kokemuksia?

tuhlari-teuvo

tere pokerin ystävät!
itseolen jauhanut pokeria n.2v(hävinnyt tarpeeksi),mutta viimeisen puolen vuoden aikana pelini on alkanut tuottaa tulosta. tilasin 5 pokeri kirjaa joista olen saanut rutkasti oppia!
en ole mielestäni hyvä pelaaja vieläkään, mutta aion kehittyä paremmaksi koko ajan. tulee vielä aivan liikaa tyhmiä maksuja/roikkumisia/bluffeja.
pelaan pieniä 0.50/1 ja joskus 1/2 No Limit shortti pöytiä.
paljonko teidän mielestä on hyvä kuukausi/ vuosi voitto?
mistä olette ammentanut oppinne?

asiallisia kommentteja odotellen
T. tuhlari-teuvo

11

964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta isot pojat

Isot pojat sanoo että 5BB/100kättä on hyvän pelaajan keskiansio. Eikös tuo sitten tee NL100, 1*5=5$ eli noin 4$/h? 2 pöytää ja 8$/h jos pelaa esim 3h/vrk 5pvä viikossa 8*3*20=480$/kk NL200 sitten 940$/kk

Itse keikun mikro limiiteissä ja olen -0 pelaaja. Kirjoja tulee luettua ja enenemissä määrin näitä pokeri palstoja. Jos englannin kieli taipuu niin mielestäni hyvä palsta löytyy.

http://twoplustwo.com/

• Näin meillä

Normaalisti tuottoa ajatellaan bb/100 tyyppisesti eli 6-8bb/100 kättä olisi ok tuotto. Mutta siis tähtää johonkin päivätuottoon jonka yrität pitää. Kymppi päivässä plussaa jatkuvasti tuo 300 kuussa jne. Eli tähtää tasaiseen tuottoon tasolla jolla pelaat voitollisena. Siitä pikkuhiljaa päivätuotto kiipeää ylöspäin. Keskitä huomiota rollin hallintaan eli siirrä rahaa esim moneybookersiin jemmaan elä pidä saitilla liikaa rahaa tuolla tavalla sun ei tartte niitä depoja tehdäkkään jatkossa.

Kirjallisuus ja harjoittelu on hyvä lähtökohta hyvä. Pokerisivustoille porukka postaa omia pelaamiaan vaikeita käsiä ja sitten kokeneemmat niitä kommentoi eli niitä kannattaa käydä tutkailemassa. Jos et vielä jo omista niin hanki tracker tai office poker ace hud ja vastaava. Eli sen avulla pääset syventymään paremmin omaan peliisi ja miten paljon se oikeasti on plussalla sekä etsimään parannettavia alueita. Tottakai se auttaa suuresti myös vastustajan lukemisessa eli ehdottomasti kannattava hankinta. Jos et halua sitä suoraan ostaa niin saat sen pelaamallakin vaikka Savvyn kautta. Sitten kun voit todeta trackeristä että ok tuo bb taso on saavutettu ja se pitää voit harkita tasojen nostoa. Tee ensin muutamia koetuksia seuraavalla tasolle niin että siellä selkään tulo ei nollaa rollia vaan voit palata takaisin eli pistoliikkeitä ylempiin sitten kun tasolla vakiotuotto on saavutettu.

Hienoa että ymmärrät ettet suinkaan ole täydellinen pelaaja ja sulla on tervettä malttia aiheen kanssa eli hyvä noilla lähtökohdilla tulee. Kiinnitä tosiaan tuohon rollin hallintaa huomiota eli moneybookersissa pitää olla rahaa sen verran ettei depota tartte Suomesta käsin vaan siellä on turva rahasto. Tuolla tavalla pokeri rahat ja kotitalous rahat pysyy erillä kotiuta sit moneybookersista.

• tracker..

Mikä on tracker, mitä se maksaa, mistä sitä saa ja miten se toimii?

• miksi päivätuotto?

Ei jokapäivä voi voi voittaa! Tuollainen tuo vain turhaa painetta. Sanoisin että keskity pelaamiseen ja rahaa tulee, senverran mitä tulee. Muutenkin pokerin rahantulo vaihtelee kovasti. Ei voitollinen päivä tarkoita että olisit pelannut hyvin. Eikä vastaavasti rahallisesti tappiollinen päivä tarkoita että olisit palannut huonosti.

Yleensä pyritään eroon ajatuksesta paljonko voitin tänään, ajattellaan pelasinko hyvin tänään sainko rahat keskelle ennakkosuosikkina. Raha on huono mittari, voit pelata huonosti ja voittaa. Helposti tulee ajatus voitin tänään 30$ pelasin hyvin vaikka todellisuudessa löysit paistin.
        Ja oppiminen kärsii koska kuvittelet pelanneesi hyvin, ja päinvastoin.

• The Rat
        miksi päivätuotto? kirjoitti:

Ei jokapäivä voi voi voittaa! Tuollainen tuo vain turhaa painetta. Sanoisin että keskity pelaamiseen ja rahaa tulee, senverran mitä tulee. Muutenkin pokerin rahantulo vaihtelee kovasti. Ei voitollinen päivä tarkoita että olisit pelannut hyvin. Eikä vastaavasti rahallisesti tappiollinen päivä tarkoita että olisit palannut huonosti.

Yleensä pyritään eroon ajatuksesta paljonko voitin tänään, ajattellaan pelasinko hyvin tänään sainko rahat keskelle ennakkosuosikkina. Raha on huono mittari, voit pelata huonosti ja voittaa. Helposti tulee ajatus voitin tänään 30$ pelasin hyvin vaikka todellisuudessa löysit paistin.
        Ja oppiminen kärsii koska kuvittelet pelanneesi hyvin, ja päinvastoin.

> Helposti tulee ajatus voitin tänään 30$ pelasin hyvin
        > vaikka todellisuudessa löysit paistin.

Eiköhän vastustajien valinta ole aika olennainen osa pokeria... Sinänsä siis paistin löytäminen on jo hyvää peliä. :)

• totta..
        The Rat kirjoitti:

> Helposti tulee ajatus voitin tänään 30$ pelasin hyvin
        > vaikka todellisuudessa löysit paistin.

Eiköhän vastustajien valinta ole aika olennainen osa pokeria... Sinänsä siis paistin löytäminen on jo hyvää peliä. :)

Kieltämättä pöydän valitseminen on tärkeää, kuten myös huonojen pelaajien löytäminen tai muistaminen. Oman pelin kehityksen kannalta sitten ei niin tärkeää. Olisi varmasti pitänyt kirjoittaa. Sain riverillä 2 outtisen kiinni ja voitin preflopilla lyödyn allinin. Esim: JJ vs AA mikä on mielestäni huonoa peliä mutta tuurilla näitäkin joskus voittaa.

• turnauspelaaja

Analysoi jokainen suuri voitto, jokainen suuri tappio ja virhe ja opi.

Turnauspelaajana olen pelannut MASSIIVISEN määrän käsiä 9kk aikana. Eri tasoilla pelaaminen on opettanut pärjäämään erilaisia pelaajia vastaan ja väitän että olen voitollinen pelaaja nyt ja aina.

Taktiikkaa pitää osata vaihdella erilaisia vastustajia vastaan. Bluffaa vain varastelevia bluffareita jne., ne luopuu leikistä herkimmin.

Pysy loitolla tiukoista isolla stäkillä pelaavísta löysä-aggressiivisista tyypeistä paitsi lähes salettitilanteessa.

Olen löytänyt lopultakin kirjoa taktiikkaani ja nyt about joka toisessa turnauksessa palkintosijoilla, joka viidenness finaalipöydässä.

Kovan arkikulurakenteeni vuoksi joudun nostamaan voittoni 90% pois mutta toivon jatkossa että saan jätettyä pelikassaan enemmän jolloin voin pelata ainoastaan isoja turnauksia. Käteispelit ovat minulle hieman vieraita.

Lakkasin murehtimasta ohivedoista ja bad beateistä jokin kuukausi sitten ja luulen että olen tehnyt nyt sitä enemmän muille. Pelosta tulee helposti itseään toteuttava ennustus ja se ei pelaa joka pelkää.

Parhaat vinkit olen pelikokemuksen lisäksi saanut pokerilehdistä ja henkilöhaastatteluista sekä pokeritieto.fi saitilta.
      Kirjat ovat ainoastaan vahvistaneet käsityksiäni jo opitusta. Tsemppiä, analyysiä ja asennetta! =)

• analysoida

Käsiäni, enkä niitä edes muista, en käytä mitään apuohjelmia ja jos normaalia tuuri on niin yleensä voitan.
        Yhden kirjan olen lukenut, melkein kokonaan limit holdemista vaikka pelaankin lähes ainoastaan NL:peliä, myös toisinaan Omahaa. EN ole juuri koskaan pelannut limittiä, niissä ei vaan ole riittävästi munaa, hemmetin tylsää touhua.

Pelaan lähes ainoastaan fiilispohjalta, jonkinlainen haju on odseista ja pottikertoimista mutta juuri koskaan en niitä mieti. Tilttaan äärimmäisen helposti ja menen All in, menetän usein koko pelikassani, ja samalla lisäostot.

En pelaa hyviin, enkä huonosti kuin toisinaan.

Pelaan kuitenkin paremmin kuin moni muu, riippuen pokerihuoneesta, joissakin mestoissa pelaajat ovat toisia paljo parempia.

Halun paremmaksi pelaajaksi, niin että en häviä aina voittojani huonon tuurin sattuessa. Kuten sanottu normaalilla pelionnella pärjään voitollisena tasolla nl 0,25 - nl 0,50 - nl 100.

Olen tässä ollut juuri 8 viikon mittaisella pudotuksella, joka ikinen käsi on häviävä käsi, on kädessä mitä tahansa se jää toiseksi. Arviolta n. 90% käsistä häviää. Taskupareina myös AA häviää JQ:lle kun pöytään iskeytyy jätkät tuplana, tai 73O; kun päytään iskeytyy neljä sitä maata jota vihulla on yksi. Eikä näitä pellejää saa tuolloin ulos, enne floppia eikä varisinkaan potista jos pieni pari osuu flopissa ja riveri viimeisenä tuo näille joka ikinen kerta värin tai kolmoset tai kahdet parit tai suoran.

Nyt tänään on pelit sujuneet normaalisti, myös eilen oli voittoisa päivä vaikka hävisinkin viidellä AA taskuparilla JQ:lle ja vastaaville. Tunnin sisällä sain siis viisi kertaa händyyn AA:parin ja voitin niistä vain kerran. Siinä meni paljon rahaa, mutta jäin voitolle n. 60$

Tänään olen voitolla myös n.60$ ja jos tuuri säilyy samana voitan vielä lisää.

Mitä voi tehdä että huonoina päivinä ei häviä kaikkea, on pirun turhauttavaa pelata päivä pari voitollisesti ja tuurin kääntyessä hävitä kaikki. (Joka tapahtuu usein, ja huono flaksi kestää toisinaan pitkään)

Kaiken kaikkiaan olen pelannut pokeria vajaan vuoden ja tappiolla tällä hetkellä n. 1700€

Yritän parantaa tapani ja viimeistään tiltatassani poistua pelistä... Mutta jos pelaa ja onni on pelkää paskaa niin tappiota tulle välttämättä, pelaa miten maltillisesti tahansa, näille kausille ei mitään voi mutta jos voisi ne minimoida.

Koskaan ennen en ole 8 viikoa putkeen pudonnut, tuntuu käsittämättömältä, jopa sitä että koko maailma on vastaan, ei vaan pokerihuoneet eikä maailma yksinkertaisesti halua minun voittavan.

Onneksi tuuri kääntyi ja pokeri maistuu taas maukkaalta, noin paskaviikkoine koko pelaamine oli yhtä tuskaa, jatkuvasti vitutti armottomasti, mutta silti sitä (muka) paremman tekemisen puutteessa tuli kokeiltua lähes joka päivä.

Toisinaan olen äärimmäisen kärsimätön, pelaamine ei maita yhtään ja näinä päivinä ei pitäisi pelata, pelaan silti. Sillä tällaisina malttamattomuus-kausina tulee tappiota myös silloin kun pokerionni olisi normaali. Sitä koettaa lyhyessä ajassa tehdä rahaa ja siinähän käy juuri päinvastoin. Tylsyyttään limppaa ja reissaa paskoilla ja ohimenevillä händyillä saadakseen toimintaa.

Jotain tolkkua.

Mutta siis en anaylysoi peliäni, pelaan lähes ainoastaan tunteen pohjalta ja voittoa tullee aina kun kortti onni on normaalilla tasolla.

EI pelaamiseen mitään apu-ohjelmia tarvita, minun mielestäni kaikki softat pitäisi kieltää niin tulisi pelaamisesta tasapuolisempaa.

• JOOOO.........
        analysoida kirjoitti:

Käsiäni, enkä niitä edes muista, en käytä mitään apuohjelmia ja jos normaalia tuuri on niin yleensä voitan.
        Yhden kirjan olen lukenut, melkein kokonaan limit holdemista vaikka pelaankin lähes ainoastaan NL:peliä, myös toisinaan Omahaa. EN ole juuri koskaan pelannut limittiä, niissä ei vaan ole riittävästi munaa, hemmetin tylsää touhua.

Pelaan lähes ainoastaan fiilispohjalta, jonkinlainen haju on odseista ja pottikertoimista mutta juuri koskaan en niitä mieti. Tilttaan äärimmäisen helposti ja menen All in, menetän usein koko pelikassani, ja samalla lisäostot.

