Onko täällä sellaisia joiden anoreksia on kääntynyt enemmän ortoreksian suuntaan? Huomasin sen jälkeen kun oli pakko alkaa syödä, et se on kauheen tärkeää mitä suuhun laittaa, rasva tulee turvallisesti kapseleista, mitää minkä kalorimääriä ei tiedä ei voi syödä, kuituja ihan hulluna...Kaikki mitä ikinä syön tai ostan pitää tutkia tarkkaan että se on terveellistä ja mitä se sisältää. Onko muita samanlaisia kokemuksia?
ortoreksia
24
3087
Vastaukset
- Ortorektikko
Samoin mulla. Eikä se periaateessa tunnu itsestä huonolta asialta, mutta vaikeuttaahan se elämää huomattavasti. Mihinkään ei oikein voi mennä, kun ei tiedä tarkkaan, mistä ja miten ruoka on valmistettu. Onneksi en laske enää nykyään niin tarkkaan päivittäisiä kalorimääriä, yksittäisten tuotteiden kyllä. Mutta esim. yksi sämpylän syöminen on kauheaa.
- apila*
Omasta mielestä tää on hyvä juttu, eikö terveellisesti pidäkin syödä. Joskus alkaa rasittaa tää monimutkaisuus mutta en voi muuttaa tapoja. En voi syödä kuin sellaista ruokaa jonka valmistustavan ja ainekset tiedän, onko täysjyväpastaa? mitä kanaa? filee vai paisti? tonnikala öljyssä vai vedessä? mitä rasvaa on käytetty? moniko prosenttista lihaa jne jne jne... Kaloreita ei mullakaan tule enään laskettua mutta proteiini, kalsium, rauta ym. määrät että tulee tarpeeks.
Tuo sämpylä juttu oli aika hyvä:) ei tuu mitään, vaaleaa leipää!!! ja mistä sitä tietää mitä juustoa/levitettä/ leikkelettä joku on sinne tukkinut:D
Samassa jamassa ollaan. Painoa sais kyl vielä nostaa:/ - Ortorektikko
apila* kirjoitti:
Omasta mielestä tää on hyvä juttu, eikö terveellisesti pidäkin syödä. Joskus alkaa rasittaa tää monimutkaisuus mutta en voi muuttaa tapoja. En voi syödä kuin sellaista ruokaa jonka valmistustavan ja ainekset tiedän, onko täysjyväpastaa? mitä kanaa? filee vai paisti? tonnikala öljyssä vai vedessä? mitä rasvaa on käytetty? moniko prosenttista lihaa jne jne jne... Kaloreita ei mullakaan tule enään laskettua mutta proteiini, kalsium, rauta ym. määrät että tulee tarpeeks.
Tuo sämpylä juttu oli aika hyvä:) ei tuu mitään, vaaleaa leipää!!! ja mistä sitä tietää mitä juustoa/levitettä/ leikkelettä joku on sinne tukkinut:D
Samassa jamassa ollaan. Painoa sais kyl vielä nostaa:/Kuulostaa niin tutulta. Ihana kuulla, etten ole ihan ainoa tämän kanssa. Ei tästä terveellisyydestä halua pois, joten miksi edes pitäsi yrittää muuttaa tapojaan. Muut ei tajua. Mulla vaihtelee mieli aika usein painon suhteen. Välillä tuntuu, että pitäisi saada vähän pois ja kiinteytyä, mutta taas välillä tunnen oloni nyt paremmaksi, kun tullut jokunen kilo lisää. Onneksi en omista enää henkilövaakaa. Joskus tulee syötyä liikaa esim. ruisleipää (100 %täysjyväruista, hiivatonta, säilöntäaineetonta), ja sitten tulee kauhean täysi olo, joka on hirveää.
- apila*
Ortorektikko kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Ihana kuulla, etten ole ihan ainoa tämän kanssa. Ei tästä terveellisyydestä halua pois, joten miksi edes pitäsi yrittää muuttaa tapojaan. Muut ei tajua. Mulla vaihtelee mieli aika usein painon suhteen. Välillä tuntuu, että pitäisi saada vähän pois ja kiinteytyä, mutta taas välillä tunnen oloni nyt paremmaksi, kun tullut jokunen kilo lisää. Onneksi en omista enää henkilövaakaa. Joskus tulee syötyä liikaa esim. ruisleipää (100 %täysjyväruista, hiivatonta, säilöntäaineetonta), ja sitten tulee kauhean täysi olo, joka on hirveää.
Välillä koen itteni liian laihaks ja välillä pitää pakosta kiinteyttää ja muokata... eli samaa samaa... Kiva kun on muukin samojen ajatusten kans, monilla täällä on se tapa, että yks leipä, vettä ja vähän karkkia! En voi syödä niin huonosti, eihän se mene ollenkaan terveellisen kaavan mukaan. Hyvähän se on että kattoo mitä suuhun laittaa mutta ei tän tarvis olla näin pakon omaista:/
- huolestunut-
itselläni se alkoi noin että kaloreita kattelin..oon 160,(5)cm pitkä ja painan jotai n;42-45 se vaihtelee,mutta pelkään iha sairaasti ,koska menkat ovat jääneet pois ja muutenkin tiedän että olen alipainoinen..ja pepussa olen huomannut yhden ällöttävän ulkonäkövirheen ja ja luut punoittavat jos esim vatsoja pitäisi tehdä :( syöminen ei ole ongelma että kyllä alas menee mutta se että kun en syyä tarpeeksi! suurin huolenaihe on vetäytynyt kuitenkin kuukautisten loppumiseen,joskus N.joulun tienoilla oli JO loppunut. :'( jakun pelottaa kaikki semmoset ajatukset jonnekki hoitoo joutumisesta ! että haluun saaha aikaseks jotai!
- rasvariini
Tää on tuttua. syön kyllä paljon päivässä(2500-3000 kcal) mutta kulutan myös hirveästi.olen tosi tarkka mitä pistän suuhun arkisin, mutta viikonloppuisin syön jotain hyvää,jäätelöä,karkkia, pullaa...mutta kohtuudella.kaupassa tutkin (ja oikeastaan nykyään jo tiedän, mitä kaikki tuotteet sisältää) ja valkkaan ne jotkat ovat terveellisimpiä vaihtoehtoja. kyl se pännii ku täytyy miettii esim. jossain tilaisuuksissa,et miten kaikki on tehty ja mite terveellistä se on.hirveästi tekis välil mieli jotain oikein epäterveellistä,mut sit tulee se, et en voi syödä tollasta kun se pilaa päivän ja poikkeaa omasta "ruokalistasta". mäkin ostan aina kuitupitoisia, vähärasvaisia ja-suolaisia tuotteita.periaatteessa on hyvä syödä terveellisisti,mut silläkin on rajat.Ne rajat täytyis vaan ymmärtää ja muokata sellaisiks et ne on järkeviä.Mä uskon, et on monia ihmisiä, jotka kärsii ortoreksiasta, mut ne ei tiedä/sisäistä sitä
Mulla on kans se et oon tarkka kuiduista, proteiinista, raudasta, jne. Syön terveellisesti, laihdutusmielessä 1100-1600 kaloria päivässä. Monet jutut, niinku rasva (etenki eläin!) ja suola, jonkun verran myös sokeri on sellasia joita en mielellään söisi. Myös jotkin eekoodit, yms on aika arveluttavaa kamaa... :/
- apila*
Sitten välillä valitsee sen terveellisemmän vaikka se olisi pahemman makuinen. Jugurteissa valinta osuu siihe missä on parhaiten proteiinia ja kalsiumia, vahiten rasvaa ja sokeria vaikka rehellisesti sanottuna joskus huokaan jonku törkeen makean suklaa vanukkaan perään...pro feel kuitenkin päätyy kassalle.
Valkoinen jauho on kans yks kammotus, arvaa vain mitä pannukakku sisältää mun reseptin mukaan... Ruisjauhoja,leseitä, valkuaista, ravatonta maitojuomaa...joskus makeutan kanelilla, omenalla ja makeutusaineella vaikkei se hyväks olisikaan. Ei todellakaan mitään lapsuuden mummola muistoja:/ Toisaalta haluan elää terveellisesti, mutta pystyispä edes välillä löysäämään...:/ - Ortorektikko
apila* kirjoitti:
Sitten välillä valitsee sen terveellisemmän vaikka se olisi pahemman makuinen. Jugurteissa valinta osuu siihe missä on parhaiten proteiinia ja kalsiumia, vahiten rasvaa ja sokeria vaikka rehellisesti sanottuna joskus huokaan jonku törkeen makean suklaa vanukkaan perään...pro feel kuitenkin päätyy kassalle.
Valkoinen jauho on kans yks kammotus, arvaa vain mitä pannukakku sisältää mun reseptin mukaan... Ruisjauhoja,leseitä, valkuaista, ravatonta maitojuomaa...joskus makeutan kanelilla, omenalla ja makeutusaineella vaikkei se hyväks olisikaan. Ei todellakaan mitään lapsuuden mummola muistoja:/ Toisaalta haluan elää terveellisesti, mutta pystyispä edes välillä löysäämään...:/Asuuko teistä samaa "ongelmaa" kärsivistä kukaan Tampereella tai lähistöllä? Olisi niin mukava tavata ja keskustella samanhenkisten kanssa...
- apila*
Ortorektikko kirjoitti:
Asuuko teistä samaa "ongelmaa" kärsivistä kukaan Tampereella tai lähistöllä? Olisi niin mukava tavata ja keskustella samanhenkisten kanssa...
Kumpa asuisinkin:( Asun Rovaniemellä yksin ja ystävä olisi enemmän kuin tarpeeseen. Ehkä syöminenkin olisi helpompaa kun saisi muuta ajateltavaa kuin vain ruoka.
- Ortorektikko
apila* kirjoitti:
Kumpa asuisinkin:( Asun Rovaniemellä yksin ja ystävä olisi enemmän kuin tarpeeseen. Ehkä syöminenkin olisi helpompaa kun saisi muuta ajateltavaa kuin vain ruoka.
Aivan, mäkin luulen, että kun saisin iloisia ja hyviä aioita elämään lisää, niin ruoan miettiminenkin vähenisi..
- apila*
Ortorektikko kirjoitti:
Aivan, mäkin luulen, että kun saisin iloisia ja hyviä aioita elämään lisää, niin ruoan miettiminenkin vähenisi..
Yksin ollessa päivän kohokohta on lähteä kauppaan jossa sitten pari tunti hurahtaa äkkiä vertaamalla ravintoarvoja. Sitten ruuan laittaminen, syöminen ja taas miettimään mitä seuraavalla ruokailulla söisi.
Voisi joskus unohtaa ruuan ja syödä kun huomaa olevansa nälkäinen, ja ennen kaikkea syödä vain äkkiä jotain riippumatta siitä mitä se sisältää. Mut ei, se on se ainainen "suoritus" kai siitä on nautinto kaukana. Silti uskon että vain tämä on "oikea tapa" ja hyväksi keholle. Pakko saada muutakin mahtumaan päähän. - ...............
apila* kirjoitti:
Heippa! Olen entinen ana ja nykyään enemmän tuohon ortoreksian suuntaan kallistunut nuorinainen Rovaniemeltä. Tai siis olen asunut täällä reilun vuoden eikä ystäviä ole ikinä liikaa, varsinkaan sellaisia jotka ymmärtää näitä asioita :( Jos haluat kertoa itsestäs sja jutella niin täältä tosiaan löytyy kohtalotoveri...
- apila*
............... kirjoitti:
Heippa! Olen entinen ana ja nykyään enemmän tuohon ortoreksian suuntaan kallistunut nuorinainen Rovaniemeltä. Tai siis olen asunut täällä reilun vuoden eikä ystäviä ole ikinä liikaa, varsinkaan sellaisia jotka ymmärtää näitä asioita :( Jos haluat kertoa itsestäs sja jutella niin täältä tosiaan löytyy kohtalotoveri...
Ihana kuulla etten ole "Lapin yksinäisin" Anoreksia on mun diagnoosi,mutta kun oli alettava syömään että hengissä pysyy niin ortoreksiaa kai tämä enemmänkin muistuttaa kun se mitä syön on niin tarkaan tutkittua:( vaikka niitä anoreksia kausiakin tulee vähän väliä.
Sairastuin joskus 16-vuotiaana ja täytän tänä vuonna 20. Kaipaa tosiaankin välillä ymmärtävää seuraa, syömishäiriöistä ei voi ymmärtää kuin sen kokenut. Olis tosi mukava jutella ja aina olen valmis kuuntelemaan myös muita:) - ......................
apila* kirjoitti:
Ihana kuulla etten ole "Lapin yksinäisin" Anoreksia on mun diagnoosi,mutta kun oli alettava syömään että hengissä pysyy niin ortoreksiaa kai tämä enemmänkin muistuttaa kun se mitä syön on niin tarkaan tutkittua:( vaikka niitä anoreksia kausiakin tulee vähän väliä.
Sairastuin joskus 16-vuotiaana ja täytän tänä vuonna 20. Kaipaa tosiaankin välillä ymmärtävää seuraa, syömishäiriöistä ei voi ymmärtää kuin sen kokenut. Olis tosi mukava jutella ja aina olen valmis kuuntelemaan myös muita:)Mä puolestaan sairastuin aika myöhään eli vasta 18 vuotiaana. Täytän tänä vuonna 22 ja olenkin ollut rankassa syömishäiriökierteessä (anoreksia, bulimia ja nyt ortoreksia ja milloin näiden sekoitus)viimeiset neljä vuotta. Nyt olen paranemaan päin ja oikeastaan enää lievästi alipainoinen. Ortoreksia on astunut kuvioihin sitä myöten kun olen päättänyt syödä n. 1500 kaloria päivittäin. Nyt oon sitten ihan liian tarkka siitä mistä ne kalorit tulee...huoh..ei ole helppoa mutta onneks tässä ei ole yksin :)
- apila*
...................... kirjoitti:
Mä puolestaan sairastuin aika myöhään eli vasta 18 vuotiaana. Täytän tänä vuonna 22 ja olenkin ollut rankassa syömishäiriökierteessä (anoreksia, bulimia ja nyt ortoreksia ja milloin näiden sekoitus)viimeiset neljä vuotta. Nyt olen paranemaan päin ja oikeastaan enää lievästi alipainoinen. Ortoreksia on astunut kuvioihin sitä myöten kun olen päättänyt syödä n. 1500 kaloria päivittäin. Nyt oon sitten ihan liian tarkka siitä mistä ne kalorit tulee...huoh..ei ole helppoa mutta onneks tässä ei ole yksin :)
Haluatko juttuseuraa jatkossakin? Vaikka sähköpostilla ja eihän sitä tiedä jos vaikka yksinäisyys käy sietämättömäksi niin vois vaikka nähdä? Esim lenkille olisi kiva saada juttu kaveria. Samassa kaupungissa kun asutaan:) Asiaa varmasti riittää kun ei oikein ole muita jotkat ymmärtäis tai yleensä jaksais kuunnella.
- hyvin
apila* kirjoitti:
Haluatko juttuseuraa jatkossakin? Vaikka sähköpostilla ja eihän sitä tiedä jos vaikka yksinäisyys käy sietämättömäksi niin vois vaikka nähdä? Esim lenkille olisi kiva saada juttu kaveria. Samassa kaupungissa kun asutaan:) Asiaa varmasti riittää kun ei oikein ole muita jotkat ymmärtäis tai yleensä jaksais kuunnella.
Se sopii hyvin. Jos laitat vaikka sun sähköpostiosotteen niin voidaan jatkaa keskustelua. Omastani paljastuu koko nimeni, enkä nyt jaksa tehdä uutta joten jos millään sopii niin laita sinä omasi :)
- apila*
hyvin kirjoitti:
Se sopii hyvin. Jos laitat vaikka sun sähköpostiosotteen niin voidaan jatkaa keskustelua. Omastani paljastuu koko nimeni, enkä nyt jaksa tehdä uutta joten jos millään sopii niin laita sinä omasi :)
[email protected]
Odottelen viestiäsi:) - tamperektikko
Ortorektikko kirjoitti:
Asuuko teistä samaa "ongelmaa" kärsivistä kukaan Tampereella tai lähistöllä? Olisi niin mukava tavata ja keskustella samanhenkisten kanssa...
Heippa! Olen 18-vuotias ortoreksiaa ja anoreksiaa sairastava tyttönen. Keskustelisin oikein mielelläni samanhenkisen kanssa!
- toipilas07-08
............... kirjoitti:
minä olen syksyllä muuttamassa rovaniemelle opiskelemaan. lääkäri ei suositellut, mutta mun on pakko päästä valvovien silmien alta pois. minulla alkaa olla jo järkeä päässä tän anoreksian kanssa, nyt pyrin pitämään itseni tässä kun olen, syön erittäin terveellisesti, ja olen tädin mielestä sopivan kokoinen. harrastan hiihtoa ja juoksua, kaikenlaista urheilua.
'toisaalta pelottaa muuttaa rovaniemelle tämän sairauden kanssa, mutta se helpottaisi jos siellä olisi samassa tilanteessa olevia, ja saisin ymmärtäviä ystäviä.
voimia sinulle. - Ortorektikko
tamperektikko kirjoitti:
Heippa! Olen 18-vuotias ortoreksiaa ja anoreksiaa sairastava tyttönen. Keskustelisin oikein mielelläni samanhenkisen kanssa!
Olisko sulla sähköpostia, niin voitais sopia tarkemmin vaikka tapaamisesta tai jotain?
- zezzuli
..RAVINTOSISÄLTÖÄ?? Tarvitsisin rasvan ja kaloreiden määrän neljänviljan- ja kaurapuurosta. Olisi kiva jos voisit mainita myös minkä valmistajan puurosta on kyse/tuotemerkki.
Tarvitsisin yhden henkilön annoksen ja jos voit kertoa samalla paljonko tulee lisätä niitä leseitä ja paljonko vettä, koska teen puurot veteen.
Olen hyvin kiitollinen jos joku viitsisi ottaa asiasta selvää kun en itse osaa.
vaikka tällä tyylillä:
1 annos _______puuroa = __dl leseitä ja __dl vettä =____kcal ja ___g(rasvaa)
KIITOSKIITOSKIIIIIIITOSSSSS!! :D- apila*
1 annos elovena kaurakuitu-puuroa = 1dl leseitä ja n.3dl vettä =150kcal ja 4,2g(rasvaa) Kauran omaa rasvaa! se on huipputerveellistä,hyväksi iholle, hiuksille ja aivoille. Puuro ei lihota:)
Sitten on elovenan neljän vilja puuro 35g:n annospusseissa joissa kaikki ravinto arvot lukee paketissa annosta kohti. En muista niitä kun kaapissa on kaurakuitua, omena-kanelia ja omena-luumua:) Mutta jos vielä apua tarvit niin kysy vain. - zezzuli
apila* kirjoitti:
1 annos elovena kaurakuitu-puuroa = 1dl leseitä ja n.3dl vettä =150kcal ja 4,2g(rasvaa) Kauran omaa rasvaa! se on huipputerveellistä,hyväksi iholle, hiuksille ja aivoille. Puuro ei lihota:)
Sitten on elovenan neljän vilja puuro 35g:n annospusseissa joissa kaikki ravinto arvot lukee paketissa annosta kohti. En muista niitä kun kaapissa on kaurakuitua, omena-kanelia ja omena-luumua:) Mutta jos vielä apua tarvit niin kysy vain.kiitoskiitos, lähdenpä sellaisia sitten ostamaan. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803