Kuinka eroon perikunnasta?

huijattu

Haluan päästä eroon mummoni perikunnasta. Mitä teen, kun luovuin jo kerran perinnöstä, mutta muut perikunnan jäsenet eivät hyväksyneet luopumistani, vaikka ensin suullisesti hyväksyivät? Sain kirjallisen ilmoituksen, etteivät he hyväksy luopumista. Liitteenä oli lasku mummon asuntoon tehdystä remontista, jonka muut perikunnan jäsenet tekivät siitä minulle kertomatta. Pitääkö maksaa? En ole antanut suostumusta mihinkään. Minulta ei edes kysytty, että kenet valitaan perikunnan asioiden hoitoon, vaan perunkirjoituksessa olleet olivat valinnan tehneet kysymättä minulta. En ole antanut mitään valtuuksia perikunnan asioiden hoitajalle, mutta silti hän vaatii minua osallistumaan remontin ja mummoni velkojen maksuun. Ilmoitin heti saatuani tietää, että mummon perunkirjoitus pidetään, että perikuntä täytyy julistaa selvitystilaan, jos pesässä on velkaa. Muut eivät minua uskoneet. He eivät lähettäneet minulle perunkirjaa, vaikka sisareni oli perunkirjoituksen pitäjälle luvannut toimittaa sen minulle. Sain sen aivan viime tingassa, kun pyysin perunkirjan oikeusavustajalta, joka piti perukirjoituksen. Hän kertoi, että sisareni oli välttämättä halunnut toimittaa sen minulle. Onko minulla mitään toivoa päästä eroon velkaisesta perikunnasta? Voinko vaatia perikunnan jakamista, ellen muuten pääse eroon perikunnasta?

18

5306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai konkursiin

      Tarkistin mitä velkaisesta kuolinpesästä sanotaan ja se pitäisi luovuttaa kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta pesänselvittäjän hallintoon tai konkurssiin ja tällöin välttyy maksamasta pesän velkoja.

      • huijattu

        Perunkirjoitus oli jo toukokuulla. Yritin tuolloin saada toisia, siskoani, tätiäni ja setääni uskomaan, että perikunnan on hankittava pesänhoitaja tai perikunta konkurssiin. Minua ei muut uskoneet. Käskivät vain olla hiljaa, eivätkä antaneet mielipidettäni perikunnan asioiden hoitajalle. Voinko siis tehdä mitään? Velkoja ym. en voi maksaa, sillä olen täysin varaton. Toisilla on runsaasti omaisuutta. En todellakaan halua olla tekemisissä sellaisen perikunnan kanssa, joka ei ymmärrä Suomen lakia ja yrittää vain maksattaa minulla kaiken omista henkilökohtaisista varoista, joita minulla ei edes ole. Itse he eivät ole maksaneet mitään omistä henkilökohtaisista varoistaan. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa minut eroon perikunnasta.


      • osuudestasi
        huijattu kirjoitti:

        Perunkirjoitus oli jo toukokuulla. Yritin tuolloin saada toisia, siskoani, tätiäni ja setääni uskomaan, että perikunnan on hankittava pesänhoitaja tai perikunta konkurssiin. Minua ei muut uskoneet. Käskivät vain olla hiljaa, eivätkä antaneet mielipidettäni perikunnan asioiden hoitajalle. Voinko siis tehdä mitään? Velkoja ym. en voi maksaa, sillä olen täysin varaton. Toisilla on runsaasti omaisuutta. En todellakaan halua olla tekemisissä sellaisen perikunnan kanssa, joka ei ymmärrä Suomen lakia ja yrittää vain maksattaa minulla kaiken omista henkilökohtaisista varoista, joita minulla ei edes ole. Itse he eivät ole maksaneet mitään omistä henkilökohtaisista varoistaan. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa minut eroon perikunnasta.

        En ole juristi, mutta perinnöstä voi luopua pesään ja sekin pitäisi selvittää onko nyt jo myöhäista. Siinäkin taitaa olla kolmen kuukauden sääntö luopumiselle perunkirjoituksesta.