En pelaa hyviin, enkä huonosti kuin toisinaan.

Pelaan kuitenkin paremmin kuin moni muu, riippuen pokerihuoneesta, joissakin mestoissa pelaajat ovat toisia paljo parempia.

Halun paremmaksi pelaajaksi, niin että en häviä aina voittojani huonon tuurin sattuessa. Kuten sanottu normaalilla pelionnella pärjään voitollisena tasolla nl 0,25 - nl 0,50 - nl 100.

Olen tässä ollut juuri 8 viikon mittaisella pudotuksella, joka ikinen käsi on häviävä käsi, on kädessä mitä tahansa se jää toiseksi. Arviolta n. 90% käsistä häviää. Taskupareina myös AA häviää JQ:lle kun pöytään iskeytyy jätkät tuplana, tai 73O; kun päytään iskeytyy neljä sitä maata jota vihulla on yksi. Eikä näitä pellejää saa tuolloin ulos, enne floppia eikä varisinkaan potista jos pieni pari osuu flopissa ja riveri viimeisenä tuo näille joka ikinen kerta värin tai kolmoset tai kahdet parit tai suoran.

Nyt tänään on pelit sujuneet normaalisti, myös eilen oli voittoisa päivä vaikka hävisinkin viidellä AA taskuparilla JQ:lle ja vastaaville. Tunnin sisällä sain siis viisi kertaa händyyn AA:parin ja voitin niistä vain kerran. Siinä meni paljon rahaa, mutta jäin voitolle n. 60$

Tänään olen voitolla myös n.60$ ja jos tuuri säilyy samana voitan vielä lisää.

Mitä voi tehdä että huonoina päivinä ei häviä kaikkea, on pirun turhauttavaa pelata päivä pari voitollisesti ja tuurin kääntyessä hävitä kaikki. (Joka tapahtuu usein, ja huono flaksi kestää toisinaan pitkään)

Kaiken kaikkiaan olen pelannut pokeria vajaan vuoden ja tappiolla tällä hetkellä n. 1700€

Yritän parantaa tapani ja viimeistään tiltatassani poistua pelistä... Mutta jos pelaa ja onni on pelkää paskaa niin tappiota tulle välttämättä, pelaa miten maltillisesti tahansa, näille kausille ei mitään voi mutta jos voisi ne minimoida.

Koskaan ennen en ole 8 viikoa putkeen pudonnut, tuntuu käsittämättömältä, jopa sitä että koko maailma on vastaan, ei vaan pokerihuoneet eikä maailma yksinkertaisesti halua minun voittavan.

Onneksi tuuri kääntyi ja pokeri maistuu taas maukkaalta, noin paskaviikkoine koko pelaamine oli yhtä tuskaa, jatkuvasti vitutti armottomasti, mutta silti sitä (muka) paremman tekemisen puutteessa tuli kokeiltua lähes joka päivä.

Toisinaan olen äärimmäisen kärsimätön, pelaamine ei maita yhtään ja näinä päivinä ei pitäisi pelata, pelaan silti. Sillä tällaisina malttamattomuus-kausina tulee tappiota myös silloin kun pokerionni olisi normaali. Sitä koettaa lyhyessä ajassa tehdä rahaa ja siinähän käy juuri päinvastoin. Tylsyyttään limppaa ja reissaa paskoilla ja ohimenevillä händyillä saadakseen toimintaa.

Jotain tolkkua.

Mutta siis en anaylysoi peliäni, pelaan lähes ainoastaan tunteen pohjalta ja voittoa tullee aina kun kortti onni on normaalilla tasolla.

EI pelaamiseen mitään apu-ohjelmia tarvita, minun mielestäni kaikki softat pitäisi kieltää niin tulisi pelaamisesta tasapuolisempaa.

Taas alko tulla paskaa käteen heti edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen. Niin saatan hyvää tuuri. Kädeeä QQ taskupari niin eiköhän vihulla ole KK händelissä.
        Kädessä A9 floppi AK5 turni J, riveri J samalla kaverilla JQ.
        dessä AK pöytään roskaa kunnes turn ja river, JJ kaverilla J.

Että tähän tämä sitten taas meni.

Mit' helvettiä voi tehdä kun kädessä on QQ pari ja pöytä on täynnä roskaa, ei suoran vetoja jne. Korotan flopilla lisää, kaveri rereissaa, minä rerereissaan kaveri maksaa all in. Oletin totta helvetissä että kundilla on pöydän korkein pari 8. Vaan olikin KK kädessä.

Nämä pitäisi oppia tunnistamaan, kundi ei edes korottanu ennen floppia, maksoi vain mun korotuksen.

MIten mulle mahtaa käydä toistuvasti ja pirun usein juuri näin, että kun saan pitkään aikaan parhaan lähtökäden, suuren parin, niin silloin, oi aina silloin on jollakin juuri pykälää parempi lähtöpari. Tai jos kädessä AK ja kaverilla JQ niin päytään A sekä J tuplana.

• korkein on 8
        JOOOO......... kirjoitti:

Taas alko tulla paskaa käteen heti edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen. Niin saatan hyvää tuuri. Kädeeä QQ taskupari niin eiköhän vihulla ole KK händelissä.
        Kädessä A9 floppi AK5 turni J, riveri J samalla kaverilla JQ.
        dessä AK pöytään roskaa kunnes turn ja river, JJ kaverilla J.

Että tähän tämä sitten taas meni.

Mit' helvettiä voi tehdä kun kädessä on QQ pari ja pöytä on täynnä roskaa, ei suoran vetoja jne. Korotan flopilla lisää, kaveri rereissaa, minä rerereissaan kaveri maksaa all in. Oletin totta helvetissä että kundilla on pöydän korkein pari 8. Vaan olikin KK kädessä.

Nämä pitäisi oppia tunnistamaan, kundi ei edes korottanu ennen floppia, maksoi vain mun korotuksen.

MIten mulle mahtaa käydä toistuvasti ja pirun usein juuri näin, että kun saan pitkään aikaan parhaan lähtökäden, suuren parin, niin silloin, oi aina silloin on jollakin juuri pykälää parempi lähtöpari. Tai jos kädessä AK ja kaverilla JQ niin päytään A sekä J tuplana.

Jos pöydässä on esim 258 rainbow, lyöt vaikka 3/4 pottia vihu reraise. Vihulla on todennäköisesti ylipari tai suoran veto. Jos on setti kiinni ei todennäköisesti tule reraisea koska ei halua sinun kippaavan. Jos on 8 pari lienee kyseenalaista miksi on lähtenyt katsomaan edes floppia, eli fold olisi vihun oikea liike. KK saa hyvin tulosta myös useampaa pelaajaa vastaan, eli jos haluaa maksimoida niin limppaaminen voi olla ihan hyvä vaihtoehto varsinkin jos on TAG pöytä.

Eli tässä pelissä ainoa kysymysmerkki on onko isompi ylipari kuin QQ. Vai onko vihu paisti joka lyö valueta setillä, vaikka tulee raisea, vai onko suoran semibluffi.

Lisäksi vähän ihmetyttää miten voi olla 8 korkein kortti eikä suoran veto mahdollisuuksia?

Ohjeena toinen paisti sanoo: Älä rakastu hyviin lähtökäsiin, jos näyttää pahalta fold. Slowaa vasta kun sulla on kädessä täyskäsi tai parempi.

• getting better

Itselläni reilu vuosi takana vakavaa online-turnajaisia. Pelasin ennen myös rahapöytiä ja sain jo noin 1000 dollarin kuukausituoton. Mutta sitten tuli noutaja joka masensi vieden koko huolella hankkimani kassan. Badbeatteja osui viikon verran joka suunnasta! Mietin ja pohdin miksi niin pääsi käymään? Minulle selvisi että vaikka olin kehittynyt pelaajana minulle ei ollut osunut tarpeeksi vastustajan ohivetoja ja pelasin liian isoja 0pöytiä kassaan nähden. Kassa ei siis kestänyt muutaman päivän tappioputkea ja siinä samalla yritin putkea paikkailla jopa nousemalla isommalle tasolle. Nyt tiedän että se on yleisin virhe hyvälläkin pelaajalla.

Nyt olen erikoistunut ainoastaan turnauspeleihin ja sittareihin. Voittokäyrä näyttää tasaista nousua ja 4 kuukautta. Yksi turnausrahasija mahdollistaa käytännössä parin kuukauden kuivan kauden.

Joten tärkeintä on perus-järkipelin lisäksi nöyrä matemaattinen kassanhallinta. Voitat esim. 2 dollarin buy in turnauksesta 100 dollaria. Jatkat 2 dollarin turnauksissa kunnes sinulla on 500$(voit sunnuntaisin hemmotella itteäsi yhdellä 10$ turnauksella). Jos sä sillä pienellä voittamallasi satasella ostat 25$ buy in lippuja 4...niin siinä on phil iveyläkin vaara katketa;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe