Millainen tyyppi on nynny ihminen? Millainen käytös on nynnyä?
Täällä joku kävi vaikeroimassa, että palstan porukka seriffiä myöten on nynnyä ja tyhjänpäiväistä porukkaa. Siis mitä nynnyys sun mielestä tarkoittaa? Onko tämä taas semmoinen sana, jolla on eri merkityksiä eri murteissa (kuten esim. 'tuima' ja 'itikka').
Mun mielestä nynny oon, jos muita myötäilen, en tohdi sanoa mielipiteitäni, en osaa päättää...
Mikä on nynnyä?
31
2008
Vastaukset
- valittaa
selän takana, edessä hymyilee ja nyökyttelee.
Ei pidä puoliaan, on joojoo-mies/nainen.
Kiukuttelee ilmanaikuisista asioista, lähinnä lapsekkaasti.
Saa muissa aikaan naurun/hymynsekaista suojelunhalua.
Nynny-sana ei ole mitään murretta.Heh heh, oonpas minäkin vaihteeksi pikkumainen!
Tovin nääs mietin tuon murre-sanan käyttöä, mutta panin sen siihen ettei tarttis pitemmästi kirjoittaa että 'eri paikkakunnilla' tai 'eri puolella Suomea'.
Ja joteski arvasin, että joku tuohon ilmaisuun tarttuu - kiitos korjauksesta niitten puolesta, jotka muuten olisivat jääneet luulemaan sanaa 'nynny' murresanaksi. Oishan ollut vääryys väärään luuloon jäädä, hyi hyi. Jämpti olla pitää.
Nykysuomen sanakirja ei muuten tätä sanaa tunne.- ja minulla
OdetAmo kirjoitti:
Heh heh, oonpas minäkin vaihteeksi pikkumainen!
Tovin nääs mietin tuon murre-sanan käyttöä, mutta panin sen siihen ettei tarttis pitemmästi kirjoittaa että 'eri paikkakunnilla' tai 'eri puolella Suomea'.
Ja joteski arvasin, että joku tuohon ilmaisuun tarttuu - kiitos korjauksesta niitten puolesta, jotka muuten olisivat jääneet luulemaan sanaa 'nynny' murresanaksi. Oishan ollut vääryys väärään luuloon jäädä, hyi hyi. Jämpti olla pitää.
Nykysuomen sanakirja ei muuten tätä sanaa tunne.taitaa olla aataminaikuinen Nykysuomen Sanakirja, ei tuntenut tosiaan minunkaan.
Netistä kun asiaa luurasin, siellä kerrottiin Nykysuomen Sanakirjan merkitys sanalle. Kokeilepa Googlettaa! Laita hakusanoiksi - nynny tarkoittaa
Tarkkana kuin porkkana, on oltava. ;)) ja minulla kirjoitti:
taitaa olla aataminaikuinen Nykysuomen Sanakirja, ei tuntenut tosiaan minunkaan.
Netistä kun asiaa luurasin, siellä kerrottiin Nykysuomen Sanakirjan merkitys sanalle. Kokeilepa Googlettaa! Laita hakusanoiksi - nynny tarkoittaa
Tarkkana kuin porkkana, on oltava. ;))Mulla on 13. painos vuodelta 1992. Ei oo nynny-parka päässyt siihen, liekö siis viimeisimmässä 15. painoksessa. En kyllä Googlestakaan nynnyä löytänyt, enkä Wikipediastakaan.
Nyt oon kyllä niin nynny, etten nynnyn takia uusimaan sanakirjaani rupea. Ihan hyvä välillä nynnyilläkin, nähtäköön se nyt levähdyspaikkana temperamenttiselle minälleni.- palvelee
OdetAmo kirjoitti:
Mulla on 13. painos vuodelta 1992. Ei oo nynny-parka päässyt siihen, liekö siis viimeisimmässä 15. painoksessa. En kyllä Googlestakaan nynnyä löytänyt, enkä Wikipediastakaan.
Nyt oon kyllä niin nynny, etten nynnyn takia uusimaan sanakirjaani rupea. Ihan hyvä välillä nynnyilläkin, nähtäköön se nyt levähdyspaikkana temperamenttiselle minälleni.oma kirjasarjanikin, vaikka on vuodelta 1973, siis jo tosi iäkäs. Luetuimpia kirjoja omassa kirjahyllyssäni.
Tällaista tekstiä minun Googleni antoi:
"Nynny. Nykysuomen sanakirjan mukaan sana tarkoittaa saamatonta, nahjusmaista, surkeaa, avutonta, latteaa, ikävää, vauhditonta. ..." - ylen
palvelee kirjoitti:
oma kirjasarjanikin, vaikka on vuodelta 1973, siis jo tosi iäkäs. Luetuimpia kirjoja omassa kirjahyllyssäni.
"Nynny. Nykysuomen sanakirjan mukaan sana tarkoittaa saamatonta, nahjusmaista, surkeaa, avutonta, latteaa, ikävää, vauhditonta. ..."Nynny on nynny, mutta nynnerö mielestäni eroaa sillä että nynnerö yrittää enemmän, mutta mistään ei tahdo tulla mitään.
- taidan olla
ylen kirjoitti:
Nynny on nynny, mutta nynnerö mielestäni eroaa sillä että nynnerö yrittää enemmän, mutta mistään ei tahdo tulla mitään.
Taidan olla tuo nynnerö!!Tänään ainakin tuntui siltä.Yritin,yritin yhtä sun toista hommaa,vaan nynnyilyksi meni.Mistään ei tullut mitään.
palvelee kirjoitti:
oma kirjasarjanikin, vaikka on vuodelta 1973, siis jo tosi iäkäs. Luetuimpia kirjoja omassa kirjahyllyssäni.
"Nynny. Nykysuomen sanakirjan mukaan sana tarkoittaa saamatonta, nahjusmaista, surkeaa, avutonta, latteaa, ikävää, vauhditonta. ..."Slangin sanakirja suomentaa sanan nynny kolmella sanalla : arka, saamaton, pelokas
Sovin noihin määritteisiin erittäin hyvin. Jos siihen vielä lisää sen tyhjänpäiväinen,
on arvio ihan napakymppi.
Nytkin on niin vetämätön olo, uimahallissa vietettyjen tuntien jäljiltä.
Uppoan punaiseen nojatuoliin ja kotimaiseen vihreään kamariin
- ibiza
koska käytti tuota sanaa... Tulee selventämään meille tietämättömille...
- ilmeisesti
kovinkaan kauan palstalla luuhaillut, luulisin. Sille ei näköjään mahda mitään, että tämä palsta on vajonnut tyhjänpäiväisyyteen. Kutsukaamme sitä sitä vaikka nynnyydeksi. Olen edelleen sitä mieltä, että BilMan on toiminnallaan saattanut palstan tähän tähän alennustilaan. Kun aikoinaan aktiivisesti osallistuin keskusteluihin, niin välillä käytiin jopa älyllistäkin väittelyä. Nyt siitä ei näytä olevan jäljellä mitään muuta kuin jonninjoutavaa, turhanpäiväistä höpöttelyä.
No voi sentäs, kuinka tänne törttöjen joukkoon eksyit? Toki tuolla on pilvin pimein jos jotakin väittelyä, etkös muka tiedä. Mennös nyt vaikka tänne:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000080
- Nynnynnyy
Mielestäni nynnyllä tarkoitetaan saamatonta eli henkilöä, joka ei saa sanotuksi mielipidettään tai jos tekemisistä on puhe, ei saa aikaiseksi mitään, hän ns. "pyörittelee vain kynää". Meillä Helsingissä nynnyys ulotetaan myös ulkomuotoon eli sillä tarkoitetaan ulkomuodoltaan mitäänsanomatonta, seinään sulautujaa, ei erotu missään eikä koskaan.
Kaikkia tarvitaan. Nynnyjä erikoisesti, hehän ovat yleisö, jota räväkät tarvitsevat. Jos kaikki olisivat suulaita, eloisia ja värikkäitä, olisimme ilmiriidoissa vielä enemmän, sillä jatkuvalla menolla heitäkään ei jaksa kukaan, eivät edes tällaiset tyypit itse. Eläkööt siis nynnyt kauan ja siunaantukoon heitä lisää.
Mitä tulee tämän palstan mielipiteenlaukojiin, niistä on nynnyys aika kaukana usein,sen verran otamme kyllä yhteen ja kahteen. Kaipa tuonkin mielipiteen takana on se vanha tuttu ajatus, että muiden pitää muuttua minun mieluisekseni, ei minun muiden mieluiseksi.- mielipide makuuni
Olet samoilla linjoilla. Nynnyt väistyy, kun me suulaat peittoamme ne.
Siis oikeasti mielestäni "nynny" on hän, joka myötäillee toisia tai sitten häipyy "taka vasemmalle"!
Saamaton ihminen kaikilta tavoiltaan, mutta mikä on taas tätä saamisen julkisuutta?
Nynnyiksi ei voi ainakaan kutsua meidän pääministeriä, kuten ei myöskään ulkoministeriä.
Aloitteita riittää ja he ovat toimen miehiä myös työasioissaan, kuten yksityiselämä voi todistaa.
Nynnyt sitä nyt kauhistelee, kuinka joku uskaltaa?!
- Jjlkcjnvhjk
Nynny? Mites mää selittäisin sen, pelkää, ei kestä, mm loukkaantuu helpolla, kovis millä on apulaisia ja ite arkailee, mm juoppo luuseri, millä ei oo asennetta, mm huono häviään, naurettava ja provosoija.
- Jjlkcjnvhjk
Nynny käyttää hyödyks ja hyväkseen muita ja alentaa muita jos on joku ongelma ja tai omia ongelmia, mm nynnyä on mielistellä muita, ei oo miestä olla rehellinen ja suora, vaan mielistelee eli puhuu paskaa ja kalastelee suosioo niillä resursseilla mihin hänestä on. Musta mielistely on melkosta nynnyisyyttä. Ite en siedä edes mielistelyä, paskan puhujia.
Nynny ei sukalla sanoa ääneen mielipiteitään varsinkin jos on eri mieltä. Antaa hyväksikäyttää itseään erilaisissa asioissa vaikka itse kärsii siitä. Menee sieltä missä aita on matalin. Siis pyrkii olemaan hajuton, mauton ja väritön.
- Mikä_milloinkin
Joskus on viisasta olla mahdollisimman hajuton, mauton ja väritön, ihan siitä riippumatta, onko sitä oikeasti. Pääsee vähemmällä.
Minun mielestäni nyhveröt on niitä, jotka valittaa nurkan takana, mutta ei saa suutaan auki esimerkiksi taloyhtiön yhtiökokouksessa. Tai muissa vastaavissa paikoissa, joissa asioihin voi ainakin yrittää vaikuttaa. Yleensä nämä tuottavat puhetta tolkuttoman vuolaasti silloin, kun tuottavat siellä nurkan takana, sekaisin menevät puurot ja vellit. Mutta annas olla , kun olisi mahdollisuus sanoa julkisesti mielipiteensä.
Työssä näitä kahvipöytäpölisijöitä, jotka eivät uskaltaneet esiintyä edes tutulle yleisölle, oli pilvin pimein. Mikä_milloinkin kirjoitti:
Joskus on viisasta olla mahdollisimman hajuton, mauton ja väritön, ihan siitä riippumatta, onko sitä oikeasti. Pääsee vähemmällä.
Minun mielestäni nyhveröt on niitä, jotka valittaa nurkan takana, mutta ei saa suutaan auki esimerkiksi taloyhtiön yhtiökokouksessa. Tai muissa vastaavissa paikoissa, joissa asioihin voi ainakin yrittää vaikuttaa. Yleensä nämä tuottavat puhetta tolkuttoman vuolaasti silloin, kun tuottavat siellä nurkan takana, sekaisin menevät puurot ja vellit. Mutta annas olla , kun olisi mahdollisuus sanoa julkisesti mielipiteensä.
Työssä näitä kahvipöytäpölisijöitä, jotka eivät uskaltaneet esiintyä edes tutulle yleisölle, oli pilvin pimein.Totta että joksu on viisasta olla hajuton, mauton ja väritön mutta mites se nynnyyteen liittyy. Nynnyys on luonteenpiirre :).
- Mikä_milloinkin
siilivain kirjoitti:
Totta että joksu on viisasta olla hajuton, mauton ja väritön mutta mites se nynnyyteen liittyy. Nynnyys on luonteenpiirre :).
Hajuttomuus, mauttomuus ja värittömyys yhdistetään nynnyyteen, vaikka se ei sitä olisi, vaan ihan tieten tahtoen tehtyä vetäytymistä tilanteista, joihin ei halua sotkeutua.
En usko, että ihmisellä on niin pysyviä luonteenpiirteitä, ettei nistä ainakin osittain pääsisi niin halutessaan eroon. Ihminen kykenee muuttumaan, onneksi.
Nynnyyttä on se, ettei halua muuttua ja kehittää itseään silloin, kun muuttuminen on tarpeen. Ehkä se on mukavuudenhalua, passiivisuutta, vetelyyttä. Nämä ominaisuudet ovat ihan ok muutoin, mutta jos ne kääntyvät itseään vastaan, niin silloin ei. Minusta on kummallista, jos ihminen ei viitsi edes yrittää tehdä itsellen ja asioilleen jotain. Mikä_milloinkin kirjoitti:
Hajuttomuus, mauttomuus ja värittömyys yhdistetään nynnyyteen, vaikka se ei sitä olisi, vaan ihan tieten tahtoen tehtyä vetäytymistä tilanteista, joihin ei halua sotkeutua.
En usko, että ihmisellä on niin pysyviä luonteenpiirteitä, ettei nistä ainakin osittain pääsisi niin halutessaan eroon. Ihminen kykenee muuttumaan, onneksi.
Nynnyyttä on se, ettei halua muuttua ja kehittää itseään silloin, kun muuttuminen on tarpeen. Ehkä se on mukavuudenhalua, passiivisuutta, vetelyyttä. Nämä ominaisuudet ovat ihan ok muutoin, mutta jos ne kääntyvät itseään vastaan, niin silloin ei. Minusta on kummallista, jos ihminen ei viitsi edes yrittää tehdä itsellen ja asioilleen jotain.Ei aina ole kyse viitsimisestä tai laiskuudesta. Kyse voi olla myös rohkeuden puutteesta tai aloitekyvyttömyydestä.
- Jjlkcjnvhjk
siilivain kirjoitti:
Ei aina ole kyse viitsimisestä tai laiskuudesta. Kyse voi olla myös rohkeuden puutteesta tai aloitekyvyttömyydestä.
Ei oo, kyl se on, millä ei oo asennetta, eikä saa hyviä ideoita aikaseks. Täytyy ottaa huomioon sekin että tietty pelko ja jännitys on viisautta si taas, sillon ei voi olla tyhmä si taas, tietty jännitys ja pelko on tervettä ja se ei ole nynnyä. Yleensä kestämätön eli körsimätön on nynnyä.
Jjlkcjnvhjk kirjoitti:
Ei oo, kyl se on, millä ei oo asennetta, eikä saa hyviä ideoita aikaseks. Täytyy ottaa huomioon sekin että tietty pelko ja jännitys on viisautta si taas, sillon ei voi olla tyhmä si taas, tietty jännitys ja pelko on tervettä ja se ei ole nynnyä. Yleensä kestämätön eli körsimätön on nynnyä.
Onnko sinusta tyhmä ja nynny synonyymit?
- henrjii
Veikkaan, kiusattu, tai ainakin helposti kiusattava
- Jjlkcjnvhjk
Ei oo, kiusattu tai helposti kiusattava.
- Paloma.se01
En taida olla sitten nynny.
- Bengalitikku
60-luvun sana. Eipä nappaa.
Nyhverö on paljon kivempi tai shit ei. - Jjlkcjnvhjk
Musta nynny on, hyväkskäyttäjä, asenne-ongelmainen/vamma, epämiehekäs, lapsellinen, laittaisin kiusaajan samaan lokeroon, käyttää hyödyks muita, millä ei oo munaa, kovis.
- Bengalitikku
Ei sitä noin 60-luvulla käsitetty. Nynnyt ovat kilttejä, liian kilttejä.
- keissi.käsitelty
Onhan kummallisia käsityksiä kiusaajasta, hyväksikäyttäjästä ja vaikka mistä. Huh.
Lyhyesti:
Ujo, arka, saamaton, nahjusmainen - minäkönynny
Nynny on; vaatimaton pää alaspäin kulkeva ihminen eikä osaa/uskalla pitää puoliaan ja sanoa mielipidettään, vaan on sitä miletä kuin muutkin. Jälkeenpäin harmittelee itsekseen. Olisiko näin.
- Tuulettaa
Joko seitsemänkympin kynnyksellä saa olla vähän nynny? Onhan aikoinaan vanhemmista huolehdittu töiden ohessa ym. vapaaehtoishommaakin. Jos enää ei jaksa tai ei ole mahdollisuutta muuten liikkua niin paljon, saako hoitaa vain omat asiansa pääasiassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747