        Käy lähimmän oikeusaputoimiston juristin kanssa juttelemassa asiasta.


      • Jotain tietävä
        osuudestasi kirjoitti:

        En ole juristi, mutta perinnöstä voi luopua pesään ja sekin pitäisi selvittää onko nyt jo myöhäista. Siinäkin taitaa olla kolmen kuukauden sääntö luopumiselle perunkirjoituksesta.

        Käy lähimmän oikeusaputoimiston juristin kanssa juttelemassa asiasta.

        Peruspointtihan on että perintöä ei ole pakko ottaa kenenkään vastaan jos ei itse liity siihen mitenkään, eli ei ole osallisena tai ole nimeä missään esim. omistusoikeuksiin liittyvissä papereissa.

        Yleensä kovaa tunkua ei jaolle olekaan kellään jos velkapuoli ei yllä varojen tasolle...:), jolloin ei tietenkään ulkopuolisia maksajiksi velvoitetakaan.

        MUTTA laki sanoo varsin yksiselitteisesti että "se kuka sekaantuu/kajoaa pesään eli ottaa perintöä vastaan, ottaa myös vastatakseen siihen kuuluvaa velkaa"

        Eli käytännön tasolla tähän törmää useimmiten tilanteessa jossa esim. alkuun näyttää tilanne hyvältä henkilön kuoleman jälkeen, omaisuutta jää vaikkapa 100 000 euroa, välittömästi kun rahoihin pääsee käsiksi perilliset alkavat käyttää/ottaa niitä, ja sitten selviääkin että velkaa onkin 200 000 euroa...eli tällainen tilanne on yleensä hyvin yksiselitteinen. Se joka on ottanut vastaan rahaa 100 000 e varoista, on myös ottanut vastuulleen velkaa 200 000 e varoista.

        (Tiedän tapauksia joissa ollaan jopa oltu niin sinisilmäisen tyhmiä suoraan sanoen että on tiedetty velkaa olevan runsaasti mutta silti otettu käyttöön vähiä varoja joita on pesässä ollut).

        Ongelma vain on siinä että perinnön vastaan otot/ottamatta jättämiset pitäisi pääsääntöisesti AINA tehdä ennen perunkirjoitusta, eli siihen mennessä pitäisi olla ilmoitettuina virallista kautta millaisen aseman kukakin ottaa, eli kuka ottaa perintöä. Yleensä meinaan on niin että siinä vaiheessa kun on perunkirjoitus tehty ja ei ole selvästi ilmoitettu erkaantuvansa koko pesästä niin on osallisena perinnössä.

        Varsinkin omassa tapauksessasi pahasti haiskahtaa sille että kyllä itsekin olet muun joukon jatkona vastaamassa/saamassa perinnöstä/perintöä. Vielä kun vaikuttaa siltä että nimeäsi on muussa joukossa mukana roikutettu jatkona etkä selvästi ole ilmituonut mitä aiot. Pahoin oletan että irtautumisyrityksesi tulee olemaan hyvin hankalaa, ellei huonoimmassa tapauksessa jo mahdotonta.

        Tässä jos niin on käynyt niin ikävä sanoa mutta vika on myös osittain itsessäsi sillä aikaa kuitenkin on niin paljon aina perunkirjoitukseenkin kuolemasta että siinä kyllä ei tule pienintäkään kiirettä ilmoittaa omaa tahtoa asioihin. Jos sen on jättänyt tekemättä niin se menee sitten ikävä kyllä omaan piikkiin ja mieliharmiksi. Syynä jälkikäteen ei käy enää "en tiennyt", tai "mä luulin...". Asioista pitää aina ottaa itse selvää.

        Eli jos nyt asiaa sen kummemmin yksityiskohtaisesti tuntematta heitän oletuksen missä mennään niin olet osallisena perinnössä, vaikka oliskin velkainen, eli sinun katsotaan kajonneen siihen, vaikkakin vain siinä muodossa että et ole ilmoittanut haluavasi erota siitä ja olet nimenä paperissa. Mutta se yleensä riittää.

        Kysele nyt tietysti oikeusavustajaltasi ja muiltakin mahdollisilta asiaan liittyviltä tahoilta missä mennään mutta jotenkin oletan että sanovat samaa...

        No, ainakin jotain positiivista jos sellaisia asioita hakee, annoit ymmärtää että pesässä on useita muitakin henkilöitä osallisena. Eli siis jos vastuita tulee niin olette mukana yhteisvastuullisesti melko varmasti eli jakoa tulee. Ei siis voida itsesi niskaan kaataa muuta kuin miten nyt sitten oma osuutesi vastuista jaetaankaan.


      • huijattu
        Jotain tietävä kirjoitti:

        Peruspointtihan on että perintöä ei ole pakko ottaa kenenkään vastaan jos ei itse liity siihen mitenkään, eli ei ole osallisena tai ole nimeä missään esim. omistusoikeuksiin liittyvissä papereissa.

        Yleensä kovaa tunkua ei jaolle olekaan kellään jos velkapuoli ei yllä varojen tasolle...:), jolloin ei tietenkään ulkopuolisia maksajiksi velvoitetakaan.

        MUTTA laki sanoo varsin yksiselitteisesti että "se kuka sekaantuu/kajoaa pesään eli ottaa perintöä vastaan, ottaa myös vastatakseen siihen kuuluvaa velkaa"

        Eli käytännön tasolla tähän törmää useimmiten tilanteessa jossa esim. alkuun näyttää tilanne hyvältä henkilön kuoleman jälkeen, omaisuutta jää vaikkapa 100 000 euroa, välittömästi kun rahoihin pääsee käsiksi perilliset alkavat käyttää/ottaa niitä, ja sitten selviääkin että velkaa onkin 200 000 euroa...eli tällainen tilanne on yleensä hyvin yksiselitteinen. Se joka on ottanut vastaan rahaa 100 000 e varoista, on myös ottanut vastuulleen velkaa 200 000 e varoista.

        (Tiedän tapauksia joissa ollaan jopa oltu niin sinisilmäisen tyhmiä suoraan sanoen että on tiedetty velkaa olevan runsaasti mutta silti otettu käyttöön vähiä varoja joita on pesässä ollut).

        Ongelma vain on siinä että perinnön vastaan otot/ottamatta jättämiset pitäisi pääsääntöisesti AINA tehdä ennen perunkirjoitusta, eli siihen mennessä pitäisi olla ilmoitettuina virallista kautta millaisen aseman kukakin ottaa, eli kuka ottaa perintöä. Yleensä meinaan on niin että siinä vaiheessa kun on perunkirjoitus tehty ja ei ole selvästi ilmoitettu erkaantuvansa koko pesästä niin on osallisena perinnössä.

        Varsinkin omassa tapauksessasi pahasti haiskahtaa sille että kyllä itsekin olet muun joukon jatkona vastaamassa/saamassa perinnöstä/perintöä. Vielä kun vaikuttaa siltä että nimeäsi on muussa joukossa mukana roikutettu jatkona etkä selvästi ole ilmituonut mitä aiot. Pahoin oletan että irtautumisyrityksesi tulee olemaan hyvin hankalaa, ellei huonoimmassa tapauksessa jo mahdotonta.

        Tässä jos niin on käynyt niin ikävä sanoa mutta vika on myös osittain itsessäsi sillä aikaa kuitenkin on niin paljon aina perunkirjoitukseenkin kuolemasta että siinä kyllä ei tule pienintäkään kiirettä ilmoittaa omaa tahtoa asioihin. Jos sen on jättänyt tekemättä niin se menee sitten ikävä kyllä omaan piikkiin ja mieliharmiksi. Syynä jälkikäteen ei käy enää "en tiennyt", tai "mä luulin...". Asioista pitää aina ottaa itse selvää.

        Eli jos nyt asiaa sen kummemmin yksityiskohtaisesti tuntematta heitän oletuksen missä mennään niin olet osallisena perinnössä, vaikka oliskin velkainen, eli sinun katsotaan kajonneen siihen, vaikkakin vain siinä muodossa että et ole ilmoittanut haluavasi erota siitä ja olet nimenä paperissa. Mutta se yleensä riittää.

        Kysele nyt tietysti oikeusavustajaltasi ja muiltakin mahdollisilta asiaan liittyviltä tahoilta missä mennään mutta jotenkin oletan että sanovat samaa...

        No, ainakin jotain positiivista jos sellaisia asioita hakee, annoit ymmärtää että pesässä on useita muitakin henkilöitä osallisena. Eli siis jos vastuita tulee niin olette mukana yhteisvastuullisesti melko varmasti eli jakoa tulee. Ei siis voida itsesi niskaan kaataa muuta kuin miten nyt sitten oma osuutesi vastuista jaetaankaan.

        Teetin lakimiehellä perinnöstä luopumis-ilmoituksen heti saatuani perunkirjan. Perikunnan muut osakkaat ovat olleet koko ajan tietoisia siitä päivästä asti kun mummo kuoli, että en halua ottaa perintöä vastaan.

        Sain kuitenkin eilen kirjallisen ilmoituksen, että muut osakkaat eivät hyväksy luopumistani. Sain myös laskun mummon asunnon remontista, jonka tekemisestä minulle ei ole ilmoitettu eikä pyydetty lupaa. Asunto on huonossa purku uhan alla olevassa talossa eikä sitä kukaan vuokraa tai osta. Talon muista asunnoista vastaava henkilö sanoi, ettei mummoni lisäksi Suomesta löydy ketään joka ostaisi asunnon siitä talosta. Asunnon arvo ei ylitä velkoja.

        Tiivistän siis vielä kerran, että pesä on ylivelkainen. Olen jo kerran luopunut mummoni perinnöstä. Toiset osakkaat eivät hyväksy lakimiehellä teettämää luopumis-ilmoitusta, koska heille jäisi myös minun osuus mummon veloista maksettavaksi. En ole mitenkään ryhtynyt perintöön. Ilmoitin jopa mummoni kuoltua, että pesänhoitaja tai konkurssi ON TEHTÄVÄ, mutta toiset osakkaat olivat vastaan. En saanut tietää tuolloin edes mummon perikunnan asioiden hoitajan nimeä lähes kuukauteen. Sisareni ja tätini eivät ilmoittaneet minun kantaani asioiden hoitajalle. Vain he tiesivät tuolloin asioiden hoitajan nimen. En ole ottanut mitään pesästä ennen tai jälkeen mummon kuolemaa. Tätini mies, jonka sisareni ja täti valitsivat perikunnan asioiden hoitoon minulta kysymättä, vaatii minulta nyt rahaa perikunnan velkoihin ja remontin maksuun. Tätini, setäni ja sisareni eivät kuulemma itse aio maksaa. Miksi minun siis pitäisi ryhtyä pesään, johon en ole kajonnut? Ilmoitin vain asianmukaisesti luopuvani perikunnasta. Se ei käy perikunnan jäsenille, vaikka ensin he suostuivat siihen suullisesti. Kirjallisesti eivät. Olen siis kyllä sanallisesti ja kirjallisesti SELVÄSTI ILMITUONUT, että en ota perintöä vastaan. He eivät vain anna minun päästä siitä irti luopumalla.


      • huijattu
        huijattu kirjoitti:

        Teetin lakimiehellä perinnöstä luopumis-ilmoituksen heti saatuani perunkirjan. Perikunnan muut osakkaat ovat olleet koko ajan tietoisia siitä päivästä asti kun mummo kuoli, että en halua ottaa perintöä vastaan.

        Sain kuitenkin eilen kirjallisen ilmoituksen, että muut osakkaat eivät hyväksy luopumistani. Sain myös laskun mummon asunnon remontista, jonka tekemisestä minulle ei ole ilmoitettu eikä pyydetty lupaa. Asunto on huonossa purku uhan alla olevassa talossa eikä sitä kukaan vuokraa tai osta. Talon muista asunnoista vastaava henkilö sanoi, ettei mummoni lisäksi Suomesta löydy ketään joka ostaisi asunnon siitä talosta. Asunnon arvo ei ylitä velkoja.

        Tiivistän siis vielä kerran, että pesä on ylivelkainen. Olen jo kerran luopunut mummoni perinnöstä. Toiset osakkaat eivät hyväksy lakimiehellä teettämää luopumis-ilmoitusta, koska heille jäisi myös minun osuus mummon veloista maksettavaksi. En ole mitenkään ryhtynyt perintöön. Ilmoitin jopa mummoni kuoltua, että pesänhoitaja tai konkurssi ON TEHTÄVÄ, mutta toiset osakkaat olivat vastaan. En saanut tietää tuolloin edes mummon perikunnan asioiden hoitajan nimeä lähes kuukauteen. Sisareni ja tätini eivät ilmoittaneet minun kantaani asioiden hoitajalle. Vain he tiesivät tuolloin asioiden hoitajan nimen. En ole ottanut mitään pesästä ennen tai jälkeen mummon kuolemaa. Tätini mies, jonka sisareni ja täti valitsivat perikunnan asioiden hoitoon minulta kysymättä, vaatii minulta nyt rahaa perikunnan velkoihin ja remontin maksuun. Tätini, setäni ja sisareni eivät kuulemma itse aio maksaa. Miksi minun siis pitäisi ryhtyä pesään, johon en ole kajonnut? Ilmoitin vain asianmukaisesti luopuvani perikunnasta. Se ei käy perikunnan jäsenille, vaikka ensin he suostuivat siihen suullisesti. Kirjallisesti eivät. Olen siis kyllä sanallisesti ja kirjallisesti SELVÄSTI ILMITUONUT, että en ota perintöä vastaan. He eivät vain anna minun päästä siitä irti luopumalla.

        Tarkennan vielä, että samassa puhelussa, jossa sain sisareltani tietää mummoni kuolemasta, sanoin tuosta pesänhoitajasta ja konkurssista. Kun se ei käynyt, sanoin selvästi jo silloin luopuvani perinnöstä ja osuudestani perikuntaan.

        Hän muuten väitti samassa puhelussa kaiken huipuksi, että minun olisi pitänyt antaa hänelle valtakirja perunkirjoitukseen tai oltava itse paikalla. Tiedän, että valtakirjaa ei ole pakko antaa perunkirjoitukseen.


      • Expert
        huijattu kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että samassa puhelussa, jossa sain sisareltani tietää mummoni kuolemasta, sanoin tuosta pesänhoitajasta ja konkurssista. Kun se ei käynyt, sanoin selvästi jo silloin luopuvani perinnöstä ja osuudestani perikuntaan.

        Hän muuten väitti samassa puhelussa kaiken huipuksi, että minun olisi pitänyt antaa hänelle valtakirja perunkirjoitukseen tai oltava itse paikalla. Tiedän, että valtakirjaa ei ole pakko antaa perunkirjoitukseen.

        Luopuminen voidaan tehdä perittävän eläessä tai perittävän kuoltua.Antamiesi tietojen perusteella katsoisin, että olet luopunut tehokkaasti osuudestasi ja kyseisen luopumistahtosi olisi tullut kirjata perukirjaan.Luonnollisesti kirjallinen ilmoitus olisi ollut parempi.Suomalaiseen jäämistöjärjestelmään ei kuulu pakkoperimys, vaan luopuminen voidaan tehdä tehokkaasti vielä perunkirjoitusvaiheessa.
        Jos haluat haluat pysyä osakkaana, voit vaatia jakoa, jolloin jako on toimitettava sopimusjakona tai virallisjakona pesänjakajan toimesta.


      • Jotain tietävä
        huijattu kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että samassa puhelussa, jossa sain sisareltani tietää mummoni kuolemasta, sanoin tuosta pesänhoitajasta ja konkurssista. Kun se ei käynyt, sanoin selvästi jo silloin luopuvani perinnöstä ja osuudestani perikuntaan.

        Hän muuten väitti samassa puhelussa kaiken huipuksi, että minun olisi pitänyt antaa hänelle valtakirja perunkirjoitukseen tai oltava itse paikalla. Tiedän, että valtakirjaa ei ole pakko antaa perunkirjoitukseen.

        Ei tule olemaan sinulla hätäpäivää luopumisen suhteen. Annoit vain aikaisemmassa tekstissä hieman sellaisen kuvan että mitään konkreettista ei olisi tehty mutta olet kyllä tehnytkin kaiken mitä vain voit tehdä ja ei tule ongelmia eroon pääsystä.

        ELi tässä nyt onkin perisuomalainen perintötilanne eli sinua vain yritetään nyt saada maksumieheksi muitten sotkuihin.

        Ota oikeusaputoimistoon tai suoraan johonkin lakimieheen yhteys ja vie nippuna hänen tietoonsa kaikki jo tekemäsi "eropyynnöt" ja kerro tilanne jossa olet. Se on yksi kynännäpäytys kun luulisi sinun olevan hommasta erossa. Loppuu sukulaistenkin rahojen kalastelu koska tämänlaisia juttuja ei voi riitauttaa jos olet osapuoli (kuten annoit ymmärtää) joka ei ole millään lailla ollut hommissa mukana. Sukulaiset jurputtakoot mitä haluavat.


      • Anonyymi
        huijattu kirjoitti:

        Teetin lakimiehellä perinnöstä luopumis-ilmoituksen heti saatuani perunkirjan. Perikunnan muut osakkaat ovat olleet koko ajan tietoisia siitä päivästä asti kun mummo kuoli, että en halua ottaa perintöä vastaan.

        Sain kuitenkin eilen kirjallisen ilmoituksen, että muut osakkaat eivät hyväksy luopumistani. Sain myös laskun mummon asunnon remontista, jonka tekemisestä minulle ei ole ilmoitettu eikä pyydetty lupaa. Asunto on huonossa purku uhan alla olevassa talossa eikä sitä kukaan vuokraa tai osta. Talon muista asunnoista vastaava henkilö sanoi, ettei mummoni lisäksi Suomesta löydy ketään joka ostaisi asunnon siitä talosta. Asunnon arvo ei ylitä velkoja.

        Tiivistän siis vielä kerran, että pesä on ylivelkainen. Olen jo kerran luopunut mummoni perinnöstä. Toiset osakkaat eivät hyväksy lakimiehellä teettämää luopumis-ilmoitusta, koska heille jäisi myös minun osuus mummon veloista maksettavaksi. En ole mitenkään ryhtynyt perintöön. Ilmoitin jopa mummoni kuoltua, että pesänhoitaja tai konkurssi ON TEHTÄVÄ, mutta toiset osakkaat olivat vastaan. En saanut tietää tuolloin edes mummon perikunnan asioiden hoitajan nimeä lähes kuukauteen. Sisareni ja tätini eivät ilmoittaneet minun kantaani asioiden hoitajalle. Vain he tiesivät tuolloin asioiden hoitajan nimen. En ole ottanut mitään pesästä ennen tai jälkeen mummon kuolemaa. Tätini mies, jonka sisareni ja täti valitsivat perikunnan asioiden hoitoon minulta kysymättä, vaatii minulta nyt rahaa perikunnan velkoihin ja remontin maksuun. Tätini, setäni ja sisareni eivät kuulemma itse aio maksaa. Miksi minun siis pitäisi ryhtyä pesään, johon en ole kajonnut? Ilmoitin vain asianmukaisesti luopuvani perikunnasta. Se ei käy perikunnan jäsenille, vaikka ensin he suostuivat siihen suullisesti. Kirjallisesti eivät. Olen siis kyllä sanallisesti ja kirjallisesti SELVÄSTI ILMITUONUT, että en ota perintöä vastaan. He eivät vain anna minun päästä siitä irti luopumalla.

        Ei muilla ole oikeutta päättää sinun asioista. Jos olet ilmoittanut virallisesti että et ota perintöä vastaan, se on siinä. Ne ketkä tehtailee sen jälkeen omiaan, vastatkoon teoistaan. Sinä et vastaa.


      • Anonyymi
        huijattu kirjoitti:

        Perunkirjoitus oli jo toukokuulla. Yritin tuolloin saada toisia, siskoani, tätiäni ja setääni uskomaan, että perikunnan on hankittava pesänhoitaja tai perikunta konkurssiin. Minua ei muut uskoneet. Käskivät vain olla hiljaa, eivätkä antaneet mielipidettäni perikunnan asioiden hoitajalle. Voinko siis tehdä mitään? Velkoja ym. en voi maksaa, sillä olen täysin varaton. Toisilla on runsaasti omaisuutta. En todellakaan halua olla tekemisissä sellaisen perikunnan kanssa, joka ei ymmärrä Suomen lakia ja yrittää vain maksattaa minulla kaiken omista henkilökohtaisista varoista, joita minulla ei edes ole. Itse he eivät ole maksaneet mitään omistä henkilökohtaisista varoistaan. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa minut eroon perikunnasta.

        Sinä toimita kirjallinen luopumisilmoitus dvv: lle. Se on sillä selvä. Siis kenen perinnöstä( sotu myös) luovut. Oma allekirjoituksesi,ja nimen selvennys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä toimita kirjallinen luopumisilmoitus dvv: lle. Se on sillä selvä. Siis kenen perinnöstä( sotu myös) luovut. Oma allekirjoituksesi,ja nimen selvennys.

        Helppohan se on jälkikäteen huudella. Ei tuolloin mitään DVVtä ollut ja tulostakaan ei tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppohan se on jälkikäteen huudella. Ei tuolloin mitään DVVtä ollut ja tulostakaan ei tietoa.

        "Helppohan se on jälkikäteen huudella. Ei tuolloin mitään DVVtä ollut ja tulostakaan ei tietoa."

        Ei niin mutta maistraatti oli ja sinne kun tallettaa luopumisilmoituksen niin asia on sillä selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helppohan se on jälkikäteen huudella. Ei tuolloin mitään DVVtä ollut ja tulostakaan ei tietoa."

        Ei niin mutta maistraatti oli ja sinne kun tallettaa luopumisilmoituksen niin asia on sillä selvä.

        Täysin turhaa tietoa, kun aloittaja itse ei ollut ulosotossa:
        Luopumisilmoituksen tallettamisella on merkitystä vain silloin, jos perinnöstä luopujalla on ulosottovelkoja. Jos kuolinpesä on ylivelkainen, ei perillisten luopumisilmoitusten tallettamisella ole mitään vaikutuksia.
        ... Suomessa ei ole mahdollista rekisteröidä perinnöstä luopumisilmoituksia.

        suomi.fi
        Ei siis ole mitään tekemistä tapauksen johdosta.


    • Tahra

      Ensiksikin, ellet ole mummon perintönä mitään saanut, etkä ole ollut päättämässä siitä, että kuolinpesästä on jotain jollekin jaettu ennen velkojen maksua, et periaatteessa ole mummon veloista vastuussa.
      Mikäli olet ilmoittanut luopuvasi osuudestasi kuolinpesään ennekuin olet ryhtynyt minkäänlaisiin määräämistoimiin perinnön suhteen, ei sillä ole merkitystä hyväksyvätkö muut perilliset luopumisesi vai eivät. Heillä ei ole sananvaltaa sen suhteen. Tietenkin asia on tosin, mikäli olet osallistunut jollain tavoin pesän asioista päättämiseen.

      • huijattu

        En todellakaan ole osallistunut mihinkään pesän asioihin millään tavalla.
        Otin tänään yhteyttä oikeusavustajaan. Hänen kantansa on sama, että muut eivät voi kieltää luopumistani pesään. Hän lupasi viedä asian oikeuteen asti, jos mikään muu ei auta.


    • Anonyymi

      Saitko tähän mitään tolkkua?

      Äitillä vitusti velkaa ja minä perikunnassa, nyt haluavat nimen paperiin ei meinaa laittaa.

      • Anonyymi

        Vessapaperiin vai muuhun paperiin nimi? Vekseliin nimi?


      • Anonyymi

        Kyllä sai tolkkua. Kuolleen mummon kuolinpesällä velat. Äidin sisarukset luulevat, että ne täytyy maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2850
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      111
      2096
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe