Eli onko yhteiskuntatieteiden alalla kova kilpailu tutkijan paikoista? Yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus erityisesti kiinnostaa..
Onko tutkijanpaikoista kova kilpailu?
10
1038
Vastaukset
- vielä--
Tutkijan työt on ihan vihoviimeisiä. Laitokseni proffa varoitteli, että älkää missään nimessä alkako väikkäriä tekemään. Pätkätyötä huonolla palkalla, jatkuvaa apurahojan anomista. Eli ei mitään helppoa hommaa. Ja mihin ihmeessä kaikki tohtorit meinaa työllistyä? Ei yliopistolla pysty kaikkia tohtoreita työllistämään ja muualla tohtoreita pidetään ylikoulutettuina.
- ap.
Tuohan on hyvin yleistä tietoa. Ihme kyllä, että on suoraansanottuna "kieltänyt" ryhtymästä tutkijaksi. Yleensähän sitä tavallaan "suositellaan"
- vielä--
ap. kirjoitti:
Tuohan on hyvin yleistä tietoa. Ihme kyllä, että on suoraansanottuna "kieltänyt" ryhtymästä tutkijaksi. Yleensähän sitä tavallaan "suositellaan"
Olen opiskellut politiikkatieteitä, tarkemmin en viitsi kertoa. Proffani on tunnettu ja pitkään alalla toiminut.
Minulla on paljon tuttuja eri akateemisilta aloilta ja kukaan tutkijaksi ryhtynyt ei ole valintaansa tyytyväinen. Yksi fyysikko kertoi tienaavansa saman kuin kaupan kassa, kun apuraha jaetaan jokaiselle kuukaudelle. Toinen fysiikan tohtori lähti opiskelemaan hoitoalalle. Eräs ympäristöalan tri aikoo tehdä saman. Ja moni biokemisti on alkanut opettajaksi. Oman alan tutkija opiskelukaverini eivät tiedä mitä väitöskirjan jälkeen. Yliopistolle oli vaan helppo jäädä gradun jälkeen.
Äskettäin oli myös lehdessä juttua tohtorien työttömyyden kasvusta. Eli kyllä helpommalla pääset jos alat ns. "oikeisiin töihin". - Mietipä ite
vielä-- kirjoitti:
Olen opiskellut politiikkatieteitä, tarkemmin en viitsi kertoa. Proffani on tunnettu ja pitkään alalla toiminut.
Minulla on paljon tuttuja eri akateemisilta aloilta ja kukaan tutkijaksi ryhtynyt ei ole valintaansa tyytyväinen. Yksi fyysikko kertoi tienaavansa saman kuin kaupan kassa, kun apuraha jaetaan jokaiselle kuukaudelle. Toinen fysiikan tohtori lähti opiskelemaan hoitoalalle. Eräs ympäristöalan tri aikoo tehdä saman. Ja moni biokemisti on alkanut opettajaksi. Oman alan tutkija opiskelukaverini eivät tiedä mitä väitöskirjan jälkeen. Yliopistolle oli vaan helppo jäädä gradun jälkeen.
Äskettäin oli myös lehdessä juttua tohtorien työttömyyden kasvusta. Eli kyllä helpommalla pääset jos alat ns. "oikeisiin töihin".Jos tutkimusta aiotaan jatkaa tulevaisuudessa, tarvitaan uusia tutkijoita. Jos kukaan ei pyri tutkijaksi, mistä saadaan uudet tutkijat?
"Yksi fyysikko kertoi tienaavansa saman kuin kaupan kassa, kun apuraha jaetaan jokaiselle kuukaudelle."
No sehän on ihan riittävä palkka. Jos kaipaa parempaa palkkaa, pitää vain menestyä alallaan muita paremmin.
"Toinen fysiikan tohtori lähti opiskelemaan hoitoalalle. Eräs ympäristöalan tri aikoo tehdä saman. Ja moni biokemisti on alkanut opettajaksi."
Eli jos tutkijana epäonnistuu tai kyllästyy niin aina voi lähteä toiselle uralle.
Minä teen viestistäsi sen johtopäätöksen, että ehdottomasti kannattaa ryhtyä tutkijaksi. Jos jollain on erilaiset prioriteetit niin hän on sitten varmaan jo putkimies tms. - Mietipä ite
vielä-- kirjoitti:
Äskettäin oli myös lehdessä juttua tohtorien työttömyyden kasvusta. Eli kyllä helpommalla pääset jos alat ns. "oikeisiin töihin".Jos tutkimusta aiotaan jatkaa tulevaisuudessa, tarvitaan uusia tutkijoita. Jos kukaan ei pyri tutkijaksi, mistä saadaan uudet tutkijat?
.
"Yksi fyysikko kertoi tienaavansa saman kuin kaupan kassa, kun apuraha jaetaan jokaiselle kuukaudelle."
No sehän on ihan riittävä palkka. Jos kaipaa parempaa palkkaa, pitää vain menestyä alallaan muita paremmin.
.
"Toinen fysiikan tohtori lähti opiskelemaan hoitoalalle. Eräs ympäristöalan tri aikoo tehdä saman. Ja moni biokemisti on alkanut opettajaksi."
Eli jos tutkijana epäonnistuu tai kyllästyy niin aina voi lähteä toiselle uralle.
Minä teen viestistäsi sen johtopäätöksen, että ehdottomasti kannattaa ryhtyä tutkijaksi. Jos jollain on erilaiset prioriteetit niin hän on sitten varmaan jo putkimies tms.
... - Mietipäite
vielä-- kirjoitti:
---.
---.
Minä teen viestistäsi sen johtopäätöksen, että ehdottomasti kannattaa ryhtyä tutkijaksi. Jos jollain on erilaiset prioriteetit niin hän on sitten varmaan jo putkimies tms.
...
...
... - uusi tutkija
Tuossa olet oikeassa, että jos apurahatutkijaksi rupeaa, se on liian stressaavaa ja asema on tällä hetkellä lainsuojaton ilman eläketurvaa ja terveydenhoitoa ja muuta. Apurahalle vaihtoehto on jokin muu rahoitus, jonka saa edustamasi laitos. Laitos maksaa siis tutkijalle palkan (joka on parempi kuin apurahat) ja tutkijalla on yliopiston työntekijän status etuineen. Tutkija on työsuhteessa (ei virka-) yliopistoon. Apurahatutkija saa yliopistolta vain työtilat, jos niitäkään. Itse en olisi moiseen ruvennut vaan ilmoitin meneväni vaikka lähikaupan kassalle ennemmin kuin apurahoilla kituuttamaan. Tohtoreita on työttömänä tällä hetkellä tietääkseni noin 400. En pidä sitäkään mahdottomana, että tohtorintutkinnon jälkeenkin menisin sinne kassalle tai siivoojaksi. Olisi mukava tehdä vaihteeksi muuta, kuin ajatustyötä. :)))
Tutkijanura sopii joillekin hyvinkin. Lääketieteen tutkijat saavat isoja apurahoja ja muuta rahoitusta helposti. Muilla onkin sitten vähän eri juttu. - päpä
uusi tutkija kirjoitti:
Tuossa olet oikeassa, että jos apurahatutkijaksi rupeaa, se on liian stressaavaa ja asema on tällä hetkellä lainsuojaton ilman eläketurvaa ja terveydenhoitoa ja muuta. Apurahalle vaihtoehto on jokin muu rahoitus, jonka saa edustamasi laitos. Laitos maksaa siis tutkijalle palkan (joka on parempi kuin apurahat) ja tutkijalla on yliopiston työntekijän status etuineen. Tutkija on työsuhteessa (ei virka-) yliopistoon. Apurahatutkija saa yliopistolta vain työtilat, jos niitäkään. Itse en olisi moiseen ruvennut vaan ilmoitin meneväni vaikka lähikaupan kassalle ennemmin kuin apurahoilla kituuttamaan. Tohtoreita on työttömänä tällä hetkellä tietääkseni noin 400. En pidä sitäkään mahdottomana, että tohtorintutkinnon jälkeenkin menisin sinne kassalle tai siivoojaksi. Olisi mukava tehdä vaihteeksi muuta, kuin ajatustyötä. :)))
Tutkijanura sopii joillekin hyvinkin. Lääketieteen tutkijat saavat isoja apurahoja ja muuta rahoitusta helposti. Muilla onkin sitten vähän eri juttu."Lääketieteen tutkijat saavat isoja apurahoja ja muuta rahoitusta helposti."
Entä biokemistit, jotka tutkivat sairauksien syntymekanismeja?
- netistä
Googleta: Kilpailu tutkijan paikoista. Niin löytyy jotain. Kuten vaikkapa tämä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tutkija
Kannattaa myös huomioida,että apurahan turvin työskentelemisestä ei kerry eläkettä. Ei kauhean mukava juttu sekään. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja toki tohtoreita tarvitaan, mutta tarvitaanko niin paljon kuin nykyisin?- naistutkija
Etenkin naispuolisten kannattaa myös huomioida, että vanhempainetuuksia laskettaessa apurahakausi rinnastuu opiskeluun/työttömyyteen. Toisin sanoen äitiyspäiväraha määräytyy alimman normin mukaan... Tämä voi tulla ikävänä yllätyksenä, varsinkin jos on ehtinyt maisteriopintojen jälkeen olla "oikeissakin" töissä ennen apurahakautta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019