät?saavutuksen on tathagata opettanut olevan ei-saavutus...timantti polulta terveisiä.

        Itseä ei ole enää kun kuolemme,koska itse luomme itseämme ja silloin loppuu kamppailumme ja muotomme hajoaa atomeiksi taivaan tuuliin ja luonnon kiertokulkuun. Henkilökohtainen kärsimyksemme lakkaa silloin kun negatiivisia ajatuksia ei enää oikeasti synny. Sielumme ei ole sisällämme vaan me olemme sen sisällä.


      • kiistatta
        kiistaton kirjoitti:

        Itseä ei ole enää kun kuolemme,koska itse luomme itseämme ja silloin loppuu kamppailumme ja muotomme hajoaa atomeiksi taivaan tuuliin ja luonnon kiertokulkuun. Henkilökohtainen kärsimyksemme lakkaa silloin kun negatiivisia ajatuksia ei enää oikeasti synny. Sielumme ei ole sisällämme vaan me olemme sen sisällä.

        tuli laitettua toinen, kun ensimmäistä ei näkynyt.


      • sama ilmiö
        ------------- kirjoitti:

        tajunta ja tietoisuus on kaksi eri asiaa. Tajunta tais olla yksi elementti muiden joukossa Buddhalaisuudessa.

        Buddhalaisessa luokittelussa on viisi ilmiöryhmää joihin yhtenä kuuluu tajunta eli tietoisuus,johon kuuluvat aistitajunnan eri muodot,ajatustajunta,minätajunta sekä piilotajunta.


      • karmapa

        Kärsimystä on koska on takertumista,tavoittelemista,"joksikin tulemisen pyrkimystä.


    • Karmapa

      Tietyllä tavalla budhalaisuudessakin ajatellaan "sielun" olemassa oloon,tämä "sielu" ei kuitenkaan ole
      ihmisen minä,niinkuin se koetaan tässä elämässä ruumiillisesti elettäessä.
      Budhalaisuuden mukaan tietoisuus jatkaa olemisen kiertokulkua niin kauan kuin ihminen saavuttaa
      valaistumisen,jolloin paljastuu muun muassa "minän" illusorinen harha,sanotaan että ihmiselle selviää
      mikä on niin sanotusti mielen todellinen luonto.
      Edellistä elämää ei voi (tavallinen matti meikäläinen) muistaa,koska emme elä todellisuuden tietoisuuden
      tasolla niin kauan ennenkuin opimme mielen toimintaa tuntemaan,joka vaatii ankaraa henkilökohtaista
      työtä,jota ei taas pysty tekemään ilman pätevää opettajaa,joka on opettamansa asiat itse oman mielensä
      kautta oppinut.
      Budhalaisuuden mukaan mitään muuta pysyvää kuin tietoisuus ei ole olemassa.

      • ollaan 2009

        olemassaolon harhassa ilmenemässä. Eikös näitä olemassaolojuttuja selitetä niillä kahdella totuudella? Suhteellisella ja absoluuttisella. Tyhjyys on absoluuttinen totuus, mutta mikään ei synny tyhjästä vaan kaikella on syynsä ja suhteellisesti kaikki kuitenkin tapahtuu.Nämä kaksi totuutta ovat toisistaan erottamattomat ja osia toisistaan.


      • ego + katsoja
        ollaan 2009 kirjoitti:

        olemassaolon harhassa ilmenemässä. Eikös näitä olemassaolojuttuja selitetä niillä kahdella totuudella? Suhteellisella ja absoluuttisella. Tyhjyys on absoluuttinen totuus, mutta mikään ei synny tyhjästä vaan kaikella on syynsä ja suhteellisesti kaikki kuitenkin tapahtuu.Nämä kaksi totuutta ovat toisistaan erottamattomat ja osia toisistaan.

        Kaikkea tuota (siis mitä tahansa ajatuksia, tuntemuksia, toiveita, mielikuvitusta jne jne...loputonta virtaa)

        voi tarkkailla/todistaa

        ikään kuin istuisit vuorella

        tai katselisit ohi lipuvia pilviä (ajatukset, tuntemukset jne), joiden takana on loputon taivas...(sisäinen taivas)

        ja kas, olet meditaatiossa.


      • ego + katsoja
        ego + katsoja kirjoitti:

        Kaikkea tuota (siis mitä tahansa ajatuksia, tuntemuksia, toiveita, mielikuvitusta jne jne...loputonta virtaa)

        voi tarkkailla/todistaa

        ikään kuin istuisit vuorella

        tai katselisit ohi lipuvia pilviä (ajatukset, tuntemukset jne), joiden takana on loputon taivas...(sisäinen taivas)

        ja kas, olet meditaatiossa.

        sinun ei tarvitse luopua uskostasi tai mistään muustakaan. Kuten muut kirjoittajat sanoivat, sinun ei tarvitse myöskään uskoa budhalaista opettajaa tai mestaria, vaan kokeilet itse mikä vie sinua syvemmälle itseesi.

        Jos kysysisit budhalaiselta jälleensyntymisestä, hän luultavasti sanoisi, ettei hän tiedä, koska ei ole vielä kuollut. Hän saattaisi sanoa "olen kuullut sen ja sen sanovan..." (jota ei tarvitse uskoa, eikä sillä ole paljon väliä)

        Onko historiallisia henkilöitä, kuten Jeesus tai Budha ollut olemassa sellaisina kuin heistä kerrotaan, on todellisuudessa irrelevanttia sinun meditaatiosi kannalta. Jos heidän opetuksensa saavat sinut kokemaan enemmän rakkautta tai myötätuntoa siten, että se näkyy toiminnassasi ja olemuksessasi (nyt en tarkoita tämän esittämistä/näyttelemistä), niin voisin kuvitella sen tuovan hyvää sinun ja ympäristösi elämään.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe