sellaista asiaa kyselisin et annatteko lasten olla isän kyydissä traktorissa? esim jos isä tekee traktorihommia niin saako lapsi istua kyydissä? ja jos saa niin missä istuu? onko joku istuin vaiko sylissä..?? tarkotan tällä kysymyksellä pieniä lapsia, 1-3vuotiaita!! meillä poika on istunut pari kertaa kyydissä kun on ollut jotain pientä ajoa (pahnojen hakua tms)ja sylissä istui sen aikaa. poika tykkäs kun sai olla kyydissä!! :) ja ikää 10kk!
maatalonemäntääitejä :)
30
1395
Vastaukset
- turvallisuus
ennen kaikkea! Tottakai lapsi varmasti tykkäsi traktoriajelusta.
Pahnojen hakua? Oliko isä traktorin kanssa maantiellä muiden autojen seassa myös? Kuljetatteko lasta myös autossa kuskin/jonkun sylissä istuen?
Meillä oma isäni ajoi 10 min maatilan pihalla pienen ympyrän, keskittyen pelkästään lapseen (1,5v tyttö) ja vauhti oli hiljainen ja itse olin koko ajan vieressä. Kertakokeiluna vain.
En näe tarkoituksenmukaista pitää lasta mukana, jos tehdään jotain hommia samalla. Lapsi voi olla arvaamaton. Mitäs jos siinä tapahtuu joku kerta kyydistä tippumista tai kolaria tai jotain? Pitäisi muistaa, että kyse on kuitenkin ajoneuvosta.- aloittaja
ei ajellut maantiellä vaan pihalla, ladolta haki pahnapaalin ja vei navetalle..ja autossa lapsi istuu aina istuimessa VÖISSÄ!!!
- tuollaiseen
aloittaja kirjoitti:
ei ajellut maantiellä vaan pihalla, ladolta haki pahnapaalin ja vei navetalle..ja autossa lapsi istuu aina istuimessa VÖISSÄ!!!
traktoriajeluun ei pitäisi lasta totuttaa. Ei lapsi tajua sitä eroa, että joskus voi istua sylissä ja joskus taas on pakko olla turvaistuimessa autolla ajamisen aikana. Ja mitä isommaksi lapsi tulee, niin sitä vaikeampaa on erilaiset epäjohdonmukaiset säännöt.
Mitä jos ajon aikana tapahtuu jotain? Olette lapsen vanhempina vastuussa lapsestanne eikä traktoriin ole tarkoitettu otettavaksi matkustajia.
Eikö sieltä maatilalta löydy muuta puuhaa 10kk ikäiselle lapselle? Vaikka palikoilla leikkiminen? - maalla kasvanut
tuollaiseen kirjoitti:
traktoriajeluun ei pitäisi lasta totuttaa. Ei lapsi tajua sitä eroa, että joskus voi istua sylissä ja joskus taas on pakko olla turvaistuimessa autolla ajamisen aikana. Ja mitä isommaksi lapsi tulee, niin sitä vaikeampaa on erilaiset epäjohdonmukaiset säännöt.
Mitä jos ajon aikana tapahtuu jotain? Olette lapsen vanhempina vastuussa lapsestanne eikä traktoriin ole tarkoitettu otettavaksi matkustajia.
Eikö sieltä maatilalta löydy muuta puuhaa 10kk ikäiselle lapselle? Vaikka palikoilla leikkiminen?Itsehän istuin jo 4-5-vuotiaana isoveljen pikkumopon kyydissä vain polkupyörän kypärä päässä, mitään vöitä mopossa ole..
Trakori on melkoisen turvallinen kun ei sillä pääse suuriin nopeuksiin edes. Annan tyttäreni istua vaarin kanssa traktorissa pikkupenkillä ilman vöitä ym. eikä minua huolestuta yhtään.
Nykyajan lapset kasvaa pumpulissa. Vanhemmat eivät nykyään anna lasten leikkiä edes pihalla rauhassa kun kaikki on niin "vaarallista".
Talonemännälle: anna lapsen mennä vain, ehkä se vyö on hyvä idea jos se sinun mieltäsi keventää :) - pitäisi
maalla kasvanut kirjoitti:
Itsehän istuin jo 4-5-vuotiaana isoveljen pikkumopon kyydissä vain polkupyörän kypärä päässä, mitään vöitä mopossa ole..
Trakori on melkoisen turvallinen kun ei sillä pääse suuriin nopeuksiin edes. Annan tyttäreni istua vaarin kanssa traktorissa pikkupenkillä ilman vöitä ym. eikä minua huolestuta yhtään.
Nykyajan lapset kasvaa pumpulissa. Vanhemmat eivät nykyään anna lasten leikkiä edes pihalla rauhassa kun kaikki on niin "vaarallista".
Talonemännälle: anna lapsen mennä vain, ehkä se vyö on hyvä idea jos se sinun mieltäsi keventää :)pystyä erottamaan, että mikä on vaarallista toimintaa ja mikä ei.
Eikä ennen vanhan tarvittu edes ajokorttejakaan, miksi sitten ei nykyäänkin voisi ajaa ilman korttia?! Eli, ei kaikkea voi perustella sillä, että mitä on itse joskus pienenä tehnyt, niin sellaista voisi tänä päivänäkin tehdä.
Heh heh, vai pumpulissa... Se on kasvattamista, kun tiedetään rajat eikä anneta lapsien tehdä kaikkea mitä mieli tekee.
Eipä taida löytyä vastausta siihen, että jos lapselle tapahtuisi jotain traktorikyydin (tai mopokyydin) aikana, niin olisitteko valmiita ottamaan vastuun tapahtuneesta? Ja kenties selittämään asian poliisille? Ja loppuelämanne kuuntelemaan syytöksiä, kun lapsenne tipahti traktorin/mopon kyydistä ja istuu loppuelämänsä rullatuolissa tai makaa sairaalassa vuoteenomana. - ..............................
pitäisi kirjoitti:
pystyä erottamaan, että mikä on vaarallista toimintaa ja mikä ei.
Eikä ennen vanhan tarvittu edes ajokorttejakaan, miksi sitten ei nykyäänkin voisi ajaa ilman korttia?! Eli, ei kaikkea voi perustella sillä, että mitä on itse joskus pienenä tehnyt, niin sellaista voisi tänä päivänäkin tehdä.
Heh heh, vai pumpulissa... Se on kasvattamista, kun tiedetään rajat eikä anneta lapsien tehdä kaikkea mitä mieli tekee.
Eipä taida löytyä vastausta siihen, että jos lapselle tapahtuisi jotain traktorikyydin (tai mopokyydin) aikana, niin olisitteko valmiita ottamaan vastuun tapahtuneesta? Ja kenties selittämään asian poliisille? Ja loppuelämanne kuuntelemaan syytöksiä, kun lapsenne tipahti traktorin/mopon kyydistä ja istuu loppuelämänsä rullatuolissa tai makaa sairaalassa vuoteenomana.Kotiin on moni kuollut. Oletko valmis ottamaan vastuun siitä, että lapsesi kuolee, koska olet ollut hänen kanssaan kotona? Typerää tommonen syyllistäminen. Mitä vaan voi tapahtua missä vaan.
- on moni
.............................. kirjoitti:
Kotiin on moni kuollut. Oletko valmis ottamaan vastuun siitä, että lapsesi kuolee, koska olet ollut hänen kanssaan kotona? Typerää tommonen syyllistäminen. Mitä vaan voi tapahtua missä vaan.
kuollut ja sitä rataa...
Ei kaikkea voi ennakoida, mutta asioita voi miettiä valmiiksi.
No, ainahan saadaan lukea niitäkin tarinoita, kuinka juhannuksena ei joku parikymppinen mies ymmärtänyt olla hyppäämättä järveen ja vedessä olikin ollut liian matalaa ja sitä rataa... Kun ei aikaisemminkaan se järveen hyppääminen ollut vaarallista, niin eihän näin pitänyt käydä....
Alkupeäinen kysyjä tekee kuten itse parhaaksi näkee, mutta jos onnettomuus sattuu, niin ei siinä paljoa "nettikeskustelu-lupa" omaa syyllisyyttä pohdiskeltaessa auta. Jos on valmis ottamaan vastuun, niin turhahan sitä on täällä netissä enempää kysellä. - ..............................
tuollaiseen kirjoitti:
Eikö sieltä maatilalta löydy muuta puuhaa 10kk ikäiselle lapselle? Vaikka palikoilla leikkiminen?"traktoriajeluun ei pitäisi lasta totuttaa. Ei lapsi tajua sitä eroa, että joskus voi istua sylissä ja joskus taas on pakko olla turvaistuimessa autolla ajamisen aikana. Ja mitä isommaksi lapsi tulee, niin sitä vaikeampaa on erilaiset epäjohdonmukaiset säännöt."
Olen ollut traktorissa kynnöt, vältit ja muut. Usein tunteja putkeen ja välillä nukkunutkin. Ja kyllä, ikinä minulla ei ole ollut ongelmaa erottaa automatkoja isän töiden mukana olemisesta. Kaksi ihan eri tilannetta.
"Eikö sieltä maatilalta löydy muuta puuhaa 10kk ikäiselle lapselle? Vaikka palikoilla leikkiminen?"
Kerran kun isän silmä kiiruissaan hetkeksi vältti, tallusttin kolmivuotiaana vilkkaan maantien toiselle puolelle moikkaamaan isovanhempia, jotka eivät sitten tajunneetkaan ilmoittaa tulostani vanhemmilleni. Etsivät minua hädissään monta tuntia ja kolusivat jo läheistä luomanrantaakin.
Istuin paljon traktorissa, koska vanhemmilla oli työnsä eikä heillä ollut mahdollisuuksia palkata minulle vahtia. Varmasti minulla olisi ollut muutakin tekemistä, oli minulla leikkimökki ja vilkas mielikuvitus, mutta yksin ei pientä lasta voi jättää.
Vai luuletko että niitä lapsia traktori- ja muissa töissä vain huvikseen mukana pidetään? - tarkoitat
"traktoriajeluun ei pitäisi lasta totuttaa. Ei lapsi tajua sitä eroa, että joskus voi istua sylissä ja joskus taas on pakko olla turvaistuimessa autolla ajamisen aikana. Ja mitä isommaksi lapsi tulee, niin sitä vaikeampaa on erilaiset epäjohdonmukaiset säännöt."
Olen ollut traktorissa kynnöt, vältit ja muut. Usein tunteja putkeen ja välillä nukkunutkin. Ja kyllä, ikinä minulla ei ole ollut ongelmaa erottaa automatkoja isän töiden mukana olemisesta. Kaksi ihan eri tilannetta.
"Eikö sieltä maatilalta löydy muuta puuhaa 10kk ikäiselle lapselle? Vaikka palikoilla leikkiminen?"
Kerran kun isän silmä kiiruissaan hetkeksi vältti, tallusttin kolmivuotiaana vilkkaan maantien toiselle puolelle moikkaamaan isovanhempia, jotka eivät sitten tajunneetkaan ilmoittaa tulostani vanhemmilleni. Etsivät minua hädissään monta tuntia ja kolusivat jo läheistä luomanrantaakin.
Istuin paljon traktorissa, koska vanhemmilla oli työnsä eikä heillä ollut mahdollisuuksia palkata minulle vahtia. Varmasti minulla olisi ollut muutakin tekemistä, oli minulla leikkimökki ja vilkas mielikuvitus, mutta yksin ei pientä lasta voi jättää.
Vai luuletko että niitä lapsia traktori- ja muissa töissä vain huvikseen mukana pidetään?omaa lapsuuttasi, mutta nyt on kyse nykyajasta. Alkuperäisen viestistä ymmärsin, että kyse olisi lähinnä pelkistä huviajeluista isukin mukana, eikö?
Ei muidenkaan vanhemmat lapsiaan työpaikoilleen vie, sitä varten on olemassa päiväkodit. Ja, kuten itsekin huomasit, niin ei työntekoa ja lastenhoitoa voi kovin turvallisesti yhdistää, jos 3v lapsi pääsee itsekseen vaeltelemaan miten sattuu. Olisi minunkin tietenkin pitänyt älytä kirjoittaa "lapsi leikkimässä vaikka palikoilla aikuisen valvovan silmän alla" :)
Jos sinulle olisi tapahtunut silloin 3v ikäisenä onnetomuus, niin olisikos se vähentänyt vanhempiesi surua ja vastuuta tilanteesta, jos muillakin naapureilla lapsia jää auton alle tai vastaavaaa? Siitähän tässä on kyse eikä siitä, että mistä kaikista on itse lapsena selvinnyt ilman onnettomuuksia. - -------------
tarkoitat kirjoitti:
omaa lapsuuttasi, mutta nyt on kyse nykyajasta. Alkuperäisen viestistä ymmärsin, että kyse olisi lähinnä pelkistä huviajeluista isukin mukana, eikö?
Ei muidenkaan vanhemmat lapsiaan työpaikoilleen vie, sitä varten on olemassa päiväkodit. Ja, kuten itsekin huomasit, niin ei työntekoa ja lastenhoitoa voi kovin turvallisesti yhdistää, jos 3v lapsi pääsee itsekseen vaeltelemaan miten sattuu. Olisi minunkin tietenkin pitänyt älytä kirjoittaa "lapsi leikkimässä vaikka palikoilla aikuisen valvovan silmän alla" :)
Jos sinulle olisi tapahtunut silloin 3v ikäisenä onnetomuus, niin olisikos se vähentänyt vanhempiesi surua ja vastuuta tilanteesta, jos muillakin naapureilla lapsia jää auton alle tai vastaavaaa? Siitähän tässä on kyse eikä siitä, että mistä kaikista on itse lapsena selvinnyt ilman onnettomuuksia."omaa lapsuuttasi, mutta nyt on kyse nykyajasta. Alkuperäisen viestistä ymmärsin, että kyse olisi lähinnä pelkistä huviajeluista isukin mukana, eikö?"
Omaa lapsuuttani tietysti tarkoitin, mutta aika nykyajaksi senkin voi määritellä, koska puhuin 90-luvusta. Naapureissa, joissa on lapsia, toimitaan edelleen näin.
"Ei muidenkaan vanhemmat lapsiaan työpaikoilleen vie, sitä varten on olemassa päiväkodit."
Et ilmeisesti ole vastannut maatilasta tai kasvanut sellaisessa. Työpaikoilla on usein säännölliset työajat. Isä taas saattoi lähteä hommiin siihen aikaan vuorokaudesta kun sää sen salli. Äiti vastasi aika pitkälti kanataloudesta ja oli tuolloin lisäksi kotiäitinä, koska halusi hoitaa lapset kotona. Joskus olin äidin mukana kanalassa, joskus isän traktorissa. Minut hoidettiin siis kotona, eikä ollut mahdollisuuksia tai haluakaan laittaa päiväkotiin minua. Seurakunnan päiväkerhossa kävin pari kertaa kertaa viikossa ihan siksi, että saan sosialisoida muiden lasten kanssa.
"Jos sinulle olisi tapahtunut silloin 3v ikäisenä onnetomuus, niin olisikos se vähentänyt vanhempiesi surua ja vastuuta tilanteesta, jos muillakin naapureilla lapsia jää auton alle tai vastaavaaa? Siitähän tässä on kyse eikä siitä, että mistä kaikista on itse lapsena selvinnyt ilman onnettomuuksia."
Siksi vanhemmat minua askareissaan mukana pitivätkin, ettei mitään sattuisi. Silloin kun pääsin yksikseni tallustelemaan oli isä mennyt hetkiksi kuivaajaan ilman minua (vaikka muuten oli aina kuljettanut mukana), kun äiti oli käymässä kanalassa. Naapureissani ei luojan kiitos ole minun elinaikanani onnettomuuksia lapsille tapahtunut. - selittääklin...
------------- kirjoitti:
"omaa lapsuuttasi, mutta nyt on kyse nykyajasta. Alkuperäisen viestistä ymmärsin, että kyse olisi lähinnä pelkistä huviajeluista isukin mukana, eikö?"
Omaa lapsuuttani tietysti tarkoitin, mutta aika nykyajaksi senkin voi määritellä, koska puhuin 90-luvusta. Naapureissa, joissa on lapsia, toimitaan edelleen näin.
"Ei muidenkaan vanhemmat lapsiaan työpaikoilleen vie, sitä varten on olemassa päiväkodit."
Et ilmeisesti ole vastannut maatilasta tai kasvanut sellaisessa. Työpaikoilla on usein säännölliset työajat. Isä taas saattoi lähteä hommiin siihen aikaan vuorokaudesta kun sää sen salli. Äiti vastasi aika pitkälti kanataloudesta ja oli tuolloin lisäksi kotiäitinä, koska halusi hoitaa lapset kotona. Joskus olin äidin mukana kanalassa, joskus isän traktorissa. Minut hoidettiin siis kotona, eikä ollut mahdollisuuksia tai haluakaan laittaa päiväkotiin minua. Seurakunnan päiväkerhossa kävin pari kertaa kertaa viikossa ihan siksi, että saan sosialisoida muiden lasten kanssa.
"Jos sinulle olisi tapahtunut silloin 3v ikäisenä onnetomuus, niin olisikos se vähentänyt vanhempiesi surua ja vastuuta tilanteesta, jos muillakin naapureilla lapsia jää auton alle tai vastaavaaa? Siitähän tässä on kyse eikä siitä, että mistä kaikista on itse lapsena selvinnyt ilman onnettomuuksia."
Siksi vanhemmat minua askareissaan mukana pitivätkin, ettei mitään sattuisi. Silloin kun pääsin yksikseni tallustelemaan oli isä mennyt hetkiksi kuivaajaan ilman minua (vaikka muuten oli aina kuljettanut mukana), kun äiti oli käymässä kanalassa. Naapureissani ei luojan kiitos ole minun elinaikanani onnettomuuksia lapsille tapahtunut.lapsuus 90-luvulla :)
Ei ole silloin sitä aikuisen näkökulmaa ajatella miltä tuntuu olla vastuussa omista lapsistaan kun itsekin olet vielä aika nuori. - -------------
selittääklin... kirjoitti:
lapsuus 90-luvulla :)
Ei ole silloin sitä aikuisen näkökulmaa ajatella miltä tuntuu olla vastuussa omista lapsistaan kun itsekin olet vielä aika nuori.21-vuotias olen, ja tottahan se, että vanhempien näkökulma puuttuu. Aikuisen näkökulmaa tässä juuri vasta opetellaan kehittämään. :)
Koen kuitenkin eläneeni turvallisen lapsuuden. Pahin juutu mikä minulle on sattunut on se, kun katkaisin ekaluokalla jalkani luistellessa ihan molempien vanhempieni valvovien silmien alla.
Sitä en kuitenkaan edelleenkään ymmärrä, mitä riskaapelia näet minulle niin tavanomaisissa, arkisissa asioissa. Ymmärrän kyllä hieman, jos et ole elättänyt itseäsi pyörittämällä tilaa, joka on ihan erilaista ja sitovampaa touhua kuin työ kodin ulkopuolella. Siinä ollaan kiinni jatkuvasti, varsinkin jos on eläimiäkin. Ei voi vain poistua tiettynä aikana työpaikaltaan ja palata sinne taas toisena vuorolistan mukaisena aikana. Tällöin lapsetkin pitäisi saada hoitoon silloin kun on tarve. Joskus aamulla, joskus illalla, päivällä tai aamupäivällä. Toistaiseksi ei ole keksitty hoitopaikkoja, jotka eivät noudata kellonaikoja saati sellaisia, jotka ovat valmiit ottamaan hoitoon ilman varoitusta, jos esim. tilalla tulee jotakin ongelmaa, jossa molempia tarvitaan. :) - näkökulmaa
------------- kirjoitti:
21-vuotias olen, ja tottahan se, että vanhempien näkökulma puuttuu. Aikuisen näkökulmaa tässä juuri vasta opetellaan kehittämään. :)
Koen kuitenkin eläneeni turvallisen lapsuuden. Pahin juutu mikä minulle on sattunut on se, kun katkaisin ekaluokalla jalkani luistellessa ihan molempien vanhempieni valvovien silmien alla.
Sitä en kuitenkaan edelleenkään ymmärrä, mitä riskaapelia näet minulle niin tavanomaisissa, arkisissa asioissa. Ymmärrän kyllä hieman, jos et ole elättänyt itseäsi pyörittämällä tilaa, joka on ihan erilaista ja sitovampaa touhua kuin työ kodin ulkopuolella. Siinä ollaan kiinni jatkuvasti, varsinkin jos on eläimiäkin. Ei voi vain poistua tiettynä aikana työpaikaltaan ja palata sinne taas toisena vuorolistan mukaisena aikana. Tällöin lapsetkin pitäisi saada hoitoon silloin kun on tarve. Joskus aamulla, joskus illalla, päivällä tai aamupäivällä. Toistaiseksi ei ole keksitty hoitopaikkoja, jotka eivät noudata kellonaikoja saati sellaisia, jotka ovat valmiit ottamaan hoitoon ilman varoitusta, jos esim. tilalla tulee jotakin ongelmaa, jossa molempia tarvitaan. :)saa iän karttuessa ja siten kun on omia lapsia niin sen vastuu-puolen tajuaa selvemmin.
Tiedän kyllä maatila-elämästä. Nykyään on äitiyslomia varten maatalouslomittajat ja kaikille lapsille lakisääteinen (laki tuli muistakseni vuonna -95 tai -96) hoitopaikka äitiysloman jälkeen, jos siirtyy takas töihin. On myös sellaisia hoitopaikkoja, jotka ovat auki ympäri vuorokauden kaikkina päiväinä, joten lastenhoito on nykyään hyvissä kantimissa, jos haluaa laittaa lapsensa työpäivän ajaksi hoitoon.
Sinun lapsuusaikana ei ollut vielä tuota lakisääteistä hoitopaikkamahdollisuutta, joten se taisi olla ihan käytännön sanalema juttu, että olit kotona etkä hoidossa.
Mutta tuohon alkuperäiseen traktori-huviajeluun. Kyse ei ollut työpäivien aikaisesta lastenhoidosta. traktoriajelut ei ole mikään välttämättömyys nykyään. - Äitipä minäkin
näkökulmaa kirjoitti:
saa iän karttuessa ja siten kun on omia lapsia niin sen vastuu-puolen tajuaa selvemmin.
Tiedän kyllä maatila-elämästä. Nykyään on äitiyslomia varten maatalouslomittajat ja kaikille lapsille lakisääteinen (laki tuli muistakseni vuonna -95 tai -96) hoitopaikka äitiysloman jälkeen, jos siirtyy takas töihin. On myös sellaisia hoitopaikkoja, jotka ovat auki ympäri vuorokauden kaikkina päiväinä, joten lastenhoito on nykyään hyvissä kantimissa, jos haluaa laittaa lapsensa työpäivän ajaksi hoitoon.
Sinun lapsuusaikana ei ollut vielä tuota lakisääteistä hoitopaikkamahdollisuutta, joten se taisi olla ihan käytännön sanalema juttu, että olit kotona etkä hoidossa.
Mutta tuohon alkuperäiseen traktori-huviajeluun. Kyse ei ollut työpäivien aikaisesta lastenhoidosta. traktoriajelut ei ole mikään välttämättömyys nykyään.Mikä höitopaikka ottaa lapsen hoitoon esim. klo 6-8 aamulla, sit päivällä taas välillä joitain tunteja ja viineiseksi joskus puolenyön aikaan? Et näköjään tajua mitään maatila-elämästä. Kun se työpäivä ei ole kiinteä 8 tuntia johonkin aikaan vuorokaudesta... Joskus olisi parempi vain pitää suunsa kiinni, eikä todistaa omaa tyhmyyttään.
T: nykyinen maatilan emäntä lapsineen ja entinen maatalon tytär - ---------------------
Äitipä minäkin kirjoitti:
Mikä höitopaikka ottaa lapsen hoitoon esim. klo 6-8 aamulla, sit päivällä taas välillä joitain tunteja ja viineiseksi joskus puolenyön aikaan? Et näköjään tajua mitään maatila-elämästä. Kun se työpäivä ei ole kiinteä 8 tuntia johonkin aikaan vuorokaudesta... Joskus olisi parempi vain pitää suunsa kiinni, eikä todistaa omaa tyhmyyttään.
T: nykyinen maatilan emäntä lapsineen ja entinen maatalon tytärVaikka puhutkin nyt huviajelusta, niin silti olen kuitenkin siinä vahtimis-asiassa samalla linjalla kuin "Äitipä minäkin".
Jos joissain kaupungeissa sitten on tuollaisia hoitopaikkoja, joihin saa viedä mihin aikaan vuorokaudesta vain ja monta kertaa vuorokaudessa, niin en usko, että sellaisia on kuitenkaan joka paikkakunnalla.
Olen kyllä sitä mieltä, että ei todellakaan tiedä käytännössä, mitä maatilan pyörittäminen on, jos sitä ei ole tehnyt tai kasvanut siinä ympäristössä. - hukanneet
--------------------- kirjoitti:
Vaikka puhutkin nyt huviajelusta, niin silti olen kuitenkin siinä vahtimis-asiassa samalla linjalla kuin "Äitipä minäkin".
Jos joissain kaupungeissa sitten on tuollaisia hoitopaikkoja, joihin saa viedä mihin aikaan vuorokaudesta vain ja monta kertaa vuorokaudessa, niin en usko, että sellaisia on kuitenkaan joka paikkakunnalla.
Olen kyllä sitä mieltä, että ei todellakaan tiedä käytännössä, mitä maatilan pyörittäminen on, jos sitä ei ole tehnyt tai kasvanut siinä ympäristössä.lapsen toisen vanhemman kun pitää työt ja lastenhoito järjestää yhtäaikaisesti?
Toivottavasti ei onnettomuuksia lasten kanssa satu. - ..............................
hukanneet kirjoitti:
lapsen toisen vanhemman kun pitää työt ja lastenhoito järjestää yhtäaikaisesti?
Toivottavasti ei onnettomuuksia lasten kanssa satu.Huoh. Meeppä vaikka tutustumiskäynnille johonkin maatilalle! Ei kestä näitä kaupunkilaistolloja! Hyvä se on istua siellä toimistossa keskellä kaupunkia ja tietää kaikesta kaikki....
No heitetään olettamus, että kaupunkilaisella on koira. Lemmikkieläin tai kotieläin... sama se nyt tässä. Sitä koiraa on PAKKO hoitaa, ruokkia, ulkoiluttaa jne. Et sinäkään voi joka kerta siksi aikaa viedä lasta jonnekin muualle hoitoon, kun lähdet koiran kanssa lenkille tai annat sille ruokaa? Eikös niin? Ja mitä tulee tuohon toiseen vanhempaan... Kuvitteles, että miehelläsi olisi kausiluontoinen työ, missä suurin osa työstä tehdään tiettyyn aikaan vuodesta ja silloin paahdetaan 24 tuntiakin vuorokaudessa. Ei riitä nukkumisenkaan aika. Eipä se siinä välissä tule kotiin istumaan ja lasta kattomaan, kun sinä lähdet koiran kanssa lenkille. Mukaan se lapsi on otettava. Toivottavasti ei enää tarvitse vastata. - Vain yksi
hukanneet kirjoitti:
lapsen toisen vanhemman kun pitää työt ja lastenhoito järjestää yhtäaikaisesti?
Toivottavasti ei onnettomuuksia lasten kanssa satu.pieni, mutta realistuinen esimerkki.
Jos isäntä on traktorihommissa ja työt pitää saada sään takia tehtyä nyt heti tai mieluummin jo eilen ja samaan aikaan lehmä poikii, niin emännän on mentävä sinne navettaan. Jos sitten sattuu olemaan jossain sellainen vuoropäiväkoti, joka voisi ottaa lapsen varoittamatta mihin tahansa aikaan vuorokaudesta, niin se ei ainakaan sijaitse sen maatilan naapurissa, vaan todennäköisesti jossain kymmenien kilometrin päässä. Kumpikaan ei voi jättää töitä tunniksi lapsen hoitoon viennin takia. Onko lapselle sitten turvallisempaa olla pellolla traktorissa isän vieressä, juosta navetassa lehmien jalkojen välissä äidin vetäessä vasikkaa lehmästä käsi kainaloa myöten lehmän sisällä, vai olla yksikseen tekemässä mitä huvittaa?
Toivottavasti niitä onnettomuuksia ei satu. - niitä
Vain yksi kirjoitti:
pieni, mutta realistuinen esimerkki.
Jos isäntä on traktorihommissa ja työt pitää saada sään takia tehtyä nyt heti tai mieluummin jo eilen ja samaan aikaan lehmä poikii, niin emännän on mentävä sinne navettaan. Jos sitten sattuu olemaan jossain sellainen vuoropäiväkoti, joka voisi ottaa lapsen varoittamatta mihin tahansa aikaan vuorokaudesta, niin se ei ainakaan sijaitse sen maatilan naapurissa, vaan todennäköisesti jossain kymmenien kilometrin päässä. Kumpikaan ei voi jättää töitä tunniksi lapsen hoitoon viennin takia. Onko lapselle sitten turvallisempaa olla pellolla traktorissa isän vieressä, juosta navetassa lehmien jalkojen välissä äidin vetäessä vasikkaa lehmästä käsi kainaloa myöten lehmän sisällä, vai olla yksikseen tekemässä mitä huvittaa?
Toivottavasti niitä onnettomuuksia ei satu.onnettomuuksia ei satu, mutta jos sattuu, niin vastuu on vanhempien.
- ..............................
niitä kirjoitti:
onnettomuuksia ei satu, mutta jos sattuu, niin vastuu on vanhempien.
kuljeta lastasi autolla mihinkään. Liikenneonnettomuuksissa kuolee todella paljon ihmisiä ja olet sitten tiennyt sen, kun olet lapsesi autoon laittanut. Oliko se nyt niin tärkeää johonkin mennä? Vastuu on sinun.
- maatilamamit
kuljeta lastasi autolla mihinkään. Liikenneonnettomuuksissa kuolee todella paljon ihmisiä ja olet sitten tiennyt sen, kun olet lapsesi autoon laittanut. Oliko se nyt niin tärkeää johonkin mennä? Vastuu on sinun.
hermostuivat!
Ei kuljeteta, ei. Varokaa te ettei lapsi jää traktorin alle. Vastuu on sinun. - ..............................
maatilamamit kirjoitti:
hermostuivat!
Ei kuljeteta, ei. Varokaa te ettei lapsi jää traktorin alle. Vastuu on sinun.Että lasta ei voi kasvattaa pumpulissa. Missä vaan voi sattua, mitä vaan. Kyllä lapsen pitää silti antaa kokea erilaisia asioita, vaikka kaikessa vaaraa piileekin.
- hain
Että lasta ei voi kasvattaa pumpulissa. Missä vaan voi sattua, mitä vaan. Kyllä lapsen pitää silti antaa kokea erilaisia asioita, vaikka kaikessa vaaraa piileekin.
sitä, että kaikkea extra ei pidä ehdoin tahdoin kokeilemisen vuoksi kokeilla, että sattuuko vakava onnettomuus vaiko ei. Kyllä niitä vaaranpaikkoja ihan tavallisessa arjesskin riittää ilman että erikseen tehdään jotain.
Tulihan teiltä maatilamammoilta jo monet jutut, missä on pakko hoitaa lasta vähän niinkuin siinä työn ohessa. Eikö se jo riitä niiden vaaratilanteiden hakemiseen? - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Että lasta ei voi kasvattaa pumpulissa. Missä vaan voi sattua, mitä vaan. Kyllä lapsen pitää silti antaa kokea erilaisia asioita, vaikka kaikessa vaaraa piileekin.
Luojalle kiitos maalaisjärjestä!
- jos taas
niitä kirjoitti:
onnettomuuksia ei satu, mutta jos sattuu, niin vastuu on vanhempien.
vie lapsen päiväkotiin, on vastuu hoitajien (vai kenen lienee). Jos lapsi siis kuolee, niin hoitopaikan vakuutuksesta korvataan uusi lapsi.
Ei turvallista paikkaa olekaan. Jotain voi aina sattua. Mutta turvallisempaa se on olla isän kanssa kahden pienessä kopissa traktorissa kuin ylisuuressa ryhmässä rämäpäisiä lapsia, joita vahtii yksi rasittunut hoitaja. - ettää
jos taas kirjoitti:
vie lapsen päiväkotiin, on vastuu hoitajien (vai kenen lienee). Jos lapsi siis kuolee, niin hoitopaikan vakuutuksesta korvataan uusi lapsi.
Ei turvallista paikkaa olekaan. Jotain voi aina sattua. Mutta turvallisempaa se on olla isän kanssa kahden pienessä kopissa traktorissa kuin ylisuuressa ryhmässä rämäpäisiä lapsia, joita vahtii yksi rasittunut hoitaja.päiväkodin maailmasta et tiedä mitään!
- Olen nimittäin
ettää kirjoitti:
päiväkodin maailmasta et tiedä mitään!
ollut jopa töissä päiväkodissa ja lapseni ovat sellaisessa olleet myös. Nyt ei onneksi tarvitse olla, vaan voin huolehtia heistä kotona. Huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.
Sinä et ilmeisesti tiedä mitään maatilan elämästä.
- Äiti kahdelle
Poika on istunut useat kerrat traktorin kyydissä. Pienestä pitäen ja nauttinut tosi paljon! Meillä on sellainen pieni erillinen penkki traktorissa. Vyöllä sidottiin silloin pienenpänä ja ovi lukittiin ettei vahingossa saanut sitä avattua. Ja kyllä se nykyäänkin ymmärtää eron sille, että autossa istutaan turvavöissä istuimessa, vaikka traktorissa ei vöitä olekkaan... Sama asia kuin ymmärtääkö lapsi, että pyörällä ajaessa tarvitsee pitää kypärää, mutta autolla ei. Lapselle traktori ja auto on aivan yhtälailla eri asia kuin auto ja pyörä... Ei lapsi käsitä sitä, että toiset on moottoriajoneuvoja ja toiset ei. Lapsi ymmärtää, että toisessa toimitaan näin ja toisessa näin.
- En näe
mitään syytä, miksi lapsi ei voisi istua traktorin kyydissä isän sylissä tai penkillä tai miten vain. Siis tietenkin jossain pellolla, ei maantiellä.
Ja toki se isä pitää kiinni ja katsoo, ettei lapsi putoa tai jotain muuta tapahdu.
Jos vauhtia on enintään se, minkä traktorilla pääsee, ajoratana pelto tai muu turvallinen paikka, missä ei muita ajoneuvoja tai vastaavaa ole, niin en näe kovinkaan paljon mahdollisuuksia, että onnettomuutta tapahtuisi.
Ja jos lapsi ei erota henkilöautoa traktorista, niin kyllä silloin on lapsessa jotain pahasti vialla. Ei ole ongelmaa opettaa lapselle, että autossa on istuin ja sitä käytetään aina (varsinkin kun autolla ajetaan kaiketi aina maantiellä), mutta traktorilla voidaan ajaa eri maastossa ja siellä ei ole niin tarkkaa turvalaitteiden kanssa. - turvaistuimessa
Meillä oli vanhempi turvaistuin, joka kiinnitettiin apukuskin paikkaan. Siinä poika istui tyytyväisenä ja joskus jopa otti unet.
Tasaista kyytiä kun oli luvassa, lapsi oli mukana ja viihtyi, mutta esim. kyntötöissä ja metsäajoissa ei ole ollut mukana, sillä traktori poukkoilee ja on kovin kallellaan joskus.
Eihän traktori ole mikään hoitopaikka, joten ei siellä tuntitolkulla kannata istuttaa. Kylläpä nuo pienet ilmaisee, kun haluavat pois.
Ja kun ikää tuli tuo 4v ei ole kyytit enää oikein kelvanneet...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292428- 1312369
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti141831Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett141642Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731277- 1061234
- 171212
- 93967
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks134877Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19868