Savipata

Tyhmiä kyselen

Miten savipata kuuluu puhdistaa? Joltain olen sellaisen saanut joskus lahjaksi, enkä juurikaan käyttänyt, kun en osaa. Nyt tein siinä uunipuuron ja siitä tulikin hyvää, mutta miten se pata pitäisi pestä? Pesuaineella? Vedellä? Koneessa?

16

8699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

      Ensimmäinen varoitus:astianpesukoneeseen savipataa ei saa missään tapauksessa laittaa!
      Itse olen pesyyt joko pelkällä vedellä, tai jos on rasvaa tai pinttynyttä ruokaa, niin olen pistänyt vähäsen astianopesuainetta. Joskus lähtee tosiaan ihan pelkällä vedellä varsinkin kun liottaa padan hyvin.

      • Tyhmiä kyselen

        En kyllä olisi sitä astianpesukoneeseen laittanutkaan. Mietin lähinnä sitä, että eikös se savi ime itseensä vettä ja siinä sivussa sitten varmaan sitä astianpesuainetta. Mutta sen ilmeisesti voi silti pestä sillä Fairylla ilman, että siihen jää siitä mitään makuja tai hajuja? Ja sitä voi huoletta liottaa ilman, että sen itseensä imemästä vedestä on sille haittaa?


      • toinenkinnainen
        Tyhmiä kyselen kirjoitti:

        En kyllä olisi sitä astianpesukoneeseen laittanutkaan. Mietin lähinnä sitä, että eikös se savi ime itseensä vettä ja siinä sivussa sitten varmaan sitä astianpesuainetta. Mutta sen ilmeisesti voi silti pestä sillä Fairylla ilman, että siihen jää siitä mitään makuja tai hajuja? Ja sitä voi huoletta liottaa ilman, että sen itseensä imemästä vedestä on sille haittaa?

        Minä en kyllä ole käyttänyt minkäänlaista astianpesuainetta juuri tuon imukyvyn takia. Padan olen pessyt hetikohta käytön jälkeen mahdollisimman kuumalla vedellä. Jos lika on ollut kovin tiukassa, olen pesuveteen pistänyt vähän Rajamäen etikkaa, sillä lähtee rasvainenkin lika.

        Kai liotit padan huolella ennen ruuanlaittoa?


      • Tyhmiä kyselen
        toinenkinnainen kirjoitti:

        Minä en kyllä ole käyttänyt minkäänlaista astianpesuainetta juuri tuon imukyvyn takia. Padan olen pessyt hetikohta käytön jälkeen mahdollisimman kuumalla vedellä. Jos lika on ollut kovin tiukassa, olen pesuveteen pistänyt vähän Rajamäen etikkaa, sillä lähtee rasvainenkin lika.

        Kai liotit padan huolella ennen ruuanlaittoa?

        En liottanut. Miksi pitäisi?

        Tein siinä siis uunipuuroa ja siitä jäi sellainen "rengas" pinnasta padan reunoihin. Muuten lähti ihan hyvin puhtaaksi pelkällä vedellä ja liottamalla. Se rangaskin lähti raapimalla, mutta mikä olisi se oikea tapa hoitaa homma, sillä tuo raaputus on vähän työlästä. Lapset tykkäs uunipuurosta kauheasti ja haluavat sitä nyt joka päivä, joten ilmeisesti padalle tulisi jatkossa käyttöä useamminkin entisen ei-koskaan sijaan.


      • Milla.M
        Tyhmiä kyselen kirjoitti:

        En liottanut. Miksi pitäisi?

        Tein siinä siis uunipuuroa ja siitä jäi sellainen "rengas" pinnasta padan reunoihin. Muuten lähti ihan hyvin puhtaaksi pelkällä vedellä ja liottamalla. Se rangaskin lähti raapimalla, mutta mikä olisi se oikea tapa hoitaa homma, sillä tuo raaputus on vähän työlästä. Lapset tykkäs uunipuurosta kauheasti ja haluavat sitä nyt joka päivä, joten ilmeisesti padalle tulisi jatkossa käyttöä useamminkin entisen ei-koskaan sijaan.

        pata pitäisi aina liottaa ennen käyttöä, jotkut suosittelevat puolen tunnin liotusta, toiset sanovat, että pelkkä hanan alla valelu riittää.Itse olen tehnyt kumpaakin.

        Kostea pata ilmeisemmin hauduttaa ruoasta mehevämpää, ei siinä muuta taikaa ole.

        Ei muuten kannata hirveästi raaputella pataa ainakaan millään terävällä, tästä aiheutuu se, että pinta naarmuuntuu ja ruoka tarttuu kiinni seuraavalla kerralla entistä pahemmin. Tämä pätee muuten astiaan kuin astiaan, ei ainoastaan savipataan.


      • toinenkinnainen
        Milla.M kirjoitti:

        pata pitäisi aina liottaa ennen käyttöä, jotkut suosittelevat puolen tunnin liotusta, toiset sanovat, että pelkkä hanan alla valelu riittää.Itse olen tehnyt kumpaakin.

        Kostea pata ilmeisemmin hauduttaa ruoasta mehevämpää, ei siinä muuta taikaa ole.

        Ei muuten kannata hirveästi raaputella pataa ainakaan millään terävällä, tästä aiheutuu se, että pinta naarmuuntuu ja ruoka tarttuu kiinni seuraavalla kerralla entistä pahemmin. Tämä pätee muuten astiaan kuin astiaan, ei ainoastaan savipataan.

        ...vähentää myös ruuan kiinni tarttumista ja sitä ettei ruuasta tartu pataan makuja/hajuja. Jos nyt vaikka tekee uunipuuroa ja seuraavaksi paistia...


      • Tyhmiä kyselen
        toinenkinnainen kirjoitti:

        ...vähentää myös ruuan kiinni tarttumista ja sitä ettei ruuasta tartu pataan makuja/hajuja. Jos nyt vaikka tekee uunipuuroa ja seuraavaksi paistia...

        Tuo puolen tunnin liottaminen kuulostaa kyllä jo liian työläältä, joten siihen en ryhdy. Käytän tuota sen minkä se kestää ja siirryn sitten seuraavaan astiaan. Tuntuu olevan savipadan käyttö niin rankkaa hommaa, etten jaksa ja ehdi.

        Enkä kyllä varmaan koskaan siinä mitään muuta tee kuin sitä uunipuuroa korkeintaan. Se on vähän turhan pienikin meidän perheelle, joten juuri ja juuri riittää siihen uunipuuroon, jos isäntä on töissä.


      • kaisku
        Tyhmiä kyselen kirjoitti:

        Tuo puolen tunnin liottaminen kuulostaa kyllä jo liian työläältä, joten siihen en ryhdy. Käytän tuota sen minkä se kestää ja siirryn sitten seuraavaan astiaan. Tuntuu olevan savipadan käyttö niin rankkaa hommaa, etten jaksa ja ehdi.

        Enkä kyllä varmaan koskaan siinä mitään muuta tee kuin sitä uunipuuroa korkeintaan. Se on vähän turhan pienikin meidän perheelle, joten juuri ja juuri riittää siihen uunipuuroon, jos isäntä on töissä.

        Onko niin rankkaa hommaa :) Voi että


    • Lilja Orvokki

      Tuollahan tuo savipata ihan tyytyväisenä pesuvadissa likoaa. Itse pidän ainakin sen puolituntia likoamassa vedessä. Ei minusta mikään hirveän työläs homma! Ja ah miten mehevää ruokaa saa siinä aikaseksi. Ainut miinus minusta on ettei sitä voi käyttää leivinuunissa. Muuten tosi ihana!

    • mulari

      ite käytän savipataa puuhellan uunissa ! miksei siis leivin-uunissakin !

    • Sunnuntailounas

      Savipata pitää pestä vedellä ja jos siinä on karheaksi tarttunutta reunusta, voi sitä rapsuttaa karhunkielellä. Pesuaine imeytyy padan huokosiin ja pilaa ruuan. Pelkkä vesipesu riittää.
      Astianpesukoneeseen sitä ei pidä panna.

      Hyvin liotettu pata pitää ruuan mehevänä. Ja ylimääräisiä rasvoja ei tarvita. Neste ja ruuan oma rasva riittävät. Liharuuassa sitä aina on.
      Vuosien jälkeen patani on vetänyt itseensä niin paljon rasvaa, että se ei enää ime vettä. Mutta kannen liottaminen riittää. Ihan hyvin pata teki viimeksikin ihanan palapaistin, jota haudutin 150 asteessa kolme tuntia..
      Savipata vaatii aikaa.

      • Anonyymi

        Kai sen padan voi pestä astianpesukoneessa ilman pesuainetta. Luulisi 75 asteisen veden putsaavan sangen tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sen padan voi pestä astianpesukoneessa ilman pesuainetta. Luulisi 75 asteisen veden putsaavan sangen tehokkaasti.

        Pinnoittamaton savipata tiskikoneeseen????? Siitä vaan... Toivottavasti tuosta on kolmessa vuodessa viisastuttu. Jestas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinnoittamaton savipata tiskikoneeseen????? Siitä vaan... Toivottavasti tuosta on kolmessa vuodessa viisastuttu. Jestas!

        Katsoin vuoden väärin. Sorry.


    • Anonyymi

      minä laitan savipadan yön yli veteen ennen käyttöä jos alan heti aamusta kokkaamaan, savipatahan pitää laittaa kylmään uuniin kun laittaa ruuan kypaymään.. käytön jälkeen pesesen vedellä ja jos tuntuu että on jotain sitkeempää ruuan jäämiä niin otan pesuharjaan uunista tuhkassa niin lähtee helpommmin sitkeemmätkin jäämät .. tuhka on monessa muussakin lian irroituksessa hyvä ja luontoystävällinen konsti.. henrik

    • Anonyymi

      Mihin lämpötilaan saviastiassa karjalanpaistin voi laittaa. Jos valurautapadassa, aluksi 250°, ilman kantta, onko se liian kova lämpö savipadalle? Kun lihat alkaneet ruskistua, lämmön voi alentaa tuohon 150° ja antaa hautua kannen alla useamman tunnin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe