Kumpikohan olis parempi..

Milla 71

Hei,
olen menossa tämän kuun loppupuolella leirille,
jossa tarkoitus olisi nukkua ulkona teltassa.
Ilmeisesti kamina kuitenkin on.
Niinpä nyt sitten kysyisinkin että

A. Kannattaisiko minun mieluummin hankkia kunnon untuvatalvimakuupussi kunnon ilmapatja ja vaahtomuovipatja systeemi alustaksi?
(makuupussi 400e alustat 160e)
Vaihtoehto on mielestäni melko hinnakas,mutta
pussi ihan laadukas kai Halti Airlite std 2000?
Pussia oli vain yhtä kokoa ja olen melko pieni
joten jäin miettimään että onkohan siinä liikaa tilaa...

B. vai pärjäisinkö vähän vähemmän pakkasta kestävällä makuupussilla johon lisäksi hankkisin nuo ilmapatja vaahomuovisysteemit?
(makuupussi 200-350e alustat 160e)

Olen melko viluinen ,enkä tahtoisi paleltua
viikonloppumme aikana.Retkemme suuntautuu
Pirkanmaalle.Eli kokeneet talviretkeilijät
kertokaas mielipiteitänne ja auttakaa noviisia:)

10

4913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lelut kyllä

pärjää jos kaminakin on halvoilla vehkeillä.

Kuitupussin saa jo 50 eurolla ja kaksi solumuovipatjaa maksaa enimmillään 40 euroa.

Ja vaatetta vaan tarppeeksi, ei siellä nakuna nukuta. Monasti telttaan laitetaan havuja alle.

• Milla...

Olekko sitä mietä, että leluja ovat?
        Nuo oli partiokaupan hintoja,joten ne lienevät
        hiukan korkeampia...
        Viimeksi nukuin urheilukerrasto sukat alla
        mikrofleese& fleesehousut päällä villasukkien
        kera ja silti palelin.
        Majoitusmuotona sentään oli kämppämajoitus.

• VKZ

Selvitä nyt eka on siellä varmasti kamina...

Jos siellä on kamina, niin teltta yleensä lämmitetään 100-asteiseksi saunaksi ja silloin nukkuisi mieluiten pelkässä pussilakanassa jääpalojen keskellä tuulettimen pörrätessä yläpuolella.

Jos ei ole kaminaa, niin homma on tietenkin vähän toinen. Tuo Haltin pussi vaikuttaisi ihan hyvältä peliltä, 1200 grammaa untuvaa. Riittää varmasti täällä Pirkanmaalla, varsinkin jos varustaudut pitkähihaisella ja -punttisella kerrastolla. Pussin löytänet vähän halvemmalla kun vähän kiertelet ja etsit niitä liikkeiden viimeisiä jäljellä olevia pusseja, joissa on vastaava untuvamäärä.

B-vaihtoehtokin riittää, mutta riippuu jo vähän keleistä.. Voipi olla kylmiäkin öitä kuun lopussa. Kerrasto, poolo ja verkkarit jalassa pitäisi kuitenkin tarjeta tälläkin vaihtoehdolla. Ja yksi yöhän nyt menee vaikka puita hakatessa :)

C-vaihtoehtona olisi tuplapussi. Eli päällä jokin reilun kokoinen makuupussi ja sisällä pieni ja kevyt kesäpussi.

• hiking girl

tuo makuupussi maksaa 129e..

Itse ehkä hankkisin vaikka Joutsenen Tunturisusi 1000 L (285e):Lämpötilarajat Tconf 2, Tlim -4, Text -20 ,sillä pärjää hyvin suomen keleissä.

Siihen vaikka makuualusta: tunturihaukka tai tunturisusi. Ovat hinnoiltaan 16-32e. En ostaisi ilmatäytteistä.

Se, että nukut teltassa ja teillä on kamiina on jo paljon. Tuskin paljoa pakkasen puolelle menee =D

Eriasia on myös jos tämä leireily on harrastus, eli usein tapahtuva juttu. Silloin panostaisin välineisiin.

On tosiaan ihmisiä, jotka palelevat helposti.
      Usein myös pukeudutaan pussiin vähän väärin, eli helposti tulee laitettua liikaa vaatetta.

Liikkeestä josta ostat nuo, niin kannattaa kysellä myyjän mielipiteitä. Aina niihinkään tosin ei ole luottamista. Muistan kun aloitin retkeilyn niin huomasin vasta myöhemmin, että myyjällä oli kokemuksia joka ikisestä vaatteesta ja pussista...ehkä voi ollakkin, mutta epäilen ;)

Kopioitu:
      ***Makuupussin "lämpimyys" ilmoitetaan lämpötila-arvolla, mikä on valmistajan ns. laskennallinen arvo ja ilmoittaa makuupussin alimman käyttölämpötilan (extreme). Tämä tarkoittaa, että periaatteessa tässä lämpötilassa pitäisi säilyä hengissä, mutta mukavaa nukkuminen ei (välttämättä) ole. Mukavuuslämpötila (comfort) on hieman valmistajasta riippuen 5-7 tai jopa 10 astetta lämpimämmän suuntaan ja tarkoittaa, että tässä lämpötilassa on mukava olla. Me ihmiset olemme tosin kovin erilaisia eli toinen palelee samanlaisessa pussissa samoisssa olosuhteissa missä joku toinen hikoilee.

Makuupussin lämpöarvoon vaikuttavat nukkujan omien henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi mm. vaatetus, ruokailut, ilman kosteus ja lämpötila sekä ennenkaikkea makuualusta. Makuupussi ei tee lämpöä mistään vaan se toimii ainostaan eristeenä. Kaikki se lämpö, mitä makuupussissa on, on nukkujan sinne itse tuomaa. Palelevana eli kylmissään ei siis kannata mennä nukkumaan vaan tällöin on esimerkiksi tehtävä pieni kävelylenkki, jotta veri lähtee kiertämään ja tulee lämmin olo, mutta ei kuitenkaan hiki. Makuupussiin on vaihdettava erillinen yöasu aivan kuten kotonakin, sillä hikinen ja likainen asu eristää ja tuo kosteutta pussiin. Myöskään liiallinen pukeutuminen ei ole suotavaa. Tällöin nukkujan päällä olevat vaatteet eristävät liikaa ja kehon tuottama lämpö ei pääse pussiin asti ja näin pussi pysyy kylmänä. ***

Tässä oli minun mielipiteitäni ja saa olla erimieltäkin B)

Hyvää ja onnistunutta reissua!

• hiking boy

Puhut asiaa. Ei tarvitse laittaa isoja summia makariin ja alustaan. Hyvän pussit saat jo 150-200 eurolla ja alustan 30-50 eurolla.
        Katsoppa huutonettiä tai vaellusturinoita, siellä usein kaupan viikon reissulla olleet kamat puoleen hintaan.

• pärjää

ilman makuupussiakin, jos on kamiina ja kipinämikko on hereillä. Makuualusta on hyvä olla. Armeijan käyneet miehet tietävät asian näin olevan.

Siis riittää kesäpussi ja hyvä makuualusta, vaikka olisit vähän viluinenkin.

• on olemassa

Itse en koskaan ota kaminatelttaan ilmatäytteisiä alustoja. Reikäriski on liian suuri kun väkeä on paljon ja kaikenlaisia teräviä/repiviä kamoja on ympäriinsä.

Jos maa on jäässä, niin kaksi päällekkäistä solumuovialustaa on aina riittänyt.

• kysyin asiantuntijalta

Untuva pussin ylivertaisuus elää vieläkin sitkeästi
      joka ei enää pidä ollenkaan paikaansa.
      Untuva pussi on hyvä jos yövyt vain yhden yön.
      Jos pussi kostuu sitä talvis aikaan on lähes mahdoton kuivata retkellä.
      Pussi on erittäin kallis jos se kastuu useita kertoja se menettää hyviä ominaisuuksiaan.
      Tämän kertoi minulle mies joka on vaeltanut pohjois navalla.
      Siis tämä untuva pussi vouhotus kannattaisi lopettaa jos haluaan tuhlata rahaa turhuuteen ja kenties saa heikomman pussin niin vaan tervemenoa retki tavara kauppaan kyllä siellä raha kelpaa.

• ...

älä mene ollenkaan, pilaat tunnelman.

• Milla71

Kuule menin jo ja monta kertaakin:)
        En ole mikään hienohelma,mutta lämmintä
        tarttee olla jos talvella teltassa,laavussa,kodassa yöpyy.
        Luojan onneksi pidin pääni,enkä kuunnellut ns asiantuntijoita
        Ostin näet Joutsenen talvimakuupussin.
        Maksoin itseni toki kipeäksi,
        mutta eipä ole retkillä sen koommin
        tarvinnut palellakkaan.
        Mielestäni säästetään väärästä paikkaa jos
        makuupussista tingitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      52
      1171
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      90
      1147
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1030
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      17
      868
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      783
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      112
      758
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      712
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      12
      697
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      599
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      70
      581
    Aihe