Savipata

Tyhmiä kyselen

Miten savipata kuuluu puhdistaa? Joltain olen sellaisen saanut joskus lahjaksi, enkä juurikaan käyttänyt, kun en osaa. Nyt tein siinä uunipuuron ja siitä tulikin hyvää, mutta miten se pata pitäisi pestä? Pesuaineella? Vedellä? Koneessa?

17

11835

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

Ensimmäinen varoitus:astianpesukoneeseen savipataa ei saa missään tapauksessa laittaa!
      Itse olen pesyyt joko pelkällä vedellä, tai jos on rasvaa tai pinttynyttä ruokaa, niin olen pistänyt vähäsen astianopesuainetta. Joskus lähtee tosiaan ihan pelkällä vedellä varsinkin kun liottaa padan hyvin.

• Tyhmiä kyselen

En kyllä olisi sitä astianpesukoneeseen laittanutkaan. Mietin lähinnä sitä, että eikös se savi ime itseensä vettä ja siinä sivussa sitten varmaan sitä astianpesuainetta. Mutta sen ilmeisesti voi silti pestä sillä Fairylla ilman, että siihen jää siitä mitään makuja tai hajuja? Ja sitä voi huoletta liottaa ilman, että sen itseensä imemästä vedestä on sille haittaa?

• toinenkinnainen
        Tyhmiä kyselen kirjoitti:

En kyllä olisi sitä astianpesukoneeseen laittanutkaan. Mietin lähinnä sitä, että eikös se savi ime itseensä vettä ja siinä sivussa sitten varmaan sitä astianpesuainetta. Mutta sen ilmeisesti voi silti pestä sillä Fairylla ilman, että siihen jää siitä mitään makuja tai hajuja? Ja sitä voi huoletta liottaa ilman, että sen itseensä imemästä vedestä on sille haittaa?

Minä en kyllä ole käyttänyt minkäänlaista astianpesuainetta juuri tuon imukyvyn takia. Padan olen pessyt hetikohta käytön jälkeen mahdollisimman kuumalla vedellä. Jos lika on ollut kovin tiukassa, olen pesuveteen pistänyt vähän Rajamäen etikkaa, sillä lähtee rasvainenkin lika.

Kai liotit padan huolella ennen ruuanlaittoa?

• Tyhmiä kyselen
        toinenkinnainen kirjoitti:

Minä en kyllä ole käyttänyt minkäänlaista astianpesuainetta juuri tuon imukyvyn takia. Padan olen pessyt hetikohta käytön jälkeen mahdollisimman kuumalla vedellä. Jos lika on ollut kovin tiukassa, olen pesuveteen pistänyt vähän Rajamäen etikkaa, sillä lähtee rasvainenkin lika.

Kai liotit padan huolella ennen ruuanlaittoa?

En liottanut. Miksi pitäisi?

Tein siinä siis uunipuuroa ja siitä jäi sellainen "rengas" pinnasta padan reunoihin. Muuten lähti ihan hyvin puhtaaksi pelkällä vedellä ja liottamalla. Se rangaskin lähti raapimalla, mutta mikä olisi se oikea tapa hoitaa homma, sillä tuo raaputus on vähän työlästä. Lapset tykkäs uunipuurosta kauheasti ja haluavat sitä nyt joka päivä, joten ilmeisesti padalle tulisi jatkossa käyttöä useamminkin entisen ei-koskaan sijaan.

• Milla.M

En liottanut. Miksi pitäisi?

Tein siinä siis uunipuuroa ja siitä jäi sellainen "rengas" pinnasta padan reunoihin. Muuten lähti ihan hyvin puhtaaksi pelkällä vedellä ja liottamalla. Se rangaskin lähti raapimalla, mutta mikä olisi se oikea tapa hoitaa homma, sillä tuo raaputus on vähän työlästä. Lapset tykkäs uunipuurosta kauheasti ja haluavat sitä nyt joka päivä, joten ilmeisesti padalle tulisi jatkossa käyttöä useamminkin entisen ei-koskaan sijaan.

pata pitäisi aina liottaa ennen käyttöä, jotkut suosittelevat puolen tunnin liotusta, toiset sanovat, että pelkkä hanan alla valelu riittää.Itse olen tehnyt kumpaakin.

Kostea pata ilmeisemmin hauduttaa ruoasta mehevämpää, ei siinä muuta taikaa ole.

Ei muuten kannata hirveästi raaputella pataa ainakaan millään terävällä, tästä aiheutuu se, että pinta naarmuuntuu ja ruoka tarttuu kiinni seuraavalla kerralla entistä pahemmin. Tämä pätee muuten astiaan kuin astiaan, ei ainoastaan savipataan.

• toinenkinnainen
        Milla.M kirjoitti:

pata pitäisi aina liottaa ennen käyttöä, jotkut suosittelevat puolen tunnin liotusta, toiset sanovat, että pelkkä hanan alla valelu riittää.Itse olen tehnyt kumpaakin.

Kostea pata ilmeisemmin hauduttaa ruoasta mehevämpää, ei siinä muuta taikaa ole.

Ei muuten kannata hirveästi raaputella pataa ainakaan millään terävällä, tästä aiheutuu se, että pinta naarmuuntuu ja ruoka tarttuu kiinni seuraavalla kerralla entistä pahemmin. Tämä pätee muuten astiaan kuin astiaan, ei ainoastaan savipataan.

...vähentää myös ruuan kiinni tarttumista ja sitä ettei ruuasta tartu pataan makuja/hajuja. Jos nyt vaikka tekee uunipuuroa ja seuraavaksi paistia...

• Tyhmiä kyselen
        toinenkinnainen kirjoitti:

...vähentää myös ruuan kiinni tarttumista ja sitä ettei ruuasta tartu pataan makuja/hajuja. Jos nyt vaikka tekee uunipuuroa ja seuraavaksi paistia...

Tuo puolen tunnin liottaminen kuulostaa kyllä jo liian työläältä, joten siihen en ryhdy. Käytän tuota sen minkä se kestää ja siirryn sitten seuraavaan astiaan. Tuntuu olevan savipadan käyttö niin rankkaa hommaa, etten jaksa ja ehdi.

Enkä kyllä varmaan koskaan siinä mitään muuta tee kuin sitä uunipuuroa korkeintaan. Se on vähän turhan pienikin meidän perheelle, joten juuri ja juuri riittää siihen uunipuuroon, jos isäntä on töissä.

• kaisku

Tuo puolen tunnin liottaminen kuulostaa kyllä jo liian työläältä, joten siihen en ryhdy. Käytän tuota sen minkä se kestää ja siirryn sitten seuraavaan astiaan. Tuntuu olevan savipadan käyttö niin rankkaa hommaa, etten jaksa ja ehdi.

Enkä kyllä varmaan koskaan siinä mitään muuta tee kuin sitä uunipuuroa korkeintaan. Se on vähän turhan pienikin meidän perheelle, joten juuri ja juuri riittää siihen uunipuuroon, jos isäntä on töissä.

Onko niin rankkaa hommaa :) Voi että

• Lilja Orvokki

Tuollahan tuo savipata ihan tyytyväisenä pesuvadissa likoaa. Itse pidän ainakin sen puolituntia likoamassa vedessä. Ei minusta mikään hirveän työläs homma! Ja ah miten mehevää ruokaa saa siinä aikaseksi. Ainut miinus minusta on ettei sitä voi käyttää leivinuunissa. Muuten tosi ihana!

• mulari

ite käytän savipataa puuhellan uunissa ! miksei siis leivin-uunissakin !

• Sunnuntailounas

Savipata pitää pestä vedellä ja jos siinä on karheaksi tarttunutta reunusta, voi sitä rapsuttaa karhunkielellä. Pesuaine imeytyy padan huokosiin ja pilaa ruuan. Pelkkä vesipesu riittää.
      Astianpesukoneeseen sitä ei pidä panna.

Hyvin liotettu pata pitää ruuan mehevänä. Ja ylimääräisiä rasvoja ei tarvita. Neste ja ruuan oma rasva riittävät. Liharuuassa sitä aina on.
      Vuosien jälkeen patani on vetänyt itseensä niin paljon rasvaa, että se ei enää ime vettä. Mutta kannen liottaminen riittää. Ihan hyvin pata teki viimeksikin ihanan palapaistin, jota haudutin 150 asteessa kolme tuntia..
      Savipata vaatii aikaa.

• Anonyymi

Kai sen padan voi pestä astianpesukoneessa ilman pesuainetta. Luulisi 75 asteisen veden putsaavan sangen tehokkaasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai sen padan voi pestä astianpesukoneessa ilman pesuainetta. Luulisi 75 asteisen veden putsaavan sangen tehokkaasti.

Pinnoittamaton savipata tiskikoneeseen????? Siitä vaan... Toivottavasti tuosta on kolmessa vuodessa viisastuttu. Jestas!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pinnoittamaton savipata tiskikoneeseen????? Siitä vaan... Toivottavasti tuosta on kolmessa vuodessa viisastuttu. Jestas!

Katsoin vuoden väärin. Sorry.

• Anonyymi

minä laitan savipadan yön yli veteen ennen käyttöä jos alan heti aamusta kokkaamaan, savipatahan pitää laittaa kylmään uuniin kun laittaa ruuan kypaymään.. käytön jälkeen pesesen vedellä ja jos tuntuu että on jotain sitkeempää ruuan jäämiä niin otan pesuharjaan uunista tuhkassa niin lähtee helpommmin sitkeemmätkin jäämät .. tuhka on monessa muussakin lian irroituksessa hyvä ja luontoystävällinen konsti.. henrik

• Anonyymi

Mihin lämpötilaan saviastiassa karjalanpaistin voi laittaa. Jos valurautapadassa, aluksi 250°, ilman kantta, onko se liian kova lämpö savipadalle? Kun lihat alkaneet ruskistua, lämmön voi alentaa tuohon 150° ja antaa hautua kannen alla useamman tunnin.

• Anonyymi

200 asteessa noin 3 tuntia (tunnin välein sekoittelu)
        Antaa kunnolla levätä vedessä niin kestää kuuman hyvin. Kuivana se tahtoo hajota. Suosin itse sisältä lasitettua Römer Topfia !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      1008
    2. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      742
    3. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      40
      716
    4. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      145
      702
    5. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      72
      666
    6. SAHIMÄKI LOPETA

Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve
      Ähtäri
      46
      653
    7. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      37
      645
    8. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      43
      570
    9. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      73
      541
    10. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      111
      537
    11. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      194
      530
    12. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      520
    13. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      471
    14. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      63
      409
    15. Sara Sieppi ja hissi tänään

Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      408
    16. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      47
      402
    17. Jos olet aidosti jostakin

kiinnostunut, niin yrität myös lähestyä irl. 😁
      Ikävä
      52
      383
    18. Tiedätkö kun on

Ikävä sinua melko usein.
      Ikävä
      17
      382
    19. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      101
      375
    20. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      75
      366
    Aihe