Terve
Tietääkö kukaan sanoa Stihl 024 AV:n kaasarille säädöt. Meinasin nostaa pikkasen tyhjäkäyntiä. Alkuun tuntu että väänsin oikeasta. Vähän päästä kone lakkas vallan käymästä tyhjäkäyntiä. SItten vänsin toisesta säädöstä....
Pitäs saada sinne perussäädöt takasi.
Kiitos
STIHL 024 AV Kaasarin säädöt
28
31511
Vastaukset
- still av
näin se käy .suuttimet H ja L, ensin kumpikin suutin kierretään pohjaan varovasti ,sitten kierros auki molempia suutimia.
T suutin on tyhjäkäynti suutin .
sitten vaan säättelet koneen kohdalleen.
tarksita että kaasari on kunnolla kiinni ja ettei tiivisteet ole rikki kaasarin ja sylinterin välissä.- tuon edellisen neuvoon
se T ruuvi on vaan sen kaasuläpän rajoitin ruuvi , jolla saat sen tyhjäkäynnin isommalleen sitä kiinnipäin kääntämällä,
L suutin vaikuttaa kanssa siihen tyhjäkäyntiin käytä saha lämpimäksi ja käännä L suutin sellaiseen asentoon (nuo ohjearvot aika lähellä oikeaa mitä edellinen neuvoi).
jossa käy tasaseen tyhjäjkäyntiä, T ruuvilla mahdollisimman pieneksi se joutokäynti niin helpompi löytää oikea kohta, jossa käy hyvin ja sitten se H suutin joka vaikuttaa niihin huippukierroksiin ja siihen ottaako heti kierroksia kun kaasun painaa auki. - sahuriza
tuon edellisen neuvoon kirjoitti:
se T ruuvi on vaan sen kaasuläpän rajoitin ruuvi , jolla saat sen tyhjäkäynnin isommalleen sitä kiinnipäin kääntämällä,
L suutin vaikuttaa kanssa siihen tyhjäkäyntiin käytä saha lämpimäksi ja käännä L suutin sellaiseen asentoon (nuo ohjearvot aika lähellä oikeaa mitä edellinen neuvoi).
jossa käy tasaseen tyhjäjkäyntiä, T ruuvilla mahdollisimman pieneksi se joutokäynti niin helpompi löytää oikea kohta, jossa käy hyvin ja sitten se H suutin joka vaikuttaa niihin huippukierroksiin ja siihen ottaako heti kierroksia kun kaasun painaa auki.joka kiihtyvyyteen vaikuttaa
- mutta pikkasen se
sahuriza kirjoitti:
joka kiihtyvyyteen vaikuttaa
H suutinkin siihenkin vaikuttaa.
- sanon minäkin
T- RUUVILLA SAADAAN TYJÄKÄYNTIIN ENEMMÄN TAI VÄMEMMÄN KIERROKSIA
L-TYHJÄKÄYNTISUUTIN SÄÄDETÄÄN NOIN 1 KIERROS AUKI.
H-TYÖSUUTIN SÄÄDETÄÄN NOIN 1 KIERROS AUKI.
HIENOSÄÄTÖ SUORITETAA VASTA SITTEN KUN PERUSÄÄTÖ ON TEHTY.
H-SUUTINTA EI SAA SÄÄTÄÄ LIIAN PIENELLE KOSKA SILLOIN MOOTTORI SAA LIIANVÄHÄN POLTTOAINETTA SEKÄ VOITELU EI TOIMI. YLIKIERROKSILLA VAARA LEIKATA MÄNNÄN RENKAAT KIINNI- ATRAP
ensimmäiseksi puhdista suuttimet ja ilmanpuhdistin. Jos ne on tukossa on turha säädellä mitään. Tämän jälkeen edellisen kommentin mukaan niin homma hoituu.
- qwer gsdfasd
Terve
Kiitokset vastauksista.
Joo saha alko käymää selvästi paremmin kun käänsin yhden kierroksen H ja L auki. Mutta ei se taho kiihtyä täysille kierroksille tolla säädöllä hyvin. Tuntuu vielä kovin tukkoselta. Ja sitte se kuumana lakkas käymästä tyhjäkäyntiä. Pitää noita H ja L vielä hienosäätää niin saa sahailla naapureiden iloksi klapeja.
Kiitos vielä kerran hyvistä vastauksista. - 2 tahtiöljyä vain jotakin
muuta merkkiä voi olla yksisyy, oletko vaihtanut uuden tulpan, ja polttoaine tankissa olevan suodattimen
- 98a
rasvaa ja säädä tyhjäkäyntiseos ensin ja seos sen jälkeen kuumana. Sitten voi avata lopuksi rikkaalle vähän ja kokeilla pureeko.
- 026
98a kirjoitti:
rasvaa ja säädä tyhjäkäyntiseos ensin ja seos sen jälkeen kuumana. Sitten voi avata lopuksi rikkaalle vähän ja kokeilla pureeko.
käviskö nuo neuvot nui suurinpiirtei myös em saha säätöihi nimim. perinkalu ?
- säätö
Pystyykö ko mallissa säätämään teräketjun voitelua. Nyt öljyä tulee niin reilusti, että on joka paikka öljyn peitossa.
Onko kellää myytävänä magneettoa missä olis kaikki jäähdytysrivat tallella tai kokonaista romusahaa voisin maksaa kympin tai pari
- jupe.,.
norolahti kirjoitti:
Onko kellää myytävänä magneettoa missä olis kaikki jäähdytysrivat tallella tai kokonaista romusahaa voisin maksaa kympin tai pari
Ois mutta palataan asiaan kun saat isältä seuraavan viikkorahan...
- Hienosäätö
H ja L, 1 kierros auki. Sitten saha käyntiin. L ruuvilla säädetään, niin että saha ottaa mahdollisimman korkeat tyhjäkäynti kierrokset. Sen jälkeen T ruuvilla säädetään tyhjäkäynti nopeus niin, että ketju pysähtyy. H ruuvilla säädetään max kierrokset niin, että kun saadaan siitä täydet kierrokset ulos, niin siitä hieman rikkaammalle siten että kierrokset laskee hieman. Jos sahaa siten, että joutuu käynnistelemään usein, niin silloin L hieman rikkaammalle. Tukkipuun sahauksessa L hieman laihemmalle, jotta löytyy voimaa. Ei se tämän vaikeampaa ole.
- toisinpäin..
Eikun ällää rikkaammalle jos hyytyy..
- Hienosäätö
toisinpäin.. kirjoitti:
Eikun ällää rikkaammalle jos hyytyy..
Laudoituksessa pidettin ällää rikkammalla juuri sen vuoksi, että se lähtisi aina laakista käymään niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Tässä pitää vain huomioida se, että jos saha on viisikin minuuttia käyttämättä, niin se vaatii jo ryyppyä, mutta kuitenkin lähtee laakista. Seuraavana päivänä se vaatii jo enemmän nykimistä, ennen kuin se herää. Tukkipuun sahauksessa siitä ei oikein irtoa tehoja, koska rikkaampi seos vastaa pientä rikastusta koko ajan. Sahahan käy paljon lämpimämpänä isojen runkojen sahauksessa. H ruuvilla haetaan ne huiput, mutta siinä on vaarana liian laihan seoksen mahdollisuus joka rikkoo koneen voitelun puutteeseen. Sen vuoksi se pitää olla aina karvan verran rikkaammalla kuin mistä huippukierrokset löytyvät.. No mä en ole kaasari asiantuntija vaan sahan käyttäjä ainoastaan, mutta minulla se on toiminut näin. Sama saha on ollut käytössä jo 22 vuotta ja on edelleen.
- JuhaniSaari
Hienosäätö kirjoitti todella hyvät ohjeet. Toimii.
- jopu
Ei se yksi kierros suuttimissa kaikilla sahoilla päde, varsinkin vanhemmissa puolitoista voi olla parempi. Varsinkin jos kaasarin sisällä on jotain pikeentymää suuttimia voi joutua kääntämään isommalle kuin uutena. Vanhemmissa sahoissa voi tulla eteen muitakin säätöongelmia, esim. jos kampiakselin stefat vuotaa, niin säädöt ei taho pysyä kohdallaan. Sama on huonojen kalvojen kanssa.
- hhhhhhhhhh
Kierros auki on yleisin perussäätö ja sillä saa melkein kaikki sahat käymään lisäsäätöä varten jos vaan on kunnossa. Jos säädöt ei pysy koneessa on vika. Jos ei kalvovaihdolla parane leikkaa kiinni kovassa rasituksessa.
- htyrtyr
Älä koskaan kysy suomi 24 :stä ohjeita.
- 765
Puhtaat suodattimet ja ketjun kireys.
H , L kevyesti pohjaan ja tasan 1 auki ( aukaisen itse vähän enemmän kuin 1 ja kuulostelen siitä eteenpäin ja mittarin kanssa )
Käyntiin ja lämmitys osakaasulla kaasutella kunnolla , täydellä kaasulla kierrokset 12-13000rpm välin Stihl 024 sahassa ( 13000 yli mentäessä saha ei saa riittävästi polttoainetta/voitelua) tehdas ilmoittanut arvot koska heillä on tieto
Kierrokset on pysyttävä tasaisena nelistäen vaikka pitää pitkään kaasua pohjassa, kuulee korvalla. ( jos karkaa esim hiljakseen niin sahassa on vikaa )
---------------------------------------------------------------------------------------------------
kaasutin, likaisuus, kalvot, bensansuodatin, ilmansuodatin, letkut , stefat ja niiden kunto vaikuttaa sahan kestävyyteen ja säätöjen pysyvyyteen.
( sylinterin , männän , laakereiden voitelu tapahtuu polttoaineessa olevalla 2 tahti öljyllä ) Jos saha ei saa tarpeeksi polttoainetta/saa ylimääräistä ilmaa / liian vähän öljyä polttoaineen seassa niin saha ei kestä kauan aikaa.
Kannattaa siis kuulostella välillä miten saha pyörii.- Anonyymi
Fiilaa pakoaukkoa 2mm ylöspäin ja imua levennät 2mm niin rupeaa tukki katkeilemaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiilaa pakoaukkoa 2mm ylöspäin ja imua levennät 2mm niin rupeaa tukki katkeilemaan
Vihdoikin viritystä. Mitähän seuraavaksi viilataan.
- Anonyymi
Jos saha huutaa hoosiannaa, niin onko käyttäjänä pappi vai paholainen
- Anonyymi
Vieläkö muutki käyttää stihl 024av? On se kyllä sunniteltu ikiliikkujaksi. Saako museo kilvet?
- Anonyymi
Kyllä 024 on käytössä edelleen ja hyvin toimii.
- Anonyymi
On 024 käytössä, ms260 pron pytyllä maustettuna
- Anonyymi
Täällä käytössä stihl 021 made in west germany :D ja huutaa ku paholainen. Täytys kaasari säätää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 866338
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859