Tullin ja verojen kanssa kikkailu?

SiniLeena

Menen USA:aan vuodeksi opiskelemaan, ja mieltäni mietytyttää tämä tulli asia. Jos ostan ulkomailta tavaroita ja vaatteita opintovuoden aikana, niin niiden arvo tulee varmasti ylittämään sen sallitun 175€:n rajan. Millä tavoilla sitten minun pitää Suomen tullissa todistaa että nämä nyt ovat Suomesta alkujaankin tuotuja ja nämä taas USA:sta ostettuja? Suurimmasta osasta vaatteitani ei ole mitään kuitteja tallella, joten miten ns. tullista voi edes "selvitä"? Miten muut USA:sta enemmän tavaraa tuoneet olette toimineet? Mitä ne tulliviranomaiset siellä katsoo?

Miten siis voi kikkailla ettei tarvitseisi maksaa tullia ja arvonlisäveroa? Vinkkejä?

4

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtuu...

      No jos vaatteesi mahtuvat matkalaukkuusi ei liene ongelmaa. Mutta jos tuot mukanasi kamaa vaatekaupan perustamista varten joutunet ilmeisesti selvittämään jotain.

      Ei henkilökohtaisista tavaroista tarvitse mitään tulleja maksaa.

      • SiniLeena

        Miten ihmiset muuten yleensä valitsevat tuon linjan? Siis tiedän käytännön miten pitäisi valita noista kahdesta, mutta marssivatko lähes kaikki aina tuosta vihreästä linjasta ulos? Mietityttää vain että minulla on suurin osa vaatteista sellaisia, että niissä on esim. ulkomaankieliset tekstit jne. Ei niistä mitään kuitteja ole ollut, osa ostettu kirppariltakin. Tullin mukaan jokainen tavara pitäisi pystyä osoittamaan että se on ostettu kotimaasta ennen lähtöä. Tuntuu hiukan käsittämättömältä että miten toiset on päässyt ja saanut tavaransa tullista maksamatta... Eikös se 175€:n raja varmasti monella ylity, että pitäisi mennä sen punaisen linjan kautta?


      • ei kukaan välitä
        SiniLeena kirjoitti:

        Miten ihmiset muuten yleensä valitsevat tuon linjan? Siis tiedän käytännön miten pitäisi valita noista kahdesta, mutta marssivatko lähes kaikki aina tuosta vihreästä linjasta ulos? Mietityttää vain että minulla on suurin osa vaatteista sellaisia, että niissä on esim. ulkomaankieliset tekstit jne. Ei niistä mitään kuitteja ole ollut, osa ostettu kirppariltakin. Tullin mukaan jokainen tavara pitäisi pystyä osoittamaan että se on ostettu kotimaasta ennen lähtöä. Tuntuu hiukan käsittämättömältä että miten toiset on päässyt ja saanut tavaransa tullista maksamatta... Eikös se 175€:n raja varmasti monella ylity, että pitäisi mennä sen punaisen linjan kautta?

        Se raja ei koske henkilökohtaisia tarvikkeita, kuten vaatteita, jne. Kohtuumäärissä. Jos sinulla on matkalaukullinen tai kaksi matkatavaroita (normaalimäärä siis) ei tullilla ole mitään perusteita ryhtyä niitä vaatteita laskemaan. Ne ovat normaalia käyttötavaraa joka ihmisellä on oikeus kuljettaa mukanaan. mene siitä vihreästä vaan. Tai niin minä olen tehnyt, en tosin USA.sta tullessa, en ole siellä käynyt, mutta eiköhän ne säännöt ole samat muistakin EU:n ulkopuolisista maista. Minua ei ole koskaan syynätty tullissa.


      • fdsjfjsdi
        ei kukaan välitä kirjoitti:

        Se raja ei koske henkilökohtaisia tarvikkeita, kuten vaatteita, jne. Kohtuumäärissä. Jos sinulla on matkalaukullinen tai kaksi matkatavaroita (normaalimäärä siis) ei tullilla ole mitään perusteita ryhtyä niitä vaatteita laskemaan. Ne ovat normaalia käyttötavaraa joka ihmisellä on oikeus kuljettaa mukanaan. mene siitä vihreästä vaan. Tai niin minä olen tehnyt, en tosin USA.sta tullessa, en ole siellä käynyt, mutta eiköhän ne säännöt ole samat muistakin EU:n ulkopuolisista maista. Minua ei ole koskaan syynätty tullissa.

        www.tulli.fi antaa vastaukset tuohonkin kysymykseen.

        Lyhykäisesti saat tuoda muuttotavarasi tullivapaasti, mutta sinun on tehtävä niistä ilmoitus tullille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe